Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Köszönöm szépen! Igen, jól látod, ezek nagyon szívből jönnek, és nagyon élvezem mindig, amikor eljátszom a számokat. Közben azért koncentrálni is kell nagyon, úgyhogy headbangelés nem lesz közben, de belül egy szétvarrt, hosszú hajú, bőrgatyás gitáros tombol ilyenkor is
3:05-3:09 között egy hibrid pengetéses oktávos kromatikus futam zajlik, tehát megpengetek egy hangot a G húron pengetővel, majd a vékony E-húron 3 bunddal feljebb jobb kéz 2. ujjal pengetem meg az előző hang oktávját. És utána mindezt ismétlem, egyre emelkedve.
Igen, jól észrevetted, volt itt is egy nagyon hasonló futam, mint a Satriani-féle legato videóban, bár itt több volt közben a pengetett hang.
Köszi még egyszer, a 3. videó jövő héten készül majd el, felteszem azt is majd.
Számomra modálisok megértése nem csak elméletet jelent, amin agyalni kell. Szerintem nagyon is szükséges hozzá, hogy minél többféle alapot hallgasson az ember gyakorlat szerűen és megállapítsa a hangnemet, illetve, hogy az most moll, dúr, fríg, stb...
Ehhez pedig szükséges a visszacsatolás, hogy jól gondolod-e. Azután pedig mehetnek rá az improvizációs gyakorlatok, amit legalább kezdetben szintén jó, ha megerősít egy tanár.
Magadtól ez nagyon lassú folyamat lehet és nem tudod ellenőrizni, hogy jól hallod-e, jól gondolod-e.
Már ez a topic is sokat segít, de nem helyettesít egy tanárt. Persze, ha nincs nagyon módja az embernek rá, akkor mégiscsak marad az önerő.
Szerintem sok tanár ott rontja el ezt, hogy mondjuk játszik neked egy C-dúr skálát, utána azt elkezdi valahanyadik fokáról eljátszani. Ezzel csak az a baj, hogy az emberi agy referenciaszerűen működik, viszonyítási pontokra van szüksége, ez a viszonyítási pont pedig az C-dúr lesz. Tehát: nem fogsz különbséget hallani a tényleges A-moll és az "A-moll X-edik fokáról elkezdve"(valamelyik modálisa) között.
Ezt szerintem úgy lehet kiküszöbölni, hogy felveszel egy C akkordot, vagy kvintet, sima negyedekkel játszva, és egy bizonyos C kezdőhangra (mindig ugyanarra, hogy térben is átlásd) feljátszol először egy dúrt, majd mollt, és visszahallgatod. Fülelsz a fél-egész lépésekre, hogy ezek hogy módosulnak a nyakon, és ami a legfontosabb: fül alapján milyen érzetet, hatást keltenek. Ha e kettő között már érzed a különbséget egyenként próbáld meg belevenni a többi modálist is.
az egyenlőségjel itt enharmoniát jelentett. negyed óra alatt kétlem, hogy kipróbáltad volna amit leírtam. ha megteszed, reméljük te magad fogod megadni a válaszokat. egyébként ajánlom, hogy írd össze a kérdéseidet, mert onnan látod később, hogy haladtál-e.
az eol a jón hatodik fokán lévő hangról indított "párhuzamos skála"-ként is értelmezendő. ez azoknál a hangnemváltásoknál fontos, ahol gyakorlatilag nem változik meg a hangkészlet, de a funkciók egy új alaphangot támasztanak már alá. de ugye ez még annyira nem fontos számodra. ahogy most írtad "6. moll fok hang az rokon a dúréval" az nem elég pontos ahhoz, hogy elhiggyem, hogy tényleg vágod.
jó pár metódus létezik. van olyan pupákom, aki elsőre megérti, van akinek négy-öt különböző irányból meg kell világítani. ez az, amit itt nehéz átpréselni a szűkös kereteken. szóval megnyugtatásképp: a tanárnak is sokkal könnyebb előszóban.
jaja ezekre kezdtek rájönni már, hogy hangulata miatt, meg gondolom hogy jobban lássam a hangközöket stb...
nem hiába van felosztva így :D akkor tamás is csak a molt és dúrt játszaná :D
hát tanáról meg rosz tapasztalatom van, és azért nem is szeretnék én már nagyon járni... szerintem ezeket csak megérteni kell ahoz meg az kell, h leülj és agyalj rajta minnél többet. akkor hagytam ott a tanáromat mikor egy elméleti részt máskép tanított meg mint ahogy a neten le volt írva, + még több fórumozó is megerősítették hogy rosz amit mondtott nekem. úgyhogy akkor annyira öszekeveredtem hogy midnenki mást mond, h hagytam a francba az egészet aztán majd szépen lassan begyűjtöm úgy az infokat amikor érzem, h kell egy kis zeneelmélet a tovább fejlődésemhez. mert gyakorlatba most nyáron elég sokat fejlődtem szerintem. főleg ilyenkor veszi észre az ember mikor kutyaharapás miatt nem tud gitározni 2-3 hétig xD és megint előveszi a gitárt :D nah most megmutattam milyen sokat tudok "dumálni" írni :P
én olyan vagyok alapból h túlbonyolítok mindent... és ez sokszor a legnagyobb hibám, és nem értek meg dolgokat :D még ami egyszerű azt se :D
tanulva ebből a hibámból, próbálok úgy tanulni h a legegyszerűbben próbálok felfogni dolgokat. aztán lehet most modálisoknál nem a józan paraszt ész diktál, hanem gyakorolni gyakorolni és látni :D
Én is így közelítettem a dolgot, sajnos rosszul. Illetve jó, ha tudod ezeket is, de nem azon van a lényeg, hogy ezek a modálisok ugyanazon hangokból épülnek fel csak kezdőponttól játszva, hanem azon, hogy a hangsort más kezdőpontról indítva mások a 'fontos - nyomatékos' hangok, így más lesz a hangulata is. Ezen fontos hangokról indul és érkezik általában egy kör az alapra.
Azért nyugodtan javítsatok ki, mert sajnos én is elég gyenge vagyok elméletből.
jaja azt vágom hogy 6. moll fok hang az rokon a dúréval aszem még tibye tanította ezt :D igaz ő máskép fogalmazott nekem így egyszerübb. és ezek a (b4) (k7) amiket írtál ezek a rövidebb elnevezései a modálisoknak vagy mi akar lenni? :D
tehát az a lényeg hogy tudjam hol van egy alahanghoz képest a kvintje és egyből rá tudjak nyulni?
egyébként én még nyár elején tanulgatom ezeket a modálisokat, és úgy voltam vele nekem egyenlőre elég a jón és az eol. de mostmár látom annyira őket, vagy "megértem arra szintre" hogy most már azért mind a 7 et tudjam :P
Véleményem szerint (saját tapasztalatból) ezek (is) azok a dolgok, amiket egy tanár irányítása és kontrollja mellett lehet igazán jól megérteni és megtanulni.
Sajnos nekem sem igen van lehetőségem rendszeresen tanárhoz járni, de kezdem érteni, hogy mit kéne értenem.
Az egyes skálák által keltett hangulatok, benyomások azok amikre rá kell érezni és ez sokkal gyorsabban és biztonságosabban megy tanár irányításával.
most jönne jól az a gamer egér, amiben van fűtőszál. legalább bemelegedne a pengető kezem.
az is egy látásmód, ahogy leírtad. ha már hallanád a különbségeket, akkor bátorítanálak, de így azt kell mondjam vissza a kályhához.
először is megtanult ujjrendeket neveit is jegyezd meg, ne csak a dúrt és a mollt. enélkül valóban csak agyalás és nem fogod tisztán látni, hogy hol milyen alaphangok és erre épülő hangközök vannak. gyakorlatilag a lényeget.
aztán vegyél fel egy árva C és egy árva Cm akkordot és végtelenítsd. egyszerre persze csak az egyiket. játszd rá ezekre a modális ujjrendeket azonos (c) alappal. a C-re C-jón/C-líd/C-mixolíd, a Cm-ra c-eol/c-dór/c-fríg fog passzolni. de nem ugyanúgy. a jón és az eol a legmegszokottabb hangzást adja. a többinél kisebb-nagyobb súrlódások tapasztalhatóak. ezek azok a "hangulatok", amit Tamás (is) írt neked. konkrétan: líd=jón(b4) mixolíd=jón(k7) dór=eol(n6) fríg=eol(k2)
az is fontos, hogy ezek között átlásd a párhuzamosságot. tehát a a C-jón és az a-eol azonos hangokat tartalmaz, rokonok. de az alaphang más lesz. de ez má' a következő lépés. (funkciók)
Nem tudom hogy Te hogy vagy vele, de igen nagy gitárosok is , ( lásd pl: Jónás ) ezekből a modálisokból ( is ) "építkeznek".
Valószínűleg fogalomzavarban vagy Te ezzel a kifejezéssel, és nem tudom hogy valóban unod e, vagy szerintem inkább nem igazodsz el benne.
Kicsit gyűrjed még, olvasgass utána, you tube videók, stb.
Nem megy mindenkinek olyan könnyen mint pl: lásd Jónás
az a szomorú h már én unom ezeket a modális skálásos kérdéseket szegény tamást is még ezzel nyaggatom van neki elég baja is nélkülem sztem :D nah mind1, kár h ilyen könyv nincsen ami mélyen bele visz az eléméletbe úgy hogy meg is értem :D és tudom hasznosítani mint pl a skála tanulást...
szeretnék kicsit elméletezni mert nagyon szar vagyok még mindig elméletból, és elég rég agyaltam is rajta :) (megint egy unalmas témát fogok feszegetni készülj fel tamás) xd mert azt nem értem még mindig h mi értelme a modális skáláknak ha végül is 2 skálából épül fel az egész a mollból és a dúrból csak más helyen vannak... most én az összes impromat úgy csináltam h moll és a dúr skálát tanultam meg végig az egész gitár nyakon nem pedig úgy hogy mondjuk megtanultam a frig skálát ami végül is a moll skála, csak 1 bizonyos helyen van a moll skálán belül...mondtad tamás h 1 idő után meghallja az ember mondjuk a frig skála hangulatát, hát én nem hallok semmit :D én mind1ikbe a mollt és dúrt hallom... fekvéseket meg próbáltam fülre mindig meg állapítani hol fogjam le a mollon és dúr skálán belül... ezek szerint még midnig nem értem a modális skálák lényegét, vagy pedig most látom át jól hogy tudom hol vannak a hangjai mind a 7 skálának? :)
Szia Tamás!
Most tudtam benézni a topicba mert festés van nálunk és láttam a nagy hírt.
Ez hatalmas dolog,gratulálok mindenhez és további sok sok sikert kívánok a szakmában.
Nagyon örülök hogy így alakult!Ezer Gratuláció!!!
Meghallgattam többször is a feltöltött improdat.
Az indításnál tetszettek a kitartott hangok, de lehetett volna megtörni őket néhány nyolcaddal vagy tizehatoddal. Így egy kicsit egysíkú és hamar elterelődik az ember figyelme róla.
Nekem egyébként inkább olyan törökös téma hatását kelti.
0:52-nél kicsit elveszetted az ütemet. Lehet hogy kicsit hosszú volt ez alap az érdeklődés fenntartására, mivel maga az alap elég egyhangú, ezért ez egyébként is nehéz feladat.
Egyébként gratula, hogy ilyen gyorsan összehoztál rá egy impro-t!
Van külön opció valahol a menüben, amivel le lehet vinni pont egy oktávval? Nálam egy csúszka van, azzal lehet lassítani és mélyebb is lesz, de nem tudom hány % az 1 oktáv, illetve nem találtam, hogy hol lehet bepipálni, hogy a tempón ne változtasson, ha visszaállítom.
ebbe a számba nagyon tetszettek, a gyors, részek csúsztatások,és legfőképpen a tremoló kar használata! nagyon tetszik egyébként ahogy használod, mindig akkor jut eszembe mikor nézlek így videoban, hogy ezt csak szívből lehet így csinálni, viszont az elöző számhoz képest nem volt annyira fülbemászó a lassú részeknél a dallam. úgyhogy ebbe a számba én csak a gyors részeket emelném ki. csináltál megint sok olyan hangot ami megint csak nem tudom hogy sikerült ilyen szépre és pattogosra csinálnod (3:05-3:09 ig pl.)
3:24 től 3:33 ig striani elemeket jól kihallatom belőle? és ha jól hallom akkor 1 részlet benne volt amit belinkeltél nekem mint "satriani legato." technikát. Grat ehez a számhoz is! remélem ezt a jó szokásodat nem fogod abbahagyni h felraksz ilyen videokat! :D nagyon várom ha még lesz ilyen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Szia Gábor! Fazsi közben már segített is, és valóban van ilyen lehetőség, hogy egyszerűen lemásolod a zenei alapot, és az eredeti alap végéhez odateszed folytatásnak. Az alapokat mindig úgy készítem, hogy pontosan 4, 8, vagy 16 ütemesek legyenek, így bármikor tetszés szerint meg lehet duplázni őket.
Én az ilyesmit az audacity programmal szoktam csinálni, illetve hozzá a lame mp3 encoder is letölthető.
Simán megnyitod a fájlt és kijelöl, majd a végére beilleszt módszerrel megy a dolog. Ezt addig ismétled, amíg el nem éred a kellő hosszt.
Én most azzal fordulnék hozzád ,hogy meg lehet oldani ,hogy a japán iwato skála alap backing track egy hosszabb verzióját is le lehetne tölteni?
Olyan 1-másfél perces rész.
Köszönöm
Ez pedig a második videó nyers változata. A Jam Track Central-ra majd csak később kerül fel, egyelőre ott a Zenith van műsoron.
Ez a szám a Tight Squeeze, jó zenehallgatást! A videó minősége még fejleszthető, már érkeztek új reflektorok, de még csiszolni kell a világítást + a beállításokat.
itt egy sárkányos vicc :D
- Nagyi, nem láttad a tablettáimat? Az volt ráírva, hogy Extasy.
- Francba a tablettáiddal! Láttad azt a bazinagy sárkányt a konyhában?
Ami a vezetéknév-keresztnév sorrendet illeti, ezen annak idején sokat gondolkoztam. Végül arra jutottam, hogy ez az "igazi" sorrend, ezt szoktam meg, így természetes. Ne mindig mi alkalmazkodjunk a világhoz, inkább a világ alkalmazkodjon hozzánk. Így persze minden külföldi levélben "Jonas" a megszólítás, de ez nem baj, sőt kifejezetten szeretem így
A YouTube-on köszönettel fogadnék minden egyes "Like" gombnyomást (a videó alatti felfelé mutató hüvelykujj). Előre is köszönöm!
A másik számot végül csak később tesszük fel a Jam Track Central oldalára, de addig is feltöltöm a saját YouTube oldalamra, hamarosan belinkelem azt is. Utána még két további számról fog videó készülni.
Ez is olyan, hogy érdemes az alapoknál kezdeni, bár nem tudom milyen szintre jutottál el.
Meg a zongoristák úgy tanulják, hogy először egyik kéz, aztán a másik, majd egyszerre. Lehet érdemes lenne neked is szétbontani.
Még szokatlanak nagyon a modálisok után.:)
Lehet én vagyok ilyen elfajzott darab, de én a hangok neveit max. addig nézem amíg megkeresem a hangokat, utána már inkább csak azt figyelem, hogy hol vannak a nyakon, meg persze, hogy hogyan szól.:)
Köszi a segítséget!
Örömmel jelenthetem, hogy hivatalosan is "Jam Track Central Artist" lettem! Régóta álmodtam erről, és most végre valóra vált. A Jam Track Central-nál, korábbi nevén Bluesjamtracks-nél vannak a legjobb angol gitárosok, így Guthrie Govan és Alex Hutchings is. Náluk van Jack Thammarat és Daniele Gottardo a fiatalabb generációból. Úgyhogy hihetetlen öröm, hogy engem is szerződtettek. Egyelőre az első lemezt terjesztik, speciális videó-bónuszokkal, és később lesznek külön TAB+videó csomagok is.
Megérte küzdeni a videós beállításokkal és a zöld háttérrel Köszönöm még egyszer a tanácsokat ezzel kapcsolatban. A legújabb videó itt látható:
Szia Laci! Nem könnyű kérdés, legalábbis számomra nem, mivel nekem az éneklés mindig kimaradt. Így személyes tapasztalataim nincsenek ezzel kapcsolatban. Úgyhogy idemásolom a kérdésedet, és megkérjük a többieket, hogy adjanak valami jó tanácsot:
Mi újság az együttessel, mik az új fejlemények énekes-fronton? Koncertek vannak már a láthatáron?
1. Egyszerű: sokat kell játszani őket. Ezenkívül az alaphanghoz viszonyított hangközöket kell megjegyezni, pl. itt alaphang, kis szekund tiszta kvart, szűkített kvint, kis szeptim.
2. A legfontosabb, hogy ne az ujjrendek felől közelítsd meg a skálákat, hanem a konkrét hangok, valamint a fokok felől. Másrészt pedig rengeteg gitározás + napi egy pohár sárkányvér, ami segít.
amúgy én is tervezem h gitár mellet elkezdek énekelni :) amúgy nem egy bonyolult dolog ám :) csak kicsit gyakorolni kell h tudj 2 fele figyelni... ha van füled és ritmikai érzéked akkor már csak hangi adottság kell :D
C....Am
érik a szőlő
így szokott lenni taboknál, annyi h ériknél C t kezded el játszani az "a" annál meg váltasz akkordot nagyából enyi... és ismerd a dalt! :)
Gondoltam benézek a fórumodra és ha már itt járok kérek is egy tanácsot gyorsan. :)
Hogyan lehetne összehozni a gitározást az énekléssel/vokálozással, ha a kettő teljesen különbözik egymástól ritmikailag. Hogy értsd pl. a Crescendo elején gitár + ének. Valahogy mindkettőre oda kéne figyelni. Van valami jó tipped, hogy hogyan kezdjem el? Megpróbálkoznék vele, aztán ha nagyon nem megy, akkor esetleg beugranék egy órára. Ha kell a JP csak szólj.
Na, most már bejön. Állatul szól!
Két kérdésre válaszolj légyszi:
1. hogy jegyezze meg az ember azt a rengeteg nem modális skálát?
2. Azt hallottam, hogy a kromatikus ujjgyakorlatok semmire se jók. Vagy az ilyen nem modális skáláknál ezeken kívül van valami módszer, ahogy jobban rögzüljenek és használhatóak legyenek? Mert azt vettem észre magamon, hogy a modálisok ujjrendjét egész jól tudom, de azokból kilépve már szenvedés az egész.
Az Iwato egy hagyományos japán skála. Az európai modális rendszerhez viszonyítva a lokriszi skálához áll a legközelebb, de ennek ellenére fríg helyettesítő skálának szoktam javasolni. Más szavakkal: a "normál" fríg hangulatot lehet feldobni vele, és így változatosabb hangzások érhetők el. Számos fríg helyettesítő skála létezik, a spanyol fríg, a fríg 6#, a lokriszi 6#, a magyar moll 5. módusza, stb. Az Iwato skálát is erre a célra lehet leginkább használni (hacsak nem akarunk a japán "koto" nevű hangszeren megtanulni játszani).
Ennek bizonyítására felvettem egy rövid de vidám szólót, amely Marcel Coenen egyik számának, az Abstract Impact-nek az alapjára készült. A zenei alap hangneme D-fríg, és ahelyett, hogy spanyol fríget használva Malmsteen mester 19. reinkarnációjává válnánk, az Iwato skálával tudunk érdekes hangzást elérni.
tudom h így lehet ahogy leírtad, de nekem az a bajom h nincs elég hangszín alapba cubaséhez, és azokat szeretnék eltölteni, de sajnos még ebben senki sem segített csak 1 szer, de akkor sem bírtam megcsinálni? :S
Mit értesz hangszerelés alatt?
VST pluginekkel lehet dolgozni rajta, amivel különböző hangszerek hangját tudod szintetizálni. Lehet kis kockákkal is kattintgatni a sávban, meg lehet master keyboardon keresztül is, ami hasonlít egy szintire, de nem az.
hát így, hogy "cubase-hez" nem igazán. főleg sampler és egyelőre gép-kérdés, mint mtr. és zongoristák szoktak ilyet komponálni. egymásra kell pakolni annyi hangszínt, hogy a végén azt sem tudod hol mit használtál, csak jól szól.
itt van pár PL1PL2PL3PL4 ewql samplerekkel. a másodiknál hallható, hogy lehet ezt gyengére is csinálni. a negyediknél meg láthatod a savok egymásra pakolásának első mozzanatát.
többek közt az a tizenhatodos balkéz lábcin ostinato eléggé odaba. a fretless kolegát elhalgattam volna, a többiek biztos tudnának jobbat is szólózni. persze ez véleményes.
Nincs olyan hogy a "világon a legjobb" de nekem mégis Erroll Garner betölti ezt a helyet! Annyira letisztult, és azok a dallamok...
Dobosban is van nekem ilyen világ legjobbja
Érdemes meghallgatni, az a kettő-négy, illetve ez az!
Amúgy a dobosokról!
Aki tulajdonképpen a zenész legjobb barátja, még nem zenész, de már nem is közönség.
Satie-t nagyon szeretem. 2002-ben játszottam egy együttesben, ahol konkrétan ez a darab is fel lett dolgozva, mégpedig meglepő módon enyhe drum n bass beütéssel. Érdekes zenei kísérletek voltak, a Szigeten is felléptünk vele.
Szia Fazsi, köszönöm szépen, örülök hogy tetszett! Érdekes, hogy a Farewell-t eddig mindenki felsorolta. Nekem is az egyik kedvencem, ebben a számban játszik Brett Garsed is.
tök jó h ilyen komoly zenéket is elismertek, mondjuk ez normálisnak kéne hogy tűnjön, de én még mindig abba az időbe élek sztem mikor még általánosba kinevettük ének órán, h milyen égő aki ilyet hallgat, de közbe a padon úgy tettünk mintha zongoráznánk, és élveztük is csak nem mertül bevallani egymásnak :D