keress két neked tetsző akkordot. mondjuk első fekvésben egy ló C7-et meg harmadik fekvésben egy ló barrés G7-et. számodra kényelmes, laza tempóban, az akkordokat nem túl sűrűn váltogatva kezdj el játszani vmi ritmikus akkordváltást.
csináld ezt egy-két percig, amíg jól esik. aztán próbáld meg úgy váltani az akkordot, hogy a C7 akkord egy-egy hangját feltolod mondjuk 5.-7. fekvésbe, aztán ereszkedj le szépen vissza a G7-re.
ha jól esik valahol megpihenned, pihenj meg azon a hangon. pengesd meg még egyszer, próbáld meg az eredeti akkordváltás-ritmust lejátszani azon az egy hangon. ha zavar, told feljebb, vagy menj lejjebb. az a lényeg, hogy kevés hang legyen benne. máris improvizálsz.
csináld ezt pár napig, hétig, aztán próbáld meg más akkordokkal is.
nem megtanulni kell a hangokat, hanem játszani, barátkozni, ismerkedni velük. lehet azzal is játszani, hogy csak egy húron tologatod fel-alá az ujjaid és próbálsz megérkezni egy akkordra. aztán ha jól esik, fogj bele más húrokon is egy-egy hangot.
ez nyilván egy kevéssé "tudományos" módszer és nem kell hozzá a 12 hangnemben az összes skálát bevágni, de szerintem fontosabb, mint nekiállni ész és szív nélkül skálázni, aztán lefagyni jól.
ha megérzed, hogy milyen jó játszani a hangokkal és a ritmusokkal, akkor persze, előbb-utóbb célszerű rátérni a skálákra meg a ritmus gyakorlatokra. de akkor már sokkal könnyebb lesz, mert tudod, hogy a skálák vannak érted és nem te vagy a skálákért.
(hú de szépen megaszontam )
Hát amúgy belülről jön valami de nem nagyon tudom rátenni konkrétan egy alapra. Igazából a hangokat hallom hogy mi hangzik nagyjából jól milyen hang nem. Nem is ez a bajom hanem a ritmika eltalalása. 2-4 Akkordból sokkal könnyebb kitalálni valamit. De ha egy alapra kell játszanom akkor nem tudok egy olyan ritmust kitalálni a hangjaimnak ami illik a zenére.
azért a fene tudja... valahol belülről is kell jöjjön, én már rég a blues skálán rohangásztam, amikor még azt sem tudtam mi az. három fekvésben is toltam, és nem is tudtam, hogy mindháromban ugyanazokat a hangokat játszom (lehettem úgy 12-13), de nálam nagyobb nevek is (improvizáló zenészekről beszélek) beszámoltak arról, hogy maga a tevékenység azonnal elkezdődött, amint hangszerhez jutottak, mert megvolt a belső igény. aztán persze formába öntötték. de nem lebeszélni akarlak, csak eszembe jutott.
Azért okés, hogy skálák-hangzatok-fordítás-modálisok badibildingezés vezet az improvizációhoz, de ez elmélet! Szerintem fontosabb a feeling és a kreativitás! Amikor megismerjük a szabályokat, unalmassá válik és elkezdjük keresni a kiutat! És persze nem mindíg csak a szabályos a jó, hanem inkább az ami faszán szól és tetszik neked, vagy másnak.
Hú srácok igen idegesít a dolog :D Otthon magamtól megtudom ezeket a dolgokat tanulni? Az az út érdekelne ami végén egy fénycsóva ölelésében feltűnik az a szó hogy IMPROVIZÁCIÓ. És nagyjából értsem mit miért teszek. Esetleg valaki megtanulta ezeket a dolgokat magától? Amúgy az sokat ront a dolgon hogy egyáltalán nem tudok angolul szóval külföldi anyagok sajna kizárva.
Második kérdés: ha otthonosan mozogsz a fogólapon, akkor sosem kerülsz zavarba, ha alternatív hangolásra váltasz, mert tudni fogod, hogy milyen új mély hangok jönnek be, hogyan változnak a fekvések etc.
De ehhez előbb standard hangolásban tanulj néhány évig.
Megtanulod a skálákat oda-vissza, bevágod őket. Ez önmagában 0. Tudnod kell a hangokat, hangzatokat, azok miből állnak, a skálák milyen hangokból állnak, a hangzatok fordításai milyen hangokból állnak etc. Ezután megismered a modalitást. Ez még mindig nulla. Ezután tanulsz úgy egy évig még jazzelméletet, és utána egy életen át tanulod az improvizálást...
Volt egy csajszi ismerősöm, aki lazán fújta fuvolán a dongót, és akkor egy ilyen osztálykirándulás félén elkértem a szerszámot, hogy nna, majd én megszólaltatom.
Kb. egy óra alatt se jött össze, viszont egy liter nyálat beleköptem simán
Helló!
Gitározok 2-3 éve el is tudok játszani sok számot azért de ha van egy alap képtelen vagyok rájátszani értelmes dolgot. Nagyon idegesít a dolog. Zenei előképzettségem nincsen. Olvasgattam már ebben az ügyben és mindenki ezeket a skálákat írja. Az lenne a kérdésem hogy ha megtanulom a skálákat akkor menne egy alapra a gitározás? Vagy ez azért sokkal összetettebb dolog? Olyan szinten vagyok hogy a hangok neveit sem tudom. Magyarul 0 a zenei elméletem. :D
A másik ami nagyon érdekelne hogy tegyük fel elmegyek egy gitártanárhoz és jól kigyúrom magam. Akkor EADGHE-n gondolom azért mennének is a dolgok de mi van ha lehangolok dropC-re?:D akkor bukó az egész amit tanultam?
bizony, nem véletlen szaxofonoztam anno. megdörrentesz C7-re egy c-e-g-b -t és bekakálás van a gyönyörtől :D akkora stenk, hogy hihetetlen. mondjuk cserébe 2 hónap, mire megszólal, és egy év, mire minden hang megszólal :)
azért elég nagy pofátlanság, hogy az ember gitáron tekergetheti az agyát jobbra balra, hogy valami érdekeset csináljon, ezek (meg a szaxofonosok is) fújnak egy blues skálát, vagy egy négyeshangzatot, és akkora k* jó zene van, hogy be*rás :D
nyilván nem én vagyok itt az egyetlen 'írástudó'
amúgy van nagyon jó zeneelméletes könyvem, sőt, még a kőbányás zeneelmélet és szolfézs füzeteimet is megőriztem, azokból tudok neked gyakorló feladatokat adni, stb, szóval csak bátran :)
Egyenlőre az elmélet elég, az alap hangszertechnikai dolgokat egy futólagos haver megmutatta, most már csak gyakorlom a skálákat meg növelgetem a hangterjedelmet. Később persze a spéci ritmikára történő fújáshoz és zenei beillesztéshez biztos kell segítség.
A kották még nagyon egyszerűek, negyed-nyolcados témák, skálák le-föl, hangok közti ugrálás egy oktávon belül, billentyűzési rutin.
Szóval egyenlőre elvagyok ezzel, de köszönöm az ajánlatod. Szavadon foglak és kereslek ha nem értek valamit.
Na és ez mit jelent?
Köszi a türelmetek és a segítséget, nehéz szülés volt. De most már fellélegeztem
Mégegyszer köszönöm, aztán lehet megfogadom a tanácsotok és keresek egy tanárt. Vagy nem és továbbra is itt fogok bosszantani mindenkit!
Addig is minden jót!
Azt hiszem megértetem. Fis kotta E hangzó. C kotta Bb hangzó. D kotta C hangzó.
Asszem az ba*zott be, hogy rosszul emlékeztem, nem A-t hanem C-t fújtam a gitárosnak és ő azt hallota Ais-nak ezenkívül nem értettem meg, hogy E-F és H-C között csak félhang távolság van.
Basszus pedig tényleg egyszerű és logikus. Most, hogy értem, nem értem hogy' nem érthettem.
Gitár játéktechnikai kérdésem volna! A nyakon képzett vibratoval nyújtott sikító/fütyülő hangra tud-e valaki valami oktató videót, vagy érthetően eltudja-e magyarázni? (Nem az üveghang hajlítása tremolóval!) Nem tudom olyan karakteresen megszólaltatni, mint ahogyan szeretném, pedig nagyszerű téma!
nem. fordítva. de leírtam/tuk G kotta, F hangzó, F kotta Eb hangzó, stb. sztem egy kicsit nyugodj le, esetleg másold ki a hozzászólásokat valami áttekinthető felületre, és szépen lassan gondold végig, mert mindent elmondtunk amit erről most érdemes és szükséges, és mindent többször, többféleképp.
Jáááj már értem!
Vagyis kezdem.
Az átkozott E, F zavar be a képbe. Nameg ezt nem lehet így megérteni, hogy egymás alá írkálom a hangokat. Na várjá még gondolkozom.
de. mindenki ezt magyarázza. én az előbb leírtam, hogy a H-t ha féllel leszállítod, kapod a B-t. Itt, Magyaroszágon, és mindenhol máshol, ahol a trombitát B hangolású hangszernek hívják.
C D E F G A H C
B C D Esz F G A B
csak itt mindenki a Bb-s jelölést használja, mert az összes nyugati gtr kottában az van, és itt mindenki gitáros. menj be egy zeneiskolába, és ott majd leszoktatnak róla. vagy lapozz fel egy áltsulis énekkönyvet.
ha f-et fújsz, az egy eszter lesz, mert bés trombitánál a hangzó az írotthoz képest egy nagy szekunddal lentebb van
szaxiknál, trombitáknál megesik, hogy másképp vannak hangolva
ezért szokták azt mondani, hogy írott, és hangzó
zeneelmélet órán a tanárunk rengeteg olyan feladatot csináltatott velünk, hogy fogott 8 sort, megjelölte mindegyiket különböző hangszerek sorainak, ergo partitúra szerűen...volt ott trombita, harsona, alt szaxi, bariton szaxi, amit akarsz
és nekünk meg kellett fejteni a harmóniát
nem. ha kotta szerint G-t fújsz (gombok nélkül), akkor F-et kell halljunk. Ha jó a hangszered, és a technikád (tr-án nemtom mekkorát lehet mellé intonálni) Ha F-et fújsz, akkor Esz-t hallunk mi.
Csak próbálok segíteni, és nem felesleges köröket futni érdektelen információkkal. Teljesen mindegy, hogy elfogadod, vagy nem. Így hívják, és (pl a trombita leírásánál is) így nevezik. Ahhoz hogy megtalálja a hangolást, teljesen felesleges tudni ennek a miértjét én legalábbis nem gépelem be. de akinek kedve tartja... sztem már így is elég nagy kavarodás van a csávó fejében
nem kell elfogadni, létezik erre tökéletesen következetes magyarázat...
azoknak a következetességét akik ezt ilyenre csinálták, azt lehet megkérdőjelezni :)
Elemi dolgokkal nem vagy tisztában ember. C D E F G A H C ezek a törzshangok féllel leszállítva egy 'esz' végződést kapnak. pl. Gesz vagy Desz, az A és Az E csak 'sz'-t kap, mert hülyén hangzana, így ők Esz és Asz, a H-ból pedig B lesz. Ne keresd az okát. Fogadd el!
Máshol pl. Amerikában nincs H. Ott azt a hangot B-nek hívják, leszállítva Bb B flat.
Ha C-t fújsz, azaz nem nyomsz billentyűt, és egy bizonyos módon fújod a hangszert, akkor B-ét hallasz, azaz egy NAGY szekunddal lentebbi hangot. Ezért a te kottádat egy hanggal magasabbra kell írni, pl. C dúros nótát D dúrba.
ez ilyen hülye szokás
német nyelvterületeken meg minálunk találkozni h-val
vedd alapul a törzshangsort
a h c d e f g
vagy vegyük angolszász minta szerint
a b c d e f g
na melyik az ismerősebb?
zenetörivel foglalkozó irományokban ez a jelenség szépen le van írva
Nem értem. Azt írod angolszász B=H. Ez így van. De tőlünk nyugatabbra miért lesz B=Bb=H-fél hang. Hogyhogy nem ugyanaz? A jelölés módosulhat de a hangmagasság miért változna? C-t nem értelmezhetett Ais-nak mert C hangot fújva az egy hanggal lentebbi H-t kapunk.
Ami az angolszász rendszerben B,az a magyar jelölés szerint H,ami pedig tőlünk nyugatabbra Bb,az itthon Bé (vagyis H mínusz félhang),ergo ha te Bé/Bb hangolású hangszeren játszol,akkor ha Ais-t hallott a gitáros cimborád,akkor neked simán alaphangot (kvázi C-t) kellett fújnod,mert az egyenlő a trombitád alaphangjával a hangolás szerint.Vagy rossz a gitárosod hangolása/hallása
Igen a C és G billentyű nélkül. C és B között nincs félhang, de az A-t Ais-nak halljuk mert
normál hangok:
C cis D dis E F Fis G Gis A Ais B
trombita:
B C cis D dis E F Fis G Gis A Ais
Tehát a B-ből C az A-ból Ais lesz. Mert a C alatti hang a B nem pedig a Bb. A Bb megegyezik az Ais-al és az már több mint egy hang.
Én írtam a szar hallást, és ez így is van. Énektanárnőm mondta anno, hogy a fúvosok rendszerint 2-esekkel bukdácsolnak összhangzattanból, mivel ugye állandóan egy szólamot játszanak, nem tanulja meg a fülük hallani a harmóniákat.
Ebből adódóan a legjobb hallása ilyen értelemben a zongoristáknak van, utána meg a gitárosoknak.
Azt nem firtatom, hogy egy-egy hangot jól hallanak, de harmóniákat biztos nem!
Köszönöm a válaszokat, persze elsősorban azoknak akik adtak választ és nem az jutott eszükbe, hogy a trombita mennyire tré hangszer.:)
Egyenlőre csak a magam szórakoztatására kezdtem el az alapokat tanulni. Zeneiskolai könyvből nyomom, még a nyolc éves gyerekek is megértik ezeket a kottákat.:)
A trombita nagyon nehéz hangszer, mert sokkal szűkebb fizikai határai vannak mint pl egy gitárnak vagy zongorának. A hangok stabil és magabiztos kifújása összetett feladat, össze kell hangolni a tüdő, légnyomás, nyelv és szájmozgást. Ezenfelül nem tudom ki és miért írta, hogy a trombitásoknak a legszarabb a hallása. Éppen fordítva jó hallás és nagy gyakorlat kell hozzá, hogy a hangszerbe fújás előtt a saját testünket tisztába tegyük azzal milyen hangot is akarunk fújni. Én kb fél éve bohóckodom vele és most tudok egy egyoktávos sávon kifújni hangokat, skálákat. Minden egyes magasabb hangot komoly fizikai edzés előz meg, mert alapból az ember száj és arcizmai képtelenek kijátszani a magas rezonanciát, ezenkívül nagyfokú tüdőkompresszió kell a nagy légnyomáshoz. Nem véletlen az über profik is max 3-4 világsztárok 5 oktávot tudnak kijátszani. Ehhez már 6-8bar nyomást kell elviselnie a tüdőnek és a szájizmoknak. Szóval nem egyszerű.:)
Addig nem akarok tanárhoz menni míg a könyvből tudok haladni, a kezdeti cél úgyis még az alaphangok, alap skálák stabil kifújása. Ez a normál fizikai határaimon belül még működik, de két oktávos szólókhoz már bizonyosan kell majd a technikai segítség.
Visszatérve a kérdésemhez, sokat segítettetek, köszönöm. Még azt nem értem, hogy melyik hang is a Bb. C D E F G A B. Ez megegyezik az Ais-szal nem? Csak a Bb a B leszállítása egy kis szekunddal, az Ais meg fordítva az A emelése, de a kettő ugyanaz.
Tehát egy kis szekunddal mélyebben vagyok oké, most leírtam papírra és ki is jön mert egy gitáros cimbimnek fújtam egy A-t mire ő zavartan mondta, hogy ez Ais és tényleg, annak is kell lennie. De ez alapján ha a gitáros C-ben játszik akkor nekem miért D-ben kéne? Náluk a C nekem B nem D, mert ha D-t fújok akkor az nekik Dis lesz hiszen az én kottám van mélyebben. Persze ezért ők úgy hallják mintha én magasabban játszanék, logikus.
Najó, rövidre zárva asszem a legegyszerűbb ha kipróbálom majd hogy hangzok együtt egy gitárossal. Persze meglehetősen idegesítő ha állandóan transzponálni kell a kottát. Majd a gityós transzpózik, nektek úgyis egyszerűbb.:)
Mindent egy hanggal följebb játssz, mint a "kotta" mondja! Vagy írd egy hanggal (nagy szekunddal) följebb a kottát, mint ahogy a többiek játszanak. Ha a többiek C-t játszanak, te D-t, így az C-nek fog hangzani.
A fúvósok állítólag B-re hangolva szólnak jobban, az orgonát viszont ha jól tudom, még följebb is hangolják, talán D-re, vagy ahova éppen akarják, mert mély hang-> nagy cső-> nagy költség. Legalábbis így hallottam. Szóval így igazodj el a különböző hangszerek hangolásában...
1:fiatal korban elég durva fogszabályozó.....
2: még a kissujjat is elgörbíti..
3:nyálas hangszer...
4:zavar a látásba,főleg,ha még kottát is rácsiptetsz...
5:hajgumit se lehet rátenni...
1. volt/van c trombita, de a b jobban szól, mint írod ezért gyártják.
2. az a b nem 'amerikai' b, hanem úgy vedd mint az énekórán bB., szal a gitáros ha te c-t játszol nem ciszt hall, hanem Bb-t. azaz, ha ő c-ben játszik, te D-ben fogsz. ezért van tele a jazz b, f, meg esz nótákkal, a jó öreg e, meg a helyett. mert ezek könnyűek a fúvósoknak
Sok fúvós olva "concert"-ben és "written"-ben egyaránt. A hangszered alaphangja a "hangzó" Bb hang ez került a hangzó C helyére a kottában. Tehát a hangzóhoz képest mindent egy nagyszekunddal kell feljebb írni.
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem fúvós hangszerrel kapcsolatban, konkrétan trombitával. Nemrég kezdtem el torpitálni persze nem tanárnál, csak könyvből pöntyögök és bár van némi böffentésem az alap zeneelmélethez, de nem értem a trombita transzponáló elméletét.
Tehát van egy "B" hangolású trombitám. A wikipédia szerint a B hangolású trombitán ha fújok egy trombita kotta szerinti C hangot akkor az valójában B-ként szólal meg. Namost ez mire jó?
Ha például egy gitáros egy C dúr skálán játszik nekem valamit és én rá szeretnék imprózni akkor milyen skálán mozogjak? Én is játszak simán a trombita kotta szerinti C dúr skálán avagy transzponálnom kell mindent egy fél hanggal feljebb. Mert ugye ha én trombitán C-t fújok akkor a gitáros azt Cis-nek fogja hallani. Tehát elvileg én a gitáros szemszögéből Cis dúr skálán játszom. Van ennek értelme? Tehát a kérdés az, hogy ez alapból azért lett így kitalálva mert a trombita úgy harmonizál a többi hangszerrel, hogy automatikusan transzponálja a hangnemet és így szól jól? Vagy hülyén fog hangzani ha én egy fél hanggal lejjebb lévő skálán játszom?
Szóval nem értem, transzponáljak vissza, hogy egy hangban legyünk a gitárossal vagy játsszak alapból, tehát a trombita kotta szerint?
Előre is köszi a segítséget!
mint mondtam most tanulom én is a modális skálákat, és mind a 7 modális skála mellet van 3 módozat... azt is létfontoságú megtanulni vagy ez nagyon hülye kérdés xD mert gitár tanárom elfelejtette mondani h azokat megtanuljam :D elég keveset néztünk meg belőle :S :( de netről leszedtem és nem tom h fogjak hozzá :D szóval értitek D
A modális skálákat egy azonos alaphangról gyakorold, és párosítsd őket:
a Iónt a lyddel, az eolt a dórral majd a friggel
a iónt külön a mixoliddel, és lokriszit is a friggel
Mindegyiket egy alaphangról
A modális skálákhoz kellene egy jótanács: most kezdtem velük komolyabban foglalkozni, de még mindig nem hallom őket önálló módokként, inkább csak a dúr-skála más fokokról történő variációiként. A líddel nincs gond, mert a Simpson család és a Stargate már megedzették a fülemet Tudtok olyan műveket amik a többi modális készségszintűvé tételét segítik?