Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nem tudom, biztos működik valahol elfogadható minőségben, de nálam, amikor simán társalgunk a skype-on, olyan lassan jön a kép, hogy kb. 1képkocka/sec.
ha szólózásnak ilyen pontos matekja van, akkor
előbb-utóbb megjelennek a szóló-generátor programok. :-/
----gondoltam----
aztán be is ütöttem a gugliba "guitar solo generator"
hajrá
Javítás, a szóló második feléhez írtakhoz: kvint lefelé (G) helyett kvint lefelé (F). A lenti szövegben a G hangot a titkárnőm írta bele, természetesen azonnal kirúgtam.
Egy újabb példa a ritmikai motívumokhoz. (Az előzmények itt: #85.) Ezt a szólót egy kitűnő orosz billentyűs, Sergey Boykov lemezére készítettem. A hangnem: D-moll. A szóló első 22 másodpercében egyetlen ritmikai motívumot használtam, amely mindössze két hangból áll (az első egy 16-od, a második tizenöt 16-od hosszúságú, ha eltekintünk a hosszú hang végén levő különféle díszítésektől).
Mint hallható, a konkrét hangok változnak, de a ritmikai motívum a szóló első felében végig megmarad. "Félidőhöz" közeledve (0:19-0:22), a motívum utolsó megjelenésekor az addiginál nagyobb változtatást csináltam, egy nagyobb periódus végén ezt mindig érdemes meglépni.
A szóló második felében már több mozgásra volt szükség. Hogy jobban összekössem a két részt, ezért a szóló második fele pont azzal a hanggal kezdődik, mint a szóló legelső hangja (C), és innen a lépés hangköze is ugyanúgy egy kvint lefelé (G), mint a motívum második megjelenésekor, a szóló elején. Viszont itt két hang helyett öt hangból áll az új elem (0:23-0:25), és a módszer is megváltozik: az új elemnek csak az első három hangja ismétlődik meg (0:25-0:27), tehát ez inkább "válasz" mint igazi ismétlés.
Innentől kezdve egy darabig nincsenek ritmikai ismétlések. Mivel eddig minden ezekről szólt, ezért túl kiszámítható lenne a szóló, ha most egy másik elemet kezdenék ismételni. A szóló második felének közepére, azaz a négyütemes kisebb periódus lezárásához egy gyorsabb futam került (0:31-0:32)
0:35-től ismét ritmikai ismétlés jön, ezúttal egy három hangból álló, öt 16-od hosszúságú téma jelenik meg négyszer egymás után, mindig más hangokon. Az ötös logika miatt kellemesen forog is a téma, azaz mindig az ütemek más-más pontján indul újra (0:35-0:38). És ebből az ismétlődő elemből indul az utolsó gyors futam, ami a teljes szólót lezárja.
Köszönöm a terjedelmes magyarázatot.
Ezért érdemes tanárhoz járni, ha módjában áll az embernek.
Sajnos az én esetemben ez eléggé problémás. Lakhelyem kb. 100Km-es körzetében nem találtam gitártanárt.
Szia!
Ha Em-ra játszol D mixolydian skálát, akkor ismét fogalom zavar van...
D Mixolydian, az Eredetileg a G dúr ( Major ) 5. foka.
Tehát ha egy G dúr skálát játszol D hangtól, D hangig, egy domináns pl. D7 akkordra, akkor az egy D Mixolydian skála!
Illetve Mixolydian mód!
Mivel az Em a G dúr párhuzamos mollja, ezért ha te D Mixolydiant ( G dúr skála hangjait ) játszod rá, akkor tulajdonképpen már más módban vagy, pontosabban Aeolian módban, ami a G dúr hatodik foka!
A hangok ugyanazok, csak mégis másképpen kell értelmezni.
A párhuzamos mollra ugyanazok az akkordok épülnek mint az alap skálára ( G dúr ), még a sorrend is ugyan az, az eltérés csupán abban van, hogy a hatodik fok kerül az első helyére! Onnan kezdve, tovább játszva, ugyanazokat az akkordokat kapjuk.
Ha egy Em7 akkordra játszol G dúr skálát, E hangtól E hangig, akkor ez Aeolian mód.
Ha egy Fiszm7b5 akkordra játszol G dúr skálát Fisz hangtól Fisz hangig, akkor ez egy Locrian mód. Ha Gmaj7 akkordra játszol G dúr skálát G hangtól G hangig, akkor ez a Ionian mód. ( tulajdonképpen ez az alap skála, illetve harmónia! ) Ha Am7 akkordra játszol G dúr skálát A hangtól, A hangig, akkor ez lesz a Dorian mód. Ha Hm7 akkordra játszod a G dúr skála hangjait, H hangtól, H hangig, akkor ez lesz a Phrygian mód. Ha Cmaj7 akkordra játszod a G dúr skála hangjait, C hangtól, C hangig, akkor ez lesz a Lydian mód. Ha D7 akkordra játszod a G dúr hangjait D hangtól D hangig, na akkor ez lesz a Mixolydian mód.
Illetve SKÁLA!
Mindez érvényes akkor is ha csak hármas hangzatokra játszod, úgy az akkordok a következőek: ( párhuzamos moll esetén ebben a hangnemben. )1: Em, 2: Fisz dim ( ez azt jelenti hogy az alaphang+kis terc+szűkített kvint, hangilag Fisz, A, C. ez is moll jellegű akkord. )3: G dúr, 4: Am, 5: Hm, 6: C dúr, 7: D dúr.
Az világos, hogy ugyanígy bármelyik modális 7 hangzata felépíthető! Én csak a példa kedvéért választottam pont a D mixolidet.
Az is rendben van, hogy van egy puszta elv, amit betartva könnyebb, de végig kell járnom az utat! Úgy jobban megmarad!
Nnna gyakorlás gitáron indul!
Bemelegítéshez eddig minden alkalommal az Em hangnemben játszottam végig a 7 fekvést, azaz a modálisokat, de mindig Em hangnemre játszottam. Egyszerűen nem kaptam szikrát, hogy miért maradok olyan kurvára egysíkú. Pl Mixolidot játszottam, csak az Em. VII. fokaként! Minden maradt Em-ban.
Em-ban így 7 féle dallamvilágot kaptam készletként!
Sok saját témát kitaláltam, ami pl D mixolid volt, csak nem tudtam, hogy az. Pedig csak úgy szólt jól!
Még egy dolog, ha megengeditek.
Szerintem meg kell szokni, illetve úgy kell megtanulni, hogy egy oktáv 12 hangból áll!
Teljesen mindegy hogy mi az alaphang, az a lényeg hogy tudjad a sorrendet, és bármilyen skálát, akkordot meg tudsz fejteni!
1: alaphang. 2: 9b, 3: 9, 4: 3b 5: 3, 6: 11(4), 7: 5b, 8: 5, 9: 5+, 10: 13(6), 11: 7b, 12: 7.
Aki tegnap nem olvasta volna, a #88-as hsz-ben a ritmikai motívumokról volt pár szó + egy letölthető backing track és egy példa-szóló is.
És Concrete kolléga két nagyon jó szólót készített az alapra (lásd #145). Ha még valakinek kedve van, jöhetnek még szólók erre az alapra. Javaslom, hogy elsősorban a ritmikai elemeken legyen a hangsúly, mert nagyon egyszerű alapról van szó, amely szinte kínálja az ilyesmit.
Ha ma már ennyi szó esett modális skálákról, akkor említsük meg a pitch axis nevű fogalmat is.
Ez a kifejezés annyit jelent, hogy egy adott témában végig azonos alaphang szerepel, de erre az alaphangra folyamatosan változó modális skálák kerülnek rá. A 'pitch axis' gyakorlati előnye is ebből fakad: érdekes hangulati hullámzásokat lehet általa létrehozni.
Amint a tabulatúrán is látszik, a teljes riff folyamán végig az üres D-húr szerepel, tehát az alaphang garantáltan a D hang lesz. Viszont erre a D hangra mindig más és más fogások kerülnek rá.
Az első ütem egy semleges hatású kvint-oktáv hangközzel indul (D-A-D hangok), de az ütem második és negyedik negyede között már indul a modális változás: a D-líd skálából kölcsönzött G# hanggal.
Az első ütem legvégétől (D-C-E hangok) a második ütem legvégéig D-mixolíd módusz jelenik meg (D alaphang, egy kereszt előjegyzés). Kiemelten szerepel a D-mixolíd két legfontosabb foka, a kis szeptim és a nagy terc (C és F# hangok).
Ezt követően "sima" d-moll skálával folytatódik a dolog, amely a harmadik ütem legvégétől D-dór skálává alakul át (legfontosabb fokok: kis terc és nagy szext, F és H hangok). Ezt követően a téma D-dúrba alakul át. Az ötödik ütemtől jön az ismétlés, kis variációkkal, valamint egy Eb-kvintfogással a legvégén, hogy a D-fríg hangnem is felbukkanhasson.
Úgy látom működik!
Sorban vannak, csak az ionian mód nincs.
Tehát!
Mivel hiányzik az első mód, ezért a track mindjárt a második fokkal indul, vagyis Dorian. A következő: Phrygian, aztán: Lydian, utána Mixolydian, aztán:Aeolian, Végül: Locrian
Mindegyikből kettő van, az első egy a stílusnak megfelelő szolóval,( hogy érezni lehessen mégis milyen "íze" van a dolognak ) a második ugyanennek a bt-je.
A legutolsó egy összefoglaló ahol az összes itt szereplő skála ( ami csak és kizárólag az A dúr hangjait tartalmazza )és akkordok szerepelnek.
A skála: A dúr: A, H, Cisz, D, É, Fisz, Gisz, A.
A ráépülő akkordok pedig: II fok Hm7 III Fok Ciszm7 IV fok Dmaj7 V fok E7 VI fok Fiszm7 VII fok Giszm7b5
Ezek szólnak a bt-ken és ilyen sorrendben.
Mindegyik bt csak egy akkordot játszik, kivéve az utolsó ahol az összes itt szereplő akkord szerepel.
Jó gyakorlást!
Abszolút így van, érdemes kitörni a "dobozokból", azaz a kötött helyszínű skálákból. És ilyen vízszintes haladás esetén hasznosabb, ha nem azt figyeli az ember, hogy most melyik dobozba lépett át, hanem ehelyett tudatosan figyel minimum erre a három dologra:
- az adott hangnemben melyek a skálahangok
- amit most épp lefogni készül, az konkrétan milyen hang
- az adott hangnemhez, és ezen belül az épp megjelenő harmóniához viszonyítva a megszólaló hang milyen fokot képvisel. (Minden fok más hangulatot jelent.)
Na, hogy avlaki mondjon valami rosszat is (még ha meg is köveznek érte):
Irtó jó téged hallgatni, profi, ízes játék, le a kalappal,
de nézni...ahhh rémes. Az a közöny, ahogy játszol...hátborzongató. bocsi, ez valahogy bennem volt
természetesen ez semmit nem von le a zenei élményből
Igen, felépíthetők ugyanúgy a négyeshangzatok a modális skálák fokaira, pont úgy, ahogy a példádban írod.
A terc jellege pedig nagyon is meghatározó. És emiatt a líd és a mixolíd a dúr jelleghez áll közelebb, a dór és a fríg pedig a moll jelleghez.
A lokriszi pedig külön kategória, mivel ez az egyetlen, ahol a kvint nem tiszta.
Persze mindegyiknek saját, önálló zenei világa van, tehát a dúr és a moll nem "főnöke" a többinek.
Ez így hangilag igaz, csak elég könnyű belebonyolódni.
Mindig az alap dúr ( én jobb szeretem a major elnevezést, mert egyértelműen kiderül, hogy nagy szeptimről van szó! ) skálából kell kiindulni, mert így fogod a legjobban megérteni hogy melyik fokra milyen hármas, vagy négyeshangzat épül.
Van egy törvényszerű dolog ami minden dúr ( major ) skálára érvényes.
Ha négyes hangzatról beszélünk: Az első, és negyedik fokra Major7 akkord épül. A második, harmadik, hatodik, fokra mindig m7. Az ötödik fok mindig domináns7. a hetedik fok mindig félszűkitett.
Ha te Mixolíd módból származtatod ezeket akkor is helyes a dolog, csak a többi modális skálánál is meg kell tanulnod azt hogy hanyadik fokára milyen akkord épül.
Ha az alap skálából indulsz el, akkor mivel az álltalam leírtak minden dúr ( major ) skálára érvényesek ezért a fokokat tekintve elég ezt az egy törvényszerűséget megtanulnod.
A te esetedben szerintem ez úgy helyes, hogy
Az alap skála: G dúr ( major )
az erre épülő négyeshangzatok pedig a következők:
I: Gmaj7 II: Am7 III: Hm7 IV: Cmaj7 V: D7 VI: Em7
VII: Fiszm7b5
Bocs Tomi egy utolsó tippet még :)!
nagyjából ahhoz akartam egy tippet adni nektek hogyha:
a gyakorlásnál már túl vagy azokon a lépcső fokokon hogy megértetted a modálisokat fekvésekben eltudod játszani stb.akkor következne az a pálya hogy húronként játssz hangnemeket egy vagy két húron (ha több húron akkor jöhetnek az akkord felrakások)és így össze olvadnak a dolgok és szabadon közlekedhetsz egy egy hangnemben.jobban érzed a dallam áthelyezéseket.
Vic Juris és Mick Goodrick
leckéi többek között erről szólnak ami egy tök jó irány, jobb dallam ötleteket adhat mint a fekvésben gondolkodás,mert képzeld csak el hogy egy kis dallamot kapásból terccel vagy quintel vagy szekunddal el tudsz tolni mint a zongorán. és a hangköz osztások megmaradnak vizuálisan átláthatobb,szekvenciák könnyebben eltolhatók.
igazából lehet így is kezdeni tanulni a gitáron de valahogy a fekvéses játékot tanulja mindenki előszőr ,pedig ez fajta felrakás az improkban sokkal hasznosabb.
viszont elég munkás kigyakorolni húronként a hangnemeket modálisokat moll fokokat..:D nem is sorolom tovább.
tudom hogy sokan ezt vágjátok...(azoktól bocs) de lehet hogy sokaknak ez jó ötleteket ad.
jó gyakorlást!
Nem gondoltatok arra, hogy milyen hasznos lehetne csinalni egy wiki oldalt az ilyesmiknek? Rengeteg otlet, tipp es leiras megy a sullyesztobe, mert a forum nehezen keresheto. Akar a hangmester is adhatna hozza tarhelyet. Linkek, leirasok, akarmi mehetne oda.
Analfabéta vagyok az ilyesmihez.
Mondom valakinek elküldöm mp3-ban és a közjó érdekében tegye fel.
Had ne kínlódjak én vele, nekem nem nagyon megy az ilyesmi ( még nem próbáltam.. )
Én úgy gondoltam hogy "közkincsé" teszem.
Ha valakinek elküldöm, és feltolja ide például, akkor gondolom minden érdeklődő hozzáférne.
Anglia egyik legjobb szessün gitárosának a munkája, és könnyen érthető.
Ráadásul nem midi baromság, és az első változatban tol rá elég jó szólókat, a második verzió ugyanennek a bt-je, legvégül az összes modálist összevonva, egy nagyon jó nóta.
Ha most huszan jelentkeznek hogy küldjem el, akkor az sajnos nem fog menni, mert túl sok idő...
Itt viszont aki tud felvételt készíteni, az bemutathatná a dolgait.
Én is ugy voltam vele egy ideig, hogy nem igazán láttam különbséget azok között, hogy D dór vagy E fríg. Nekem azzal lett egy kicsit világosabb a dolog, hogy a tanáromnál C dúron belül minden módra volt egy külön backing track és arra játszottunk. De akár azzal is lehet érzékeltetni a dolgot, hogy (ha van rá eszközöd) loopolsz mondjuk egy G13-at (mixolíd) és arra játszol, majd pedig mondjuk egy Fmaj75b-t (líd), mivel az ilyen tömörebb akkordok jobban meghatározzák a módot és annak a hangulatát.
Nem tudom hogy ilyet lehet e, de nekem van mindegyik modálishoz bt... ( egy adott hangnem az egész, a kulcs A dúr. )
Na most!
Mivel én nem tudom ide felrakni, mert nem értek hozzá, szívesen elküldeném valakinek aki betudná ide rakni, és mindenki hasznát tudná venni.
A baj csak az hogy ez egy Angol gitáros újság sorozata, és nem tudom hogy ilyet lehet e...
De végül is Anglia Qrva messze van
Na, de ha nem érzi, akkor azt honnan érzi, hogy mikor nyújt hamisat, és mikor pontosat? ( az éneklést most nem úgy értettem, hogy baromi jól énekeljen, de legalább a hangeltalálás szintjén..)
Bármilyen alaphangra játszd rá az összes (alaphangról induló) modális skálát egymás után. Azonnal érezni fogod a hangulatváltozásokat, különbségeket.
Azt sem árt tudni, hogy alapvetően 2 nagy kategóriába sorolhatjuk őket, vannak a dúr és a moll jellegű modálisok ( plusz a lokriszi, ami a "zabigyerek"), amelyeket a dúr skála fokaira épülő hármashangzatokkal lehet könnyen megérteni.
A dúr és moll skálák felépítését kell hozzá tudni ( dúr : alaphang+N3+T5, moll: alaphang+K3+T5)
Tehát fogod a skála fokait, és mindig az első, harmadik és ötödik fokot veszed, az adja a hármashangzatot.
C D E F G A H C D E F G A H C
I. C-E-G = Dúr
II. D-F-A = Moll
III. E-G-H = Moll
IV. F-A-C = Dúr
V. G-H-D = Dúr
VI. A-C-E = Moll
VII.H-D-F = Félszűk
Tehát láthatod, hogy a C dúr skála fokaira épülő hármashangzatok így néznek ki:
I. C-dúr
II. D-moll
III. E-moll
IV. F-dúr
V. G-dúr
VI. A-moll
VII. H-félszűk
Nyilván amelyik hangról indítod, az ABC-s hang aszerint változik, de a "képlet" marad ( dúr, moll, moll, dúr, dúr, moll, félszűk ) Ezeket játszd így végig sorba, és érteni fogod, hogy miért fontos.
Na, most akkor ehhez passzints hozzá a modálisokat így:
I. Ion (dúr)
II. Dór
III. Fríg
IV. Líd
V. Mixolíd
VI. Aeol (moll)
VII. Lokriszi
Ha összerakod őket, akkor láthatod, hogy a dúr jellegű modálisok a Ion, Líd, Mixolíd, míg a moll jellegűek a Dór, Fríg, Aeol, és marad a "zabigyerek" lokriszi.
Ha ezt megérted, sokkal könnyebben felismered a különböző módokat, mintha csak magolnád a skálát magát.
valaki tehetséges, és sikerül neki, valaki sokat gyakorol, és előbb utóbb jó lesz, de attól mert valakinek van hallása, nem egyértelmű, hogy a hangát is tudja kezelni
Grat a topichoz! Már régóta olvasgatom a fórumot, de az igazat megvallva még max akkor írtam ide ha eladni akartam valamit, de mivel tetszik hogy itt remélhetőleg tényleg a zenei fejlődésről lesz szó ezért azthiszem ide bekapcsolódok már énis :).
No és akkor az én terveim az évre: mivel a swingtól a rockon keresztül a djentig szinte minden műfaj érdekel, ezért elég sok dolgot kéne gyakorolnom. Leginkább az improvizálásban szeretnék nagy fejlődést elérni, illetve minél jobban elsajátítani a jazz gondolkodást meg amint az időm engedi, akkor megint foglalkoznom kéne a technikára gyúrással. És ezek mellett persze rengeteg hallásgyakorlat és metronóm.
Továbbá idén már valószínűleg átállok a digitális cuccokra, remélem majd azok is inspirálni fognak.
ez egy elég jó könyv azoknak akik szeretnének új utakat vagy tovább lépni sok mindenben..
de még rengeteg jó oktató anyag van ahol az infok elérhetőek sok mindenről.
Hogy érdemben is hozzászóljak, nekem is azzal van a legnagyobb bajom a modálisokkal, hogy hiába tudom lejátszani a skálákat, nem igazán érzem ezek hangulatvilágát. Ebben pl. már sokat segített a belinkelt két példa.
Üdv mindenkinek!
Nagyon örülök ennek a topic-nak (is). Sok segítséget kaptam már erről a fórumról főleg felvétellel kapcsolatban. Ez pedig nagyon jónak ígérkezik 'gitárügyileg', mivel egy önállóan tanuló (tanulgató) gitárosnak sokat segíthet akár egy jól megfogalmazott mondat is a megvilágosodáshoz.
Nagyon profin vágjátok ezeket a skála dlgokat ahogy itt olvasom!
Valami magyar nyelven írodott könyv nincsen erről,mert ez a "skálatan" szerintem sok embert érdekel ki eddig csak autodidakta módon tanult gitározni mint én.
(Leülök ha tetszik egy leszdem fülre vagy ha nem tudom akkor megoldom valahogy )
Szóloknál ezek nem mennek olyan jól hogy leszedem és kész ha lenne egy biztos elméleti tudás a zsebben akkor lehetne már improvizálni is.
Improvizálás tippek.
A főcímre reagálva. gáz, gáz, gáz, gáz.
2011-01-04 15:42 |
#177
Számomra az is rejtély, hogy hogy tud olyan vki gitározni, aki egyébként tök hamisan énekel..? Hogy hallja, hogy a gitárja nem hamis, ha a saját hangjával nem találja el a helyes hangokat..?
Nem is tudtam, hogy a szolmizálás mára kiment a divatból. Anno a zenei általánosban nagyon komolyan vették nálunk ezt hála Istennek. Még kézzel is el kellett tudnunk mutogatni az adott dalocskát--minden szolmizációs hangnak van egy kézjele. (nagyon könnyű bármilyen dallamot megtanulni szolmizálva--pl. egy gitárszólót) Egy nagyaz egykori zenetanáraimnak érte.
No, ez meglepett, köszönöm szépen!
A backing track-ek elég frankó alapot adnak a gyakorlásra, nagyon tetszenek.
A Balance in Hand-ről csak annyit, hogy számomra már bőven elég lenne, ha ilyen technikai tudással rendelkeznék.
Majd egyszer... jelenleg próbálom irtani a koszt a játékomból, mihelyst elengedem magam impró közben, azonnal befigyelnek az üresen pengetett húrok és a csúnya nyújtások.
Szóval egyelőre szóljon szépen a hangszer, szem előtt tartva a dallamot és ritmusokat. Egyet értek ezek fontosságában.
Jóval fontosabb szempontok, mint mondjuk az eszméletlen sebesség, amivel el lehet kábítani a kezdő tiniket.
Mondjuk ami tudás, az ártani semmiképp nem árthat...
Egyébként minden tiszteletem azoknak, akik éveken át képesek minden nap hosszú órákat a sebesség fejlesztésén dolgozni.
Nekem nem lenne hozzá türelmem.
Igen, ezt értem, de gyakorlásnak jó lesz. Sajnos mióta évek kihagyása után elkezdtem újra gitározni, leragadtam a pentaton skálánál, ami önmagában nem rossz, mert leginkább bluest játszunk, viszont nagyon messze kerültem a progresszív rocktól, amit meg inkább szeretnék.