Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Tamás, egy olyan kérdésem volna feléd, ha van egy kis időd elmélázni rajta, hogy ha van egy akkordom, aminek a hangjai E-A-E-C, akkor az Esus4-nek vagy Am vmiféle fordításának minősül inkább? Vagy ezt a zenei környezet, harmóniafűzés határozza meg? Maga a harmóniakör két akkordból áll össz-vissz, a fenti akkordot egy Eadd11 (H-G#-A-E-H) követi (legalábbis én Eadd11-nek fogtam fel ezt az akkordot).
Először is gratula a számhoz, jó ötletek vannak benne, szépen összeraktad. A nyitó riff hatásos, mert kíváncsiságot kelt a folytatásra (a hangszín is teljesen rendben van). A kb. fél percnél induló többszólamú témát én inkább későbbre tenném, szerintem a nyitó riff után hatásosabb folytatás lenne az, ami jelenleg 0:50-nél indul. Az egy olyan téma, ami jobban illene az intro után, és a fokozatosság is jobban érvényesülne. Az 1:15-nél induló téma utánra viszont már mehetne a többszólamú rész, addigra felépül az a hangulat amire szükség van, itt már elő lett készítve a terep a többszólamú témának (hangmagasság szempontjából is és hangulatilag is).
Egyébként jó úton jársz, az hallatszik. Mindegyik téma jó dallamérzéket mutat, tetszett a 3:15-től induló zongorás szakasz is, és a 3:50-nél levő kiállás is szépen készíti elő a visszatérő refrént.
A következő kihívás az lesz számodra, hogy ahogy folytatod a saját számok írását és felvételét, próbáld egyre jobban megtalálni a saját hangodat, kísérletezz szokatlanabb dallamokkal, ritmusokkal, mindenféle modális hangnemmel. Ez persze egy hosszabb de cserébe nagyon örömteli folyamat szokott mindenkinél lenni. Minél több zenét írsz, minél többet improvizálsz is zenei alapokra (és persze minél többféle zenét hallgatsz és olvasztasz magadba), annál inkább fogod majd érezni, hogy kezd kialakulni a saját zenei világod, ami már csak rád jellemző.
Ha lesz majd új szám, akkor jöhet az is ide a topikba
Most újra meghallgattam a Nightmare-t, mégpedig nagy hangerőn, és továbbra is nagyon rendben van Kerek egész a zene, groove a köbön, dallamos refrén, ütősen is szól, úgyhogy ez így jó ahogy van. Maximum azon lehet elgondolkodni, hogy a koncertverziónál kicsit hamarabb kezdődjön-e a szólós rész. De ez sem feltétlenül szükséges, mert simán ki lehet tölteni az első kb. 1 percet a koncerten is díszítésekkel. Esetleg 2:30 táján még elférne egy új téma, amelyik más jellegű, mint a nyitó szakasz, és akkor ezzel együtt már teljesen jó lenne az öt és fél perces számhosszúság.
Amúgy vannak koncertek az anyaggal? És mik a további tervek? (Pl. teljes album felvétele, stb.)
Ugyanazokat a skálákat lehet használni, amelyeket a négyeshangzatokra használnál, pl G13-ra mixolíd, pont úgy mint egy G7-re. Egy moll hetes, moll kilences esetén érdemes a moll skála helyett a dórt is kipróbálni, a jazzgitárosok egyértelműen ezt részesítik előnyben ilyenkor.
Fontos még, hogy az akkord pozíciója is számít a skála megválasztásánál. Ha a dúr hetes egy V-I lépés V. fokán van, akkor más skálák jönnek szóba, a fél-egésztől az alteráltig, de ez persze már egy külön történet.
Mivel írod, hogy a négyeshangzatokat ismered, úgyhogy akkor ezeket az akkordokat is hasonló módon tudod értelmezni: egyszerűen arról van szó, hogy az alaphangra elkezded a terc hangközöket pakolni (pl. az első akkordnál D-F-A-C-E), és amikor a szeptimakkordig eljutsz (D-F-A-C), akkor ugyanezt folytatod. Itt az akkord fő jellege (moll hetes) már kialakult, a további fok főleg díszítő szerepet tölt be, és persze a dallamvonal kialakításában is jól használható, ha a többi akkorddal együtt nézzük (E hang van az akkord tetején, és a következő G13 tetején is ez a hang van).
A második akkord egy dúr hetest folytat (G-H-D-F-re további tercek: G-H-D-F-A-C-E). Ez egy 13-as akkord, tulajdonképpen egy G-mixolíd skála összes hangja. A 11. fokkal (C) még szoktak trükköket csinálni, de itt a 3x345x fogásban ez a fok, valamint az 5. és 9. fok kimaradt, a kényelmesebb fogás érdekében.
Ja, és persze érdekelne, hogy ezekre így elméletileg milyen skálákat lehet játszani? Marcinak nem gond, ő megoldja zsigerből, de nekem nem menne ilyen egyszerűen, meg amúgy is, érdekel mi történik itt.
Tamás! Volna itt nekem egy érdekes kérdésem. Marci barátom megmutatta, milyen akkordokat használ a számában, amit a Laney-versenyre készített (Itt meghallgatható, 6:30-tól). Ő sem tudja, hogy mik ezek, de nagyon jól használja őket. Én az alap négyeshangzatokat ismerem (eddig), de ezek nagyrésze azokon "kívül esik". Tehát meg tudnád mondani, hogy mik ezek az akkordok, meg hogy kb. mi történik ebben a zenében? Az akkordok a következők:
- Márton ~ MaRC üzenete (1:02):
X5355X
3X345X
- Márton ~ MaRC üzenete (1:03):
X3243X
X05557
- Márton ~ MaRC üzenete (1:04):
4X4566
X4354X
Valamiféle "jazz akkordok" lehetnek, de én nem tudom megmondani, hogy mik és miért jók...de tény, hogy jól hangzik... az egészben meg az a pláne, hogy a srácnak még annyi fogalma sincs róla mint nekem, mégis nagyon jól használja őket "ösztönből":)
Szia Tamás!
Én csak egy nagyon egyszerű kéréssel fordulok hozzád/felétek. Egy Deák Bill számot próbáltam ma, és nem sikerült rájönnöm az akkordmenetére, pedig nem lehet túl nehéz:D Az megvan hogy a szóló, és az elején a bass az F# moll-ban van, ezzel nem is lenne gond:) Ha van rá pár perced, vagy valamelyik segítőkész embernek itt, akkor segítene nekem lefülelni a kíséretet? Előre is köszönöm szépen:)
de mi tudjuk, hogy ez az ufók jelzése. a nyaki Pí-kapálásról van szó. a Pí az egy egzakt fogalom, mindenhol ugyanakkorra értékkel bír. innen látható, hogy van intelligens élet!
Ez egy elég trükkös pengetési gyakorlat, a Borderline című számból (ez a most elkészült és keverés előtt álló új lemezen van rajta). A tempó miatt (BPM=155) egyféleképpen lehet csak hatékonyan eljátszani: folyamatos váltott pengetéssel. És épp ez benne az érdekes:
ugyanis a riff növekvő számú tizenhatodokat tartalmaz, először hármat, aztán négyet, ötöt, hatot és hetet. A második ütem legvégén pedig további kettőt (mivel ezzel együtt jön ki a 32 db tizenhatod).
Emiatt a matekos szerkezet miatt a riffben levő tizenhatod szünetek után hol lefelé, hol felfelé pengetés indítja a következő csoportot. Fontos, hogy a szünetek alatt is meglegyen a le- vagy felfelé történő mozdulat. A tempó nem engedi meg, hogy a szüneteknél mindig lefékezzünk és utána mindig újrainduljon a jobb kéz mozgása.
A TAB-ban L és F betűkkel jelöltem, hogy a csoportok első hangja milyen irányú pengetéssel jön ki (L=le, F=fel). Amúgy teljesen logikus a dolog: folyamatosan kell le-fel mozgatni a jobb kezet, és a szünetjeleknél csak annyi a különbség, hogy ott nem szabad érinteni a húrt.
A riff héthúros gitáron készült, de gyakorlási célból hathúroson is ugyanúgy eljátszható, és a célnak tökéletesen megfelel. Mint hallható, a szóló alatt is ugyanez a riff megy tovább, érdekesen tördelve a dallamos hangzást.
nem egészen, mert arra gondoltam, hogy egy low action gitárnál a húr lenyomása a pengetővel, az úgymond slide a hídtól, az már a nyaki szedő táján necces hogy megszólal-e...mert a húr beleérhet a bundokba.
ezért gondoltam inkább megemelni a húrt.
holnap kipróbálom mindkettőt.
üdv
Hello Tamás!
Hallottam h ide fel lehet tenni saját számokat és elmondod a véleményed. Én is bátorkodnék így újoncként felrakni egy számot. Ha van időd hallgasd meg és ne kímélj. :)
http://soundcloud.com/szab-barab-s/van-ki-t#
Akkor ezek alapján Viktor és Harkh mindenképpen nyertes, és holnap megy is a nyeremény (Viktortól kéne egy mailcím is). És persze vEgGg is már nagyon közel járt, és ő adta a döntő lökést a jó irányba a többieknek, úgyhogy azt gondolom, szintén mehet az ajándékcsomag.
Szerintem András (Guitarplayer) is jóra gondolt, csak ezt a húrmegemelést nem értettem. De ha így gondoltad, akkor szólj, és akkor szintén megy a díj.
Köszönöm a sok hozzászólást és szavazatot, ilyesmi lesz máskor is, legalább 60 darabból áll az "őrült trükkök" sorozatom
Még annyit teszek hozzá, hogy miközben az oda-vissza hammer-on -- pull-off sorozat megy bal kézzel (a felvételen pl. E-húr 10-12-10-12-10-12 stb.), azalatt a pengetőt pontosan arra a pontra kell helyezni, ahol a húr "előbukkan" a hídnál. És ha innen indul el a pengető csúsztatása, akkor teljesen fokozatmentes lesz a hatás. Így nincs semmilyen törés vagy ugrás a hangzásban, hanem elkezd a két ismétlődő hang magasodni.
A felvételen az első esetben lassan és egyenletesen,a második esetben véletlenszerűen haladva mozgott a pengető.
Nem akartam lelőni a poént, de ha senki más...
Annyi, hogy a pengető élét kell "odaütögetni" a húrhoz kb. a pu-k környékén, közben pedig lehet mozgatni ide-oda, ettől mélyebb ill. magasabb lesz a csipogás.
Szerintem a kart kiveszed persejből, és a pickupok fölött hozzáérinted, közben nyújtasz vagy hangolókulccsal leereszted a hangot. De hasonlót lehet akár egy pénzérmével is, ha mondjuk recés a széle és az élével meredeken a húrra ütsz. De lehet még fűszerezni azzal is, hogy a húrokon a pengetés helyét változtatod, így változik a hangszín is.:)
Bocs, közben elolvastam a többi megfejtést is: szóval akkor nem a tremoloval nyújtod, marad a hangolókulcs (ezt nem hinném) és a húrfeszítés kézzel, a nyak felett (ezt valószínűnek tartom).
Az E úron a 12 és 14 bundokon trilláztál. Hammer on és pull off egymás után, sokszor, aztán ezt kezdted szépen nyújtani: a karral, vagy a hangolókulccsal, vagy a a húrt magát a fogólaptól elhúzva (mivel a 12. bundnál folyamatosan le van fogva, így be lehet nyúlni alá és húzni a mélyebb fekvéseknél)
A felvétel első felét esetleg el lehetne így is játszani, ahogy itt leírod. Bár ehhez nagyon nagy nyújtás kellene. A második, hullámzó részt már nem igazán lehetne nyújtás+tapping kombinációval megoldani.
Újabb elemet zárhatunk ki, tehát nem használtam a felvételen az alábbiak egyikét sem:
- silde-gyűrű
- bármilyen egyéb segédeszköz (sörösüveg, stb.)
- tapping
- nyújtás
szerintem úgy csinálja hogy(igaz nincs nálam a gitár de van egy ötletem)
Tapping technikával csinálja csak annyi változtatással hogy alapból nyújtja a húrt majd szépen visszaengedi tapping közben?
Jó gondolat (és köszi a Mr.Big videót is), valóban lehetne tremolóval is hasonló hangzást csinálni. De a felvételen nem használtam tremolókart. Úgyhogy egy ravaszabb megközelítést kell keresni.
Már régen volt a topikban őrült gitár-trükk (utoljára még az "ausztrál erdei madár" volt ebben a kategóriában), úgyhogy most itt érkezik az "erőmű-riasztás".
A kérdés: hogyan készítettem a felvételen hallható kétféle hangzást?
A két hangzás azonos megközelítéssel készült, a különbség csak annyi hogy egy bizonyos dolgot másképp kell csinálni a másodiknál. Semmilyen segédeszköz nem szükséges hozzá (pl. slide-gyűrű), és semmilyen effekt sincs a hangon, csak a szokásos overdrive + nagyon enyhe delay van rajta.
Aki elsőként leírja pontosan, hogy hogyan kell létrehozni ezt a két hangzást, annak természetesen jár a nyereménycsomag.
A Lenovo-t én is írtam, de ez a verzió CPU tekintetében (Celeron) nem túl erős. Többsávos felvételnél, néhány vst megakasztja.
Megbízhatóság terén a HP-t is merem ajánlani, illetve a kereskedő barátom is ajánlotta nekem.
Egyébként nekem szolgálati DELL van, de azzal is teljesen meg vagyok vele elégedve.
Szerintem mindenképpen olyat nézz, amely legalább Core2 Duo CPU-s vagy már Core i3 CPU-s. Illetve min. 2-3GB RAM legyen benne.
Sziasztok!
Üdv mindenkinek, friss jövevény vagyok. Két dolog miatt szeretnék hozzászólni:
1. Csillapítás: ez szerintem különdíjat érdemel
2. szgabor kérdésére: csak egy apró javaslat, hogy nézz körül az Apple táján is. Akár használtan is vehetsz, alapból rajta a GarageBand, szóval kvázi megveszed, használod, jó. Nem kell a legdrágább Macbook Pro. A szoftverek is mind kaphatók Mac-re, evvel nem lesz problém, ha a GarageBand nem tetszik. Általában minden laptopnál nézd meg, hogy mennyi a maximális belerakható memória. Első nekifutásra nem kell elszállni, 2-4 GB nagyon sokmindenre elég, de ha hosszabb távon, komolyan belemerülsz, akkor a sok igényes hangmintához kellhet majd több is, és akkor emiatt ne kelljen újat venni. Nem ismerem az anyagi helyzeted, de ha egy SSD vinyó belefér, mindenképp megfontolandó.
Bocs, ha hosszú lett, ciao!
Ez is tök jó megfejtés, erre nem is gondoltam! És mivel ugyanabban a percben írtad, mint amikor a 2000. hozzászólás született, ezért úgy gondoltam, hogy megosztott első díj lesz.
Hadd offoljak egy kicsit laptop témában. Jó pár céges gép megfordult már a kezemben kis Asustól kezdve Toshiba, Acer, Lenovo és jelenleg egy MSI, hát tudnám sorolni melyik milyen. A legeslegpozitívabb csalódás a Lenovo volt, abból is a 3000es széria, kenterbe veri megbízhatóságban az összes többit. Az Asust és a Dellt szerintem felejtsd el, mert lehet hogy fizikailag erősebb hardverrel rendelkezik de nem tudja kihasználni, és csak nyűglődik, gondolkodik, de minek?! :)
Csak Lenovot és Toshibat vennék ha költenem kéne rá.
És hogy egy kis ON is legyen, zeneszerkesztésre is jobb egy megbízható gép, like Lenovo. Azzal nem lőhetsz mellé. SZerintem.
Hát, van aki ASUS-t mondott eddig, van aki DEll-t, szóval teljesen tanácstalan vagyok.:(
Levonoból ezt néztem ki, mi a véleményed róla?Levono IdeaPad G550L
A linkelt ASUS -nál a 8gigáig bővíthetőség fogott meg jobban, míg a Levono csak 4-ig bővíthető. Szerinted/szerintetek?
Mint mondtam az egyetemi dolgok (szövegszerkesztés, táblázatkezelés, netezés az unalmas előadásokon:D) mellett itthoni zenélésre, demo felvételre kellene.
Toshibáról meg az Acerről mik a vélemények?
Most nézem először ma a fórumot, kevés időm volt, így egy gyors reakció a gépvásárlásodhoz:
Én iskolában dolgozom, mint info tanár és rendszergazda. A főnökünk ASUS Laptop párti, de nem igazán tudok jót mondani róluk.
Sokféle altípusa van nálunk kb. 30-40 db összesen és szinte mindegyikre igaz, hogy ugyanaz a hardverkonfiguráció az ASUS esetén mindenféle oprendszerrel sokkal lassabb.
Pl. Egy DualCore-os 1GB ram-os ASUS-t simán vert egy 1.7Ghz-es celeron-os 768MB ram-os IBM laptop.
Mindenkinek van biztosan befutó márkája, de én az ASUS-t tapasztalati okokból nem ajánlom.
Amit esetleg javaslok: DELL, IBM (Lenovo), HP. Kicsit drágábbak lehetnek, de szerintem megéri az a többletet.
Az mondjuk nem árt, bár nem tudom pontosan miket akarsz csinálni vele. Én mondjuk 2gb-vel is eldolgozgatok, de néha azért érezni, hogy jót tenne több. Amúgy nem hiszem, hogy gond lenne vele.
Szerintem a manapság kapható új gépek közül szinte bármelyik jó lesz neked, már mindegyikben elég erős proci és elég ram van az otthoni zenéléshez. Én is hasonló helyzetben vagyok egyébként, az asztali gépemet szeretném lecserélni egy jóféle notira. Egyébként ént a hardverapro.hu-t szoktam nézegetni, ott olcsóbban kijöhetsz mintha boltban vennéd, és ott is lehet találni garis, esetleg zsír új gépeket is.
Most egy nem teljesen idevágó kérdéssel jönnék:
szeretnék laptopot venni, mivel jövőre egyetemre fogok járni, és oda kellene, mert egyúttal el is költözöm itthonról. A kérdésem az lenne, hogy melyik gépeket tudnátok ajánlani, ha egyúttal zenélésre is kellene, nem csak sima feladatokra? Második kérdés, hogy melyik boltokat mondanátok megfelelőnek a vásárlásra? Nekem az Extreme Digitalt ajánlották, de ahogy utána olvastam elég változó véleményekkel voltak róluk (kb. a kritikák fele, vagy több mint fele negatív a neten, ami szerintem elég nagy százalék). Milyen paraméterekre figyeljek ha zenélésre is kell, miből mennyi legyen benne?
Fejhallgatóm és külső hangkártyám (Line6 POD GX) már van, így az nem probléma.
Köszönöm előre is! És azt elfelejtettem, hogy csak demo felvételekre kell, messze vagyok én még a profizmustól.:)
Kipróbáltam amit javasoltatok (ez a meditációs dolog) tegnap este és ma reggel is.
Elsőre még sokszor elkalandoztam gondolatban, de ma reggel már egész jól ment szerintem.
Az volt a furcsa, ahogy gondolatban játszottam, sokszor megrándultak a bal kezemen az
ujjak meditálás közben. Olyan jól esett, hogy 20-25 percig csináltam és idő hiányában voltam kénytelen befejezni.
Összességében nagyon jó érzéssel fejeztem be ma reggel ezt a dologot. Remélem
hosszútávon is így lesz (és eredményes is)
Az hagyján... riffelésnél ami nálunk "szigorúan lefelé" pengetés, az nála szigorúan felfelé. Bár ahogy olvasom rengeteget gyakorolta ezt is, biztos a kényszer miatt, mert eleinte valamiért nem úgy szóltak a dolgok ahogy kellettek volna...:)
elő fogom keríteni egy régebbi zenémet, és felteszem majd tesztelésre... nem egyszerű harmóniamenet gördül a refrénen keresztül... gyakorlatilag nem 'értem' a hozzá való szóló-elméletet, őrült kíváncsi lennék, hogy az 'elemző' zenész mit állapítana meg(lehet, hogy tök egyszerű, csak kétszer hangnemet kell váltani vagy ilyesmi)
Persze, ettől még lehet gyakorolni a futamokat, de kicsit kevesebbet és lassabban. Kombináld sok improvizálással és örömzenével, a legfontosabb az, hogy megint az öröm uralkodjon a gitározásod során, a frusztráció helyett. A 30 nap vége felé lesz majd a hirtelen áttörés, tehát pár nap alatt még nem fogsz tapasztalni azonnali változást. De a mélyben már alakulni fognak a dolgok.
Elolvastam a cikket!
Egyrészt büszke lehetsz rá, másrészt ez a tag a fordított húrozással sem piskóta.
Szinte elképzelhetetlen, hogy így is lehet játszani, persze biztosan megszokás kérdése.
Köszönöm a biztatást és a tanácsokat is.
A leírtak mellett azért gitáron is gyakoroljam ezeket amennyit csak tudom, vagy inkább másféle dolgokat is gyakoroljak szerinted?
Sok érdekes dolgot mond Thorsten az interjúban, érdemes elolvasni. Nekem valahogy a második oldal utolsó oszlopának a közepe a legérdekesebb, nem is tudom miért
Szia Gyuri, köszönöm szépen, megérkezett rendben! Hát ez aztán gyors volt, tényleg sárkány-metálos köszönet érte Küldöm is mindjárt a Sharp Guitars Bonus Pack-et, és külön az extra gyorsaságért még egy nagy rakás egyéb backing tracket is