Virgil Donati egy dobos, nem tudom, hogyan keverted ide, de mindegy.
Persze, nem lehet olyan hangzást csinálni, ami valakinek ne tetszene a világon. Két lábost összeütögetek, ha jól megreklámozom, lesznek rajongóim :)
Vannak, akiknek meg a guminő az alapvetés, szóval ne ebből induljunk ki... :) Vagy a photoshop nők, azt is szoftverből varázsolják elő, és van, akinek bejön :)
A modellezős cuccok egyre jobbak, ez igaz, de akkor is csak utánzás (benne van a nevében), és mint ilyen, mindig az eredeti (az analóg) lesz a jobb...
Aha, számoljunk csak.
50W kimenőteljesítmény, 4 Ohmon, az kb. 3.5 Amper.
Az említett tokozás és lábsűrűség ahhoz kevés.
Lehet, hogy még két nagy teljesítménytranzisztort (és egyebeket) köré kellett volna építeni.
Csodák nincsenek, a teljesítményviszonyok Kínában is ugyanazok, az áram ugyanúgy folyik... :)
Kapcsolóüzemű végfok alatt a "D" osztályúnak nevezett cuccot hívjátok?
Egyszer egy chipgyártó oldalán botlottam bele pár tipusba. Miután lehetett rendelni tőlük ingyenes mintadarabokat, gondoltam kipróbálom. Meg is jött szépen, kinyitottam a borítékot; azt hittem, hogy hülyének néztek és küldtek egy üres csomagot. Aztán a boríték sarkában megláttam pár légypiszkot, az volt az... Olyan 3-4mm nagyságú tokozásban, olyan lábsűrűséggel, hogy fel is adtam a tesztet, mert a rendelkezésemre álló technikával nem tudtam volna olyan panelt gyártani. Ez egy 50W-os végfok volt...
A hitvallási vitákhoz viszont én is hozzászólnék mindenféle szakismeret nélkül, mert végre valahol megtehetem :)
Az összes youtubos arc vagy mai friss gitáros végigpróbálgatja a digitális cuccokat és azok egy része beépül az etalon hangzások közé.
Nekem pl a csöves végfokra tolt GT10 gyönyörű hangokat produkált, míg a kombó saját előfoka is, de nem volt minőségbeli különbség.
Ami meg a végfok témát illeti, nyilván annyi az elvárás, hogy a lehető legtranszparensebb legyen.
Azaz ha lehet se az erősítő, se a táp megvalósítása ne befolyásolja a hangot.
Mások, akik csöves végfokot keresnek, pont az ellenkező dolgot keresik, hogy a végfok is beleszóljon a nagba, pl az én erősítőmben is volt attenuator.
De sztem a teljes hangkaraktert ki lehet alakítani digitálisan egy előfokban, és utána meg menjen minden irányba xlr-en és csókolom.
OK, majd update-elem magam :)
Bár azt nem hinném, hogy egy jól megtervezett, A-osztályú tranyós (vagy pláne csöves) hifinél jobban szólnának az ilyenek, de majd megfülelem, ha adódik alkalom.
A hatásfok zenélésnél, zenehallgatásnál nekem mondjuk nem paraméter, a hangzás az első.
A Klicskónak csak a tápja kapcsüzemű.
Pedig nem ártana, ha a végfok is az lenne, a basszerosunk proludeja az utsó koncerten túlmelegedés miatt folyton lekapcsolt.
A kapcsolóüzemű az elmúlt 5 évben forrta ki magát. Ma már simán hozzák az analogok paamétereit, csak nem melegednek.
Az UCD topográfiája pár éves, egyszerű mint a faék, de nagyon korrektül szól. HIFI.
Ne a régi szarokból indulj ki, a gyerekbetegségek ki lettek nőve.
Hát csak azért írtam, mert egy számítógép tápegység ami 80+ -os, kb. 20 E forint.
Annyit meg egy EI is tud. Asszem.
Igaz az 500W -os. Lehet egy 100 W-os tápegység jóval olcsóbb lenne kapcsolóüzeműben.
Nem ismerem azt a típust, de nyilván mindenre lehet ellenpéldét találni. Tranyósból is van jólszólós, meg csövesből is rosszul szólós.
Mindenesetre, audiofil embereket kérdezz meg, mi a véleményük a kapcsolóüzemű hifi erősítőkről... :)
Az biztos, hogy a kapcsolóüzemű még rosszabbul szól... :) Nekem még úgy tanították anno, hogy hangfrekis erősítőnek nem ajánlott...
De hát változik a nép 'hangzáskultúrája', egyesek például már csak a laptop beépített hangszóróján hallgatnak zenét (YouTube videokat), nem foglalkoznak nehéz hangdobozokkal stb.
'Tíz év múlva már csak ilyenek lesznek.' - fogadjunk, hogy nem :) Csöves akkor is lesz, a csöveket már párszor eltemették, mégis itt vannak a 3. évezredben is...
Kapcsolóüzeműek, az a trükk. Mára már kiforrott technológia. Nem kell hozzá, (vagy alig) hűtőborda, mert olyan jó a hatásfokuk. Tíz év múlva már csak ilyenek lesznek.
A másik trükk, hogy ezek akksiról mennek a kocsiban, ergó a tápegységet máris megspórolták, ami a költségeknek majdnem a fele.
Abban meg biztos vagyok, hogy amikor ezek elterjednek, a gitárosok elkezdik majd isteníteni "azokat a jó kis analóg tranyós erősítőket".
Nem olyan sok a postaköltség kintről, mint gondolnád... :)
De itthon is van egy rakás elektronikai bolt, Budapesten. Keress rájuk, hívd fel őket, van-e... Pl. Conrad...
Csak a meghallgatás segít.
A világbajnok csöves erősítőknek a THD, jel/zaj, frekiátvitel stb. paraméterei borzasztóak egy tranyóshoz képest, mégis jobban szólnak.
Nem hiszem, hogy egy 12V / 100A táp olyan olcsó és könnyű lenne :)
Szóval felesleges az autóhifiben gondolkodnod, sajnos nem ez a nagy megfejtés.
MOSFET, de hogyan adsz neki tápot ? 12V... Bár, párhuzamosan köthetsz egy rakás akksit :)
Nem a frekiátvitel számít egyébként, szólhat trágyán kiváló sávszélességgel is, és fordítva.
Amúgy ezek az autóhifik, amik MOSTFET-es végfokok, leadnak jópárszász wattot, a névleges frekiátvitelül 10-50000 is szokott lenni, és nevetségesen olcsók..
Ezekbe mi a trükk, merthogy még olyanba is gondolkoztam.
Méretügyileg az lenne a legpraktikusabb.
PODHD-re hajtok,
illetve ha nagyon nem úgy viselkedik ahogy szeretném, akkor berendelek valakitől egy VOX jellegű csöves DI BOX-ot még a multi / torzítópedál mögé.
Na és mire használnád, gitárra vagy zenehallgatásra ? Nem mindegy... :)
Ugyanis, a gitárhangszórók még véletlenül sem hifik, és nem szélessávúak.
Úgy fog szólni rajta a zene, mint a Szokol rádió...
Fordítva működhet (gitározáshoz), ha van egy önmagában is jó előfokod, multid.
A hangszórók ellenállása sem mindegy, illetve hogy monoban vagy sztereoban kötöd be. Ez meghatározza azt, hogy kibírják-e, ha maxra tekered az erősítőt.
Ha 16 Ohmos a láda, akkor az erősítő egyik oldalára kötve elméletben kibírhatja, de egyébként még így is necces... Nagyon könnyű felcsavarni egy végfokot 'véletlenül'...
Ha arról van szó, hogy nem olvasztja meg, akkor poti házakhoz min. 50W páka kell, és ne vékony heggyel. Az is fontos, hogy a hegy legyen tiszta, ne salakos, mert akkor azt melegíti a fém helyett...
Bemész egy elektronikai boltba, és veszel olyat, amilyen van. Nagy különbség nem lesz közöttük, árban sem, párezer forint egy egyszerű, hőfokszabályzó nélküli Fahrenheit páka például.
Kis kérdésem lenne hogy egy alapvetően ének erősítésre használt végfok, és egy gitárláda mennyire párosítható össze? Ne teszi-e tönkre a gitárhangszórókat az énekvégfok.
a Végfok:
the t.amp E-400 output power: 2x 190W @ 4 ohms, 2x 120W @ 8 ohms (@1kHz, thomann THD<=0,1%), 20Hz-20kHz frequency response, >120 damping factor,
a Láda:
H&K 2*12 100W RockDriver-ekkel
Illetve az is érdekelne h. a frekvenciatartománya egy ilyen végfoknak hogyan viszonyul a gitárvégfokokéhoz?
Szőkebb, tágabb, ua.
Mostanában sokat kísérletezgetek hangszedőkkel,és ősrégi otthoni pákával lehet forrasztgatni, de párszor már szembesültem azzal, hogy nem szed le bizonyos forrasztásokat, és ez baromi idegesítő tud lenni, ráadásul a tone potim már meg is lazult a sok (eredménytelen) gyaszatolástól, amivel próbáltam eltávolítani az előző kábelvég maradékait...
Mivel elvileg szakszerűen próbálkoztam, azt gyanítom, hogy gyenge a páka teljesítménye...
Tudna valaki ajánlani egy nem túl drága, de megbízható pákát, amivel jól lehet ilyen szinten dolgozni? Köszi!!
Sziasztok!
Kezdő vagyok barkácsolás terén, és érdekelne, hogy hol lehet Pesten alkatrészeket és dobozt(torzítópedálhoz) lehetőleg egy helyen beszerezni! Előre is köszi!
Rack-es cuccokhoz szeretnék elosztót fabrikálni. Vannak ilyen tökegyszerűm tápok, Varisztor, meg kondenzátor van bennük, de nem találok épkézláb kapcsolási rajzot...
Szűrés, túlfeszvédelem, ilyesmik kellenének, de csak az egyszerűbb, trafó nélküli tálalásban. Tudtok segíteni? (7-8 dugalj kellene)
Köszi!
Most a tekerőgomb tört le/el,vagy a potinak a tengelye tört le tekerőgombostól?
Utóbbi kicsit macerássabb,mert valószinüleg poticsere+forrasztás lenne belőle.
Egyszerűbb megkeresni a hivatalos szervízt, asszem Budaörsön a Basys. Biztosan be tudnak szerezni alkatrészeket is.
Mert lehet, hogy amit te potinak gondolsz, az egy encoder... :)
A nyomásos öntéssel készült alu cuccokat sem lehet hegeszteni, gondolom ez a magnéziumnál sincs másképp :(
Már ha arról van szó.
Egyébként min. 4.6 tisztaságú argonnal (99,996%) érdemes csinálni, de inkább 5.0-val (99,999%).
Bár az általad említett reakció inkább az első eshetőségre utal.
A forrasztás így lehet célravezetőbb, mivel ott nem olvasztod meg az anyagot.
Kérdés hogy az igénybevétel megengedi-e.
Ehhez szerintem spéci folyasztószer, meg forraszanyag kell.
Artec gyárt kimondottan piezóhoz való előerősítőt, nem drága, és használható (értsd: a magasemeléssel nem lesz gond, inkább le kell majd belőle venni :)
Strathoz hirtelen nem tudok tippet, de LP-hez a Schallernek van piezós hídja, nézd meg, hátha van nekik Strathoz is, bár a 7 húros necces... (ha van, akkor Thomann-tól rendelni :)
Talán vannak olyan cuccok is, amik nem húronként szedik le a hangot, hanem egyben, a húrláb alá kell rakni. (a húronkénti szedésnél amúgy lehet olyan is, hogy az egyik húr halkabbra sikerül, ez azért bosszantó tud lenni)
Egy időben én is piezóztam (onnan a fenti tapasztalat), de az a helyzet, hogy az olcsóbbak nagyon hasonlóan szólnak ahhoz, mint amikor pl. a nyaki és a híd humbit ellenfázisban (!) összekötöd. Pontosan az a cincogó hang, amit olyan sokan 'használhatatlannak' tartanak, na ez eléggé hasonlít az olcsó piezó hangra, egy kis effekt rá és majdnem ugyanott vagy, mintha beruháztál volna tízezreket, koncerten jól használható akusztikus pótlék, stúdióban meg úgyis igazi akusztikust kell használni...
Köszi.Ezen túl vagyok,felhabzik a hegesztés,és ahogy hűlni kezd rögtön el is pattan...
Magnézium öntvényről lenne szó,egy öreg gép alkatrész...(meg vagyok lőve;( )
A piezzo átalakítóknak nem a "kimenő jele" kicsi, hanem az impedanciájuk nagy (több MOhm) - magyarán "nem szeretik" ha terhelik őket. Különösen igaz ez a hoszzú kábelek nagy kapacitanciájára - ezért is szokás az elektronikát beépíteni a hangszerbe.
Az Afterburnert alapvetően kis impedanciás, dinamikus hangszedőkhöz tervezték (Rbe= 250kOhm) úgyhogy szerintem nem ideális megoldás.
Ezt a gitárt láttam (mondjuk akkor szét volt szedve a hídnál). A piezo és a babák csavarja közt fél mm-es lemez volt. Mondjuk nem egyszerűen volt megcsinálva, az eltérő húrhosszok (oktáv) miatt.
Biztos fog szólni úgy is, de szerintem nem úgy mint a videón lévő.
Még régebben egy kvarcóra csipogóját szigszalaggal tettem rá villanygitár testére, és az is egész érthetően szólt. Ez meg ugye a tőke, amin rezeg. Hááááát.
Beszéltem a sráccal, aki a gshoppon ezeket forgalmazza, ő épített egy telét is, itt árulta, van ilyen hajlékony piezzo, ami 8 cm, a teljes hosszában veszi az adást, viszont kicsi a kimenő jele, amihez viszont köll egy preamp. Most az az agyalás, hogy egy EMG Afterburner dob e annyi kakaót rá, hogy megfelelő legyen a kimenő jele. Mert azon ugye van egy hangerő poti, így lenne egy hangerő poti, push pull, ami a kijáratra vagy a piezzót, vagy a tekercset küldi, egy hangszín a tekercseknek, és a másik hangszín poti helyére jönne az afterburner, ami egyben hangerő poti is a piezzónak.
Van olyan hogy kábel-piezo vagy mi a fax, az kb 3 cm -el hosszabb mint a "hagyományos", és lehet könnyen hajlítgatni. Szóval a nem használt részt csak behajlítod mintha csak vezeték volna. Állítólag sokkal szebben szól mint az 1000 ft-os, mondjuk drágább is. Aki a GS-en árulja (szombathelyi illető) annak van mindkettő, bár a hosszabbat nem láttam hogy árulta volna. Lehet ad el abból is, rá kell kérdezni.
Én mondjuk tahó módon vennék egy drót-piezót (GS-en szokott óccsón lenni) és azt beapplikálnám a húrlábba, mondjuk pl. lecsavaroznám a tremoló tőkéjét és a lap és a tőke közé oktojálnám be igényessen (copyright by dandozolika ) Ha fixhúrlábas vagy kifektett tremolós, akkor meg nem is szedném szét az egész hóbelevancot, csak a húrláb lapja alá szorítanám be. Az más kérdés, hogy a preamp-ot hova a faszba lehet besuvasztani...
Lehet, megártott a nagy meleg, de jól kitaláltam, hogy piezo hangszedő kéne a hét húros szkvájer stratomba. Csinált már valaki itt ilyen jellegű átalakítást?
Ja igen, és nem akarok a megyónál valami faszom márkás babánkénti piezzós mittudomén milyen kurva márkás húrláb babákat venni, amit a kasszánál grammra mérnek, és heroin árfolyamon számláznak. Valami sima kínai akusztikusba való cuccot akarok beléje applikálni.
Sziasztok!
Pedalboard vezetékezését csinálnám. Tudtok nekem segíteni abban, hogy Budapesten hol tudok méterre venni hozzá vezetéket? Mert a hangszerboltokban, ahol próbálkoztam csak kész gitárkábelek vannak...
Köszi, Gábor.
Kötéstípustól függően ponthegesztés vagy AWI hegesztés ajánlott, váltakozó árammal.
Alumíniumhoz hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, ügyelni kell a felületek tisztaságára. Aki alumíniumot tud hegeszteni, azzal érdemes próbálkozni.
No amennyire tudtam lekapargattam ezt a valamit, de nagyon szívós, és nem akarom tovább kaparni... Majd egy szakember megnézi élőben, és mond róla valamit. Köszi az eddigi segítséget is!
Lehet,hogy csalóka a kép,de én mintha egy kis rést látnék ott,persze ebből a perspektívából nem könnyű megmondani,élőben biztos más.
Mindegyik kondinak közel egyformának kéne lenni amúgy.Mármint ilyen kék fólia van rajtuk,mint a képen a jobb oldani,és felül az aluszínű rész,benne egy kereszttel.
Ha barna érdes felületet látsz,azt én a kifolyt és megszáradt elektrolitnak gondolnám.
Mindegyik kondinak simának kellene lennie a tetejének,nem lehet púpos,vagy deformált.Ha az,akkor csere!
Ha leszeded a kondikról a ragasztó taknyot,akkor talán többet látsz a kondik állapotából.
Hát nincs rés, az összes kondi olyan, mint ezen a képen a nagyobb, azaz így keresztben van rajta két bevágás. Amúgy ez a fehér anyag az összes kondira rá van folyatva, ennél a kondinál az az összes rendellenesség, hogy a többihez képest barna foltos és nem sima a felülete. De majd meglátjuk...
Hát eléggé úgy tűnik,mintha kipukkadt volna ez a kondid.
A fólia és a kondi tetejének találkozásánál is látszik egy kis rés, ha jól látom.
Ott folyhatott ki a szmötyi.
Na szétszedtem a cuccot. Hátha észreveszek valami rendellenességet. Szóval a kondik valami fehér anyaggal össze vannak ragasztva, de az egyik kondi tetején egy ilyen barnás recés felület van ebből az anyagból, a többi kondinál ez mind sima fehér. Lehet, hogy ez a kondi lenne a hibás?
Belül többfajta egyenáramú tápfesz. állítódik elő a váltó 12 voltból. Más fesz. kell a digitális áramköröknek és a teljesítmény-jellegű dolgoknak, kijelzőnek stb. Ha szerencséd van, csak ez egyik táp ment el.
Addig örülj,amíg csak a táp a rossz,az javítható.
De ha valamelyik vezérlő IC,vagy mikrokontroller szállt el,az vagy nem lesz egyszerű és/vagy olcsó,vagy kuka az egész.Elég kevés esélyt látnék ebben az esetben arra,hogy be lehet szerezni egy pót IC-t hozzá,az eredeti firmware-el.Persze egyáltalán nem biztos,hogy ilyesmiről van szó,el kell vinni valami műszerészhez megnézetni.
De esetleg Bp-en Bakóimit tudom ajánlani.
Oké, arra utaltam, hogy nem feltétlenül kell digitális cuccokhoz értő ember a javításhoz, mert lehet, hogy az analóg résszel van gond, pl. a belső táp. Tehát, bármilyen műszerészembernek megmutathatod, aki a közeledben van, első körben nem kell digit. cuccokhoz értő/felszerelt emberke.
Szia, külső tápja van, váltóárammal megy, azaz egy olyan trafója van, ami 12 V váltóáramot csinál. Az jó, azt megmértem... Persze belül is lehet valami táp gond. Még annyit csinál, hogy amikor bedugom a tápot, akkor a kijelzőn ilyen olyan foltok megjelennek egy pillanatra, majd azok is eltűnnek, marad a zöldes háttérfény...
Sziasztok, digitális effekt javításra vállalkozik valaki? Yamaha magic stomp. Annyit csinál, hogy ha bedugom a tápot, a kijelzőle üresen világít (nincs rajta semmi), de semmire nem reagál, hang nem jön ki rajta...