Csináltam pár csöves cuccot, tudom mit hol mérjek, tudom hogy hogyan működnek a csövek. Azért furcsa a jelenség.Az anódáram 22-28 mA-ig csökkenti a sípolást, 28 felett erősödik. Holnap megpróbálok külön ellenállást, és teszek közösbe huzalpotit.
Mennyi az anodaram oldalankent? Selmereknel a kozos segedracs-ellenallat van cso ami nem szereti. Tegyel mindket csore 1-1k\5 wattot a kozos 1,5k helyett. A tavolbol ennyit tudok segiteni. Ha nem megy szakemer mielott meg valami tonkre megy :)
Az eredeti rajzok szerint ez nem is állítható BIAS-os, és nincs is 1 Ohm a katódban amin mérhetsz, csak negatív előfeszt méred ami nem a nyugalmi áram.
Milyen erősítő ez egyébként, vagy rajzot(szabadkézi is jó) vagy képet tudsz küldeni?
ha az anódról jövő ellenállat melegszik azon csak a katód felé folyhat áram (ami fűt) még mindíg nem jó a bias.
Azt a részt tudom, hogy milivoltot mérek a katód ellnálláson, de a második rács ami az anód feszből 1,5 Kohm ellenállással megy a második rácsra, ott van probléma.Szerintem! Az anód feszről 100 ohm ellenállás, aztán 1,5 Kohm ellenállás az egyik csőlábra, aztán a két láb össze van kötve. A 100ohmos ellenállás túl melegszik.
Én nem V-ot írtam,és nem ott mérve, ahol Te írtad, hanem mV-ot, ami az 1 Ohmos katódon(már ha van) ellenálláson mérve = lesz mA-el. De van úgy, hogy ha 6L6-ot akarsz bele tenni a trimmer potival nem lehet eleget állítani, ilyenkor kell a bias áramkörön módosítani. Azért szokták a végcsövön az 1-es és a 8-as a foglalaton össze kötni, mert az egyik csőnél össze van csövön belül, a másik típuson nincs. Ez most nem lényeg. A lényeg az, hogy az anódáramod be legyen a helyes értékre állítva. Ha gerjedésed van az más hiba is lehet.
Az el34 csövek egyikét a lányom takarítás gyanánt le verte. Nem baj gondoltam úgy is cserére érett. 6l6 gc csöveket rendeltem. Mivel van otthon egy pár ilyen csövem beletettem azt. Most az a bajom, hogy az új csövekkel se tudom beállítani?
Rendben a bias beállítás megy, de túl sokat tekertem és akkor is zúgott sípolt.-40 volt van kb. írva.22-60 ig nem szűnik meg a sípolás.A lassító rács meg mindegy hogy kint vagy a csövön belül van összekötve.
Igen! Ha újra El34-est tettél volna bele, akkor is. A munkapontot illik beállítani.
Bias calculator Megméred az anód feszt. kiválasztod a csőtípust, a katódon általában van egy 1 Ohmos ellenállás. A test azaz GND és a 8-as láb között mért milivolt=mA-el az 1 Ohmos ellenálláson.H a calculator az írja állíts 38mA-et, akkor az 1 Ohmos ellenálláson kell mérned 38mV-ot. Ezt általában egy trimmer potival, vagy a sasszin egy forgatógomb nélküli potival lehet állítani, vagy vidd el szakihoz!!!
Nem vagyok mester, de a 6L6-nak kicsit más a lábkiosztása, nem? Az 1-es lábat ott nem használják, a segédrács belül van a katódhoz kötve. És nyilván a bias is más.
Sziasztok Mesterek! EL34 helyett 6L6 lett az erősítőbe téve.Kis hangerőn gerjed, és a segédrács egyik ellenállása felizzik.Használt csöveket tettem bele, amik másik erősítőbe kitűnően dolgoztak. Állítani kell a negatív előfeszt? Vagy mit?
No, ilyet még nem láttam.
Adott egy kis 5W-os jószág, 6V6 SE. Most építettem át az előfokot Ef86-ról Ecc83-ra. Ahogy a végcső felfűt, az anódfesz elindul komótosan lefelé, a katódon meg felfelé, amíg el nem ég az ellenállás. Több csővel kipróbáltam, ugyanez a szitu. Új jelenség, már jó pár órát ment előtte ezzel a végfokkal gond nélkül.
Találkozott már valaki ilyesmivel?
Csináltam LND-vel loopot, Friedman BE100-ból kopizva, kissé átalakítva. Nem tudom, mitől jó vagy rossz egy loop, gondolom hogy több pedállal is jól szóljon. 1-2 delay/reverb pedállal tök jó, azt az 500pF magas emelést hallani benne, bár az enyémben a return-nél van. Állítólag a pedálok kicsit tompítják a hangot, ezért teszik bele. A csatoló kondik valóban 100-470nF között vannak. Plusz tettem bele stabil bypass kapcsolót, ne a jack aljzat érintkezőin menjen a jel ha nem használom, mindig kontaktos lett, ha bemelegedett az erősítő belseje. Csinálják IRF820-szal is, 500V-t az is bír.
Jut eszembe, ma cseréltem csövet egy Randall Nullifierben (Scott Ian sig), asszem ez már Fortin tervezés, de pont ugyanazokból a hulladékokból van, mint egy random marshall, barna párna kondik stb. Ok, 2 wattosak az anódellenállások, és sárga kockák a 470-680 nanos katódkondik.
Igen, egy jó kompromisszumnak tűnik az LND. Én anno a non-masteres Marshall modokhoz kerestem sokáig némító áramkörbe valami fetet ami bírja ezeket a bemeneti értékeket, rohadtul elfeljtettem már mi lett a megoldás, 2sk akármi? :D Persze kisfesz tápról megy az is.
Olvasgattam, ez az LND150 eredetileg inkább kapcsoló, mint hangfrekis erősítő. Lehet, hogy inkább valami opamp-os megoldáson kellene tökölni, csak nem vagyok meggyőzve, hogy a 30Vpp, amit ezekkel nagyjából el lehet érni elég lesz. Mondjuk pl. a Marshall is használja, de ez ugye nem jelent semmit :) Nomeg tetszett az LND150-ben, hogy nem kell a tápfesz előállításával is vacakolni. De lehet, hogy hosszabb távon jobban járok, ha megcsinálom a +/-15V-ot, ez pl. a LED-es okosságomhoz is hasznos lenne.
Azért attol a vezetősávtól én lejjebb tenném. R6-nak és R11-nek indokolatlan 2W-osnak lennie, ha 0.6W-osakat teszel oda, jobban elfér a B+, attól még odahajthatod és beragaszthatod a két jack mellé, ha akarod.
Nu, ezt találtam, ez nagyjából úgy néz ki, mint a TT-s cucc (a tranyós). Mivel nyákot alapvetően kisfeszültségekre szoktam tervezni, megnéznétek és véleményeznétek kérlek? Pl. rögtön a bemenő B+-ban nem vagyok biztos a két jack aljzat közt, de amúgy meg jó helynek tűnik, ott kevésbé tud lengedezni, sőt azt a rést ha takonnyal feltöltöm, akkor kvázi törésgátló lesz.
Én nem említettem egyutas alig szűrt tápot sehol. Mivel az adott erősítőben nem volt más tápfesz. csak az anód, vagy a fűtés. Így egy külön 1A-es Graetz-el, utána elkó/gerjedésgátló, stab. IC, gerjedésgátló és elkóval előállított stabil 5V-al kapcsolgattam a reléket/ otptocsatolókat. Szerintem ezzel semmi baj nem lehet.
Nálam egy Trace Elliot mindent vitt, hátlap hűtőbordán HEX-FET-k ocsmányul szerelve, elöl pedig kettő db. lila neoncső, fojtóval/gyujtóva, ahogy az illik. Ráadásul made in U.K.
Máris jön a következő kérdés: effekt loop megoldásnak mit javasoltok? Ez vagy ez jól hangzik, de kicsit drágálom őket, meg nem akarok ilyen instant megoldásokat, legyen teljesen saját építés :) Viszont sajnos kapcsolási rajzot ezekhez nem mellékelnek :( Köszi!
Az igazi cső fénye a fűtés fénye, ami nem sok.Az audiofill fanatikusok azért nem burkolják a lámpákat, mert azt élvezik zenehallgatás közben. Aki meg gitározik nem figyel ilyeneket, pedig a 6L6 csöveknél a lila fény csodás tud lenni.
Az említett MIDI-s cuccaimban a csatorna visszajelzés,a boost,a loop ki-be kapcsolt állapota,és a szólókiemelés volt leddel visszajelezve.
Meg volt egy midi programozási módot visszajelző led.
Egy Mesa Road King vagy egy Diezel Herbert is a maga módján karácsonyfa, pedig csak annyi ledet tartalmaz,amennyi a használati módok,funkciók visszajelzéséhez szükséges.
A giccsparádét én sem kamázom.
Én nem kötnék egy mikrokontrollert, de még tranzisztorokat se egy utas alig szűrt tápra. Meg úgy eleve semmilyen relénél kevésbé strapabíró szerkezetet fűtésből kinyert tápra. Lást Marshall 6100 végcsőzárlat VS teljes vezérlés kiégése.
Egyéb kérdés?
Engem nem zavar, ha valakinek tetszik a led-orgia, csak én nem szeretem. A csatorna visszajelzés illetve boost, vagy bármilyen funkció leddel való visszajelzése oké és szükséges is. Én a "kínai giccsparádéra" értettem.
Én sem csinálnék ilyet,félre ne érts,meghagyom ezt a H&K és társainak.
Olyat csináltam már,ami a csöveket világítja meg belül egy halvány kék fénnyel,az még a maga módján visszafogott.
De az is kikapcsolhatóan volt megcsinálva.
Illetve olyan módon szeretem csak a "karácsonyfákat" erősítőknél,ha azok ledekből állnak,és egy-egy funkció be- és kikapcsolt mivoltát hivatottak informatívan visszajelezni. A MIDI-s erősítőimbe pl. muszáj volt tenni egy ilyesmi visszajelzést,különben nem lehet tudni,hogy mi On vagy Off az adott pillanatban.
Sötétben biztosan jól mutat a megvilágított plexi előlap. De én konkrétan hányni tudok a karácsonyfáktól.Mint mikor a csövek alá ledeket szerelnek, meg az erősítőbe ledszalagot. Parasztvakításnak kitűnő, de lehet én vagyok már öreg ezekhez a giccsekhez.
Kissé túlzásnak érzem ledhez stabilizálni stb. Azért nem azt mondom, hogy AC-re kösd a ledeket, mint az Engl, de egy dióda, kondi, áramkorlátozó ellenállás a füTTésre és #okcső. Ha nem vezérelsz reléket vagy egyéb dolgokat még arról a feszültségről.
Gondolkodtam rajta, de gazából ehhez nekem most jobb, ha a logót, pontosabban az erősítő nevét világítom csak meg. Így is tartok tőle, hogy a plexi el fogja a fényt vinni oldalra, de azt remélem, hogy a többi feliratot ha hátulról matt feketével átfestem, akkor ott már nem fog annyi reflektálódni, hogy zavaró legyen. Ha nem találok mást, akkor marad a TT, végülis épp ugyanilyen plexi előlap jó az 8Ball pedálomra is, a 150x600-as lapon meg pont elfér az elő- és a hátlap meg még hat előlap az effektekhez, és akkor már a 39EUR nem olyan vészesen rengeteg.
A Plexi előlapot ismertem,csak pont azt gondoltam,hogy az összes előlapi feliratozást akarod megvilágítani leddel hátulról,és hát igen,ehhez ki kéne vágni a sasszit a megfelelő helyeken,hogy a háttérvilágtás működni tudjon. Ez nem volt világos,hogy így akarod-e,de most már értem.
Egyébként ha tudnál valahol csináltatni olyan plexi+lézergravírt,ami pl. a Hughes&Kettner erősítők plexi előlapján van,akkor elméletileg lehetne tenni valami olyan ledes kütyüt a lámpa helyére,ami ÉLBEN világítja meg a plexit,és így az összes grevírozott felirat meg akármi is látszódhatna az előlapon.
Marha egyszerű: a plexi-t ugye azért hívják úgy, mert az előlap egy plexidarab, amit hátulról lefestettek aranyszínűre, és a feliratokat tükrözve, hátulról gravírozták rá. Effektíve eltávolították az arany festéket. Az így keletkezett mélyedést meg átfestették feketével. Így az előlap elülső oldala sima maradt és nem is annyira sérülékeny. Mármost az én elképzelésem az, hogy a potik, meg kezelőszervek feliratait hasonlóan megcsinálom, de a szimpla piros kockalámpa helyett oda egy logót gravíroztatok (ugyanúgy tükrözve, hátulról), amit viszont nem fogok lefesteni, hanem hátulról ledekkel átvilágítom. Egyébként akár a többi felirat is működhetne így, csak akkor a sasszit szanaszét kellene furkálni a ledeknek, a logóhoz meg csak ott kell egy nagyobb kivágást csinálni, ami sztem jóval egyszerűbb.
A led(ek)nek lehet csinálni a 6,3V fűtésből is tápot, ledenként olyan 20-30mA-rel lehet pluszban számolni átlagban.
Van többféle lehetőség is,ami jó lehet.
Az AC nagyfeszből is lehet csinálni,olyasmi módon,ahogy a bias fesz is van,csak persze pozitív feszültséget,én is ezt fogom tenni,illetve teszem épp most is,csak én csatornaváltó elemeket fogok vele meghajtani. Panelplanning in progress.
Ezt a "lámpa csere ledre ami majd világítja hátulról az előlap feliratokat",egyelőre nem teljesen értem,de elég az,ha te igen. :)
Említette, bár kifejezetten akril megoldásról nem beszéltünk, csak a sima kétrétegű műanyaglapról. Egyfelől nem szeretném, ha a feliratok bemélyednének az eleje felől, másrészt (és ez a fontosabb) le akarom cserélni a sima lámpát egy ledes megoldásra, ami az akrilba gravírozott mintát világítaná át hátulról. Amiről az jut eszembe, hogy ehhez ér a 6.3V-ot megcsapolni vagy inkább a B+-ból állítsam elő a LED-ek tápfeszkóját? Előbbiből talán egyszerűbb egyenirányítással és stabilizátorral megcsinálni 9V-ot, csak nem tudom, befolyásolja-e a fűtést?
És ha már itt tartunk: tudtok Budapesten vagy Vácon olyan céget, ahol Plexi-hez való akril előlapot elő tudnak állítani? A hátulról gravírozott, arany megoldás kellene. A TT-nek van ilyen szolgáltatása, de elég drága. Persze ha nincs más, akkor az marad...
A sasszihoz a tervet én küldtem neki, teljes mértékig az én hibám, hogy fel kellett cserélnem az egyik végfokcső helyét az egyik kondival, és emiatt ott az a nem túl esztétikus fedés...
Igen, tőle van a sasszi, a trafók, meg küldött még jópár "apróságot", pl. jóféle szilikonos vezetékeket (elég lesz kb. még egy erősítőre), a turretboard-hoz valókat (az is elég lesz kb. még egy erősítőre), biztitartókat, ilyesmiket. Örök hálám üldözni fogja, de még inkább veszek tőle még majd cuccokat, mert nem hiszem, hogy ez lenne az utolsó erősítő, amit építettem :)
Gratulálok!
Sok mester van ám itt a fórumon, aki segít az első lépésekben :)
Én is így kezdtem, és azóta sem felejtetem el az első segítségét:Raulnak
Ha ő nincs, nem igazán sikerült volna az első erősítőm a slo 100...
Azóta már tanulgatom a szakmát, de ez nem egyszerű....
Mindegy is, a lényeg: Boldog új évet csövesek!!!!!
Én lehet hogy kivenném azt az előtöltő ellenállást, ha Marshall 18W-nál, szintén EZ81 csővel nem kellett, akkor talán itt is sokáig elmegy nélküle.Standby On módban ne fingogasson már,attól full silent módot várnék el.
Vagy áttenném a standby kapcsolást a kimenőtrafó középleágazásra (is),és akkor előtölthet az az ellenállás mégis kussba van standby ON módban.
Örömömre szolgál bejelenteni, hogy a Nagy Mű elkészült :) Valóban csak azt a két elkót kellett még megfordítani a bias körben, és onnantól minden a helyére került. Nem kellett a kimenő primerjének kivezetéseit sem megcserélni (erre ugye volt 50% esélyem), hibátlanul működik az eszköz. Egyelőre csak szobahangerőn volt alkalmam kipróbálni, csak egy rövidke időre tekertem ki fullra, hogy meghallgassam az alapzaját (teljsen okés). A standby állapotban valóban megy át jel, kitekert bemenettel, és a master-t (pre-PI) kb. egyharmadig feltekerve ilyen rottyanós, fingszerű, gate-elt hangja van. A csöves és a diódás egyenirányítás közt elhanyagolható különbséget hallok szobahangerőn, meglátjuk még majd próbán is szombaton. De ha tényleg csak ennyi, akkor baromira nem éri meg a plusz alkatrész meg a macera.
Köszi mindenkinek a rengeteg segítséget, fogok még jönni, asszem elkapott a gépszíj, lesz itt még folytatás :)
Nekünk se lesz az a nagy banzáj idén,ismerősöknél egy kis beszélgetés,koccintás aztén haza.,Délután próbáltunk aludni kicsit előre,hát mire a pici elaludt,rá 10 percre ébredni is kellett. :D
Akkor jó apu létet kívánok az estére,azért egy jó lefejt anyatej cumisüvegből vs. pezsgő koccintást csinálj majd a picivel,ha anya addig nem ér haza. :D
(nem tudom mekkora a pici,tán már nem is anyatejes...)
Szép estét!
Hopp-hopp, ott lesz a pont, az elkók fordítva vannak bent. Sajna ezt a táprészt nem turretesen csináltam meg, ez pont nyákos :) Ráadásul eléggé mélyre is lett építve, ki kell szednem a kapcsolókat is, hogy hozzáférjek. Node ez van, legalább van egy hibaforrás.
Ivászat nem lesz, valszeg a gyereket fogjuk altatgatni ötvenkétszer vagy ahányszor felébred a durrogtatásra. Ma délután is azért nem érek rá, mert asszony a barinőkkel találkozik, így én vagyok a pesztra :)
Ami még eszembe jutott,lehetséges hibaforrásként....:
A bias körben a két elkó polaritása úgy kell legyen,hogy pozitív pólusával a föld felé néz!
Ha ez jó,akkor esetleg az alkatrész értékeket nézd-mérd meg.A dióda polaritása gondolom jó...
Ha minden jó, de mégsem tudsz negatívabb feszkót előállítani vele, pedig kéne, akkor az R106 és R107 értékeinek változtatásával tudsz kisebb (negatívabb) előfeszt előállítani,turretes cuccnál szerencsére nem nagy dolog a csere és a kísérletezés.
De már csak jövőre,addig meg jó ivászatot.
A kimenőtrafó 0-ás vezetékét rákötöttem a földre, sajnos a bias továbbra sem jó. Ma már sajna nem tudok vele tovább játszani, de holnap kipróbálom a jvaslataitokat. Köszi!
Aztán ha hangfalon sípol meg gerjed,akkor anódvezeték csere.
De az előfesz meg szabályozzon jó intervallumban,ez olyan -tizenX Volt +/- 5-10 kb. EL-84-nél,pontos értékeket nem tudok mondani,cucc függő.
Én a helyedben kipróbálnám amúgy rendes hangfalon,műterhelés nélkül,de csak akkor,ha a bias áramkpr amúgy helyes intervallumban szabályozza az előfeszt,a végcső 2-es lábon mérve.
Egy ilyen pozitív visszacsatolt gerjedés -amit viszont a műterhelésnél nem veszel észre- is fel tudja tolni az anódáramot rendesen,megzavarhat!
Ha fordítva kötöd be pozitív a visszacsatolás, amit oszcillátornak hívnak, tehát egy adott frekin gerjed. Ja, először valóban tedd földre a kimenő sec. "0" pontját, és mérj újra.
Ha be van kötve a negatív visszacsatolás a szekunder 16 ohm kimenetre,akkor ha fel vannak cserélve a vezetékek akkor pozitívan fog visszacsatolni,gerjed,sípol.
Na jó, még egy dolog, és lehet, hogy én vagyok a totális fasz. A hangszórókimenet 0-ás vezetékét (kimenőtrafó szekunderének nullás vezetéke) földre kell kötni...?
Elvileg úgy raktam össze, ellenben Cyklon nem jelölte külön színnel a kimenő trafó primerjének a két végét, csak a középleágazást. Mivel az áramkör ott szimmetrikus, így nem látom, hogy miért sípolna az egyik állapotában és miért nem fordítva. Felhomályosítanál...?
Na kérem, a helyzet a következő. Beraktam a csöveket. Műterhelésnek egy 4db 5W-os 8,2Ohm-os huzalellenállásból összerakott, eredően 8,2Ohm-os cuccot használtam - ez ugye elvileg 20W-ig jó kellene legyen. Nem is melegedett. Ellenben a végcsövek olyan melegek voltak, hogy rögtön tartottak is egy kis Pride Parade-ot. Az anód és a katód közt 303V-ot mértem, ennek megfelelően a 70%-os disszipáció mellett 27,7mA-nek kellene lennie a katódáramnak (Tube Bias Calculator). Ehelyett én csövenként 120mA-t mértem a legnegatívabb bias állásban és 130mA alatt kicsivel a legpozitívabban. A bias áramkörrel lenne a gond...? Nekm úgy tűnik, hogy negatívabbra kellene mennem. A kapcsolási rajzhoz képest az egyetlen eltérés annyi, hogy nem egy közös 1Ohm-os ellenállást használtam, hanem csövenként egyet, mivel nem tudom, hogy a négy EL84-em, ami itthon van, mennyire van összeválogatva. Elvileg kvartettben voltak egy Laney VC30-ban, de semmit nem tudok az előéletükről. És igen, használtak, sőt viszonylag öregek, így akár ez is lehet a probléma forrása, nem?
No ez tetszik! Ne hallgass senkire, használd abban az üzemmódban, ami a te fülednek kellemes. Ez egy bonyolult rendszer a hangszedőtől a hangszóróig. Nincs olyan, hogy minden stílusra topp. Egy dologban soha nincs kompromisszum, úgy hívják, hogy É-RIN-TÉS-VÉ-DE-LEM! Sok sikert a továbbiakban, és BUÉK minden csövesnek!
Ha esetleg full hangerőn sipolna mint a barom,akkor próbáld meg felcserélni a végcső foglalatokon a két kimenőtrafó anódvezetéket.
Bár ha a layout szerint kötöttél be mindent,akkor nem lesz ilyen hiba elvileg.
Az előcsöveket beleteheted,a bias trimmert meg tekerd abba a végállásba,ahol a legnegatívabb előfeszt adja,meg is mérheted mennyi az "átfogása" a trimmernek. Aztán be a végcsöveket,beállítod a biast visszafelé a trimmerrel,és gyáá.
15-20 perc muzsi múlva vizsgáld meg újra a munkapontot,ha kicsit elmászott az elképzelt értékhez képest akkor korrigáld,és ennyi.