Én is tudok kiválóan forrasztani (.. anno műszerész suli ), ellenállásláncot, meg R-C tagot számolni , meg tudok ilyeneket mondani, hogy " törésponti frekvencia" , azzal szoktam szivatni a csávókat, hogy még ehhez is jobban értek, mint ők, plusz a zene... nem is rajonganak értem!
Igen, ezeket a dolgokat ki kell tapasztalni, elméletben megtanulni nem nagyon lehet. Én pl. elvégeztem a Műszaki Egyetem 'Stúdiótechnika és Elektroakusztika' szakirányát (is :) de eszembe nem jutna hangmérnöknek kikiáltani magam. Azért, mert megtanultuk a mindenféle mikrofonok mechanikai helyettesítő képét felrajzolni, meg hangnyomásos példákat számolgattunk, az még messze van a koncertezéstől. Persze ez nem a suli hibája, hiszen nem is hangmérnök képzésről szólt, inkább akusztikai mérésekről, érdekes volt, de alapvetően semmibe nem mentünk bele részletesen. Alapoknak jó volt, de jó fület, ízlést nem lehet tanítani... :)
Én szerettem volna (meg még mindig szeretném) ezt a szakmát tanulni, de miután végigzongoráztam a hazai lehetőségeket, úgy döntöttem, hogy spórolok, ameddig össze nem jön annyi tőke, hogy meg tudjak pattanni külföldre kitanulni a hangmérnökséget, mert itthon csak a nagy arc van, a baromi drága tandíj meg a diszkósképzés.
A koncerteken dolgozó " hangmérnökök" nagyrészt a road szakma hierarchikus lépcsőfokain kapaszkodtak felfelé, általában teherautó sofőr szintről a kábel húzogatón át a " na most már eleget láttál, hogy a pulthoz ülj..." szintig.A zenéhez a nagyrészüknek annyi köze sincs, mint hajdúnak a harang öntéshez!
Fogalma sincs egyiknek sem , szinte , arról, hogy egy-egy hangszernek hogyan kell megszólalnia. Más részük azt hiszi, hogy azért, mert elvégzett egy műszerész sulit, vagy a műszaki egyetemet, "gyengeáramon", akkor ő már hangmérnök!
Azok a külföldi ászok, akik közül szerencsére volt alkalmam néhánnyal találkozni, mind több hagszeren játszottak, némelyikük egész jól!
Tapasztalt szakember hiányzik, aki oktatná a szakmát. Mostmár csomó tehetősebb stúdió megteheti, hogy megvásárol patinás, drága cuccokat, de ez nem pótolja azt a tapasztalatot, amit mondjuk egy nyugat-európai vagy amerikai hangmérnöksuliban tanító figura szerzett mondjuk 20-30 évnyi munka alatt, nem BEAG színvonalú rendszereken, hanem mindig az aktuális legfejlettebb technikai eszközöket használva. Ezzel párhuzamosan sokszor a szakértő fül sincs meg itthon, nagyon kevés kivétellel, meg lehet hallgatni, hogyan szólnak itthon csillió forintos költségvetéssel készülő cuccok, meg mondjuk odakint. Le van maradva a magyar szakma évtizedekkel tapasztalatok terén sajnos. Illetve a másik probléma szerintem a hazai hangmérnökökkel az, hogy nem az van, mint Nyugaton, hogy stílusokra szakosodott stúdiók működnek, mindenki olyan stílusú dolgokban utazik,amihez leginkább ért, hanem mivel kicsi a piac, a hazai hangmérnökök mindenféle zenében "otthon érzik" magukat (saját maguk szerint),aztán persze hamar kiborul a feketeleves. És emellé sokszor nagyképűség, magas lóról való észosztás párosul, megintcsak tisztelet a kivételeknek.
Igen, ez borzasztó, semmi sem árt jobban a gitárhangnak, meg úgy általában a zenének, mint az összevissza eq-zás.
Egy jó gitár egy jó erősítőbe/hangfalba dugva eq csavargatás nélkül is meg kell, hogy szólaljon :) Ami hiányzik a hangból, azt 20 eq-val sem lehet odatenni :) Olyan fázisproblémák jönnek agyon eq-zásból, hogy borzalom, ez a tipikus hazai koncerthangzás. Még meg sem szólaltatta a cuccot, de már tekeri is az eq-t az egyszeri ember... :)
A "jó" technikus nem akarja kitalálni helyettem, hogy hogy szóljon a cuccom, sajnos épp az a baj, hogy idehaza az önjelölt hangmérnök zsenik mindent jobban akarnak tudni a zenésztől és önhatalmúlag végállástól végállásig tekergetik az összes potit a keverőn, amivel az esetek 90% ban többet ártanak, mint használnak!
ha jól tudom - ha a gitáros nem is tesz reverb-et a cuccán - a jó technikus megfűszerezi egy kis csipetnyivel, hogy jobban együtt szóljon a zenekar...
bár én nem ismerem hogy szóltok, meg ilyenek, de nekem ez a atapasztalatom... a reverb funkiószerű dolog, az a szerepe, hogy egyben szóljon a zenekar... mint a lemezen
nemnagyon tudok olyan hangfelvételt mondani, ahol nincs reverb rátéve
Van jelentősége sztereó image-ről beszélni a koncertek esetében? Nekem, mint kezdő zenésznek, sajnos nem sok jó tapasztalatom van a hangosítás/keverés terén. Az hogy egy leheletnyi tér-effektel megfűszerezzem a szólót, v kíséretet egyelőre olyan mint halottnak a csók...elveszik a kásában
Persze, Ti azér más körülmények közt szoktatok játszani, ez tény...
Szia! A kiséretre általában nem használok reverbet, csak egy kis ping-pong, vagy ring delayt a stereo image miatt. Néhány speciális esetbe, egyes lassú balladák esetében, használok egy kicsit, de nem igazán jellemző.
Általánosan mindenki ezt csinálja a világban.
Szia Steve Azt kérdezném,hogy koncerten használsz reverbet a kisérethez és ha igen mennyire elterjedt a reverb használat kiséretre a gitárosok körében. Köszi
Nem nagyon ismerem ezeket, a TT szériát inkább, nekem is az van.
Persze , fontos a technika, csak, ezeken a fórumokon sokszor úgy tűnik, mintha sok gitárosnak a zene pengetéstechnikákból, ujjrendekből, és ilyesmikből állna, és közben No Gondolat, olyan, mintha az eszköz vállna céllá! ..Olyan, mintha valaki irna egy lemeznyi gitárzenét ilyen cimekkel, hogy 1-es, 2-es, 3-as, vagy mondjuk ilyen cimekkel: Arpeggio, Economic picking, Alterációk, Tengelyrendszer....röhej lenne, de néha mert mindig csak erről van szó, azt érzem effelé megyünk!
Igy van, Rókakoma rávilágított a kérdésem okára. Eddig sweep pengetést használtam, csak heccből "áttértem" a váltottra, pár hét után viszont azt vettem észre, hogy határozottabban pengetek, és gyorsabb futamoknál is biztosabban ül a kezemben a hangszer (mégha a tényleg gyors részeknél sweep-et használok is) könnyebb verset írni anyanyelven...
micsoda zárógondolat...
Annyira jó ilyet olvasni egy profitól de azért azt biztos elismered, hogy a technikai felkészültség nélkül nem lehet 100%-ban kifejezni az érzelmeket, gondolatokat hangszeren... ezért valamennyire indokolt a kolléga kérdése :)
amúgy én pár hete feltettem egy kérdést neked, biztos elkerülte a figyelmedet, szóval még egyszer: tudom, hogy kapcsolatban állsz a Laney-vel. Én most egy előfokcsöves Laney kombóval szemezek (TF3 ill.TFX3). Kérdésem, hogy te próbáltad-e valamelyiket, vagy egyáltalán hallottad-e már őket (az utódjuk - mivel ezek már leállított szériák -, az LV sorozat).
Foglalkozz inkább azzal, hogy mit akarsz kifejezni, és hogy az érzelmeidet át tudd tenni a gitárba, mint azzal, hogy melyik pengetés dinamikailag az egyenletesebb!
A zene, mint kifejezésmód nem az egyenletességről szól, mint ahogy az élet sem!Az eszközök a hallgatók közül senkit sem érdekelnek, csak a hatások!
Azt, hogy feltétlenül egyenetlenebb lenne, nem irom alá, egyébként a Guitar Rig-et kifejezetten útálom, a GTR teljesen szépen követi a gitár hangerőpoti tekergetését, a legerősebb gainnél is szépen kitisztul, ellentétben a G.Riggel.
Eco. az egyszerűbb, gyorsabb, az alt. meg ha kigyakorlod, egyenletesebb tempójú és hangerejű, de jóval nehezebb. Ráadásul én szeretem az eco. egyenetlenebb hangerejét, de digitális cuccokon nem mindig jön át. (ezért váltottam GTR-re a Guitar Rig-ről)
Én igazilusta ember lévén, gyerekkoromban automatikusan azt kezdtem csinálni, hogy mindig azt a pengetést alkalmaztam, ami az adott pillanatban a legpraktikusabb, ha ugy jön ki, váltott, ha úgy jön ki, sweep. Cseszegettek is érte , hogy mi az hogy irányba maradok..., de nem sokat érdekelt! Persze , akkor még azt sem tudtuk, létezik economic, meg ilyesmi... csináltuk, ami jött! Amikor az első Van Halen lemezt meghallgattam( Eruption bakeliten!!! ) azt sem tudtam, hogy létezik tapping, meg, hogy hogy néz ki a Van Halen, szóval ki kellett találni, hogy a fenébe csinálja ezt! Fura világ volt!
Az economicot használja és ő sweep picking néven ismeri. Amióta gitározik, azóta penget így, nem kis konfliktust okozva.
Majd bővebben kifejti, oktatni is ezt szokta. (Én meg anno Petrucci és más gitárosok hatására kezdtem el az alt. pickinget, nem szólt jobban és nehezebb is volt)
Jó látni, hogy "lelkes amatőrökkel" is ÉLVEZED a zenélés !
Na ez a nagy dolog, még van tűz, élet benned, és nem vagy fásult "sztár" :) ZENÉSZ VAGY ! Grat.
Az Aréna bulira nem érvényes a jegy, ez nem a zenekar saját bulija, a szervező cég megvett bennünket "kilóra" szóval az ilyen koncertekre nem érvényes, ahogy a 2007-es Arénára sem volt az.
Bármelyik másikra igen.
Steve:
Van nekem a DVD-d amit attál anno a gitársuliban (tarjánban), ahhoz járt egy Edda koncertjegy, ami bármelyik koncertre beváltható.
Ugyan már nem járok hozzád (Tudod, azok a mocskos anyagiak, talán jövőre lesz olcsóbb szálásom), de beválthatnám-e a 12. 19-ei koncertre?
Ahol most tartok gitározásban: Sajnos egy hiba nálam eléggé végzetes (azután bénázom a legtöbbet), úgyhogy először ezt kellene magamban helyretennem, de amúgy nem adtam fel. Csak eléggé akadozva jutok előre emiatt.
Itt egy kis részlet az egyik erdélyi bulinkból, ebben a nótában két ottani barátunk, Fülöp Imi gutáros és Horváth Zoli énekes, a marosvásárhelyi DEFENDER zenekarból, működött közre.
A koncert Szászrégenben egy hangulatos kis klubban volt a múlt héten.
Na végre egy INTERJÚ!
El van mondva levan írva világosan minden, nem kell kérdezgetni találgatni semmit,pedig sokkal többről szól mint az EDDA-,és Steve munkássága.
Gratulálok, és további jó zenélést mindegyik "fronton"
Azért ez nagyon szomorú, ha belegondolok... pedig ha az Edda is belefut ilyen emberekbe, akkor az én amatőr szintemen mire is várhatnék...
nekem mindig az a szívfájdalmam, hogy szinte mindig kontroll nélkül állunk színpadra. Annyira nem tudok úgy gitározni, ha nem hallom magam, hogy őrület. Automatikusan erősebben pengetek, persze ettől oda a dinamika, az erősítő a combom mellett üvölt, de persze nem hallok semmit, csak káoszt.
Minél kevesebb teret hagysz a" hangmérnöknek" az " önmegvalósitás" - ra, annál jobban jársz!
Magyarul , ha egy relativ kész soundot kap és megmondod neki, hogy letöröd a kezét ( finomabb megfogalmazásból nem nagyon értenek..) , ha hozzányúl a potikhoz, akkor van valami esélyed, bár néha a fenyegetés sem elég, hogy ne b..sza szét amiért sokat dolgoztál! Szinte mindig ezt tapasztalom! Egyszer megirtam Luke- nak, hogy milyen koncepsió szerint dolgozik a hangmérnök, akivel akkoriban az EDDA járt és azt irta vissza, hogy öntsem le benzinnel és gyújtsam meg, továbbitottam volna neki a levelet, de semmilyen nyelven nem beszél, szinte majdnem beleértve a magyart is ( suk-sük, meg ilyesmi ) !
Létezik hibrid megoldás is:
Itt a srác az erősítő FX send-jét kötötte vonalba, aztán rárakott IR alapú ládaszimulációt. Ez ugyan a cipekedést nem könnyíti meg, de nem kell mikrofonozással bajlódni, és lehet kussban felvenni.
2010-11-17 11:43 |
#1026
Hát nem tudom..én azért mindig elmosolyodom, amikor meghallom a csöves Diezel hangját a dalaimban, és ezt az érzést digit cucc még nem tudta kiváltani belőlem - pedig én is dolgozgatok velük.
2010-11-17 11:14 |
#1025
Tényleg jól szól. Engem csak az a hang zavar, amikor a felvétel előtt bezörög a gitár és azon nagyon hallatszik, hogy vonal hang. De közben nyilván nem lehet megmondani, hogy mivel csináltál a sound-ot.
Régen át akarok térni a vonalból stúdiózásra, de még nem sikerült ehhez jó motyót találnom.. ..pedig könnyebb lenne, mint mikrofonozással bajlódni.
Elképesztő, hol tart ma már a modellezés, meg úgy általában a digitális világ...
Remélem, Istvánt nem zavarja, ha belinkelek egy videót, ezen én megdöbbentem, hogy hogyan tud szólni egy POD meg egy Luke (és ez utóbbiért nem is annyira off )
A hangsúly a "más tollával ékeskedés" érveden volt. Ha ezzel érveltél, akkor ilyen szempontból lényegtelen, hogy 4 számot játszol, vagy a teljes műsort.
Nem vagyunk tribute, van négy Toto szám a műsorban a saját számok mellett, ennyi. Sosem írtam olyat, hogy nem játszom feldolgozásokat, csak saját számokkal kiállni eléggé kockázatos a mai világban, ezért kell mellé feldolgozás is. Szerintem egyértelmű, nem is értem, mit nem értesz ezen. Aki CSAK feldolgozásokat játszik, az a vendéglátós, vagy a tribute.
No offense, de nem vágom: épp ma ágáltál a tribute zenekarok ellen, mondván hogy "más tollával ékeskednek", erre kiderül, ti is játszotok mástól számokat. Akkor most hogy is van ez?
A Tambu mekkora lemez már, az egyik zenekaromban nagy közös kedvenc, két számot is játszunk róla :) Meg az After You've Gone-t, és a Melanie-t is. Számomra Lukather hangjával van a legnagyobb érzelmi töltete a Toto-nak, illetve Joseph Williams a no.2.
Steve, a Jeff-el kapcsolatban... Tambu és utána levő lemezekről is játszatok számokat (esetleg Luke szólólemezek is), vagy szigorúan csak Porcaro által feljátszott számok vannak műsoron ? (Nagyon régen láttalak benneteket, abból az időből csak korai, Kimball-os nótákra emlékszem...)
nagyon élveztem ezt az interjút, köszi az utókor nevében is! Rengeteg mindent elmondtál, amit sokan így gondolunk. kár, hogy sok örülni való nincs ezen....