Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Sziasztok!Üdvözlök mindenkit!
Megjöttünk az üdülésből sajnos ott nem volt internet.
Végig néztem a fórumot nagyon jó dolgok,szólók születtek azóta. Gratulálok mindenkinek!Nekem is van egy újabb számom hallgassátok szeretettel.
Köszönöm Fiúk!
Már írtam az Amcsi TC-nek is vizsgálják lehet e tenni valamit, eközben persze már írtam a magyar TC fiúknak is.
Ha megoldódik leírom, ha esetleg más is ilyen helyzetbe kerülne.
Köszönöm!
Nagyon kínos a helyzetem, ilyen még véletlenül sem fordult elő velem de most beköbetkezett.
Firmware frissítés közben véletlen kikapcsoltam a kártyám. TC Electronic Desktop Konnekt 6 a típus.
Most be sem kapcsol, semmit sem csinál.
Valóban halott vagy lehet esetleg kezdeni valamit vele? Kérlek segítsetek ha tudtok...
Még garanciális erre kiterjedne a garancia?
Köszi minden ötletet előre is.
legjobban az dönti el itt is mennyire vagy kreatív... Az szerintem nem tanulható, csak "fejleszthető" , vagy vele születünk csak megtanuljuk talán kezelni... Pl Tamás is tuti változatosabban tudna játszani egy 5 perces alapra mint én, mivel neki sokkal több dallama született mert többet improzott élete során. Ez igaz a ritmikai részre is. Nekem sokat segített akkor mikor Tamás ezt javasolta, 4 hangot fogtam csak meg nem többet... néha elvándoroltam másik 4 hangra ne legyen annyira unalmas, és tök jó kis ötletek is születtek belőle... 2 hangból is lehet csinálni nagyon érdekes dallamokat amik nagyon jól megfogják az embert
Próbálj teljesen másképp tekinteni a nyakra, számodra "furcsán" játszani... a megszokott kis dolgaidból kiszakadni...
vagy amit én szoktam javasolni h tépjél be, és sokkal szabadabban jönnek az ötletek, ritmikai okosságok
Ezt én is próbáltam és tényleg jó módszer. Az ember rá van kényszerítve, hogy a ritmusokkal variáljon. Persze lehet keresni kész-félkész megoldásokat is pl. egy skála hangjainak más megközelítésű végigjátszására.
Én is úgy gondolom, hogy egy 3-4 perces szám esetén már az alapnak is kellően változatosnak kell lennie. Nézd meg pl. Tamás számait, már az alap is érdekes, figyelemfelkeltő és változatos, de mégis rendszerezett, kerek. Ilyen alapra azért könnyebb a szólótémát változatosabbra felépíteni, mint egy groove-szerűen ismétlődő alapra.
játszol egy skálát úgy hogy háromhangos emelkedő szekvenciánként játszod de nem az egyértelmű triola vagy szextola értelmezésben hanem 16-odonként
azaz négy hang alkot egy csoportot
köszi a tanácsokat, a ritmikát ki által érdemes tanulmányozni? vagy milyen jó gyakorlatok vannak erre?
olvastam még, h Pumpa te csináltad a Tamás által javasolt gyakorlatot, ha jól emlékszem az volt a lényege, h csupán pár hang felhasználásával szólózzunk egy alapra, úgy h minél változatosabb ritmusba játszunk
a válasz függ attól, holy mi az alap. D általánosságban ki lehet abból indulni, hogy szinesítesz e ritmizációs eszköztáradon. Ez nagyon nagyban feldobhatja a figuráid.
Illetve az okosabb hang megválasztás.
Ha pl C dúr a hangnemed és éppen egy c dúrra kell alkotnod akkor értelem szerű hangválasztás lesz a - c e g hangok, de mit nyújtanak ezek neked?
a c hang semmit mert ez az alap hang, egy nyugvó érzeted lesz tőle, a g megint nem sokat, mert szépen egybe cseng a c hanggal mint felharmónikus. A terc hangod az e, már inkább érdekes de mivel az akkord is játsza, így csak ismételgeted a má r meglévő információkat.
De kezdj el fülelni szépen a többi hang hogy fog megszólalni,milyen érzéseket kelt benned a többi hang?
Ha dallamokat játszól engedj teret a többi hangnak
d f a h -nak
az f hang rizikós lehet de lehet vele élni
próbáld meg a c dúr skálára felrakható 3-as hangzatokat játszani rá
ez nagyon nagy flash
de mint az őrült, malmsteen szerű arpeggiónként hanem inkább mint a dallam részeként
igen arra gondoltam, szokatlan hangközök, ritmikai változatosságok... máshogy h is lehetne :) ezeken alapszik az egész... nem könnyű, de alaptól is függ a dolog, pl amit csináltunk karácsnyi solot ott végig egy sémán ment az alap... hiába gitároztunk 16 an arra az alapra mégis egysíkú lett egy kicsit az összes solo ... szóval alapon ilyenkor sok múlik.
Amit nemrég tettem fel alapot (c moll osat) ott lehet sok megközelítéssel játszani mert az alap is változatos és hozza magával a hangulatot... Csinálj majd arra is egy improt :) kíváncsi vagyok arra mit tudnál összehozni :) Persze ha van kedved hozzá :)
köszönöm, ez meglepetésként ért , a kiemelt rész én is észrevettem, hogy hasonlít, ez az a rész, ami az eredeti számban is hasonlóan szól, uh sajnos nem teljesen az én érdemem
igen a hangulatot, az eredeti számban ahogy hallgatom, sokszor keményen szól, máskor meg olyan melodikus dallamok jönnek ki egy hangnemen belül, hogy öröm hallgatni a kontrasztokat, bár ettől független itt 2 hangnem is van, ez igazából a legnehezebb számomra, hogy ha bent vagyok egy "hangulatba" akkor abból kimászni, más megközelítésből folytatni
valahogy azt kéne erősítenem, hogy az alapra jobban figyeljek, Patrik feltöltésében is azt figyeltem meg, hogy nagyon harmonizálnak a dallamok az alappal, pláne ilyen alapból dallamos alapokban, elvan hintve annyi mag, hogy lehetne belőle mit kihozni
hogy érted ezt a más sémában való mozgást? szokatlan hangközöket próbálsz ki?
0:43-0:52 ig kicist sfoglis dallammenet... de annyira kerek hogy ebből egy számot lehetne csinálni annyira szép !!! Gratula... hangulatot 1 hangnemen belül váltani? hát szokatlan sémában mozogsz a skálák között esetleg váltasz effectet... vagy az alap nem 1 hangnemben íródik :)
találtam egy tetszetős alapot, de valahogy úgy érzem, hogy hiányoznak az erős motívumok, mellényúlások vannak benne, de azt már megszokhattátok, meg sajnos gerjed, de ez ilyen de valamitől egysíkú, hogyan tudok hangulatot váltani hangnemen belül?
Andy Timmons - Pink Champagne Sparkle by kustriani
hát nyár folyamán nagyon keveset :S ahhoz képest h előtte szinte egész nap :D
Ez a gyors fejlődést a fórumnak köszönhetem, itt tanultam meg mindent szinte, 1 éve még azt se tudtam mi az a hangnem :) Akkor tudtam meg mikor véletlen rátaláltam erre a fórumra 1 éve, és Tamástól így elkezdtem kérdezősködni h hogyan lehetne saját dolgokat kitalálni, és akkor felvilágosított egy kicsit :) Azóta tényleg gyors tempóban fejlődök :)
jó lett nagyon, egyben van, az 1:34-nél induló rész ötletes volt
ha megengedsz egy észrevételt, akkor a vibratodat mondanám, most kb a bagoly mondja verébnek szisztéma olvasható, mert nálam se oké még , de már azt hiszem megértettem az, amiről Laci beszélt, a vibratod "rángatózás szerű", amikor csak megfogod a húrt és nagyon gyorsan kicsiket mozgatsz rajta, mondjuk alapfüggő, de megpróbálok átszokni a Tamás által javasolt lassabb és szélesebb vibratokra
nem akarok hülyeséget mondani, ha igazából nincs igazam akkor javítsatok ki, én így hallom
nem titkolt célom , am több bántóbb hang van benne, tudok mindegyikről, de nem volt kedvem több improt készíteni, próbálok minél jobban a fülemre hagyatkozni és érzésből csuszkálni a nyakon, néha az vakon mellé megy fél hanggal meg ilyenek, ami 0:20 nál van az majd megoldódik ha meglesz a multi, azért indítom már az egészet úgy h szól az E hang, mert ha nem szól a gitár egyből gerjed, az egész számban ezért nem tudok szüneteket se tartani, ahogy halkul el egy hang, jön a rohadt gerjedés, régen egy fokkal jobb volt, mert az erősítőmről oldottam meg a torzítást, és a guitar rigen belül igazából csak a torzítok ilyen nagyon zajosak, a többinek halk zúgása van, de az erősítőm most kölcsönbe van egy ismerősömnél
Ez qrva jó lett pumpa! Nagyon szép és ötletesen felépített.
Az az egy rontja egy kicsit az összképet, hogy a szóló hangszín nagyon belevész az alapba (túl tompa sound szerintem), illetve a gyors részeket kicsit zavarossá teszi a túl sok delay.
Ez is jó lett,
Bár nekem kicsit hosszú, cserébe viszont szép dallamokat hallhatunk.
Az 1:40-nél kezdődő részt én már hamarabb behoztam volna, így rövidítve inkább az első részen. Nagyon szépek és érthetőek a gyors részek, ehhez külön
te fejlődsz? :D régebben is ilyen jó kis improkat tettél fel ide? :D Ami 0:20 nál van azt vhogy old meg h ne roncsa el az improdat... nagyon jó dallamkészleted van.
1:31 nél az a D hang nagyon sértette vmiért a fülemet...
Persze Patrik, ha mást nem is a torzított részt újra felveszem mindenképp, bár lehet az egésznek újra nekiugrok, csak rakok rá dobot meg egyebeket, csak az a baj nem értek hozzá :/, amit Ákos mutatott programot nem tudom lekalózkodni
Csináltam még egy improt a Vinai backing trackre amit Tamástól kaptam, erre jött az ihlet, de lehet, hogy ez úgy általában nem az én napom, néha szokott ilyen lenni, amikor nyögvenyelős a dolog, nem tudni miért, de ilyenkor sose teszem félre a gitárt, erőltetem, és a későbbiekben meghálálja magát, egy kérdés nektek is kopik az ujjatokról a bőr ha sokat gitároztok? én azt hallottam, h az lenne a normális, h az embernek az elején megkeményedik, aztán visszapuhul, és érzéketlen marad, nekem érzéketlen rég, de olyan bőrök nőnek rá ha többet zenélek, mint valami kitinpáncél
Wow! Erre nem számítottam! Köszönöm!
Igyekszem több időt tölteni a gitárral mint korábban. Nagyon bízom benne, hogy tudatossággal letudhatom a banális problémáimat, amikből itt is volt rendesen.
Az elmúlt években keveset gitároztam, másban volt/van komoly sikerélményem. Szerencsére néhányan (pl. Horváth Imi, alias IbanezRg565) addig piszkáltak, hogy újra gitározni kezdtem.
...és hát be kell vallani, hogy nagyon nagy szerencsében van részünk mindannyiunknak, mert egy zseniális gitáros, a Tamás segít minket. Nem mindenkinek van ilyen lehetősége. Az ilyen lehetőségekre mondom azt, hogy a szerencsét illik tudni felismerni és tisztelettel kihasználni azt.
Csináltam egy imprót Tamás alapjára, de nem igen vagyok megelégedve vele, igazából nagyon nem jött rá az ihlet, nem is tudom mennyire nevezhető ez imprónak, mert sokat játszottam rá, és vannak benne részletek amik tudatosak, de egyszerűen ötlettelennek érzem magam, és ez egy ilyen kis rövid alapra fura, egy percet azért illene kitölteni, de nem megy
Hd500alap impro by kustriani
Köszönöm a részletes leírást a Greg Howe-óráról. Nagy élmény lehetett, és kedvet is csináltál a dologhoz, tényleg érdemes kihasználni az ilyen lehetőségeket.
Ez már teljesen jó megfejtés volt, valóban a C és a C# hang ütközik, a 8 ütemes periódusok utolsó ütemében (elsőként 0:12-nél). A ritmusgitár C# hangot játszik itt (E-dór hangnem), míg a szinti végig E-moll hangnemben van, és C hangot játszik.
Azt is jól hallod, hogy a szinti hangneme fog győzni. Ennek magyarázata kettős: egyrészt a ritmusgitár hangjai folyamatosan ismétlődnek, míg a szinti akkordjai változnak, és a változás erőteljes hatással jár. Másrészt pedig a ritmusgitár mély tartományokban van, míg a szinti a magasabb tartományokban (a hang-ütközés is emiatt tud működni).
Köszönöm mindenkinek a pozitív fogadtatást, az arányok tényleg elcsúsztak egy kicsit (fejhallgatón nem annyira tűnt fel), úgyhogy feltettem egy egészségesebb verziót :
Sajnos gyakorlása kevés idő jut, felvételekre meg még kevesebb, de igyekszem értelmesen felhasználni azt a keveset, ami van.
köszönöm szépen, megpróbálok odafigyelni ezekre az elemekre, am Satrianinak van egy ilyen live lesson féléje, nem találom meg sajnos a videót, ahol mutatja, hogy hogyan kell csinálni az átnyúlásos üveghangos tremolózást, és azt mondja röhögve,hogy "Egész éjjel tudnám csinálni....néha szoktam is :DDDDD
Végre nekem is volt időm gitározni.
Egyelőre a hangokra koncentrálok, a ritmus kevésbé lényeges most.
Azt hiszem, kezdem érteni, hogy mikor melyik hangot érdemes hangsúlyozni.
Így biztosan sokkal könnyebb lesz majd komolyabb dolgokat tanulni és összerakni.
Nem gyakoroltam ki tökéletesre, de nem is az volt a cél.
Ez egy 1 órás skype lecke volt.
Igazából az volt a kérdésem felé, hogy hogyan épít fel egy szólót, miket szeret használni álló harmónia esetében és akkordmenetekre. Azaz hogyan gondolkozik. Technikai dolgai nem "érdekeltek" Illetve nem tudom a magyar nevét de angolul superimpose nak hívják amikor az adott akkordra más akkordot használ.
Javarészt az arrpegiókat mutogatta, hogy hogyan ad hozzá plussz hangokat, bővíti ki szinező fokokkal és kromatikával.
Illetve a skála felrakásiról beszélgettünk egy keveset
Az ő esetében az egy óra rendkívül hamar elrepült. Amúgy tudatos tanár, fókuszban tartja azt hogy mindkettőnk ideje drága, és odafigyelt rám végig, hogy mit művelek. Barátságos arc.
Amúgy figyelni kell ezerrel, ugye angolul nyomja végig, plussz az elmélet mellett figyelni kell h mit játszik, és még a skype akadozása is külön erőmet kötötte le h egy-egy hang kimaradt vagy a kép megállt de mégis próbáltam nem fonalat veszteni.
Tuti még jópár órára benevezek hozzá.
Zseniális lehetősségnek tartom h pont tőle személyesen lehet órát venni és nem is annyira vészes 75USD 1 óra
ha pl Gilberthez hasonlítom aki azt hiszem 40 ropiért oktatott az A38-on ráadásul csoportosan. Okké személyesen nem skypon, de az már nem olyan vészes különbség a kapott élmény + ár érték arányában
Viktor, nagyon érzed!
0:12-től zseniális volt az a kis átvezetés! A körülötte lévő íveknek egy nagyon jó kontrasztot adott.
Ezt a ritmikai kontrasztot meg akarom tanulni! Köszi az ötletet!
én is gondolkoztam, h tudom használni improvizáció közben,
azt nézegettem még h az alap és a szinti hangneme esetleg eltér egy C hangal
biztos ebből következően van az egy ütközés, mert a gitár a baszus E hang mellett a következőket játssza E D C# G, és ez a fülem szerint skálában folytatva más hangnem lesz mint amit a szintetizátor játszik, és ami a szintetizátorban bent van és a gitárban nincs az a C hang, viszont ezt az egész számban játsza
hú ez nekem magas , impró közben viszont a szinti hangnemében fogadja legjobban a szólót
Szia Viktor, mindig örülök, amikor feltöltesz ide egy-egy saját szólót (és ez igazán lehetne gyakoribb is). Szokás szerint nagyon okos és erős motívumokat használtál, külön kiemelem, ahogyan az első motívumra adott választ kialakítottad: 0:12-nél továbbvitted a ritmust, meghosszabbítva a válasz-témát. Amikor először hallgattam, és nem tudtam még, hogy mi fog történni, magamban pont erre gondoltam, hogy ide nagyon jó lenne egy ehhez hasonló továbbvitel, hogy ne legyen ugyanolyan a befejező pár hang ritmusa. És mire ez átvillant az agyamon, már meg is tetted:)
Utána a folytatásban pedig a hangmagasságokkal bűvészkedtél nagyon szépen, és a végeredmény az lett, hogy ez a 28 másodperces teljes kör egy tökéletesen megformált történetet adott ki. Sárkány-gratuláció!
A legvégén szép volt az érintéses üveghang is.
Egyébként a szóló kicsit hangosabb volt a többi hangszerhez képest, egy kis halkítás után ez egy tanítani való témafelépítést tartalmazó alkotás lesz.
Ha másoknak is kedve támadt erre az alapra játszani, innen lehet letölteni:
Valószínűleg a játékmód miatt hasonlított a Boss és a Line6 hangja, mert amúgy eléggé eltérő a két beállítás. A Line6-felvételen a hangszín más jellegű erősítő-beállítást tartalmazott, és sokkal kevesebb kompresszor volt rajta, mint a szokásos Boss hangszínemen. Ráadásul a bridge pickup-ot használtam a Line6-szólóhoz, pedig szólókhoz nagyon ritkán használom ezt a pickup-állást (utoljára talán az első lemezen az Eloquent Look C-moll szólójában szerepelt a bridge pickup).
Előre is boldog & sárkányos születésnapot, Fazsi!
Írok majd a szólóról, és még előtte pótolom a Gourmet Groove szólóddal és a másik szólóddal kapcsolatos tartozásomat is.
Wow, erről mesélhetnél nekünk egy kicsit. Hogyan zajlott, mik voltak a benyomásaid, milyen kérdéseket vetettél fel, milyen ötletei voltak... szóval mesélj bármit amit gondolsz!
0:24-nél és 0:47-nél valóban mintha csak a kopasz napszemüveges kollégát hallanánk, úgyhogy az űrlényeknek igazuk volt:)
1:00-nál is nagyon szép a legato-val készített felmenetel.
1:30-nál is tetszetős a legato. És 2:40-nél a signature Satriani átnyúlós tremolókaros üveghangos móka is kiválóan sikerült!
A ritmusok fontosságát szoktam sűrűn emlegetni, és most is ezt hozom szóba, mert néhány kerek, markáns, jól körülírható ritmikai elem még jól jött volna a szólóba. Például olyan, mint amit 1:41-től használsz (azaz egy ismétlődé ritmikai elemnek nem is kell túl komplexnek lennie, elegendő sokszor az itt is hallható tizenhatod+nyolcad ismétlése különböző hangmagasságokon).
Ezt az egy észrevételt leszámítvan nagyon hatásos lett, jól ráéreztél az alap hangulatára, szépen passzolt hozzá a szóló. Hangszín-ügyben most azért nem írok semmit, mert úgyis érkezik az új pedálod hamarosan, és akkor megoldódik ez is.
Engem is ez tartott vissza eddig az áthangolástól, hogy nem lesz "kompatibilis" a 440-el, és nem tudom hol alkalmazni. Legfeljebb majd a következő saját lemeznél próbálom ki, ott semmi sem korlátoz.
Egész közel jársz, és a szóló hangjait is szépen leszedted. Igen, a H hang mindig szól a többi hang között.
Viszont nem a szinti G hangja ütközik. A G és a C# simán tud jól szólni együtt, például egy sima A7 akkord is tartalmazza mindkettőt. Van a zenei alapban egy ennél "veszélyesebb" ütközés, pont ennél a résznél, amit írtál.
Idemásolom az eredeti kérdést, hogy a többiek is bekapcsolódhassanak:
Érdekesség: egy ponton a szinti-kíséret és a gitár-riff "ütközik", azaz két olyan hangot állítanak szembe, amely elvileg nem működne. Viszont nem azonos oktávban van ez a két hang, ezért nem okoznak gondot. Ezt a jelenséget az Abstract Impact című Marcel Coenen szám kapcsán vizsgáltuk korábban (ld. Tartalomjegyzék).
Kérdés: ki találja meg elsőnek, hogy mi ez a két súrlódó hang?
Tamás olyan virtigli riffet rántott fel 11417-nél, hogy muszáj volt felvennem egy kísérletet, íme. Ahogy hallatszik, mostanában a nyújtásokkal próbálkozom: a kigyakorlásuk remek cél lesz a következő száztíz évre
én sem véletlen kérdeztem meg tőle, sztem csak annyi a különbség, hogy a hd500 tisztább hangzás, mármint jobb minőségű, de a gt3 karcosabban hozza azt a soundot, összehasonlítgatós videókban is ahogy nézegettem mind a boss gt10-gt100 és line6 x3l hd500 közt ez a különbség, valahogy lágyabbra vették a formát, mintha erősítőből szólna a cucc alapból, egy mélyebb tónusa van