No de menjünk tovább :)
Cm7 akkordra játszható dolgok:
Bb dúr skála (C dór)
C melódikus moll
Eb melódikus moll
C fél-egész skála
C D és G pentaton (moll)
Eb F és Bb 3-asok
G dúr 3-as
Arpeggiók:
Ebmaj7
Abm7-5
Cm maj7
Cm7-5
Az első tűnik legvalószínűbbnek, mert ezek tényleg mind G-dúr domináns akkordok ott a Joe Passben.
Gadd13 meg nem lehet, mert akkor e-nek kéne lenni benne, inkább 13b, úgy is korrekt.
Joe Pass a G szeptim-akkordok között hozza. Abban a fejezetben mindent akkord G domináns, úgyhogy ezért írtam G7/#5-nek. Természetesen másnak is lehet értelmezni, de abban a környezetben az G7. Joe Pass fogta és kihagyta a szeptimhangot. Olyanja volt...
Erre a Bb hangra pont Bb-t játszik a bőgő, úgyhogy itt épp nem hamis:) Olyat már többször láttam, hogy a blues 2. sorának a végén átvált a párhuzamos moll hangnemébe (itt d-mollba), és úgy csinál egy II-V-öt a 3. sor C-dominánsra, de itt pont fordítva van. Jó kérdés...
Sztem felfogható mellék-szubdominánsnak a Gm (II), és még a mellék-domináns (III) Am is elmegy, aztán hangnemváltás, és már az Am az új hangnemben tonika.
Érdekes már csak azért is, mert Parker még funkciós rendben gondolkodott elvileg. Majd ha jön a Birta Miki, talán megmondja.
Én a hivatalos Charlie Parker Omnibook-ot nézem éppen. Abban tuti nem. Különben is a 7-ik ütemben épp visszamentünk I fokra, a Gm csak a 9-ikben jön a standard szerint.
A 3-ik ütemben még ki sincs hangsúlyozva, csak átmegy rajta. A 7-ik ütemben viszont abszolút hangsúlyos helyen van. Szóval mindent lehet, ha a dallam azt kivánja...
:)
De normális kottában láttál már ilyet?
Amúgy mondom hogy hibás, több helyen össze vannak keverve az enharmonikus hangok. Egy akkordban kétfelé nem alterálsz egy hangot.
nem vagy része a zenész társadalomnak :))))))) késő :)))
amúgy improvizálni jazzes akkordokra,- frank gambale nek van egy könyve, amiben qva jó figurákat írkál le és a teljes skálát is leírja a gitár egyész nyakhosszán.
Nehéz lesz megszerezni. Szerintem az egész magyar zenésztársadalomnak fénymásolatban van meg. Én is úgy kaptam meg annó (bár nem vagyok része a zenésztársadalomnak mielőtt valaki beszól).
- Oldal alján klikk FREE
- Következő oldalon vár az oldal közepén lévő visszaszámlálás leteltéig
- Az új oldalon színes betűket beír a rublikába
- Klikk Download From Cogent-network és már jön is...
Csak az a trükkje, hogy neked kell kiszámolgatnod, hogy melyik akkordnak mi a neve. De az jó játék, közben megtanulod. Már töltöm fel rapidra, mindjárt meglesz...
van olyan akkord táblázatod amiben a jazzes akkordok azon fogási találhatóak meg amik a legáltalánosabbak?
majorok, 7-esek, 9-esek 11-esek 13-asok félszűkítettek..etc
és amit emilben el is küldenél?
Amúgy tényleg van ilyen hüvelykujj-szabály a jazz-ben, hogy dúr akkordra nem játszunk 11-es hangot (C-re F-et, pl.), mert súrlódik a nagyterccel és nem olyan szép. Viszont pl. múltkor megtanultam egy Charlie Parker számot (egy cseppet belassítva azért ) és abban például úgy nyomta a 11-est a dúrra, mint a gép, ráadásul rendesen hangsúlyos helyen és kurva jól szól. Szóval, ez is csak egy olyan szabály, mint a többi. Alapvetően igaz, de a nagyok szarnak rá és nyomják, amit akarnak, mert viszi őket a melody...
mindegy, részemről a zeneelmélet a zene ugatása illetve segítség hogy mire mit játszunk, de a végső szó a fülemé. miért természetes? ehhez nem értek de gondolom fizikai megfejtése van mint pl rezgészámok oszthatósága. erre vannak itt okosabbak. talán lepol kollega v valamely hangmérnök úr.
"egy c dúr esetében a c dúr skálát játszva ne áljunk meg d f a h hangokon mert nem szól jól."
Csak hogy kötöszködjek:) Megint a felhangrendszert hozom fel példának, a d, a és a h szerepel a c-felhangjainak sorában, vszínűleg ezért halljuk természetesnek, ha erre érkezünk (mert ugye annál természetesebb zenei rendszer nincs), az f meg nem. Klasszikus összhangzattanban tanulhattuk, hogy az f is vezetőhang (a tercé), akárcsak a h, mégis utóbbi nem tűnik disszonánsnak, és kevésbé vár feloldásra, mint a másik. Érdekes dolog ez amúgy, miért is halljuk így. (??)
igaz, kell az alap. nem vitatom. ezeket csak azért osztottam meg hogy tippeket adjak és kicsit kitágítsam az átlag "megszokott" tudást.
Most nem a spanyol viaszt akarom kiszarni csak remélem tudok ötletet tippet adni itt sokaknak ezzel, mert ilyenről asszem még nem volt szó.
ezek nem az én agyamból pattantak ki, hanem én is tanultam, tanulom.
én meg erre mondtam ha van füle akkor majd rájön h sántít ha f-re érkezik, bár ha már akkord menetre szól és ne adj isten pl. d moll7 a következő akkord akkor megálhat rajta. ezt nem neked mondom Landm hanem azoknak akiknek itt most új infóként hangzik ez a sok beírás.
tudom h mi a vezető hang és h az f nek nincs funkciója.
de mivel félhanggal lép ki a c maj7 akkord tercétől, ha ezekután visszatérsz e-re v g-re akkor az megnyugvás lesz a fülnek. Hasonlóan mint a vezető hang esetén. de ez nem vezető hang természetesen.
de amúgy ez olyan mintha azt feszegetnénk h egy c dúr esetében a c dúr skálát játszva ne áljunk meg d f a h hangokon mert nem szól jól.
na ennyit az f hangról, nyugodtan nyomhatóak azok amiket leírtam.
"Legtöbbet használt variációk = átlagos, ha úgy tetszik sablon megoldások."
Ja, meg erre csak azt akartam reagálni, hogy lehet, hogy egy idő után sablonná válik, de előbb ezeket a sablonokat érdemes megtanulni, hogy tudj hová lépni, és legyen miértje. Nagyon egyszerű példa, hogy a C-dúr akkordra ugye alapból mindenki c-dúr skálát játszik először. És ez így jó. Ha már az megy, akkor lehet új utakat keresni. Addig sztem nem érdemes, mert ha egyből újítani akarnánk, félő, hogy csak káosz lesz belőle, mert még az alapok sincsenek meg (természetesen ez most nem neked szólt)
Igen, de ez más összefüggés. A "h" vezetőhangja, ill. szeptimje a C-dúrnak, az "f" meg semmilyen funkcióval nem bír, sőt, a legnagyobb funkciójú hangot (tercet) késlelteti (innen ered a sush kifejezés). A c-dúrt azért is írtam, mert mindenki azt használja, de azt nem mondtam, hogy nem játszható bele az "f" hang, csak arra kell vigyázni, hogy beérkezéseknél ne erre érkezzünk.
Emellett érdemes vizsgálni a felhangrendszert is, mert sok mindenre magyarázatot adhat. Pl itt is: a fisz tagja a c hang felhangjainak, az f viszont nem.
csak azt akartam mondani h hasonló kötődés van f-e hang között mint a h-c között. szoros fl hang távolság csak itt a harmadik fokra, de c dúr skálát játszhatsz rá, amit nem "reklamáltál" és abban is ott az f hang.
és nem arról van szó h megfogom az f hangot és orrvérzésig eröltetem, nyilván nem lesz domináns hang.
De mint korábban leírtam mind a 12 hang kijátszható mindenre (lás pl kromatikus skála) de nem mindegy hogy hogy milyen formában.
Dominánsra is jó szerintem az f mert az egyszerű negyedik fok. de igaz h itt is akkor lenne belesimulós ha az alap harmóniában is szerepelne. Pl c-e-f-g-bb
Hát nem hinném, hogy lesz olyan, akinek jól fog szólni egy Cmajorra (vagy dominánsra) az "f". Ez szinte íratlan szabály. A fél-egészben sincs benne ez a hang, ha megnézed.
De persze igazad van, érdemes kipróbálni minél több lehetőséget.
miért lenne túlzás? nem kell mindent tudni de ki tudja, lehet valakine épp a h d moll pentaton tetszik. de lehet ám h pont az f hang miatt szól jól mivel félhanggal kilép a c négyeshangzatból. mint amikor egy álló domináns szeptimre játszod a fél egész skálát, vagy a fél hanggal feljebbi szűkített skálát.
Legtöbbet használt variációk = átlagos, ha úgy tetszik sablon megoldások. Könnyen ez lehet belőle.
Abszolute nem gáz minnél többmindent kipróbálni.
Nekem is 10 lehetséges megoldásból 3-5 marad meg. De végig nézem mielőtt kiderül h melyik tetszik a legjobban
:) Ez már kicsit túlzás, ki a fene tart ennyi lehetőséget a fejében? :D
Amúgy a H, és D-moll pentaton nem minden esetben szól ám jól, mert tartalmaz f-hangot, ami ugye egy disszonáns ütközést okoz a Cmaj tercével... bejátszani még csak-csak, de kidomborítani/beérkezni elég veszélyes, és ált. nem ajánlott.
Ugyanez igaz a többire is, ami f-et tartalmaz (pl gmaj7 bontás)
Amúgy sztem elég, ha a legtöbbet használt variációkat tudja az ember (ne mondd, hogy te kapásból mindet tudod, és nem csak kiszámoltad):
C-líd (dúr is jó, csak az f kerülendő az előbbi miatt), C,G,D-dúr pentaton, azt csá.
C F és G dúr hármasok
C dúr pentaton
A - D - E - H moll pentaton skálák
C líd skála (Gdúr)
Gmaj7 arpeggio
Gbm7-5 arpeggio
D dúr arpeggio
Am maj7 arpeggio
A melodikus moll skála
E és D dúr hármas
Gb moll pentaton
Tessék kisérletezni ezekkel mert nagyon poén és qva jó figurákat lehet kitalálni. és nem csak a jazz stílusában, hanem akár rock tekerésekhez is.