Hogyne, már sokféleképpen próbáltam kitekerni, de ha nincs rajta semmilyen pedál, akkor is ugyanez a helyzet. Hiába tekerem nullára őket, még így is sok. Viszont nyilván a hangszer is közrejátszik, mert mikor a másik gitáromat dugom rá, akkor változik az egész hangzás, és mindent máshogy kell kitekernem. Nincs mese, be kell szereznem egy parametrikus eq-t..
Érdekes a megfogalmazás... A használt motyók a végén ezt hozzák ki. Lehet, hogy más hangfal jobban vágná a magasakat, mélyeket, de ez nem hiba, hanem tulajdonság.
Gondolom, már próbáltad a fejen kiemelni a közepeket...
CSak hogy azért tudatosítsam: Te egy ilyen hangszerrel, H húron reszelve már bőven azokban a bizonyos basszusfrekvenciákban garázdálkodsz.
(Nem minősíteni akartam, ne értsd félre!)
Viszont innen nézve, lehet hogy basszustorzítókat nézelődnék a helyedben.
Én spec az alább vázolt álláspontot képviselem. Stúdióztam is egy ideig, és nincs könnyű helyzetben a hangmérnök, amikor az ilyen bariton, H-ra hangolt, persze főleg mély H alapú számokba bele kell keverni a basszust. Ahol a basszus még alá tudna menni a dolognak, az a már nem hallható frekvenciákban van. Az ilyen nagyonmorcos metálzenékben szokott a basszusból csak a csattogás kihallatszódni, ami elég vicces, tekintve, hogy basszusgitár...
Egyébként ilyen konstellációban már értem, hogy miért zavar a mélyvágás. Normál hangolásnál, normál gitárral ez nem zavaró.
Egyébként az az érdekes, hogy a mély mellett, még a magas szokott sok lenni(Mindkettő a 0 és az 1-es állás között ingadozik)...lehet hogy ez a láda hibája, amit egy BBE sonic foximaxi megoldana?
Ezt eddig a GE7-el oldottam meg, úgy hogy ugye lekanyarítottam egy kicsit a mélyet és a magasat, de a grafikus mivoltja miatt úgy tagolja a jelet, hogy az egy Line6 fej mellett nem egészséges.
A vitát nem kurvaanyázásként értettem, hanem mint magyarázatok, vélemények és ellenvélemények összeütközését, a lehető legpozitív értelemben. Direkte örülök, hogy ennyire sokan hozzászólnak.
Egyébként a torzítót nem az 5150hez használom, hanem a wah pedálom vadításához. És teljesen meg is vagyok elégedve a hangzásommal. Csupán elméleti szinten problémázok ezen. Amúgy a fejemhez a hozzá tartozó 5150es ládát használom, egy ltd viper bariton gitár, és ilyen alternatív h-ra hangolt metálzenét játszom.
Egyébként páran mondtátok, hogy a mély az a basszer dolga. Ez technikailag így van, de szerintem a basszer az kísér. Neki az alját kell adni a zenének. Hogy maga a zene mennyire mély, az a dallamhangszer dönti el, abasszer viszonyul hozzá, hisz az a dolga (egy hagyományos felállásban) Szóval, ha a gitárból lejöna mély, az igenis agitárnak és a dallamnak fáj, nem pótolhatja a basszus, mert más a funkciója.
na most egy 5150 elé tortyogót rakni?na ne már.
ha az az érzésed,hogy eszi a közepeket,akkor állíts hangzást,cserélj
pu-t,esetleg ládát.vagy ha be akarsz kötni valamit,akkor egy EQ legyen inkább az,mint tortyogó...
milyen láda,milyen gitár,milyen zenéhez,hangoláshoz?
Én sem értem milyen vitáról beszélsz :)
Mindenki tök normálisan nyilatkozott, és senki nem mondta hogy 600.000 alatt nincs jó szand, vagy 100.000 alatt ne vegyél torzítót:)
Nem értem. Na mindegy.
Bocs, ez az ucsó mondatom, úgy is értelmezhető, hogy Eldzsi-t, ill EWR-t szólom le. Nem úgy értettem. Arra gondoltam, amit itt már fejtegettünk, hogy egy jól szóló torzítónak szerintem kell valamennyi mélyvágás!
Egyébként ha annyira a pedálokban látod a problémát, akkor tudom ajánlani Eldzsit, vagy EWR-t egy fincsi kis modolásra. pikk-pakk tesznek a pedálodba mélyet, csak az eredmény nem fog szerintem tetszeni, mert birka hangot fogsz kapni.
Sehogy. Ezért lesz a végén hallható zaj sokkal hangosabb, mint a gitár kimeneténél. Mert a hasznos jelből elég sokat vagdosnak.
Egyébként a mély/magas/közép nem egzakt fogalmak. És a vágások sem azt jelentik, hogy nem jön át azon a frekin semmi... Mint a linkelt képről is láthattad, ezeket leginkább frekvencia-átviteli-grafikonnal lehet jellemezni. ha a pedál fp, az erősítő átvitele fe, az eredményed ez lesz: fh(fe(fk(fp(x))))
Ahol fh a hangfal, fk a kábeled átvitele.
Tréfát félretéve: A két görbe alapvetően egy harmadik görbét eredményez, ahol meg lesz vágva a mély, a közép, és a magas is.
Egyébként nem vitatkoztunk, csak beszélgettünk, és úgy tűnik, nem vetted le a lényeget: Senki nem mondta, hogy csak 100000 felett van jó torzító.
Mint már mondtam, próbáld ki a Marshall JH-1-et! Lehet, hogy az tetszeni fog.
Egész szenvedélyes kis vitát sikerült csiholnom. :) Bár, zenészeknél ez nem nehéz. Pókertrükk, hogyha zenésszel kártyázoll kérdezd a hangszeréről, és teljesen begőzöl lapjait elfelejti, és csak egy levegővel hadarja a dolgot. De köszönöm a reakciókat.
Egyébként nekem egy peavey 5150es fejem és egy proco rat torzítóm van. Most ne mondja senki, hogy de van bogner és krank, és nomrál hangzás 600 000 felett van csak, és igazi torzító is csak 100 ropi felett készül.
Mondjuk ezzel is a hozzánemértésemről nyilatkozok, de ha a pedál a mélyet vágja le, a fej a közepet, akkor nem "oltják" ki egymást? Tehát a már levágott mélyet vagy közepet hogyan varázsolja vissza a semmiből?
Talán még az is ide tartozok, hogy jó torzítást jó közepekkel lehet elérni. nem véletlen, hogy a marshall torzítás etalon lett, mert az erősítő hangképe pont fordítottja (kisebb ívben azért) a fenderéhez képest, közép kiemelt. Én nem hallottam még jó fender torzítót (ezzel persze vitába lehet szállni, hogy mi a jó. A megállapításom szubjektív).
Próbáld az erősítőd(tényleg, milyen van?) drive csatijára(a gain alacsony legyen) rátenni a torzítót(szintén viszonylag alacsony gain-nel). Szerintem baromi jó hangokat lehet így kihozni.
Nem-nem. Van egy hasonló összefüggés, de inkább design alapján. Ha egy torzítót nagy torzításra terveztek, akkor általában jobban vágják benne a mélyeket... A finomabb torzítóknál általában nem vágják annyira.
Ez azért van, mert ha a mély frekiket vágja meg a dióda, (vagy az aktuális vágóeszköz), akkor az Eldzsi által is említett buta/befulladt hangot fogod kapni. Ezért nagyobb erősítésre tervezett pedálnál erőteljesebb mélyvágásra van szükség, hogy az eredmény a sokak által kedvelt "folyós" hang legyen.
De persze mindez csak nagy általánosság. Az aktuális pedáltól függ minden.
Nálad, mivel a fejjel kevered mindezt, kicsit bonyolódik a helyzet: A fej hangszínköre megvágja a közepeket, kicsit a magasakat, a hangszóró még leszed a magasakból, ezért te több mélyet hallasz, mint egy lineáris átvitelű erősítőnél hallanál.
Tudom, nem fog jól szólni, de ha kíváncsi vagy, mit tud a pedál, érdemes kipróbálni egy lineáris cuccon. A pedál és a fej együtt hozza azt az eredményt, ami neked tetszik. (Amivel egyébkén én is egyetértek, mert némileg a pedál középemelése visszaadja a fej által megvagdosott közepeket.)
Én a fuzzokkal kapcsolatban érzek így. Pl germániumos Fuzz Face vagy az EHX Big Muff-ja. Szerintem kurva nagy dög van benne, én nem éreztem soha mély vesztést.
És a torzítás mértékének növelésével lineárisan növekedik a mélyvágás mértéke is, vagy mi?
Mert én különösebben sosem éreztem a mélyek hiányát...sőt...inkább mindig több volt a kelleténél, pedig mindig használtam ilyen pedálokat :)
Csak sosem tekertem ki maxra, csak 2-es, 3-asra.
teljesen egyet értek...még talán annyit, hogy a zenekarban azok a mélyek, amiket a gitár hoz, nem érdemes feljebb emelni, mert elveszik a zenében. Tolja neki a basszeros, ott a dob, és ha van egy jó szintised ügyes bal kézzel, akkor az is hozza azt a frekvenciát. Ezen kívül valóban befullad a mély egy-egy pedálba, és bután szól.
A torzítók jórésze elég erőteljes mélyvágással rendelkezik. Pusztán azért, mert így kapsz használható hangot. Ha nem vágná ki a mélyeket, akkor egy eléggé "traktor" feelinget kapnál. Az emberek 99%-ánál ez egy tetszetős hangot eredményez. Lehet, hogy te érzékenyebb vagy a mély hangokra, mint az átlag. Én eredetileg basszusgitározom, úgyhogy sejtheted, hogy én is kényes vagyok a mélyekre, de a gitártorzítók mélyvesztesége szerintem általában pont jó úgy ahogy van. Részben azért, mert a basszusgitár frekvenciáját nem szerencsés, ha a gitártól hallod. Ebben az esetben szegény basszeros szenvedhetne, hogy hallatszódjon.
Másik történet, ami viszont elég csalóka, hogy ha átlagos felépítésű csöves fejjel hasonlítod, akkor nem azt hallod, hogy a torzító vágja a mélyet, mert egy csöves erősítő is legalább annyira vágja. Inkább az a mérvadó, hogy az átlagos felépítésű csöves fej sokkal jobban vágja a közepeket! (Magasakból is vág!) Ebből kifolyólag, a mélyek sokkal erőteljesebbnek tűnnek, mint egy torzítónál. Bár nem több a mély! A közép hiánya miatt természetesen a mélyek aránya megnő!
Ha ez a hang tetszik, próbálj ki valami olyan torzítót, ami hasonló hangszínkörrel rendelkezik... Talán a legkönnyebben elérhető, hasonló felépítésű cucc, a Marshall JH-1.
Vagy egy EQ pedállal kompenzáld a karaktert...
Túl sok torzító pedált nem próbálhattál ki szerintem
Magában mondjuk én sem használok, viszont nem tudnám elképzelni az életem nélküle
A fej torzítását keverem torzító pedállal, és az eredmény zseniális. Akármilyen fejem volt eddig (csövi, tranyó), valami booster, od, disznósün pedál mindig kellett elé, hogy igazán dög hangja legyen.
Persze gondolom ez stílus kérdése is, én metálban gondolkodom.
Másrészt vannak nem konvencionális torzító, fuzz pedálok, amik oszcillálnak, ide vágnak, oda vágnak, bitkrásörök, mittomén, amit fejek nem adnak vissza. (Kivéve talán a Metasonix Fucking Fucker :) )
Én is most vettem nagy büszkén egy Dwarfcraft Shiva-t, ami egy olyan fuzz pedál, amit szerintem kb csak magában lehet használni. Illetve eq pedállal lehet paraméterezni.
Megint másrészt vannak csövi torzító pedálok, amit mondjuk megvesz az, akinek tranyós motyója van, vagy megveszi a Marshall gyerek a Mesa V Twint-t mert néha olyan hangzás is kell neki, és még lehetne sorolni.
A lényeg, hogy igenis jelentős szerepe van az ilyen pedáloknak, és nem csak azért, mert a rokfortos lazac mellett néha jó csipszet is enni.
Rengeteg torzítót és erősítőt kipróbáltam. Félreértés ne essék, nem a hangminőséggel volt a bajom, szépen zizegtek. Csak nem volt mély. Kasléder Albit egyszer megkérdeztem, a fuzz-ával kapcsolatban, hogy figyu, ez egy tök jó hang, de sehol a mély, akkor miért? Miért nem inkább fejet használunk vagy előfokot? Ő is azt mondta, hogy pénzkérdés. Csak nehéz elhinnem, hogy erre a problémára egy ilyen intenzív effektpiac egyetlen szereplője se ugrott volna rá.
Azért kíváncsi lennék, ezen véleményedet milyen torzító, és milyen fej alapján nyilatkoztad ki?
Nagy vonalakban azonban igazad van. Általában egy torzító nem szól olyan jól, mint egy kihajtott csöves erősítő. Viszont nem is kerül annyiba! Illetve azért ízlés kérdése is a dolog. Vannak azért olyan pedálok, amik nagyon jól szólnak, mégha nem is úgy szól, mint egy csöves fej. Tipikus közkedvelt pélkda mostanában a fuzz. Iszonyat idiótán szól, viszont ez benne a szép!
Szerintem neked valami metaltorzítód lehet, amik valóban rettenetes tudják vágni a mélyeket.
És pont az általad, meg általam emlegetett okok miatt ilyen nagy a piaca a torzítóknak. Sok féle van belőlük, sok féle hanggal... És ezért olyan szórakoztató keresgélni, meg próbálgatni...
Két nagyon alap kérdésem lenne, amit az itt lévő szakik nyílván a legelején letisztáztak, de én most kapcsolódok be, és még soha senki nem tudott nekem értelmes, tiszta választ adni.
1. Mi értelme a torzítópedálnak? Én soha egy jó torzítót nem hallottam még. Mármint oké, vannak jó hangzásuak, de közelébe se érnek a fejekhez. Az össze levágja az alját, Csak zizgés, semmi dög. Akkor meg minek? Gondoltam, rossz helyre kötöm, nem az erőlködő és a gitár közé kéne, hanem az elő és a végfok közé. Akkor meg traktor hangja van és mélyek színtén nyista. Nem értem. Az effektpiac 80%át különböző torzítópedálok adják. Tuti, hogy én nem értek akkor valamit, vagy rosszul használom. Van torzítóm, egy wah pedál elé szoktam rakni, hogy még sipítósabb legyen a hangzásom, de csak nagyon kevés gainnel. Szóval valószínűleg nem ere tervezték. És a mélyeknek persze ilyenkor is lőttek. Kérem, hogy homályosítsatok fel! Köszönöm!
2. Melyik effektet kössem gitár és erőlködő közé, és melyiket elő- és végfok közé? Ha két fok közé teszem, akkor sokkal intenzívebb lesz az effekt. Ami jó lenne, de általában nyersebb is lesz a hangzás, kattan egyet ki és bekapcsoláskor, és a hangerőből is levág. Vagy multikat érdemes a két fok közé berakni?
Egy jó kiindulási alap a Timmy pedál felépítése:
A mélyvágó a torzító egység előtt van, a magas vágó a torzító egység után van.
Tehát attól függ az EQ helye, hogy mit akarsz elérni. A magassakkal vagy inkább a mélyekkel van bajod.
Nyilván megy a kövér dolog. :) A másikat pedig csak arra értettem (talán rosszul is fogalmaztam), hogy bizonyos beállításoknál számomra sokkal tisztábbnak hat a a gitár hangja amikor megkapja az EQ-t. De talán ez lenne az egyik lényege. :)
Nem igazán használtam még EQ pedált (főleg mert korábban multieffektes voltam, a kisvasút ügyét alig egy éve határoztam el komolyan), pár hete vettem egyet, érdekelt, hogy milyen hatással van a cuccra. De nem sokat használom most sem, szerintem ennek még érnie kell számomra. Tehát meg kéne találnom, hogy nekem mire a legjobb. Nagy elváltozást nem akarok, de piszkálgatás közben előfordult, hogy dögösebben szólt és ez ugye bejön (miért ne jönne...).
Mindegy, elkalandoztam. :) Szóval vissza a kérdésre: lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Csak a vélemények érdekelnek, hogy ki mire esküszik. ;)
A tremolot tettem a végére is, de aztán most visszakerült előre. Féltem, hogy az elején megkavarja és hülyeségeket csinál a torzítóval, de nem tette. Mindenesetre fogom még próbálgatni, engem is meglepett, hogy nem volt gáz az elején.
Az EQ dolog kíváncsiság. Valamikor régebben belefutottam itt egy EQ-s és sorrendes eszmecserébe, ott elég vegyes vélemények voltak. De az infók elkoptak már, nem emlékszem jól és visszakeresni sem lenne olyan jó móka, mert rég volt már.
De amúgy kicsit kövérebbé és tisztultabbá akarom vele tenni a gitár hangját.
tremoló inkább a vége felé sztem. EQ-val mit szeretnél? Hangszínt változtatni? Akkor az elejére. Szólót kiemelni? Akkor inkább a végére. Boostolni a torzítót? Akkor a torzító elé. Etc...
Az EQ pedált hová a leghatásosabb tenni a kisvasútban? Mik a tapasztalatok?
Ugye kezdődik ugye a sor compressorral, majd wah, tremolo, torzítók, zajzár, vége.