Nem bonyolult, csak alkatrésztemető. Mármint a fullverziós marshall szimulátor, amiben a Cabinet szimuláció is benne van.
Éppen ez az utóbbi a nagy szopás, annyi szűrő van benne, hogy a rajzra már ki sem teszik, csak jelzik, hogy akkor még itt 5 ugyanilyen.
Az erősítőrész télleg nem bonyolult:
De a nyák alapján nem csak ennyi a cucc, hanem tartalmazza a kabinet szimulációt is.
aha megtaláltam, azt az egyet nem vizslattam még meg
de nem is gitárhangzáshoz való a tweeter
idézem a specifikációból:
"• 12" Custom Celestion® speaker
• 2" tweeter for full-range audio playback of backing tracks"
Ha már itt tartunk, az egyik legjobb analóg szimulátor,amit hallottam:
LXH2 Ha valaki rászánja magát, hogy tervez hozzá egy nyákot, vendégem lenne néhány sörre...
Érdemes meghallgatni a hangmintákat. Vonalból lettek felvéve, csak egy kis echo van rajtuk, semmi több.
Létezik Fender és Marshall verzió, erősítő és hangfalszimulátor is. Kissé elrettentő a kb. 20db Ge dióda, de már begyűjtöttem őket...
Azt még hozzáfűzném, hogy egy gitárláda elektronikus szimulációját általában annyival elintézik, hogy szűrőkkel olyan frekvenciamenetet állítanak be, mint az adott híres (pld Marshall) gitárládáé, amit mérőmikrofonnal kimérnek előtte. Jó esetben még egy kis túlvezérlést is csinálnak, mivel a láda működés során ha jól ki van hajtva, akkor maga is torzít, felharmónikusokat termel mivel a hangszórók messze nem lineáris lesugárzó elemek, meghát a levegő is egy rugalmas közeg.
Aztán mégis az van, hogy ezek a szimulációk elég messze vannak az eredeti láda hangjától. Ugyanis a hangszóró nem csak annyit csinál, hogy egy adott frekvenciamenet miatt lesugároz, és ad egy kis felharmonikust.
Csöves erősítő esetén, ahol a hangszóró lazábban van csatolva (elektronikus értelemben persze) a végfokhoz, a hangszórónak van saját élete. Ami azt jelenti, hogy a hangoknak van egy kis lecsengése, magyarán a hangszóró még akkor is rezeg az adott frekis hangra egy kicsit, amikor már a következő hang szól. Mindezt azért, mert a hangszóró, ha zárt dobozba van építve, a dobozba zárt levegővel együtt kvázi rugóként működik, az meg tudjuk, hogy rángatás után továbbrezeg.
Ezt amúgy tranyós cuccon is simán meg lehet oldani.
A másik szintén nagyon fontos dolog a hangzásban a doppler torzítás, amit nem szoktak figyelembe venni, az a doppler torzítás, pedig ez az egyik lefontosabb tényező, hogy miért szól a hangszóró úgy ahogy.
Ezt úgy kell elképzelni, hogy pld. egy nagy mélyhang mozgatja a membránt előre, hátra, közben a membránt még kisebb amplitudóval a felharmonikusok is rezegtetik. Ezt úgy is fel lehet fogni, hogy a felharmonikusok forrása közeledik és távolodik tőlünk, ahogy azt a mély hang éppen vezérli. Ez a folyamat a felharmónikusok frekvenciájának eltolódását eredményezi, ami azt jelenti, hogy már nem lesznek pontos felharmónikusok, hanem kissé hamisak lesznek. Hifin egyébként éppen ezért van külön hangszóróra rakva a mély, a közép, meg a magas, mert így ez a hatás nem jelentkezik.
A gitárhangfalak viszont éppen ettől szólnak úgy ahogy kell.
Ezt elektronikusan nagyon nehéz lemodellezni. Megfelelően kialakított Phase shifterrel megoldható lenne, de erre én még nem láttam példát. Mint ahogy tökéletes hangfalszimulációt sem hallottam még eddig....
Vége a kiselőadásnak.
Elek teljesen jól leírta a lényeget. Lenne egy megjegyzésem a dologhoz.
A Line6 Spider kombók már szélessávú (kvázi HiFi) hangdobozba vannak szerelve, kétutasak, magyarán van egy magas sugárzó, meg egy mélysugárzó.
A frekvenciakarakterisztikát ugyanis a digitális elektronika állítja be. S mivel ez egy modellező kombó, ezért a teljesen eltérő hangkarakterű erősítők, ládák, hangszórók hangját csakis akkor tudják korrekten ugyanazon hangsugárzón keresztül megjeleníteni, ha a hangsugárzó széles sávban tud sugározni, aztán az elektronika majd eldönti, hogy ebből a széles sávból mennyit akar használni, és hogyan. Gyakorlatilag ugyanez történik akkor, amikor multieffektet kötsz Hifire. Ha jól állítod be az erősítő és ládaszimulációkat, akkor a gitár egész jól fog a hifin szólni. Multieffekt helyett számítógépet is lehet használni megfelelő emulátor programmal.
Na, erre meg nem válaszoltam. Szóval a hangfal egy gitárkombó méretű doboz. Fa szerkezetre van ráerősítve több rétegben vastagabb kartonlap, és lefújva feketére. Nem nyomja szét, mert "open back" kivitel. Egyetlen baja van, nagyobb hangerőn időnként elindul, tehát színpadon rögzíteni kell, de hát valamit valamiért...
Gyuri, szerintem érdeklődj a hobbielektronika.hu -n a csöves erősítő készítése topicban, ott lakik néhány csőguru. Elég egzotikus állat lehet, nekem a gugli nem dobott ki rá semmit.
A régi háztáji 4x12-mben én is csak 2 hangszórót használtam,mert nem volt pénzem másik kettőre,így egy nem szándékos detuned láda volt. :P
Ennek ellenére elég jól szólt amúgy.
Sziasztok! Lenne egy kis problémám.Elromlott a kapcsolóm a johnson stratocasteremen és vettem egy új 5 állású fender kapcsolót.egyetlen problémám az h nem teljesen megfelelő a bekötésem.akárhányat találtam a neten,sose szólt mindegyik pickup és vmi midnig rosszul működött ha egyáltalán szólt.vki tudna esetleg mutatni egy rendes rajzot amin látni h mit hova kössek(hangerő,3 pickup,2 tone)
a segítséget előre is köszi.
Ja,hogy az MDF lap lenne a kartonpapír? :D
Hát,végülis.....
Emlékszem még arra a ládádra amúgy,meg a CF-100-ra is,sőt,asszem valahol megvannak azok a képek is,amiket a CF-100-ad belsejéről csináltál anno.
Most amúgy milyen ládád is van? Még a Laney?
Az a H&K végfok bizonyára egy CF-100-as fél rack méretű kütyü,ami amúgy gitárvégfok,és tök jó.
A V-amp meg egy egész jól használható cucc,pláne az áráért,és van pár dolog,ami miatt én szívesebben vennék pl V-amp2-t,mint POD 2.0-t.
A kartonlapos láda alatt mit értesz? Nem nyomja szét a hangszóró? Vagy ez hogy értendő?
Amúgy a régi munkhelyemen egyszer csináltunk egy érdekes hangfalat megrendelésre,egy hangosítással foglalkozó faszinak.Külső hangosításra szánta. Annyiból állt a hangfal,hogy volt egy 15mm-es zártszelvény keret (egy téglalap alakú keret),amire előlről rá volt csavarozva egy olyan műanyag hangfal előlap,amiben volt egy tölcséres mélynyomó,és egy tölcséres kis piezo magasnyomó.
A keret hátsó oldalára egy kis rétegelt lemez lap volt rögzítve,ezen voltak a speakon csatlakozó,meg a továbbfűzéshez a másik speakon.
És ami a legérdekesebb,az egész fémkeretre rá volt húzva egy műszálas anyag 8olyan,amilyenből pl a puha gitártokok készülnek),és ez volt a láda oldala!!! Egy puha műszálas anyag.Az eélejét,és a csatlakozónál a nyílásokat tépőzárral le lehetett zárni. A hnagja meglepően fasza volt,pedig rezonátordoboz nulla így,egyedül a hangszóró maga,és a tölcsér adta a hangerőt,és a hangzást.
Érdekes volt,és mégis jól szólt.
hoppá ..végre egy érthető magyarázat .. összefoglalva ..
- egy fülre megépített 3000 Hz középsávú erősítő
- teljesítmény , a követelményeknek megfelelő
- sávszűrő elektronika nélküli ,minél kevesebb hangszóró.
amit a haverről mondtál ,szimpatikus dolog , nagyon is elképzelhető ,végül is az analóg elektronikában éppen az a szép hogy sokkal több a lehetősége a fantáziának mint a készen adott digitál (bináris), microstrippes csúcstechnológiában .. nem árt néha ezekről a dolgokról értelmesen is beszélni minden jókat ..
A magyarázat szerintem roppant egyszerű. Egy hifi erősítőnek egy feladata van: a bemenetére érkező jelet minél valósághűbben, a lehető legkisebb torzítással, az emberi fül érzékelési tartományán belül lineáris frekvencia és fázismenettel átvinni. Már amennyire ez lehetséges. Ugyanezen követelmények vannak a hangszórókkal szemben is támasztva.
Egy gitárerősítőnek teljesen másképp kell működnie. Itt nem baj, ha torzít egy picit, esetleg nagyon. Minden gyártónak megvan a maga jellegzetes hangzása, amihez évtizedek óta ragaszkodnak. Egyszer végignéztem a kis Frontman-em kapcsolási rajzát. Mókás... Az erősítő frekimenete agyonmanipulálva, a lehető legkommerszebb, legolcsóbb alkatrészekből felépítve, és mégis... Megmutattam egy haveromnak, aki sokáig fejlesztőmérnökként dolgozott. Azt mondta, hogy látszik: nem mérnökök, hanem zenészek tervezték.
A gitárhangszóró is egy külön műfaj. Szó sincs szélessávú átvitelről, a legtöbb kb 5 kHz-ig visz át. Mindegyik tipus másképp szól, máskép torzít kihajtva. Mindegyiknek más a karaktere.
Nem véletlenül találták ki a digitális erősítő modellezést. Lehet használni hifi erősítőt is, de tegyél elé valami modellezős cuccot. Nagyon jól jön ez akkor is, ha pl. valamit számítógéppel akarsz vonalból felvenni. Nem lesz feltétlen olyan, mintha egy igazi erősítőt hajtanál, de hasonlítani fog. Lakótelepen nagy előnye a megoldásnak, hogy egy túlhajtott csöves hangzáshoz nem kell összeveszned mindenkivel a házban.
Egyébként meg embere válogatja, kinek mi tetszik. Pénteken láttam egy haverom zenekarát, ő egy igen jó gitáros. Nagyon sok amatőr is ráncolná a homlokát, és nem lenne hajlandó ilyen cuccon játszani, mert komolytalannak tartanák. Az ő keze alatt meg úgy szólt az egész, hogy öröm volt hallgatni.
Az egész felszerelés súlyra van optimalizálva. Egy 100W-os H&K végfok, szerintem tök lineáris MOSFET végerősítő. Az egész mérete kb 20*10*5cm, de ebben nem vagyok biztos, mindenesetre elfér a gitártokban. Előtte egy Behringer VAMP-II. A hangfal a srác saját fejlesztése, kartonlapokból(!) összerakva. Hihetetlen, de műlödik!
Hogy értsd, a HI-FI erősítő átviszi az emberi fül által hallható teljes frekvencia tartományt, amire a gitárhangzásnál semmi szükség, tehát a gitárerősítő, és gitárhangszóró inkább a középtartományban dolgozik!
No, csak ,hogy én is.
A hi-fi ami, hellyel-közzel hozza a valóságot, a gitársound meg évtizedek által füleket átitatott MINDENKORI "divatnak"-igényeknek megfelelő valami!
üdvözletem ..stb.. tudom ezerszer felmerült a kérdés ..: miért nem jó HI FI erősítő , gitár kierősítésre ? leegyszerűsített elméleti magyarázat szintjén érdekelne
Ó, köszi! Mennyit kerestem...
Nem lábkiosztás alapján keresgéltem, csak megörültem, hogy a kész panelbe pontosan illeszkedik a boltban talált versenyző. Gyanús volt, hogy a panel valami ilyen állatkára lett tervezve. A 12V-ot tudtam,, engem a "-3" aggasztott, féltem, hogy ez esetleg a 3 ampert jelenti. De a 15 elég lesz..
Mpedro mester!
A tőled kapott hangszóróvédelembe ilyen relét találtam:
Millionspot H200S12-3-C
Tudsz erről valamit? Én sehol nem találok adatlapot róla. A lábkiosztása pont jó a panelba.
Ah, köszi az 5letet, de a menzúrákról tudom, hogy vannak különbözőek, ragasztott nyakakról is tudom, hogy léteznek de nem tudok hozzászólni, semmilyen információm nincs róluk (azaz nem értek hozzá, tapasztalatom nulla). A húrlefogó satuk sustain-re gyakorolt hatásáról pedig sosem hallottam. Ha valakinek van ismerete/ideje és megírja akkor miért ne, de ez nekem fehér folt :(.
Csöves erősítőhöz szeretnék venni/gyártatni sasszit. Van ötlete valakinek, hogy ezt hol tehetném meg? -ésszerű határok között, mert a TAD magyarországi képviselője tud hozni, de majd 20 rongy - Köszi!
nos .. ezt most ne ..(de kösz) bele spionkodtam a honlapba , az F space dolog érdekes volt, elférne ott még valami kis ismertető a menzúrákról , a ragasztott nyakakról , a húrlefogó satukról meg a sustain kalibráló súlyukról bezonyám..
1. Nincs is szükséged HTML ismeretre. 2. A hozzászólásodat amikor írod, ott a "Kép beillesztése" funkció. Valahova tedd elérhető helyre a képet (valami feltöltő site-ra), a gépedről nem tudsz képet beilleszteni. 3. Ügyelj arra, hogy a képed/képeid ne legyenek irgalmatlanul nagyok, ha több van egymás alá kerüljenek (nyomj a beillesztések köz ENTER-t). 4. Ja és ezt kb. 6000x leírták itt, használd a keresőt. Ezt most jóindulatból mondom, van aki ideges lesz ettől és beugat, hogy "má hányszó leírtuk vazze" ... .
Szia EWR! Sima CryBaby-hez, nincs véletlen nyákod? Meg ami érdekes kérdés, az a CryBabyhez a 600 mH-s tekercs? A tanáromnak van egy Wah háza, szeretne bele csinálni egy belsőt. A többi alkatrész az nem gond, minden kapható, csak a tekercsben nem vagyok biztos. Üdv!
hekko ..naszal sasoltam itt jobbra balra hogy mik vannak és szeretném is megkérdezni azt hogy a tda2003 kis fekete micsodából) télleg tunnék csijálni egy olllan kis hangerősítőt ? az én kis szintimnek de meg Kónyának is (Konyec is ,haver) me neki adta az apája azt kis piros jolina villany gitárt ,oszt hogy bazseválnánk mi ketten , de csak valami eccerű dogokat ha tunnátok ,olyan parasztvakítás félét .. KöCEEEE
Köszi az ötleteket, már megérte feltenni a kérdést!
Befejeztem az AMZ boostert, majd holnap rakok fel egy képet a belsejéről. Sajnos beleszaladtam egy rossz lábkapcsolóba, mind a 6 lába azonos potenciálon van. A fenébe.
NYÁKOT én kétféleképp szoktam rögzíteni:
1.) 1-2 4-es csavart epokittal beragasztok a dobozba (50fokra berakom a sütőbe, hogy hamarabb megkössön) és erre rögzítek.
2.) a potikat a NYÁKra forrasztom (ha nem fér el derékszögben akkor nem furaton keresztül, csak "SMD" szerűen, így a potik rögzítik a nyákot. Ehhez persze úgy kell alakítani a nyákrajzot, hogy jó legyen.
Viszont a Hammond-ok sokkal szebbek... Nekem is van M60 is meg 1590B-is, éshát az M60-nak a lekerekítései sokkal nagyobb sugarúak, mint az 1590B-nek. De én is az M60-at használom leginkább.. Kerestem a lomexnél az 1590BB megfelelőjét is, de csak olyant találtam, aminek van felerősítő füle, amit le kell operálni, ha pedált akarok csinálni belőle. Erre nincs valami 1590BB-t kiváltó tipusod?
Köszi! Jó magyar szokáshoz méltón eszembe nem jutott a doksi megnézése.
A lomexes dobozok ezekszerint 0,1mm-el vékonyabb falúak, ez elhanyagolható, az árkülönbség viszont nem.
Meg tudná valaki mérni, hogy a 1590B doboznak mekkora a falvastagsága?
Azé" kérdem, mert van egy 1590U-m, amit egy csöves pedálhoz vettem, és elfér rajta 2 lábkapcs is, annak elég vastag. Viszont most vettem a lomexből M60-at, az a 1590U-hoz képest elég vékony, bár így is elég masszív, úgyhogy, ha kell ilyet fogok inkább rendelni, mivel kevesebb, mint félárban van. Nem tudom, ismeritek-e őket, itt vannak a hammondos megfelelők, meg van még pár méret:
1590B: 2200 Ft, M60: 880 Ft
1590T: 2840 Ft, M62: 1410 Ft
1590U: 3656 Ft, M66: 1723 Ft
Kivitelre valamivel gagyibbak mint a Hammond, viszont ha úgyis festve lesz, akkor mindegy.
Most tufa vagyok fényképezni meg feltölteni, mert beteg vagyok, de talán szóban is megteszi...
Potik, jack: lásd a butik pedálgyártókat...
Belseje: vettem ilyen ablakszigetelőcsíkból egy tekercset, abból teszek a nyáklap fóliaoldalára, és a dobozon belül a fóliaoldalt a potikr teszem. Átlag pedáloknál így az alkatrészek tetejét pont megnyomja egy picit a doboz alja, amikor ráteszem. Ettől prímán a helyén marad a cucc bele. Nekem ennyi elég...
Kollégák! Lehetne egy kérésem?
Gondolom, többen pakoljátok a cuccokat Hammond dobozba. Nem tennétek fel néhány fotót némelyik belső világáról? Érdekelne, hogy ki hogy helyezi el az alkotóelemeket, hogy rögzíti őket. Én állandóan ezzel küzdök, eddig még mindig meg tudtam oldani, de hátha látok valami okosat...
Van valaki akinek van tapasztalata az áramkörökkel, és kedve hogy segítsen nekem? MSN lenne a legegyszerűbb! Hozzám gyakran türelem is kell!
Előre is köszi!
METALLIK-nak! ha erre jársz! Írogattunk múltkor a potikról, hogy a "C" karakterisztikájút Te exponenciálisak ismered, én meg Anit-ogaritmikusnak, és egyikünk sem találkozott még a másik által ismert megnevezéssel. na csak az a lényeg, hogy most belebotlottam a hangszervíz.hu oldalon a Marshall árlístán :