Perpill 3 usa 2 német egy magyar cuccot készítünk párhuzamosan, több különböző modell 1200-2200 euróig.
A zenészeket itthon sajna jobban megfektették a korlátozások anyagilag.
Szóval le aki akar az csapjon le arra az itthon keringő pár korábbi darabra, mert egyrészt nem nagyon adják el másrészt nem lesz olcsóbb se :Đ
Én ezt találtam ami sosem fog elkelni kategória ennyiért "https://gsfanatic.com/hu/hirdetes/210355/elado-makosamp-gitarerosito-9-fej", https://gsfanatic.com/hu/hirdetes/517646/elado-makosamp-gitarerosito-9-fej
Nem biztos, hogy szar, de drágán nem lehet eladni amennyiért vették szerencsétlenek, mert nincs neve. Ezért kérdeztem volna, hogy a mákos árjegyzék hol tekinthető meg?
Azért mondhatnál valamit amíg csináltad mennyi volt a közép? A faxomba sincs leírva egy erősítő ára. Mákoss cájgot láttam már 80 huf-ért lelakva eladót, de Greg cucokkal nincs kitömve az apróhirdetés rovat. Sőt eladó sincs egy sem. Olyan titok ez, hog minek mi az ára?
Mákosnak nincs szerencséje ezzel a név dologgal.
Úgy rémlik,mesélte egyszer hogy a Mako Amplificationnal is volt valami név affér, utána váltott Kaos-ra ha jól tévedek.
Bár aztán hogy számít-e ez a név azonosság valamit,a fene se tudja. Valószínűleg nem.
Protone néven se csak Attila gyárt hangtechnikai cuccokat, és a Greg névből is volt itt már kisebb vita fórum szinten. De talán megférnek egymás mellett ezek az azonos vagy hasonló nevű márkák. Jogi vita ne legyen,azt kész.
Jó, jó...... összeírom majd az esszenciáját, előrebocsátva hogy nem vállalom fel a megmondó ember szerepét....a saját anyagaimmal, eljárásaimmal használhatók a trafóim, de nem az egyetlen út a jó hanghoz. És már itt is a kérdés: mi a jó sound , kinek mi a jó...
Amit hoztál amikor itt jártál nálam, azt sokáig emlegettem....fincsi volt
Trafókra visszatérve... Nézzétek a teljesítmény és a huzal terhelhetőség viszonyát. Második oszlop és negyedik oszlop... minél nagyobb a teljesítmény annál kisebb az Amper per négyzetmilliméter....A jobb minőségű vas csak annyit számít, hogy azonos gerjesztés mellett kisebb a vasveszteség, Ami persze nem elhanyagolható) az A/mm2 a trafó méretétől függ.( A Grain oriental iron kérdés és a kimenők világa az külön litánia....)
Ennek az a magyarázata, hogy a kis mérethez nagy felület tartozik, a nagy teljesítményű trafóhoz arányaiban kisebb felület...vagy jobban melegszik, vagy kisebb áramsűrűséggel tervezzük a trafót. A környezeti hőmérséklethez képest 15- 30 Celsius delta T -re méretezzük a hálózatit.
Egyszer (ha érdekel valakit) írok egy (messze nem tudományos) gyakorlatias értekezést a kimenőkről....úgy is kiöregszem rövidesen. keresnék valakit akinek átadhatom a technológiát...
Varom szeretettel.
Igazabol engem az erdekelne, hogy a vas minosege hogyan befolyasolja az aramsuruseget.
Tehat mindenfele minosegu vas tablazatat kellene vegignezni.
Aztan keresni osszefuggest. Meg hogy ha valtoztathato akkor annak mi az oka.
De nagyreszt olyasmi lehet amit lentebb kiokoskodtam.
Vagy nem. :)
Halihó Fiúk!
Felteszek két táblázatot a vasakról amit használok, figyeljétek meg az összefüggést az áramsűrűség és a teljesítmény között.... holnap írnék róla, feltéve hogy érdekel valakit...M 400 hálózati, M111 kimenő...
Ezen én is agyaltam sokat. A hosszabbítót 3x2,5mm-ert használok. A házi kókány plazmavágómat viszi, a hái kókány co2 hegesztőt és az inverteres ívet is. A tescos 1,5mm-es kloákát el kell felejteni.
Fhu, hirtelen nem találom, ahogy szabadtéri Metallica koncerten lángol a szub melletti kábelhalom, mert a maradék sok métert nem nyolcasba, hanem karikába rakták le mellé aztán elolvadt és lángra is kapott mikor megdörrent az a pártízezer watt :D
Maradjunk annyiban, hogy puding próbája az evés. Ötször voltam Cyklon talin, mindig vittem saját tervezésű szerény erősítőt az általam tekert trafókkal. Nem Attila, Ákos, Roland kategória, de azért úgy rémlik nem is égtem be. Kérdezd meg őket.
En is olvastam mar mindent, egyik legerdekesebb elektrotechnikai dolog a tekercs meg a trafo.
De olyan mint az opera, vagy megszereted elsore vagy megutalod.
Mivel nem vagyok trafotekercselo ugy vagyok ezzel mint 10 eves koromban voltam a pinaval.
Tudtam nagyjabol hol keressem meg mire valo meg hogy nez ki, meg tenyleg mindent. de mig az embert meg nem csapja a szaga addig csak elmeleti fizika az egesz.
De ha veszel egy 50 meteres hosszabbitot es elolvasod a hasznalti utasitasat akkor abban benne van, hogy a hosszabbitorol az osszes kabelt le kell tekerni ha nagy arammal hasznalod.
Maskepp tulmelegedik es elolvad az egesz.
Ezert van otthon mindig 5 meteres, 10 meg 20 meg akarhany meteres, hogy mindig teljesen a dobrol letekerve tudd hasznalni.
Tegyuk fel van egy kurvajo vasad es kevesebb menetszammal meg tudod oldani ugyanazt a trafot akkor persze, jo esellyel a melegedes is kisebb lesz de az eloallitott homennyiseg tobb ha veknyabb huzalt hasznalsz ugyanarra a teljesitmenyre. Amit a jobb vas miatti tekercselesi konstrukcioval persze el tudsz biztonsaggal vezetni.
Szoval lehet, melegedes szempontjabol mehetsz felfele aramsuruseggel de szerintem a rez ohmos ellenallasanak novekedese miatt nagyobb lesz a rezveszteseged. Ha van egy olyan trafod ami mondjuk kurvajo vason van es tiz menet primer eleg neki es mondjul egy menet szekunderben tud indukalni 23 volt feszultseget, akkor ha mondjuk szaz vattot akarsz belole kiszedni akkor ahhoz ugyanakkora atfolyo aram kell mintha ezt egy sokmenetes szekunder konstrukcioval akarnad megoldani.
A teljesitmenyt le kell adnia valahogyan. Na meg ha nem veszed figyelembe a vas sajatossagait es maradsz magasabb menetszamoknal akkor hiaba kurvajo a vasad, ettol meg a konstrukcio nem fog engedni magasabb aramsuruseget.
Szoval kozvetetten tenyleg van kapcsolat a vas minosege meg a huzal terhelhetosege kozott de kozvetlen nincs.
Ezt most igy ebed kozben agyaltam ki,
Majd nezek otthon valaki konyvet az okosak mit mondanak erre.
Na meg a kavemat is megittam.
Dehogy tudok fejből képletet. 1.5mm-es réz konnektorban simán terhelhető 20A-l, trafón belül max. 4-5. Azért ennek csak van valamilyen oka? Ha Cyklon benéz elmeséli, ő itt a trafókirály.
Különben én is olvastam már ilyet hogy hiperszilnél meg toroidnál jóval nagyobb áramsűrűséggel számolnak. Toroidnál akár 5A/mm2 -vel is.
Ezek szerint akkor a melegedés nem probléma ? Mert én is úgy gondoltam hogy a melegedés miatt lett kitalálva a 2.5A/mm2, de ezek szerint mégsem, hanem a régi vasakhoz ?
Miert vasfuggo az aramsuruseg?
A volt/menet az vasfuggo, de egy jobb vastol adott vezeto miert lenne kepes nagyobb aramot elviselni?
A vas minosege az induktivitasba meg a hiszteriaveszedelembe (hiszterezisveszteseg) szol bele igazabol.
Ahhoz, hogy adott teljesitmenyt le tudj adni ahhoz kell adott aram amihez meg kell adott keresztmetszet, hogy ne melegedjen.
Gondolom en, de mar reg tanultam ezeket.
Szoval ha mutatsz egy kepletet akkor az erdekel.
Legyen inkább 150mA, az áramsűrűség pedig vasfüggő. Sima dinamólemeznél 2.5, de modern anyagnán pl. Waasner, hiperszil akár 4A/mm2 -el is számolhatsz. Utoljára ilyet SM102/A -ra tekertem, prim: 0.55, anód 0.4mm zzcu. Az utóbbin akár 300mA is folyhatna. Ki kell hsználni a csévetest adta teret, persze precízen tekerni, szigetelni. Nem kell sajnálni a keresztmetszetet, ha belefér. Szilárdtest egyenirányításnál nincs jelentősége az anódtekercs Ohm-s ellenállásának.
Szerintetek egy PP csöves hálózati trafó anódtekercsét azt hogyan méretezik ?
Nekem az tűnik logikusnak hogy a nyugalmi és a csúcsáram közötti árammal kell számolni. Pl. 40mA a nyugalmi, és 120mA a csúcs(EL34), akkor 80mA-el egy csőnél.
Aztán 2.5A / mm2.
Benned egy Euripidész, egy Pontoszi Hérakleidész, egy Arisztoklész , vagy egy Pszeudo-Dionüsziosz veszett el....Néha felfedezni vélem személyiségedben Marcus Aurelius római császárt, de Rejtő Jenőt is.Mondjuk arcformád, és orrod kiköpött Euripidész.
Alapvetoen ugy lennenk, hogy van egy belso vilagunk meg van a kulso, altalunk szemlelt, tudattal felfogott vilag. Ha nagyon le akarom egyszerusiteni.
De egy szint folott a belso vilagod is annyira gazdag, hogy azt is tudod szemlelni sajat magadnak. Tehat a fejeden beluli kepzeletbeli vilag is az ened megfigyelesenek a targya es a tudatod egy szinttel beljebb/feljebb lep.
Igen, jogos a felvetes, vannak egesz finom atmenetek.
Termeszetesen barmi lehet a fizetseg, a lenyeg az, hogy amit kapsz az a hasznodra valjon.
Ami idot aldozunk a veges am remelhetoleg hosszu eletunkbol masok problemainak a megoldasara azzal aranyosan kell visszakapnunk is. De hogy ez penz e vagy egy talicska sutotok az igazabol mindegy.
Mondjuk ha kezdo szemelyi edzo vagyok es ingyen adok orakat a barati korben azzal en is tobb leszek mert mondjuk szerzek szakmai gyakorlatot es nem a fizetos kuncsaftoknak kell megszenvedni a kezdeti szakmai botladozasokat.
Szoval ugyanez igaz lehet a szervizelesre vagy marmire. Amennyiben tenyleg tapasztalatot szerzel es tobb leszel vele attol kezdve teljesen rendben van.
Egy masik pelda, amit kifelejtettem a gondolatmenetbol:
Ha fodrasz vagy es lenyirod szaz hajlektalan hajat ingyen, vagy etelt osztasz a szegenyeknek, ezzel is te leszel tobb. Nem belulrol, nem a belso ertekeid fognak novekedni, hanem a kulso megitelesed fog javulni. Jobb embernek fognak tartani es ez ugyanolyan jellemfejlodes mint a belso kepessegeid tudasod meg egyebek fejlesztese. Szoval igen, egy ertekes nap lehet igy is ertekes.
Nagyon jó meglátás. Ugyanakkor a "közösség felé tett szolgálatod" beleeshet abba a kategóriába, amitől a te napod is több lesz. És akkor felmerül a kérdés, hogy a "fizetség" törvényszerűen csak és kizárólag pénz kell legyen?
En egy 80%-ban mindenfele nemzetisegu faluban elek, jobbra/balra pedig tenger :)
Sok dolgot lehet itt tanulni, de foleg a munkad, az idod meg az eleted erteket tanulod meg.
Aztan 46 evesen ez a mai napom - vagy akarmelyik nap - ertekesebb meg tudatosabb mint egy napom volt husz eves koromban. Nem attol ertekes, hogy erteket teremtek vagy dolgozok, vagy keresek penzt. Ezektol csak a vilag gazdasaga ertekesebb a GDP tobb meg a fonok gazdagabb.
Attol ertekes egy nap - ha ertekes - hogy nap vegere en lettem ertekesebb. Pihentem mert arra volt szuksegem, bebasztam mert arra, tornaztam, dolgoztam, akarmi igazabol de magamat tettem tobbe magamat fejlesztettem nem pedig a vilag fele tettem szolgalatot. Barmennyire is "hangya" szemleletu kulturaban elunk meg az elet ertelme nagy szazalekban a kozosseg szolgalata egy onmegvalositas szerkezeten kuldetestudaton keresztul, kell az az onzo jatekos "tucsok" idoszak is. Ezeket akkor tudod megteremteni, ha a vilag fele tett szolgalataidert elkered azt ami ezert jar.
Ha ingyen hajlando vagy a kozosseg fele tett szolgalataidat csinalni az ugyanolyan torzult ertekszemlelet mint mikor valaki elvarja, hogy ingyen csinald. Ezeknek a vegeredmenye semmikep nem lesz egy tiszta es attekintheto ertekrendu kozeg.
Ezeket nem konkretan a te esetedre irom, hanem ugy altalanossagban ertem.
"Egyebkent itt ez forditva van mint otthon." Nem feltétlenül. Én egy, a mai napig kb. 80%-ban német nemzetiségű faluban élek, jobbra/balra pedig horvátok. Javítok nekik ezt-azt haverságból, alkatrészáron, majd szólnak: Nem úgy van Gyuri, mindennek megvan az ára. Hűséges falvak, 1922-ben visszaszavaztak, nem akartak osztrákok lenni. Történelem/mentalitás.
Igazad van Robi! Nagyon sokszor segítettem én is embereknek, főleg, ha látszott, hogy "a gyerek éhezik", de néha beleszaladok olyanba, hogy visszaélnek a segítőkészséggel, elkezdenek pumpolni, fillérekért mindent kérnek. ...most hajtottam el nemrég én is egy ilyet, több ingyenes " csak a biztosítékot kellene kicserélni" után trafókon ötletelt, egyedieket szeretett volna fillérekért...ettől függetlenül, ha valaki hozzám fordul, időm erejéig ha tudok segítek.
En is csinaltam sok ilyet. Sokan viszonoztak is.
De mikor bejon hozzam illeto, hogy nincs penze aztan megjavitom a szarjat ilyen haveri hamburegeres arfolyamon aztan mikor meg lett penze akkor vitte mashova. Az ilyesmi lelomboz. De mondom, a problema ezzel az, hogy neked extra utanajaras meg szarakodas, hogy o sporoljon 5 forintot.
Egyebkent itt ez forditva van mint otthon. Itt ha csinalok valakinek valami aprosagot es legyintek, hogy hagyjad a faszba akkor abbol felhaborodas szokott lenni.
Hozzáteszem, hogy itthon azért annyira nem rózsás a helyzet, hogy ha netán kiejteném a "bench fee" kifejezést a számon, akkor kábé egyetlen ügyfél se lenne (jó, mondjuk erősítőket nem is nagyon szervizelek, én pedálos csávó vagyok inkább). És ez nem a forint erőssége/gyengesége, de nem is a háztartások anyagi helyzete elsősorban. Egész egyszerűen ennyire fillérbaszó itthon a nagy többség.
Az van, hogy nem mondtam el a háttértörténet. Szóval egy ismerős erősítőjéről van szó, amit alkatrészárban javítok neki, szívességből. Ő mondja meg, mit akar kicserélni benne, én meg, hogy mennyibe kerül. Szívesen meggyőzném a pufferkondik cseréjéről, ha van olcsóbb alternatíva a 15EUR-nál, akkor lehet sikerül is. Ha nincs, akkor legfeljebb nem lesz meggyőzve, és nem lesz kicserélve, ennyi. Ha nem ismerős lenne, akkor nem futnék plusz köröket, egyszerűen megmondanám, hogy F+T, ennyibe kerül, kell, nem kell? Amúgy pont tökre egyetértek azzal, amit mondasz, a szar forint mellett sem kellene, hogy a 15EUR egy erősítő szervizelésénél gondot okozzon, ha meg mégis, akkor így járt a kedves üf.
Az egy dolog.
De csak azert mert valaki nem akar vagy nem tud kolteni valamire, a szervizes ember fusson koroket meg oldja meg mas anyagi helyzetet gyakorlatilag.
Szoval ebbe a faszomat mar, erted.
F+T valami 12 euroba kerul az egesz. Vagy ilyesmi.
Baszki, az egy pizza ara.
A low budget mit jelent akkor?
Mindenfele gonoszkodastol meg cinizmustol mentesen kerdezem mert egyszeruen nem ertem.
Nem tudom jelenleg milyenek az IC-k, a régiekkel nekem nem volt bajom.........amit most kapsz "olcsón", arra nem cserélném le,viszont az F&T mellett nagyon jók pl. a BC ( Philips ) axiálisok, amik szintén nem olcsók...ha megírod nekem mailben, mire van szükséged, megnézem a rakatomat, lehet hogy tudok küldeni.
Szaki Urak!
Van nálam javításra egy Fender Blues Junior, és kicserélném az IC márkájú gyári pufferkondikat, mivel ezekről nem sok jót hallotam. Sajna kicsit low budget a dolog, van olyan olcsójános megoldás, ami jó is? Szívem szerint persze F+T kondikat tennék bele, de az most nem fér bele a keretbe. Vagy ha már olcsóskodunk, akkor hagyjam a francba, kicsi pénzért úgysincs jobb az IC-nél? Axiális, minimum 450V-os elkóból kellene 3db 22u-s és egy 47u-s. Igazából az sem baj, ha nem axiális, legfeljebb kreatívkodok kicsit a lábakkal. Köszi!
Ez azt jelenti, hogy tekergetés közben volt olyan eset, mikor a fűtés a "levegőben" volt, illetve mikor az egyik vagy másik "ága" testen. Ha a fűtésből eredő búgás van, szerintem már ezkkor is hallani kellett volna változást (van test, nincs test). Bár ki tudja? Minden esetre, ha kicserélted a trimmert, és még búg, cserélj csövet is, egy próbát megér. Aztán meg ellenőrizd a tápokat (+/- 15V)!
Igen, de van a gyártási szórás, és selejt tényező is, amit ez a cikk nem vesz figyelembe, és igazából egy-egy ilyen eszköz beszerzésének esélye eléggé a véletlen műve (vagy poisson-eloszlás, azt hiszem, ha valaki nem hisz a véletlenben, de már rég tanultam valószínűségszámítást. :D ). Illetve pl. az ebayen azért elég jó esélye van :D De lényegtelen, mert a romlás zaj és sávszélesség tekintetében fog jelentkezni, a mi esetünket (búgás) nem érinti.
Sziasztok ismét! Valaki tudna nekem segítség gyanánt linkelni vagy küldeni egy "tiny terror" előlapot a piktogramokkal, hogy egy levonót nyomassak magamnak előlap gyanánt(hombreerno@freemail.hu)? Nyilván nem írom rá, hogy oranzs a gányolmányomra, tehát az a rész nem kéne. Hívogattam én cégeket, ahol marnak, meg nyomtatnak léctől kezdve mindenre, de egy épkézláb összeget nem ugatott senki. "Majd a kollegák beszerkesztik és adunk árajánlatot" A legolcsóbb volt, aki közölte, hogy egy 200x50-es hablemez(vajon mi ez) ennyit kóstál amit a"kollegák bevisznek" előtte. Nekem nincsen 20-30 ezrem egy előlapgyártásra, akinek esetleg van egy méretarányos minta a fenti kacatról, kérem segítsen! Üdv
Raul: a "trimmer nem műxik" jelen esetben azt jelenti, hogy a szénpályában szakadás van kb. a fordulat 2/3-ánál (vagy 1/3-ánál, ha a másik irányból nézed ). Azaz a csúszka és az egyik láb közt kb. 650Ohm-ig mérek ellenállást, miközben a csúszka és a másik láb közt szakadást mérek, utána meg megfordul: a csúszka és az egyik láb közt mérek szakadást, míg a másik lábhoz képest 350Ohm-tól szépen lecsökken 0-ra. Ezt mértem az áramkörben is (illetve ott nem tekergettem, csak azt láttam, hogy egyik oldal felé szakadás van). Sajna nem jegyeztem fel az állását, de el tudom képzelni, hogy az volt a gyári állás, kapott valami nagyobb áramot, és elégett a szénpálya. Ellenben egyéb égésnyomot nem látok sehol a nyákon, se magán a trimmeren, iletve működött is az erősítő, füstjelek nélkül, ergo egyébként működőképes nem hiszem, hogy baja lenne.
Gyári állapot: kezdetnek ezt tervezem én is visszaállítani, csak inkább talán nem trimmerrel, hanem két ellenállással, hiszen úgyis szimmetrikusnak kell lennie. Csak mivel alapvetően csak pedálozok, így itthon a megfelelő értékekből csak 1/8W-os kicsike ellenállások vannak, amiket ide nem tennék be Már úton vannak az alkatrészek, szóval amint megjön, kipróbálom (innen Rádról elég nehéz kiugrani a boltba egy csokor ellenállásért )
Az IC-kkel elültettétek a bogarat a fülemben, lehet, hogy nekiállok jobb minőségű holmikra cserélgetni a TL072-ket. Csak utálok SMD-t forrasztani...
Csatlakoznék Rolandhoz, először az eredeti állapot visszaállításával próbálkoznék és keresném nincs-e megváltozott körülmény a kapcsolásban..... ha nem lesz jó, akkor megemelném a fűtést akár az anód tápból leosztva két ellenállással, olyan 30-50 V-ra, persze oda kellene egy néhány száz nF-os kondi is test felé. ( pusztán a DC táp nem hoz mindig zajmentességet, csak ha minden ideális az áramkörben) ....ha minden ok, csak csőzajt hallhatsz.
Én valami N-akármi és négy szám nevű (nem jut eszembe és lusta vagyok kimenni és megnézni az IC nevét) IC-t használtam egyszer próbaképp valami basszus fejben amiben TL072 volt eredetileg, a lábkiosztás ugyanaz volt.
Ha az a fűtés közepelő trimmer nem működik, az simán lehet a zaj forrása.De ezt elég könnyen ki lehet deríteni, vagy egy másik, működőképes trimmer beszerelésével,vagy két 100-150R ellenállás bepróbálásával.
Mindenesetre ha közepeletlenül, csak simán az AC-t kapja a cső jelenleg,az nagy valószínűséggel visz zajt a rendszerbe.
Amúgy a "trimmer nem működik" az jelen esetben mit jelent? A trimmer csúszkája nem ér le az ellenállás pályára? Vagy kopott már a pálya? Csak azért kérdem,mert ezeket általában beállítják a gyárban,aztán úgy van hagyva,nem fog elkopni a használattól......optimális esetben :)
Szerintem a DC fűtés előtt mindenképp próbáld meg az eredeti állapot visszaállítását, ahogy írják lejjeb a többiek, a gyárban a végellenőrzéskor nem engednek ki zajos darabot, bár tudom,vannak azért buktatók, én is elektronikai gyártásban dolgozok, láttam már egysmást. :D
De feltételezve hogy jól és zajtalanul került ki a gyárból, az eredeti állapot visszaállítása lenne szerintem az első lépés a DC filament előtt. Ha egy IC a hibás,akkor annál is.
Illetve kicsit kutakodtam, és ezt találtam az opamp-ok öregedéséről. Nem olvastam végig, mert valszeg a méréstechnika és az adatok feldolgozásának részét nem érteném (nagyon rég nem foglalkoztam már ilyesmivel...), de az eredmény azért nagyjából érthető: két év folyamatos használat mellett sem nőtt annyit a zaj, ami a mi alkalmazásainkban észlelhető/hallható volna. Arra nem találtam utalást, hogy a változáshoz van-e köze a használatnak, de a cikk elején felsorolt okok nagyrészt nem függenek össze a használattal, ergo valszeg a raktárban álló chip-ek kb. ugyanennyit öregednek. A trend lineárisnak tűnik, jó kérdés, hogy mondjuk 10 év alatt mennyit mászik el egy opamp, de mivel az időtengely mindenhol logaritmikus, így a 2 év és a 10 év közt nincs hatalmas különbség.
Igen, úgy is búg. Legalábbis ha jól látom a kapcsoláson, akkor ha nincs bedugva semmi a bemenetre, akkor az automatice rövidre van zárva, márpedig akkor is búg.
Mindenkinek köszi az infókat, tippeket, most az jön, hogy várok pár alkatrészt, aztán megcsinálom a virtuális középleágazást (ami ugye nem működött a hibás trimmer miatt), ha az sem segít, akkor meg a dc fűtést, aztán majd legfeljebb jelentkezem, ha ez nem segített - bár talán akkor már inkább a barkácsban borzolom ezzel az idegeket tovább
Rövidre zárt bemenettel is búg? Lehet csak "normális" diódás vágós IC-s erősítő búgás, ezek ugye sokkal többet erősítenek egy csövesnél, és jobban felerősítik a zajt, amit a pickupod, kábeled összeszed. Szóval lehet csak mesgzoktad a csövesed és most már zavar ez, ami régen akár fel se tűnt volna. :)
"Még nem hallottam Si-alapú félvezetők esetén öregedésről..." - pedig létező dolog, bár ebben az esetben nem hinném, hogy ez áll fenn, de a műveleti erősítők be tudnak zajosodni, ahogyan a tranzisztorok is az idő előre haladtával. De ugye, most nem zajról van szó.
A cső oké, és azt is ki fogom próbálni csereberélni, de az IC? Még nem hallottam Si-alapú félvezetők esetén öregedésről... Ge-tranyóknál igen, ugyancsak "öregszenek" az elektrolit kondik. De ennyi időtartam alatt nem hiszem, hogy Si-alapú félvezetők komolyabban változni tudnak (az LV300 max. 10-15 éves típus). Ha az a zaj forrása, akkor az gyári hiba lenne inkább. Amúgysem szívesen csereberélnék benne opamp-okat, mert az egész előfok (a csöves rész kivételével) felületszerelt
Hát ez az. A beüzemelő technikus zajosan nem engedné ki a gyárból. Ha még is, a boltban már kibukott volna. Ez egy elöregedési folyamat eredménye, ami inkább az aktív alkatrészekre jellemző. Cső vagy (és) IC. Ha az ECC oké, akkor TLE2072 foglalatban a TL072 helyet első körben.
Köszi, Raul. A hum trimmer közepének megemelésén gondolkodtam én is. Sajnos nem egyszerű, mert a nyákon ugye adott a föld, és oda van rakva a forrpontja. Nomeg akkor találnom kellene valami 40-50V körüli fix pontot. Talán a végfok tápja jó lehetne, az ugye +-45V, de nem okozna gondot, ha ezt a feszültséget használnám a fűtés virtuális középleágazásához? Valszeg egyelőre megpróbálnám sima ellenállásokkal, földre "közepelve", ahogy mondtam: az eredeti trimmer nem is működött, ergo egyáltalán nem volt virtuális középleágazás.
Az, hogy eredetileg milyen volt jó kérdés, mert azt nem tudom Hozzám eleve úgy került, hogy szinte az összes potit cserélni kellett, mert recsegett mind. Miután azzal végeztem, akkor tűnt fel, hogy a két torz csati iszonyat zajos. A kapcsolás alapján arra gyanakodtam, hogy a csöves résznél érdemes elkezdeni a keresgélést, így jutottam el oda, hogy a hum trimmer nem jó, ergo simán lehet pl. ez a zaj (egyik) forrása. Csak azon filóztam, hogy ha már hozzányúlok, akkor nem érdemesebb-e a nyákos kivitelezés miatt inkább DC fűtést csinálnom. Egy graetz, pár szűrőkondi és egy L7812 lenne, amire én gondolnék naívan ebben az esetben. Ennyi elég a DC fűtéshez, vagy valamit elfelejtek?
Aztán a további gondolatsor már spekuláció, arra nézvést, hogy mi van, ha még ezután is megmarad a zaj, akkor merre keresgéljek.
Némelyik esetben a DC fűtésnél is jobb megoldás lehet,na meg néha egyszerűbb is,ha a hum trim poti közepét el emeled potenciálban a földtől (30-50V).
Bár az 1k-s trimmert kicsit soknak gondolom oda,egy 220-330R közötti is elég.
Köszi a válaszokat. Most épp szétszedve pihenget az asztalomon, így nem tudom meghallgatni, de meghallgattam egy 100Hz-es hangot, emlékeim szerint kábé stimmel, így simán lehet brumm. Értem, hogy a két torzított csatiban jóval nagyobb a félvezetős erősítés is, én mégis első körben a csöves részre gyanakodnék, különösen amilyen módon meg van csinálva: a trafóból jövő AC kanócok gyakorlatilag a cső mellett mennek. Sajnos a végfok és az előfok félvezetős részének tápmadzagjai is, azokat max. arrébb tudom kicsit tolni, de nem elég hosszúak, hogy teljesen máshol vezessem. Meglehet, azokba is kellene egy kicsit toldanom, és még távolabb vinni őket a csőtől?
12,6V-on kb. 150mA-et vesz fel a fűtés. Ha DC ezt is láttam már Graetz előtt és után "közepelni". Általában 2x100-150Ohm ellenállás jó, vagy teszel be hasonló potit. Régi Laney-ben simán letették testre a fűtés egyik ágát. A zajos az nálad mit jelent? "Brummos", vagy sörétzaj?
Kedves Szakik!
Az alany csak előfokcsöves, de a kérdés talán passzol a topikba. Szóval került hozzám egy Laney LV300-as előfokcsöves motyó. Egy darab ECC83 van az előfokban, ott is csak a torzított csatornákon. Normális anódfeszültséget kap, szóval teljesen hétköznapi két triódás erősítő fokozatról van szó. A problémám a következő: a két torzított csatorna igen zajos. Az egész motyó nyákon van, a táptrafó mellett. Az anódfesz és a fűtés is egy-egy pár vezetéken érkezik, a vezetékek jó közel mennek a csőhöz :( Ezen még tudok valamit segíteni, de azon már nem, hogy a fűtés ugye nem sodort vezetékpáron megy a megfelelő lábakhoz, hanem a nyákon. Egy 1k-s trimmer volt a nyákon, ami a virtuális középleágazást volt hivatott beállítani, de ez a trimmer nem működött. Még nem cseréltem ki, mert elgondolkodtam: vajon ebben az esetben nem járnék jobban, ha egyeniránytanám a fűtésfeszültséget? A nyákos megoldás amúgysem túl elegáns, nem tudom, hogy a virtuális középleágazás visszahergelése (akár fix ellenállásokkal - én inkább errefelé hajaznék) eleget segít-e? Emitt a kapcsolás, a szaggatott vonallal körberajzolt rész az, ami a külön nyákon van:
A csövet megvilágító led-et ki akarom venni, baromira idegesít az ilyen hülyeség... Szóval mit gondoltok, alég visszarakni a virtuális középleágazást, vagy legyen inkább egyenirányítás? És ha az utóbbi, akkor hogyan? Simán egy L7812 elég a diódás egyenirányítás után? Elvileg el kellene bírnia egy cső fűtőáramát, nem? Ha jól számolok kb. 1W-ot kellene eldisszipálnia, arra egy kisebb hűtőborda is elég tán. Köszi!
Szia! Természetesen készítek Neked majd elő és hátlapot!
Potikat írd meg, hátha tudok segíteni!
Alapos munka lesz ez, mint eddig mindegyik, még ha fiókbantalált alkatrészekből is áll!! A régi Regent trafók úgy jók ahogy vannak, nem szabad hozzájuk nyúlni!
"Nem volt kedvem a táptrafó szekunderét áttekerni/tetni." Emlékeim szerint M102-s magon van, aminek nagyon kicsi (13mm) az ablakmagassága, szóval nem is férne bele több kanóc. Nagy gratula az újrahasznosításhoz!
Klassz lett, nekem is van még elfekvőben ez a Regent, sokszor terveztem már összedobni egy plexi szerűt, de most hogy láttam a tiédet, nekifogok. Nekem is van recycled erősítöm egy kis 15W-os, szinte csak azt használom, a táptrafója egy írásvetítőből lett készítve, a kimenő egy templomi hammond orgonából, sajnos az az orgona az enyészeté lett, beázott a pince ahol volt. Ennek a kimenőnek igen jó hangja van. Alapvetően plexi, de boost funkcióval, gitár potival a "tisztától" a HiGain-ig lehet, alapvetően egy plug"n play erősítő.
Nekem is van egy 30W-os PP-hez tekertetett trafóm. Sárdna csináltatta szakemberrel. Nem szép meg csilli-villi, de teljesen rendben van, direkt gitárerősítőhöz van, ha primert rákötöm semmi búgás-zúgás nincsen egyáltalán. Mintha rá sem lenne kötve. Szóval a mágneses szórása minimális.
Ha valakit érdekel, jó áron eladó.
(Mivel csak szobai 1-2W -osat építek, nem igazán van rá szükségem.)
Köszönöm a munka elismerését. A teljesítmény olyan 30W körül lesz EL34 volt benne, de az anyósfesz nem volt magas.Nem volt kedvem a táptrafó szekunderét áttekerni/tetni. Az eleje 4db trióda + 2db fázisforgatásnak. Úgy terveztem, hogy egy kapcsolóval kiiktathatóvá teszem az egyik triódát (pl. a másodikat) és 2 gain poti lesz benne. Nem kifejezetten tiszta a cél, hanem amolyan UK és modern US hangzás féle már amennyit az EL34 enged.De van katonai 5881-em is, majd ami kijön belőle. Levédettem a "Quarantine Amp"-ot is.
Ezek Wima MKP10 és MKS4 kondik, a katódban meg ERO 1uF van. A Delon-híd miatt valószínű meg kell majd duplázni a kapacitásokat, úgyhogy vagy kondi a kondin lesz elhelyezés szempontjából, vagy van 2db 470uF 450V Snap-In, valami bilinccsel felfogatom, mert elég nagyok ezekhez képest.
Így nézett ki előtte a kimenő és a táptrafó. De egy kis felni fekete és 1m szögalu idom csodákra képes:)
Az a baj az mkp10/fkp-k jobbak mint az OD kondik. Több modellnél használok én is hibrid paneleket, főleg ahol mikrós nagyságrendű fóliakondik vannak, meg rlc szűrök az áramkörben. Beforrasztom 2 eyeletre, mintha nyákban lenne, és kivezetem még kettőre mellette. Még jól is néz ki a panel, mint egy színes Lego-város :D