Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nem általánosítani akarok, mert vannak kivételek, de a gyengébbik nem hogyhogy nem jeleskedik az instrumentális rock-ban, a gitártanárom is mondta anno, hogy a lányoknak nem szokott olyan jól menni a szólózás/improvizáció, holott más hangszereknél igencsak ügyeskednek mindenképp nagyobb számban, talán azért mert férfias hangszer?
Nem tudtam sajnos még kipróbálni, mivel nem tudok felvenni és nem tudok magamnak alapot krehálni. De elméletben nem értem a 2. skálát amit felírtál. F7 re C-moll pentaton? az a G hang és az a B hang, remélem most jó jelöléssel használom, már diszonáns lesz nem? Ha abból indulok ki hogy Gisz hang a blues hang, F7 re.
Ez egy kurvajó hangszer, én is sajnálom, de nekem igazából csak 1 gitárom van, amit nem adnék el, és az a fehér Jackson. A többihez nem ragaszkodom, úgy vagyok vele, hogy szeretem őket cserélgetni, szeretek minél több gitárt kipróbálni, de "érzelmileg" nem kötődöm hozzájuk. A Jacksonhoz is talán csak azért, mert ő az első komolyabb gitárom, amit saját pénzből vettem, és azon felül, hogy nagyon szeretem, elég jó "üzletnek" is bizonyult, mert mióta én vettem, nagyon durván felment az ára.
szép gitár, én nem tudnék megválni hangszertől lehet majd akármilyen gitárom, mindig megtartom a cortomat, meg a hohner akusztikust, pedig az utóbbit már nem is használom emberemlékezet óta , pedig jó hangszer
Megpróbálkoztam a szólóval, amit senki sem tud ugyanúgy lejátszani, ahogy a lemezen van... én sem, de egy próbát megért... ráadásul ha minden igaz, hétvégén eladom a videón látható gitárt, szóval kellett egy videót csinálni vele...:/
én is ezért írtam aisznak, mert én így tanultam:
C Cisz D Disz E F Fisz G Gisz A Aisz H C
visszafelé pedig:
C Desz D Esz E F Gesz G Asz A B H C
itt így akadtam rá felfelé módosítanál használnak B-t, és lefelé módosításnál Aiszt írnak, helyes a logikám, vagy itt írják jól?
a magyar b és az angol bb lefele módosítást jelöl. Azaz azt hogy az eredetei h vagy ha tetszik angolul b hang került fél hanggal lejjebb.
tehát ha a skálában mindent kereszttel jelölsz, mert a példa kedvéért felfele mész, akkor itt aisz lenne a nyerő használat követve a logikád, de amúgy jól írtad a két nyelvterület közti különbséget.
nem nagy csízió ez...mi így mondjuk ők úgy.
környezetből úgy is kiderül hogy angol jelölés rendszer használtak e.
ezt a diatonikus hangsort csak skáláknál jelölik így? vagy amit én tanultam tanáromnál az a diatonikus hangsor? Mert az is tudom hogy visszafelé is másképp mondjuk a "félhangokat" amivel megint csak nem foglalkoztam soha mert úgy is megérti a szintis zenekarban h mire gondolok ha azt mondom h hogy F# vagy Gb...
hu dcsabi köszi szépen látom te nagyon ott vagy ebben a zeneelméletben amit bluesról írtál nyugodtan folytathatod mert nagyon kiváncsi vagyok :D (nem szeretem a reklámokat) :) viszont amiben összekeveredtem az a kustrianival folyt beszélgetésetek... sokszor volt hogy ezért a H,B,Bb hangok miatt majdnem összetéptem a zeneelmélet füzetem mert mindig összezavar... :D én úgy tanultam gitár tanáromtól hogy ez a "magyar" jelölés ha felfele megyünk a hangsorban : e f fisz g gisz a b h c cisz d disz az angol jelöléssel nem igazán foglalkoztam (mert tanárom magyar jelölést használt még hozzá jártam) angol jelölésben felfele: e f fisz g gisz a Bb b c cisz d disz
nah én így tudom a hangsort :)
nah de most még párszor elolvasom amit erről írtál mert nekem az a diatonikus szó is új nekem :D
az elméleti magyarázat ez:
kétféle fél hangköz létezik. kromatikus és diatonikus.
a
kromatikus félhangok azok a félhangok ahol a hangok alapja ugyanaz. pl. f-fisz, a-aisz, c-cisz
míg a diatonikus félhangok különbőző hangből erednek, pl. e-f, h-c, fisz-g vagy a-b.
a diatonikus skálában nincsenek kromatikus félhangok. minden hang egyszer fordul benne elő. azaz az f dúr skálában nem lehet egyszerre a és aisz hang. tehát így hogy: f g a aisz c d- különben is a dúr 7 fokú skála mert hét hangból áll. Itt csak 6 hang van plussz az a hang módosítottja.
épp ezért a hét hang helyesen
f g a b c d e
persz a temperált gitáron lejátsza ugyanaz a hang lesz, de a zeneelméletileg korrekt megnevezés ez.
illetve az említett régi hangolás szerint mondjuk egy hegedűn nem ugyanaz a hang szólalna meg aisz és b hangok esetében.
nem minden kultúrában használják, használták ezeket a hangokat. Régen azt sem tudtám mi az a herz.
pl az indiai szitár zenében vagy ha jól tudom a japán zenében nem is a mai hangközöket használták. Mára már egységesedik és terjed a 12fukú hangrendszer és ez lett természetes, nem hamis a fülünknek.
De ez zenetörténelem, nem az asztalom, szóval lehet valótlanság az irományomban.
Azt viszont olvastam valaoh neten, hogy Goebbels javaslatára lett a normál hangolás alapja a 440HZ.
oda kellett volna figyelni anno 56 ban , mert nekem ez kínai, igazából azt nem értem, hogy mi alapján nevezünk el egy fél hangot, tehát jelen esetben az A és a H közé eső hang mitől B(Bb) és nem A#, mert gyakorlatban ugyanaz a hang szólal meg, ugyanott fogom le, de inkább lefekszem mert nem negyed 1-kor fogok újat tanulni
sokat gondolkodtam rajta, hogy mennyiben tanuljuk ezeket a dolgokat, és mennyiben ösztönös
vajon ha egy elszigetelt környezetbe felborítanánk ezt a rendet, akkor azt élvezné egy ember, például, ha úgy nő fel egy ilyen környezetben valaki, hogy mások hangközök stb, élvezhető lenne számára a dolog? a zene belegondolva a leg rejtélyesebb dolgok közé tartozik, nincs logikus magyarázat a miértjére
más jelölés rendszer alakult ki.
pl beszélgetve egy angol cimborámmal, ő nem érti hogy az - a b c d e f g hangsorban a b-ből milyen logika szerint lett h???
régen más hangot játszottak fizikailag egy fisz és egy gesz helyett. más frekvencia is a két hang. De lett egy olyan hogy temperált hangrendszer mely lényege hogy az oktáv távolságot 12 egyenlő hangtávolságra osztja. És a példában említett hangok a gyakorlatban közös hangként élnek. Egy bundon van a gitáron, zongorán egy billentyűd van rá. A zeneelmélet azonban ma is különbséget tesz közöttük. Annak ellenére hogy fizikálisan ugyan az a hang szólal meg.
Előre elnézést a litániáért. Ez nem teljes körű okoskodás, hogy is lehetne. Címszavakban összeszedtem 1-2 dolgot amin el lehet indulni. De persze ami a legjobb segítség az a gyakorlás
BLUES!
A legegyszerűbb stílus, ahogy elsőnek tűnik de olyan sok lehetősség van benne, hogy hihetetlen. Köszönhetően annak, hogy a blues egy nagy olvasztó tégely. Szinte minden műfajból áramlik bele valami. (funky, swing, jazz, beebop, rock...stb)
Az hogy mit játssz függ attól mi a harmónia menet. Alap esetben ugye ez 3 akkord azaz I-IV-V. Ami nem is teljesen igaz. Elmondom mindjárt miért. De attól függően a blues mely fent említett vagy nem említett műfajból merít változik a harmóniamenet így az arra játszható dolgok is.
Jazz zenészeknek (többek között) köszönhető hogy fejlődött a harmónia menet. Ugyanis számukra unalmas volt hogy 3 akkordból oldják meg a kör lejátszását. Behelyettesítő akkordok több lehetősséget adnak ugyanis. De erről is később.
Tehát az alap 12 ütemes blues kör:
C7 IC7 IC7 IC7 I
F7 IF7 IC7 IC7 I
G7 IF7 IC7 IC7 I
Kezdjük ezzel a “butított” verzióval.
Ez a harmónia menet C-ben van. De mégsem. Ugyanis nincs olyan diatonikus skála melyben a domináns 7-es akkord háromszor fordul elő. Általában az V. fokon szokott lenni belőle egy. Tehát mondhatjuk azt, hogy itt minden akkordváltással hangnemet váltunk.
1. lépés – alapskála
Kezdetnek végigjátszható a kör egy C moll pentaton skálával. (c-eb-f-g-b)Mind három akkordra jól fog szólni. Pláne ha az egyes akkordok alatt törekszel arra, hogy az akkordot kijátszd, azaz a C moll pentaton skála és az akkord közös hangját hangsúlyozottan használod. Érdekesség hogy pl. amíg C7 akkordban e hang lesz a terc addig a skálában eb hangot használ, és nem hogy elfér, még jól is szól. Az hogy mely akkordnál mely hang lesz akkordhang házifeladat, mert úgy izgi ha valami azért magának tököl ki a gitáros ember. (ajánlatos minden fekvésben végig gyakorolni a pentaton skálát. Kár beragadni a 8-10 bundok közé. Ennél sokkal szélesebb a világ.
2. lépés – skála kiterjesztés
Blues skála, gyakorlatilag ugyanaz mint a moll pentaton skálánk csak hozzáadunk még egy hangot. Jelen esetünkben legyen gb vagy f# mindegy enharmónikusok. Játék közben természetesen hozzáadhatjuk még a (nagyterc) g hangot is. A két terchang egymás melletti játszása igazi bluesos hangulatot ad.
Belecsempészhetjük amúgy bármely a skálán kívüli hangot is. Érdekes színesebb hangzást eredményez. De lehetőleg ezek a hangokon ne időzzünk, legyenek ezek olyan közlekedő hangok. (passing tones).
3.lépés – felépítés
A bluesban fontos tudni, hogy a kör bizonyos részeinek funkciója van. Ahogy az énekes is a szövegeiben általában használja a sorokat. Mégpedig:
C7 IC7 IC7 IC7 I –>felhívás 1
F7 IF7 IC7 IC7 I –>felhívás 2
G7 IF7 IC7 IC7 I –>válasz 3
Ez határozza a szóló ívét. Lopkodva Henderson magyarázatát kb. ezt jelenti szavakban(blues életérzéssel):
C7 IC7 IC7 IC7 I szomorú vagyok
F7 IF7 IC7 IC7 I igen kurvára szomorú vagyok
G7 IF7 IC7 IC7 I mert nincs pénzem és a nőm is elhagyott.
Ez azért fontos tudnivaló mert sokan játszanak a blues-ra egysíkú, hangulat emelkedés ereszkedés nélkül. És ettől kihal az ami fontos ebben a műfajban. És marad valami nyekergés egy blues körre. Szerintem erre érdemes odafigyelni.
A kör tető pontja egyértelműen a G7 akkord, hangulatában itt a legemelkedettebb. És innen old vissza az alaphangra.
4. lépés – Harmóniák
Itt kezdődik szerintem az igazi izgalom
Ugyanis ahogy mondtam a C7 – F7 – G7-re nem igaz hogy egy darab hangnem lenne. De ez rengeteg lehetősséget nyújt arra hogy okoskodjunk.
Van ugyanis 3 db domináns szeptim akkordunk. Három hangnem. Akkor ez 3 skála lesz. Legalább.
Sokkal jobban visszaköszönnek a játékunkban ezekkel az akkordváltások. Azaz ha kíséret nélkül szólózol is hallani lehet hogy épp melyik fokon a kör mely részén jársz.
Maradjunk meg a pentatonok világában kezdetnek. Mindegyik harmóniára a saját dúr pentaton skáláját játszva új világ nyílik meg de mind ez a blues hangulaton belül.
D# hangra gondoltál? amúgy ha már végig 7 es akkordok adják a jellegzetes blues hangzás akkor C7 nél B hang lenne egy fontosabb hang amit akárhogy nézek nincs benne a skáládban... :D úgyhogy most kicsit összezavartál :D
hát a pentaton 3-4. hangja közé bejön egy félhang, de igazából én amikor játszom sokszor észreveszem, hogy elvisz több hangot is, mint ha egy modális skálát kibővítenél azzal egy hanggal amitől a pentaton blues lesz, am lehet hogy hülyeségeket beszélek
ettől függetlenül szerintem a legjobb gyakorlás blueshoz, ha egy hagyományos 1 4 5-ös bluesra imprózól, mondjuk egy 1 4 5-ös blues A-ban az A7 D7 E7, C-ben pedig C7 F7 G7
C-ben egy 1 4 5-ös blues-hoz egy kör valahogy így néz ki(nem tudom, hoyg ez standard-e):
C7 C7 F7 F7
C7 C7 C7 C7
F7 F7 F7 F7
C7 C7 C7 C7
G7 F7 C7 G7
akarok kicsit bluesolni, bluesnál fontosabb hangok amikre ode kell figyelni van? neten ennyit találtam a blues skáláról: A C blues skála hangjai: C, Eb, F, F#, G, Bb
Dcsabi zenei alapja annyira hangulatos, hogy nem tudtam ellenállni, felvettem egy szólót én is. (A zenei alap #8124-nél van, ha még szeretne valaki improvizálni erre.)
Mindig szoktam hangsúlyozni a ritmusok kezelésének fontosságát, és ezúttal is ez volt a szóló egyik kulcsa, jól meg lehet figyelni benne a rövidebb és hosszabb ritmusok ismétlését és a visszautalásokat.
Szia Viktor! Köszönöm a szólót, pont erre a hangulatra számítottam: szép hangszín, jól kiválasztott fontos hangok, ízléses szünetek és tagolások
Írok majd róla bővebben is!
Szia Ákos! Köszi a szólót, nagyon szép dolgok voltak benne. Úgy hallom, folyamatosan haladsz előre, és jó úton vagy. Írok majd a szólóról pár gondolatot a napokban.
Tamás kedves biztatására én is felvettem egy kis improvizációt vEgGg akkordmenetére. A (nekem) rafinált előjegyzések és váltások miatt helyenként igencsak gondolkodnom kellett, hogy milyen hangok jöhetnek. Kész szerencse, hogy vEgGg nem Fesz-dúrral indított, mert akkor még a gitárnyakat se nagyon találnám :)
Amúgy ezen a képen még a "nyers" kép van ahol a rossz megvilágítás miatt olyanok a szemeim mint egy zombinak :D Szerintem nem kell mindjárt rosszra gondolni, valószínű net vagy gép probléma miatt nem tud írni...
Én köszönöm pályára álltam, persze még nem az igazi, de majd eljön az is.
Tibiről sajnos nem tudok semmit, pumpa írta nemrég, hogy az arckönyvben is írt neki, de nem válaszolt. Remélem nincs semmi komoly probléma.
Na srácok, vasárnapig elutazom, addig is belökök én is egy listát.
Timmons, Vai, és Buckethead. Nem tudom melyikben mi fog meg, de nem is akarok kiemelni semmit. Talán az atmoszféra, amit keltenek a hangszerrel, a "dög".:)
És egy jó kis ballada, csak úgy, a Chickenfottól, ahol Satriani mester is elzenélget.
Ui.: megpróbálkozok valami szólóval én is Tamás.:)
Az ilyen lineáris megközelítéseket nagyon szeretem használni. Bármilyen skálát érdemes vízszintesen is "rálátni" a gitárra, a csúszások pedig szépen díszítik ilyenkor a dallamokat.
Szia Fazsi!
Köszönöm szépen,örülök hogy tetszik!
Hogy vagy?Tibivel mi van tudsz róla valamit?
A képet eltudnád küldeni nekem amit régebben felraktál a csapatról?
Én pedig meghallgattam a ma reggeli felvételedet az Emaj7 alapra, és ezúttal is annyira szép hangokat és dallamokat választottál, öröm volt hallgatni. Az is tetszett, hogy a gyors futamok is egyre szervesebben beleépülnek a szólódba és egyre pontosabbak. Még meg fogom hallgatni egy párszor. Szoktam a szólóidat ajánlani meghallgatásra tanítás során is, hogy a dallamosságot minél többen ellessék tőled.
Köszönöm szépen, örülök hogy tetszett! Igen, Andy Timmons hatása biztosan ott van a dallamötleteimben. Ez egy impró volt amúgy, az első 10-15 másodperc volt kitalálva, utána pedig ami épp jött.
Melyik egy húros skálára gondolsz?
Mikrofonnal tudsz felvenni szájharmonikát is. A zenei alapot is hangosítsd ki, és akkor egyben fel tudod venni az egészet.
Sziasztok!
Köszi a videókat,megnéztem őket,nehéz dönteni de nekem még mindig Andy Timmons tetszik a legjobban!Hatalmas gitáros!Még a régiek közül a Marty Freidmant szerettem nagyon,a szóló lemezeit.
Szia Tamás!
Szerintem jól szól, persze a te kezedben mindegyik Qr..va jól szól, egy kicsit ércesebben szól mint a te gitárod,a tiedének lágyabb a hangja.A klip is kitűnő Qr..va jó lett!!!Gratulálok!!!
Tényleg nagyon jól sikerült, nagyon 'fílinges' lett. Nekem különösen a 0:55-től kezdődő rész és a 1:41 körü kezdődő tetszett legjobban.
A hangzása ennek a setup-nak egy kicsit erősebb szerintem, mint amit tőled korában hallhattunk sound. Jól szól, de nekem a korábbi sound jobban tetszett, olyan simább, tisztább, krémesebb. (Frissebb, lágyabb, jobb.
Neked mind1 milyen gitárral és milyen pick up okkal veszed fel a felvételt, akkor is kib***túl sárkányosan szólal meg Véltem felfedezni Andy tommins-t 0:45 körüli résznél. Vagy az én fülem csal? :) Látom te is alkalmazod azt az 1 húroni skálát aminek most nem jut eszembe a neve 0:50 nél magas részt mikor fel húzod az a csúcspontot ebben a dalban... Amúgy minnél többet hallgatom annál jobban tetszik :) Ez most egy Impro volt, vagy egy kész számodból 1részlet?
Grat hozzá ! :) és köszi hogy megosztod velünk, ebből is lehet tanulni sokat és egyrész lelkesedést is kapok az ilyen videóidtól, mostanság lusta voltam kicsit a gitárhoz... Elvileg ma érkezik meg a szájharmonika amit rendeltem most azzal is fogom tolni 1 kicsit :D Kár hogy azt nem lehet usb vel bekötni a gépbe :D tennék fel azzal is improt xd
Pyra felsorolta jó néhány kedvenc gitárosomat. Pete Lesperance megérdemelné hogy sokkal többen ismerjék a munkásságát. És persze Andy Timmons is megérdemelné, hogy az ő számai menjenek a hazai kereskedelmi rádiókban... Akkor szívesebben hallgatnék rádiót
Minden aktív tagnak örülünk, és az pedig hab a sárkánytortán, ha ilyen jó alapok és szólók is érkeznek! Úgyhogy kapcsolódj be a beszélgetésbe minél gyakrabban.
Szia Imi, nagyon jó listákat írtál, öröm volt olvasni ennyi jó gitáros nevét!
Igen, nehéz a választás. Én is utólag jöttem rá, hogy Brett Garsed-et kihagytam a hármas listámból, pedig neki is a három kedvencem között van a helye. Úgyhogy akkor holtversenyben Guthrie, Alex, Greg és Brett van az első háromban:)
Izgalmas alap, sok-sok lehetőséggel.
A napokban leülök és szánok rá egy kis időt, mert még én magam is kíváncsi vagyok rá, hogy mit tudnék erre pengetgetni.
Nekem még mindig Buckethead a best. Viszont most második helyre David Davisont tenném, harmadiknak pedig Tony Grey-t ,(bár ő basszeros ) választanám. Mostanában rávagyok állva a szóló basszusgitárosokra. Itt van pl. Roberto Badoglio. Szerintem "nagyon je" amit csinál:
sokat gondolkoztam, hogy valami egyedülálló módon kéne szólózni, és kíváncsi lennék, hogy létezik-e direkt olyan szólógitáros, aki a hangját használja a játéka mellé, nem mint ének, hanem mint egy második szólam, példának egy Orianthi számot tudnék mutatni, de csak egy pillanat az egész, ahogy kezdi a szólóját, ezen kívül talán néger jazz/blues zenészeknél hallottam talán valamit, tehát ha valaki tud ilyenről, mutathatna nekem számokat
nem tudnék rangsort állítani, azt tudom hogy az örök kedvenc Satriani marad, mögötte holtversenybe írnék neveket(megismerés sorrendjében): Steve Vai, Paul Gilbert, Greg Howe, Marco Sfogli, Guthrie Govan (bár az ő zenéjére helyenként nem elég érett a hallásom), Andy Timmons, és persze téged külön kiemellek, főleg hogy te vagy az egyetlen gitáros a listából, akinek nem lenne szívem lekalózkodni az albumát a netről
am érdekes módon rám Petrucci játéka nem tudott olyan hatással lenni, hogy hűha de jó lenne így gitározni(bár a Glasgow kiss és a Wishful thinking kifejezeten tetszett), nekem valahogy túl "tökéletes", Malmsteen-el vagyok még így, de őt nem is erőltettem attól függetlenül hogy nagyon jó gitárosok, valahogy nem passzolnak az ízlésemhez