tényleg nehéz elsőre mit mondani rá. én kiváncsian figyeltem a tesztelők reakcióját. persze az lenne az igazi, ha egy hétig nyüstölné és jó vízhólyagosra játszaná az ujjbegyét (mint én első körben) mindenki aki véleményt mond róla. nehéz egy vadidegen gitárról objektíven/tévedhetetlenül nyilatkozni. komolyabb barátkozás szükségeltetik és ez tényleg csak a legelvetemültebbeknek (mint én) adatik meg...
Igen,tényleg érdekes dolog ez a szkaloppálás,én teljesen másnak képzeltem mielőtt először kipróbáltam.Pont Rodnas gitárja volt az amin játszottam,nekem bejött annak ellenére hogy alig tudtam rajta játszani valami értelmeset.De eltudom képzelni hogyha egy ilyen gitárral gyakorol valaki huzamosabb ideig van fejlesztő hatása,valahogy jobban kell kontrolálni a bal kezet.Mondjuk csak nagyon vállalkozó szelleműeknek merném ajánlani a saját kezü kivitelezést.
ez igaz, jó húrnyomásnál -jó nyakon persze- zseniális érzés, nagyon finoman lehet nyújtani is... nem lehet elmondani, malmsteen stratot ki kell próbálni :) biztos az a tied is király.
más játszani rajta!!!
nem érzed a húrok alatt a "fát", egyfajta szárnyalás érzés.
a nagy különbség, hogy ha akarod letéped a húrt a gitárról úgy belekapaszkodik az ujj a húrokba. Megerősödik az ujjbegy és az ujj is. ha "sima" gitárt veszel a kezedbe az az érzés, hogy mi ez a pillekönnyű játékérzet, ez a lágyság :))
na várjál! ezt most nem értem! nem kötekedésképpen de miben javitja a játéktechnikát? tényleg nem kötekedésképpen. ez a szkaloppálás ugyanolyan izlés kérdése mint bármi más...
na már megint előjött ez a dolog :))
ismét belökök egy képet, hogy tudjuk miről beszélünk..
nagyon király dolog játszani rajta, csak szokni kell.
nekem egy limited kiadású Ibanezem van mellette még és azt is nagyon szeretem. Kifejezetten javítja a játéktechnikát a scalopped nyak. Én már lassan egy éve, hogy megcsináltam és jumbo bundokkal ujrabundoztam. Tudom, hogy az a 24 éves japán squier gitár ezzel elvesztette piaci értékét a nagyközönség szemében, de én HASZNÁLNI AKAROM ÉS NEM ELADNI!!!
Annak, hogy kiderüljön ki milyennek érzi a játékot rajta, nincs más útja mint kézbevenni és ismerkedni vele. Én sokaknak kézbe adtam már, vegyes reakciókkal. Nekem nagyon bejött és ez a lényeg.
miert konnyebb lefogni?? ez nem csokkenti a bund es a hur kozti tavolsagot, es a lefogas marpedig attol fugg. Ez olyan heleyn novel tavolsagot, amit 99 szazalekban senki nem hasznal. Avagy ki az, akinek a a celja, hogy a hurt a fogolaphoz eritnse? En meg sohse csinaltam. Nekem az a celom, hogy a bunhoz szoritsam hozza. Ez azoknak jo, akik a fogolaphoz akarjak eritnei, de tul kozel van nekik, es messzebbre kell tenni. Vagy annak, aki nem oldalra, hanem a fogolap iranyaba, lefele akar nyujtani.
Hát ez érdekes téma... Minekutána én nem vagyok egy nagy strat fan, a klasszikus értelemben, de a malmsteen strat az nekem marhanagy szerelem volt elsőre, mikor próbáltam... a nyak nekem bejön.. furcsa, de jó. gondolom aki már nagyon régóta gitározik, idegbajt kapna egy ilyentől
utálatos egy dolog a szkaloppálás szerintem... gitár eladhatatlanná váik és nincs az a hangszerész aki természetes mosollyal állna neki egy ilyen megbundozásának, már ha elvállalja...
JA! és játszottam páron és sohasem éreztem azt, hogy nekem kéne egy.
hi blurp! esetleg újabb html gondomra tudnád a választ? azt akarom, h. amikor új ablakban nyitom meg az új oldalt, a méret adott legyen (nem max), és ne legyen átméretezhető (lehet, h. ez már javascr?)
szintén off:
a TIe vadászok hangja, a nagyfeszültségű távvezeték megfeszített rőgzítősodronyának megpendítéséből származik. Vedd fel, játszd le visszafele :)
fehérzajra lehet jol elaludni!!! gyerek ágy fölé hajszárító, és 5 perc után már nem is bömböl... állitolag... nézzetek neten white noise CDket... vannak hangminták is...
elvileg igen, gyakorlatilag nem , mert ha szkafanderben vagy, akkor a sisak faszán visszaver, ha meg nem , akkor meg hirtelen nincs mivel hallanod, mert porrá ment :)
jajaja, mondom, 40 dB az ilyen teljes csönd volt. otthon a szobában, éjszaka sincs nagyon kevesebb egy csendes lakásban. :)
Az a faszi, aki ott dolgozott a mérőlaborban, mesélte, hogy egyik kollegája egyszer nagyon fáradt lévén bement a süketszobába, hogy aludjon egy jót, elvonulva a világ zajától. Aztán nemsokára ki is jött, mert enyira csönd volt, hogy zavarta, és nem tudott elaludni :D:D:D::D
Jaja, kb, nagyon durva. kifejezetten rossz érzés azon kívül, hogy érdekes. Nyomasztó.
Persze, felvételeknél nem a teljes süketszobára törekednek, nem csak a pénz miatt, hanem felesleges is egy bizonyos határon túl. De azért a zengés sem cél, kivéve az említett eseteket, amikor kifejezetten az adott terem akusztikájának rögzítése is cél. De az meg nem stúdió :)
Villámlásos téma úgy tudom nem emiatt van, hanem a levegő csillapítása miatt, aluláteresztő jelleggel bír. Ez akkor is így van, mmint hogy a magasakat nem hallod messziről, ha nincs az útban semmi, tehát nincs a magasak útjában semmi, csak a levegő. A magasak a távolsággal erőteljesebben csillapodnak, mint a mélyek. Amit te mondasz az arra igaz, ha pl a szomszéd lakásban zenét hallgat valaki, csak a mélyeket hallod, mivel a hullámhosszok összemérhetők a szobák/épület méreteivel, elhajások, rezonanciák jönnek létre, míg a magasak bent maradnak az adott szobában, és ott verődnek össze vissza.
nem? :D
Ja, nagyobb hullámhosszok elnyeléséhez nagyobb méretek kellenek.
Maga a vákum tökéletesen elégséges a tökéletes csendhez (akusztikai szempontból).
Hollywoodban ezt nem tudják, a TIE vadászoknak meg a robbanásoknak ott mindig van hangja.
Mondjuk a robbanásnak az űrben télleg van hangja, amikor elér hozzád a szétrobbanó gázfelhő, van egy töredékmásodperced, hogy a hangját is meghalld.
ez a melóm, zaj és rezgésmérések, és valóban furcsa dolog ez a zaj, meg a mérőszáma, de mivel így van kitalálva, ezt kell megszokni
a 0dB-től meg is őrülnénk, a 35-40-ben simán lehet aludni (de ha berugok a szigeten, simán elalszom egy koncert nézőterén is )
100 dB-t meg simán ordítok, ha jó közel vagyok, mert ugye exponenciálisan csökken a távolodással
a süketszobás dolgot tudom, ha minden igaz, akkor a szívverésedet is hallanod kellett :D
a teljesen száraz hangról annyit, hogy azért nem törekednek rá, mert egy kardioid mikrofon oldalról meg hátulról alig vesz valamit, tehát majdnem mindegy, hogy tök süket egy helység, vagy esetleg pármillióval olcsóbb és egy kicsit van tere, a világ legjobb zenei felvételeihez sem követelmény a süketszobás környezet
és tényleg fasza az olcsó szőnyeges megoldás, sokat javít a helyzeten és marad pénz hangszerre :D
a süketszobák méretéből adódik a legmélyebb hang elnyelése, a hullámhosszal van összefüggésben, a hang hullámhosszának mérete kell legyen a belső méret, különben átbukik a ojjektumon a hang, és bizony kijön, gondoljunk a villámlásra, közelről élesen csattan, távolabbról már csak mély morajlás, mert az irányítottan terjedő magasakat elnyeli a környezet, de a mélyeket nem tudja, a 20Hz-es hang teljes csillapításához 17 méteres süketszoba kéne, olyan meg nincs, kicsit megroppanna (mégjobban megroppanna) a magyar költségvetés
Meg az is érdekes, egyszer mértünk zajszintmérővel alapzajt: kiselőadó, zárt ajtó, ablak, szélcsend volt kint, belül minenki mozdulatlan, nem vesz levegőt, kívülről se szűrődött be semmi, szal nagy kuss volt. És a műszer min. 40 dB-t mutatott, néha feljebb ugrott...
Nem egészen ez, mert ott azért hallod hangosnak a cseppet, mert a viszonylag nagy csöndben össze vissza verődik a falakról, és felerősödik, a süketszobában meg azért, mert kb 0 dB az alapzaj, hozzászokik a füled, és ahhoz képest még a legkisebb zaj is hangos
Ilyesmi van egy barlangban is,ahol a csendet csak egy-egy vízcsepp lecsöppenésének zaja,vagy ha van,akkor a társ lélegzetének zaja zavar meg.
És ha a fejlámpát eloltom,akkor ehhez jön még a tökéletes sötét is! Semmi fény! Vaksötét.
Na ezután kimenni a napfényre,a szabadba.....hát,kicsit "klimatizálódni" kell. :)))
Jól beszélsz ember.
De itt most pont arról volt szó, hogy szinte semmi pénzbefektetéssel is elérhető már nagyon jó eredmény, legalábbis az eredetihez képest. Nyilván senki nem süketszobában akar próbálni.
Egyébként azzal vitatkoznék, hogy nem ideális a teljesen csillapított helyiség. Csak ott tudsz teljesen száraz jelet felvenni, amivel aztán azt csinálsz, amit akarsz. Olyan téreffektet teszel rá, amit csak akarsz, bárhogy tudod manipulálni. Ha van eleve térhang a felvételben, akor már korlátozottak a lehetőségeid.
Persze egész más kérdés, ha mondjuk egy templomi orgonát vesznek fel, ahhoz hozzátartozik a templom zengése, vagy egy szimfonikus zenekart rögzítenek egy híres hangversenyteremben, aminek megvan a maga szép akusztikája, és nem is akarnak ahhoz hozzányúlni.
Egyébként meg a ház a házban ajtó megoldható, vanak is ilyenek, csak kérdés, hogy milyen áron.
Volt szerencsém többször is járni az MTA akusztikai laboratóriumának süketszobájában. Na az a szó szürüs értelmáben süketszoba, ház a házban felépítés, kb két méteres csillapító rugókon, és gumilábakon áll az egész, az ajtó egy sínen csúszik a helyére, a falak ha jól emlékszem 100 cm hosszú, ék alakú kőzetgyapotból, persze nem csak a falak, hanem a plafon és a padló is. Egy kifeszített dróthálóra lehet bemenni. Na az a csend, ami ott van az nem leírható szavakkal. Bántóan rossz. Olyan érzés ha kicsit hozzászokik a füled, és onnan kimész a csendes előtérbe, mint amikor a csendes utcáról bemész egy koncertre :D Pedig amikor bent voltunk, az ajtó be se volt húzva.
Hihatetlen, halani, ahogy a méterekre álló ember becsúsztatja a zsebébe a kezét, éles, fülsértő karcolós hang :)
Ami miatt van kb két vagy három ilyen egy országban az az, hogy a ház a házban elv és a méternél vastagabb falak miatt akkora térfogaton lehet egy ilyet megvalósítani, mmint ami belül is használható még, és oylan ritkán használják, hogy senki nem tudja megfizetni. Belül akkora volt, mint egy nagyobb szoba, de a külső méretei mint egy tornaterem, több emelet magasságú
vegyetek valami rendezvényről visszamaradt padlószőnyeget húgyért-szarért, aztán rakjátok végig a falakat, a padlót meg a plafont, azt voila. Mi termünkben így van és teljesen korrekt eredeménnyel büszkélkedhetünk... Tojástartó... faszomba... hááúúúú!
Ez egy külön szakma, nem véletlen, és nem olyan egyszerű az, mint amilyennek tűnik.
Nem véletlen kerül milliókba egy helység akusztikai rendbetétele, persze kompromisszumok köthetők, amely által a költségek elviselhetővé válnak, de az eredmény is kívánnivalót hagy maga után. A magasakkal és a közepekkel van mindig kevesebb probléma, a mélyekbe szokott beletörni a bicska, rengeteg anyagot használnak az akusztikában, de a falakra elviselhető áron még mindig az üveggyapot/kőzetgyapot és gipszkarton a legjellemzőbb, minél kevesebb erős kötéésel, hogy ezáltal kevés hanghíd keletkezzen. A plafon kényesebb, mert senki sem szeretné, ha a nyakába üveggyapot hullana, sok speciális erre a célra kifejlesztett anyag van, mindenki a magáét fényezi, de az igazán profi munka nagyon sokba kerül és tanusítvány jár hozzá, mely tartalmazza a mérési eredményeket.
A plafonra jó a homokzsák pl. ha már sufnizás van, de a 100Hz-es hang hullámhossza 3,4 méter, és azt bőven halljuk, ha igazán le akarnánk csillapítani a 100Hz-et, akkor 3,4 m vastag falat kéne készítenünk, ami vicc, pláne, hogy az alatt is hallunk és ahoz mégvastagabb fal kéne
meg persze a ház a házban építési módszer lenne az ideális, ahol a belső hullámok semmilyen kötésen nem jutnak ki a védendő helyre, de ez is kivitelezhetetlen, már csak az ajtó miatt is.
A másik az, hogy a egyáltalán nem ideális akusztikai környezet egy teljesen csillapított helység, gondoljunk csak a templomokra, vagy a hangversenytermekre, ahol kifejezetten hozzátartozik a helység sajátos akusztikája egy adott műhöz. Erre szolgálnak a zengőkamrák a hangversenytermekben, a legjobb példa a Nemzeti Hangversenyterem. A stúdióknak sem tesz jót a túlzott csillapítás, a lényeg, hogy ne jöjjenek létre állóhullámok, tehát a helység ne emeljen ki bizonyos frekvenciákon (ugyanaz az elv, mint a hangsugárzók esetén.
És mivel fosabbnál fosabb akusztikai környezethez vagyunk szokva, már a félmegoldások is örömöt okoznak a fülnek, az akusztika egyik legfontosabb eleme a pszichoakusztika, ahol durván megjelenik a szubjektivitás, ami miatt sokminden meg/félremagyarázható, de vannak alapvető dolgok, amelyek betartandók, fúdekurvaokosvagyokmaeste
na en nem azt mondom, hogy nincs haszna, nyilvan nagyon sokat szamit. De en egyszer csinaltam az eletben, es akkor nem jott ossze. Lehet hogy azon a szoban mar ez sem segitett.
Pedig hidd el hogy azért sokat számítanak ezek a nem egészen profi megoldások is.
Előző termünk az egy csont üres betonszoba volt, körbe, alul-felül csupasz, jó sima falak. Rossz volt bemenni, úgy zengett, pedig kicsi volt. Aztán vittünk padlószőnyeget, szőnyegeket a falra, cuccok bementek, meg sok szar, szemét, minden, és egész használható lett. Más kérdés, hogy a méreteiből adódóan meg lehetett süketülni, de legalább zengés nem nagyon volt.
MOnjuk a mostani termünkben nem az van, hanem hullámpapír van a falakra tákolva, meg a plafonon lóg valami felfüggesztett nemtommi, textília, kitömött izé. Meg gyűlik a cucc bele, a sok kárpit borítású láda, hehe, meg a gány természetesen.
mondtam én, hogy van itt hozzáértő is.
lássuk be, a tojástartó az mármár tartozéka a kisköltségvetésű helyeknek :))
az ár/érték aránya kiváló és még eltakarja a puci vakolatot is, ha kell.
Hát én járnék is, a "csába, csakhát ilyenre csak nem megy az ember üres kézzel... Kocsi meg jogsi híján, nehéz felvinni az érdekesebb cuccaim, a roadjaim meg pont nem értek rá...
Hát az ugyen nem vagyok, deviszont a vízbül..
na, szóval elektroakusztika/stúdiótechnika szakirányon végezte a BME-n. De közel sem mondanám magam hangtechnikusnak
Magasak elnyelésére nem kell nagy tömeg, gondolj csak a szivacsra, üveggyapot szerű anyagokra. :)
Na ja, szét is szórja a hullámokat, de nem sok magas verődik az ilyen porózus, rugalmatlan anyagokról vissza.
Csak az egyszerűség kedvéért írtam ennyit.
mélyekre ja, üregrezonátor, vagy különböző méretű gumi/bőr/műbőr membránok, amik szépen elnyelik a nagy hullámhosszú rezgéseket is. De azért az egy próbaterembe túlzás lenne, stúdiókban előfordul.
Próbaterembe pár szőnyeggel, tojástartóval, műpadlóval, stb elfogadható eredményt lehet elérni.
illetve pontosítsunk: elnyelő az akkor lehetne, ha nagy tömege lenne, az viszont nincs. amit csinál az az (főleg a magasabb tartományban) hogy a reflexiókat szétszórja és sok hullám kioltódik.
kicsit kevésbe zeng a szoba, ahol ilyen van. sajnos a mélyekkel nem sokat tud csinálni... oda már komolyabb üregrezonátoros dolgok kellenének. biztos van itt profi, majd kifejti tudományosan.