Bizonyára ilyen is van, amivel én találkoztam az a kikapcsolás után néhány másodperccel "puffant". Az viszont nem túl bonyolult, hogy a kikapcsolás után azonnal leválasszuk a hangszórót. (abban a pillanatban amikor megszűnik a váltófesz.)
a koppanás abban a pillanatban keletkezik, amikor a pufferekben még bőven van delej, csak nem egyformán.
De igen, bonyolult. Mert akkor kéne lekapcsolnod, amikor meg teljesen vannak feltöltve, mert akkor még kuss van. Amikor megnyomja a gombot, rögtön jön a gebasz, ezért a gomb megnyomása előtt kéne lekappcsolnod. Na azt hogyan találod ki, hogy most meg fogja nyomni a gombot?
Az a baj, hogy tényleg nagyon romos. Szétkötötték a táp, előfok, végfok, + az összes csatlakozó panelokat. Ezt még talán ki lehetne matekozni, de mintha már belenyúltak volna a kapcsolásba is (más kinézetű alkatrészek vannak benne, mint egy netes gut shotban).
Szóval, kapcs. rajz nélkül még a tápot se mérném meg szívesen...
Nem egy értékes cucc, csak gondoltam, inkább megjavítanám, mintsem donornak/porfogónak használni.
Bekapcsoláskor működik. Kikapcsoláskor nem. Ahhoz időutazást kéne csinálnia. Előbb kéne lekapcsolni a hangszórót, mielőtt megnyomod a kikapcs gombot.
Elég bonyolultan meg lehetne csinálni persze.
Általában olyankor van ez, ha az egyik tápágban gyorsabban merül le a pufferkondi, mint a másikban, és elbillen a balansz.
A bekapcsolási puki ellen lehet védekezni, a kikapcsolásira én nem tudok megoldást.
Van két tranzisztoros erősítőm és mindkettő pukkan egyet lekapcsoláskor. Van ennek a problémának valamilyen univerzálisan használható elhárítási módszere, egyáltalán mi okozhat ilyen zajt? Az egyikben cserélve voltak a táp szűrőkondijai, de utána is csinálja.
Az LM sokkal szebben fog szólni clean csatornánál (is).
A R8 meg ahogy írják, kisebb lesz váltáskor a diferencia hangerőben.
Szokták még a clippelés szintjét alacsonyabbra venni, jobb lesz a 2. harmonikusok aránya a torz jelben(zöld ledre csere vagy 2 Ge dióda sorba).
Gyárilag a hangerőt egy lin. poti állítja, logaritmikusra cseréld ki.
A poti annyi, amennyinek lennie kell, az ellenállásokat kimértem. Már behajigáltam mérgemben egy dobozba, de reggel átkötöm. Más már nem nagyon lehet. Szivatós poticsere eddig.
Annak már rég szét kellett volna égnie.
Ha a 8 ohmos hangszórón 10W esik, akkor 10 ohmoson is közelítőleg ennyi. Az 1Wattos teljesítményű ellenállat rögtön kiégett volna. Ez biztos rossz.
igen, ez előfok a hibás. A gain potid tuti annyi, amennyinek kell lennie? Mérj rá az R3 R4 R5.re is, hogy annyi-e amennyi. Ezek lövik be az erősítést. A vágódiódákra már gyenge jel megy, ez világos.
Ki kéne próbálni, hogy U1b-t áthidalod a jellel. Ha megjön a hangerő, akkor u1b a hibás. R13-at kéne egy deróttal rákötni P1 és C5 találkozására kötni.
Csak a tiszta gitárhang halk, torzított állásban hangos, meg kicsit zajos, de nem torz. A gain mintha csak hangerőt szabályozna. Gondolom az előfokban kell kutakodni.
C14 potitól távolabbi lábát forraszd ki.
kösd rá a bemenetet.
pengess akkordot izomból.
Így most kihagytad az előfokot. A gitárjel elég nagy ahhoz, hogy meghajtsa a végfokot.
Ha hallod, hogy elég hangos a cucc, akkor előfokhiba. Ha most is halk, akkor végfokhiba.
Ez utóbbi esetben R22-t és az előtte levő tekercset vizsgálnám, hogy nem szakadtak-e meg.
Így látatlanban még arra próbálj rákeresni, hogy valahol nincs-e valami kis ónhíd, ami a jelet a földre vezetné, különösen az említett első IC környékén. És még mindig javaslom egy audio probe összerakását, azzal kiderítheted, hogy az első opamp előtt, az első és a második közt vagy a második után (netán még később, ha tévedek) vész-e el a jel. Simán lehet, hogy pl. a bemeneti jack szar, vagy annak a forrasztása. Utóbbi különösen érzékeny pont szokott lenni, a potilábak forrasztásaival együtt, mert azok kapják a legnagyobb mechanikai terhelést.
Már kicseréltem az összes potit újra, átmértem az emlitettRC-ket, átforrasztottam mindent, nincs változás. Holnap veszek két JRC4558-at, azokat is kicserélem és kidobom a kukába, ha nem lesz jó.
Tévedni meg emberi dolog, velem is előfordult már, hogy 68k helyett 6.8k-s ellenállást raktam egy visszacsatoló ágba, persze, hogy halk volt az effekt és nem torzított. Én egy audio probe-bal mennék neki, így hallhatod, hol tűnik el a jel. Egyébként ha alig torzít, akkor jó eséllyel még az első két opamp környékén van a gebasz, merthogy alapvetően az LD1/LD2 páros vág. Vagy a C3, C4, R3, R4, R5 környékén (ezek állítják be az első fokozat erősítését a Gain potival együtt) vagy az R7, R8 irányában (ezek a második fokozat erősítését állítják be). Esetleg a C5, C6, R6 nem okés, így az első két fokozat közt a jel nem megy át rendesen. Hasonlóan az R1, C1 pároson is elbukhat a jel, vagy az R2, C50 környékén kerül túl sok a földre. A C8, R9 páros is gyanús lehet, ha ott vész el a jel. Mivel valamennyi jel átmegy, nem valószínű, hogy maga az U1 IC szar lenne, jellemzőbben az teljesen elnémul, én olyat még nem láttam, hogy ilyen ergyán működne, de persze a forrazstásait érdemes lehet csekkolni, hátha van valahol egy szer forrasztási pont. Gyakorlatilag tehát a vágódiódákig minden gyanús, kivéve persze a Gain potit, hiszen az biztosan jó ;) :P Node komolyan: akár az a poti is lehet szar, és mivel azt cserélted és előtte nem volt gondod, ezért én azzal kezdeném.
Ezek elég egyszerű dolgok, kíváncsi vagyok milyen lesz a végeredmény.
De még az alap problémán bütykölök. az előbb találtam egy hibát, C16 lógott a forrasztásban, de a javítás után is alig hallható a tiszta, a torz meg nem az.
persze. Elsőnek a végfok visszacsatolását változtatnám. A hangszóró negatív sarka most a födre van kötve. Na ott a föld és a hangszórósarok közé beraknék egy kisértékű ellenállást, 0.1-0.2 ohmosat. R21-et nem a földre kötném, hanem oda, ahol ez a kisértékű ellenállás és a hangszóró találkozik.
Ettől megjelenne az áramvezérlés a végfokban, ettől lazul a hangkép, a hangszóró szabadabban rezeg a sajátfrekvenciáin, "csövesebben" szól a cucc. A csöveseknél a kimenőtrafó csinálja ezt, a tranyósoknál azonban annyira kicsi a végtranyók ellenállása, hogy azok ráeröltetik a jelet a hangszóróra, és ezen egy kicsit lazít ez a módszer, amit mondtam.
0.1-0.2 ohmos ellenállást akár használt gitárhúrból is tudsz csinálni, leméred az egészet, hogy hány ohmos, aztán arányosan levágsz olyan hosszút, hogy a kívánt érték kijöjjön. Ellenálláshuzalt is lehet persze használni.
Aztán még a vágódiódákkal érdemes játszani, a lényeg az lenne, hogy több helyen is kell vágni a láncban a jelet. Az előfokban asszimetrikusan, a végfokhoz közeledve meg szimmetrikusan és lágy határolással. Ez is modelezi a csövi cuccok működését.
A hiba úgy kezdődött, hogy bekapcsolás után néma volt. Ha a hangerő potit párszor kicsaptam koppig, akkor elindult és szólt rendesen. Ebből gondoltam, hogy talán a lába nem érintkezik, de inkább kicseréltem, mert volt itthon. Most meg ilyen béna lett.
Egy kis segítségre lenne szükségem.
Van egy Vox Patfinder10 kombócskám, amiben kicseréltem két potit, a rajz szerintiek voltak benne, és olyanok is kerültek bele. Összeraktam és azóta a tiszta csatorna csutkán is épphogy hallható, a torzított pedig inkább tiszta lett, de az hangos, a gain poti is inkább hangerő szabályzóként működik.
Passz.
De én azt tanácsolnám, először is mérj meg pár dolgot.
Pld. hogy van-e tápfesz, vagyis a trafó szekunderén vagy szekunderein van-e feszültség.
Ha nincs, akkor elég kukagyanús.
Ha igen, akkor a következő dolog, amit ki kellen mérned, hogy az előfok működik-e.
Többnyire a végfok szokott elszállni a tranyós cuccokban. Ha van effekt send/return, akkor könnyen meg tudod nézni, a gitárod bedugod, hangerő felteker, effekt sendet továbbkötöd egy másik erősítőre, aztán megnézed jön-e ki jel rajta.
Ha igen, akkor érdemes a cuccal tovább foglalkozni.
A tápfesz függvényében eldöntheted, hogy veszel bele occsón új végfokot, vagy építesz, vagy megpróbálod a régit megjavítani. Ha az utóbbi, akkor a nyákról kapcsrajz visszafejtéséhez sok sikert kívánok, időnként engem is megtalálnak ilyen kérésekkel, amik elől nagy ívben kitérek ott helyben.
Szervusztok! Lett egy _romos_ Montarbo 165B kombóm. Az előző tulaj darabokra szedte (gondolom elromlott és meg akarta javítani), szóval már az első próbához (hogy lássam, érdemes-e tovább foglalkozni vele) sem ártana egy kapcsolási rajz.
Neten nem találtam, a Montarbo nem foglalkozik velem.
Van ötletetek, merre lenne értelme keresgélni?
Nagyon köszönöm! Első körben mindenképp azt szeretném, ha a helyi barátom beledugná a fejét.Azóta tűnt fel, mióta az avt is megvan.Előtte szinte nem is foglalkoztatott.
Erősítője válogatja. Ha jól van megcsinálva, akkor alig hallható. Ha nem, akkor rendesen bassza a membránt.
Általában szokott késleltető áramkör lenni, ami bekapcsoláskor egy-két másodperccel később kapcsolja rá a végfokra a hangszórót.
Ha szeretnél a tiedre, csinálok neked, ez egyben hangszóróvédő is, és elmondom, hogyan kell bekötni.
Ragaszkodom hozzá, hogy a logót bemutasd majd nekünk.
És az is fontos lenne, hogy az alsó határfreki valahol a mágikus 7 Hz körül legyen, ha hihetünk az Állítólagnak, az a frekvencia beszaratja az embert.
Brownsound by Kula®️ Ilyen horror íbéjes árak mellett még akár az is kerülhet bele. Nyilván nem a 810- esen próbálom majd ki először. (már ha egyszer tényleg összerakok egy ilyet, időm nem nagyon lesz rá júniusig, a MÁV felemészt )
Ezzel egyet tudok érteni.
Meg aztán első projektnek érdemes kicsivel kezdeni. Nem mindegy mennyi és milyen értékű alkatrészt, hangszórót satöbbi baszik tönkre az ember.
Feltételezem hangszóróvédelem nem lesz a KulaSound erősítőben.
Otthonra szerintem elég, de én nem vagyok basszeros.
A kolesz pincéjében egy 60wattos vermona basszerősítőt teszteltünk, aztán a földszintről lekopogtak.
Bőven jó, amit linkeltem, pont tegnap jött meg nekem is aza konkrét 24 voltos táp, majd kipróbálom a héten. Előfoknak egy 7809-es megcsinálod a 9 voltot és kész.
Nálam is ordít, ha a nem megfelelő beillesztési adatot adták meg.Épp Khalimot kérdeztem úgy egy hónapja, mikor Ő valakinek segített betenni a képet.Azt mondta, nála nem nyüszített az avast.
Kb. hasolnó terveim vannak, csak basszusra. Itthonra kéne valami kis kombó valamelyik előfokkal a tagboard effects- ről egy olcsó végfokkal, na meg persze az alkotás öröme miatt. Az a trafó nem kicsi basszusra?
Találd ki a teljesítményt első körben, ilyen 50-100 wattig elég sima 20-24 voltról üzemeltetett TPA chipes modul, 200 w fölött már csak szimmetrikus tápfeszt használók vannak.
Köszönöm szépen a segítséget, az egész kínai számomra. Abszolút amatőr vagyok... Úgy gondoltam, hogy 240V be a sassziba, ott kétfele küldeni: kapcs.üzemű táp/egy olyasmi trafó, mint amit linkeltem, utóbbi egyenirányítva... Lövésem nincs, h a kapcs. üz. tápról hogy tudnék leszedni 9V- ot... Gondolom a net a barátom lenne, ha lenne időm keresgélni. Nah majd 1x, ha ráérek.
Azért azt nem árt ha tudod, hogy lényegesen egyszerűbb a végfok tápjából leszedni az előfok tápfeszét célszerűen valami megfelelő stabkockával, vagy áteresztőtranyóval.
Ha az előfok tisztán műveleti erősítős megoldású, akkor az nem különösebben érzékeny a szimmetrikus tápfesz hullámzására, ha a munkapont a 0V-ról jön. Ha feszültségosztóról, akkor azt hidegíteni kell.
Ha van néhány földelt emitteres tranyó is a jelútban, akkor már jól stabilizált tápfesz kell. Régebben, a tranyós időkben ezt úgy oldották meg, hogy a végfok tápról lejött egy akkora R, amin az előfok nyugalmi árama pont a megfelelő feszelyt ejtette, és azt hidegítették egy jó nagy kondival. Mivel a határfreki néhány tized herzre adódott, ez is tökéletesen megfelelt.
Ez nagyon igaz. De nem csak a hangerő, hanem a hangzás is legalább felerészt ezen múlik. Óradíjas termekben próbálunk, ezért kezdtem el kombót használni, ugyanis elegem lett abból, hogy egyik teremben így, a másikban meg úgy szólt ugyanaz a cucc, csak mert más láda volt alatta.
Ott korábban a super sixet (100 W), később a tweedet (12 W) használtam, de az utóbbinak is elég volt bőven az eleje. Illetve az elején egy JCM 800 halfstacket.
Most egy Böhm regent 15-öt hajtok teljesen kielégítő örömmel, oszt még ezt sem tudom kihajtani kedvemre soha:D
Amúgy kb a hangszóró(k) érzékenyégén is múlik a fele a hangosságnak szvsz.
Persze, hogy más. Arra próbáltam reflektálni, hogy nem hallasz nagy hangerőkülönbséget a 100W és a 15W közt. Valóban nincs is, hiszen a hallásod logaritmikusan hallja hangosabbnak a dolgokat, míg a teljesítmény lineárisan nő. Ha jól számolom, akkor a tizszer nagyobb teljesítményt csak kétszer hangosabbnak hallod. Viszont a headroom egészen más tészta, a 100W-os erősítő dinamikája megmarad koncert- meg próbahangerőn is, míg a kisebb erősítőket ott már túlzottan meg kell hajtani, kompresszálnak, meg elkezdenek vágni is. Attól függően, hogy mennyire hangosan szeretsz játszani, meg mennyire tisztának akarod a tisztát olyan 30-50W körül van sztem a határ. Nekem inkább az 50W felé, de persze aki csak torzított hangzásokat használ, az a 15W-os Tiny Terror-ral is el tud metálkodni. A Dope Calypso-t kevésbé követem, anno a Kollaps-ban azért ti több tisztát használtatok, oda is elég volt a 15W? Tényleg érdekel, már csak azért is, mert egyszer Óbudán próbáltatok melletünk, és bizony hallatszott, ha nem is a teremben, de a közlekedőn.
A 30W-os VC30-am épp a határon van, egy normális 112-es ládával (Eminence Wizard - 103dB érzékenység) A tiszta még nem tiszta teljesen, néha kellene is kicsit tisztább, de akkor igyekszünk halkabban játszani, azok úgyis azok a dalok vagy dalrészek, ahol vissza kell venni kicsit. Csak annak az erősítőnek a torz csatija nagyon ergya sajna :( Az 50W-os JCM900 jobb ilyen szempontból, de az meg fullra modolva kezd csak értelmes hangot produkálni. És ugyan Wingrider figyelmeztetett, meg tudtam is, csak nem tapasztaltam még eddig: a Marshallos hangzás ráül mindenre.
Nekünk mindig kellett legalább 2x50 w cső halfstack, meg 4-500 watt bőgő hogy minden a helyére kerüljön. 2x100w még jobb nyilván, pont a headroom miatt azonos hangerőnél is maradt még benne dinamika. Lejjebb hangolás is eszi a wattot.
Nem is a hangerővel van a gond, hanem a headroom-mal. Kihajtva a 20W-os előfokcsöves Micro Terror is megszólalt a közepesen vadállat (ex-)dobosunk mellett, csak nulla dinamika volt már benne, úgy szólt, mint amikor minden mondatod csupa nagybetű és felszólító mód.
Minek?
12-15 wattos 1*12-es csöves erősítőket sem tudok próbákon sem kihajtani amióta nem kutyaütő, cinekre kurva hangosan ejakuláló balfaszokkal zenélek dobosfronton, hanem arányosan doboló értelmes arcokkal. Mellesleg eskü nem halkabban érzetre különösebben, mint a super sixem, pedig az 6*10 + 100 Watt.