HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

PENGETŐS

BILLENTYŰS

FÚVÓS, VONÓS

ÜTŐS

EFFEKT/PROCESSZOR

ERŐSÍTŐ

FÜLDUGÓ/FEJHALLGATÓ

FÉNYTECHNIKA

HÚR, CD, DVD

KOTTA

MIKROFON

KIGÉSZÍTŐ

HANGRENDSZER

KEVERŐ

AJÁNDÉK, KOBOLDOK

IRODA

MULTIMÉDIA



A FÓRUM legfrissebb témái

***FENDER***

2021. december 01

Jónás Tamás (instrume

2021. december 01

Offtopic

2021. december 01

Csöves Gitárerősítő

2021. december 01

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2021. december 01

In Memoriam...

2021. december 01

FÓRUM MŰKÖDÉS DOLGOK

2021. december 01

*MARSHALL.hu KLUB *

2021. november 30

***JACKSON***

2021. november 28

Mákosamp és válogatott f

2021. november 25

Barkács

2021. november 25

Sublime

2021. november 24

***YAMAHA billentyűsök

2021. november 22

Fotók, képek, GALÉRIA

2021. november 22

***Music MAN***

2021. november 20

Z e n é s z V I C C E K

2021. november 19

GITÁRLÁDÁK

2021. november 18

Akusztikus gitárok

2021. november 17

Deep Purple

2021. november 16

Gitáreffektek

2021. november 15

Vizelde

2021. november 14

Pink Floyd

2021. november 14

WASHBURN

2021. november 13

E-bay

2021. november 10

***GIBSON***

2021. november 05

***IBANEZ***

2021. november 03

Tranzisztoros gitárerő

2021. október 31

Zenészeket, zenekart ke

2021. október 29

***SX gitárok***

2021. október 28

KEVERŐK, Hangkeverés...

2021. október 24




HANGMESTER.HU AKCIÓ
50% BLACK FRIDAY - HERFLI SULI KEZDŐKNEK Pribojszki Mátyás
Tanulj az egyik legjobbtól

50% BLACK FRIDAY - HERFLI SULI KEZDŐKNEK Pribojszki Mátyás


Akciós ár:
3 990 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
TOLEDO PRIMERA STUDENT 44-RDS
4/4-es klasszikus gitár

TOLEDO PRIMERA STUDENT 44-RDS


Akciós ár:
25 260 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
SOUNDSATION JDK313-MR
3 rétegű, metál vörös Junior dobszett

SOUNDSATION JDK313-MR


Akciós ár:
50 900 Ft



hangszermagazin.hu

JOYO MA-10A / VÉGRE EGY ELÉRHETŐ ÁRU AKUSZTIKUS KOMBÓ
2021. november 26.





hangszermagazin.hu

JOYO MA-10B / IGAZÁN MUTATÓS OTTHONI BASSZUSGITÁR ERŐSíTŐ
2021. november 25.







Legfrissebb használt hangszerek:
Pearl
45 000 Ft
Electro-harmonix
99 000 Ft
Steinberg
45 000 Ft
Jackson
180 000 Ft
TL AUDIO
90 000 Ft
Behringer
40 000 Ft
Elektronika
45 000 Ft
Marshall
690 000 Ft
MOTU
110 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
Többféle
8 000 Ft
JOYO MA-10A / VÉGRE EGY ELÉRHETŐ ÁRU AKUSZTIKUS KOMBÓ
2021. november 26.
JOYO MA-10B / IGAZÁN MUTATÓS OTTHONI BASSZUSGITÁR ERŐSíTŐ
2021. november 25.
JOYO MA-10E / NEM CSAK GUSZTUSOS. JÓL IS SZÓL.
2021. november 24.
CORT HETEK / CM30R / A bluetooth-os csodakombó
2021. november 23.

Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák


2011-01-05 19:19 |  #325
Na vazze, az előbb még nem látszott az első hsz..
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#324)

2011-01-05 19:18 |  #324
Megnéztem gitárral is, igazad vagyon!
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#322)

2011-01-05 19:17 |  #323
Na, megnéztem gitárral, és igazad van!
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#322)

Harkh 2011-01-05 19:12 |  #322
na várjunk, nem 3:07-nél megy vissza C lídbe az általam elmített F-ből?
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#318)

2011-01-05 18:54 |  #321
te kötekedsz épp most
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#320)

bluevoodoo 2011-01-05 18:54 |  #320
tökmind1, mert ott van helyesen leírva jelekkel, a szöveges rész hibáit én is javítottam, de mind1, te eddig csak kötekedéssel járultál hozzá itt a dolgokhoz, kezdem érteni, hogy miért van rád kibukva Krisztián...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#319)

2011-01-05 18:52 |  #319
magyarázat szempontjából mellékes, ezért is írtam, hogy mind1, nem? (elfárad szegény keze...)
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#316)

2011-01-05 18:38 |  #318
Az utolsó 3:03-at kivéve -ami már visszamodulál C-lídbe- jól írtad le.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#313)

Beetlejuice 2011-01-05 18:37 |  #317
ez mekkora ötlet....ettől bonyibb vagyok:DDDDD
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#310)

bluevoodoo 2011-01-05 18:35 |  #316
Mindent egy fokkal feljebb írtam első blikkre (sietés), észrevettem, javítottam. Még jó, hogy te elképesztően hatalmas zenész és gitáros vagy, aki sosem hibázik. Szeptim mindkettőben kicsi, ez ott is van leírva...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#311)

2011-01-05 18:34 |  #315
Így is lehet!
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#310)

2011-01-05 18:32 |  #314
#289
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

Harkh 2011-01-05 18:31 |  #313
így már ok.

csak hogy tuti legyen. az említett nóta


C líd, jól gondolom, hogy 2:44-nél Gisz lídbe megy át, aztán pl 2:59-nél G líd, majd 3:03-nál F líd?
legalábbis ezeket a módokat/skálálat esik jól rájátszani
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#309)

Beetlejuice 2011-01-05 18:31 |  #312
G dúr az alaphang folyamatosan...

dúr: g a h c d e fisz g
líd: g a h cisz!!! d e fisz g
mixolíd: g a h c d e f g

ezek dúrosak...
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:31 |  #311
nem ő írt a nickeddel, ugye? (mert akkor az ő titkárnője is repülhet )

"Tehát a dór skálában dúrhoz képest leszállított 3. fokunk van, eolban pedig a leszállított 3. fok mellé egy leszállított 6. fok is bejön."

szeptim?

"És egyvalamit elkúrtam, a terc, a kvart és a szext állnak a 9-11-13. fokokon, bocsánat."

terc??

Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#304)

bluevoodoo 2011-01-05 18:25 |  #310
A hangnem megállapítása az én logikám szerint úgy megy, hogy megnézed az előjegyzést, teszem azt egy kereszt, tehát G dúr. Aztán megnézed a darab utolsó hangját, és hogy ez az előjegyzés szerint hanyadik fokon áll, az lesz a dal hangneme. Tehát ha van egy kereszted, és az utolsó hang A, akkor A dórban van a dal. (Modulációt kihagytam most a képletből.)
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

2011-01-05 18:23 |  #309
Ha a bőgősöd egy E alaphangot penget folyamatosan, akkor olyan módban lesztek, amit te E alaphangról indítva játszol, tehát ha E-moll-t, akkor E-mollban, ha E-dórt, akkor meg abban, és így tovább. Ha viszont már van legalább egy hármashangzat az alapban, akkor az fogja meghatározni a hangnemet, és neked aszerint kell játszanod.

A modális hangnemeket pedig leginkább a harmóniakörök határozzák meg, bár természetesen bizonyos akkordokra is játszhatók különböző modálisok.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

frettila 2011-01-05 18:21 |  #308
Szerintem ott kapargasd - most csak tippelek - de pl. Gambale bácsi mondja (és mutatja), hogy egy helyen van két major akkord akkor egész hangra egymástól, az pedig a IV. és V. fok. Ebből tudni mi a többi, és máris tudod, hogy mi a hangnem.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#307)

Harkh 2011-01-05 18:18 |  #307
Kezdem én érteni.
De akkor ezzel kapcsolatban még két kérdés.

Világos, ha egy másik gitár v billentyű v akármi kísér, Em-t játszik. De ha nincs ilyen, csak mondjuk a basszusgitár játszik E hangokat, vagy rátesz mondjuk H-kat. Akkor pont az fogja meghatározni a hangnemet, hogy mit játszok rá gitáron, nem? Na és akkor Em lesz, vagy A dór, vagy mi? vagy ez fingreszelés?

mitől lesz A dór az alap? kinyitok egy akkordosfüzetet, vannak benne dúrok, mollok, 7es akkordok, stb stb, de olyan, hogy
A dór, olyan nincs. Nyilván az A dór hangjaiból fog felépülni, de melyikekből, honnan lehet tudni?

sorry, ha sok a hülye kérdés, de szeretném már tisztába rakni ezeket.
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#300)

2011-01-05 18:17 |  #306
Nyilván mindig az alaphang dominál. Ha C-lídben van egy dal ( pl. Satriani : Flying in a blue dream ), akkor értelemszerűen a C egy olyan hang lesz, amit hangsúlyozni kell.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#302)

frettila 2011-01-05 18:15 |  #305
És az akkordok meg a G dúr harmonizációjából tudhatók meg? Nekem valami ilyesmi jött le.
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#302)

bluevoodoo 2011-01-05 18:14 |  #304
akkor reklamálj Frank Gambale-nél
Válasz 'a86music' hozzászólására (#299)

FGGYZ 2011-01-05 18:14 |  #303
Szerintem Norbi jól válaszolt, csak lehet nem fejtette ki eléggé.
Tehát ha pl. az egyik gitáros folyamatosan az e moll-t játsza, te meg az e moll skála hangjait rájátszod, mindegy, hogy melyik hangtól melyik hangig az e moll lesz.

De ha pont ugyanazt a dallamot eljátszod mint az előbb, és a másik gitáros nem e mollt játszik alatta hanem egy másik akkordot folyamatosan (tehát most más lesz az alapakkord), akkor már te nem e mollban leszel, hiába ugyanazt a dallamot játszod, mint az előbb.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

frettila 2011-01-05 18:14 |  #302
Viszont a dallam az E aeolnál az E-hez húz, meg mint Tamás írta még egy-két a módra jellemző hangoknak van nagyobb szerepe, a C lydian-nél meg inkább a C az erős?
Válasz 'lLoudelR' hozzászólására (#301)

frettila 2011-01-05 18:12 |  #301
Gergő kérdésére nézve, az E aeol a G dúr 6. módja, a C lydian meg a G dúr 4. módja. Remélem nem írok butaságot, vagyis inkább kérdezem, hogy így van?
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#300)

2011-01-05 18:06 |  #300
Azt, hogy pontosan mit is játszottál az határozza meg, hogy mi a hangnem. Ha E moll hangnemre rájátszod az G-dúr, A-dór, H-fríg, C-líd, D-mixolid, stb. modális skálákat, attól még E-mollban maradsz, tehát effektív E-mollt játszottál. Ha mindezeket a skálákat egy A-dór alapra játszod, akkor meg A-dór lesz. Ennyi.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:05 |  #299
én még találtam pár hibát, de mind1
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#296)

frettila 2011-01-05 18:04 |  #298
Gergő! Nekem Gambale bácsi videója, a Modes No More Mystery-je adott nagyon jó válaszokat ezekre! Ha kell lemásolom.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#295)

2011-01-05 18:03 |  #297
élvenyúzás, felnégyelés, halottgyalázás, bárányokkal megetetés...
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#296)

bluevoodoo 2011-01-05 17:58 |  #296
És egyvalamit elkúrtam, a terc, a kvart és a szext állnak a 9-11-13. fokokon, bocsánat.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#285)

Harkh 2011-01-05 17:58 |  #295
nyilván, de ezzel nem válaszoltad meg a kérdésemet.

Emoll vagy E aeol ugyanazokból a hangokból áll, mint pl egy C líd. Mindegyik rámegy egy Em-ra

máshogy fogalmazok, Em akkordra elindulok E-ről az Em hangaival, de nem állok meg a következő E-nél, hanem továbbmegyek mondjuk A hangig. Akkor Em-t aeolt játszottam, vagy A dórt vagy mit?
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#283)

2011-01-05 17:56 |  #294
HA g az alaphang...

önmagában álló dallamnál viszont igenis számít a dallamvezetés, aminek része a kezdő és záró hang is...
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#291)

Beetlejuice 2011-01-05 17:54 |  #293
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#292)

bluevoodoo 2011-01-05 17:53 |  #292
igen, ezt írtam én is, hogy hangnembeli környezet a fontos! lásd a hosszú fejtegetést
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#291)

Beetlejuice 2011-01-05 17:52 |  #291
indíthatod bármelyik hangjáról...az még így "csak" G dúr skála....
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#287)

2011-01-05 17:52 |  #290
de látod, hogy mekkora űr van itt a fejekben

Tamás célja pedig egyértelmű: domináns líd
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#284)

2011-01-05 17:49 |  #289
2. e alaphangra játszott e-moll hangkészletű (bármilyen dallamvezetésű) dallam e-eol móduszként szól, mert a fül a harmónia alaphangjához viszonyít.

az akkordfordítás esetén fellépő perbasszus nem érdekes, mert a harmónia alaphangja attól még változatlan marad

tehát G7/D akkordra játszott d-dór skála g-mixolíd móduszként szóla
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

bluevoodoo 2011-01-05 17:47 |  #288
hangjai
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#287)

bluevoodoo 2011-01-05 17:45 |  #287
Pontosan úgy kellene mondani, hogy a G dúr skála hangja E-ről indítva.
" G-dúr/G-ión E-től E-ig játszva "
valóban pontatlan kicsit.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#281)

Beetlejuice 2011-01-05 17:45 |  #286
Ha van egy zongorád üss le egy G hangot és szóljon folyamatosan...majd a móduszokat játsz le rá...dúr skála, dór skála, fríg, líd...ésatöbbi.
Válasz 'Hammond' hozzászólására (#283)

bluevoodoo 2011-01-05 17:43 |  #285
A második kérdésre meg (nem biztos, hogy szépen meg tudom fogalmazni) az a megfejtés, hogy van a hét alapvető módusz (ión, dór, fríg, líd, mixolíd, eol, lokriszi), amelyek közül a dór, a fríg és az eol moll jellegű, a ión, a líd és a mixolíd dúr jellegű skálák.

Vegyünk példának egy moll 7-es akkordot, és hasonlítsuk össze a dórt az eollal. Kétféleképp fogható fel a dolog, dúr hangnem második fokán, vagy hatodik fokként.

Ha második fokon áll a moll 7-es akkord, akkor, alaphang, kisterc, tiszta kvint, kis szeptim a hangközök, a terc, a kvint és a szeptim 9., 11. és 13. fokon állnak. Ilyenkor kell a sima mollskála helyett a dórt használni, amelyiknek leszállítjuk a második és hetedik fokát.

Ha hatodik fokon áll ugyanez az akkord dúr hangnemben, akkor szintén alaphang, kisterc, tiszta kvint, kis szeptim a hangközök, viszont itt a kis szeptim leszállított 13. foknak minősül (fokonként nézve 1-2(9)-b3-4(11)-5-6(13)-b7), és a természetes moll skála így fokonként a következő: 1-2(9)-b3-4(11)-5-b6(b13)-b7 - ez a dúr hatodik módusza. Tehát a dór skálában dúrhoz képest leszállított 3. fokunk van, eolban pedig a leszállított 3. fok mellé egy leszállított 6. fok is bejön.

Például:

Dm7 C dúr második fokaként:

Cmaj7 - Dm7 - Em7 - Fmaj7 - G7 - Am7 - Bm7(b5)

Dm7 F dúr hatodik fokán:

Fmaj7 - Gm7 - Am7 - Bmaj7 - C7 - Dm7 - Em7(b5)

Ha összehasonlítod a a két skálát, látszik, hogy az akkordok egyetlen hangban térnek el. Dórban a skála 13. foka jön kis szeptimre, míg eolban leszállított 13. fok jön kis szeptimre. A két módusz csak a szextben tér el, természetes mollban nagy szext van, dórban kis szext az alaphanghoz képest. Mivel a hatodik fok megegyezik a tizenharmadikkal, a leszállított hatodik pedig a leszállított tizenharmadikkal, a pentatonok, akkordbontások, amiket Dm7-re játszun, dórban lesznek, amennyiben H-t használunk benne, és eolban, ha B-t. És ezt szépen végig lehet vezetni az összes móduszon.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Twain2011-01-05 17:41 |  #284
Télleg halkan:ezek mind ott vannak a zeneelméletben x éve...

nem Pyra vagyok...sokkal fiatalabb.
Válasz 'macika' hozzászólására (#279)

Beetlejuice 2011-01-05 17:41 |  #283
Nem az a lényeg, hogy milyen hangról indítod a skálát, hanem, hogy mire játszod azt éppen.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#281)

Beetlejuice 2011-01-05 17:40 |  #282
az dönti el amire játszod...mindig az a mérce...a lényeg, hogy mire játszod.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Harkh 2011-01-05 17:33 |  #281
na de a G-dúr elvileg ugyanaz, mint a G-ión. Ami G-től G-ig megy. Tehát ebben az értelmezésben képzavar az, hogy G-dúr/G-ión E-től E-ig játszva.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#278)

Harkh 2011-01-05 17:31 |  #280
ezt az utolsó sort nem értem. mik is ezek, hogy kell érteni?
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#234)

kegyetlen2011-01-05 17:30 |  #279
Pyra bácsi!
...télleg halkan jegyezd meg.
Mert ebben a topikban 2 nap alatt több hasznos információ hangzott el, mint az emlitett topikban összesen...
Szerintem...
Világbéke, és igy tovább! Jó a topik, jók a felvetések. ISKOLAAA!
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#273)

bluevoodoo 2011-01-05 17:15 |  #278
Az első kérdésre a válasz, hogy az eol (Aeolian) módusz egyenlő természetes moll. Ugye a párhuzamos moll fogalma is az, hogy az adott dúr hatodik fokáról elindított skála. Ahogyan a ión módusz is egyenlő a dúr skálával.
Válasz 'debpityu' hozzászólására (#277)

Harkh 2011-01-05 17:12 |  #277
Szia!

Hadd kérdezzek már kettőt, nekem is kicsit zavaros ez a téma, legalábbis azt gondolom.

1. Azt írtad, "Ha egy Em7 akkordra játszol G dúr skálát, E hangtól E hangig, akkor ez Aeolian mód"
G-dúr skála, mármint a G-dúr skála hangjai E-től E-ig, az akkor nem Emoll?? Vagy így értetted, csak nem írtad ki?

2. mindig ezt olvasom, hogy valamilyen hangra xy skálát játszol, akkor az dór/fríg/mixolíd mód. Ez ok, meg tudom is, melyik melyik. De ha nem skálát játszom mondjuk H-tól H-ig, vagy G-től G-ig, akkor mi dönti el, hogy az most milyen mód? Szóval ha van egy E alaphang, játszom rá hangokat Em-ból, ami ugyanazokból a hangokból áll, mint mondjuk a Fisz lokriszi, vagy a G-dúr/ión
Ilyen esetben mi dönti el, hogy az most melyik? Vagy eleve ez értelmetlen kérdés?

köszi
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#237)

Twain2011-01-05 17:06 |  #276
I.A.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#275)

bluevoodoo 2011-01-05 17:04 |  #275
Hát majd a topikgazda rendet vág, ha úgy gondolja, a kérdés itt merült fel, akkor ki lehet itt tárgyalni, ameddig senkit nem zavar. Szerintem.
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#273)

bluevoodoo 2011-01-05 17:03 |  #274
Tehát ha lineárisan nézzük a funkciókat, akkor így jönnek sorban:

I. fok - tonika
II. fok - szubdomináns
III. fok - tonika - domináns
IV. fok - szubdomináns
V. fok - domináns
VI. fok - szubdomináns - tonika
VII. fok - nincs funkciója, mivel funkciót csak olyan hármashangzat tölthet be, amelynek kvintje tiszta...úgy lehet hetedik fokot dominánsként tekinteni, hogy egy alap nélküli ötödik fokként tekintünk rá

És ezek a funkciók csakis adott hangnemben értendők, egy önmagában álló hármasnak nincs funkciója, az dönti el, hogy az adott hangsor hányadik fokán áll.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#272)

Twain2011-01-05 16:58 |  #273
Csak halkan jegyzem meg: ez itt elég off, mivel végig zeneelmélet a téma, amire van külön topik..

bluevoodoo 2011-01-05 16:39 |  #272
És még hozzá lehet tenni, hogy két hármashangzat azonos funkciót tölt be, ha két hangja megegyezik, így pl. a C-E-G első fokú dúrhármas kiterjeszti a hatását a harmadik fokon lévő E-G-H és a hatodik fokon lévő A-C-E hármashangzatokra is, és ez ugyanúgy rávezethető a domináns és szubdomináns hármasokra is. Amúgy ezek a funkciók igazából azt hivatottak jelezni, hogy milyen hatást, érzetet keltenek a megfelelő helyen alkalmazva.
Válasz 'Szacsa' hozzászólására (#271)

bluevoodoo 2011-01-05 16:34 |  #271
A domináns egy akkord funkcióját jelenti, az alaphangra (tonikára) visszavezető akkord (V. fok általában). 3 fő funkciója van a hármashangzatoknak, tonika (megnyugvó), szubdomináns (feszültségkeltő) és domináns (kirobbanó) funkciók vannak, a legalapvetőbb zárlat a IV-V-I fokokra épített hármashangzatok.
Válasz '' hozzászólására (#269)

JonasTamas2011-01-05 16:34 |  #270
A domináns akkord az adott hangnem V. fokára épített akkord. Tehát C-dúrban a G hangra épített akkord lesz a domináns.
Válasz '' hozzászólására (#269)

MrBugi2011-01-05 16:23 |  #269
Sajnos a zeneelméleti képzettségem némileg hiányos, de a fórum és a hivatkozások olvasgatása után kezdem tömködni a hézagokat. Egy kérdés: mitől domináns egy akkord?
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#237)

JonasTamas2011-01-05 16:19 |  #268
*** A NAP PROBLÉMÁJA ***

Mi van akkor, ha a felnőtt medvéknek már bocs-koruk óta van bocskoruk?

*** A NAP PROBLÉMÁJA HANGZOTT EL ***

JonasTamas2011-01-05 16:07 |  #267
Csak így részletesen leírva tűnik a dolog "pontos mateknak". De azért a leírtak nagy része tudat alatt zajlik (persze ennek előfeltétele, hogy eleinte egy darabig nagyon oda kell figyelni ezekre a részletekre is).

Végül is a megközelítés lényege itt csak annyi volt, hogy a szóló első fele végig ismétlődő ritmuselemekből áll, a második fele pedig mozgalmasabb dallamokból, ahol nincs ismétlődés, csak záró futamok a periódusok végén.
Válasz 'fostoshalozat' hozzászólására (#254)

JonasTamas2011-01-05 16:01 |  #266
Köszi, örülök hogy tetszett!

Igen, bár nem klasszikus hemiola, mert ezek az ötösök összevissza forognak a hangsúlyokhoz képest.
Válasz 'a86music' hozzászólására (#251)

JonasTamas2011-01-05 15:58 |  #265
Válasz 'a86music' hozzászólására (#257)

fazsi 2011-01-05 15:49 |  #264
Nem tudom, biztos működik valahol elfogadható minőségben, de nálam, amikor simán társalgunk a skype-on, olyan lassan jön a kép, hogy kb. 1képkocka/sec.
Válasz 'a86music' hozzászólására (#239)

fazsi 2011-01-05 15:48 |  #263
JNK-Szolnok, Túrkeve.
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#240)

2011-01-05 15:17 |  #262
teheted jégre az angolnád, azóta már újra fiktív "alkalmazásba" lett már véve a fiktív nőnemű..
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#260)

2011-01-05 15:15 |  #261
amúgy az a hemiola rendesen betalál, nagyon jó
Válasz 'a86music' hozzászólására (#251)

Twain2011-01-05 14:45 |  #260
Most biztos haragszik Tomira, mert kirúgta, de lehetne velem is torkig...
Válasz 'a86music' hozzászólására (#259)

2011-01-05 14:42 |  #259
eléggé gégemikrofon-gyanús a hölgy..
Válasz 'PigStudio' hozzászólására (#258)

Twain2011-01-05 14:40 |  #258
Illeszteném az effemet a géjéhez,pont
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#244)

2011-01-05 14:37 |  #257
kirúgva.
Válasz 'a86music' hozzászólására (#246)

2011-01-05 14:36 |  #256
f-h b4

az kimaradt, hogy a kvart sem csak tiszta lehet..
Válasz 'a86music' hozzászólására (#255)

2011-01-05 14:32 |  #255
t5- tiszta kvint
b5- bő(vített) kvint
sz5- szűk(ített) kvint

pl. törzshangoknál
f-h b5
h-f sz5
Válasz 'sretanput' hozzászólására (#253)

slowhand_joseph2011-01-05 14:30 |  #254
ha szólózásnak ilyen pontos matekja van, akkor
előbb-utóbb megjelennek a szóló-generátor programok. :-/
----gondoltam----
aztán be is ütöttem a gugliba "guitar solo generator"
hajrá

sapi 2011-01-05 14:29 |  #253
ha van tiszta kvint akko rmilyen kvint van még?


Üdv
Válasz 'a86music' hozzászólására (#252)

2011-01-05 14:28 |  #252
t5- tiszta kvint, többi stimmel
Válasz 'sretanput' hozzászólására (#250)

2011-01-05 14:26 |  #251
szép szóló

az ötös logika szóhasználat szemléltető, de azé az hivatalosan hemiola
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#241)

sapi 2011-01-05 14:17 |  #250
dúr : alaphang+N3+T5, moll: alaphang+K3+T5

n3-nagyterc
t5- kvint
k3-kisterc

EZt így kell értelmezni?


JonasTamas2011-01-05 14:12 |  #249
Szóval ritmikai motívumok, példákkal - Part II: #241


JonasTamas2011-01-05 14:09 |  #248
Visszaveszem Susan-t!!!!
Majd beíratom továbbképzésre.
Válasz 'a86music' hozzászólására (#246)

tibyee2011-01-05 14:07 |  #247
aáÁ!!!
Ilyenem már van
Válasz 'a86music' hozzászólására (#246)

2011-01-05 14:06 |  #246




ő meg Randa. pontosan ír
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#244)

tibyee2011-01-05 14:04 |  #245
Pár napig, nálam írhatna ZS-t is...
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#244)

JonasTamas2011-01-05 14:02 |  #244





Ő az, Susan. Sajnos csinosabb titkárnő épp nem volt. De a mai nappal szegény ki lett rúgva, F helyett G-t írni az tényleg túlzás.

tibyee2011-01-05 13:58 |  #243
Képet a titkárnőről tudnál berakni???
Hátha én felvenném...
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#242)

JonasTamas2011-01-05 13:54 |  #242
Javítás, a szóló második feléhez írtakhoz: kvint lefelé (G) helyett kvint lefelé (F). A lenti szövegben a G hangot a titkárnőm írta bele, természetesen azonnal kirúgtam.

JonasTamas2011-01-05 13:48 |  #241
Egy újabb példa a ritmikai motívumokhoz. (Az előzmények itt: #85.) Ezt a szólót egy kitűnő orosz billentyűs, Sergey Boykov lemezére készítettem. A hangnem: D-moll. A szóló első 22 másodpercében egyetlen ritmikai motívumot használtam, amely mindössze két hangból áll (az első egy 16-od, a második tizenöt 16-od hosszúságú, ha eltekintünk a hosszú hang végén levő különféle díszítésektől).

Mint hallható, a konkrét hangok változnak, de a ritmikai motívum a szóló első felében végig megmarad. "Félidőhöz" közeledve (0:19-0:22), a motívum utolsó megjelenésekor az addiginál nagyobb változtatást csináltam, egy nagyobb periódus végén ezt mindig érdemes meglépni.

A szóló második felében már több mozgásra volt szükség. Hogy jobban összekössem a két részt, ezért a szóló második fele pont azzal a hanggal kezdődik, mint a szóló legelső hangja (C), és innen a lépés hangköze is ugyanúgy egy kvint lefelé (G), mint a motívum második megjelenésekor, a szóló elején. Viszont itt két hang helyett öt hangból áll az új elem (0:23-0:25), és a módszer is megváltozik: az új elemnek csak az első három hangja ismétlődik meg (0:25-0:27), tehát ez inkább "válasz" mint igazi ismétlés.

Sergey 01-01 by JonasTamas@Hangmester

Innentől kezdve egy darabig nincsenek ritmikai ismétlések. Mivel eddig minden ezekről szólt, ezért túl kiszámítható lenne a szóló, ha most egy másik elemet kezdenék ismételni. A szóló második felének közepére, azaz a négyütemes kisebb periódus lezárásához egy gyorsabb futam került (0:31-0:32)



0:35-től ismét ritmikai ismétlés jön, ezúttal egy három hangból álló, öt 16-od hosszúságú téma jelenik meg négyszer egymás után, mindig más hangokon. Az ötös logika miatt kellemesen forog is a téma, azaz mindig az ütemek más-más pontján indul újra (0:35-0:38). És ebből az ismétlődő elemből indul az utolsó gyors futam, ami a teljes szólót lezárja.

tibyee2011-01-05 13:35 |  #240
Melyik megye?
Válasz 'bence' hozzászólására (#238)

2011-01-05 13:24 |  #239
b.miki tanít webkamon keresztül is.
Válasz 'bence' hozzászólására (#238)

fazsi 2011-01-05 13:11 |  #238
Köszönöm a terjedelmes magyarázatot.
Ezért érdemes tanárhoz járni, ha módjában áll az embernek.
Sajnos az én esetemben ez eléggé problémás. Lakhelyem kb. 100Km-es körzetében nem találtam gitártanárt.
Válasz 'rockerviktor2' hozzászólására (#189)

tibyee2011-01-05 12:27 |  #237
Szia!
Ha Em-ra játszol D mixolydian skálát, akkor ismét fogalom zavar van...
D Mixolydian, az Eredetileg a G dúr ( Major ) 5. foka.
Tehát ha egy G dúr skálát játszol D hangtól, D hangig, egy domináns pl. D7 akkordra, akkor az egy D Mixolydian skála!
Illetve Mixolydian mód!
Mivel az Em a G dúr párhuzamos mollja, ezért ha te D Mixolydiant ( G dúr skála hangjait ) játszod rá, akkor tulajdonképpen már más módban vagy, pontosabban Aeolian módban, ami a G dúr hatodik foka!
A hangok ugyanazok, csak mégis másképpen kell értelmezni.
A párhuzamos mollra ugyanazok az akkordok épülnek mint az alap skálára ( G dúr ), még a sorrend is ugyan az, az eltérés csupán abban van, hogy a hatodik fok kerül az első helyére! Onnan kezdve, tovább játszva, ugyanazokat az akkordokat kapjuk.
Ha egy Em7 akkordra játszol G dúr skálát, E hangtól E hangig, akkor ez Aeolian mód.
Ha egy Fiszm7b5 akkordra játszol G dúr skálát Fisz hangtól Fisz hangig, akkor ez egy Locrian mód. Ha Gmaj7 akkordra játszol G dúr skálát G hangtól G hangig, akkor ez a Ionian mód. ( tulajdonképpen ez az alap skála, illetve harmónia! ) Ha Am7 akkordra játszol G dúr skálát A hangtól, A hangig, akkor ez lesz a Dorian mód. Ha Hm7 akkordra játszod a G dúr skála hangjait, H hangtól, H hangig, akkor ez lesz a Phrygian mód. Ha Cmaj7 akkordra játszod a G dúr skála hangjait, C hangtól, C hangig, akkor ez lesz a Lydian mód. Ha D7 akkordra játszod a G dúr hangjait D hangtól D hangig, na akkor ez lesz a Mixolydian mód.
Illetve SKÁLA!
Mindez érvényes akkor is ha csak hármas hangzatokra játszod, úgy az akkordok a következőek: ( párhuzamos moll esetén ebben a hangnemben. )1: Em, 2: Fisz dim ( ez azt jelenti hogy az alaphang+kis terc+szűkített kvint, hangilag Fisz, A, C. ez is moll jellegű akkord. )3: G dúr, 4: Am, 5: Hm, 6: C dúr, 7: D dúr.

Válasz 'gerecsabi' hozzászólására (#236)

husztigabi2011-01-04 23:02 |  #236
Okkkééé!

Az világos, hogy ugyanígy bármelyik modális 7 hangzata felépíthető! Én csak a példa kedvéért választottam pont a D mixolidet.
Az is rendben van, hogy van egy puszta elv, amit betartva könnyebb, de végig kell járnom az utat! Úgy jobban megmarad!

Nnna gyakorlás gitáron indul!

Bemelegítéshez eddig minden alkalommal az Em hangnemben játszottam végig a 7 fekvést, azaz a modálisokat, de mindig Em hangnemre játszottam. Egyszerűen nem kaptam szikrát, hogy miért maradok olyan kurvára egysíkú. Pl Mixolidot játszottam, csak az Em. VII. fokaként! Minden maradt Em-ban.

Em-ban így 7 féle dallamvilágot kaptam készletként!

Sok saját témát kitaláltam, ami pl D mixolid volt, csak nem tudtam, hogy az. Pedig csak úgy szólt jól!

Köszönöm!

tibyee2011-01-04 22:47 |  #235
Az úttörő ahol tud segít
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#232)

tibyee2011-01-04 22:44 |  #234
Még egy dolog, ha megengeditek.
Szerintem meg kell szokni, illetve úgy kell megtanulni, hogy egy oktáv 12 hangból áll!
Teljesen mindegy hogy mi az alaphang, az a lényeg hogy tudjad a sorrendet, és bármilyen skálát, akkordot meg tudsz fejteni!
1: alaphang. 2: 9b, 3: 9, 4: 3b 5: 3, 6: 11(4), 7: 5b, 8: 5, 9: 5+, 10: 13(6), 11: 7b, 12: 7.
Válasz 'Macimalac' hozzászólására (#230)

JonasTamas2011-01-04 22:44 |  #233
Köszi, örülök hogy tetszett a surprise pack.

Aki tegnap nem olvasta volna, a #88-as hsz-ben a ritmikai motívumokról volt pár szó + egy letölthető backing track és egy példa-szóló is.

És Concrete kolléga két nagyon jó szólót készített az alapra (lásd #145). Ha még valakinek kedve van, jöhetnek még szólók erre az alapra. Javaslom, hogy elsősorban a ritmikai elemeken legyen a hangsúly, mert nagyon egyszerű alapról van szó, amely szinte kínálja az ilyesmit.
Válasz 'sipike0118' hozzászólására (#169)

JonasTamas2011-01-04 22:35 |  #232
Nagyon jó ez a gyűjtemény, köszönjük!
Válasz 'Kalus' hozzászólására (#229)

JonasTamas2011-01-04 22:34 |  #231
Ha ma már ennyi szó esett modális skálákról, akkor említsük meg a pitch axis nevű fogalmat is.

Ez a kifejezés annyit jelent, hogy egy adott témában végig azonos alaphang szerepel, de erre az alaphangra folyamatosan változó modális skálák kerülnek rá. A 'pitch axis' gyakorlati előnye is ebből fakad: érdekes hangulati hullámzásokat lehet általa létrehozni.

Amint a tabulatúrán is látszik, a teljes riff folyamán végig az üres D-húr szerepel, tehát az alaphang garantáltan a D hang lesz. Viszont erre a D hangra mindig más és más fogások kerülnek rá.

Az első ütem egy semleges hatású kvint-oktáv hangközzel indul (D-A-D hangok), de az ütem második és negyedik negyede között már indul a modális változás: a D-líd skálából kölcsönzött G# hanggal.

Az első ütem legvégétől (D-C-E hangok) a második ütem legvégéig D-mixolíd módusz jelenik meg (D alaphang, egy kereszt előjegyzés). Kiemelten szerepel a D-mixolíd két legfontosabb foka, a kis szeptim és a nagy terc (C és F# hangok).

Ezt követően "sima" d-moll skálával folytatódik a dolog, amely a harmadik ütem legvégétől D-dór skálává alakul át (legfontosabb fokok: kis terc és nagy szext, F és H hangok). Ezt követően a téma D-dúrba alakul át. Az ötödik ütemtől jön az ismétlés, kis variációkkal, valamint egy Eb-kvintfogással a legvégén, hogy a D-fríg hangnem is felbukkanhasson.






Pitch axis - Conversion riff by JonasTamas@Hangmester

é.szabi 2011-01-04 22:26 |  #230
ezeket a gyakorlatokat pentaton skálával is ellehet játszani vagy bármi mással.
Válasz 'totumfaktum88' hozzászólására (#224)

tibyee2011-01-04 22:25 |  #229
Úgy látom működik!
Sorban vannak, csak az ionian mód nincs.
Tehát!
Mivel hiányzik az első mód, ezért a track mindjárt a második fokkal indul, vagyis Dorian. A következő: Phrygian, aztán: Lydian, utána Mixolydian, aztán:Aeolian, Végül: Locrian

Mindegyikből kettő van, az első egy a stílusnak megfelelő szolóval,( hogy érezni lehessen mégis milyen "íze" van a dolognak ) a második ugyanennek a bt-je.
A legutolsó egy összefoglaló ahol az összes itt szereplő skála ( ami csak és kizárólag az A dúr hangjait tartalmazza )és akkordok szerepelnek.

A skála: A dúr: A, H, Cisz, D, É, Fisz, Gisz, A.

A ráépülő akkordok pedig: II fok Hm7 III Fok Ciszm7 IV fok Dmaj7 V fok E7 VI fok Fiszm7 VII fok Giszm7b5

Ezek szólnak a bt-ken és ilyen sorrendben.
Mindegyik bt csak egy akkordot játszik, kivéve az utolsó ahol az összes itt szereplő akkord szerepel.
Jó gyakorlást!

Válasz 'Hank Moody' hozzászólására (#217)

JonasTamas2011-01-04 22:18 |  #228
Köszi Máté!

Wow, a swing és a djent elég széles zenei tartományt fog át... Egyszer meghallgatnék egy Benny Goodman számot egy 8-húroson előadva
Válasz 'designcraft' hozzászólására (#186)

konti2011-01-04 22:14 |  #227
melyik Petruccira gondolsz?
erre:




vagy erre?



JonasTamas2011-01-04 22:13 |  #226
Válasz 'Hank Moody' hozzászólására (#217)



Témák


 
VÁSÁRLÁSI INFO

A HANGMESTER.HU oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

HANGMESTER.HU Ügyfélszolgálat: hangmester@hangmester.hu
© Copyright 2003-2020 HANGMESTER.HU .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek.

HANGMESTER.HU | 1082 BP., BAROSS UTCA 77. - hangmester@hangmester.hu

Hangszer.lap.hu | Gitar.lap.hu | Szintetizator.lap.hu