mindenféleképpen legyen egy LC kör szerintem. Simán kondival lényegében "nem csináltál semmit" ha fogalmazhatok így. Vagyis én tekercset raknék bele tutira :)
Skacok, egy elektromos dob erősítőt kellene építenem.
Maga az elektronika nem gond, a kombó láda pedig a legendás Regent 50B kibelezett doboza lesz.
Amiben viszont tanácsot kérnék, hogy milyen hangszórót kellene ebbe rakni?
Gitárhangszóró szerintem nem jó ebbe, mert gondolom, ide szélesebb sávú átvitel kell a cinek és a lábdob miatt.
Valakinek van valami ötlete?
jogos :)))))))) Viszont nem rossz cucc ez, az adatlapja alapján is jó témákat hoz, szépen is szól, csak a szokásos "tervezői hiba" (ami igazából direkt van) olyan IC-t kell használni amiből alig van utángyártás, de a gyártó jó drága pénzért árul neked :'D
Egyszer hoztak hozzám egy régi STK-s végfokot szervízre. A vége az lett a történetnek, hogy kellett egy végfokot építenem bele, mert lehetetlen volt beszerezni az IC-t.
Tanulság: nem hiszek az IC-s végfokokban, célicékben. Műveleti erősítő mindig lesz, tranyó is, amit ezekből nem lehet összerakni, azt leszarom.
Kiszaladtam a műhelybe megnézni, milyen ic-m maradt.Sajnos nem az ami neked kell.STK 496-090 C.Javítottam stk-s erősítőket régebben, és egy ic megmenekült az ajándékozgatásból.Ha csinálsz ennek panelt, helyettesítheted a rosszat.Vagy a Kovácselektronikán nézz szétt.
30W-os kombokba a mai piacon sorban az van. Olcso szar, az LM szeria sokkal jobba es szebb hangu :) Sajnos :/
Más. Van itthon egy Toshiba Hifi erosito. STK4141 van a vegen, elszallt csori, egyik oldal fasza a masik oldalon csak bugas jon kifele. Ramertem a kimeneten kint van a tapfesz, konkretan 37-39V. Kerdes mivel tudnam helyettesiteni? Esetleg valakinek valami tapasztalata vele, adja Isten van egy elado a szekreny aljaban?
Most volt nálam egy Cube 20XL. Elég fos. TDA20230 végfok, dobozhang (pici hnagszóró, vékony pozdorja doboz, semmi csillapítás). És ami érdekes, a multieffekt (solo/flange/chorus/phase) lábkapcsolható benne, de a reverb/delay nem. Érthetetlen.
Attax. És olcsón megvan. Persze ma már csak használtan.
Titkos használt ász a Marshall AVT 50 is. Ennél a tiszta és a torz csatin is benn van a jelútban a cső, és hallatszik is a hangján. A régebbi, 8080, 8040, 8100 stb. valvestate-knál csak a torzított csatin van, ott is le van fojtva diódával. Előfokcsövesből ez egy nagyon jó választás. Nem is drága. Ha mégis régebbi valvestate-t veszel, akkor a 8080 legyen.
Ha meg új előfokcsövest akarsz, akkor a Laney LV200 a legjobb jelenleg a piacon. Emlékeim szerint mintha itt is csak a torz csatin lenne a jelútban cső, de szépen szól a tiszta csati enélkül is. Koncertre is simán elég, mégse nagy.
Kedves Tesók!
Álmomban sem mernék vitába szállni veletek.Viszont, életem egyik legjobb vásárlásának tartom ezt a kis méregzsákot, de ha kell babusgatni való kicsike.
Szóval Lacim, szobába szerintem felesleges a 40 W, de a 12" is?
ha nem akarsz digitálisat, elég jó választás lehet egy tranyós HK. Azoknak a vége áramvisszacsatolt, szóval hagyja élni a hangszórót, szépen csingilingizik. Moddolni is lehet.
A Cube széria elég kompakt, és hangos. Valahol 40W körül kezdődjön a teljesítmény.
Ami fontos. Ne, ismétlem ne ess bele a tízcollos kombók csapdájába. 12 collos lökő az, ami kell neked, neked és a fülednek ez jár. Minél jobb érzékenységgel természetesen.
Moddolni viszont nem nagyon fogod tudni, mert smd, meg digitális. De lehet nem is akarod.
Sziasztok
Az erősítő javító urakat kérdezném. 90 végén apámnak upgrade-eltem Regent 300H 2x12 kombót két csatornásról 4 csatornásra. Egy hiányos, végfok nélküli 1000H két csatornáját építetem bele az 1000H előlapját megtartva. Érdekelne, hogy vajon mi lehet vele? Nem találkozott-e vele valaki?
Bár nem építés (gyári), de hátha? Tisztelettel kérdezném mi lehet a baj? A pedál 100% jó!A kábel szintén.A tremolo működik, led világít, ellenben a reverb nem.
Operálj ki egy pc tápból a bemeneti oldalról egy ntc-t. Ezek 3-4 A körüli áramra vannak kitalálva, ebbe az erősítőbe is kell hogy működjön.
Egyébként ha simán rövidre zárod akkor is működnie kell az erősítőnek, legfeljebb a bekapcsolási áram lelöki a kismegszakítót.
Pont ezt megelőzendő teszik bele a cuccba, bekapcsolási áramkorlátnak.
Elfáradt szegény, cseréld ki.
Vagy ha felhívsz egy elektronikai szaküzletet, megmondod mibe kell, ha értenek hozzá ajánlanak is konkrét típust.
1-2 száz ft max.
naaagyooon lassan örlő malmaim vannak, íme három kép, felirat sajnos nem látszik rajtuk.
az egyik lába ahogy írtam, le is jött, a másikat a kioperálásnál lenyisszantottam.
Megpróbáltam rámérni, 6-7k körül jelzett a műszer, de elég bizonytalanul.
Bármi tipp/ötlet után nagyon-nagy köszönöm előre is
Gyanítom hogy egy NTK ellenállás lehetett (!) , ami korlátozta a bekapcsolási áramlökést a nagy toroid teljesítmény miatt.
Nehogy elkezd forrasztgatni, azt megfelelő értékűre ki kell cserélni!
Ha esetleg csinálsz egy közeli képet róla, és feliratot is láthatunk rajta, konkrétabban is tudunk segíteni.
urak, van egy Dynacord Reference 3000 basszuserősítő és vele kapcsolatban egy kérdés, nagy köszönet, ha valaki tud segíteni! Elszállt a cucc, szétkaptuk, és kiderült, hogy a biztosíték és az áramkör további része között van egy korong, aminek az egyik (egyébként az áramkör felöli) oldalán levált a forrasztás, és mintha pici égésnyom volna ott. Jogosan gondolom, hogy csak vissza kell forrasztanom és újra működik a cucc?
A másik, elméletibb kérdés, hogy ez a korong mégis micsoda és mire szolgálhat? :D
Az csak az IC-k tápellátása, nem külön áramkörnek kell felfogni. Ha jobb lenne a kép, akkor látszana, hogy a pozíciószámuk szerepelt már egyszer a kapcsolásban.
A 27V az áramerősséggel együtt értelmezendő.
Ha az áram nagy része a zenereken megy le a földre (kvázi tök feleslegesen), akkor bizony a tranyós stabilizálás jóval kevésbé fog melegedni.
Erre utaltam.
Elég sok szirszar van a 16V-ol meghajtott részeken, de azért 20-40 miliamperbe bele kéne férnie az ezek összesített áramigényének.
Mármint kisebb bázisáram, de az emitter (kollektor) áram ugyanakkora, mert az IC-k ugyanannyit vennének fel, ami sokkal több, mint a kb. 82 mA, a zener árama.
Kisebb áram, de a 27 V feszültségkülönbségnek akkor is el kell tűnnie valahogy, azt meg csak elfűteni lehet, ha nem az ellenálláson, akkor a tranzisztoron. De tény, hogy arra lehet bordát tenni, de ellenállásból is lehetett volna 10W-osat tenni. A legjobb (és legdrágább) meg a külön szekudner lett volna.
Én inkább egy egytranyós stabilizátort tennék oda mindkét ágon a 330ohm+zenerdióda pár helyett.
A tranyó bázisán kisebb áram folyik, mint a zeneren, tehát ez nem fűtene, másrészt meg egy tranyóra könnyen lehet kis hűtőbordát szerelni, azt helyben is vagyunk.
Tipushibája ennek a göncnek, hogy ezek az ellenállások szétfűtik magukat, és a panelbe forrasztás helyén emiatt kiég az ónforrasz. Gyakorlatilag a recsegés is ettől lehet, hogy átment hidegforrasztásba.
Ki kell venni a 470 Ohmokat, és 330 Ohmost kell beforrasztani. Az újabbakban már 330R van.
Igaz hogy így még többet disszipál, de a gyár így oldotta meg a problémát, ne kérdezd miért.
Ha még nem égett ronggyá a nyák alatta, és nem jött fel a fólia a forrasztásnál, akkor próbáld minél jobban elemelni
a paneltól a levegőbe, jobban hűl.
Vagy ha nem emeled el, hőálló szilikonpasztával ragaszd le a nyákhoz, hogy nagyobb felületen vezesse el a hőt.
De ha hagyod a 470 Ohmot, akkor is takarítsd le a kiégett cint, és jó vastagon folyasd körül a lábakat friss ónforrasszal.
Sziasztok !Egy kis segítség kellene tőletek ... van egy Fender Frontman 212 tranzisztoros erősítőm.Nagyon melegszenek a +- 16V-ot előállító előtétellenállások /330 ohm 5 W gyárilag/...
kicseréltem már kondikat , IC-ket ... nem jövök rá a híbára ... az erősítő egyébként szól /halkan recseg -néha
Há'énemt'om :D A feszek többé-kevésbé rendben vannak, műterheléssel és anélkül is. Ha nincsen rajta teher és a végfoktranyókon nem folyna át áram, akkor hogyan van jel és jelerősítés?
Újabb érdekes probléma. Tesztelgetem az erősítőt a javítás után, leviszem próbaterembe és ótvarabb, mint amikor elkezdtem :D Ha szkópon nézegetem a jelet akkor azt tapasztaltam, hogy a végfok első tranzisztorának a bázisán még jó a jel (761-es jelű). Utána a hangerőt egy szint fölé tekerve, a szinusz egyik fele elkezd klippelni, amíg a másik (alsó) fele szépen erősődik tovább. És itt jön az érdekesség, a jelalak szépen visszaugrik normálisra ha kihúzom a hangfalat szimuláló 8 ohmos, 200 wattos műterhelést.
ami nagyon nem tetszik nekem, hogy a végtranyók biasa nem állítható. van az a 3886-os dióda, ami valszleg a hűtőbordára csatlakozik. meg a vele párhuzamos dióda. Arra érdemes lenne rámérni, hogy jó-e. Mert ha szakadt, akkor az okozhatta a füstöt. az csinálja a biast, és ezért fontos.
Basszus, de... Kettő megsült a zárlat közepette. Kivettem őket és multiméterrel rámértem (a negatívot az emitterre, pozitívat a házra és a bázist hozzákötöttem a kollektorral) és nem vezetett, 30-34 MOhmon maradt a kijelző. Az lehetséges, hogy azon az oldalon nem sült meg minden?
Ha kiveszem azt az ellenállást, akkor mire lehet számítani? Lassan jövök neked valamivel!
Te az új végtranyók nem füstöltek el? a negatív oldalon levőre gondolok.
Az elején levő differősítős tranyók a visszacsatolás miatt ülnek le. pontosabban a visszacsatolós húzza el az egészet. a 18k-s ellenállást nem is értem. minek még egy visszacsatolókör, még ha csak egyenáramú is? Ha a saját erősítőm lenne, én kipróbálnám nélküle.
Újra visszakerült az asztalra a Peavey (kapcsolási rajz) végfok/táp nyáklapja. Megjöttek hozzá az új tranzisztorok (BD243, BD244), ki is cseréltem őket, szépen alápasztáztam nekik és a végfoktranyókat is megkentem kicsit.
Miután bekapcsoltam és elkezdtem méregetni, akkor vettem észre hogy a rajz közepén húzódó 0 voltos szinten -41 volt van. Gondolom, amikor legutóbb az egyik mérés közben elszállt a rajzon 430-431-el jelölt pár valamelyike, akkor vihetett magával valami alkatrészt. Először a legkézenfekvőbbre gondoltam, hogy valamelyik +/- tápfeszültség becsatlakozásánál lévő szállhatott el, de ezekkel nincsen gond. Ahogyan méregettem tovább, akkor azt láttam hogy már a végfok első (761-es) pár tranyójának az emitterén is ennek a negatív fesz valamilyen leszármazottja csordogál. Kicsit továbbhaladva a rajz közepén lévő MZ2361-es kettősdióda előtti ötwattos ellenállások között sem a jelölt +21 van, hanem -0.2 körül. Ha folytonosságmérővel nézem, akkor az a fura hogy végerősítő részen lévő, -40V-ra csatlakozó tranzisztorok emittere és kollektora között folytonosságot mutat a műszer.
Merre lenne érdemes keresni a hibát? Esetleg valamelyik kerámiakondenzátor engedi át az egyenáramot?
Mielőtt ránéztem volna a tápra alaposabban, elkezdtem nézegetni a feszültségeket és a kimeneti jelet a szkópon. Arra lettem figyelmes, ahogyan tekertem fel a hangerőt, elkezdett bemelegedni a cucc és a szinusz jel huplijai eltűntek és csak a völgyek maradtak meg. Az egyik fázisfordító (???) tranzisztor (rajzon a 430-as jelölésű TIP31C) el is kezdett szépen melegedni és az emitterjénél szereplő .6V helyett 8V jelent meg a multiméter kijelzőjén. Ahogyan elkezdtem kocogtatni a környéken néha visszajöttek a dombok, néha meg eltűntek. Szóval biztosan ezen a környéken lesz a hiba, mert az ehhez tartozó 22R/1W ellenállás is meg volt pirulva kicsit, furán el is színeződött de amikor kiszedtem és rámértem helyes értéket mutatott. Így visszatettem egy új ellenállást.
Ahogyan méregettem benne sikeresen okoztam is egy zárlatot és elszállt a másik, vele párban lévő tranzisztor is (a 431-es) és kiolvadt a biztosíték :D Amúgy is kicseréltem volna, mert nagyon ótvarosan volt megcsinálva. Így legalább nem csak az esztétikum miatt cserélném.
A dinamikai viselkedés is számít. Mivel tudjuk, hogy leégett az erősítő, simán benne van a pakliban, hogy károsodott a táp.
A tünetek számomra eléggé táphibára engednek következtetni, kezdettől fogva erre gyanakodtam.
Ki kell zárni ezt a lehetőséget.
Sajnos még így sem jó. Biztosan a végfokban van a gebasz, mert megint rápróbáltam a másik erősítő ugyanilyen végfok-moduljával és azzal jó. A sajátjával meg kb egy-két perc után lefullad, addig nagyon patent a hangzás, utána a hanginduláson érezni főleg mintha egy nagyon elfuserált kompresszor lenne és még a hangerőt is visszahúzza.
Valami lehet nem bírja a melegedést és a megpróbáltatást.
Sípos Gyula és Bolotnikov nevére keress rá ncore-on,
és természetesen az alfa és omega még mindig a Tietze Schenk.
Az a dióda valamiféle feszültséghatárolást végez. Fordítsd meg.
Ahogyan elkezdtem bogarászni az erősítőt, úgy vettem észre hogy az egyik dióda (a 3642-es tranyó kollektora előtt kettővel [amivel párhuzamosan van kötve egy 15 ohmos ellenállás]) fordítva kötötte be az előttem arra járó.
Annak milyen szerepe van az áramkörben? Esetleg valami jó linked nincsen, ahol a tranzisztoros (hangszer)erősítőkről lehet jó áttekintést olvasni? Eddig csak csöves cuccokról találtam jó könyveket, anyagokat és a félvezetős cuccok eddig eléggé kimaradtak, pedig érdekelnének mélyebben is. Nagyon sok jó erősítővel találkoztam már, amiben nem voltak csövek.
jók ezek oda.
Láthatóan egyszer már megnyekkent a végfok, azért kellett ezeket is, meg a végtranyókat is cserélni.
Van a végtranyók emitterén áramfigyelő ellenállás? Mert a megnyekkenéskor az bizony simán károsodhatott. Ha van, rá kéne mérni, hogy a rajz szerinti értéke van-e.
Visszatettem az asztalomra a rotyogós hangú Peavey fejet és elkezdtem kicsit bogarászni a végfok modult. A végerősítő tranyók előtti PNP, NPN pár (430, 431-es jelölésű tranzisztorok) a rajz szerint TIP30C és TIP31C, de az erősítőben ezeken a helyeken BD244C és BD243C. Látszik hogy machináltak ezen a részen valamit, mert a tranyók lábain ónpöttyök vannak, mintha a nyákból felülről ki lettek volna cserélve, de alulról nem.
Ezek a tranyók megfelelő helyettesítők a gyári rajzon lévőkkel? Illetve ezeket az áramkörben (diódatesztelő módban, multiméterrel) tudom tesztelni vagy ki kell őket forrasztani?
Esetleg azt lehetne csinálni a 25/25-ös kondival, hogy két 47 mikróst szembefordítasz, így kapsz egy unipoláris kondit. Mindenképp jobb, mint ez a mostani felállás.
Torzításforrás van még benne dögivel.
Csak az a másikban is.
Mindenesetre két kritikus pontot tudnék említeni.
Az egyik az utánhúzó 50/50-es kondi. Ide egy nagyobb feszültségű kellene, mert előfordulhat rajta 50-nél nagyobb feszely. Ide tegyél 220/63V-ot.
A másik a visszacsatoló körben levő 25/25-ös kondi.
Ezzel az a gond, hogy ez egy elektrolit kondi, de nincs előfeszítve.
Elég macerás ezt megoldani, a saját tervezéseimben úgy szoktam megcsinálni, hogy a visszacsatolásban elég nagyértékű ellenállások vannak ahhoz, hogy kisebb értékű kondikkal is jók legyenek határfrekvencia szempontjából, és akkor lehet fóliakondit használni.
Vagy eleve asszimetrikus erősítőt csinálok, és akkor van előfeszítés.
Azért csináltam azt, hogy a saját cuccom előfokára kötöttem rá a saját és utána a másik cuccnak a végfok modulját. Az eredetivel (amiben a végfok-tranyókat cseréltem) nem volt teljesen jó, a másikkal pedig nem tapasztaltam ezt a hibát. Igaz olyan hangerőnél jön elő, ami lehet már dobos mellé is sok lenne, de ezt még nem tudtam tesztelni.
Valahogy ki kéne iktatni az előfokot, hogy tényleg csak konkrétan a végfokban van-e a hiba.
Mert szerintem az előfokban lesz a gond. Tranzisztorok AC csatolásakor szokott ilyen jelenség fellépni. A fuzzok, ha AC csatolva van a már felerősített jel után egy újabb tranzisztor, akkor gyakran csinál ilyet. Próbálj csak direktben a végfokra rámenni.
Illetve egy kétemberes feladat.
Egyik méri a puffereken a feszkót teljes kivezérléskor, a másik penget mint barom.
Meg kéne nézni, mennyit esik egyiken, meg a másikon.
Szia! Kicseréltem a rossz végfok-tranyókat és a visszacsatolásban az ellenállást és összevetettem a két erősítőt. Mivel az egyik non-masteres így nem mertem biztosra venni, hogy miből adódnak a különbségek ezért a jól (=hangosan) szóló fej végfokát beletettem a halkabb fejébe.
A cserélt tranyók sokat segítettek, ugyanakkor még nem 100%-os a cucc. Nagyobb hangerőn kicsit fullad, rotyog még mindig bár már nagyságrendekkel jobb mint volt. A pufferkondikat kizárnám, mivel azok nem a végfok modulon vannak és nem is cseréltem ki őket. Esetleg valami tipp merre lenne érdemes keresgélni? Vannak 50uF kondik, amik 47uF/450V-re lettek cserélve, az okozhat ilyesmi jellegű hibát?
Köszi, mindenképpen ez lesz az első amit megcsinálok rajta. Mondjuk a visszacsatolásra ránézve érdekes, hogy az egyik ellenállás elmászott 17K-ra, viszont színkód alapján pedig 100K.
Akár hogy is van, szerintem a cserét 2n3055-ről MJ15024-re mindenképp csináld meg, mert a 2N3055 egész egyszerűen nem erre a feszültségre való, amilyen az erősítődben van. Ez egy konstans veszélyforrás, és ha megmurdel, simán viheti magával a hagszórót is.
Szerintem ezt sürgősen meg kell oldani.
Úgy gondolom igen, mert ilyen "moduláris" felépítésűek és mindkettőben 200 wattos végfok van. De ha nem jutok vele hamar sikerre, akkor összehasonlítom a kettőt. A pufferkondik ránézésre rendben vannak (bár még az eredetiek 77ből), a tápból a 24V és a +-40V is szépen kijön, de a rajzon lévő többi feszültségre még nem volt időm ránézni.
Köszi a tippeket, a hétvégén ránézek de első pár ránézésre nem láttam semmi rendelleneset. A .33-as ellenállások biztosan eredetiek, azokat néztem is egyedül pár dióda lett benne kicserélve 1N4007-re, ahol egyértelműen látszik a forrasztások nyoma.
Akkor tűnt fel igazából, hogy halkabb amikor kipróbáltam mindkettő fejet ugyanazon a ládán kipróbáltam, 2 és 4 ohmos terheléssel. Az Musician-nek sokkal kevesebb headroomja, kompresszáltabb a hangja, már-már fulladós a Bass verzióhoz képest.
Cseréld ki a 2n3055-öt MJ15024-re. A lomexben van. Az azt tudja, amit az eredeti tranyó tudott.
És nézd meg, hogy a 0.33ohmos ellenállásokat nem cserélte-e ki nagyobb értékűre a berháló.
Az erősítődnek 100watt szinuszt kell tudnia.
De az is lehet, hogy az előerősítő nem erősít eléggé. Ha túl tudod vezérelni a cuccot, akkor úgy hasonlítsd össze a hangerőt.
Persze, jogos. De a 2N3772 adatlapján 80 volt feszültség van a kollektor és az emitter között. A tranyó ha nagyobb feszt kap (huzamos ideig), akkor nem kéne valami sérülést szenvednie, akár rámérve vagy ránézésre? Csak mert a 40V-ok az erősítőben is megvannak.