Gecc a múltkor már 5 perce tisztogattam egy sasszit, de az istennek nem akart a nyálka lejönni róla. Akkor vettem észre, hogy féktisztító helyett a fútó-üregelő sprével fújkodom :ĐĐĐ
Kb 2 éve volt. De próba szerencse
Esetleg a termék alatt kérdezz rá tőle, hogy van e még neki ilyesmi. Nekem azt mondta kevés van és azért nem hirdeti de adott.
"2. Muszerolajat meg wd40-et be se engedek elektomuszeresz muhelybe.
3. A muhely kozelebe se. Ha mindenaron muszerolajat meg wd40-et akarsz hasznalni, ajanlom a varrogepszerelo, biciklijavito szakmat."
Csupa fül vagyok, te miként teszel használhatóvá egy pótolhatatlan potmétert? (műszerolajra nem a tescós 15W40 motorolajra kell asszociálni, mert van amiből egy 3 centes keről 15 ezer forintba)
Ha esetleg tudja használni valaki az infót, kínából vettem 22nf, 47nf, 100nf, 10nf, 1nf, kondikat 630V-nak hirdetve 100-as gyüjtőben bagóért. Az átütési szilárdsága 4700V volt. Hogy most a hangja milyen csatolókondiként azt nem tudom, de maximálisan bírja a cuflát.
Ne haragudj, nem beszólogatni akartam, csak szedem innen-onnan az infót mert ahogy már mondtam is, kimaradt ez a "csöves" (ez is)dolog az életemből(ha úgy tetszik hülye vagyok hozzá). Arról nem igazán tehetek, hogy sok válasz szöges ellentétben van egymással, és kérdéseim merültek fel. Több helyen például többen írták, hogy "gitárra bármilyen lófasz kimenő jó", ami nem igaz, hisz van birtokomban egy hanggenerátor vasra általam tekert trafóm, aminek nem tetszik a hangja, és hi-fi trafó sem szól jól gitáron, mert azt is próbáltam. Van aki tiltólistára teszi az impregnálást, van aki így tartja használhatónak kizárólag. Te azt írod, hogy egy PP végfoknál ha egy cső megy az nem gond, más szerint összefossa magát a másik rövid időn belül. Kaptam egy feltételezhetően Marshall misztikus 100W-os kimenő rajzot ami egy barlangrajz bonyolultságú(mondhatni egy hálózati trafó topológia), miközben sok helyen osztásokon vitáznak és szórt kapacitásokon.
A potméterekkel nekem kellemetlen tapasztalataim vannak. Elég sok a kula. Én denaturált szeszt irtam a tisztítására, és nagy tisztaságú műszerolajat. Esetleg még annyit kérdeznék, hogy egy ősi Revox vagy bármilyen erősítő potméterét mivel lehet helyettesíteni amin csatornánként van 5 kivezetés és motoros? Általában csak a tisztítás marad, és szivesen várom az ötleteket ki mivel oldja meg egy pótolhatatlan potencióméter renoválását? Nem bunkó akartam én lenni, csak több fórumon kapott válaszok kavalkádjából próbálom kiszűrni a használható dolgokat!
6n2p az szerintem olcso, nekem van egy tepsivel valahol a dzsumbujban.
6p14p az meg azert draga mert a sok cimkezo-csaknekedvalogato ceg felvasarolta es el84 helyett adogatjak. Azt nem talalsz olcson mar
de ha olcso vegfokcsovet akarsz akkor 6p1p. a 6v6hoz hasonlo, nem probaltam meg de borzen lehet venni par szaz forintert.
Nekem van 5-6 db. 6N2P-EV. Teljesen újak, csak kipróbálva voltak. (nekem nem kell mert túl nagyot erősít meg nem szereti az alacsony tápfeszt)
Van Tungsram EL84 is használt, ha érdekel összedobok egy áramkört letesztelni hogy hány %-os.
Helló urak!
Megint kérdezek... :)
Mennyi a reális ára 6N2P-EV, 6P14P-EV csöveknek? Mintha megugrottak volna az árak,
ha valaki tud új eladót, jó áron érdekelne.
Köszi!!!
Ez itt a képen mondjuk műanyag vagy mi,nem fém,bár ez talán ez esetben mindegy.
Szilikont amúgy nem nagyon használok,inkább a WD40.
Szilikont max gumikéderekre szoktam néha fújni,igyekezve hogy a legkevesebb menjen máshova.
Nem mindig használ. Volt már, hogy fémig csiszolt, szilikonmentesítőzött géptetőn is lettek pici likak. Érthetetlen, de saját szememmel láttam, bátyám autófényező.
Mondjuk ha már fényező,akkor legyen szilikon lemosója is. :D
Egy apró javítást már én is fényeztem az autón (amit korábban azért párszor WD40-eztem), de még általam is,egész szép lett. :)
Előtte szilikonos lemosó,aztán autófesték és autólakk.
Par eve foliaztam egy kis smart fost matt feketere.
Meg az elozo melohelyen.
Kesz lett, vartuk a gazdajat, hogy jojjon. Epp uton volt mar mikor a fonok kitalalta, hogy a kerek gumifeluletenek a fenyesitojevel befujja a kerekeket, hogy szep fenyes legyen. Ezt soha nem ertettem mire jo de itt ez szokas.
Na de a spray rament a matt foliara. A fonok letorolte de fenyes maradt. Aztan valami tisztitoszerrel probalkozott de egyre szarabb lett.
Aztan mikor pattanasig feszult volt a helyzet atpasszolta nekem, hogy oldjam meg. Vegul ilyen 3m surface preparator nehanyszor plusz a specko wrap tisztitoszer.
A WD40 leggyakoribb felhasználása nálam,hohy kocsimosás után befújom,áttörlöm vele a kasztnit. :D
Ideig-óráig tök szépen eltűnteti a hajszálkarcokat,légyszart,ilyesmit,és szép fényes lesz.
Potiba nem való.
1. Uj potik jobbak mint a regiek, ezerbol egy rossz.
2. Muszerolajat meg wd40-et be se engedek elektomuszeresz muhelybe.
3. A muhely kozelebe se. Ha mindenaron muszerolajat meg wd40-et akarsz hasznalni, ajanlom a varrogepszerelo, biciklijavito szakmat.
Ez az angolszász jelölés amúgy se jó nálunk. Utoljára '32-ben volt itt Itt az elektrolit vagy egy teli vonal és egy üres téglalap vagy két vonal és a polaritás jelölése. Egyes külföldi rajzoló programokban minden kondinak van polaritása (görbe vonal), és te jelölheted külön, hogy elkó-e vagy sem.
Baszki, nem pacemaker ez, minek bízzam rá az életem? :)
A potik sokszor azért recsegnek, mert DC folyik rajtuk (így van tervezve a kapcsolás), így cserélheted bármire, mindig recsegni fog. Az utóbbi pár évben olyan 1500 db potit elhasználtam, legikább 16 mm-eseket noname-et, alphát és SR passive-sot. Kb egy tucat selejt volt köztük, jobbára a nonameből. Azoknál is a szegecselés volt hibás, ami egy kis szorítással orvosolható volt.
Az, ha nem kap vezérlést az egyik végcső, nem ugyanaz, mint mikor hiányzik. Utóbbi esetén, főleg katódbiasnál borul a munkapont is. Ugyanakkor évekig használtunk egy Laney Klippet, úgy, hogy az egyik 6P3C (igen, bmeg, azt tettek bele :D ) szemmel láthatóan lyukas volt. :D A hangjában sok minden nem volt érezhető, csak brummosabb volt, és a headroomja kisebb volt. Ha benn van a másik cső, csak nem kap vezérlést, a nyugalmi áram attól folyik rajta, a kimenő nem telítődik. Persze nyilván az a cső, amelyik nem kap vezérlést, egy hangyafasznyit tovább fogja bírni, mint az, amelyik erőlködik. De egyébként hamarabb meghal benne bármi más, mint a master poti :)
Már csak azt nem értem, ha mindent úgyis jobban tudsz, minek kérdezgetsz? :D
Ne dramatizáljuk túl: nem az életedet bízod rá... És Kócosnak is igaza van: millió és egy alkatrész van ma az erősítőkban, amikre annak a működését kvázi rábízod, mert ha beszarik, akkor elszáll az egész cucc. Pl. a The Guitologist youtube csatornáján találsz egy "heroikus", többrészes küzdelmet egy Mesa Boogie erősítővel, aminek valahol a nyákja kezdett átvezetni, és emiatt az egyik végfokcső egy PP megoldásban folyton megszaladt (red plating), azaz "felzabálta" a csöveket. Ilyenek vannak. De ha a végcsövek katódkondijai döglenek be, az is szopás. Ha valamiért a bias-od száll el, akkor is elpusztulhat az egész erősítő. A kimenőtrafóról nem is beszélek. Szóval plusz egy alkatrész azért nem a világ végét hozza el, meg mondjuk ha a tulaj odafigyel, és recsegős erősítőt nem hajt tovább, hogy "jó lesz még a próba végéig" meg nem spúrkodja el a szervizelést, akkor azért ezek sokszor még időben orvosolhatóak. Ha ez nem tetszik, akkor meg tessék akusztikus gitáron játszani ;)
Nem szorosan a temahoz kapcsolodik de a kondenzatorok jelolese elegge nem tul jau.
A csatolokondik azok tobbnyire ket parhuzamos vonal, az elektrolit meg egy vonal plusz egy ives.
Ez meg azt sejteti mintha a csatolokondik is elektrolitok lennenek.
De lehet csak en oregszek, fasz tudja :D
Sajnos a potik manapság elég szarok. Mindenesetre egy szigorú együttfutást feltételező alkalmazásban egyiket sem tudnám javasolni, ami kereskedelmi forgalomban van.
(Ha recseg műszerolajat kell bele nyomni, megjáratni. Sarkos esetekben szétszedni, denaturált szesszel kimosni és műszerolaj, de jobb a régi.)
Hát mutass egyet, amire rábíznád az életed!? Én egy szar szervizben dolgozok robotként. A multkor hoztak egy ősi Qualiton erősítőt potmétercserére mert recsegett. Asszed tudtunk bele venni olyat ami kevésbé recsegett mint az az 50 éves szar ami benne volt? Nem! Egyébként meg húzd ki egy pp-ből az egyik csövet és vizsgáld meg meddig bírja.
Miért ne bírná attól a másik, hogy az egyik nem kap vezérlést? Az élettartama végéig bírja.
Nem csak egy potméterre, de sok másra is, ellenállások, kondenzátorok, kapcsolók, foglalatok, potik, csövek, forrasztások, ezekre van bízva egy erősítő működése. Attól, hogy te kifogtál egy szar potit, még nem mind rossz.
Köszi! De ha az egyik cső nem kap vezérlést a másik sem birja sokáig(gondolom). Magyarán egy potméterre bízták az orange kapcsolásnál az egész erősítő működőképességét?
De ne parázd túl, egy fing 24-es alpha elvan sokáig (persze selejt lehet közte). Ne a műanyag tengelyes piherből meg radiohmból indulj ki. Ha DC nem folyik rajta, akkor nem recseg.
Ha szakadt az egyik poti, akkor csak az egyik cső megy, akkor olyan, mint egy SE. A jelenség olyan, mint mikor kimegy egy végcső, csak itt nem fog szerintem búgni, mert lesz ellenáram a kimenőn. Ha kontaktos a poti, akkor hol megy az egyik cső, hol nem, recseg és ugrál a hangerő.
Bocsi de mire írtad a "de lehet"-et? Azt szerettem volna kérdezni, ha makog a poti fele a PPIMV szabályzásnál, esetleg nem szabályoz fele akkor mi a jelenség? Egy hagyományos kapcsolásnál recseg ropog, vagy felordít, vagy nem, de ennél? Lényeges szempont, mert nagyon komoly potmétereket láttam szarul működni, többnyire a kereskedelemben kaphatóak tiszavirág életűek. Az Orange-nál mi van ha felét kapja a "rontásnak" mert a fél poti pont reccs-ropp állapotban van?
Az nem okoz gondot esetleg a PPIMV szabályzásnál, ha a poti egyik fele el kezd rothadni(én már jártam Alpha potival is úgy, hogy gyárilag reccs-ropp és kuka, akárhogy balzsamoztam szar volt, Alps-el is szintén előfordulhat mivel kínai már az is és nem mindig van otthon 20 éves eredeti bontott)?
A Sovtek 6L6 WXT-re meg 350V feszejt írnak,ha lehet hinni ennek. A pluszos verziót (WXT+) használtam már sokat,tettem már jópárszor 470-480V anódfesz mellé,évekig elment,vagy megy azóta is. De a pluszoshoz nem találok sajna adatlapot,hogy miben más.
Az egyik kedvenc csövem, ár-érték arányban szerintem nagyon jó.
Volt belőle olyan is,amire azt írták rá,hogy 5881/6L6 WXT+.
Igen, ami itt a fázisfordító előtti gain félpoti,az szokott lenni más erősítőknél a master volume. :D
Itt így olyan,mintha egyszerre csavarnál egy gain potit,meg egy master potit.
De mivel akartak egy master szabályzás lehetőséget is az erősítőre,viszont a FF előtt már ott a kettős poti egyik fele,több gain stage meg nincs a kapcsolásban,így talán emiatt is döntöttek a FF utáni master mellett.
Aztán van erősítő,ahol szintén van ilyen két fokozatba piszkáló,de különálló gain poti, például a Marshall JCM-900 SLX-nél. Csak ott Preamp és Gain poti néven fut a két külön poti.
Az gain potit szerintem leírtam jól.
Caak gondold végig,hogy mi van akkor ha az első helyen fixen ott az 500K poti, a második helyen viszont egyik esetben szintén egy 500K poti van (együtt mozogva az előzővel, a másik esetben meg mondjuk egy fix 330K+100K fesz osztó.
Vagy az egyszerűség kedvéért legyen 250K/250K.
Aztán gondold el ezt a második potit teljesen felcsavarva,amikor is 0R/500K fesz osztót képez.És az első potifél is ugyanígy 0R/500K.
Nem tudok mást írni,mint hogy az a hatása,hogy nagyobb gain intervallumot fog így át az erősítő gain potija,mert két fokozatnál játszik a jel osztással.
Alsóbb értékeken tisztább,felcsavarva meg több gain lesz,szemben a szimpla gain potis megoldással.
A PPIMV-t meg szokás amiatt használni,hogy kihajtottabb hang legyen a végeredmény alacsonyabb hangerőn is,én mondjuk nem szeretem használni.
Köszi a választ(ami bevallom kínai számomra):). Légyszives egy picit érthetőbben írd már le miben jobb, vagy előnyösebb ez a megoldás, mint a többségében publikált erősítők?
Az első, a dual gain,két helyen változtatja a feszültségosztó értékeket,így nagyobb intervallumban mozog a gain poti tartománya.
A dual volume meg egy PPIMV,vagyis egy Post Phase Inverter Master Volume,ahol a push-pull végfok mindkét félperiódusát a földre húzza az a kettős poti.
Erre is vonatkozott volna a kérdésem(ami kimaradt), hogy elképzelhető, hogy egy gyári Marshallban ennyire minimál az elrendezés? Nyilván van aki tekercselt már újra leégettet és megerősíti vagy cáfolja.
Még azt is meg szeretném kérdezni, hogy mi a gyakorlati jelentősége, megnyilvánulása, jelentősége az "Orange Tiny Terror"-nál kialakított(dual potikkal) a dual gain-nek ill. a dual volume-nek?
Köszi a választ!
Kaptam időközben egy kimenő rajzot, persze lehet a valóságban nem ilyen az eredeti, de engem a hálózati trafó felépítésére emlékeztet. Ha valaki aki nem használja a primerek alá gyűrt 16 ohmos szekundert, akkor kivitelezhető 4 és 8 ohm esetén, 2 egymásra tekert primer, és rá a 4-8ohmos szekunderrel is?
Az eltérő huzalvastagságok gondolom a sorkitöltés miatt lényegesek?
Azt használ mindenki, amit akar. Engem személy szerint idegesít, mikor megütöm (nem mintha olyan sokat dobolnék), de hangosítás szempontjából meg otthoni gyakorlásra kurva jó. Studióban meg tessék bemikrofonozni az élő dobot, ne csak triggerelni, mint pl. a bőregérben ...
Kifizeti az ember a sokszázezret a dobjára meg még a studió díját is, aztán beültetik guitar herozni.:D
"Ja, a cint is verik ugyanúgy a dobosok." Volt itt egy nagyon ügyes dobos gyerek, fel is vették Kőbányán. Elektromos cineket használt, majd megkérdem tőle, hogy pl. Soltinak erről mi a véleménye.
Ja, a cint is verik ugyanúgy a dobosok, csak mióta van a tamokon is mikrofon, és az overheadeket sem sávkorlátozza semmi, Gazzt sem zavarja már, mert nem csak a "kssshhhh ksssshhh" szól :D Én amúgy imádom ezt a vintage hangzást, kár hogy manapság nem divat, bár van pár szellősebb hangú rocklemez, jól odacsavart overhadekkel, és roomokkal, még gitáron is. Mondjuk össze is van mosódva minden, de ennek ez a lényege :D
(lábdob basszus groove-ról improvizatív zenékben /korai blues alapú rock is az/ amúgy sem nagyon beszélhetünk, mert az a fajta játékmód elvárná a próbálást :D )
Azért itt a hangmérnök kollégák is tanulgatták még a műfajt. Egy kompresszor folyamatosan rángatja a hangerőt és manapság a gitár miksi is kicsit távolabbra, vagy oldalabbra kerülne a hangszóró közepétől. Az a legzavaróbb, hogy amíg pofába szól a direkt gitár, meg az ének, addig a dob olyan, mintha csak az overheadeken szólna jóval távolabbról és halkabban. A lábdob első bőr nincs is még kilukaszta, attól ilyen megfoghatatlan a hangja. Ez volt eddig a divat a jazzben, korai rockandrollban, ahol nem szólt ilyen hangosan a gitár. A bass sound búg, nem pregnáns és lábdob-basszus groovokról nem lehet beszélni, dehát az később jött divatba. Jó péda ez a hangfelvételi technológia korszakváltására. Bocsánat, eléggé off az eddigiekhez, de valamennyire mégis kapcsolódik. Manapság így szól egy stúdió koncert.
Mostanában hallgatok néha kedvenc zenéimből instrumentális / karaoke verziót.
Hát sokszor így ének nélkül hallgatva,és direkt a gitárra figyelve,kimondottan fosnak tűnik önmagában a gitárhang.
Közben meg az zenébe vegyülve, meg főleg énekkel kiegészülve,kurva jó, és minden a helyén van.
Sohasenemis fog jól szólni bandában egy olyan cucc illetve beállítás amit egymagában kitekerget az ember, és lefossa a bokáját, hogy milyen jó lett. :D
Stúdióban meg főleg, a hangmérnök az első riff után fog felállni és elmagyarázni, hogy melyik anyjába menjen el a gitárhíró. :D Szóval így nem nagyon kell izmozni azon, hogy lemegy-e 40Hz-ig a kimenő.
Nincs olyan, hogy budi hangzas.
Ha ezt a gitarsoundot egy hangszerboltba beraknad, menekulne tole mindenki, hogy mi ez a szar. De ha egy jo gitaros megtolti elettel akkor attol kezdve vilagfasza legjobb lesz.
Igazabol elbaszott fos hajmereszto sound egy bevallalos, nyitottabb gondolkodasu geniusz kezeben kulcs a sikerhez.
Köszi! Nem igazán akarok több csöves erősítőt építeni, hisz az elektronikán belül ez is egy komoly szakma, amit évtizedes tapasztalat, szopások tömkelegéből merített ötletek tárháza jellemez(gondolom), ahogy minden mást is. Nyilván soha nem fogok olyan erősítőket gyártani mint Te(egyébként valami ezeréves weblapodon láttam, hogy kell biast állítani, mert addig nem tudtam), vagy Cyklon, vagy Raul. Mindenkinek köszönöm azt a sok segítséget, amit önzetlenül nyújtottatok, hogy össze tudok kinlódni egy 18W-os és egy 1W-os erősítőt. A kimenő amit tekertem az budi lett hangzásilag, de a Hammond már jól szól. Mindezt csak azért írtam le, ha valami hozzám hasonló hülye betéved ide, olyan nincs, hogy valaki "MINDENHEZ IS" ért:)
Ha ilyenben gondolkodsz, akkor érdemes a zsibis piacokon körülnézni.
SE 3-5W körüli kimenőket sokféle verzióban lehet találni kiszuperált csöves rádiókban.
Mifelénk már 1500-2000 Ft körül dobálják a kuncsaft után az Attache meg Grundig, Telefunken rádiókat.
Sajnos nem tudom. Ezt a céget találtam ami itthon forgalmazza a Hammond trafóit. A vásárlás előtt célszerű árajánlatot kérni mert nincs ár a weboldalon(gondolom a valutaárfolyam változása miatt). Nagyon korrekt volt a kommunikációjuk, kiváló volt a csomagolás. GSL-el küldték a megrendeléstől 2 hétre. 2 trafót vettem(1db reverb és 1db el84 PP 4-8-16 kimenettel), az árak korrektek, bár sok összehasonlítási alapom nincs.
Kicsi se-kimenő mondjuk EI54/18, tehát olyan tízen Watt. Jut eszembe, ismerősnél van egy 220/110V, 1.000VA-s trafó. Ha pl. egy kultikus jenki cuccot nem akarsz megbolygatni.
Reverb trafóra akassz egy ecc82-t párhuzamosítva. Amúgy az a tba is egész használható. Csináld 12 voltosra füTTést aztán próbálkozhatsz kis ebayes modulokkal is a tda2822m egész használható pl, két ládát meghajt meglepően.