Komoly. Bírom az ilyet amiben van sok állítási lehetőség. (ha nem nyírja ki a hangot)
Terveztem én is beépített noise gate -et, de majd a következőbe, ha ez a mostani kész lesz. :)
Én csak azt nem értem, hogy elvileg Hifi szervízben dolgozol, de sokszor olyan alap dolgokat kérdezel ... Egy 50 és 100 W-os tranzisztoros végfok között sincs drasztikus nagy hangerőkülönbség, ugyanazon a hangszórón. Ha 4 végcső 100 W, akkor 2 végcső nagyjából a fele.
Köszi az ötletet! Kapcsi tápot azt sikerült készíteni fél-1-2 kw-os félvezetős erősítőbe, amit már 7-10 éve sikeresen használnak hangosításra. Azt hittem, hogy a cső egy ilyen érzékeny jószág ami nem megy meg erről:) Monnyuk a koszinuszfí-re nem árt figyelni, de kétségtelen olcsóbb mint egy 60 kilós trafó.
Én nyitvatartási időbe sajnos sehova nem tudok bemenni. Szerettem volna bemenni az EWR által ajánlott Violetprint boltba(amit külön köszönök Neki) is egy előlapot nyomtatni, fel is hívtam őket telefonon érdeklődni, ahol a kazánlemeztől a csempére kinyomnak bármit pdf-ből is, megvárhatóan fillérekért, de hát be kéne menni. Szabi meg, akkor van ha pang a cég és azt mondják "na most nesze itt a szabid". Egyébként asszem itt mondta valaki, hogy(de más helyeken is esz a fene) egy 2 végfokcsöves cucc és a 4 végcsöves közt radikálisan eltérő hangosságérzet nincs, mint az 50-50%. Nincs csakorlati tapasztalatom, hogy pro és kontra ezt el tudjam dönteni, hogy igaz-e. Van egy lerágott jcm800 erősítőm gyári, meg kókányoltam egy engl 530 előfokot ami elég jól sikerült, és van egy 18W-os házikókány erősítőm ami saját kimenővel szarul szólt, de Hammond-al már jól. Ennyi az össz tapasztalat.
"A 2 cső lekapcsolásos módszernél ott a kimenő illesztését is variálják?"
Többnyire nem,és a laikus gitárosnak fogalma sem lesz róla,hogy nem pontos illesztéssel megy az erősítője. :)
Trióda/pentóda kapcsoló,ugyanez.
Túl nagy galibát mondjuk nem okoz,kicsit hamarabb halódnak a csövek talán.
De van azért rá eset,amikor felírják az erősítőre a felezett állapot illesztési értékeit is.
Én is csináltam már ilyet.
Hát bemész Fejeshez, biztos van a polcon egy tiny vagy dual terror :D
"A 2 cső lekapcsolásos módszernél ott a kimenő illesztését is variálják?" - nem jellemző, de láttam már olyat, hogy külön primer tekercs volt a két-két végcsőnek, és úgy lehetett lekapcsolni. Valami RCF vagy hasonló 3 betűs olasz keverőerősítőben volt. De szerintem innen fórumról is csinált már ilyet valaki, talán Greg?
A trimmer potit lecseréltem normálra (műanyag tengelyesre). A DC 12V fűtés táplálja. Persze nem menő, mert a gyártók nem használják.
Ha magadnak építesz, teljesen jó.
Az olasz hangmérnökök a stúdiózásoknál mindig mondták nekem, hogy az erősítőkön ne használjuk soha a standby-t, hagyjunk bekapcsolva szünetekben is mindent, de mivel nem beszéltek túl jól angolul, soha nem értettem, miért.
Így már legalább vili:)
Hallgasd meg az orange terror sorozatot és döntsd el, hogy szarabb-e vagy sem a hangzás. Sok értelme nincs, mert majdnem ugyanolyan hangos a 7 és 15 W-os állás, csak 7W-osban torzabb, kásásabb.
Teljesítmény felezés a célja,és mivel csak két végcső van,itt nem játszik a két cső lekapcsolásos mód, a trióda/pentóda kapcsolás meg eléggé más hangot eredményez.
Mivel itt az Orange esetében katód-bias van, ezért van lehetőség az anódfesz csökkentéses módszerre,mert ez a fix biasnál nem működne ilyen egyszerűen,az anódfesz csökkenésével eltolódna a végcső munkapontja is.
De ebben az esetben nem lesz lényegesen szarabb a hangzás,természetesen az olyan tényezőket leszámítva,minthogy a nagyobb teljesítmény az tökösebben és nagyobb headroommal szól az esetek többségében. Na az itt is megvan.
Bár az én kétségem az,hogy van-e egyáltalán túl nagy értelme a 7W vs. 15W teljesítmény felezésnek.
Kb. 3dB hangerő különbség van közöttük. Ahol a 15W sok,ott a 7 is valószínűleg az lesz.
Én inkább egy olyan megoldást tartanék életszerűnek,hogy 15W full teljesítmény koncerthez meg próbához,és egy 1W teljesítmény otthoni gyakorláshoz. A Laney IRT Studio kb. ezt nyújtja pl.
Vagy Mesa-knál is van olyan,ami 50W vagy 5W, 1/10 teljesítmény, azaz kb. fele hangerő érzet.
Viccet félretéve, én fogalmaztam xarul az "AC tápfeszt" illetően amiért utólagosan is elnézést kérek mindenkitől!
Sokkal egyszerűbb dologra vonatkozott volna a kérdésem, mint a fázishasításos primerköri szabályzás, frekvenciaváltó, vagy a nagyfeszültségű szabályozható szekunderköri FET-es anódfesz stabilizátor stb. A hálózati trafó (AC) szekunder tekercsére készítenek bizonyos gyártók több megcsapolást amit átkapcsolhatóvá tesznek Orange Dark Terror A mellékelt képen 15W és 7W között (AC238V és 173V között). Csupán annyit akartam kérdezni, hogy "minek", azaz mi a gyakorlati haszna, és még annyit, hogy egy tervezéskor nyilván egy adott anódfeszültségre a cső adatlapi karakterisztikája alapján terveznek egy kapcsolást ami azon hozza a formáját, ha ezt egy lényegesebben kevesebb anódfeszültségről járatják mint az Orange esetében is a 7W-os állás, nem lesz lényegesen szarabb a hangzás ill. más tényezők?
ja, csak a 30-40-50..100 kHz vagy még magasabb négyszögjelet könnyebb kiszűrni, mint az 50 Hz páratlan és nem egész számú harmonikusait meg azok intermodulációs termékeit, ráadásul ez mind a tápegységen belül már eleve megtörténik, míg az erősítődben csak pár LC és RC tag van, aminek normál üzemben 100Hz-cel kell elbánnia.
Mesa évtizedek óta csinálja ezzel a spongy/bold kapcsolóval. Ilyen 10% körül ejt mindent mikor a magasabb menetszámú primerre kapcsol ha jól emlékszem. Értelme persze nincs egy Dual Rectón.
Pedig használnak kapcsolóüzemű tápokat audióra is, de gondolom ezt te is tudod. Aztán az echte néccögjel, nem csak valami hibrid mint a triaknál.
Amikor pl. a számítógépen zenét halgacc, vagy szól a lapostévéd, stb. Persze nem audiofil az igaz.
Ahogy Greg is írta: de, az. Csak a közmegegyezés szerint az "AC tápfesz" kifejezés a hálózatból a primerre érkező tápfeszültség. Amit a cső kap, azt anódfeszültségnek szokás hívni, és igen a szekunderből az is AC, egészen néhány cm vezetéken keresztül, amíg egyenirányítják.
Most képzeld el, mikor az 50Hz-es brummot is sokszor nehéz megszűrni, kivédeni, pedig csak egy szabályos szinusz.
A triacos meg fázishasítással dolgozik, vagyis a szinuszt mikrosec. alatt kikapcsolja mikor "szabályoz". Olyan felharmonikusokat produkál a sassziban meg a trafón keresztül, hogy azt kiszűrni a hangból nehezen tudom elképzelni.
Lámpánál nem annyira zavaró, még a trafósoknál sem, nekem is volt halogén asztali szabályzós 12V-os.
Régen próbáltam, de nem emlékszem hogy probléma lett volna vele.
Amúgy a trafós asztali lámpámba is építettem fényerőszabályozásra (kb. 8 éve használom, most is világít), és semmi hangja nincsen bármilyen fényerőn.
Persze lehet hogy nem a legprimitívebb kapcsolás de nem is bonyolult. Talán induktivitás is van benne és azért is szór kb. 1m -ig. Pickup összeszedi.
Triacos??? Még háttérvilágírásnak sem koncerten, nem erősítőbe! Nullátmenetesbe sem.
Itt nem egy izzóról van szó, aminek elmegy a megnyesett formájú szinusz, a trafó olyant kerregne hogy csoda! :)
Arra emlékszem, hogy az ohmikus ellenállása a1 és a2 között elég magas 190, középhez mérten van némi eltérés, mint általában. Variacról: (szabályozható torroid) Három éve, még a mosonszentmiklósi talira vittem egyet. A 230-t 180-ra visszavéve egy plexi klónon teljesen más hangzást eredményezett, összefolynak a hangok. Általában tetszett a népeknek. Valamelyik Mesa-n is van egy, a primeren tultekercselt állás, spongi-nak, szivacsosnak nevezi.
Ebben a formában is igaz, meg a másik formában is.... Szal ha már ennyit kávéztunk, és acémegdécéztünk. Hallgass egy ki AC/DC -t :)))))))
ITT :) Szép napot!!!
persze, hogy csokken.
De a szekunderek megcsapolasaval, tehat a trafo szekunder kimenetifeszultsegenek valtoztatasaval mit valtoztatsz?
DC TAPFESZT. A celod a DC tapfesz. DC tapfesznek nevezed.
Az AC tapfesz meg az ami AC tapfesz ami az erositot taplalja a halozatbol.
A DC is csökken. Ha a szekunder AC is. Ezt alkalmazzák gyári erősítökben... Hogy mit eredményez, gondolom halkabb..meg gondolom szarabbul is szól. Én nem használtam ilyet még. A srác ezt irta le....
De akkor gyakorlatilag mit valtoztatsz? A vegfokcsovek meg elofokcsovek anodfeszultseget.
Ami DC.
A trafobol epp kicsurranva persze AC de nem AC allapotaban hasznalod, tehat AC tapfesznek nevezni ertelmetlen.
A csovek futese tobbnyire AC tapfeszultseg, igen.
De most erted.
Figyu.
1. Ha halkabb erositot akarsz akkor masterpoti vagy alacsonyabb segedracsfeszultseg, vagy nagyobb visszacsatolas. Ez mind csokkenti a hangerot de valtozik a hangkep.
2. Ha csutkara tekert vegfokhangot akarsz dominaltan mukodtetni akkor muterheleses varazslatok.
3. Ha a vegfoktorzitast akarod ugymond eloallitani vagy szimulalni kis hangeron akkor van egy trukkos megoldas a fazisforditohoz, azt oda bekotod es kis hangeron is hasonloan fog szolni mint kitekerve. Tudod is szabalyozni, mennyire.
4.Ha a hangszoro rofogeset akarod akkor meg kell egy nagy szigetelt doboz vagy terem vagy istallo.
Hat azt nem mondanam hogy ertelmetlen. Johan Sageborn rakott fel videot jutyubra ahol variacal tolja a tapfeszt. Van Halen a brown soundjat ilyen modszerrel erte el.
Ha alacsonyabb AC feszultsegen uzemelteted az erositot akkor a futesfeszultseged nem lesz meg.
Ha vannak vezerlo relek vagy aktiv kapcsoloelemek, akkor annak a feszultsege se lesz meg.
Biasfeszultseged se lesz meg.
Semmi se lesz meg.
Az AC tapfeszultseg ettol nem fog valtozni.
Probald ki.
Tedd ra a trafot 230V AC feszultsegre.
Varialgassad a szekunder menetszamot kedvedre naphosszat. Az AC feszultseg az ugyanugy 230V lesz.
Mindaddig mig at nem mesz Usaba, mert ott csak 117.
Gondolom hallottál már róla, hogy a trafó szekunder tekercs menetszámának változtatásával egész széles határok között variálható az AC tápfeszültség egy adott készüléknek. De értem amit mondtál, szarul fogalmaztam, elnézést.
Egy erősítő teljesítményleadás választhatóságát, hogyan oldják meg leghatékonyabban? Az Orange erősítőknél asszem az AC tápfeszt csökkentik 230V-ról 175V-ra, így lesz 15 és 7W, de láttam olyat, ha jól emlékszem valami "Kox" kombónál, hogy több kapcsolhatóság is lehetséges. Azt szeretném kérdezni, egyáltalán miért célszerű ez a megoldás, nem elég lehalkítani? Nem befolyásolja a hangképet egy alacsonyabb tápfeszről járatott de munkapontilag magasabb tápfeszre tervezett végfok? Vagy nem ennyire sarkos ez, mert mindegy, hogy annyiről megy, amennyi van, vagy amennyit adunk neki? Köszi a választ!
Én nyomtam gyári állapotún basszust, precivel, rockra már alapból jó volt goodmanses klipp láádával. De hallottam modern 410-es ládával, igaz ott meg a basszus volt bitliszhöfner :D
De sose mértem, pedig volt a birtokomban is egy 60-as :(
60-as régi Laney Partridge kimenő adatait tudtok adni? Nem kell menetszám, tekercselrendezés meg illesztések leginkább. Hátha valahogy okosabban is össze lehet kötögetni azokat a drótokat amik kijönnek belőle. Méréseket esetleg végzett valaki?
Havercsaj faterja is ilyen teveszerelo volt, 70-es evek.
Aztan meselte, kiment egyszer egy roma csaladhoz, meg is javitotta a cuccot, a csalad meg meghivta ebedre. Hatul az udvaron nagy bogracs, all kifele belole egy lonak a laba de ugy, hogy a patko is rajta volt meg. Meg mindenutt ilyen lo testreszek a fuben.
Aztan kerdezte remulten, hogy bazmeg ti megoltetek egy lovat?
-Jaaaj, dehogy oltuk mi meg! Man meg vot halva mikor talaltuk!
Én se sírok, mert szerencsére a főnök tudatáig eljutott, hogy senki nem akar háznál javítani mindenféle ótvar körülmények között, és volt, hogy ki sem akarták fizetni se a kiszállást, meg semmit sem. Itt ha behozza, kapja a papirt ha beadja a készüléket, hogy 2 hónapig van tárolva aztán értékesítésre kerül, ha addig nem váltja ki. Igazából 4 hónapig várnak vele.
Még ezelőtt 10 évvel míg a képcsöves tv-k voltak a behozott lomot is az orra előtt néztük meg, mert volt, hogy apa 6 liter kannásbor után leütötte a képcső nyakát. Szusszant egyet a cső, le van szarva, tömött bele egy zoknit, betekerte szig-szalaggal és azt mondta, tegnap még nézték, biztos "cimezés, vagy kompakk hiba lehet":D
Sírtak itt mint a pisis kislányok, én csak kiszállással dolgozom. Többnyire cégeknek, de a helyszínek és a javítandó gépek gyakran vetek szemek egy istállóval.
Az ilyen munkákra felkészültnek kell lenni, nem csak eszközökkel, fejben, hozzáállásban, türelem el is.
Szerintem minden városban. Gyerekkoromban még hozzánk is kijött a TV-szerelő. Mostani kollégám is az eredeti szakmájában RTV műszerész, ex-gelkás, majd maszek, még szokott most is javítgatni, de már nem megy házhoz csak antenna beállításra, vagy öregasszonyoknak újraindítani a beltérit :) De mesélt pár érdekes dolgot. Egyébként cserélték a jó alkatrészt szarra - vagyis a kuncsaft azt hitte -, főleg a moduláris TV érában: kivették a modult, tettek be egy jót - ami persze nézhetett ki ótvarabbul, mint amit kivett, mert lehetett már 10 éves, többször javított is, a rossz modult a műhelyben javították, azt megkapta a következő páciens, mert ennek már nem volt érdeke, hogy ezt visszakapja egy hát múlva javítva, mert "működik, mester úr, nem kell jönni, amíg el nem romlik megint", vagyis nem akart még egy kiszállási díjat fizetni.
Túrkevei vagyok egyébként.
Nevetséges, de egyébként ez a tendencia, hogy "biztos kivette a jót és szarra cserélte". Ez ilyen kultikus hiedelem egy bizonyos IQ szint alatt. Érdekes, autót kuplungoztatni nem akarnak háznál:D
Hol van még ilyen, hogy elvárás, hogy a zsíros pörköltszaftos viaszos vászon terítőn a konyhában megbaxxa a szerelő a vackát valakinek 30 ember szemeláttára, hogy nehogy "kicserélje a jó alkatrészt szarra"?
Hogyne fordulna. Bár itt a gyakoribb az egyik héten panamerával megyek a dohányboltba 200 ezerért lottót feladni, másik héten gyalog sétálok cigit lejmolni :D Gyász-Nagykun-Szolnok, de Deberecenben voltam kolis. Itt is és ott is káócosnak hívtak :D
Szerintem aki annyira nem igényes önmagával szemben, hogy elfáradjon egy erősítővel egy szakember megszokott fészkébe, ahol a beméréshez és a javításhoz rendelkezésére állnak műszerek és alkatrészek, az b-axxa meg az anyját.
Már szerencsére a fiatalabb kollegákat lehet csak rákényszeríteni kiszállásra de általában 1 után lapoznak az egész cégről. Bevakolatlan putri, 120 centis 3D-s tv, és jön a: "főnök biztos csak meg kell cimezni, vagy egy biztosíték" miközben lehet az Eon levágta a drótot a fáról....
Én vállaltam anno kiszállást(vagyis a cég), de már tanultam az esetből. A 80 éves videtoton tv-ben sorkimenőt cserélni mikor a retkes konyhában 35-en lesik minden mozdulatod a 20-as égőnél, és sajnos 3 db elrohadt patkányt azért ki kel baszni a konyhakőre belőlle, mielőtt hozzáférsz valamihez. Az örök szlogen tetszik: "biztos kicseréli a jaút egy szarra, ezért itt csinájja meg, mégha meg is sértődünk". meg a "Biztos kiszedte a jaú alkatrészt". Phfejj...