Rengeteget hallott klisé ez, én főleg Em D C H formátumban szoktam hallani. Ha az ember négyeshangzatokként játsza vagy a dúrok helyett dominánsokat használ, kicsit izgalmasabb. Nem sokkal, de kicsit.
ez term. a-moll hangnem, elég tipikus kör, rakás rockzenében lehet találni ilyet, Maiden pl. minden 3. nótáját erre építi (Em-D-C-D)
Az V. fok azért van dúrosítva, hogy eleget tegyen vezetőhang szempontból a fülednek
De amit alább likeltem (LTE), azt a Rudess gyerek nem véletlenül csinálta úgy, ahogy.
Egyre többször botlok ilyenekbe.
Landi! Szerintem ez nem szándékos, egyszerűen így tetszik a szerzőnek.
Tegnap próbálgattam egy szólót megharmonizálni és Am G F E lett a vége.
Fasza. Moll ez de nem harm. nem melod. nem term. nem kieg.
Az Ed kilóg. Ilyenkor mi van? Hogy keressük a T D SD-t?
persze, fel lehet fogni úgy is, hogy mindennek van tonikája, csak épp el van rejtve
De azért vannak olyan szerzők, akik mégis áthágják/felrúgják az általános funkciós rendeket. Beethoven, Bartók, Miles Davis, stb. Őket gondolom ösmered.
igen,attól függ honnan nézzük.
Ellemezz végig egy ilyen számot,nézd meg ,hogy a "kilógó" akkordok milyen más hangnemnek lehetne vhanyadik foka.
A tonika nem jelenik meg mindig,lehet "rejtett".
Jó móka egy ilyen ellemzés!
Épp ezaz, hogy nincs, viszont ebben a témában igen.
Nem megy át sehova egyébként, egyszerűen nincs általános értelemben vett hangneme a témának. (0:20) de a többinek sem egyértelmű, gondolom ez szándékos.
nem is gyakran, hanem majd" mindig
ha továbbépítünk egy II fokú akkordot (itt d-f-a-c-e-g-h), minden színezőhang szépen illeszkedik a hangzásba, ezért is lett gondolom a jazzben elsőszámú SZD akkord.
de végülis ebben is benne van a IV.fok, csak alá van rakva egy basszushang (C-dúr hn esetén az F-dúr alá egy d hang)
C dúrt hangnemet gondol földiakna. Itt Dm7 a mellékszubdomináns. Ezért is cserélik le egyből a IV fokon lévő Fmaj7-et Dm7-re.
ha jól olvasom C dúr hangnemről volt szó
Ha így próbálod egyáltalán nem szól rosszul F dúrban:
//: F / C / Dm / Am :// Bb / F / C / C //
Egyébként azért erősebb az F dúr tonalitás mert a Dm és az Am is tonikai mellékfok F-ben, míg C ben a Dm Szubdomináns.
Szóval erősebb az F
Nem említettem de idetartozik az u.n. "evoy tone" az az érzékeny hang ami azt jelenti hogy része a hangnemnek benne van a skálában de ha hangsúlyos helyre játszuk az falsul fog szólni. Próbáld ki: C dúrban vagy és játszod annak első tonikai fokát a C dúrt. Mi sem egyszerübb erre a C dúr skála. De ennek a skálának része az F hang ami a 4. foka a hangsornak. Nos ha ezen megállsz vagy hangsúlyos helyre teszed a tonikai dúr akkordodon az elégg "ki fog szólni".
Másképp fogalmazva rázás szempontjából az még nem elegendő infó ha tudjuk hogy milyen hangnemben vagyunk és azok milyen hangokból állnak.
Sokkal fontosabb hogy ebben a struktúrában az adott pillanatban mely akkordokat érintjük és azok hol helyezkednek el a hangsorban mert a játékommal követnem kell a harmóniai változásokat, máskülönben mindig belefuthatok evoy tone-okba.
Tehát ha C dúrban vagyok akkor CDEFGAH
De C dúrnál CEGH (és kerülni az F-t)
F dúrnál FACE stb
Ha megjeleníted a domináns 7-est és ott van az a Bb hang a C akkordon, nagyon ráerősítesz az F-dúr jellegre. Próbáld ki, szerintem úgy egyből erős F érzete lesz a körnek...
én úgy gondolkodom hogy D = d fisz a és A = a gisz e
tehát van - a d e fisz gisz hangjaim....erre az A dúr skála passzol rá G és C re nem mert itt cisz és gisz hangok vannak, ezért jön képbe másik skála C-G re
mert ott van C= c e g és G - g h d
amire jó a C dúr és G dúr skála is....jobban passzol a G dúr mivel abban fisz hang ven és így jobban összeszól a fenti A dúr skálával, de ha pl G7 lenne ami f hangot tartalmaz akkor inkább a c dúr hangjait választanám.
és akkor a pentatonok nem is vettem számba se kezembe :)
A helyzet az hogy ha C dúrban gondolkodsz akkor nem érinted a Dominánst (G7) ami persze nem gond csak ez egyértelmübbé tenné a hangnemi hovatartozást minthogy az az zene amiben mozgolódunk az mind mind Tonika-domináns vonzású.
De ha pl. F dúrban gondolkodsz akkor sem kapott szeptimhangot a domináns (tehát C dúr van és nem C7) ami nem probléma hiszen sok ilyen muzsika van ahol szerepel, de ha ez ott lenne az egyértelműsitené s dolgot,és az a szeptimhang történetesen pont a Bb hang ami megkülönbözteti a lidtől (F alapon ahol ez a hang B lenne de nem dominánson) Ez nem jelenti azt hogyha ez a hang ott lenne az jól szólna csak egyértelmű lenne a hangnemi hovatartozás.
Szerintem pont az a jó zenében (már rázás szempontjából) hogy adott helyet többféleképpen lehet értelmezni így a játék lehetőségei kibővülnek és ettől csak gazdagabb lesz a zene
Igen, és pont ezért nem értem, hogy az Fdúr fokaira épülő akkordok (a leírt sorrendben) miért nem fogadják el, ha én Fdúr skálát játszom rájuk. Köcsögök ezek...:D
Ahhoz hallani kéne hogy az adott akkordon épp mit játszol. Mert ezt a harmóniamenetet lehet C-ben és F-ben is értelmezni. És attól is függ hogy melyik harmóniából mennyi van és hol az ismétlődés ha van. Elméletileg mindkét opciót lehet jól és rosszul is játszani
annak is a móduszai.....csk is azzal érdemes kezdeni, el kell felejteni a 3-as hangzatokat, alapnak a szeptimeket venném.
És Bartók átiratokkal kezdenék.
Néhány Holdsworth szóló nyitó témának.