HANGMESTER.HU
 
 
 
 
 
E-mail cím:

Jelszó:
Emlékezz rám


A WEBÁRUHÁZBAN TÖRTÉNŐ VÁSÁRLÁSHOZ NEM SZÜKSÉGES REGISZTRÁCIÓ

WEBÁRUHÁZ

AJÁNDÉK

BILLENTYŰS

GITÁR, PENGETŐS

KEVERŐ

MIKROFON

HANGRENDSZER

ÜTŐS

FÉNY

KARÁCSONYI AKCIÓK

GITÁRERŐSÍTŐ

KIEGÉSZÍTŐ

FELVEVŐ/USB

VONÓS

CD/DVD

FÚVÓS

KOTTA



A FÓRUM legfrissebb témái

Offtopic

2017. szeptember 20

Fotók, képek, GALÉRIA

2017. szeptember 20

***YAMAHA billentyűsök

2017. szeptember 20

Jónás Tamás (instrume

2017. szeptember 20

Tranzisztoros gitárerő

2017. szeptember 20

ADOK-VESZEK-CSERÉLEK

2017. szeptember 20

Gitáreffektek

2017. szeptember 20

***IBANEZ***

2017. szeptember 20

ELEKTROMOS DOBOK

2017. szeptember 20

Akusztikus gitárok

2017. szeptember 19

Zenészeket, zenekart ke

2017. szeptember 19

KRAMER KLUB

2017. szeptember 19

A számítógép és a z

2017. szeptember 19

Csöves Gitárerősítő

2017. szeptember 19

LANEY

2017. szeptember 19

CORT GITÁROK

2017. szeptember 19

LINE6 - VARIAX

2017. szeptember 19

Z e n é s z V I C C E K

2017. szeptember 19

Mutameg!

2017. szeptember 19

*MARSHALL.hu KLUB * F

2017. szeptember 18

***Squier***

2017. szeptember 17

Pickupok

2017. szeptember 16

...Bassmanok...

2017. szeptember 16

***FENDER***

2017. szeptember 15

Milyen gitárt vegyek??

2017. szeptember 15

Akusztikus zenészek

2017. szeptember 15

Milyen erősítőt vegyek?

2017. szeptember 14

Mákosamp és válogatott f

2017. szeptember 12

Barkács

2017. szeptember 12

E-bay

2017. szeptember 10




HANGMESTER.HU AKCIÓ
Rózsaszín violinkulcsos karkötő
karkötő

Rózsaszín violinkulcsos karkötő


Akciós ár:
1 990 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
Fekete violinkulcsos karkötő
karkötő

Fekete violinkulcsos karkötő


Akciós ár:
1 990 Ft


HANGMESTER.HU AKCIÓ
Gitáros fülbevaló
fülbevaló

Gitáros fülbevaló


Akciós ár:
3 990 Ft



hangszermagazin.hu

Zongoraszék, fényes fekete, plüss fekete tetővel
2016. december 15.





hangszermagazin.hu

Megérkezett az ANGEL AX25 metalofon!
2016. december 15.







Legfrissebb használt hangszerek:
Ibanez
35 000 Ft
Boss
25 000 Ft
Roland
20 000 Ft
Ibanez
100 000 Ft
Epiphone
40 000 Ft
RME
120 000 Ft
Jackson
69 990 Ft
Sterling
71 900 Ft
Ibanez
89 500 Ft
CELESTION
20 000 Ft
Ibanez
80 000 Ft
Wharfedale
80 000 Ft

ZENEELMÉLET
ZENEELMÉLET

Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!

Témák


cserye 2017-08-28 22:59 |  #7465
(Na jó, csak egy bizonyos részét. És kevésbé a tonalitás,inkább a fura sorszerkezetek miatt szól némelyik idegenül- most ahogy hallgatom)

cserye 2017-08-28 22:49 |  #7464
Milyen érdekes- látod- hogy volt idő, amikor a tudat még "látott" dúr-moll tonalitáson kívül való zenét. Nem is tudom, hogyan lenne ez lehetséges a "nyugati embernek" (Ilyen értelemben a magyar fül már az).
Egy időben az volt a szórakozásom, hogy ottalvásos erdélyi turnék alkalmával este feküdtem a hátamon egyedül a panzióba (már a kellő bor-adaggal az agyamban) és azzal kínoztam magam, hogy román népzenei csatornákra hangoltam. Mondom- ha itt pusztulok is, de most meg fogom érteni ezt a zenét! Nem sikerült....
:)


JonasTamas 2017-08-27 10:18 |  #7463
Nagy kedvencem Händel, és amikor olvastam a róla készült életrajzi könyveket, az egyikben benne volt a levelezése Telemann-nal (aki szintén elég spíler volt). Telemann megkérdezte Händel-t , hogy mit gondol az ókori görög móduszok használatáról. G.F. barátunk azt válaszolta, hogy tiszteli ezeket, de gyakorlatban nem használja, hanem a dúr és moll világon belül maradva írja a zenéit. A 20. században a modális megközelítés újra felvirágzott, és ez azóta is tart.
(Händel arra is jó példa, hogy bármilyen eszközzel (pl. a viszonylag szabálykövető* barokk zene keretein belül is) csodákat lehet tenni.)

-------------
*a későbbi zenei korszakokhoz képest mindenképpen kötöttebb volt a barokk zene

cserye 2017-08-23 12:30 |  #7462
No de a zene nem csak felfedezésre váró terület, hanem az új létrehozásának a terepe is.
Egy bizonyos pontig "természeti képződmény" - tekintve a dúr skálát és a belőle származtatható együttállásokat, mozgásokat, stb. De már elég korán megkezdődtek az önkényes műveletek és a rendet onnantól már ezek fogják meghatározni. Már maga a kiegyenlített skála is bőven ide tartozik, ez már emberi-önkényes művelet eredménye.
Hogy megkezdődhessenek a sokkal nagyobb "kombinációs teret" adó játékok..Azaz ezen a ponton a zene természetes valójából kellett elvenni, hogy emberi-kognitív kibővítésekkel lássuk el. És azóta persze hamis minden zongora, gitár és egyéb kromatikus hangszer..
No mindegy. A lényeg az első mondat. Hogy ez nem természettudomány, amit fel kell fedezni. Sokkal inkább valamiféle kognitív "ábrák" sora az időben elhelyezve és itt a rend-képzésre nagy lehetőség van.
Az már igaz, hogy az utóbbi száz évben megállt a nagy Kaland (az európai zene) és visszakorcsosulás történt- a tömegeket tekintve.
Te-ti hogy látjátok?


tibyee 2017-08-23 07:25 |  #7461
Egye fene. Akkor én is csak úgy idebiggyesztem. Mi az az elméleti, gyakorlati, (nem technikai!) újdonság, felfedezés, érv, vagy értelem, akár a harmonizálást külön tekintve, ami a modális, vagy szívesebben nevezném skála-akkord kapcsolat terén, az utóbbi mondjuk száz évben látott napvilágot? Vajon van e olyan az előbb említett elméleti, gyakorlati, (nem technikai) kérdéskörben ami felfedezés, újdonság amit mondjuk Django Reinhardt még nem tudott, de pl: Guthrie Govan igen. Megelégszem egyetlenegy azóta föltűnt, fölfedezett modális skálával, vagy szimmetrikus, aszimmetrikus skálával, vagy bármivel a témával kapcsolatban.

cserye 2017-08-22 02:35 |  #7460
Ez már az önállóan vett,külön tekintett harmóniavezetésről (és harmónia-"minősítésről") szól. A dallamvezetéstől már némileg elhatároltan. Ilyen értelemben éppenhogy nem arra való, hogy szabatosan és "atomi" részletekből kiindulva érveljen. Ezért pl. sokkal inkább "zenefilozófiának", mint zeneelméletnek mondanám. És a lényeg:
Rengeteg Érv és értelem van még ezen kívül a zenében. A harmonizálást külön tekintve is.
Azt hiszem..

tibyee 2017-08-20 21:22 |  #7459
"Boszorkányok már pediglen nem léteznek"
Sziasztok!
Meg van a megoldás már nagyon nagyon hosszú ideje... Hál Istennek, Magyar névhez kötődik.
Bartók Béla tengelyrendszere a megoldás.
És szintén hosszú, hosszú ideje nem találtak fel semmi újat a zeneelmélet terén, mert több lehetőség NINCS! 12 fél hang, kis matek, (félve írom: papír+cerka) és minden (ha szükség van rá) magyarázható, sőt értelmezhető, érthető is.
Amúgy a riffek is akkordok,(!) egy nem is túl modern kori akkordbontások.
Elnézést ha bármibe is belekotnyeleskedtem!
További jó munkát, és hasznos elmélkedést mindenkinek!

JonasTamas 2017-08-13 13:56 |  #7458
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7457)

cserye 2017-08-12 01:17 |  #7457
Rendben.
Kösz az eszmecserét.


JonasTamas 2017-08-11 12:23 |  #7456


Alapvetően csak a fogalmak, definíciók szintjén mondunk mást mindketten, mert a lényeget ugyanúgy látjuk. Az kétségtelen, hogy a példában levő díszítések feldobják az alap harmóniamenetet, és abban is egyetértünk, hogy nem jelenik meg egy új hangnem, hanem egyszerűen csak érdekes fokokat dobunk rá az akkordokra, amitől (az én megfogalmazásomban) rövid líd hangulat jelenik meg a C-dúr és az F-dúr pillanatában a F# ill. H hangok által.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7454)

JonasTamas 2017-08-11 12:21 |  #7455
" Ezt az "aktuális alaphang"- fogalmat nem értem. Ilyesminek akkor lenne értelme, ha azonosítható moduláció (max. harmóniai kitérés) történt. Az általad játszott mintában viszont én nemigen hallok ilyet. Végig tartja a C-dúr hangnemet. Nem? "


Valóban nincsen moduláció, ez teljesen igaz. Ezeknél az eseteknél én úgy fogom fel a dolgot, hogy rövid "líd hangulat" jelenik meg pl. a C-dúrra játszott F#-nek, és később az F-dúrra játszott H-nak köszönhetően. Ettől még persze a teljes zene hangneme nem alakul át, de kétségtelenül megjelenik a lídre jellemző hangulat/szín/hatás (itt szándékosan nem zeneelméleti fogalmakat használok).

Egyébként a hangnem azért mozog a kör során, mert C-líddel indulunk (ezt halljuk elsőként), később pedig a F# után az F is megjelenik. Felfoghatjuk továbbra is a hármashangzatokból álló kört C-dúr körnek, amelyet az említett fokokkal kicsit kiszíneztünk.
Ha a teljes harmóniákat írjuk le: C(maj7)add4#, Am 6 ("nat.6"-nak is nevezik, 6#-nek is), Fmaj7add4#, Gmaj7, akkor ez már nem vegytisztán C-dúros kör.

Válasz 'cserye' hozzászólására (#7453)

cserye 2017-08-11 01:53 |  #7454
"(A 2. ütemben az A-moll kapott egy rövid F#-t, ez egy mini-dór (A-dór)"

Itt viszont rendben van az előrevetítésed. Mely célozza azt a szemléletet, hogy az A dór-t a C-líd párhuzamos hangnemének (azaz a kettőt egymással azonosnak) kell venni.

De egyébként mindezek még csak nem is zeneelméletet, pusztán javasolt szemléletet, rendet jelentenek (az én részemről).

cserye 2017-08-11 01:37 |  #7453
Ha nem is nagyon értem, "nemértésem gyökere"-mondatodat azért megtaláltam:
"Viszont a fül az aktuális alaphanghoz viszonyít (miközben persze a teljes kör tonalitását is érzi)"

Ezt az "aktuális alaphang"- fogalmat nem értem. Ilyesminek akkor lenne értelme, ha azonosítható moduláció (max. harmóniai kitérés) történt.
Az általad játszott mintában viszont én nemigen hallok ilyet. Végig tartja a C-dúr hangnemet. Nem?
Érted, mire gondolok


JonasTamas 2017-08-10 21:14 |  #7452
Természetesen a hagyományos zeneelmélet nem ismer ilyen dupla lídet, tehát a klasszikus megközelítésben ez nincs benne. Viszont az 1. ütemben jól szól a C-re játszott F#, ettől C-líd jelleg kezd kidomborodni, majd a 3. ütemben ismét egy mini-líd hangulat jön elő az F-dúr akkordra játszott H hangnak köszönhetően.

(A 2. ütemben az A-moll kapott egy rövid F#-t, ez egy mini-dór (A-dór). (Fontos, hogy ezek a hangulatok valóban nem jelentenek tényleges hangnemváltást, egyszerűen csak színezik a zenét.)
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#7451)

JonasTamas 2017-08-10 21:12 |  #7451
(Ismét volt pár nap "offline-ság":)

De igen, az a bizonyos hosszan kiemelt H hang pedig egy rövid F-líd hangulatot eredményez. Fenntartom, tapasztalatból mondom:)

Ha jól sejtem arra gondolsz, hogy a teljes kör alaphangja C, és emiatt nem lehet igaz a fenti. Viszont a fül az aktuális alaphanghoz viszonyít (miközben persze a teljes kör tonalitását is érzi), és ki fog jönni az F-líd hatás.

Gitárt is ragadok most és feljátszom, 1 perc :)

Kész is:


Válasz 'cserye' hozzászólására (#7450)

cserye 2017-08-02 00:58 |  #7450
"a harmadik akkord során a jól kiemelt H hang pedig egy rövid F-lídet hangulatot eredményez"

Nem-nem, vigyázz, ne "ess vissza". Az nem lesz líd sehogyan sem. C dúr környezetben vagyunk itt - tudod. Azt kell nézni. Már egyszer jól leírtad a lényeget.(Ellenében a még mindig legtöbbször agyatlanul tanított módszerrel szemben a modálisokat tekintve)

JonasTamas 2017-08-01 16:16 |  #7449
...egyébként épp ma jelent meg az új cikkem, amelyben ehhez hasonló témák szerepelnek:

https://gsfanatic.com/hu/blog/akkordmenetekbol-keszitett-riff

JonasTamas 2017-08-01 16:15 |  #7448
" Hát, vigyázni kell az ilyen fordításokkal, mert elviszed az akkordot egy másik minőségbe. A "hallgató tudat" már nemigen venné ezt 4. foknak, inkább egy "színezett" 6.-nak. "


Ez teljesen igaz, és az az érdekes, hogy talán pont emiatt sok modern, nem jazz/blues alapú zene esetén az adott skála fokaira épített harmóniákat kevésbé hagyományosan közelítik meg, és inkább az aktuális akkordra játszott dallam által hozott fokkal emelik ki a hangulatokat. (Ez inkább a prog és a djent irányra jellemző, a fusion esetén sokkal inkább használják az eredeti harmóniavezetéseket, csak jól megtekerik.)


" "...az F (Fmaj7) akkord itt H hanggal is ellátható, és akkor egy másik alaphangú líd hatás is előkerül.).."

Ezt nemigen értem. "



Ezt úgy értettem, hogy a C Am F G kör első akkordja során kihozunk egy líd hangulatot a F# hanggal (ez lesz a C-líd), a harmadik akkord során a jól kiemelt H hang pedig egy rövid F-lídet hangulatot eredményez. (Ilyenkor ez természetesen nem jelent valódi hangnemváltást, én úgy fogom fel, mintha egy érdekesebb színt "festenénk" az adott akkord "vásznára".
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7447)

cserye 2017-08-01 12:00 |  #7447
"...F basszus nélkül szép F#-félszűkített jönne ki (fordításban), vagy akár Am6# néven is nevezhetjük (sok helyen Am nat.6-ként emlegetik). Mindez persze az F basszus nélkül..."

Hát, vigyázni kell az ilyen fordításokkal, mert elviszed az akkordot egy másik minőségbe. A "hallgató tudat" már nemigen venné ezt 4. foknak, inkább egy "színezett" 6.-nak.

"....Amúgy az általad írt C Am F G kör használatát úgy is el tudom képzelni, hogy a C Am rész kapna F#-t a dallamban (és ezen belül a C-dúr alatt líd hangulat ugrik elő), majd az F alatt már nem használjuk a F#-t (és itt én is Fmaj7 felé vinném, tehát E-t tennék a dallamba, mert a dallamban itt megjelenő F hang időben még túl közel van a korábbi F#-hez)..."

Tökéletesen és tűpontosan így van. Ugyanígy gondolom (és használom, ha úgy van)

"...az F (Fmaj7) akkord itt H hanggal is ellátható, és akkor egy másik alaphangú líd hatás is előkerül.).."

Ezt nemigen értem.

Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#7446)

JonasTamas 2017-08-01 08:58 |  #7446
" Abban a részben egyetértünk, hogy nemigen lehet a hangkészletből harmóniafokokat létrehozni.Szerintem sem. Illetve lehetne, ha szeretnénk. És akkor pl. beleütköznénk egy olyan érdekességbe, hogy 4. fokon egy Fisz szűkített lenne. Azaz nem lenne az akkordkészletben felfele-kvart szubdomináns. Ez pedig a most már 400 éves európai harmonizált zenében "anomáliás".. "




Szerintem pont ezért van az, hogy a modern prog-rockban (de akár már a régebbi Pink Floyd, Genesis lemezektől kezdve) modális hangulatra kihegyezett számaiban gyakran kerülik a hagyományos harmóniavezetéseket, a tonika persze továbbra is marad, de a szubdomináns és domináns nem kap nagy szerepet (megjelenhet, de nem a megszokott helyen és módon).


" Én azzal bővíteném ki, hogy az ismert harmóniai fordulatokat szinte teljes szabadsággal használhatjuk, csak az "alkalmi ütközőpontokat" kell figyelni. Egy példa erre, hogy a líd esetében egy C Am F G- "alapkör" az F dúr miatt nincs rendben. De. Ha az F-et F maj7-ként használjuk, akkor a líd dallam fisz hangja, egy harmóniai- e-vel ütközik és ez a nagyszekund távolság már szépen "beleférős" (sőt!). "


Ha közben megmarad az Fmaj7 "alja" a basszusban, azaz az F, akkor a líd dallam fisz hangja ebben az ütemben azért kilógna, bár kétségtelen, hogy a önmagában nézve az akkord tetejébe (A C E, alsó F nélkül) besimulna egy fisz, és F basszus nélkül szép F#-félszűkített jönne ki (fordításban), vagy akár Am6# néven is nevezhetjük (sok helyen Am nat.6-ként emlegetik). Mindez persze az F basszus nélkül.


Amúgy az általad írt C Am F G kör használatát úgy is el tudom képzelni, hogy a C Am rész kapna F#-t a dallamban (és ezen belül a C-dúr alatt líd hangulat ugrik elő), majd az F alatt már nem használjuk a F#-t (és itt én is Fmaj7 felé vinném, tehát E-t tennék a dallamba, mert a dallamban itt megjelenő F hang időben még túl közel van a korábbi F#-hez), a G-dúr pedig akár visszakaphatná a F#-t a dallamban, vagy egyéb, semleges hangon folytatódna itt a dallam (D). Így a teljes körben megoldottuk, hogy felbukkanjon a líd hanguljonas.tamas9@gmail.comahol pedig a F# használata nem lehetséges, ott másfelé vittük. (Sőt, az F (Fmaj7) akkord itt H hanggal is ellátható, és akkor egy másik alaphangú líd hatás is előkerül.)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7445)

cserye 2017-08-01 01:29 |  #7445
Abban a részben egyetértünk, hogy nemigen lehet a hangkészletből harmóniafokokat létrehozni.Szerintem sem. Illetve lehetne, ha szeretnénk. És akkor pl. beleütköznénk egy olyan érdekességbe, hogy 4. fokon egy Fisz szűkített lenne. Azaz nem lenne az akkordkészletben felfele-kvart szubdomináns. Ez pedig a most már 400 éves európai harmonizált zenében "anomáliás"..
Ezzel pedig- azt hiszem- közelebb is kerül a legtágabbról vett elvi válasz: Hogy a modális hangnemek esetében is "muszáj" a "rendes" dúr-moll harmoniavezetéseket használni. Akárcsak a 19. századi magyarnóták esetében. (most már még a japán, kínai zenéket sincsenek meg nélküle..)
A szűkre vett megállapítás tehát mindezekből, hogy egy mai zenében elhangzó modális dallam-önmagában véve- egzotikum szerepkörben van, nem pedig "zeneelvi"-ben.
Hogy a szűkebb, gyakorlati kivitelezés felé menjünk:
Az általad írt megoldások szalonképesek lehetnek-ja.
Én azzal bővíteném ki, hogy az ismert harmóniai fordulatokat szinte teljes szabadsággal használhatjuk, csak az "alkalmi ütközőpontokat" kell figyelni. Egy példa erre, hogy a líd esetében egy C Am F G- "alapkör" az F dúr miatt nincs rendben. De. Ha az F-et F maj7-ként használjuk, akkor a líd dallam fisz hangja, egy harmóniai- e-vel ütközik és ez a nagyszekund távolság már szépen "beleférős" (sőt!).
De pl. az általad mondott D/C akkord még elvileg is illeszkedő. És az alaphelyzetű D7, D9 ugyanúgy.
No, ilyeneket gondolok..
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#7443)

JonasTamas 2017-07-31 21:45 |  #7444
A kvart-építkezésű akkordok ízletes dolgok!
Válasz 'atomM' hozzászólására (#7440)

JonasTamas 2017-07-31 21:44 |  #7443
Akkor én értettem félre a kérdést (és nyaralós hetek után most látom csak a hozzászólásodat). Az előző válaszomban úgy értettem a harmonizálásos kérdésedet, hogy egy adott dallamot egy másik szólammal kiegészítünk, sokszor pl. terc távolsággal feljebb/lejjebb. De most már értem, mire gondoltál.

Azt figyeltem meg, hogy a különféle modális hangulatokat (líd, stb.) úgy lehet jól kiemelni, ha nem annyira akkordmenetekből indulunk ki, hanem inkább riffből/groove-ból építkezünk. Tehát például egy C-líd hangulat létrehozásához (amely 1# előjegyzésű skálát von maga után) hiába alkotunk egy olyan akkordmenetet, amely az 1#-ből származik, nem lesz erős líd hatás. Még akkor sem, ha a C-dúr hármashangzatot sűrűn használjuk.

Innen egy lépés a hangulat erősödése felé az, ha már az akkord jelzi a lídes hatást, tehát pl. Cmaj7add4# akkordot (C E F# G H) használunk az akkordmenetben. De még így sem lesz elég erős a hatás, pl. egy Cmaj7add4#, Gmaj7, Em7, Cmaj7 akkordmenet továbbra is populáris akkordmenetnek fog tűnni, és nem lesz elég hatásos a líd hangulathoz.


Ha viszont egy C hangokat sokat ismétlő, és helyenként E-t és F#-t is használó riffet alkotunk (lehet ez egy groove basszusgitáron, vagy egy rock riff torzított gitáron), akkor ez rögtön líd jellegű lesz.

Használható még a D/C akkord (pl. a fenti groove-hoz kíséretként), mert ebben is ott lesz a lídes F# hang.

Tehát összegezve, tipikus akkordmenetek helyett a jellegzetes modális fokkal színezett állóharmóniák és groove-ok hozzák ki legjobban a lídet. Az adott hangnem 7 diatonikus akkordját bárhogy kombináljuk, továbbra is mezei akkordmenetnek fognak tűnni. (Persze ezekből is ki lehet hozni sok mindent, de pl. egy C, D/C akkordmenet és hozzá végig C basszus (ahogy a jelölés is mutatja) sokkal lídesebb, mint a fenti C, G, Em, stb. akkordmenet).
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7438)

cserye 2017-07-16 00:20 |  #7442
Ja. Jazz-matek. Tök nem értek hozzá sajnos.
Nem is igazán ebben gondolkodtam. Hanem egy természetes megközelítésre.
Mondjuk pl. ahogyan ez az emberke aggatja a harmóniákat a különböző "egzotikus" hangsoros népdalokra:
https://www.youtube.com/watch?v=lJL2iNK0r8c
(Bartók-Román népi táncok).
Hogyan dolgozik és miért? Mi az az alapelv, ami áthatja az egészet?

Én arra hegyezném ki a kérdést, hogy vajon pusztán a dallam hangkészletét veszi alapul, vagy más szempont is erősen hat (?). Pl. egy önálló életet élő "hagyományos dúr-moll viselkedésű" akkordfűzési igény, melyben a dallam-maga valamiféle "egzotikum-szerepkörben" van(?) És aztán az (értelemszerű) ütközéseket mindig valamilyen "alkalmi praktikákkal" kerülgeti meg (?).
No, ilyesmikre gondolok. De már ezzel mondtam is a saját véleményem..

atomM2017-07-15 22:17 |  #7441
Nemtom hogy lehet videót faszintosan beilleszteni, de itt egy link a témában:

https://www.youtube.com/watch?v=ZPLrTbdr9mQ
Válasz 'atomM' hozzászólására (#7440)

atomM2017-07-15 22:14 |  #7440
Én inkább kvartakkordokban gondolkozok a modális témáknál.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7439)

cserye 2017-07-14 23:24 |  #7439
Azaz egy C líd hangsoron ilyen értelemben sorban Cdúr, Ddúr, Emoll, Fisz-szűkített, Gdúr, Amoll, Hmoll akkordsor lenne képezhető.
Letudható ezzel a "líd-tonalitás"-mint olyan?
Meglátások?

cserye 2017-07-07 17:00 |  #7438
No, ezt most nemigen értem. Lehet, hogy nem jól kérdeztem.
Tehát az lenne a taglalni való, hogy pl.-ha veszünk egy líd hangkészletből álló dallamot, akkor mi az az "akkordkészlet", amivel dolgozhatunk és legfőképpen miért?
Mondom pontosabban, mi érdekel:
Szerinted- szerintetek- alapul vehető-e itt az a természetes harmóniaképzési mód, amit a dúr (term. moll) hangsor esetén ismerünk? Vagy esetleg összetettebb a kérdés..
Erről érdekel, hogy kinek, mi a véleménye.
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#7437)

JonasTamas 2017-07-07 14:56 |  #7437
Alapból a hangkészleten belülről, terccel feljebb vagy lejjebb. Ha lejjebb, akkor külön érdekesség az 1. fok harmonizálása (főleg, ha valóban lezárást szeretnék). Ekkor az 1. fokhoz a 6. fok társulna, mivel ez van terccel lejjebb, és ehelyett az 5. fokot teszem hozzá, mert a 6. fok (főleg természetes mollban) nagyon nyitva hagyná a dolgot.

Pl. E-moll esetén 1. szólam: E, 2. szólam C lenne, helyette H-t kap.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7436)

cserye 2017-07-05 22:28 |  #7436
Ja.
És az még egy jó kérdés, hogy hogyan harmonizálsz ilyen skálák alá és hogy miért?..

JonasTamas 2017-07-05 21:46 |  #7435
Igen, igyekszem én is úgy fogalmazni, amikor élőszóban a modális skálák vannak terítéken, hogy "dúros típusúnak", és így már azon van a hangsúly, hogy dúrra hasonlító skálák ezek (a líd és a mixolíd), ahol 1-1 hang tér el a "mezei" dúrtól.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7433)

JonasTamas 2017-07-05 21:45 |  #7434
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7432)

cserye 2017-07-05 12:33 |  #7433
Érdekesség:
Hogy egészen következetes legyen minden, még a "dúr és moll hangnem"-fogalmakra kéne új neveket bevezetni egyszer. Hogy ne a két hangsor nevét viseljék, mert - mint itt is látszik- több más sorhoz is tartoznak. Na majd egyszer talán..

cserye 2017-07-05 12:25 |  #7432
Így érdemes értelmezni a modálisokat pontosan!
Gratulálok!
(jó nagy zavar volt itt mindig)

https://gitarverseny.wordpress.com/2014/11/04/a-zeneelmelet-alapjai-4-resz-a-modalis-hangnemek-kezelese/

JonasTamas 2017-07-05 10:50 |  #7431
A ma megjelent új anyag témái: két szólamból összerakott harmóniák, a dór modális skála használata, valamint hangnemváltás előkészítése.
-
https://gsfanatic.com/hu/blog/akkordmenet-ket-szolambol

csabela 2017-01-23 09:01 |  #7430



csabela 2017-01-23 09:00 |  #7429



csabela 2017-01-23 08:58 |  #7428
Ezt a topikot úgy sem sokan pörgetik , megpróbálkozom egy képbeillesztéssel, sorry!



cserye 2016-12-14 12:56 |  #7427
Azért akinek van kedve, elmondhatja a megfejtését..)

cserye 2016-12-13 02:44 |  #7426
Jol van, oregszem es suketulok...Ok, megvan

cserye 2016-12-13 01:25 |  #7425
1:03-nál, illetve 3:12-nél tessenek nekem elemzés alá venni a harmóniát...
Minek halljátok?
https://www.youtube.com/watch?v=Z0DQxI3KM7o

landmine 2016-11-29 19:39 |  #7424
Ó, köszönöm!
Válasz 'JonasTamas' hozzászólására (#7423)

JonasTamas 2016-11-29 19:07 |  #7423
Nagyon jó a cikk is és a zenei átirat is!
Válasz 'landmine' hozzászólására (#7422)

landmine 2016-11-29 18:20 |  #7422
Egy kis zeneelmélet, meg hasznos ez-az:
cikkentyűk

JonasTamas 2016-10-17 16:51 |  #7421
Kész az új cikk, zeneelmélet, hangszerelés, tapping témakörben:

http://gsfanatic.com/hu/blog/e-dur-cisz-moll-fisz-dur-akkordmenet-hangszerelese

kisceki2015-07-26 13:15 |  #7420
Ceki Productions
Zene: Reklám anyag, intro-outro, hanganyag promóhoz.
Külföldi és hazai dalok instrumentáljánk elkészítése. Karaoke, fellépés, egyéb komolyabb felhasználásra.
Egyedi beatek saját igény szerint stílustól függetlenül széles palettán. Hazai legjobb rap beatek innen származnak!
Dalszövegírás énekesek, rapperek számára. Gyors válasz és munkaidő! Több év a szakmában! Egyszerűbb igénytől slágerszintű premium kategóriáig!
Mindez alacsony áron!
Érdeklődés : cekiproductions@freemail.hu email címen!

Ceki Productions
Videózás: Klippek, rövidfilmek videós utómunkák elvégzése.
Intrók-outrók tervezése, forgatókönyv írás.
Műfajtól és felhasználási céltól függetlenül előre egyeztetve bármi elkészíthető!
Képszerkesztés: Portfoliók, természetképek, képmanipuláció, képi utómunkák.
Logótervezés: Cégek, előadók és magánszemélyek számára.
Mindez alacsony áron!
Érdeklődés : cekiproductions@freemail.hu email címen!

GLADIÁTOR2015-06-22 17:40 |  #7419
Igaza van az up beat/auftakt /felütés/ az első ütemre vonatkozik...a lényeg, hogy megoldottad!
Válasz 'Fender59' hozzászólására (#7418)

Fender59 2015-06-22 15:22 |  #7418
off beat, on beat amúgy hivatalosan

A "3 felütésre kezd" pedig úgy hangzik, hogy "starts off beat 3".

Megkérdeztem egy itteni zenetanárt.

GLADIÁTOR2015-06-18 19:53 |  #7417
Válasz 'Pyra (Eddie Van TOTEM)' hozzászólására (#7416)

Pyra (Eddie Van TOTEM) 2015-06-18 19:51 |  #7416
2011 május vége óta germániában melózom.
egy éve a családot is kihoztam.

Válasz 'GLADIÁTOR' hozzászólására (#7415)

GLADIÁTOR2015-06-18 19:41 |  #7415
Kivándoroltál?
Válasz 'Pyra (Eddie Van TOTEM)' hozzászólására (#7414)

Pyra (Eddie Van TOTEM) 2015-06-18 19:36 |  #7414
én nem bánom, de az oda-vissza alsó hangon 2500km.

Lécci Limó val gyere és a Limóban legyen behűtött limóN meg még poralakú is, biztos emlékszel még rá gyerekkorodból kicsi átlátszó műanyagüvegben volt. Na olyan!
Válasz 'GLADIÁTOR' hozzászólására (#7413)

GLADIÁTOR2015-06-18 19:27 |  #7413
Beviszlek a Showder klubba!
Válasz 'Pyra (Eddie Van TOTEM)' hozzászólására (#7412)

Pyra (Eddie Van TOTEM) 2015-06-18 19:26 |  #7412
tegezz nyugodtan...
Válasz 'GLADIÁTOR' hozzászólására (#7411)

GLADIÁTOR2015-06-18 19:22 |  #7411
Próbálja ki mindkettőt, és majd megírja mi történt!
Válasz 'Pyra (Eddie Van TOTEM)' hozzászólására (#7410)

Pyra (Eddie Van TOTEM) 2015-06-18 19:14 |  #7410
Paul Gilbert-el vitázz.
Én tőle hallottam, okító videóban, meg a gyári Lean Into It kottában is írja a Lucky This Time c. nótához.
De ettől még igazad lehet!

Válasz 'GLADIÁTOR' hozzászólására (#7409)

GLADIÁTOR2015-06-18 19:09 |  #7409
Válasz 'Pyra (Eddie Van TOTEM)' hozzászólására (#7408)

Pyra (Eddie Van TOTEM) 2015-06-18 19:05 |  #7408
A felütő az lenni: uptempo

The theme begin after 3 times uptempo.



GLADIÁTOR2015-06-18 19:00 |  #7407
up beat
Válasz 'Fender59' hozzászólására (#7406)

Fender59 2015-06-18 18:51 |  #7406
Kollégák! A felütés, leütés - zenei értelemben -, hogy mondják angolul??? Azt próbáltam elmagyarázni valakinek, hogy a kis befezető rész 3 felütésre kezdődik, de nem bírtam elmondani angolul, le kellett rajzolnom a nyolcadokat.

Hogy mondod azt angolul, hogy "3 felütésre kezdődik a téma" angolul????

cserye 2015-03-05 13:32 |  #7405
Sziasztok!
Ha valakinek indítása van, eljátszhat egy kis elemzéssel egy nagyszerű kis rövid darab kapcsán. Kíváncsian fogadnék meglátásokat.

https://www.youtube.com/watch?v=rbiq6xaEYn4

Fapanceémacko2014-08-23 16:45 |  #7404
sziasztok.Szeretnek valahonnan egy gitar pro6 ami müködik.Elöre is köszönöm,ha esetleg tudna valaki segiteni.
Elöre is köszönöm.kelemenarpad6@gmail.com

toge 2014-08-18 10:05 |  #7403
Charlie Parker 380 ft! Muddy Waters 460... Coltrane életrajzának viszont felment az ára. 60% után, tegnap 90% volt a kedvezmény, és ugyanúgy 500 Ft. :))
Válasz 'toge' hozzászólására (#7391)

horg2014-08-15 17:08 |  #7402
Így van, zenei képzettséghez valószínűleg semmi köze, én még kottát olvasni sem tudok, nem tudom, mi az a harmónia stb, de azért jókat gityózok otthon.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7400)

toge 2014-08-15 12:39 |  #7401
üdv! szerintem mindenki, akit érdekel, megértette már az elején is, hogy mit szeretnél. továbbá törölni sem fogják, szóval bárki, aki erre téved elolvashatja, a maga okulására. Úgy látom, végül neked is sikerült rájönnöd, hogy ez mi. :)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7400)

cserye 2014-08-15 11:34 |  #7400
Most végighallgattam. Valóban dallam a nagy része és a kisebbik a zaj.
Azt továbbra is fenntartom, hogy valamiféle általános memóriaképesség felmérésére alkalmas, ill. a zenei tehetség -csak- egyik aspektusára vonatkozik max.
Nagyon el tudom képzelni, hogy jó eredményt érnek el teljesen laikusok.
Tudod, milyen ez? Lehetne pl. nyelvi felmérőt is tartani ugyanerre a mintára, ahol pl. spanyol mondatok hangzanának kétszer és arra kéne rányomni. Simán kiugró eredményeket produkálhatnak sokan, úgy, hogy egyáltalán nem beszélnek spanyolul!
Aztán hogy mindez esetleg nyelvi tehetséget is jelent-e egyben?.. Arról esszézzen, ha valaki szakembernek tartja magát- én nem tudom. Gyanítom,hogy önmagában még kevés.
(..ja, van még hasonló: "találd meg az elrejtett apró különbségeket a két ábrán" tipusú feladatok.. Szerintem sokan lenyomnák a Michelangelot, ebben biztos vagyok..)

Itt egy kis szakmai hallásfejlesztő. Különösképp, ami 4:50-től jön. Füleld le, értelmezd, mi történik, majd tedd el a többi közé.
https://www.youtube.com/watch?v=yjz2TvC2TT4





toge 2014-08-15 09:23 |  #7399
persze, értem, elsőre is átjött. csak ezeket amiket írsz, már 14-15 évesen gond nélkül megcsináltam, ezeket a teszteket nem neked találták ki, ennyi.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7398)

cserye 2014-08-14 23:06 |  #7398
Én úgy tesztelném, ki a jó fülű zenész, hogy 1. A hallott dallamot idézze vissza (írja le) -ez a könnyebb. 2. A hallott harmóniákat azonosítsa. Alaphármasokon túl is, ill. basszusfordításokkal együtt. Összegezve: a tonalitásban legyen otthon, "csak" ennyi..
Válasz 'toge' hozzászólására (#7394)

horg2014-08-14 20:57 |  #7397
Az első párnál még én se tudtam, mi a feladat, ott csak tippeltem, lehet pont azt buktam be.
Válasz 'toge' hozzászólására (#7396)

toge 2014-08-14 16:57 |  #7396
(Y) nekem is le kéne tolni még egyszer, először meló közben csináltam, és az elején azt hittem, vissza lehet majd hallgatni :)
Válasz 'horg' hozzászólására (#7395)

horg2014-08-14 16:50 |  #7395
97,2%
Válasz 'toge' hozzászólására (#7390)

toge 2014-08-14 16:45 |  #7394
Nem, épp ez az, hogy egy zenésznek ahogy szépen fejlődik, egyre kevésbé kihívás, egy a teáltalad említett dallamokat megjegyezni, azokon mindenki 100% lenne gond nélkül. Pont azért összevissza leütögetett hangok. Nem csak popzenéből áll a világ tsókolom :)
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7393)

cserye 2014-08-14 16:30 |  #7393
pontosabban: ezek összevissza leütögetett hangok és nem dallamok.
Ha zenészt akar valaki tesztelni, akkor azt zenével (!) tegye. Ez egy hülyeség.

cserye 2014-08-14 16:24 |  #7392
Ez a teszt egy marhaság, szerintem nem zenész csinálta.
Ezek-javarészt- nem dallamok, csak egy zajgyűjtemény, idióta szintetizátormintákkal, amikben több a felharmonikus, mint az alapjel.
Inkább "fülesbagoly" hangmérnököknek jó valamiféle "zajmemória tesztre"- vagy nem tudom, mire.
Semmilyen (!) következtetést nem vonhatsz le belőle, hogy mennyire vagy jó hallású zenész. A zenei hallás egészen mást jelent!
Valamiféle memóriaképességet biztosan lehet vele tesztelni, de szerintem pl. egy nyelvtanulási képességre, vagy bármi egyébre sokkal inkább általa következtetni, mint zenei kvalitásokra.
Válasz 'toge' hozzászólására (#7390)

toge 2014-08-12 17:10 |  #7391
Basszusgitárok könyve, Django, Coltrane életrajza, meg egy csomó zenekaros könyv 50/60%-os áron megy most az Alexandrában (A lurdy házban legalábbis) ha érdekel valakit

toge 2014-05-12 10:15 |  #7390
90,valamennyi, de erősen hallásfejlesztek több mint egy hónapja. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel a zene, a csajokat nem vonzza.. :)
Válasz 'gyrk' hozzászólására (#7389)

gyrk 2014-05-12 00:18 |  #7389
80,6 %.
az egész jó szerintük : )

toge 2014-05-07 17:45 |  #7388
Mondjuk pont nem elmélet, annál sokkal fontosabb :)

egy kis hallás teszt

pezsgotuner 2014-05-05 23:26 |  #7387
A 'felrakás'-ra gondolsz szerintem.

atomM2014-04-29 10:39 |  #7386
A fordítás más. Én klasszikus összhangzattanban oktáv, terc vagy kvint helyzetnek tanultam amiről lentebb írtam.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7385)

cserye 2014-04-29 01:08 |  #7385
Világos. Engem konkrétan a zongaratanításban érdekelne, hogy hogy hívják, amikor a jobb kézzel különbözőképp fogod meg ugyanazt az akkordot. Ezeket én nem akarnám önmagukban fordításoknak nevezni (csak a kétkezes játék legalsó hangját figyelembevéve.)
Egyszer mintha valaki azt mondta volna, hogy "állás" (?) De nem biztos, azért kérdem.
Válasz 'atomM' hozzászólására (#7384)

atomM2014-04-27 18:04 |  #7384
Számozott basszusnál szokás megjelölni a kiinduló helyzetet. Ha alaphelyzetű I fölé 8-at írunk, akkor az azt jelenti, hogy oktáv helyzetű hármashangzatról van szó. Tehát a basszusban és szopránban lévő hangok között oktávos távolság van. A példádban is oktáv helyzetű a hármashangzat. Értelem szerűen lehet még kvint és terc helyzet. Mint írtam, ez számozott basszusnál így van, egyébként nemtom... és én sem vagyok zongorista.
Válasz 'cserye' hozzászólására (#7383)

cserye 2014-04-13 15:19 |  #7383
A "fordítás" kifejezést meghagynám a teljes, (bal kéz basszust is érintő) akkordépítésre. Nincs valamilyen egyéb elnevezés külön- jobbkezes akkordfogásra?
Mondjuk pl. bal kézzel fogok egy C basszust, jobb kézzel pedig kilenc skálahangnyi távolságra úgy fogom a hangokat, hogy E G C. Ilyenkor egy alaphelyzetű C dúrról van szó. De a jobbkezes fogást külön- ha mégis nevesíteni akarom, akkor- hogy hívjuk?
Érted a kérdésem?


(Nem vagyok zongorista, csak alapszinten játszogatok rajta, viszont zenelméletet, akkordfelépítést azon mutogatok meg valakinek, akit tanítgatok (szemléletesebb, mint a gitár)
Válasz 'Kisember' hozzászólására (#7381)

Kisember 2014-04-13 15:04 |  #7382
kvárszext = kvártszex, bocs

Kisember 2014-04-13 15:01 |  #7381
hogyne lenne. C-E-G = alap fogás. E-G-C = szext fordítás. G-C-E = kvárszext fordítás. A neveket értelemszerűen az akkordban lévő hangközök adják.

cserye 2014-04-13 14:25 |  #7380
Zongoristákhoz:
Hogy hívjátok azt szakszóval, amikor a jobb kéz nem alaphelyzetű akkordot fog, hanem pl. a C dúrt úgy, hogy E G C sorrendben?
Nem a "fordítás" kifejezésre gondolok, mert az a balkéz basszussal értendő- gondolom nálatok is. Szóval van erre külön kifejezés?
Köszi

cserye 2014-04-13 01:53 |  #7379
Zongoristákhoz:
Hogy hívjátok azt szakszóval, amikor a jobb kéz nem alaphelyzetű akkordot fog, hanem pl. a C dúrt úgy, hogy E G C sorrendben?
Nem a "fordítás" kifejezésre gondolok, mert az a balkéz basszussal értendő- gondolom nálatok is. Szóval van erre külön kifejezés
Köszi

Kisember 2013-12-03 21:21 |  #7378
Felütésnek azt hívják, mikor a dallam a ritmus előtt egy negyeddel vagy nyolcaddal kezdődik,nem?
Válasz 'albedo' hozzászólására (#7377)

albedo2013-12-03 18:46 |  #7377
A felütés szót szoktam használni, de nem biztos hogy helyes.
Válasz 'cabernet.sauvignon' hozzászólására (#7375)

Kisember 2013-12-03 16:43 |  #7376
Szia, hazaértem. Kell még a Zorán?
Válasz 'kalman.daniel' hozzászólására (#7373)

cabernet.sauvignon2013-12-03 14:08 |  #7375
Tudna valaki abban segíteni nekem, hogy mi a magyar zenei szakszó a "backbeat" kifejezésre? A válaszokat előre is köszönöm!

-birta miki- 2013-11-06 09:25 |  #7374
Elmélet & Improvizáció c. munkám rendelhető online!

kalman.daniel 2013-10-27 22:02 |  #7373
Oké, nem sürgős.
Válasz 'Kisember' hozzászólására (#7372)

Kisember 2013-10-27 10:32 |  #7372
Bocs, el kellett utazzak, de megvan nálam. Amint leszlehetőségem beviszem valahogy a gépbe és küldöm.
Válasz 'kalman.daniel' hozzászólására (#7371)

kalman.daniel 2013-10-26 11:33 |  #7371
Igen, azt nagyon megköszönném. Az e-mail címem megtalálod a nevem alatt.
Válasz 'Kisember' hozzászólására (#7370)

Kisember 2013-10-26 02:18 |  #7370
Elküldjem a kottáját?
Válasz 'kalman.daniel' hozzászólására (#7369)

kalman.daniel 2013-10-26 01:34 |  #7369
Sziasztok!
Egy apró segítséget kérnék. Pici bácsi csodáját kezdtem el tanulni; az első 19 másodperc megy is van szépen. De a 20. másodpercnél, a ,,rájövök" első szótagjára van valamilyen ,,Bb" alapú akkord. Az mi lehet? Miután Zorán kimondja ezt a szót, utána már minden zongorahangot tisztán hallok, de alatta nem nagyon hallom sajnos.

telespecial2013-04-08 05:35 |  #7368
Egy jazzlecke... a végén van egy kis elmélet:

hangoverpeti 2013-03-27 13:04 |  #7367
Megnézné valaki, hogy jó-e ez így?

-birta miki- 2013-03-14 01:04 |  #7366
Rendelhető online:




Témák

 
VÁSÁRLÁSI INFO

A hangszer.hu oldalain található anyagok a HANGMESTER-Online Kft. írásbeli engedélye nélkül nem használhatók fel!

hangszer.hu elérhetőségek: Tel.: 20/ 323 0641, E-mail: hangszer@hangszer.hu
© Copyright 2003-2016 hangszer.hu .:. Minden jog fenntartva.
. : A tévedés és az árváltoztatás jogát fenntartjuk! . :
A weboldalon feltüntetett árak csak internetes megrendelés esetén érvényesek.

HANGMESTER.HU | 1191 BUDAPEST, Üllő út 201. | +36-20-323-0641

Hangszer.lap.hu | Gitar.lap.hu | Szintetizator.lap.hu