Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Az EQ-k mind a parametrikus, mind a grafikus arra szolgálnak, hogy egy bizonyos frekvenciatarttományt tudj erősíteni ill gyengíteni. Valójában ez egy "irányított" hangerőszabájzás...
A dinamika processzorok lelkivilága elég bonyolult:
kompresszor, limiter, expander, enhancer, compander, gate
nagy vonalakban:
a kompresszor: arra való, hogy a túlkicsi és túlnagy amplitudójú (hangerő) jeleket közel egyforma szintre hozza a többi jellel. ezt úgy képzeld el, mintha lenne egy csöved, amiben a túl alacsony hangerőt kihúzza a faltól-falig, a túl erőset meg csak a cső keresztmetszetében engedi át...
a limiter: a túlvezérlés elkerülésére lett kitalálva, a beállított küszöbszint fölé nem engedi a hangerőt.
Bár nekem a Boss GT-3 nagyon bevált, de jelenleg a Line6 egyértelmű előnyben van, ha most vennék, akkor erre szavaznék. Azért a Zoom G2.1u tesztemet várd meg szerintem, hétfőtől fogom kipróbálni, nagyon jó hangjai vannak, és használtan már akár 20 ezer körül is beszerezhető.
Szia Tomi!
Nagyon köszönök mindent, amit írtál,nagyon boldog vagyok hogy így gondolod.
Most jöttem meg az este,holnap délután részletesebben írok majd a hozzászólásodhoz.
Mégegyszer nagyon köszönöm!!!
A GuitarTrump egy kéthetes ajándék-osztási akciót szervez, amelyre érdemes benevezni. Két nyertes is lesz, és nagyon sok értékes díjat lehet kapni: egyéves teljes körű tagság a GuitarMasterClass.net oldalon, egy MXR Custom Badass ’78 pedál Jim Dunlop-tól, kézzel készített Jamz Guitar Strap, mindkét lemezem, a “Timeless Hour” és a “Sharp Guitars From a Flat Planet”, Hedras Ramos új lemeze, pengetők, némi készpénz dollárban, és még sok egyéb. Bárki nevezhet, a díjakért nem kell zenét vagy videót felvenni, csak a résztvevő felajánlók oldalait kell meglátogatni.
0:46-nál kezdődik a szóló, nagyon szép, beúsztatott hangokkal. Én már hamarabb indítottam volna (és az eredeti Chance szám esetében valóban hamarabb is indult), hogy a hallgatóság figyelme ne lankadjon el. (Az eredeti szám a http://jonastamas.com oldalon teljes egészében meghallgatható, a lejátszóban a 3. szám.)
1:10-nél indul az első főtéma, és annyira szép, hogy majd vigyáznom kell, nehogy ezt az Imi-verziót játsszam élőben 1:21-nél az Ab hang bejátszása az egyik legszebb pillanat, ez volt az a hang, amit külön be is jelöltem a SoundCloud-on. 1:31-nél az "emelkedő dallam + tremolókar" kombináció jellegzetes Imi-módszer, és csodaszépen szól.
Érdemes megfigyelni a finom vibrato-kat 1:38 és 1:41 körül a két hosszú hangnál. Mindkét kitartott hang lélegzik és külön életet él.
1:57-nél van a hangnemváltás, ezt majd jól ki kell dolgozni. Maga az ötlet jó volt, hogy két szólamot alkalmaztál, de a korábbi, G-mollos szólam kicsit túllógott, és beleszaladt a Cisz-mollos új szakaszba. Itt talán a legjobb, ha egyetlen gitár viszi végig a hangnemváltást. A G-mollos rész végén meg kell nézni, hogy melyik hangnál tartasz, és a váltás pillanatában a Cisz-moll skála ehhez legközelebbi fontos hangjára kell átlépni. Ideális esetben ez vagy közös hang tud lenni, vagy félhang-lépés. (A konkrét hangnemek esetén az utóbbi kínálkozik.)
2:11-nél újabb csodás kitartott hang hallható.
3:10-nél, a gyors G-moll szakasz második felében nagyon jó lett az ismétlődő dallam.
A lezáró csöndes szakaszban, 4:05-nél pedig indul újra a beúsztatós varázslat. Ezek a hangok annyira szépek lettek, hogy szavakkal nehéz is visszaadni őket.
A Cisz-mollos refrénekhez még annyit teszek hozzá, hogy oda olyan dallamot érdemes tenni, amelyik mindig visszatér, hogy legyen egy nagyon konkrét fogódzó a hallgatók számára. Ennél a résznél az eredeti számnál csak a sorok végéhez tettem eltérő kanyarokat, és ezenkívül a legutolsó refrén-körbe került pár ritmikai eltérés, de ezt leszámítva a refrén stabilan ugyanaz maradt, hogy könnyen befogadható és hatásos lehessen.
Már emiatt érdemes volt megírnom ezt a számot tavaly, hogy most egy ilyen szép Imi-verziót meghallgassunk belőle. Az is hallatszott, hogy az improvizált szakaszaid is egyre erősebbek, tehát az is nagyon szép lett, amit nem terveztél meg előre, hanem a pillanat adta. Gratulálok, és köszönöm hogy feldolgoztad ezt a számot!
Szia Imi, örömmel hallom, hogy a zeneszerkesztő programok kezelésével is egyre jobban haladsz. Jó volt hallgatni a fríges témákat, legjobban a 2:45 körüli rész és a 4:30 körüli váltás tetszett. Az is egy szép pillanat, amikor a szóló 5:20 után visszatér.
7:15 körül a szólótéma nagyon fülbemászó!
Én lerövidíteném olyan 5 perces körülire a hosszúságot. Talán az első feléből lehetne többet kivenni, mert az 5:20 utáni rész nagyon szépen építkezik, azt meg lehetne tartani teljes egészében (a végén ott is kb. fél perccel hamarabb indulhat a fade out, és akkor még hatásosabb lesz a befejező rész). Én a fade-out esetén az összes hangszert egyszerre keverném le, most csak a szólógitár halkul el, ez kevésbé hatásos így.
Nem csak a dallamos és lassú témák mennek nagyon jól neked, hanem ez a gyorsabb, rockosabb oldalad is nagyon rendben van, öröm volt hallgatni!
Hamarosan lesz módom kipróbálni egy Zoom G2.1u pedált, ami szerintem számodra is jó megoldás lehet, kitűnő ár/érték aránnyal rendelkezik. Majd beszámolok róla itt, hogy milyen tapasztalataim voltak.
Szia Imi!
Ez is remek, ugyanúgy mint az előző!
HD 500?
Az én párnapos HD 300 procimtól most kezdtem dobni azt a bizonyos hátast, aztán tényleg...
Bek@kilt az expression pedál, úgyhogy most küldhetem vissza cserére.
Nem b@sz szét az ideg, á... dehogy...
Szia biciklipumpa!
Köszönöm a hosszú elemzést,nagyon örülök hogy tetszik,megpróbálom úgy ahogy írtad megcsinálni szerintem is jobb lenne.Mégegyszer köszi!!!
Az eleje nagyon sejtelmesen indul aztán metal riffkedés tökéletes hangzásvilággal ! Jó ez az effect igazi satriani hangzás.
Riffkedés néha sokáig elhúzodott de egy 9 perces számnál jó arányban van ahoz képest :)
1:30 nál a solot ízlésesen indítottad el, ahoz képest h majdnem darálva indultál. 2:00 percél nagyon jó dallamokat tettél bele volt bennük feszültség bőven... Főleg mikor a ritmusgitárnál néha megvonyítod a gitárt nagyon jól szól.
3:10 nél sem lankadt annyira figyelmem szám közbe mert mindig tettél bele vmi újat.
4:25 szívdobogás ! :D kreativítás megvan... és h milyen változatos dolgokat hoztál eddig az is tükrözi h az isten jó sok kreativítással áldott meg :) később a puskalövésről nem is beszélve... kezdtem magam egy wester filmbe érezni magam ami azt jelenti h még a hangulata is megvolt a számnak végig pedig már 6 percnél járunk és még mindig nem bírom kikapcsolni a zenét...
itt már kezdett mindig begyorsulni, ami nagyon jókor és jó ötlet volt...
7:15 nél amit játszasz jó olyan 7:30 ig... nem kellet volna többször elismételni mert monoton dallama van ennek a résznek, itt elöször érzetem h többször nem kellet volna játszani...
szóval én olyan 7:15 re lerövidíteném és semmin nem változtatnék mert kurva jó az egész... csak lecsipenteném a végét... azért elképesztő tényleg h ennyi ideig lebírtad kötni a figyelmem... Ez eszméletlen nagy szó ! az ilyen gitárosokból lesznek igazi instrumentális gitárosok !
Szia Gabi!
Örülök hogy tetszik,igazad van a végét lehet hogy másképp kéne lehozni de majd megcsinálom.A HD 500-zal játszom saját soundok,Angel erősítő modulok stb,keverékek.
Am ebbe a Jhonne bee goodba ennyi hangnem kívüli hang van? mert egyserüen nem jövök rá a hangnemére... vhol dúr vhol meg moll ba van fent neten a háttérzene most akkor h is van? :D
Szerintem baromi jól összeraktad, gratula! És nem kell levágni belőle, nem baj az, hogy hosszú.
Így első hallgatásra talán a végén a fade outot variálnám meg valahogy, de más nincs.
Ezt is a HD500-zal játszottad fel? Milyen modelleket használtál?
Nagyon húzós, hiteles téma, grat! Azt terveztem amúgy, hogy legalább a dobot a szóló alá rakom, de rá kellett jönnöm, hogy az legalább egy hét... De nem rossz ötlet, térjünk vissza rá! Amúgy az igazán korai QR nekem egy kicsit meredek, de a Rage for Orderrel mindenképp megéri ismerkedni.
rájöttem hogy sok soundba az zavar, hogy hallom a hangoknál, ahogy a torzító "zizeg", és nekem az érces énekelő hangok tetszenek, csak akkor berregjen kaparjon, ha piszkoskodok vele
Az Rg2550-es tetszt videód soundja nekem nagyon tetszik, de Andy Timmons hangzása, Steve Vai (bár nála nekem már kicsit túl éneklős a sound), Greg Howe "tompa" de mégis csengős, fényes hangja is nagyon bejön, Satrianié nagyon tetszik, van benne egy bluesos kosz, és ugyanakkor harapós is (kedvenceim az extremist és a flying in the blue dream-ben használt soundjai) Paul Gilbernek is jók a hangzásai ez nagyon harapós,
Tehát oylan hangzást szeretnék, ami cseng, és van tere, de harap is
Leginkább jelenleg az EQ és a kompresszor használata érdekelne, részletesebben kivesézve. Hogy mire valóak azt tudom, de szerintem sokan örülnénk neki, ha esetleg valamelyik tapasztaltabb öreg róka hanganyagokkal is bemutatná, hogy mikor vannak jól, és mikor rosszul belőve ezek az effektek.
Persze nem akarok én kötelezni senkit, szóval nyugodtan mondjatok nemet, nem akarok én senki idejébe beleszólni.:)
Persze, örömmel írok tippeket itt a topikban, ha lesz ilyen jellegű kérdés. Bár én sosem voltam nagy gear-freak, csak annyira ástam bele magam a dolgokba, amennyi kellett a nekem tetsző gitárhanghoz. Mindig is (szinte túlzottan is) csakis a játékon volt a fókusz. Például szóló közben pickup-ot is ritkán váltok, mert a teltebb vs. élesebb hangzás közötti váltást is inkább a kezekkel oldom meg: máshogy/máshol pengetek ha bridge pickup-szerű hangzást akarok a következő pár hangnál:)
A cucc egy cserebere folytán került hozzám, az egyik gitáromba számoltam bele.
Kíváncsi voltam van e élet a Line6 túl is a 20-25 ezer forintos kategóriában.
Úgynéz ki, van. Főleg mert a zsebpodoknak nincs USB interface-ük, vesetál pod alatt minden csak szoftverből fut, ami eléggé leszedálja a gép erőforrásait, nem utolsó sorban, van rajta csatornaváltás ill expression funkció. A tiszta hangszínei jók, a torzítottakat masszírozni kell, de kis munkával kimókolható a használható hang belőle.
Köszönöm a méltatást, bár most hallottam benne friss füllel pár aprócska hibát: az egyik része hangmérnöki hiba (az egyik helyen túl erősen vág a limiter és hangerő egyenetlenséget okoz egy pillanatra, ezt kb. 1 perc helyre tenni), a másik, hogy a pici lányom elvitte játszani az összes pengetőm (ami általában 1.5 mm Dunlop lila, ill a fekete kőporos 2.0 mm), ezért egy relikviával, egy 1 mm-es "Tim RIPPER Owens" tortex -xel játszottam. Sajnos a megszokás néhol túl erős pengetési attakot eredményezett. De emiatt nem játszom újra, szerintem elsikálom valahogy majd ezt is némi dinamika kompresszálással... :D
Ha készen leszek teljesen, terveim szerint lesz mozgókép is! :)
A postasárkányoknak nagyon melege lehetett ma, sajnos nem jutottak el hozzám, biztos pancsolnak még valahol! :)
...kni az egészet, szívesen feléneklem! Általában elég jól énekelek QR-t (Operation és Empire albumok)...
Pár éve volt szó egy QR Tribute zenekarról, ahol kivételesen nem gitároztam volna (najó talán némileg a Silent Lucidity-ben)...
Ez meg egy QR utánérzés tőlem, Kingsryche munkanévvel... :)
Az e legszomorúbb hogy ezt nekem kellet volna tudnom, mert elég nagy QR fan vagyok!
Bár hozzá kell tennem, hogy az Operation előtti dolgaikat nemigazán ismerem!
Miért is jár a gratula?:) Pyra szólóját tudtam, a tiedet nem. A Queensryche-tól csak 1 albumot ismerek, az Operation Mindcrime-ot, az viszont nagyon jó! Meg kéne hallgatni a többit is...:)
Nos, akkor kénytelen leszek lerántani a leplet. Queensryche: The Killing Words (a Rage for Order c. lemezről). vEgGg kollégának gratula, mindenki másnak pedig bátran ajánlom a zenekart és Chris DeGarmót.
Petát már megkérdeztem a topicjában, azt mondta nem tervez ilyen gitárhang kikeverős dolgot (a Gitármánia Táborba meg nincs lehetőségem elmenni). Esetleg veled lehet ilyesmiről tárgyalni?:) Tippek, trükkök, tanácsok a gitárhang létrehozásában, pl. EQ használata, kompresszor, ilyenek.
És hát ez a videó azért megmutatja az Axe FX erejét:
Amúgy mennyibe fáj egy ilyen? Én 580-ért láttam, de nem tudom mennyire reális.
Nagyon örülök a szólódnak, mindig élmény meghallgatni, amiket játszol. És az külön öröm mindig, amikor a saját számom szólal meg egy másik zenész ötleteivel, eltérő dallamokkal. Majd hamarosan írok még részletesen is erről a szólódról, volt benne jó néhány nagyon szépen sikerült megoldás és számos érdekes megközelítés.
Ja, és volt egy rendkívül hatásos hangválasztásod amit külön is kiemelek, és ezt a SoundCloud megfelelő pontjára be is írtam.
Önmagában kb. reális, de összehasonlítva a Pod XT/esetleg X3 live árakkal szerintem kicsit sok. Mondjuk ez nálam abszolút személyes preferencia, de én inkább Line6-et vennék, mint Bosst.
Jack thai, a thaiok között több jó gitáros is van. A másik kedvencem Vinai Trinateepakdee (igen, copy-pasteltem a nevét, nem bírom megjegyezni:D). Az "érzelemmentes" ázsiai gitárosok általában japánok, vagy koreaiak... de természetesen nem szabad általánosítani, mindenhol vannak jók...:)
Közülük az egyik nagyágyú az egyik kedvencem. Egy másik híres együttesben is játszik, akik pár éve alakultak újjá. A zseniális énekesről van elnevezve ez a bizonyos másik együttes.
Ha nem kell ládát cipelni, az nyilván kényelmesebb, de ha van rá lehetőség, akkor tudom javasolni az Axe FX (hangfalszimuláció kikapcsolva)->valami olcsó végfok->láda felállást is. Nálam az a tapasztalat, hogy dögösebben szólal meg igazi ládával (mondjuk nekem HD500 van, nem Axe). Persze ez nagyban függ a hely hangtechnikájától és technikusától is. Ha ezek az elemek jók, akkor talán észre se venni a különbséget, de sajnos az a tapasztalat, hogy a szórakozóhelyek nem mindig a legjobb cuccokkal és szakemberekkel vannak megáldva. Ha viszel saját ládát, akkor mindig pontosan tudod, hogy mi fog megszólalni.
Erősen játszom a gondolattal. Megpróbálom az endorser verziót, az teljes win-win eset lenne.
Ha a Fractal Audio vezérkara olvassa a topikot, akkor: "Hey guys! Yes, one Axe Fx II will be enough. Two would be too much to get around with the vacuum cleaner."
Még részleteket nem mondhatok, csak annyit, hogy remélem indulsz rajta, Pumpa mester:) Lesz külön Audio kategória is, azaz akinek nincs videokamerája vagy webkamerája, az is nyugodtan indulhat.
Sárkányos nyeremények egész özöne várható. De már így is többet árultam el a kelleténél:D
Ha minden jól megy, akkor Axe Fx II fog szólni vonalból. Az elmúlt jó néhány évben mindig a Boss multieffektet vittem ilyenkor, nem voltam soha kisvasút-párti. Erősítők terén a Marshall és a Hughes&Kettner jött be leginkább. Most majd egy ENGL erősítőt fogok tesztelni, de az a sejtésem hogy új korszak jön a gitárosok számára. A digitális cuccok mostanra utolérték az analóg birodalmat. És kezdik lehagyni.
Déjvid kolléga nemrég belinkelte ide a Kemper Profiling Amp hangzásokat, és tényleg errefelé vezet a jövő útja.
"Szárnyas" lenne? A KW-ból másra nem tudok asszociálni!
ha igen akkor szóló album, vagy zenekar (a gitároknál tengerparti fürdőhellyel)?
mondjuk ha igen, akkor is tág a dolog, mert akire én gondolok KW, az zeneileg elég termékeny! Melyik év?