Nem tudja valaki, hogy hogy lehetne egy Tesla B42 saját hangszóróját lekapcsolva lejátszani egy szalagot ? Találtam két tuchelt, amin hangerő és hangszínszabályozó után normális jel jön le, de üvölt a saját hangszóró, ami némileg zavar - több órányi archív koncertfelvételt kell digitalizálnom. (A leforrasztás nekem is eszembe jutott )Az se lenne rossz, ha volume és hangszín előtti pontot tudnék leszedni, de tapasztalatilag olyat nem találtam.
Névleges érték szerint nincs eltérés. A valóságban a kommersz kerámia kondik tűrése +-20%, ha jól tudom. 47 nanónál legrosszabb esetben (ha az egyik +, a másik -20%) a két kondi valós kapacitása lehet 56,4 és 37,6 nano is. Tévedek?
Mindenképpen javaslom akkor a nagyobb kondit, sőt, nem egyszerűen nagyobbat, hanem olyat, ami a lent képen van - a nagy narancs-sárgát (ami nincs beszerel)!
Ez egy 30 éves darab, de biztosan lehet szerezni, én Khalim mestertől kapta ( a fender topicban megtalálod Őt)
Ehhez a kondi mizériához szerintem a legegyszerűbb megoldás, ha kikábelezi az ember a gitárból a kondi lábainak a csatlakozási pontjait, krokicsipesz a végükre, aztán lehet fülelni, hogy melyik tetszik:
Köszönöm, csak ennyit akartam tudni! Egyébiránt nekem is kőris stratom van, és a .022uF-os kondival az én fülemnek is túl sok a magas. A hangszínpotival nem mindig tudom úgy beállítani, hogy az megfelelő legyen.
Ha hallasz, akkor van.
Én amikor a hifin kicseréltem a hangfalkábelt, simán hallottam a különbséget.
Más meg azt mondta, hogy ilyen nincs.
Mikor az előerősítőben kicseréltem a kínai 12AX7-t amerikai 12AX7WA-ra, semmi különbséget nem hallottam.
Más meg a teljesen azonos típusú/ eredetű csöveknél azt is megmondja hogy melyik műszakban készült.
Szóval, nem t'om.
Érdekes... pedig többen esküsznek bizonyos tipusú kondikra - pl. a Gibson-osok az orange drop-okra (vintage - hangzás/bekötés). Ill. én is hallok/érzek különbséget a régi nagy és az új pici - beszerelve hangja között, pedig az érték szerint szinte nincs is különbség. Előkerestem egy régi képet a "régi" beszerelése előttről:
Múltkor valaki belinkelt egy ilyen kísérletezgetős videót a YT-ról.
Különböző értékű és típusú kondikat próbált ki az illető.
A típusnak nem volt köze a hanghoz.
(így hallatszott, ill. asszem a gitáros is ezt mondta, ha jól értettem)
Az okostojás természetesen arra utalt, hogy okosok. És hogy igaz is amit írnak. De gyakorlatilag mégse se segítettek. A kérdező valóban egy 10 szorzóval elnézte, de ettől még tök értelmes kérdést tett fel, méghozzá félreérthetetlenül, mert a "standard" stratós kapacitás értékeket sorolta. Ha gonoszkodni szeretnék, azt mondanám, hogy csak az nem értette a kérdést, aki nem akarta - vagy tényleg nem ért hozzá
sc.
ui. villamosmérnök vagyok, nagyon jól tudom mi a különbség a piko/mikro/mili F -között. Valahogy mégis értettem a kérdést.
Hogy védjem egy kicsit a szakikat:
Hülye kérdésre csak hülye választ lehet adni...
Tudod: "Ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye!"
Mellesleg: Nem mindegy, az a "tökmindegy-farad". Erre igyekeztem kitérni a hozzászólásomban, és ez vezette meg a többi "okostojást" is! Tegyél be szépen tökmindegy mikro farádot, és rá fox jönni!
Hali, látom itt a sok okostojás közt elvész a gyerek...
Én úgy tapasztaltam, hogy ha minél nagyobb kapacitást használsz, annál kevésbé "cincogós" a gitár. Nekem egy kőris stratóm van, ami önmagában elég sok magast (és mélyt) csinál. Amikor PU csere volt nálam, először a normál 0.022 tökmindegy-farad-ot raktam be. Csillogott-villogott a hang, de nekem ez túl sok volt. Aztán beraktam a 0.047-est, ami már közelítette, amit hallani szerettem volna. Majd visszakerült egy 0.05-ös régi, nagy bigyó-kondi. Elvileg nem lenne (hallható) különbség, de valahogy ez a régi nagy darab cucc... meghozta azt a dögöt, amit kerestem. nem egy átlag strató hang - de én ezt szeretem.
Lehet kapni - elég drágán - olyan koptatót, ahol forrasztás-cserebere nélkül lehet kísérletezni a kapacitásokkal.... Azt hiszem a Gibson Lucille-ben van egy olyan forgó kapcsoló, ami egy változtatható kapacitást kapcsol.
Elnézést mindenkitől! Újfent ellenőriztem, és észrevettem bal....ságomat, tehát a helyértékek helyesen: .022uF; .047uF; .1uF. Az előzőekben feltett kérdésem ettől függetlenül, továbbra is aktuális.
Sztem egy nullával elnézed az értékeket. Szinte az összes gitárhangszín-kondi 22nF (nano) ami 0.022uF (mikro)
A Gibsonnál használtak még 33nF esetleg 47nF-os kondikat, de a 22nF a jellemzőbb ott is.
Ehhez képest a Te 470nF-os értéked több mint 20x-os...
Köszönöm a választ! Igen, mondjuk én így írtam: .22uF; .47uF; .1uF. Nem vagyok műszaki ember, így láttam, hogy írják. Elnézést, ha bezavartam volna a tudatlanságommal. A kérdésemet az generálta, hogy nézegettem a Fender oldalon a stratok elektronikai sokféleségét, és láttam, hogy hasonló hangszedő/potméter bekötési kombinációban a szignált és a standard modelleknél is "játszadoznak" a kondenzátor értékekkel. Ez, mint egyfajta agyrágóbogár indult el, és sarkallt arra, hogy feltegyem a kérdésemet: Mennyiben lenne más a hang, ill. szoktak e, és érdemes e a gyári értéktől eltérő kondenzátort beépíteni a gitárba, mint egyfajta modifikációt. Az én stratomban 6,4kohm-os(?) hangszedők és .22uF os kondenzátor van a hangszín potinál.
Nem egyszerre szeretném használni őket. Itthon a gyári lökőt, próbán meg csak a kiegészítőládát, és a fej részét cipelném mindig. Az okozza a problémát, hogy azok a kábelek amik a gyári hangszóróra mennek azokra akkor forrasztanom kéne egy jack csatlakozót... Úgy használnám kiegészítő ládával, hogy annak fenntartott csatlakozóra rákötöm, a 2 vezeték ami meg a hangszóróra megy, az csak lógna a levegőbe. Így egyszerűbb és semmi forraszgatást nem igényelne. Saját elméletem szerint a végfok alapból 4 ohmos és a hangszóró és kiegészítő hangszóró csatlakozók párhuzamosan vannak bekötve a fejen belül, így adja ki 2db 8ohmos lökő a 4ohmot.
Ha így van akkor ha csak egy 8ohmos hangszórót használok, akkor teljesen mindegy, hogy melyik helyre kötöm, nembaj ha a másik csatira nincs kötve semmi. (csak vigyázni kell rá, hogy a kábelek ne érjenek össze) Remélem így érthető.
Szerintem a helyiértékekkel van egy kis probléma. Gyanítom, hogy 22nF az Orange kondid. Az 0.022uF! Nagyjából ilyen értékeket szoktak használni: 10nF 22nF 33nF 47nF 56nF 68nF.
Nyilván, minél magasabb értékű, annál több magasat eszik... Tapasztalataim szerint mylar (Nehezebben beszerezhető)a legjobb. Ha az nincs, akkor kerámiakondit ajánlok. Az még nagyon fincsi. Wimáknak a tone potinál nincs jó hangjuk. (Nekem legalábbis nem tetszik.) A kerámia olcsó is, és régi hangszerekben is előszeretettel használták.
Csupán a kísérletezgetés a cél. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen hangzást kapnék a kisebb ill. a nagyobb értékű kondenzátorokkal. Jelenleg .22uF-es TAD orange drop van benne. A Fender szájton néztem, a M.Knopfler és a R. Cray stratokban .1uF van, a '70-es usa stratban, pedig .47uF. A kondenzátor márkája/milyensége meghatározó szereppel bír a hangkép alakulásában?
Teljesen zavaros a kérésed. Mivel nem lehetett kihámozni belőle, hogy tulajdonképpen mit is akarsz, ezért csak sejtéseimre hagyatkozok.
Ha a kombóra egy kiegészítő ládát akarsz kötni, akkor ott van neki egy direkt erre szolgáló kimenet, dugd be oda a kiegészítő ládát. A kombó hangszórójával nem kell csinálni semmit, simán párhuzamosan kapcsolódik a két hangszóró, a peavey ezt elbírja, így van tervezve. A kieg hangfal is 8 ohmos legyen. Az eredő ellenállás 4 ohm, ezt még elbírja a végfok.
Sziasztok!
Van egy Peavey Bandit gitárkombóm, ebből szeretném az erősítőt kivenni, hogy tudjam mindig más ládán használni. Így néz ki a "háta" . Használati utasításában azt írják, hogy 8 ohmon 80wattot, 4 ohmon (kiegészítő ládával) 100wattod ad le, ebből arra következtettem, hogy a kiegészítő láda csatlakozója az párhuzamos a hangszóró vezetékével. Tehát ha eredeti ládájával használom akkor az sima ügy, használom ahogy gyárilag is van. Ha másik ládámmal használom, (ami 8 ohmos, mint a gyári lökő) akkor elég ha a hangszoró csatlakozó kábeleket leragasztom, hogy ne érjenek össze és ládát a kiegészítő láda csatira kötöm be? Remélem nem túl zavaros a kérdésem. Előre is köszönöm a segítséget!
Igen, ott úgy van, ott darlingtonok vannak végtranyónak, és valóban sokkal kisebb a vezérlőáram.
Ebből következően előrébb kell megfogni az egészet. Első körben azt javasolnám, hogy C3 értékét emeljük meg drasztikusan, első körben legalább 1000 mikrofarádra, de minél többre, annál jobb. Miért?
Azért, mert ha ez lassan töltődik fel az R13-on keresztül, akkor a BC107b tranyó bázisát is lassan emeli fel az R14/R3 osztó . Márpedig az egész erősítő kimenete ennek a feszültségével mozog együtt. Ami azt jelenti, hogyha ez a kondi lassan töltődik fel, akkor az erősítő kimenete is sokkal lassabban áll be a féltápfeszre, és nem pukkan a hangszóró, vagy legalábbis sokkal kisebbet. Itt ennyit lehet elérni, és ez a legegyszerűbb megoldás.
A hangszóró késleltetett rákapcsolása az erősítő kimenetére itt nem megoldás, mert a hangszóró itt szükséges része a végtranyók meghajtókörének. Ha az elején ki van kapcsolva a rendszer, akkor nem is indul el mindaddig, amíg be nem kapcsolod.
Az R11 a meghajtó Tip 34A emitterellenállása. Ha a kollektort (és ezzel a végtranyók báziskörét) lehúzod a földre, akkor a kimenet is megy a föld felé. (ugye ez is lenne a cél - nincs puffanás)
DE, ezzel az R5-ön keresztül növeled a BC 107 B-E nyitóirányú feszültségét, ez nyitja a BC287-TIP34A meghajtófoki tranyókat, ez pedig az R11-en keresztül szlopált árammal igyekszik a földről visszarángatni a kimenőtranyók báziskörét (DC servo). Na itt megy R11-en keresztül sok áram. Mert az van a meghajtókör plusztáp oldalán, és így két tranyó (Tip34A, meg a hekkelőtranyó) fullra nyitva és az R11 lesz a + és a - táp között. Ha a kimenőtranyók darlingtonok lennének (kis bázisáram kell a hajtásukhoz), akkor az R11 többszáz ohmos lehetne és működne a trükk 1W-os ellenállással. Szerintem ez így lehetett a H&T-ban.
R11-nek nincs köze ahhoz, amit mondtam.
A hangtechnikás ötlet a meghajtókör késleltetett beállásával operál, én R6-ról beszéltem, R11 más ágban van.
A kapcsolás egyébként egy klasszikus utánhúzós cucc, ahol az utánhúzás a hangszóróról megy, ami jelesül a 0,4 ohmos ellenállat a rajzon.
Az nem a kimenet, hanem a végtranyók meghajtóköre, ne keverd!!!
És éppen ez a kapcsolás lényege, hogy ott azt kis teljesítménnyel le lehet húzni, mert ott nem folynak nagy áramok. Egyébként azért tényleg nem ártana, ha átrajzolnád, a bc287 és tip34 nagyon hülyén áll, totál megkavarja az embert. Ezek emittere a pozitív tápfesz felé kell nézzen, hogy értelmezhető legyen az ábra.
Biztos tudtok nekem tippeket adni, hogy mivel lehetne összefogni 2db, 5mm plexilapot és hol szerezhető be...valami olyanra gondoltam ami nem merev, szilikon esetleg...valami ilyen mint a képen, mert egy hasonló panelt készítek épp és erre semmi ötletem.
Nekem 2db plexi kb. 90 fokos szögben lenne.
Kedves fórumtársak! Segítségeteket szeretném kérni kondenzátor ügyben. Hol tudok jó minőségű .47uF és .1uF-os kondenzátorokat beszerezni? Fender stratba kellene 1-1db.
Bocs a kacifántok miatt, nyákról rajzoltam ki, aztán nem volt már kedvem vele pöcsölni, hogy a helyére húzzam-forgassam a dolgokat....A rajz 100000000%, hogy jó....átnéztem 100-szor, még multiméterrel is, szól is, meg a Tina szerint 30dB-t erősít, pont a gitárnak megfelelő mélyvágással....
Kicsit kacifántos a rajz elrendezése. A Hang-technikás ötlet szerintem az R11 10 ohmos értéke miatt itt nem működhet, hacsak az R11 nem 250 W-os. Szokatlan, hogy az R10-C5 bootstrap nem a C4 másik, R5-ös oldalára csatlakozik. Ilyet még nem láttam, de ettől még működhet. Ez biztosan így van?
Igen, vagyis mérve 15VDC, és nem a hangszórón, hanem a kimeneten, ha nincs terhelve...Terhelve 0,7V, ami nyilván nem egészséges, de nem ez okozza a gondot...De mondom, gyári kapcsolás, az 1000uF-os C4 nem kicsatoló????
Hehe! Egyre jobb, azt hiszem lesz belőle valami, ha már többen is hoizzászólnak, KÖSZÖNÖM!....Egy gyári Meazzi Gitárkombó végfoka, ami tökéletesen működik, egyetlen baja az alább leírt csattanás...Elméletileg a C4 a kicsatoló, nem?
nem reménytelen az ügy. Volt erre példa egy hasonló felépítésű erősítőnél az Audio-Technika (vagy Hang-technika?) lapban ( amit a Zsolt Audió jelentetett meg).
Sajnos a lapszámra nem emlékszem. az újság meg valahol a padláson kallódik. De a lényeg az volt, hogy az R6 és a TIP34 közös pontját egy tranyó egy ideig söntölte a föld felé.
Szerintem valamelyik szakinak megvan az újság. Asszem tán csak egy évadot ért meg, s mintha a harmadik számban lett volna.
Egy kondi, egy ellenállás, meg egy tranyó kellett a mod-hoz.
Sziasztok!
Van egy ilyen végfok....és bármit csinálok, csattan ki- és bekapcsoláskor...a koppanásgátló nem tud olyan gyors lenni, hogy ne csattanjon kikapcsoláskor, bekapcsoláskor meg hiába késleltet, ha meghúz a relé, a hangszórók a kimenetre kerülnek, csattan... Kócos javaslatára próbáltam műterhelést, földre húzott kimenetet, hidegítéssel leválasztott végtranyót....de semmi.
Van valakinek ötlete?
Bocs a kusza rajz miatt, nyákról van kirajzolva....
Nemrég olvastam, hogy az Artec wah pedálok hangolása a mágneses mező érzékelésén alakul. Mit tippeltek, hogyan érzékelik?
Az én első tippem az volt, hogy a wah induktorának a vasmagját tologatják ki/be.
Második tippem egy Hall szenzor használata, ami ugye feszelyt ad válaszul a mágneses mező nagyságára. Azzal meg lehet pld. fet-et vezérelni.
Az ötlet egyébként nem rossz, valszleg egyszerűbb megvalósítani, mint a fotoellenállásos variációt.
Igen, girátorosat. Egyszer már csináltam egyet, abban nem műveleti erősítővel csináltam, hanem egy db. fettel, két ellenállással meg egy kondival a girátort. Egész jól szólt, de a Q-ja nem volt elég nekem. Viszont fogalmam se volt, hogy milyen legyen a szimulált tekercs szimulált dc ellenállása.
Ezt az áramkört fogom most használni girátornak. RL 47 ohm lesz, R 10k, C=1 mikro.
És megpróbálom valahogy fotoellenállás vezérlésűre csinálni, ez a terv.
Ha bejön, beindítom a sorozatgyártást.
Szerintem annyira nem fontos a túlságosan jó Q érték, nem kell olyan szűk sáv szerintem,bár, ha azt nézzük az a tartomány, ahol működnie kell, sem túl széles
Meg tudná valaki mondani nekem, hogy a Cry Baby-ben az induktornak mekkora az egyenáramú ellenállása?
Általában ugye 500mH-sek ezek, de az egyenáramú ellenállásról nem nagyon tudni semmit..
Gyrátorral akarom kiváltani, ahhoz kéne az adat.
Van egy régi japán stratom, ami nagyon jól szól, de nagyon hamar gerjednek a pickupok. Van valami megoldás erre, pl. valamivel kibélelni vagy valami ilyesmi?
Gitár festésben szeretném kérni a segítségeteket. Arról hogy milyen festéket lenne erre a célra használni, hány réteg alapozó, szín meg lak kell rá? Gondolom a festés elégé befolyásolja a kapott hangot.
Én meg a kérdést nem értem...
A kapcsoló "kimenete" a két (ferdén) összekötött láb.
A piköpök melegpotjai pedig a rajzon a "felső vezetékek" (hehe)
AZ összes föld a hangerő-poti házához kötve.
Ööö...köszi,de amit árulok/csinálok,az egy midi jelekkel vezérelhető relés kapcsoló,erősítők funkcióinak midivel történő vezérlésére.
Amit robert keres (G-switch) az meg egy 3-as vezérlőpedál,amiben a fene tudja milyen elektronika van,nem ismerem.De remélhetőleg valami egyszerű passzív elektronika.
Viszont midi pedált valóban csinálok,de az nem switcher,hanem controller. :)
Az az agíatlan, barom, retardált, elmebeteg dobosunk elhagyta a behringer keverőnk tápegységét. Valaki esetleg tudja, hogy a dugóján melyik tűn milyen feszkók vannak?
Nem is az lesz a véleges, de sajnos egy kis hiba miatt nagyobb lett a pickup üreg, mint kéne és a szabványos nem takarja el...most épp megy az agyalás, hogy kéne majd megoldanom.