Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Igen, mert végül is érdekel a dolog valamennyire, és meggyőzhető is lennék, ha kedvezőek lennének a körülmények. Ezért juthat el a beszélgetés egy olyan szintre, amikor már nem illendő kategorikusan elutasítani. Ha a rávezetés nem segít (eltérő stílus, elborzasztó hangfelvétel) (már látom, hogy nem szokott), akkor jön az őszinte lezárás. Mint legutóbb is. Szerencsére volt alkalmam rá, mert előkerült a teljes műsoros repertoár betanulásának témaköre, ami addig nem fogalmazódott meg. Egyébként tényleg az verte be a szöget.
Tehát akkor most azt mismásoltad nekem ide, hogy őszintétlen vagyok.
Valójában szociokonform dolog az őszinte megjegyzések élének tompítása. Egyszer láttam erről egy videót, ahol bemutattak egy jelenetet mind a két módon. Nagyon durva volt.
Idemismásolom, hogy "ennek igazán örülök". Valójában azonban azt is gondolhatnám, hogy nem érdekel a magánéleted, és egyébként is csak magadat fényezed, mivel otthon nem ismernek el, ezért máshol próbálsz tisztelőket találni*. És ezt a tudomásodra is hozom.
Melyiket választod?
Szóval az a helyzet, hogy az egyenes beszédet könnyen durvaságnak találhatja a célszemély, és a forrásszemély is nagyon könnyen beleeshet ebbe a hibába. Ez egyenes út az individualizmushoz és a társadalom széteséséhez.
Van, amikor a környezet (kontextus) nem igényli az egyenes beszédet, sőt, ellenkezőleg. Ha például egy özvegy gyászol, akkor vajon ki akarná úgy megvigasztalni, hogy "egész életében egy mocsok ember volt, örülnöd kéne, hogy meghalt"?
Sajnos azt a világot éljük, hogy az egyenes beszéd, kertelés nélkül szinte bűn, az alakoskodás, kétértelműség, mismásolás pedig szinte elvárás (nem a politikáról beszélek). Szerencsére a főnököm azt mondta nekem legutóbb, hogy azért jó velem beszélgetni, mert mindig tudja, hányadán állunk...
Ez úgy hangzik, mintha valamilyen "szekta" lennénk... Később jönnek Tamás példabeszédei, bár tulajdonképpen vannak már, csak modern változatban, videó formájában, tehát példavideói...
Na jó, befejezem...
Komolyra fordítva a szót, letöltöttem az új fájlt, erre a gép megkérdezte, hogy biztos-biztos? Mert őszerinte a fájl alkalmas lehet a gép károsítására... Mondtam neki: cancel-cancel, csak nem fogja már egy Modalica Csillagpatricktól kinyírni a gépem... Amúgy miért rinyálhatott a W10?
Örülök, hogy tetszik! Köszönöm!
Igazából próbálkoztam több hangerővel a gitárokon, de úgy nem tetszett. Valószínű, hogy egy okosabb vágással hangosabbra lehet venni a gitárt úgy, hogy ne is fedjen el túl sokat a többi hangszerből.
Klassz riffelés. Kérünk még.
Ilyen power riffelésnél szerintem a gitárnak kellene előtérben lennie, a zongora szerepe másodlagos. A dob is hangos a gitárhoz képest. Nekem elég sok minden szól középről. A zongorának adnék nagyobb sztereó teret, az már eleve jobban a háttérbe tolhatja és egy kicsit szétterítheti. Mivel a zongora eléggé sokat játszik a középtartományban, a gitár közepét egy picit lehetne vágni (alacsony Q-val), és akkor kisebb hangerővel is valamivel több helye lesz a zongorának. Csak óvatosan, mert ilyenkor scoop-osodik a gitárhangzás. Először felkeményedik (én szeretem a heavy hangzást), majd ha tovább vágod, akkor elkezd haldokolni, végül megdöglik.
A billentyűk és a dobok nyilván nem kézzel játszottak, de nem is backing track-ről van szó. FL Studioban "raktam össze" a felvételt egy Finale kotta alapján. A gitárokat kézzel játszottam.
Az eredeti felvételben is kicsit hátul vannak a gitárok, valahogy nekem is így természetes.
A headbang témában igazad lehet. A zongorát akartam hangsúlyozni.
Több idő és energia kellene, úgy az ilyen kísérletezések vezethetnének valahová.
Egy tube screamer és egy dual rectifier profile van a gitárokon.
Örülök, hogy tetszik!
Nem is kell sok belőle, sőt, amit eddig láttam már szerintem teljesítette is amire gondoltam, mert röviden de szót ejtettél róla. Azok akik még soha nem csináltak ilyet, és elakadnak majd a hozzászólásokban már tudnak kérni segítséget. Mondanám hogy segítenék nekik de esélyem sincs a srákánysebességed miatt. :)
Szia Pet! Hát ez elég brutál jól szól! Csak a gitár sáv saját?
Ezt is pilinvel effectezted? Mert a hangzás majdnem tökéletes, egy nagyon picit lehetne még tenni a gitárra hogy jobban kiemelkedjen, egy nagyon kicsit elbújik a zongara mögött, bár a zongara itt elég expert szint. :)
Nekem kicsit szétesik a zene az 1:30-as vagy az 1:40-es résznél, ahol hangsúlyosabb a zongora. Valahogy nem jön ki a headbang ezeknél a részeknél.
De maga a gitár téma az sárkányosan atom brutál.
Gratulálok hozzá, ezzel a zenével feldobtad a reggelem!
Friss felvétel, gondoltam megosztom itt.
Nekem nehezen megy a riffelés, nagyon koncentrálnom és figyelnem kell, hogy elfogadható legyen. Többet kellene gitározni.
Ez így van, de legutóbb az riasztott el, hogy kész repertoárt kellett volna megtanulni. Egyrészt nem biztos, hogy más számok is tetszettek volna a hallott számon kívül, másrészt mostanában a kreativitás fejlesztésére szerettem volna a hangsúlyt fektetni, és a betanulás elvette volna az időt tőle.
Azon gondolkodom, hogy ha rossz zenével nem tudom mérsékelni az érdeklődést ("ha nincs ló, jó a szamár is, később úgyis kirúgunk"), akkor megpróbálnám hazai pályán jó zenével. Utóbbi arra is jó lenne, hogy ha egyszer olyan helyről keresnének meg, ami engem is érdekel, akkor tudok valami jobbat is mutatni. Eddig nem gondolkodtam ilyenen, mert nem akartam zsoldba szegődni, de ha ekkora az érdeklődés, akkor előbb-utóbb bejöhet valami érdekes dolog is.
Ilyen eseteben szerintem megpróbálhatnál velük kezdeni valami közös zenélést. Aztán vagy működne hosszabb távon, vagy nem, de akkor is tapasztalatszerzésnek, élményszerzésnek, kapcsolatrendszerbővítésnek, stb, stb, stb, jó lenne.
Köszi Gyuszi, a kedvedért gondolatban játszok egy ráadás riffet.
Tényleg. Lehet, hogy fel kellene vennem, mert már több zenekarba is hívtak, és nem könnyű eltántorítani őket ettől.
Pedig nem lenne rossz, de nem szeretnék azzal kezdeni, hogy tucatnyi olyan számot kellene megtanulni, amihez semmi közöm.
Hasonló beszélgetések szoktak lezajlani:
- Játszol zenekarban?
- Nem.
- Lenne kedved?
- Metált játszotok?
- Nem, rockot. Ilyet (link).
- Klassz, de nem annyira az én világom, és egyébként is kutyaütő gitáros vagyok.
- Nem baj, mi sem vagyunk profik.
("látom, nem lesz elég ha bemondom, hogy vacak zenész vagyok")
- Ilyeneket játszom (link a nevetséges dolgaimról).
- Ez tök jó, gyere hozzánk gitározni.
("tudom, hogy a "ha ló nincs, jó a szamár is" jelenséggel állok szemben")
Innen kezdve már nagyobb az eltérés a hárításban.
Ha felvennék normális riffeket is, akkor talán jobban nyilvánvalóvá tudnám tenni, hogy más világban mozgok.
Ma eljutottam addig, hogy gitárhoz nyúltam, és rendeztem is egy nagyon szűkkörű riff partit.
Részben elfelejtett, leginkább gyorsabb riffek voltak műsoron, mint pl. Trapped under Ice, Creeping Death, Battery, Master of Puppets. Ez most igazán örömömre szolgált, évek óta nem esett ilyen jól a gitározás.
A héten még annyi a teendő a két tanfolyam (különösen a vadonatúj Zeneírás kurzus) körül, hogy csak jövő héten leszek alaposabban. De azért olvasom és nézem a témákat
Szinte semmilyen dallam nem marad meg mostanában a fejemben (hogy megtanulom, eljátszom, és még másnap is), még a nagyon kedvencek sem, ez a baj alapvetően... a táncóráknak is azért lett vége, mert amit megtanultunk estére, elfelejtettem reggelre, úgy azért nehéz.
Most erre mit lehet mondani? Nincs jó válasz...
Ha azt mondom, tetszik, magamat hozom "felköpök és felnézek" helyzetbe, ha azt mondom, nem tetszik, téged sértelek meg... neeeem, ezt én nem vállalom be.
Ha ebben a topicban visszamégy a 11. oldalra, ott a 95150 hozzászólásnál egy videóban gitározok az udvaromon és ott a gitár egy Boss JS-10 be van bedugva, amiben egy az egyben a Boss GT-10 multieffekt (újabb információ szerint a GT-100) presetjei vannak benne (ugyanazok az erősítő modellek, effektek, stb). Ott egy gyári presetet használok, egyáltalán nem nyúltam hozzá. Döntsd el, hogy jól szól, vagy szarul a Boss gyári presettel a gitárom. Ráadásul ez még a régebbi Boss modellezés, nem a legújabb.
Sok tényezős a dolog. Elvileg nem rosszak, csak más gitáros, más gitárral, más körülmények között csinálta. Még az sem valószínű, hogy signature hangzás, csak épp akkor jónak találta. Meg aztán máshogy szól önmagában és keverésben sztereóban szétpanorámázva. Valószínűleg egy-vagy több, önmagában megszólaló gitárral alkotta meg a saját preset-jeit. Keveréskor a szólógitár is nagy valószínűséggel más effekteket, illetve effekt beállításokat kap, mint amit eredetileg kitekert.
Az azért érdekelne, hogy a gyári presetek miért annyira szarok? Ki találja ki ezeket? Még egy multim se volt, ahol a gyárit rögtön lehetett volna használni...
Ó, de jó kis cucc. Mentettem, köszi.
Hasznos lehet a karácsonyi szólónál, amikor sakkoznom kell a D-standard hangolású gitáron olyan skálák hangjait, amit E-ben sem tudtam.
Persze szerephez juthatna az alaphanghoz viszonyított hangközök rendszere is, de a helyszíneket már eléggé megkeverte a fejemben az eltérő hangolás.
Fox Mester Studio One-os megosztása meghozta a kedvemet, hogy én is megosszak valamit.
Szerintem számotokra is hasznos lehet, ezért megosztom veletek a segédanyagot, amit a modálisok értelmezése közben raktam össze.
A segédanyag rangsorolja a modálisok fokait aszerint, hogy melyik fok adja vissza leginkább a modálisra jellemző hangulatot.
A rangsorolt hangok egy gitár fogólapján megjeleníthetőek. A rangsor színekkel van megjelenítve.
Két módszer szerint tud számolni a segédanyag.
A "modális" módszer zenei megközelítést takar, a "fényesség" módszer pedig geometriai megközelítést.
Fontos, hogy letöltsétek és a saját gépeteken futtassátok a táblát a saját gépeteken futó Excelben.
A netes dokumentum megjelenítők nem kezelik a tábla minden funkcióját.
Mivel internetről töltitek le a fájlt, lehetséges, hogy az Excel csak védett nézetben nyitja meg a táblát. Ha erre figyelmeztet az Excel, akkor engedélyezni kell a szerkesztést (rá kell nyomni a gombra. )
Csak a dőlt betűs cellákra lehet kattintani a táblában, ezekben választhatóak a paraméterek legördülő listából.
Érdemes kapcsolgatni a fokok megjelenítése és elrejtése között. Megfigyelhetőek a jellemző pattern-ek.
Remélem hasznosnak találjátok a segédanyagot.
(igen, egyszer majd érdemes lesz újraírni a mögöttes kalkulációt, hogy átlátható legyen.)
NEM!
Nála az szól jobban, AMIT játszik. Szerencsére... Amúgy többek közt az ő bemutató videói miatt lett AX8-am, mire meglett az effekt, félig már tudtam használni...
Ma húsleves, pörkölt, tészta készült a kisasszony kívánságára és örömére. A mesebeli asszony Zakopane-ban van, így mindent én főztem meg... amúgy is én szoktam, ha finomat akarunk enni...
Megnézve a videót, egy kérdés megfogalmazódott bennem:
Ha ott van az a szinti a monitor előtt, akkor miért szoftveres szintit használsz?
Amúgy az ilyen típusú zeneírást sehogy nem tudtam elérni az exzenekarban... pedig jó lett volna. Viszont a nem "közönséges" akkordokat viszonylag régóta használom, valahogy rájöttem, hogy így a kíséretek szebbek lesznek.
Jó is videó volt, remélem egyszer eljutok arra a szintre (technikailag és tudásilag is), hogy összerakjak egy ilyen művet...
Testvérem.
Bár a 80"s clean-t teljes egészében magam csináltam (ami a karácsonyi szólóban hallható), és a szólógitárt én effekteztem. Utóbbinál egy meglévő dry preset-ből indultam ki.
Pedig az elektromos gitár csendesebb erősítő nélkül, mint egy akusztikus. Ráadásul fejhallgatóval is használható, és akkor az ő élménye is biztosított lesz.
Senkit nem érdekel, ezért leírom, hogy nálam még vannak további szintek is:
- tetszenie kell egy számnak (erről írtál)
- el is szeretném játszani
- el is tudnám gitározni
- a többi szólamot meg tudnám-e fejteni, illetve vannak-e olyan társak, akik megfejtik
- megfelel-e a gitárom jelenlegi hangolásának
Az eredmény persze az, hogy semmit sem játszok el.
Szerintem nem feltétlenül lennének jobbak, ha az említett gitárosok játszanák, csak mások. Pláne, ha már sokszor hallgattuk az eredetit, akkor el sem tudnánk képzelni máshogy a szólót. Meg aztán a teljes dal hangulata is számít a szólónál.
"More is more" - mondja Malmsteen, "More is already too much"- mondanám erre. Nem kell mindent túlgitározni.
Érdekes hangzású skála. A blues szólóhoz való alkalmazását majd észben tartom (bár nem tudom, mikor lesz rá alkalmam), mert eddig mindig lá-pentaton + blues hang módon gondoltam rá.