Ezt Raul NL írta: Az én lejjebb látható sasszimon is azért van kivágva a kimenőtrafó helye,mert fekvő helyzetű a trafó,és az alján lógnak ki a vezetékek.
Ezt Gregorius írta: egyébként a kivágás annyiban is jó, hogy alacsonyabb az egész pár centivel. meg szerintem az össze-vissza esetlegesen kóborló "fluxuskák" sem a csöveket nyalogatják kívülről... eléggé virágnyelven fogalmaztam, de érti aki érti :-))
Ezt Gregorius írta: az az egyutas egyenirányítás eléggé értelmetlen. meg brummosabb is, mivel a két szinusz-cici között van egy cicinyi szünet. egy sör árából lehet venni egy 1A/1000V graetz kockát.
Ezt kacsa írta: Szevasztok az lenne a kérdésem hogy ha kettő csövet ki kell cserélnem az erősítőmben, akkor is be kell állítani a munkapontott ha a cső párba van válogatva?
Ezt Raul NL írta: Igen,ajánlatos. A párba válogatás csak annyit tesz,hogy az ellenütemű végfokozat párba válogatott csövei (remélhetőleg)azonos karakterisztikával,azonos tulajdonságokkal rendelkeznek.
Az eredeti,gyári csöved munkapontja lehet,hogy kismértékben eltér az új végfokcsövekétől.Ez a különbség nem nagy,de mindenképp fontos a pontos beállítás! Egy adott cső munkapontját a cső adatlapjából lehet pl kiolvasni,amit a gyártó közöl.
Ezt Raul NL írta: Lehet,hogy semmi,de a legtöb esetben nem tesz jót! Olvasd el a #123-as,és a #127-es hozzászólást,abban benne van a lényeg! De amúgy itt egy kis cikk róla:
Munkapontról gitárosoknak Munkapont, munkapontbeállítás; csöves erősítőkkel kapcsolatban sokszor előkerülnek ezek a kifejezések. Tehát, mi is az a munkapont? (Szakemberektől elnézést kerünk a későbbiekben a pongyola fogalmazás miatt, a megfelelő szakkifejezések használata az érhetőség rovására ment volna.)
Egy hasonlattal élve, a csövek munkapontja olyasmi, mint az autók alapjárata. Az alapjáratbeállítás meghatározza azt, hogy milyen fordulatszámon működjön a motor, amikor nem adunk gázt. Ugyanígy, a munkapontbeállítás meghatározza, hogy milyen "fordulatszámon" működjön a cső nulla hangerőnél.
Minden csőnek van munkapontja, azonban általában csak a végerősítőcsövek munkapontjáról esik szó.
Végerősítőcsövek munkapontja
Autók esetében a túl magas alapjárati fordulatszámnál feleslegesen megnő a benzinfogyasztás, túl alacsony fordulatszámnál pedig lefullad a motor. Erősítők esetében vajon milyen hatása van a munkapont változtatásának?
Ahogy növeljük a munkapontot, a hangzás egyre melegebb, lágyabb lesz. Egyre jobb lesz az erősítő dinamikája és a hangerő is nő. Másrészt, a csövön egyre nagyobb áram kezd folyni, egyre jobban melegszik. A melegedés miatt a magasabb munkapont egyben rövidebb élettartamot is jelent. Tovább növelve a munkapontot, a nagy áram hatására egyszerűen kiég a cső, mint egy villanykörte.
Ha fokozatosan csökkentjük a munkapontot, a hangzás hidegebbé, keményebbé válik. A halk hangok egyre koszosabbak lesznek. Csökken az átfolyó áram, ezért a cső egyre kevésbe melegszik. Tovább csökkentve a munkapontot, a hang egyre torzabb és halkabb lesz.
A cső munkapontját nem csak az erősítő határozza meg, hanem maga a cső is. Még egy adott gyár azonos típusú csövei is kicsit más elektronikai paraméterekkel rendelkeznek. Ezért van az, hogy ugyanabban az erősítőben az egyik csőnek magasabbra kerül a munkapontja, a másiknak alacsonyabbra, és ez persze a hangzást, a melegedést és az élettartamot is befolyásolja. Még az is előfordulhat, hogy olyan magasra kerül a munkapont, hogy az egyébként hibátlan cső azonnal tönkremegy. Mivel az azonos típusú csövek sem teljesen egyformák, ezért ajánlatos minden végerősítőcső-csere után szakemberrel ellenőríztetni a munkapontot.
A gitárerősítők tervezői különböző elektronikai megoldásokkal biztosítják a csövek munkapontját. Szinte az összes gitárerősítő a következő három kategóriába sorolható:
Az automata munkapontbeállítású erősítők esetében nincs lehetőség a munkapont utólagos állítására, de nincs is rá szükség, mert az erősítő saját magának beszabályozza az optimális munkapontot. Bizonyos hátrányai miatt ezt a megoldást csak kisebb, 15-30W teljesítményű erősítőkben használják, pl. Vox AC30. Az állítható munkapontú erősítők esetében egy kis potméter segítségével lehet a csövek munkapontját szabályozni. Ez a legelterjedtebb, a klasszikus megoldás. A potméter általában az erősítő belsejében van, mivel csak műszerekkel, szakember képes a munkapontot állítani. Egyes erősítőknél (Ampeg SVT-2PRO), a potméter az erősítő hátulján van és LED-ek jelzik, hogy megfelelő-e a munkapont, laikus is be tudja állítani. Mivel általában egy darab potméter állítja egyszerre az összes cső munkapontját, ezért van szükség a csövek párbaválogatására. Ez azt jelenti, hogy a csövek közül kiválogatják azokat a párokat (vagy négyeseket, hatosokat), amelyek közel azonos elektromos paraméterekkel rendelkeznek. Az állítható munkapont hátránya, hogy a potméter használat közben elállítódhat és csőcsere után a munkapontbeállításhoz szakemberre van szükség. Előnye természetesen maga az állíthatóság, az erősítő tud alkalmazkodni a manapság igen tág határok közt változó paraméterű csövekhez. A harmadik kategória a fix munkapontú erősítők. Ugyanaz a műszaki megoldás, mint az állítható munkapontú erősítőknél, azzal a különbséggel, hogy a szabályzó potméter helyett egy fix ellenállás található. Az erősítőt egy adott paraméterű csőre gyártják, nem tud alkalmazkodni a "melegebb" és "hidegebb" csövekhez. Ezt a megoldást alkamazza a Mesa/Boogie is. A Mesa erősítőkben nincs munkapontállítási lehetőség. A cég elvárja a vásárlóktól, hogy kizárólag Mesa-csövekkel használják az erősítőket. A Mesa csövekben nem az a poén, hogy jobbak, mint a többi cső, hanem az, hogy az elektromos paramétereik közel azonosak. Mesa erősítőben használva mindig optimális lesz a munkapontjuk. Világos a megoldás előnye: ha Mesa erősítőbe Mesa csövet rakunk, nyugodtak lehetünk, hogy a munkapont optimális; nincs szükség rá, hogy szakember végezze a csőcserét.
Ezt Mákos__ írta: kösz Grego. a trafós címet, azt mondta acsávó, hogy áttekeri és frankó lesz. de mért enm azt mondtad, hogy körúttal párhuzamos első utcában? így a zeneakadémia 100 méteres körzetében átfésültem terepet, persze ez volt az utolsó utca, hová benéztem :)))
Ezt Standard írta: Bocsánat, a kérdezés volt a rossz!Az erősítőm gyári rajza egyutas egyenrángatóval ellátott, nem akartam átalakítani az eredetiség miatt, másrészt mert nem volt anódfesz érték megadva, a gréctől pedig magasabbat kaptam volna az eredetitől. Ez egy német 1957-es PPP 20W-os autotrafós bömbölde.A h.trafóm pedig nem várt mértékben melegedik,bár nem vészes. Arra gondoltam h az egyutasnak jobban meg kell feszülnie ugyanazért az áramért mint a kétutasnak, ezért a meleg.A helyi elektonikai boltban már sokmindent szerettem volna venni, de a legtöbbször úgy néznek rám mintha lecsókolbászt kértem volna.Köszi a válaszokat!
Ezt csöves_ írta: Szasztok! Ha már az ember nekiáll erősítőt építeni,akkor annak úgy van csak értelme, ha a kész erölködő értéke többszöröse az anyagárnak.A kommersz félvezetős cuccoknál ez nem jön be... Kezdetnek lehet csöves előfokot vagy csőinsertet építeni, ekkor nem kell kimenőtrafó. A kis teljesítményigény miatt a táp is egyszerűbb és olcsóbb. Azért mondom mert ezen már túl vagyok, és most kezdem a végfokot. Alkatrész beszerzésre egy tipp:http://ww3.szentes.hu/partnerek/gadget/
Ezt Raul NL írta: Én egy eredetileg 600.000Ft körüli Soldano-t építek,kis extra tuningokkal.Azért az jó,ha egy ilyen kijön mondjuk 120-150e-ből nem? :DD
Ezt csöves írta: Na azóta lett regisztrált nickem, a "csöves_" is én voltam. jcm800Ennek az előfok részét építettem +,+ utána raktam egy jó minőségű 3 sávos műv.erősítős eq-t+1 tda7294 végfokot és egész jól szól. Most végigpróbálgatom a csöves végfok alapkapcsolásokat 1 pár ellenütemű csővel aztán majd okosodom...
Ezt LeW írta: Hali! Elnézésed kérem, hogy így laikusként megszólítalak, de lenne egy technikai jellegű kérdésem...Van egy MARSAHLL TSL100-as fejem, ami egy 1960A ládát hajt meg. Látom Te értessz ezekhez a cussosokhoz is, úgyhogy kérdeznélek: az természetes sajája a TSL100-asnak, hogy CLEAN csatornán -ha egyébként az erősítőn is le van tekerve a VOLUME meg a GAIN is 0-ra- halkan akkor is lehet halkan hallani a gitárt, ha játszik rajta az ember?
Ezt csöves írta: Okozhatja a volume poti hibája, de lehet hogy a poti előtti fokozat "átszór" a poti utánira.Nem javítottam még TSL100-at úgyhogy nem tudom hogy a gyári eredeti állapot szerint szabad-e ilyennek lenni.
Ezt Cavalier írta: Csináltatok, csináltok reverbet az erősítőbe? Lehet itthon találni rugós zengetőt? Érdemes belerakni? Csak azé" kérdem, mert nézegettem pár kapcsirajzot, és láttam rajta. :)
Ezt Mákos írta: hali, volna 1 krédésem, enm csöves téma, de idevág tán:lehet kapni külön koppanásgátló modult? mert a bőgősünk vett egy faszányos ashdown fejet (tranyó), de mindíg odab@sz a hangszóróknak kikapcsoláskor. csaodálkozom, hogyn nincs benne ilyen, hiszen az én kb 15 éves h&k végfkomban is van. szóval?
Ezt Fenderes írta: Most a vasmag meleg vagy a tekercs? Ha zárlatos a vasmag, akkor azt az örvényáramok felmelegítik, de csak a magot. Olyankor a tekercsek nem melegek.
Ezt Fenderes írta: A Hobby Elektronikánál régen lehetett ilyet kapni, csak össze kellett forrasztani. Készre volt marva a nyák meg minden. Szval olyan egységcsomag szerű dolog volt. Nekem faszául működik a Quad405-ösömben már vagy 8éve. Ott a Dózsa-Jobbágy sarkon van az a bolt a VII. kerületben...
Ezt Gazz írta: TDA 7294 tipikus példa arra, hogy a végén a mosfeteket nem kis impedanciáról hajtják a műveleti erősítőben, ettől magasabb frekiken torzít, olyan jellegzetes FET-es hangja van. Viszont ha bemelegszik sem torzít jobban, pedig ez elég sok erősítőnél is így van. ( Még csövesnél is, pl Laney AC30)
Ezt Mákos írta: köszi, és ezzel mit kell csinálni? bekötni a végfok és a hangfal közé? vagy bele kell építeni az erősítőbe? (ami jelen esetben nem volna jó, legalább a garanciaidő lejártát meg kéne várni :))
Ezt Gazz írta: Nem lesz könnyű megoldani a végfok megbontása nélkül. Először is kell neki tápfesz, meg föld. Azt az erősítőből kell levenni. Aztán a hangszóróhoz vezető meleg derótot meg kell bontani, rácsatlakoztatni a kopanásgátló bemenetére, majd annak kimenetéről továbbvezetni a hangszóróhoz. Egyébiránt ha a kikapcsoláskor keletkezik a koppanás, hát én nem vagyok biztos abban, hogy ezt meg fogja oldani az áramkör... Mivel ezeket arra tervezték, hogy a bekapcsoláskor késleltessenek, kikapcsoláskor ugyebár előbb kéne lekapcsolni a hangfalat, mint a tápfesz lekapcsol, azt meg nem triviális megcsinálni...
Ezt Mákos írta: akkor van erre valami megoldás? nekem csak akkor szokott koppanni, ha előbb kapcsolom ki az előfokot, mint a végfokot, de akkor még teljesen letekert hangerő mellett is. tulajdonképpen hogyan keletkezik ez a jelenség?
Ezt Fenderes írta: Szval úgy érted hogy ha az előfokon letekered a hangerő potit és a végfokon rajta van, akkor koppan? Mert ha végfokon le van tekerve a hangerő, akkor nem fog koppanni akármit kapcsolsz ki a jelútban a végfok előtt. Vagy még az lehet hogy nincsenek XY kondik a táptrafó primer oldalán és a végfok felveszi a táphálózatból az előfok kapcsolója által keltett tranzienseket. Magát a koppanásgátlót váltófeszre kell kapcsolni, hogy ha kikapcsolod a trafót, akkor rögtön le tudjon kapcsolni. A tápszűrő kondik ne szoljanak a dologba. Ez az áramkör, még a kimeneti egyenáramot is figyeli, ha kimegy a végfok, akkor nem kerül ki a tápfesz a szóróra. Szval ez egy igen jól megtervezett szerkezet. Ha ez benne van a cuccban, akkor az tutira sosem fog koppanni. Nekem bejött.
Ezt Mákos__ írta: na a helzyet: nekem csak akkor koppan, ha az előfokot előbb kapcsolom ki, mint a véget, és az előfok hangereje nem nulla. deez így normális. ami nemnormális, hogy a bőgősünk vadi új ashdown feje mindíg koppam kikapcsoláskor, akkoris ha mindkét hengerő le van tekerve. bár nem próbáltuk, de azon az eq is kapcsolható, ugyhogy lehet, ha azt minen kikapcsolás előtt külön kikapcsoljuk. megszűnik a probléma.
Ezt Cavalier írta: Erősítő megbontása nélkül az a megoldás, hogy kell tenni egy külső kapcsolót a fej tápkábelére, vagy pl. kapcsolós konnektort használni. Ezzel a kapcsolóval lehet a koppanásgátlót vezérelni, ami annyi lenne, hogy amikor áramot kap, akkor pár sec. késleltetéssel behúzza a relét, ami a hangszórót kapcsolja, viszont amikor megszűnik a 230, akkor azonnal kikapcsolja őket. A jelenség egyébként azért van, mert amikor eltűnik a tápfesz, összevissza sülnek ki a kondik. ás megrángatják a teljesítménytranyókat is elég rendesen. Ha valakit érdekel, rajzoltam EAGLE-ben egy komplett védelmet, van benne koppanásgátló, egyenáram védelem, és két termisztoros rész is, egy venti vezérlő, meg egy ami lekapcsolja az egészet. Még nem próbáltam, de könyvből másoltam be..
Ezt Cavalier írta: Végülis ha csak kikapcsoláskor van a koppanás, akkor elég egy sima relé hozzá.
P=I2R egyenáramnál, ha így számolok, akkor 100W 8ohm 3,5A Bár nem ez a lényeg, hanem inkább az, hogy jó minőségű legyen a kapcsoló, rezgésre ne legyen KH-s, stb.. Inkább banándugókkal csinálnám, vagy méginkább csavarozós megoldással, úgyse állítgatja az ember 5 percenként.
Ezt Gazz írta: Ha kézivezérlés megy, akkor tulajdonképpen egy sima kapcsoló is elég. Lényeg hogy kikapcsolás előtt lekapcsolod a hangszórót. Bekapcsolás után meg rákapcsolod. Amíg a kezed mozog, az elég késleltetés. Kétségkívül a legolcsóbb megoldás. Akár villanykapcsoló is jó
Ezt MacccHo írta: Hi Tudorok! Tudna nekem valaki segiiteni? Most vettem egy 120 Wattos, full csöves Sound City B120-at, aminek két tiszta csatornája van: egy Normal és egy Brilliant. Mindkettőn 3 jack bemenet van: egy Slave, egy Atten Input(Low) és egy sima Input(High). Hallottam olyat, hogy egyesek összekötve használnak bemeneteket. Mire használatos ezen eljárás és melyeket kell összekötni? A Slave bemenet mire való? És végül: nem szeretném túlvezérelni a bemenetemet a multieffekttel > mennyi lehet a Low ill. a High bemeneteknél a maximális bemenő jel? A kivezérelhetőség ismeretében bátrabban bánhatnék a multi Output Volume-jával, iigy javiitható a jel/zaj viszony. Arra is gondoltam, hogy épiitek egy kis mutatós műszert, iigy mindig tudom, meddig mehetek... Ja..itt a kapcs rajza: Sound City
Ezt Fenderes írta: "mennyi lehet a Low ill. a High bemeneteknél a maximális bemenő jel?" Kb annyi, hogy low - passzív és High - aktív pickup. A jel/zaj viszony úgy javítható, ha pl az FXloop return-be dugod, vagy közvetlenűl a végfokra a multit. De általában a muli cuccok nem szólnak jól csöves véggel...
Ezt MacccHo írta: Köszi Fenderes! Lehet hülyeség, de én fordiitva tudom: a Low pont egy "csillapiitott"=attenuated bemenet, oda kellene mennie az aktiiv pickupnak ill. a multi utáni jelnek, csak azt nem tudom, mennyi lehet konkrétan ennél az erőlködőnél a max bemenő jel. A "70-es években épült a drága. Vagy tök hülyeséget kérdezek? Túlvezérléskor csak torzulás hallható és nem száll el az előfok? Szerintem nem, de zöldfülű vagyok még és az első csövesem. Meg akarom ismerni a lelkivilágát :)
Ezt ingaman írta: ez nálam úgy van(laney full cső kombó VC30), hogy a single coil-os strat megy a high( magas érzékenység), az epiphone humbucker-rel a low-ba(alacsony érzékenység). Ha a single coil-os gitárt a low-ba dugom ott csak fuldokol, alig van hangja, halk.
Ezt MacccHo írta: Ok ;)! Én meg éjszakás voltam és én sem úgy fogalmaztam, ahogy akartam, tehát szerintem ha tartósan nagy jelet küldünk a bemenetre, az "nem tesz jót" neki és nem csak a gitárhang rovására megy.
Ezt Mákos írta: na. mindenkiek kösz az eddigi tanácsokat. 1 újabb kérdés: néhány kapcsrjaznál láttam olyat, hogy egy ekkenállás mellé az volt írva éktékekéne, hogy 2k2. az a második 2 es mit jelent? csak nem 2002 ohmos? :)
Ezt Melorin írta: Ecc83 és EL84 bekötését elküldené valaki? És még 1 kérdés: Van egy csöves erősítőm, ezek a csövek vannak benne, hétvégén kipróbáltam gitárral, és a magas hangok eléggé eltüntnek hangzottak, pedig a "magas" potit csutira tekertem. Mi lehet ennek az oka?
Ezt Raul NL írta: Elküldeni nem tudom a bekötést,de megtalálod a neten biztos! A magas hangok hiánya sokminden miatt lehet,pl a csövek már régiek,és így nem erősítik megfelelően az adott frekvenciát,vagy esetleg valami öreg kondenzátor is lehet.De akár a poti is szar lehet!
Ezt Melorin írta: A potikat rövidre zártam, max állást szimulálva, a kondik meg valóban lehetnek öregek, mert úgy 1960 óta nemigen lettek cserélve. Melyik körben lévő kondik?
Ezt Raul NL írta: Hát ezt élőben kéne látni,így nem tudom,de amúgy a hangszínszabályzó kondikra gondoltam.Passzív hangszín van rajta ugye? De mondom,ez így nem megy,ezer oka lehet,akár a csövek is.
Ezt Raul NL írta: Esetleg valami elektromos szakember meg tudja mondani majd itt a fórumon,én sajnos nem vagyok az. Én is csak egy haladó vagyok! :DDDD
Ezt Melorin írta: Aktív szabályzó van benne, egy külön cső látja el e nemes feladatot(hű:)). Mondjuk elektronikában otthon vagyok, de csövekkel most foglalkozok elöször (kivéve persze a TV-ket). Arra is gondoltam, hogy a bemenete nem gitárhoz van illesztve, de akkor sem kéne ennyire levágnia a magas tartományt(úgy 10-12Khz).??
Ezt Melorin írta: Még 1 ?. Az erősitő kimenetén 2 állás van: 5 ohm- 0,5 watt 15 Ohm- 10 watt nagyfesz. jel Mind a kettőn kipróbáltam, az utóbbi valóban nagyobb teljesítményt ad le, de erre rá merjem kötni az én 8ohm-os Vox hangszórómat? Mert az a nagyfesz jel zavar.
Ezt Raul NL írta: Ha aktív szabályzó van benne,akkor ugye a magas hangok nem úgy lesznek,hogy a méélyekből van elvéve,ami fiziológiailag magasabbnak hat,hanem külön a magas sáv is erősítve van.Na szerintem itt a bibi,szóval a cső nem erősíti úgy azt a sávot valamiért.De ez csak feltevés,asszem ez innentől már inkább a te asztalod!
Ezt Raul NL írta: Hát inkább nem kéne,már csak a nem megfelelő impedancia illesztés miatt sem!Nem tesz jót a kimenőtrafónak,akár le is éghet!Vigyázz vele!
Ezt ogre írta: Üdv mindenkinek!Egy kis problémám van,a combómhoz keresek kapcsolási rajzot,ha netán valaki tudna egy címet vagy valamit,nagyon megköszönném.
Ezt Csőbajos írta: Hali! Lenne egy baromi fontos kérdésem!!! Van egy régi, vintage, full csöves kombóm. Egyszer csak az történt (nem tudom, hogy ez most hirtelen vagy szép lassan következett be, mert mostanában elég ritkán haszáltam), hogy egyszerűen teljesen elszaródott az erősítő hangszíne. Ha tiszta csatornára feltekerem a gain-t iszonyú mély és rohadt hangos lesz az egész. Úgy szól most 0 hangerőn, 0 hangszínnel, mint régebben félig feltekert hanszínekkel, 3-as hangerőn!!! Kérlek segítsetek, mi lehet a baja? Egyszerűen csak elfáradtak a csövek, vagy valami más probléma??? Nagyon megköszönném ha dobnátok egy mail-t is! Előre is köszönöm Csőbajos
Ezt Cavalier N írta: Nekem is volt ilyen, a hangerőpoti egyik lába volt leszakadva. Azokat kéne végignézni. Egyébként se árt átnézni a forrasztásokat egy régi cuccnál, átforrasztgatni, nem baj, ha megbízható is az erősítő.
Ezt Gregorius írta: az egy kombó dobozának a képe, nem egy chassis, tudom, akkor volt róla szó mikor ezt a témát boncolgattuk, de én dobozra gondoltam. egyébként a dobozban lévő chassis is eléggé morbid lesz :-))
Ezt Gregorius írta: bele kell menned a jelszó módosításba, ha jól tudom, van külön link neki... nekem is volt valami logikai malőr, de végülis rájöttem, mi a gond...
Ezt dici írta: Van negy darab EL84-es es ket ECC 83 - as vadiuj csoveim (egy regi RAD-TV-es hagyataka volt). Szeretnek ezekbol egy 20-25 W-os gitar erositot epitteni. A kerdes az lenne ,hogy a halozati es a kimeno trafot hazilag meg lehet e terveni? Mind kerestem ere vonatkozo szakirodalmat de nem talaltam. Mert amint veszem eszre , hogy nem arulnak sehol sem csoves erositokhoz transzformatoroka, es ha lehet szeretnem hazilag megcsinalni mert olcsobb lesz (gondolom). Meg van egy par PL 500 keremia foglalattal valamint EF86, Ecc 82,Ecc 40, G807, PL84,6P3C,6L6,EF41,12AV6,Ez80,EF80,EL60,EL38, ECL82 stb. Vadi uljak meg az eredeti dobozban vannak.Mit lehet veluk kezdeni?
Ezt Mákos írta: emberek! hallottok már a 0,1 % os precíziós ellenállásokról? lomexben érdeklődtem felőlük, és (azon kívül, hogy 30 forint 1 darab), csak mindenfél eidióta tört értékben voltek, 121,7 ohm meg ilyesmik. ezekl szerinte van ezeknek valamiféle egyenértékük, ami megfelel x ohmos normál ellenállásnak? vagy tényleg csak épp ilyen bolod értékek voltak raktáron?
Ezt Cavalier N írta: http://myweb.absa.co.za/g.landry/frontpage.htm
Itt pont EL84-es erősítő van, 2 csővel kb. 20W. Szépen leírva, megmagyarázva. Az EF86 jó lesz előerősítőnek.
Tervezni lehet házilag trafót, de én biztos nem állnék neki tekercselgetni. Lehet kapni trafót, külföldi boltokban, ebayen, stb. Olvass vissza kicsit, vannak linkek. A www.toroid.hu foglalkozik hangfrekis trafókkal is, érdeklődj az emailükön, nekem 1 napon belül válaszoltak.
Ezt Raul NL írta: Az sem sokkal másabb,ha 4 végfokcsövet teszel bele,csak a push-pull csőpár mindegyik oldalával párhuzamosan kötsz még 1-1 csövet,a kimenőtrafót meg vagy fele primer impedanciához csinálod,vagy a 16 ohmos kimenetből mondjuk átdugod a 8 ohmosba a 16 ohmos hangfalad,ha ilyen van! A teljesítmény pedig így 40W körül lesz!
Ezt Gregorius írta: nekem is vannak eléggé morbid értékű ellenállásaim, de azok műszerekbe való speciális cuccok. semmire sem tudom használni őket :-))
Ezt Gregorius írta: az ULTRALINEÁRIS kapcsolásnál, a segédrács a kimenőtrafó megcsapolásáról kapja a feszültséget, így a végfoknak a trióda és a pentóda közötti tulajdonságai lesznek. javul a frekvenciament, torzítás meg ilyenek. persze, nem mindegy, hol csapoljuk meg a dolgot :-)) az el84-hez van nekem egy diagramm, és annál 40% a megfelelő érték. ez a dolog onnét ered, hogy ugye ha a pentódának a segédrácsát a tápfeszre kötjük, akkor pentódakapcsolás (rövid leszek) ha pedig rákötjük közvetlenül az anódra, akkor pedig trióda jellegű lesz a dolog... valami leleményes emberke kitalálta, mi lenne, ha a kettő közötti állapotot céloznánk meg ?