Meg van a megoldás :)innen letöltöttem a "The 64 original tones of POD® xt Live" és ezt töltöttem fel. Annyi a "probléma" v nem is tudom,h az elején mikor bekapcsolom, nem írja ki v iszonyat sebességgel a Line6 feliratot és az FX meg MS kiírást.
A képek alapján egyértelmű... Nem kell home gomb. XT livot le rezeteltem, de már rég volt...
"Ha frissítenie kell (vagy csak szeretné állítani a készülék visszaáll a gyári állapotba hibaelhárítás) válasszuk a "Flash Memory" (ez kiemeli kék), és kattintson az "Update Selection / újratelepítése Legutóbbi" gombra a jobb oldalon. Monkey végigvezeti a folyamatot."
Bocsi, a Te válaszodon átsiklottam :S na végig csináltam a dolgot(alapból a legfrissebb volt rajta),de ugyan úgy ott van minden ahol volt. Sajna az xt-n még nincs "home" gomb, így amit az elején ír, ízt nem tudom megcsinálni.
igen,mert az elejében vannak megváltoztatva programok, és nem a végében. Erre akkor van valami kombináció,h miket kell megnyomni v programmal lehet csak?
ja jól értem gyári resetet akarsz, tehát hogy kitörlődjenek a preseteid.
Ezt meg tudod tenni, attól még a telepített kiegészítők (FX,MS) nem fognak törlődni.
Én csak egyszer tettem, fel a majmot, aztán lekormányozta rendben a cuccokat ami elérhető...
A verziót nem tudom.
Xt-live om volt amikor leszedtem. Kis idő múlva az X3 live, ennek is simán letöltötte a dolgait.
Köszi szépen :) siker :D még egy kérdés,h ha az eredeti beállításokat szeretném visszaállítani,de van rajta fx meg ms amit szeretném,ha nem kellene valahogy rávarázsolni újra, ezt meglehet valamivel valósítani?
így kellene elvilekben mennie, ezért találták ki. de tuggyuk, a csimpánz az nem géniusz...
mellesleg magát a majmot is folymaatosan frissítgetni kell ,hogy normálisan működjön, de pl 1.46-ról 1.56-ra nem egyből frissít, hanem először kell az 1.52, aztán az 1.54 és csak ezután teszi fel az 1.56-ot
elvileg igen, de van hogy a majom nem működik (nálam volt eg ypárszor) és majom ide vagy oda, mégis fel kellenett mászi a lány6 honlapra és manuálisan letölteni az adott szoftot. lehet hogy bugos a majom
először is az XT USB driver csomagját kell feltelepíteni, a majom és az edit csak keretprogramok, de a vindóz addíg rá sem mosolyog az XT-re amíg meg nem eteted vele a drájvert. Ha fennt a drájver, utána USB-n kell rákötni.
egy kérdésem lenne: pod xt live-ot a géppel mivel lehet összekapcsolni,h ott is tudjam szerkeszteni? Próbáltam usb-vel de valami illesztőprogram hiba van. Letöltöttem az Editet és a "Majmot", de mind a kettőnél midi lehetőség van, de lehet csak én nem tudom hol kell beállítani,h usb-t is felismerje. Szóval az usb-vel is megoldható valahogy, v kellene egy midi-usb kábel?
Nem vagyok benne biztos, de azt hiszem, hogy a jobb oldalon fenn a kék pedál az LCD kijelzővel egy olyan effekt(pontosabban hangproc.), amit a user programozhat úgy , ahogy akar. Ha akarja, akkor lehet EQ, ha akarja, akkor delay, ha akarja, akkor torzító ...stb... És szó szerint programozni kell!!! cool !
Így összesítve..
próbáltam,h a fej sendjéből pod injébe,majd outjából a fej returnjébe mentem,de ilyen hatástalan valami lett,alig hallható.
PAD-állásban volt a kapcsoló.
Állítom senki nem szív ennyit ezekkel.
Az analóg pedálok azért gondolom kissé jobban szólnának,mint az akármilyen POD.. :)
30-at erre már nem kéne kiadnom,viszont most van káosz,h mi legyen
még nem adtam fel!!! :)))
Zajzár szerintem totál felesleges: jó gitár kell, és nem kell agyatlanul feltekerni a gaint.. Amiket ezen felül írtál, durván 45-50-ből megvan. És lényegesen egyszerűbb a kezelése, esetenkénti gyors korrigálása, mint egy multinak. Azonkívül csereberélhető bármelyik része.
egyébként kipróbáltad, hogy hogyan szól, ha simán loopba kötöd a POD-ot, (send->git in git out -> reutn) és a POD-on bekapcsolod a PAD kapcsolót a bemeneten?
mondjuk egy zajzár, kompi, kórus, fézer, diléy kisvonat (pl boss) azért bőven több mint egy multi ami mindezzt tudja. és akkor még nincs is MIDI vezérlés... Nem lesz sem olcsóbb, sem egyszerűbb a kisvonat board.
Amúgy tényleg, miért nem veszel inkább a POD árából néhány analóg pedált? Amit írtál: chorus, delay, phaser, stb. nem olyan rettentő összeg. És nincs velük az a macera, amit itt előadtál.:)
reampingnál használnak DI boxot vonaljel és gitárbemenet közé, lehet, hogy itt is működne, a fej effekt send és a POD XT bemenete közé egy ilyet kellene tenni és máris működne az XT effekt lúpban. Újossan asszem 30 papír egy ilyen
reampingnál használnak DI boxot vonaljel és gitárbemenet közé, lehet, hogy itt is működne, a fej effekt send és a POD XT bemenete közé egy ilyet kellene tenni és máris működne az XT effekt lúpban. Újossan asszem 30 papír egy ilyen
Ez a örök BOSS LINE6 téma, olyan mint a LEGO:
- a BOSS-t meg kell építeni az összeállítási rajz alapján, vannak előremegépített figurák de azok lehet nem olyan szépek.
- a LINE6 meg a LEGO-s dobozból egy megépített vagy részben megépített dolgok vannak. A végeredmény ugyanaz, a bonyolultságról meg annyit, hogy ha veszed a fáradságot és magad rakod össze megtanulsz LEGO-zni. És onnan kezdve nincs bonyolultság.
a bossok nem jobbak, csak bonyolultabbak.
A Line6 áttekinthetőbb ezen a téren, de ha olyan padlóeffekt kell, amit loopba akarsz kötni, akkor értelemszerűen olyat keress, aminek van loop-ja ÉS MIDI vezérlést is tud.
Pl POD X3 live, POD HD500
Némi ráfizetéssel egy ilyenre kellene lecserélni az XT-t és megoldódik a gondod.
mondtam: goto roland GTxx. ezek való send/return dolgokra.
a pod alapban nem ilyen alkalmazásra van kitalálva, mégha belefaragható esetleg nagy erőfeszítéssel
Tartok tőle,h erősen tisztábban, kivehetőbben és szebben szólnak a delay-ek és társai (nem mind) a végén,mint az előtt.
akkor az XT LIVE-ot csak midiként tudom használni ha jól értem,illetve nm mindenki szerint...
félek,h a podból simán a fej returnjébe csatlakozva vacakul szólna szintén...
Inkább megiszok lassan valamit,mert már ez kész!! :DD
talán az effekt loop is annak a következménye, mert rájöttek a zokosok, hogy a legtöbb modulációs effekt biza jobban szól ott, mintha csak az elejére kötnék a láncnak. És minél nagyobb gainel dolgozik valaki, annál inkább loopba akarja majd kötni és nem elé.
Nyugi, azon a végén vagy, amelyikből kijön a nedű.
Érdemes KIPRÓBÁLNI a kézikönyvek ajánlásaitól eltérő dolgokat. Itt az effektek sorrendjére, input vs. loop-ra gondolok, mielőtt ismét bedobsz valami okosat.:)
Ez is ízlés dolga. Meg nem mindegy, hogy pluszkábelekkel kell szarakodni.
Én pl. a phasert a torzítók elé teszem, mert jobban tetszik a hangja. A wah-t is használják torzító előtt és után is.
Nem beszélve arról, hogy szerintem előbb voltak effektek, mint loop az erősítőkön...és kibírták.
Csak azért reagáltam, mert azt írtad, bizonyos effekteket ott KELL használni. Nem kell. Lehet.
semmi sem szentírás, de ha belegondolsz azért nem mindegy hogy pl egy effektezet jelet (pl diléy, rvörb kórus) torzítasz be, vagy a már torzított hangot effektezed (ilyenkor van ugye lúpban az előfok és a végfok között). Nem véletlenül szoktak ezek az effektek a lánc végén szerepelni és nem az elején.
hát sajnos erről beszéltem.
Lehetséges alternatívák:
1. A POD-ot előfokként használod és a laney végfokára kötöd ugye effekt returnbe
2. lecseréled az XT live-ot olyan multira, aminek van effekt loopja és azt már frankón a léni effekt lúpjába kötöd.
3. A POD-ot a léni bemenetére kötöd, és a POD kimenetét már nem stack pwramp hanem stack frontként konfigurálod
Ennek egy nagy hátránya, hogy éppen olyan effekteket akarsz valszeg használni (delay, tremolo) amiket egyébként az ez eőfok és a végfok KÖZÉ (tehát lúpba) kell kötni, előfok elé kötni egy diléyt, rivörböt, chorust, egyszóval idővel és nem dinamikával játszó effektet elég nagy ergyaság sajnos.
Próbáltam is így összehozni a TT-t a PODDAL-->
LANEY TT SEND->POD INPUT->POD OUTPUT->LANEY TT RETURN
De értelmetlen lett az egész,alig hallható és ha az FX MIXET nagyon felcsavarom,akkor a gain issza meg a levét,de a dinamika mindenképpen!!
...
Mindig van valami...
Ott az 500-as,azt kellett volna venni,azon van loop.
Nincs baj ilyen téren a Line6-tal,csináltak több variációt különböző igényekre,azt kell megvenni,ami passzol az igényekhez,meg engedi a pénztárca.
Egy szobagitárosnak pl. nem feltétlenül van szüksége a loopra,ha csak PC-re kötve használja leginkább,neki mondjuk nem kell loop---->HD300
POD XT-n nics LOOP csak a LIVE verzióban. Tehát kérdéses hogy jól fog-e szólni, akkor is ha csak az effektjeit használod, valószínű, hogy a POD input nem szeretné az erősítő SEND-jén küldött jelet. Így még nem próbáltam.
Ja értelek!!
Valószínűleg veszek majd egy overdrive-ot, (maxon od 808 vagy tubescreamert) és azt elékötöm, igen,de a podnak csak a midijét akarom használni és az effektjeit! Semmi erősítőmodellezés,semmi láda és stbstb :)
Semmiképpen sem!!!
Az effektjeit akarom hsználni (delay,chorus,ostave,tremolo,stb) és MIDI-ként akarom használni ,h a csatornákat tudjam váltani a fejen.
Igen, ez a tt50 h lesz. A podot akarom majd arra,még azt nem tudom,h ha be vannak állítva a presetek a podon,akkor az jelent e problémát,ha a laney-hez is ugyanazokat a kapcsolókat használom..szóval ezt még nem látom át,illetve ezt a fejet már nem nagyon szeretném túlvezérelni véletlenül sem..csak az effekteket használni hozzá.
És oké!!! MOst olvastam végig amit javasoltál!!!
Köszi szépen, kipróbálom!!
próbáld meg az alábbi beállítást:
1. gitár-> XTlive-> kombó effect return
2. XT live hátlap beállítások:
a) input norm/pad kapcsoló normalra
b) output kapcsoló line/amp kapcsoló AMP-ra
3. XT live Output mode/system beállítás: Combo PWRAMP
4. XT live hátsó hangerőpotiját addíg tekerd, amíg olyan hangos lesz, mintha a gitárt közvetlen a kombóra dugtad volna
Így kell konfigolni az XTlive-ot, ha egy bandit kombó végfokára csatlakozol.
A többi már hangszinelés kérdése
Szia! És a Többieknek is,akik segíteni próbáltak nekem!!
nem tudom,ne kérdezd,itt valójában csak a tisztákkal van a baj és tényleg fura!
A torz hangok, presetek teljesen jól szólnak,de a tiszták erőtlenek és piszkosak
Holnap veszek egy Laney fejet!! kész.
A POD-ot kell majd hozzárendelnem,mind MIDI-ként, mind effektként.
Majd biztos kérek tanácsot,h hogy érdemes.. :)
Ha pedig állati nyugodttá válnék közben,akkor újra nekiveselkedem a pod-nak az eredeti problémával kapcs. (mert nyugtalanít) :))
Anno próbáltam egy Pívi ezer éves Mosfetes véget az meggyőzően szolt...Ezért írtam.
A rocktronba meg 2 db LM3886TF lapul, ami nálam már levizsgázott...
Olyat vegyél ami tetszik, és a füled használd hozzá ;-D
Én próbáltam már POD 2.0-át XT-t X3-at Fender FM212 Power Amp In -be, és jó csilingelős tiszták és minden avártnak megfelelő volt, és semmi hókusz-pókusz, gyári patchek, lada szimu kikapcsolva. Ha neked tompaakkor valami nagyon nemoké. Bandit-et nem próbáltam de miért is lenne más.
mosfetesnek még kisebb a dinamikája és a színezése, mint a bipolárisnak, nem egészen értem, hogy miért is lenne jobb(?) mint egy pl egy bipoláris tranyós vég?
Én csak ezzel a Rocktron velocity 100 végfokkal próbáltam, és nem tetszett.
Dinamikátlan középen szólós semmivé vált...
Viszont lehet egy jó öreg Mosfet végfok, mást mutatna...
Itt jön az ha megvan a line6, akkor próbálgatni kell pár tranyos véggel, ha kerülnéd a csövest.
Biztos van megoldás!
Igen, ismerem azokat és tényleg a Peavey-t koppintják azzal,mint egy másikkal a Marshallokat,az szép akkor!
A lényeg,h jól szól,mégha fura is,bár csőcsere után lehet,h változik a dolog...
Én pedig lassan vagy nyugtatókra költök vagy másik fejre.. :))
Vettem fel az előbb pár részletet, szimulátorosat és anélkülit,majd felteszem,h meghallgassátok. Kíváncsi vagyok azért,de pl. az én szgépes hangszóróimon nem optimális... :) pedig nem kicsit
ha simán a gitár->pod input->pod output->kombó return-t hulla hangja van, akkor valamint nagggggyon nem jó állítasz be. vagy a jelszint és/vagy az e.q. vagy az erősítőmodell, nem tudom, de az nem normális.
Mi pl POD HD300-at kötöttünk egy Bugera333 fej effekt returnbe, az meg egy Marshall 4*12-re ment rá. Jelentem a POD saját fejlesztésű erősítőmodellje, amit Line6 Elektrik-nek hívnak, (persze azon a végfokszim. kikapcsolva, CSAK pre-amp módban) jobban szólt, mint a Bugera saját előfokával a cucc!! Pedig a Bugerában nemcsak a vég, de az előfok is csöves, állítólag valamelyik Pívi fej koppintása (5150 vagy 6505 nem tudom). Igaz, hogy a Bugerában még a gyári, valszeg noname csájna cső van...
Hajajj! :)
Vannak akkor bajok,mert ez efféle,mint amiről írtál,h csak úgy ne...!!! :S
Itt nincsen a POD-nak loop outja vagy loop IN-je,csak egy bemenet és két kimenet(sima).
Ha simán a gitár->pod input->pod output->kombó return-t használom,akkor a tiszta hangot lehetetlen beállítani,csak tompa és hulla hangja van.
No mind1. Valamit kiokoskodok az egészből és remélem nem lesz kisülés!! :D
elgondolkodtattál ..
a kisüléssel csak óvatosan
Én NEM a kombó jack bemenetére gondoltam a Pad kapcsolót, hanem az Effekt returnhöz! Pl Marshall VAlvestate fejek/kombók esetében szokott ilyen lenne, a Banditot nem ösmerem.
De javaslom, hogy felejstd el a bandit normál bemenetét, azt meg végképp, hogy a Bandit effekt sendjét a POD gitár bemenetére kösd, mert nemcsak a jelszint nem stimmel, hanem az impedancia sem!!!
Vagy kösd effekt loopra a POD-ot, tehát bandit effekt send- POD loop in és loop out-> bandit effekt reurn, vagy a POD kimenetét kösd az effekt retunre közvetlen (ez a legoptimálisabb) vagy ha minden kötél szakad, akkor a POD kiemenetet a bandit bemenetre.
De SOSE köss send outot gitar in-be!!!
Szerintem meglesz a megoldás!!!! Most kipróbáltam mindent,amit csak lehet.
Mindenképpen felteszek valamit,h ti is halljátok a előfokozott-ládázott-mikrofonozott hangot és az enélkülit, mert nagy a különbség,de a másik oldalra,szerintem..
Igen, a Bandit éppen -10dBv-vel rendelkezik!! És miközben próbálgattam most, kipróbáltam azt a kis PAD kapcsolót a jack input mellett PAD/NORMAL állás van és nekem a NORMALON volt.Hozzáteszem, h NORMALOS nagyobb a torzítás,simábbak a hangok,könnyebb is játszani,de amint átváltottam PAD-ra,egyből megváltozott a sípolás,gerjedés is!!! Természetes lehet a jelenség, glom ez egy komolyabb jelszintet levágott belőle vagy has.
Hirtelen itt tartok. Úgy érzem,h valami kisül belőle!
Ha nem kapcsold ki a láda szimulációt kombó használatkor, az olyan mintha egy kimikrofonozott fejláda a mikrofon jelét bevezeted a combó RETURN-jébe. vagyis a jelutadban 2db végfok és 2db hangszórós láda szerepel az 1 helyett. A hangszórónál végződik a hangszeres jelút innen már csak hangosítás PA-van.
nem, a túlzott szimuláció csak elb@ssza/túlszinezi a hangot, de nem vezérli túl.
Amit tudni kellene, hogy a Banditnak milyen szintű az effekt return-je. Ezt általában írják a speckóban.
Ha 0dB-es, tehát valódi volnaszintű (line level) az azt jelenti, hogy a POD kiemenetét vonal (line) szinte kell beállítani. Ez 775mV-ot jelent.
De láttam olyan erősítőket, ahol -10dB-s az effekt return, mivel a legtöbb padlóeffekt nem vonalszinten (0dB ejtsd: decibel) működik, hanem normál gitár/felhasználó szinten, ami sokkal érzékenyebb, ennél fogva hangosabb, mint a 0dB-s bemenet.
Ha a bandit -10dB-es effekt returnel rendelkezik ÉS a POD-ot vonalszintre állítod, akkor biza simán túlvezérled, ez ellen több dologt is tehetsz
1. jobb cuccokon vagy egy PAD kapcsoló az effekt returnnél, hogy pl -20/-15/-10dB VAGY 0dB érzékenységű legyen. Ilyenkor értelemszerűen 0dB-re kell kapcsolni az erősítőt.
2. Ha nincs ilyen kapcsolód ÉS kiderült az erősítő specifikációból, hogy ő bizony -10dB-s jelet vár, akkor 2 dolgot tehetsz
2a. Ha a POD-on vonal szintű jelet állítottál be, akkor a hangerő potiját a POD-nak le kell tekerni úgy kb 9 óra állásbam ez nagyjából megfelel -10dB csillapításnak.
2b. a POD-on nem vonalszintű (line level) kimenetet állítasz be, hanem gitar szintű -10dB-s jelet. Ezt lehet,. hogy egy kapcsoló biztosítja (pl HD300-on van egy AMP/LINE kapcsoló, ami AMP állásban -10dB, Line állásban 0dB-s jelszinntel dolgozik).
De először is, mindenképp tudni kell, hogy az adott eszközök, kimenetek/bemenetek milyen jelszinttel dolgoz(hat)nak.
A) Ha túlvezérled , akkor torz lesz és túlhajtod a végfokot -> leszabályozhat, de akár károsodhat is
B) alulvezérled (pl ha -10dB-s jelet küldesz egy -dB-s jelet váró bemenetre) ekkor halk lesz, zajos, romlik a jel/zaj viszony.
Éppen ezért kell ezeket összekonfigurálni ill beállítani.
Tökéletesen értelek és logikus is!! A korábbi javaslatodra értettem,h még nem tökéletesen értem. De mindenképpen köszönet érte!!
Nem tudom,h ezen a végfokot lehet-e ki és bekapcsolni,de mindjárt nekiállok mindennek!
Az OUTPUT beállítánál a jelszint erőssége lehet az egyik mérvadó az én hibajelenségemnél.
Megpróbálok kikapcsolni minden szimulációt a podon. Lehetséges,h a szimulációkkal vezérlem túl a végfokot???! max a hangba szól bele,nem a jelszintbe, hirtelen én így látom.
Bármi ötletetek van, máris próbálom,csak a hengerőt nem tudom itthon produkálni, kinyírnának a szomszédok :)
Abból indulj ki, hogy egy teljes erősítő 2 elemből épül fel:
1. előfok
2. végfok
Ez lehet egyben (a klásszikus fej ilyen), de lehet ugye pl reckesben külön-külön is.
3. a hangrendszerhez még kapcsolódik a láda, és ha ezt kihangosítják, akkor mikrofon kerül a láda egyik hangszórója elé.
Egy modellezős cucc ezen elemeket hivatott modellezni, jóesetben a 2 és 3-as elem ki/be kapcsolható/konfigurálható, annak függvényében hogy mire kötöd rá.
- Ha otthon felvételt akarsz csinálni PC-re, és közvelten bele dugod, akkor a komplett hangrendszert akarod lemodellezni, tehát MINTHA ott lenne a fej, a láda, előtte egy mikrofonnal.
- Ha egy meglévő rendszerre akarod dugni, akkor azokat az elemeket érdemes kikapcsolni a szimulációból, amik már benne vannak a rendszerben, hogy ne legyen túlmodellezve a hangzás.
Magyarul, ha már adott egy erősítő és egy láda, (ami esetleg ki is lesz hangosítva) akkor már felesleges a láda és a mikrofon szimuláció.
Ezeken a modellezőkön a setup/beállítások közt azt is tudod konfigurálni, hogy fej-ládára vagy kombóra illetve hogy annak a BEMENETÉRE vagy a VÉGFOK-jára akarsz-e csatlakozni. Nem mindegy, mert a jelszinteket és a szimulációkat ahhoz fogja optimalizálni a modellező. Az XT Live-ot nem ismerem, de pl a POD300-on még azt is lehet kapcsolni, hogy az adott erősítőmodellnek CSAK az előfokrészét (pre-amp), vagy a komplett erősítőt (full) tehét a végfokát IS modellezze.
Gondolj bele:
Ha modellezőn bekapcsolod a komplett erősítő szimulációt, akkor a modellező modellez egy előfokot ÉS egy végfokot, akkor az bemegy a fizikai kombó/fej előfokára az megy a végfokba és az megy a ládára
Magyarul: olyan mintha 2 komplett erősítő lenne sorba kötve. Össze vissza szinezi a hangot, mert mindegyik elem beleszól a hangzásba.
A végcél, hogy egy valós erősítőrendszer legyen lemodellezve, amiben 1 előfok és 1 végfok szerepel.
Éppen ezért a legoptimálisabb, ha a POD-on ki van kapcsolva mint a hangfal, mint a VÉGFOK szimuláció és csak mint ELŐFOK (pre-amp) üzemel és azt kötöd az erősítőd (mindegy hogy fej-láda vagy kombó) VÉGFOKÁRA. Ez jellemzően az effect return. Úgy is jó, ha CSAK egy végfokod van és nem egy komplett erősítőd/fejed, mert ugyanott tartasz.
Ezzel a megoldással gyakorlatilag az kombó/fej eredeti ELŐFOKÁT váltod ki a POD-al, de ezért ügyelni kell, hogy a POD CSAK pre-amp (tehát erősítőszimuláció DE végfok nélkül!!) üzemmódban legyen.
Tágul az agyam és ennek nagyon örülök!! Köszönöm
A kombó 2 éve lett átforrasztva és átnézetve és magában soha nem volt efféle problémám vele,de mióta az effektet használom,azóta mindig előjött a dolog. A fülem,,szó ami szó,tök vacak és tiszta szívből utálom a kínait :D de nagyobb színpadon is probléma van a hanggal. A ládaszimulációkat is használom és az előfokokat is, szerintem teljesen jó (lehet,h teszek fel valami részletet,h hallhassátok). A metallik által javasolt dolgot még nem vágom tökéletesen,de átrágom rajta magam és kipróbálom.
Ami még idevághat,h egy másik próbateremben is használtam az effektet és szintén a return-be csatlakoztam a poddal,de annak kis idő után elkezdett villogni a cstornaváltója és mindenféle szörnyűség jött ki abból is. Később hallottam,h elszállt benne valami... :S
Eddig ha kikapcsoltam az effekt erősítőszimulációját és csak a STOMP-on belüli torzítókat használtam,elég "dedós" hangja volt,de talán inkább jobb szó rá,h száraz és élettelen.