Ez nem csak egy sima A természetes moll I IV V? Szerintem nem mindig a domináns 7es mondja meg a hangnemet. De komolyan érdekel a kérdés. Mért van az hogy a természetes mollt nem tanítják, mint hangem?
Ez azt jelenti hogy az F hang például nagyon fontos hagn a Dm7-nél, de kifejezetten kerülendő Em7-nél. Tehát hiába azonos a hangsor az akkordhangokat követni kell és tudni mit hova hogyan lehet
Jó lenne tudni az akkordok időbeli felosztását, az az hogy miből hány ütem van és azok hogyan követik egymást.
Ez egy becsapós harmóniasor mert tonalitását tekintve ez Am lenne de a dominánsa meg E7 lenne de ehelyett Em7 van. Ezért ez inkább C dúr lenne hangnem szerint VI. II.III. fokokkal de mikor halljuk ezt a sort ez senkinek sem jut eszébe.
Egy biztos mindhárom akkordra jó ugyanaz a hangsor ami C hangról indítva egy Cdúr skála. Ami a lényeg hogy ha ezt a hangsort használod akkor mindig figyelembe kell venned az adott akkord hangjait. Tehát Am7: a h c d e f g Dm7-nél: d e f g a h c Em7-nél pedig: e f g a h c d
Érdekelne hogy ki mit játszana egy sima Am7 Dm7 Em7 blues
szerkezetű akkordkörre. Nagy titkok erre a körre gondolom nem nagyon
vanna de pl. érdekelne hogy arpeggiokkal ki hogyan variálna meg ilyesmi, vagy hogy ki hogyan építene fel erre egy improvizációt
vagy hát értitek....:D
bocs, hogy itt belepofátlankodok, de kb:
három ütem H-moll, majd egy ütem G-dúr az akkordmenet (amit néha kiegészít egy-egy rokon mollal, pl. Em-G)
és ezekre megy a h-moll, ill. g-blues hangsor (főként azonos hangokból)
de ez tipikus olyan szóló, amit azért meg kell próbálni leszedni, annyira nem nehéz...
Igen az angol elnevezés félrevezető de mint az akkordok legegyszerübb formája a hármashangzat úgy abban a moll és a szűkitett külön csoportba tartozik, miután más funkciója van.
Az a harmónia amit találtál, a G dúr II. foka, mint ahogy ha ugyanennek a hangsornak egy másik, vagy egy harmadik, hangját választod alaphangnak, akkor tulajdonképpen a G dúr hangnem fokaira épülő harmóniákat kapod meg.
Lehet, hogy zenét tanult emberek számára teljesen nyilvánvaló dolgot kérdezek, de számomra furcsa volt a jelenség. Van egy olyanom, hogy pl A moll13. Első fok A, 2ik C, 5ik E, 7ik G, 9ik H, 11ik D, 13ik F#. (Keresztekkel és b-kkel nem bíbelődtem, nekem így átláthatóbb volt, mikor számolgattam) Ezek a hangok a G-dúr hangsor hangjai (ha sorba rendezem őket), amenyet a Gmaj13 akkord fejez ki úgymondván. Mi itt a kapcsolat?
Az alaphangra nem is megy rá, de az említett fokokon pont jó, hiszen a kisterc felfogható egy leegyszerűsített moll hangzatnak is, így a moll fokokra pont jó.
Na, igen, a II, III és a VI fok moll akordok (a VII-ik is amúgy), de a dúr skála alaphangjához képesti kisterc, amit a fordított kvint kiad, sehogy se fér el az alapskála egyik fokán sem. Max V. fokon bővített kvintként, ha alterálsz...
Köszönöm mindenkinek így értettem, valahogy nemtom miért akartam gondolatban moll-ra dúrskála első fokot rakni:(((
De így kivilágosodtam, rávezettetek a bibimre:)
Ezt úgy tudod megjegyezni hogy egy dúr hangsor párhuzamos moll hangsora a kistercel lejjebb kezdődő. tehát Cdúr - A moll és Fiszmoll - A dúr.
Ez esetben a dúr az I és a moll a VI fok. Kottában ezeknek ugyanaz az előjegyzésük. ezért párhuzamos hangsorok. v iker hangsor. asszem így is nevezik.
Igen félreírtam most visszaolvasva. Tehát helyesen A dúrból csak a számolásom megkönnyítése miatt írtam ezt.
Magyarul gondolatmenetem jó volt. Csak ott írtam rosszul, nem Fdúr, hanem F moll...bakker fáradt vagyok:)))
Köszönöm a helyesbítést!
F dúr és F moll között nagy eltérésvan
"van egy A modális skála"
Olyan nincs. Olyan van, hogy A-dúr, A-dór, A-fríg ,stb.
A modális skála egy gyűjtőfogalom, azt jelenti, hogy egy adott hangrendszer fokairól elindított módusokat nevekkel illették.
Tehát egy A-dúr hangnembe tartoznak egyidejűleg különböző skálák, az adott funkciónak megfelelően.
Pl. A-dúr hn-ben szubdomináns funkciójú harmóniára egy H-dórt tudunk értelmezni, dominánsra meg (feltéve, hogy nem alterált) E-mixolídot. Ezek mind az A-dúr skála hangjaiból állnak. A VI. fok F-eol nevű módus lesz, ami nem más, mint a természetes moll skála.
Nem tudom mennyire érthetőbb ez így, mint a könyvben, nem voltam vmi összeszedett. :)
Egy kis segítség kellene.Nem is gyakorlat inkább elmélet az ahol most bekavartam sajátmagam:(
Lényeg, van egy A modális skála...ugye első fok Ion/dúr...2.3.4.5.oké.
Dea 6. fok az ugye a moll. Namost ezzel semmi gondd, de elkzdtem számolgatni ide is oda is és valahogy bekavarodok. Tehát 6.fok moll---ebből az következik, hogy A modális 6. foka F--azaz F modális első foka, tehát F dúr.
NEEEEMÉRTTEEEEM! Bújtam a könyvet de semmire nem jutottam. Tuti rosszul látok valamit, de mit? Plízzz!
Egy újabb egyed, akinek az egója az univerzumba kivánkozik.
Gratula! Mindenkinek boldog önkifejezést kívánok!
Már csak egy jeti pickup hiányzik a kézzel készített "mestergitárodba"...
Nagyon ott vannak ezek a példák!Teljesen másra számítottam,ilyen "iskolásabb" jellegű példákra,de ezeket önmagában hallgatni is tökjó!Főleg az összhangzatosak tetszenek,meg az első dór/eol.
Az itthoni iskolák amelyekkel ezidáig találkoztam, pusztán bemutatja hogy vannak ilyen-olyan skálák, de nem mutatja be a hangzásukat példákkal hogy mire való és hogyan ill, nincsenek feladatok sem
én ezért készítem a füzetet, nemcsak gitárosoknak
szerintem a guitarproban sok okosság van, egész jó skála gyűjtemény. De ezeketen csak megmutatja, milyen hangokból állnak. Néha zeneelméleti szempontból hibásan jelölve. Ami nem zavaró ha csak játszod de nem beszélsz róla :) De azt sajna nem mutatja meg hogy melyiket mikor hogyan használd.
Az elméletnek van miértje, ugyanis általa megérted mit miért játszol és akár új dolgokra is felnyithatja a szemed.
Pl. értenéd h miért ugyanaz a melódikus moll mint az aeol.
amelyik skálákat leírtad, hidd el az a kezdet bár nagyon jól el lehet velük boldogulni. De ne feledd minél több dolgot ismersz és használsz annál színesebb egyéniség leszel.
üdv
cs
Valószínüleg 3 részből fog állni. Folyamatosan készül, de elég nagy fába vágtam a fejszém, mert nemcsak megírom, de fel is gitározom, elkészítem az alapokat, beírom a szöveget pofát varázsolok rá, és mindemellett elkészítem a kottagrafikákat, szóval elég szövevényes de már készül ami azt jelenti hogy írom is már sok felvételt elkészítettem és haladok.
Az első részben az alapfogalmakkal ismerkedünk, a funkciós kérdéseken ás a harmóniajelzésekkel stb stb stb egészen odáig hogy egy sor harmóniasort kell kifejezni szólóban funkciós hangokkal. Ezekre sok sok harmóniafordulatot találtam ki.
A második rész ölelné fel, a diatónikus hangrendszereket (modális-összhangzatos-melódikus) végigvenném őket skáláról skálára funkcóról funkcióra, sok példával és feladattal, (ennek is egy része már elkészült) és a
3. fejezet a teteje a dolgoknak ahol különböző elgondolások alapján összeállított harmóniákra (egy harmóniásra is) különböző megközelítésekkel szólókat mutatok be ahol magyarázva lesz minden és rengeteg hasonló feladatot is fűzök hozzá. Ez gyakorlatilag kész is van bár a magyarázó szövegekk még nagyon az elején tartok. Hát ezek lesznek
Hú,hát ha kész lesz az improvizációs könyv,az is nagyon érdekelne,mert pont ezen a területen érzem leginkább hiányosnak a tudásom (nem mintha egyébként akkora spíler lennék ),és szeretném fejleszteni.A könyvről lehet már tudni,h kb mikor készül el?
Ja igen, csak azért vagyok gondban mert ezért nem gondoltam pénzt kérni, mint ahogy a suliban sem kértem senkitől, ez a 3 cd része lesz egy nagyobb improvizációs könyvnek ami azonban még csak most készül, de nem nagyon van időm rohangálni a postára hogy a saját pénzemen feladjam a cd-t, ellenben szfváron vagy egy bulimon (most épp nincs semmi) odaadom szívesen
A suliban ahol tanítok, készítettem a növendékeimnek egy 3cd-ből álló kis csomagot, amelyeken bemutatom a modális, összhangazatos, és melódikus hangrendszer minden móduszát, illetve azt hogy hova játszhatóak. Egyszerű harmóniameneteket csináltam, bemutatom a skálát magában, majd egy szóló ezekkel, és utána pedig csak a kiséret szóló nélkül ahool a növendék is gyakorolhat rá