Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Igen, azt a hasonlatot szoktam ilyen esetekre mondani, hogy ideális esetben a skáladobozok és a zeneelmélet is olyan, mint a számítógépen a háttérben futó alkalmazások. Megvan, telepítve van, végzi a dolgát, de nem figyelünk oda rájuk túlzottan, hanem csináljuk, amit akarunk.
A doboz önmagában se nem hasznos, se nem káros. Olyan mint (!!! hasonlat jön !!!) a konyhakés: lehet szeletelni vele gesztenyés tortát is, és bele is állíthatjuk a szomszéd lakó hátába. A kérdés tehát az, hogy hogyan és mire használod ezeket, mint ahogy ezt írtad is az írásod utolsó soraiban.
Még annyit, hogy az utolsó mondatom ("Úgyhogy nem a visszajelzés fontos, hanem a kitartás.") az ilyen nagy horderejű külső visszajelzésekre vonatkozott, mint amire utaltál: tehát hogy érdemes-e folytatni a gitározást, van-e benned sok potenciál, stb. Ilyen nagy kérdések esetén veszélyes másokra hallgatni, még szakértőkre sem érdemes, lásd a kosárlabdás példámat.
A külső visszajelzés a részletek tekintetében viszont hasznos lehet: hogyan érdemes az ujjakat tartani, mennyire jó a vibrato, stb. Ez teljesen más nagyságrend, és ebben valóban tudnak a szakértők segíteni másoknak. Az életvezetésben nem, azt egyedül kell.
Srácok: ha az általatok említett dobozok nélkül is lehetne improvizálni, akkor én - aki sajnos 100% autodidakta módon tanultam, mindenféle zeneelméleti segítség nélkül - simán tudnék jazz alapra improvizálni. És lám, mégsem tudok. Pedig úgy gondolom jó dallamvilágom van és ha otthon kell kidolgozni a szólót, akár még a jazzre is tudnék alkotni, viszont improvizálni nem tudok, mert hiányzik hozzá az a sok doboz (1 van, azt maximum a fejemre húzhatom :D). Ne említsük egy lapon, hogy a tipikus A moll / C dúr hangnemben leszólózóm a vakolatot, illetve egy komoly jazz alapra imprózok. Érzésből is csak akkor tudsz játszani, ha tudod, hogy miből válogathatsz, csak míg mondjuk Steve-nek 100 doboz is rendelkezésére áll és emiatt változatosnak tűnik a játéka, egy kezdőnek van mondjuk 3 doboza. Megint más, ha a 100 dobozból csak 2-t használsz, de inkább akkor ez a tehetség, hogy a rendelkezésedre álló dobozokból mennyit ÉS hogyan tudsz felhasználni. Szerintem...
Erről az jutott még eszembe, hogy jó dolog a külső megerősítés és visszajelzés, de veszélyes is erre támaszkodni, és nem szabad külső véleményekre építeni a fontos döntéseket. Híres példa, hogy Michael Jordan-t 16 évesen elküldték a gimis kosárcsapatból*. Tehát az ő esetében is egy igazi szakértő mondott ki egy egyértelmű véleményt. 100 emberből 99 azt mondta volna: "Hát... ha a kosáredző mondja, hogy nem érdemes ezt csinálnom, akkor ő biztos tudja. Leszerelem a garázsunkról a kosárpalánkot, eladom, és veszek nyulakat. Azok szaporák, és nyulanként 5 dollárt kapok értük a hetipiacon. Így évente akár 400 dollárt is kereshetek, ráadásul szeretem is a nyúlpaprikást."
A száz emberből 1 mondta azt, hogy "Nem baj, én ezt szeretem csinálni, azért is megmutatom." Ő lett Michael Jordan.
Úgyhogy nem a visszajelzés fontos, hanem a kitartás.
--------------------------
* Öcsi, ne erőltessük ami nem megy, miért nem próbálod ki a sakkot inkább? Olyan intellektuális fejed van.**
** Nem biztos, hogy ezt mondta a kosáredző, de a lényege ez volt.
Amiről írsz szerintem az a képzelő erő. Más szóval kreativitás. Lehetne tehetségnek is írni.
Az hogy megtanulsz egy skálát játszani, vagy tudod, mikor kell használni az azon múlik az agyad mennyire fogta fel a feladatot amikor megtanultad. De hogy hogyan használd, két verzióban tudom elképzelni. Az egyik amikor bebiflázol egy rakás figurát innen onnan Lopkovicz eszköztárát tudatosan használod. Alapi Pisti szavaival élve ez nem tényleges zenélés hanem lecke felmondás. Ez az amikor tudod, hogy most melyik dobozt használd. De szvsz amennyi szabadságot ad az tudás hogy mik a dobozok, könnyedén skatulyába is zárhatnak. Beleragadsz a megtanult klisék világába és ott is maradsz. A zenélés szabadsága pedig pont arról szól, hogy új utakat találj, alkoss valami újat.
Jó útja ennek, ahogy írtad, hogy fülre játszottad a skálákat. Sokkal aktívabb ilyenkor az agyad mint ha tudod hogy a skála a 12-14 bundok között van, bármit pengetek jó lesz.
Ha megnézed a "nagy" gitárosokat/zenészeket akkor nem azt találod a gondolkodásukban, hogy úúúúú ide most beteszem ezt a skálát és azt az arpeggiót. Hanem játszza amit érez, az más kérdés hogy utólag a zeneelmélet segítségével nevén nevezi és meg tudja magyarázni Nem hiszem hogy Hendrix könyvben olvasta volna hogy tekerd ki a marshallt és sípolni fog a gitárod. Vagy McCartney - sok hangszeren játszik iszonyat kreatív ember, de nem hiszem hogy élete során túl sokat foglalkozott volna elmélettel. Ahogy tudom, kottát sem ismeri.
Amúgy a művészlelkek agyműködése is szemmel láthatóan más Máshogy látják a világot mint a nagytöbbség. És mivel máshogy látják, más reakciók jönnek ki belőlük. Máshogy értelmezik a dolgokat. A kapott információkra nem a klisés betanult leckék szerint reagálnak. nem véletlen hogy egy csomó művész több művészi ágban is jó. zene-rajz, és mittudom én még miben
szóval valahogy úgy kéne, hogy legyen zene amiből jön az elmélet(dobozok), és nem fordítva hogy vannak az elmélet-dobozok és ebből legyen zene.
Csak olyan esetben lehetett tudni ezt, ha az adott gitárosról voltak fent a YouTube-oldalukon információk a tanulmányokról. Pár ilyen esetre emlékszem. De biztosan voltak még rajtuk kívül is ilyenek.
ha engem kérdezel mindenképpen pótolható, én még mindig azt mondom, hogy tehetség/plusz löket nem is létezik abban a formában aminek elképzeljük, minden csupán annak a következménye, hogy miben növünk fel, életünk során mi ragad ránk jobban
saját példámon azt tudom mondani, hogy nem tudom elképzelni sem, hogyan lehet teljes autodidakta módon tanulni, mert egyszerűen soha sem jöttek értelemszerűen a gondolatok, van aki tök papírforma szerűen jön rá MAGÁTÓL a gitározásra, bennem ez soha sem volt meg, jártam egy évet tanárhoz, megtanultam, hogyan fogjam meg a gitárt, hogyan skálázzak,(bár akkor még nem sok fogalmam volt hogy ez mire jó)akkordokat stb.. megtanultam hogy mik azok a hibák amikre oda kell figyelni, és efféle alapokkal a zsebemben letisztáztam magamnak a dolgokat, és azóta már "megtanultam magamtól tanulni"
A skálákat például annyira nem értettem, hogy mindig csak egy fekvésben tudtam szólózni (szerencsére ahhoz jó fülem volt, hogy megtaláljam melyik az) aztán olyan másfél éve jöhettem rá arra, hogy ezeket a dobozokat össze lehet kötni egy nagy vázzá a gitár nyakán, és ez kisegített abban hogy ne csak a fülem szerint ugráljak a nyakon
most úgy látom hogy az a távlati cél, hogy technika szempontjából le tudjak mindent játszani amit akarok, magas színvonalon, továbbá annyi rutint szerezni, hogy improvizálásnál 100%ban az szóljon amit dúdolnék is rá, és hogy stílusjeleket szedjek fel magamra, e 3 cél azonos prioritású
Erre a kérdésre egyértelműen az a válaszom, hogy igen, pótolható.
Felkerült a honlapra a Gitárverseny napló csütörtöki írása: a döntések háttere, Brett Garsed kedvenc magyar gitárosai, a kamion, és Mattias IA Eklundh együttese.
...és ezért sajnálom annyira, hogy olyan későn kezdtem el gitározni, így jobban kell kapkodnom:) Ellenben látok magam körül 1-2 olyan tehetséget (khm, nem akarok neveket mondani, MaRC!:)), akik meg pont azt bizonyítják, hogy teljesen mindegy, mikor kezdi az ember, ha benne van az a plusz löket, akkor később is ugyanúgy ki tud jönni. Ami viszont megint visszaviszi az embert ahhoz a kérdéshez, hogy ha benne nincs meg az a bizonyos plusz, akkor tanulással és erőfeszítéssel pótolható-e, vagy veszett ügy az egész.
Persze, ez nyilván így van. Csak azért kell a pozitív visszajelzés, hogy az ember bizonyosságot nyerjen arról, hogy van értelme annak, amit csinál (jó, ez így kicsit erős megfogalmazás, de na...). Ennél fogva nem is az a lényeg, hogy elér-e helyezést az ember, hanem hogy legalább okozott-e nehézséget a zsűrinek a döntésben:) Ha igen, az már rég jó. Én messze nem vagyok még öreg a 25 évemmel, de azért annyira nagyon fiatal sem, az utóbbi években pedig a szabadidőm (és pénzem) elég nagy részét gitározásra és tanulásra fordítottam. Pont abban a korban vagyok, amikor lassan eljön az a pont, amikor el kell gondolkodni azon, hogy hogyan tovább, érdemes-e még több időt/energiát/pénzt fektetni a dologba, és az megtérül-e (nem anyagi értelemben!). Az nyilvánvaló, hogy szeretek gitározni, de a végső cél a gitározást egy korlátok nélküli önkifejező eszközzé fejlesztése lenne, amit ha nem sikerül elérni, akkor bár úgy is örömöt okoz a zenélés (zenekari, vagy egyéni szinten), de a végső céltól elmarad, ezáltal az ember egy vágya kielégítetlen marad, ami viszont nem jó. A vágyakat vagy meg kell valósítani, vagy meg kell szüntetni, mert a be nem teljesült/teljesíthető vágyaknak rossz következményei lesznek (hogy buddhista terminológiával éljek: minimum még egy újjászületés:)). Ne vonjon le senki messzemenő következtetéseket, nem vagyok semelyik vallásnak sem a megrögzött követője, de ezzel speciel egyet kell értenem, személyes okokból kifolyólag:). Szóval röviden és tömören, számomra ezért fontos a visszajelzés.:)
Biztosan nem, mert még nem érkezett meg a 8 levél Tamástól. :D Lehet a mailer daemon fogta meg, mert azt hitte, hogy Tamás "Győztél az xy kategóriában is" levelei csak spamek. :D
szóljon inkább ez (valaki a napokban említette is, bár valami olyan témán belül, hogy bárcsak megmutatta volna neki valaki, hogy hogyan kell vibrátózni, na ha valakinél nála nem fogadok el semmi nemű kritikát akárki mondja)
Sztem még csak ne is fájjon miatta a szíved Laci, hiszen gondolj csak bele, hogy te hogy osztottad volna ki a helyezéseket, nekem személy szerint rengeteg van amelyik közül nem tudnám 1 kategórián belül eldönteni, hogy melyik a "jobb"
Én nem így vagyok vele. Engem a hírnév éltet, a világhatalom, és a teljes galaxis ura leszek majd! De egyelőre úgy gondoltam gyakorlásnak jó lesz ez a verseny, a galaxist ráérek meghódítani a jövő héten. :D
Bizony, Andy James ujjrendileg eltér a szabályoktól, de szerencsére őt ez igencsak nem zavarja:) Ez olyan (hasonlat jön!!) mint az az eset, amikor egy dongófajról a tudósok megállapították, hogy nem repülhetne elvileg, a hatályos fizikai törvények szerint. De erről a dongókat elfelejtették értesíteni, ezért ők azóta is röpködnek, mint ahogy erről korábban itt már volt szó.
Guthrie Govan is sok szokatlan ujjtartást mutat be, és mégis ő az, aki jelenleg az utat mutatja a gitározásban.
És Marty Friedman jobb kezének szöge is jellegzetes példa arra, hogy nagyon sokféle módon lehet jól csinálni egy dolgot.
E kérdésben a zsűri már előre úgy állapodott meg, hogy valóban nem lesz publikus. Viszont az állandó topiktagoknak majd szívesen írok itt a topikban részletesebb személyre szabott véleményt is a nyugalmasabb hetekben (pontok említése nélkül, de persze sok konkrétummal).
szerintem ők már értesítve lettek, mert "csütörtök estig" volt írva, amin szerintem már túl vagyunk, mondjuk sunyi módon csekkolgattam esélyesek adatlapját a facebookon , hátha valaki örömrivalgásba kezd, de lehet kötné őket a titoktartás, sárkány szavamra mondom , de lehet hogy nem
...illetve engem személy szerint érdekelne a zsűritagoktól kapott pontszám, ami elvileg nem publikus, de nem tudom, hogy személyre szabottan esetleg ki lehet-e kérni:)
Én is kíváncsi vagyok:). Meg arra is, hogy a nyertesek már értesítve lettek? Mert akkor nem reménykedem tovább
(Komolyra fordítva ennyi jó gitáros mellett amúgy sem fűztem sok reményt hozzá, de a sok kategória miatt azért próbáltam elhinni, hogy talán az egyik meglehet, természetesen nem a nyeremények miatt, hanem mert óriási löketet adna egy ilyen elismerés... gondolom a többi 190 nevező is így van ezzel:))
Örülök, hogy tetszik! Itt egy másik dal, nekem ez a kedvencem tőle: !! Remélem két felkiáltójellel már könnyebb lesz ( Nem akartam pontot tenni, csak h egyszerűbb legyen a dolgod)
Unalmas lenne ha mindenki ugyanúgy csinálná, sőt egy ismerősöm azt mondta egyszer, hogy az a baj, hogy mindenki tanárhoz jár, és nem alakultan ki már egyedi dolgok ez miatt, ezzel egyet is lehet érteni meg nem is, igazából mind1.
Olyan ember vagyok, akinek fogni kell a kezét, különben még arra se jön rá magától, hogy miképp fogja meg a gitárt, anno ha nem lettem volna idióta még ma is tanárhoz járnék talán.
Az meg hogy mi természetes és mi nem az relatív, de ez csak az én véleményem.
Kedvenc példámnak mindig Django Reinhartot mondom, akik vándor cigányzenész családból származott kigyulladt a szekér amikor még csecsemő volt, és elvesztette 2 ujját, 1-es illetve 2-es ujjal játszott úgy ahogy legtöbben 4-el sem
Én életemben egyszer foglalkoztam tanítással, akkor haverom - akinek mutattam ezt-azt - szintén azt mondta, hogy neki a kisujj nem létezik, maradna a háromujjas játéknál, én meg mondtam, hogy jó, akkor nézzünk egy kis 4 ujjas kromatikus skálát, esetleg egy nagyobb hangközt átölelő legatot. Meggyőztem. :D
Azért mert a kisujjunk relatív gyenge (a többihez képest). Nekem pl. természetes a használata, mert tanultam klasszikus gitározni is, de aki csak elektromoson kezd, annak természetellenes lehet :)
Ugyanígy pl. én jelenleg képtelen lennék jobb kéz kisujjal pengetni :) Persze meg lehetne tanulni, de nem természetes.
ez nagyon nagy, pedig én vagyok oda a zúzdáért, de ez megfogott, olyan fain dallamok vannak benne
am én is kisujj párti vagyok, szeretek legatozni, ahhoz meg elengedhetetlen, meg a terpeszkedésekhez , azt hiszem Tamás Andy Jamest emelte ki a három ujjas játék kapcsán, de azt mondta, hogy nem feltétlen követendő az ő példája
56'ba amikor még jártam tanárhoz ő azt mondta, hogy ha valaki fejen állva tud jól játszani akkor nem szól neki érte, de persze jobb a papírforma szerint megtanulni
Valaki magyarázza már el nekem, hogy miért szeretnek ennyien csak 3 ujjal gitározni!? :) Én meg is őrülnék, ha a kisujjamat nem használhatnám! :D
És, ha már videok. Ezt nem rég találtam, és iszonyatosan tetszik benne a mély húrok használata. Zseniálisnak tartom, amikor valaki úgy szólózik, mintha picit bonyolultabb kíséretet játszana. Victor Smolski
nem tudod meddig tartott kikattintani azt a felkiáltójelet , amint elkezdtem hallgatni ezt a számot valamire nagyon asszociálni kezdett az agyam, és ez az szám az, 2:50-től simán játszható mindkét számba ez a gitárszóló, csak más hangnemben, nagyon emelkedett hangulatú ez az alap, nem néztem biztos van eltérés, de full ugyanazt a hangulatot juttatta eszembe, a 2 elég eltérő stílus ellenére
Nagyon szép a dallamvilága, több számát is hallgatom épp, Alien-Nine eddig külön bejövős
sokszor meghallgattam, nagyon megigézett, uh le is szedtem pár a második kör után lévő kiegészítő hangokba nem vagyok biztos én G D E-t játszottam
Pleasure And Pain téma by kustriani
Igen, jól látod, vízszintes vibrato akart lenni, csak egy picit "lecsúsztam" a végéről, és így jött össze a felvételen... pedig előtte a gyakorlásnál jobban sikerült, de aztán úgy gondoltam, hogy így sem lett rossz, csak nem pont az, amit eredetileg terveztem, ezért lett "rövidített".
A Gitárverseny napló szerdai száma felkerült a honlapra. A zsűrizés bizonyos szempontjairól, a ritmikai elemek fontosságáról, és Troy Stetina új együtteséről is szó esik benne.
Nagyon örülök, hogy játszottál rá, és ráadásul milyen ízes dolgokat és szép témákat!
A 0:42-0:45 közötti nyújtásos motívum külön is csemege, ahogy a belső ritmussal játszottál.
A többieknek mondom, hogy aki még nem hallgatott Király István & G-jam Project számokat, az most egy kattintással megteheti, és örülni fog annak, hogy a linkre kattintott:
http://youtube.com/watch?v=2oFnYzQp-_E
Hát én ezt úgy csináltam, hogy Goldwave-et indítottam, és windows media playerrel lejátszottam a számodat 2x-es sebességgel (az csak a sebességet állítja, a hangokat nem shifteli) és azt vettem fel. Ennél egyszerűbb megoldást még nem találtam, igaz nem is kerestem. :)
Ha a díjak átadása után még marad idő, akkor szólok majd pár szót az egyetlen lány versenyzőről. Biztosra azért nem mondom, mert annyi díj van, és olyan sok mindent kell elmondani/átadni, hogy valószínűleg még az átadásokat is pörgősen kell csinálni majd, és utána már le is telik a kiszabott idő.
Laci, a második videódban 0:48-nál jól látom, hogy oda egy vízszintes vibrato-t tettél? Hasonlít rá, egy rövidített (egy mozdulatból álló) vízszintes vibrato-nak tűnik.
Hát nekem ma kicsit elszállt az agyam, és elkezdtem hülyéskedni a nótádra. Felgyorsítottam azt hiszem 2x-es tempóra, aztán rájöttem, hogy azt a tappinges arpeggiot, amit megcsináltam, ennél a sebességnél nem lehet sem felfelé, sem lefelé eltolni, hogy kórusban játsszam (ahogy csináltam a versenyre is a szólót), úgyhogy az én megoldásom in progress. :D De majd kitalálok rá valamit, mint mindig. :)
Csak most találtam rá délután erre az alapra,nem szándékozom versenyezni,csak engem is inspirált némi szösszenetre így próba előtt Tamás dala.
Sajnos csak mobil van nálam,elnézést a minőségért és a hibákért.
Köszi Tamás!
A spanyol fríget a másik hozzászólásodra írtam, tehát az nem a Brett Garsed-féle dallamra vonatkozott, hanem sorrendben a spanyol fríg skála hangjaira.
de a harmadik hang amit játszik az normál hangolással a E húr 2. bund az meg vagy Fisz vagy Gesz (itt jö az elméleti hiányosság), most össze vagyok zavarodva
Nem gondoltam volna, hogy én leszek az egyetlen lány versenyző. Bemutatni? Ez alatt mit értesz? Igazán megtisztelő lenne...előre is köszi.
Ha minden jól megy, akkor már fél 1 körülre odaérek a SYMA-ba, bár ez a MÁV-tól is függ...hosszú az út Debrecenből!
Igen, elég sok dalt tanulok meg, főleg a zenekar miatt, ami nagyon hasznos dolog. Így fedeztem fel a népszerűbb harmóniaköröket, és a zenében rejlő számos lehetőséget, amit gyakran felhasználok a saját dalkezdeményekben is. Ebben a gitártanárom is sokat segített, megmutatta, hogy érdemes összerakni a dalokat, stb. Ennél az alapnál, már a fejemben megvolt az, hogy a refrén a verse modulációja lesz, innentől kezdve már "csak" egy átkötő részt és egy szerkezetet kellett összerakni.