Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Köszönöm a tanácsokat, írok mindjárt mailt is. Az ISO-t eddig valóban auto módban hagytam, úgyhogy ez nagyon hasznos észrevétel volt, meg is próbálom alacsony ISO-val.
meg fény! sok sok fény!
alacsony ISO érték, hogy minél kevésbé legyen zajos.
a zajjal taccsra vágod a lukasztási éleket, 'lobogni fog a hajad' ilyesmi..
ha ráérsz, hívj fel, segítek a lukasztásban, ha lámpa kell, azt is adok kölcsön.
(a másik életemben ezzel is foglalkozom valamennyire)
ne autofókusz, ne auto iso, semmi se auto, különben kódorogni fog a fehéregyensúly meg a luma meg minden, és sose fog lelukadni.
kell gégen, és lehetőség szerint messze kell ülni a vászontól.
meg stb.
igen sikerült kipróbálni, bár nem teljesen ugyanazt játszom, inkább inspirálva lettem :)
szeretem a dallamos moll-t használni, Romeo és Malmsteen figurái hatalmasak abból.
Szia, köszönöm a tippeket és a segítséget! Szerzek majd még több világítást, remélem ez megoldja a dolgot. Ezenkívül azt kellene még kitalálni, hogy a kontúroknál levő zöldet hogyan lehetne eltüntetni, úgyhogy ha van arra javaslatod, hogy melyik programnak a legjobb a chroma key effektje, azt köszönettel venném.
Egyúttal további sárkány-metálos zenélést, és gratula részemről is a számaidhoz!
Tamás mester sajnálom h ilyennel zaklatlak, de most nem tudom én vagyok e a béna,vagy a link nem jó, de ehez a videhoz nem tudom letölteni a tabot amit mellékeltél. megnéznéd h jó-e a link? előre is köszönöm szépen!
üdvözöllek! :) telefonomra letöltöttem néhány számodat, iskola menet közben hallgattam és minden elismerésem! nem tudtam sokszor eldönteni, hogy nah most ez joe satriani vagy te vagy... ami nagyon nagy szó mert joe satriani az egyik kedvenc gitárosom. ;)
de ne sértődj meg ha satrianihoz hasonlítalak :)
Hali! Boross László vagyok és lehet, hogy talán tudok neked segíteni világítás ügyben.
Sajnos hiába van a szobában akármennyi fény, alapon kb 1000 wattot írnak, mi is ezt használtuk a videókhoz, de inkább még többet. Ha a hátteret is akarod modulálni (chroma key stb.), akkor az árnyékokra is nagyon oda kell figyelni, bár ahogy láttam a videón nem olyan vészes a dolog, de emiatt nem lehet kiszedni az idegesítő pixeleket .
Ha részletesen is érdekel a dolog szívesen segítek.
Készül négy darab videó az első lemezről (a részletek hamarosan). Ez itt egy egészen rövid részlet. Még eléggé hangyafocis (persze ebben a youtube is benne van azért), és a green box effekt is ront rajta, főleg a közelin látszik, a fekete pólón.
Ha valaki otthon van a videók és a világítás világában, akkor örülnék pár javaslatnak. Canon EOS D550-el veszem fel, autofókusz állásban, és ilyenkor az ISO-t is a Canon állítja automatikusan. Van fény is elegendő, 4 lámpa is van a szobában (amúgy ez a gép éjszakai felvételeket is jókat tud elvileg), szóval valami beállítási trükk kellene még.
A gitárversenyes topikban volt egy gitáros kolléga, aki használt ilyen zöld hátteres, chroma key-es effektet, és az szépen nézett ki.
Tényleg, #4137-nél valóban ott van a leírás a felszerelésről Amikor írtam, akkor a még csak #4111-nél jártam. Úgy látszik, a LAG megismerhető, vagy csak sokat hallgattam Stéphan Forté játékát.
Ez jó megközelítés, hogy a nagyon extrém gitárbemutató-részek "nem bírták a tempót". Így is van, szedjék össze magukat!
Tetszetős volt ez is (és jók ezek a címek) A dob kicsit hangos volt a többihez képest, persze a címhez ez amúgy illik is. Fülbemászó dallamok szerepeltek!
Igazán érett gondolatok!
Valóban kicsit türelmetlen vagyok ilyen a természetem...
És köszönöm!
A modern triad, lényege a hármashangzatok használata se nem akkordként, se nem arpegioként, vagy mégis kicsit úgy is...
Szóval eléggé összetett dolog, mégis pofon egyszerű!
Megpróbálom elmagyarázni:
Vegyünk egy domináns szerepet betöltő akkordot, mondjuk legyen G7#9.
És erre próbálj három darab hármashangzatot használni, csak és kizárólag ezt a három hármashangzatot:
Bb dúr ( Bb, D, F ) Db dúr ( Db, F, Ab ) E dúr ( E, G#, B )
Ehhez még ha hozzáveszed a G hangot, és szépen sorba rakod őket, akkor megkapod a G half-whole skálát.
Na most! A g hangot nem használod, csak a fent említett hármashangzatokat, és lehetőleg szólisztikusan, de lehet kicsit arpegios, vagy akkordskála szerű is a játék, a lényeg hogy egy, egy akkord hangjai az akkordon belül kövessék egymást, illetve úgy ne keveredjenek hogy pl a E dúrból felhasználsz egyet, aztán a Bb dúrból, utána a Db dúrból. Vannak közös hangok, átfedések, de lehetőleg valahogy elkülönítve kell használni őket...
Nem tudom eléggé érthető e, de szerintem neked menni fog!
Egy videó amiben Robben Ford egy sima dúrskála kapcsán más akkordokra is használja, és nagyon jól szemlélteti!
Itt persze nem fél-egész skáláról van szó, de a lényeg kiderül!
Szinte minden skálával meg lehet csinálni ezt a játékot, és jó kis szórakozás, ha magad jössz rá dolgokra ebben az útvesztőben!
Minden skálára vannak a ráépíthető hármashangzatok, lényeg a szimmetria, vagy pont az nem...szóval érdemes kísérletezgetni!
A nagyok eredménnyel használják!
Pl Scofield, Mike Stern, robben Ford, Larry Carlton, Henderson, stb.
Ez a fél-egészes dolog, nekem magamtól ugrott be, aztán ráleltem egy régi jazz-rock könyvemben, és roppant büszke voltam magamra.
A Robben Ford féle: ( itt Ő kíséretként, akkordjátékként használja, de szólisztilkusan az igazi! arra is van valami videó, majd előkeresem, csak most megyek csicsizni mert hajnalban kelek )
Ha már egyszer leszedtem, de azóta kaptam egy új gépet, és az e-book elveszett, akkor hogyan tudom a régi címmel újra leszedni?
Mert problémázik a rendszer, hogy a mail meg a keresztnév már szerepel a rendszerben.
Amúgy hasznos anyag, ajánlom mindenkinek aki még nem szedte le.:)
Én is hasonlóképp gondolom, ha játszunk akkor béke van, legfeljebb nem megyünk oda többet. Itt jön ki az, hogy a zenekar több emberből áll, és ha csak egy is bemondja az unalmast, akkor bukjuk az egészet. Most is ez történt, gyakorlatilag egy ember döntése volt, mindenki más lejátszotta volna a bulit. Szóval nagyon fontos az összetartás, sajnos ez most nem volt meg. Mentségére szóljon a srácnak, hogy tényleg ki volt idegileg, nem tudom hogy miért, szülei mit mondtak neki, stb... mindegy is.
biciklipumpa: Azért mentünk külön, mert a srácnak valami ének vizsgája volt, és nem tudott volna odaérni az indulásra (ezért kellett a koncertünket is átrakni a végére).
türelem Rózát terem! sokszor a jól megszokott hangzásokon kívül eső matériát egyszerűen nem fogadja be a fül(és instrumentum esetén a kézmemória is tiltakozik), időt kell hagyni. ha már megvan, hogy milyen hangzást akarsz elérni akkor egyből tudni fogod, hogy hova érdemes használni. de szerintem egyáltalán nem vagy "annyira" lemaradva.
nem láttam még ezt a modern triad-ot és google sem segített. mire vonatkozik?
Valóban elkélt volna annál az egynél több Pí-kapváltás, nagyon jó észrevétel, hasznosítani fogom.
Amennyire emlékszem (sok az a három hét, hogy legyem a nagy esküt) karral volt a 0:24-től. Közben csusza, nyújtás bal kézen. Igazából ugye valamennyire lehet imitálni a bal kézet "tremoló" karral ÉS fordítva. Úgyhogy a lényeg a hangzás. Az meg tényleg visszafogott bal kéz szúnyog(vagy cserebobár? esetleg ganéjtúró bogár)vibrato-t sejtet. A legelső nyújtott c# az biztos, hogy bal kézzel van rángatva, azután szerintem (lol?) sok a karozás.
A setup-ról a #4137-ben írtam. De 128kbps-es mp3-ből is jól lefülelted, hogy melyik a LAG.
Igen a másodikkal leültem egy kicsit, és körökre osztottam az alapot, úgy találtam ki hova mit akarok, aztán összepofoztam. Ez utóbbi művelet során morzsolódtak le a rizikósabb "gitárbemutató" részek. Sajnos "nem bírták a tempót". Vagy én. De nem is baj. A tehénnek is van szarva, de minek?
Köszönöm szépen!
Valószínűleg keveset foglalkoztam a dologgal azért akadtam el.
Természetesen próbáltam hármas, négyes hangzatokból építkezni, de valahogy nem jutottam előre...
Bennem van a hiba, illetve hogy hamar próbáltam túljutni a dolgon.
Amúgy is imádom a modern triad elnevezésű dolgot, és a fél-egész esetében nagyon jó dolgokat lehet vele csinálni!
Nincs mese nekigyürkőzöm!
Köszönöm!
És egyben ajánlom a #2151-es hozzászólást az improvizációról és skálahasználatról szóló E-könyvről. Mivel jó régen volt (májusban), és lehet hogy akkor épp nem volt időd olvasni a topikot, ezért idemásolom:
#2151
E-könyv az improvizálásról, és a skálák használatáról
Egy vadonatúj könyvre szeretném felhívni a figyelmet, amelyben neves gitárosok beszélnek arról, hogy hogyan improvizálnak, mire gondolnak közben, hogyan tanulnak új skálákat, stb. Nagyon tanulságos dolgok vannak benne.
A névsor eléggé tetszetős: Tommy Emmanuel, Neil Zaza, Kiko Loureiro, Dave Martone, Marco Sfogli, Carl Verheyen, Mattias Eklundh, Pat Martino... és még sokan mások. Mellékeltem a tartalomjegyzéket, amelyből az is kiderül, hogy egy sárkány-metálos magyar gitáros is szerepel a könyvben. Igyekeztem én is összefoglalni a gondolataimat az improvizálás alatti folyamatokról, és beszélek néhány skáláról is, mellékelt hanganyaggal és kottákkal (ez a rész a 34. oldalnál található).
A könyv ingyenesen letölthető a http://BackingTracksForScales.com/ oldalról, a hírlevélre kell feliratkozni jobboldalt, a "Free E-Book" felirat alatt.
Érdemes beleolvasni, én is sok új gondolatot merítettem belőle, például Pat Martino nézeteiből. A könyv mellett pár bónusz-ajándék is szerepel a csomagban, többek között a Sharp Guitars Bonus Pack is, amelyet itt a topikban is kisorsolunk időnként.
Szerintem úgy próbáld a domináns lídet alkalmazni, hogy a skála hangjaiból hármas- és négyeshangzatokat készítesz, és azokat játszod rá a zenére. Ezek a hangzatok sokkal kerekebben fognak szólni, mint a skálaszerű megközelítés esetén.
Például az A7-re a G-H-D#-G dallam egyben egy G-bővített, szép feszes de kerek egész. És egyben az A-domináns líd két kulcshangja is benne van, a D# és a G.
A fél-egészt a tonikára akár hosszan is lehet játszani, érdemes belőle is hangzatot készíteni, értelemszerűen a szűkített négyest. Pl. az A-C-Eb-F# hangok benne vannak az A-fél-egész skálában, de egyben dóros hangulatot is adnak (ezt moll hetesre kell emiatt játszani), blues hanggal vegyítve. És a fél-egész logikájából adódóan, ha találtál egy jó figurát, akkor utána ismételd meg 3 bunddal feljebb v. lejjebb, azok a hangok is benne lesznek a fél-egészben, és így egyben ritmikai és dallamív-motívumot is alkottál.
Ugyan eddig nem igazán írtam ide, csak olvastam a topicot, de ezen megakadt a szemem, úgyhogy elnézést hogy mint "külsős" bepofátlankodok, de hamár egyszer véleményt kértél... Szóval.
A szervezők előre fizettek, ti 4 órát utaztok oda-vissza (+végigdekkoltátok a másfél órás csúszást is ha jól értem, ergó 5-6 órátok legalább ráment), ti pakoltátok át a sorrendet, hogy utolsók legyetek.
Ezek alapján egyértelműen játszanotok kellett volna - szerintem. Ha profik vagytok, azért (ha fizettek, akkor mindegy mennyi embernek játszotok, tolni kell), ha nem profik, azért - örülnék az olyan lehetőségnek ahol előre fizetnek, ilyen lehetőségeket szerintem nem szabad eldurcáskodni, főleg, hogy már amúgyis ráment a fél napotok.
A ~másfél órás csúszás tényleg indokolatlanul sok, felháborító is, de sajnos egyáltalán nem meglepő - főleg ha nem profi szervezésben nem profi zenekarok játszanak. Én azon csodálkozok, hogy ezen csodálkoztatok. :D
Azt hiszem majd én is megkóstolom,meg is kívántam a jó kis sört.Tényleg jók a színek a dobozon,finom sör lehet.Kár hogy megyek délután dolgozni,ittam volna egy két sört.
egyébként én megértem a basszerost is meg a szervezőt is, a szervezőnek csak az a lényeg amit kifüzetett kapja meg, nektek meg próbálni kinyalni ilyenkor a :) és nektek rá kell számolni a csúszásra is ilyen ez a biznisz, soha nem egyszerű, ilyen a bürokrácia :D azt most nem tudom h a basserosotok szülei pontosan miért ment el veletek nincs közös furgonotok? én ha mennék bulizni "vidékre" csak úgy vállalnám be hogy csak a bandatagok 1 furgonnal, ha nem férünk be esetleg 2 vel :P mondjuk ebben nincs sok tapasztalatom csak elképzelésemet vázolom :D
szval egy bandát úgy szeret a nép ha ők alkalmazkodnak a vendégekhez, nem pedig fordítva. ha a neten keresnék egy bandát mint szervező, és mondjuk azt látom hogy vhol késett a buli vmi miatt, ti pedig ezért elmentetek, akkor lehet nem hívnálak titeket mert nem vagyok elég bztos magamban hogy késés nélkül tudjak bulit szervezni és szerintem sokan vannak így ezzel, akármi közbejöhet mellette.
szval nehezen tudtok így védekezni mindenképp rosszul jöttök ki a dologból, ezért írtam a szerződésel tudtok jól takarózni. jó hogy ilyenről is szó van ezen a fórumon,(úgyhogy köszi h megosztottad velünk :) ) mert ebből mindenki tanulhat, és én személy szerint csak ezt az 1 fórumot olvasom :)
Hát igen, akkor egy véleményen vagyunk. A basszer srác szerintem nem gondolta át eléggé, hogy mennyi kellemetlenséggel jár mindenkinek az, ha le kell mondanunk a dolgot. Persze aláírom, hogy neki is kellemetlen, hogy váratja a szüleit meg stb, de ezek a dolgok sajnos benne vannak a koncert-életben...
Persze, ez a téma is ideillik, a koncertezés is része a zenészéletnek. Egyébként egyre inkább gyakorlati dolgok felé halad ez a topik is, a zeneelmélet részt az első néhány hónapban körbejártuk elég alaposan. Úgyhogy bármilyen gitározási, zeneírási, stúdiózási vagy koncertes témakör is jöhet nyugodtan.
Ahogyan a többiek is mondták, szerencsésebb lett volna, ha megtartjátok a koncertet. A basszusgitáros pedig remélhetőleg tanult az esetből, és akkor az egésznek mégiscsak volt valami haszna.
az ilyenekből lehet legtöbbet tanulni, kéne szerződésbe beleírni (ha csináltok), h útikölcséget mindenképp válaljon a szervező, ha mondjuk nem lenne közönség, vagy egyéb okok miatt elmarad a buli.
Hát, köszi srácok, mint mondtam, én is úgy voltam vele hogy le kéne nyomni, én eleve számoltam is vele, hogy ez becsúszhat. Ugyanakkor mivel nem vagyunk profik, akik ebből élnek, ezért nem feltétlenül lehet elvárni az embertől, hogy vasárnap éjjel szívjon a rossz szervezés miatt. Én sem értem a basszeros hozzáállását, de betudom annak, hogy fiatal még. Mindenesetre nekem azért esett nagyon rosszul az egész, mert a szervezők minket ekéztek, akik nem tehetnek semmiről, mert mi lenyomtuk volna szó nélkül, dehát basszeros nélkül nem lehet. Meg még egy ilyet is lenyom a szervező az énekesünknek, hogy "milyen szar zenekarvezető vagy te, hogy így elmennek az emberek". No comment... egyébként kb. 1 hónapja vagyok a srácokkal, szóval nem ismerem őket még túl közelről, ezért nem is akarok messzemenő következtetéseket levonni pl. a basszeros hozzáállását illetően. Én részben megértem őt, de szerintem akkor már nem számított volna semmit az a fél óra-40 perc amit ott lenyomunk.
Mert ilyen ez az ország, az embereket csak a szar érdekli.Csak a nevüket ha meghallom feláll a szőr a hátamon főleg ezt az alefost nem bírom.
Nem is érdemes ilyen dolgokkal foglalkozni,nem pazarlok rá időt.
Ha én lennék a basszeros apja akkor megvártam volna a fiamat,sőt megnyugtattam volna a zenekar többi tagjait is, gyerekek nincs semmi baj nem csak ebben a szakmában de az élet minden területén vannak problémák meg kell oldani.Gyerünk játszani, legalább egy jót próbáltok én meg meghallgatom hogy szól a zenekar.Legfeljebb még jó tanácsokat is tudok adni ha esetleg vannak hang beállítási hibák,és ennyi egy jó buli.Azt az 1-2 órát kibírhatták volna a szülők.Én úgy vagyok vele főleg ha zenész vagy zenét tanul a gyerek akkor mindenben támogatom csak így viheti valamire.
+ még csak annyi hogy ha valamelyik ( gyözike, királylnorbi, alekosz... ) művész úr lett volna a fellépő, akkor ez az egész nem történik meg.
De! Kérdem én hogy miért is???
Szerintem: kapja be a szervező, ha egy héttel a dátum előtt nemhogy fellépési sorrendet,hanem fellépési napot is változtat.
És a basszer is kiállított magáról egy szegénységi bizonyítványt, mert már csak a többiek miatt ott kellett volna maradni, hiába a suli másnap...aki ennyit nem tud vállalni, az ne kezdjen bele a zenélésbe.
Persz ez a csúszás - főleg, hogy csak két banda volt előttetek - elég durva.
Ha ilyen messze megy az ember (főleg kis helyi fesztiválra, az néha necces tud lenni), érdemes valami szerződés-szerűséget szerválni, ahol tisztázva vannak a részletek, anyagiak, stb.
Kérdés: papír erről volt írva? Mármint az egész koncertlehetőségről. Elköteleztétek magatokat (a zenekar minden tagja, így a basszeros is), vagy a szervező bármi mellett is?
Azért vegyük számba azt is, hogy a zenészek nem a pontosságukról híresek, tisztelet a kivételnek. Azért lelkileg fel lehetett volna szerintem készíteni a szülőket egy ekkora csúszásra. Mondjuk az egy és fél óra is rengeteg.
Amit tehettek, hogyha tényleg le akarnak titeket járatni, hogy figyelitek a netet, hogy hova ír ki, és ti meg rákontráztok, hogy szar volt a szervezés, és aki a koncertjükre akar menni az vigyen magával keresztrejtvényt unaloműzőnek.
De az optimális tényleg az lett volna ha lenyomtok néhány számot, aztán kész. Amíg erről veszekedtetek (merthogy gondolom nem ez volt az első mondata a basszernek, hanem megelőzte ezt valami vita féle), mindenki besértődött, az érintettek összepakoltak, beültek az autóba és elindultak, na ennyi idő alatt meg is lett volna kb az a négy szám... (persze ha nem Dream Theater feldolgozásokat nyomtok:D)
Srácok, tegnap elég kellemetlen élményben volt részem koncertezés/szervezés kapcsán, amiről szívesen meghallgatnám a véleményeteket. Bár itt elsősorban zeneelméletről szokott szó lenni, azért a koncertezés is beletartozik sok zenész életében, így talán nem túl off-topic a dolog. Ha mégis, akkor bocsánatot kérek Tamástól, és folytatom máshol:).
Szóval hívtak minket egy kisebb vidéki "fesztiválra", ami valamilyen oknál fogva vasárnap került megrendezésre (ezt mi egyébként 1 héttel előtte tudtuk meg, korábban szombatról volt szó). 3 zenekar volt. Eredetileg elsőnek játszottunk volna, de mivel a basszusgitárosunknak ének vizsgája volt aznap, nem tudtunk volna kezdésre odaérni, ezért átkértük magunkat utolsónak. Ez a megbeszéltek alapján kb. 21.30 körüli kezdést jelentett volna. A vége az lett, hogy a sok csúszás miatt az előttünk lévő zenekar 23.00 körül fejezte be a bulit, és mellesleg vasárnap lévén (meg amúgy is) mindenki ment is haza utánuk, kb. 2-3 ember maradt ott. Nekem speciel ezzel nem lett volna semmi bajom, ki vagyunk fizetve (na azért nem kell nagy összegekre gondolni, sőt...), nyomjuk le, ha nincs közönség, akkor egymásnak zenélünk egyet (bár tény, hogy értelme már semmi nem lett volna vasárnap fél12-kor nekiállni zenélni). Viszont a basszerosunk (18 éves srác), akit a szülei hoztak le, piszok módon felidegesítette magát a dolgon, ami részben érthető, hiszen a szülei vártak rá, nekik is dolguk volt másnap, srácnak suli, stb... ezért ő bejelentette, hogy elege van és hazamegy. Ekkor jöttek a kellemetlenségek, nyilván bass nélkül nem tudunk fellépni, a szervező meg jött, hogy akkor kéri vissza a pénzt. Mi a pénz felét tudtuk visszaadni, mert a másik fele az útiköltségünk volt (oda-vissza kb. 200km), amit nekünk mindenképp ki kell fizetni. Ekkor persze jött az anyázás, meg hogy majd jól lejáratnak minket a neten, stb... most őszintén, szerintetek itt most ki hibázott? Én mondjuk úgy voltam vele, hogy rossz szervezés így vagy úgy, le kéne nyomni legalább egy pár számot, és akkor béke van. Ugyanakkor meg tudom érteni a basszerosunkat is, hogy nem hajlandó a családját várakoztatni vasárnap éjjel, ha egyszer nem erről volt szó (bár szerintem ebben a bizniszben mindig kell számolni ilyen mértékű késésekkel is). Meg aztán a bulinak úgyis vége volt már, nem volt ott senki, elég érdekes ötlet volt vasárnapra tenni a dolgot. A szervező "bukott" rajtunk 25.000ft-t (ennyi volt az útiköltségünk), mi pedig pénzben 0-ra jöttünk ki, de fölöslegesen utaztunk 4 órát, szóval végül mindenki rosszul jött ki belőle, és hárítja a felelősséget a másikra. Szerintetek ilyenkor mi lett volna a teendő?
Szia Tomi!
Köszönöm szépen a válaszod, és kicsit szeretném magamat ( is ) beleásni a témába.
Sokszor majdnem elhittem hogy tisztában vagyok az elméleti dolgokkal, legalábbis nagyrészt, de ez koránt sincs így.
A lidyan-nal kapcsolatban:
Ha egy "rendhagyó" Pl: / C7 / C7 / C7 / C7 / F7 / F7 / C7 / C7 / G7 / F7 / C7 / G7 /
domináns blues.ra próbálom használni a F7-re a F lidyan skálát, akkor nekem az a fajta disszonancia amit a H hang kelt nem kellemes...
Viszont egy másik sémában:
/ C7 / C7 / C7 / C7 / F7 / F7 / C7 / C7 / G7 / #G7-G7 / C7 / C7 /
Itt ( nekem ) a #G7-re nagyon jól szól a #G líd.
Sajnos nem sokat foglalkoztam eddig ezzel a skálával, de most egy blues zenekar kapcsán ( is ) szeretném magamévá tenni.
A legutóbb feltett szólómnál szeretnék sokkal outside ( osabb ) dolgokat művelni.
Abban egyébként tonikára dúr, moll pentatont, mixolidet, és blues sálát, a szubdominánsra és a dominánsra mixolidet, és arpegiokat használtam.
Mit tanácsolsz a szubdominánsra "eröltessem" a líd dominánst?
A másik a half-whole.
Funkcióját, és szerkezetét tekintve domináns akkordra több, kevesebb sikerrel használom a skálát, de nekem úgy tűnik hogy másutt is szerepet kaphat ez a skála.
Konkrét arra lettem volna kíváncsi hogy pl. tonika vége fele egy gördülékenyebb átmenetet biztosít e a szubdominanciára, vagy esetleg másutt, nem konkrét egy dominanciát betöltő akkordra, illetve azon kívül hol érdemes próbálkozni vele?
Nekem a kellemes disszonancia például ez:
Ami a domináns lídet illeti, sokszor a szóló hangulatának kell elsőbbséget adnunk, a konkrét hangok és fokok mérlegelése helyett. Ez persze csak onnantól érvényes, ha tudjuk pontosan, hogy épp milyen szabályt rúgunk fel.
Úgyhogy nem gond, ha egy E-bluesban az A-domináns líd D# hangja ütközik az E-blues "normál" D hangjával, mert cserébe a a domináns lídből kirakható hangzások, akkordtöredékek kereksége többet hoz a konyhára.
Például egy A-G-H-D#-G dallam, ami az első nagy szekundos lelépés után folyamatosan emelkedik a felső G-ig, nagyon szép bővítettes hangzást is ad, az A7-re is szépen szól (alap, szeptim, szekund, bőv.kvart és szeptim fokok). Utána pedig kifejezetten jól lehet a D#-G dallamot egy D-G#-re konvertálni a visszatérő tonika során. (Vagy külön a G-ről G#-re csúszni.)
A másik kérdésed a fél-egészről az, hogy milyen zenei környezetben lehet használni, igaz? Alapesetben a domináns pozícióban a leghasznosabb, mert akkor számos alterált fokot jelenít meg. Ha ezzel kapcsolatban van még konkrét kérdés, akkor írd meg, segítek szívesen!
Folytatom szeptember első felében érkezett zenék feldolgozását. Most Gitarosaurus két Staind-es szólója következik (#4111)
Tetszett, hogy mindkét szóló külön világ volt, másféle megközelítéssel, eltérő hangzásokkal, hangszínekkel (sőt, lehet hogy eltérő gitárokkal is)
Mindkét szóló kerek egész volt, amit máskor is megszokhattunk tőled, úgyhogy csak pár ötlet következi, ami eszembe jutott:
Első szóló:
Szép és jól követhető dallamokkal indult a szóló, amelyek egymásból építkeztek, ahogy ezt kell. Az első kör vége környékén (0:20) az a gondolatom támadt, hogy itt jól hangzana egy pickupváltás a bridge pickupra. A nyaki pickup testesebb hangjának köszönhetően felhalmozódott eddig a pontig annyi egységesség, amelyet jól keresztülvágott volna az élesebb hang, miközben persze a zenei egységesség továbbra is halad előre. (Ha jól hallom, a szóló legvégén, 0:52-nél volt is pickupváltás egyébként.)
A technikás részek is szépen szóltak, mind a gyors váltott pengetés (az elsőnél szintén felmerülhet pickupváltás), mind az arpeggiók.
A vibratók nagyon érdekesek voltak (pl. 0:24-0:27 között hallatszik jól). Ha jól hallom, akkor ezek normál, kézzel készült vibratók voltak, igaz?
Második szóló:
Szerintem ez az irányvonal állt közelebb hozzád, sokkal kísérletezőbb volt a szóló, hangkészletek, ritmusok és technika szempontjából egyaránt. Több volt benne a váratlanság, a feszültség, és emellett az első szóló előnyei is megmaradtak (követhetőség, dallamosság). Sikerült megoldanod azt (ami nem is egyszerű), hogy jó sok ötletet, számos technikát gyúrtál egybe, és mégsem tűnt a végeredmény "gitárbemutatónak", mert a szóló egészének a síkján megmaradt benne a kerek egész jelleg, és volt a szólónak iránya és története. A hangszín is tetszett. Itt a Lag gitár szerepelt?
Szia!
Sajnos nem találom, pedig keresem rendesen!
Szintén az emlékeimben él, és szintén nem találom azt a Robben Ford videót ahol Robben a statikus vamp-re ajánlja, és használja többek között a fél egészt.
pontosabban a G az a szűkített kvint. az zavart be hirtelen, hogy azt mondja, hogy az nem az alap blues hang, egyből asszociáltam. amiben igaza lehet, mert a hagyományos blue-hangok azok a felülintonált k3 és k7.
Én már sajnos nem nagyon ihatok sört, de Tominak ezt a márkát ajánlanám a figyelmébe!
A legfinomabb ( nekem ) sör amit valaha is ittam!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJr_HoJS6GtonooYQQEWT0Izm_SWAsw0RJbEAlMw5gI96sx5nDgw
Tamáshoz is szólna természetesen a #4545-ben feltett kérdésem, illetve talán ott a káosz a fejemben hogy tisztában vagyok azzal hogy egy adott akkordra milyen skálák jöhetnek szóba, de valószínűleg ez a lehetőség szűkül ha az akkord funkcióját is figyelembe vesszük. Vagy nem jól gondolom?
Jó lenne ezt a témát kicsit körbejárni.
Köszönöm előre is!
Nem is tudom megfogalmazni igazán, de azok a dallamok, szóval nagyon közel áll hozzám, és csak csodálattal tudok tekinteni arra ahogy gitározik, meg ahogy eleve a zenéléshez hozzá áll.
Szia Gitarosaurus!
Köszönöm szépen a segítségedet!
Ezeket a dolgokat pont én is megértettem, és úgy látom hogy sajnos a reggeli nagy kapkodásban rossz videót linkeltem. Van neki egy másik ( majd előkeresem ) ahol azt taglalja, hogy ( na ebben nem vagyok igazán biztos ) milyen zenei környezetben ajánlja a használatát! Én úgy értelmezem hogy konkrétan a bluesban a negyedik fokot, szub dominanciát megelőzően érdemes használni a gördülékenyebb átmenet miatt. Tehát pl első fok tonika mondjuk négy ütem. Az első három ütemben legyen moll pentaton, dúr pentaton, vagy blues skála meg mixolid, aztán a negyedik ütemben jöhet a fél-egész.
Ha jól értem, de ez közel sem biztos...
Ugyanígy vagyok a lydian dominánsal, ott pl a szakirodalom és az oktatóvideók nem ajánlják ( megint csak ha jól értelmezem ) négy-egy lépésben, illetve hogy ne használjuk a szub domináns akkordra ha azt az első fok tonika követi mert itt ütközik a tonika nagy szeptimével. ( domináns akkordokból álló blues körről van szó )
Szóval az a problémám a legegyszerűbben megfogalmazva, hogy ha pl a legegyszerűbb blues séma domináns blues, azaz végig mindegyik akkord domináns hetes pl: A7, D7, E7.
( viszont funkcióját tekintve ugye mindegyik más. ) akkor hol lehet, érdemes használni pl a fél-egész, lyd domináns skálát?
Előre is köszönöm ha valaki felnyitná a szememet.
Én is remélem hogy egyszer koncertezhetnél valamelyik nagy gitárossal.Ott lennék az első sorban a koncerten.
Visszatérve a sörre.Esetleg nem valamilyen Ginis...sajnos nem tudom leírni helyesen mert nem emlékszem a nevére pontosan.
bocs hogy ilyen későn válaszolok de ma 40 mázsa fát raktam be fészer alá.
Sajnos nem voltam Sz.fehérváron, a koncerten.Jó volt?Biztos!
Igen ismerem danhadnagyékat,személyesen nem de zenéjüket már hallottam, a víz zenén is játszottak,meg néztem a honlapjukat és a számokat.Jól nyomják.Ők is Tataiak?
Amit belinkeltél azt nem tudtam megnézni mert nem jön be semmi.
Köszönöm a Sharp Guitars belinkelését is! Egyébként nagyon sok hasonlóság van a kedvenceinkben. Akiket most említettél, azok nekem is példaképeim: Andy Timmons, Gary Moore, Satriani, David Gilmour, Mark Knopfler, Dream Theater, Circus Maximus, Symphony X, Pagan"s Mind, és még sorolhatnám. És mindegyiküktől teljesen egyedi dolgokat lehet tanulni, mindenki máshogy jut el a céljához, ez a szép benne.
Ami a fáradást illeti, 1 óra folyamatos legato elég sok, ezalatt teljesen normális, hogy elfárad a kezed. Inkább érdemes a technikákat megosztva gyakorolni, pl. 10 perc legato, 10 perc sweep, 10 perc váltott pengetés, 10 perc tapping, 20 perc improvizálás, stb. Hasonlóan, mint a fizikai edzéseknél, ahol az izomcsoportokat felváltva terhelik.
bármelyik. erre írtam, hogy balkéz-legato-tappinget gyakoroljá. az első hangot nem megpengeted jobb kézzel, hanem ráütöd a fogólapra bal kézzel. ezt a technikát ereszkedő (a vastag húr felé irányuló) skálameneteknél "jobb kéz működőképesség" esetén is használatos, mert a kisujjal meglepően könnyű megfelelő hangerővel és tisztasággal hozni az (adott húron) első hangokat.
Db7#9-re játszhatsz blues-t. de a jó hangok rá kiadják a Db-fél-egész skálát is. (D♭, E♭, E, F♯, G, A, B♭, C, D♭) amikor ráráz, akkor használja a megszokott blues-skálát, de kiegészíti a nagy terccel (most G) és a kis szekunddal (D). AZT HÁT erre mutat példákat.
ibanezrg565: Tegnap extrovertált napod volt Ezt a számot lenyomták augusztusban Fehérváron is, ott voltál?
Más. Ezek a srácokat ismered: http://danhadnagy.fw.hu/index.php illetve http://egikavehaz.uw.hu/?
akarok belépni 1 hakni zenekarba, pénzt keresni, és 1 baj van h nem ismerem a régi slágereket :D pedig ilyeneket kéne játszani pl hogy Dire Straits - Sultans Of Swing
most irigyellek téged hogy te azért már ezeken a régi nagy együteseken túl vagy és ismered őket :)