Ebből azért kijön egy PU szett, hangolókulcsok meg egy-két alkatrész. Az pedig sehol sincs leírva, hogy hány órát töltött kukázással, míg összeszedte a faanyagokat, az acél késpengét, a motorról leszedett cuccokat, a biciklis izét meg az egyebeket, mennyi ideig faragták a nyakat, stb stb.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nekem olcsóbb, ha pld. 300e-ért veszek egy gitárt, mintha elkezdeném járni a sufnikat alkatrészért, aztán vennék reszelőket, fűrészt, festéket/lakkot, fúrót, szerszámot a bundozáshoz, ragasztót meg prést vagy szorító dolgot, meg egyéb millió dolgot, és közben azt találjam ki, hogy milyen anyaggal fessem be a gitárt úgy, hogy közben ne mérgezzem meg magam meg a környezetemet.
Szerintem félrevezető az, hogy csak 17.5 GBP-t költött az egész projektre. Dehát Brian May egy legendás gitáros, szóval elférnek ezek a dolgok mellette :)
Hát, kedves legenda-fan, elektromos gitárért 10 szeres idióta árakat fizető "Hívő" kollegák. Íme egy hangszer 1963-ból, 17 és fél fontnyi bekerülési költségből..
És kb. a bolygó legkellemesebb soundja ebben a profilban (természetesen a Gazda ujjait és a megfelelő Vox Ac30-at beleértve). A hangszer egyaránt tartalmaz bontott kandallókeretet, biciklialkatrészeket és konyhakés pengét.
No, nem igazán pontosan tudom, mire akartam kilyukadni.. de hogy valami nem oké ezzzel a termékkörrel, az már biztos. (ha egy tinédzser gyerek összekalapál egye ilyet csak úgy..)
No, akkor tisztelet neki:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Red_Special
Sziaszok.
Van egy pár hangszer amit átbundoztam. Most egy öreg hangszeremet bundoznám át. Az a bajom vele,hogy nagyon széles a bundvályat.Youtubot néztem 0.5mm müa lap a vályatba és rózsafapor+ ragasztóval kitölti. A ragasztó típusában nem vagyok biztos. Ferrobond üveges lesz más faragasztó meg sűrünek tűnik. Szóval ha van tapaszralatod meg ötleted azt megköszönöm.
Sziasztok! Van egy gitárom, aminek a bundjai kicsit vágják a kezemet. A bundozás ok, csak a tetején/alján, szóval a széleken kellene egy kicsit elsimítani. Ehhez mit vegyek, valami reszelőt, vagy csiszolópapírt, mivel tudnám szép simára alakítani a széleket?
Annó kb 15-20 éve vettem a Király utcában egy üzletben olyan 70cm x 70cm-es kurva nagy darab kétoldalas nyákot hugyér-szarér. Mára közeledek a végéhez.
Kérdezném a pesti kollégákat hogy tudnak-e valami óccsó beszerzési forrást hasonló tételhez?
Ami a nyák szeletelést illeti, pont itt tanultam Robitól meg Kócostól a lemezvágós technikát. Sokkal gyorsabb mint a fűrészes, vagy mini gyémánttárcsás módszer, és teljesen pormentes. Ma már csak így intézem a dolgot.
Egyetértek, a pepecselés jó dolog, csak pont a nyákkészítés olyan része, amit viszont nem különösebben szeretek. Ocsmány dolog a nyáklemezt szeletelni, mert porol. A maratással még nincs is gondom, de a furkálását megintcsak utálom. Szóval ami ilyen bevált dizájn, és sokan keresik, abból inkább csináltatok Kínában egy csomót.
Én szeretek pepecselni, igazából jobban élvezem az egész áramkör összerakási folyamatot, mint magát a végeredményt, amit pár hónap alatt szokásom megunni, és szedem szét.
De hát nem vagyunk egyformák, szerencsére elférünk a nap alatt.
A célom az volt, hogy olyan szert használjak, amiért nem kell vegyszerboltba menni. A rézklorid önfenntartó, csak sósav kell hozzá, azt minden kisboltban meg lehet venni.
Eddig én is vaskloriddal dolgoztam, de bármennyire is vigyáztam, eléggé összefogta a környezetét, egész konkrétan ki lettem tiltva a lakásból, mert télen behoztam a magasabb hőmérséklet miatt, és a csap fémrészeit is megfogta, amikor öblítettem le a nyákot.
Amúgy nem tapasztaltam kimerülést a vaskloridnál sem. Működés közben rézklorid keletkezik a vaskloridos cuccban is, és szépen eldolgozgatnak egymás mellett, ez vitt el odáig, hogy akkor a mindent összefogó komponenstől megszabaduljak.
Ha a melegítéses cuccot is megveszem, szerintem simán hozom én is a tízperces átlagot a melegítős/buborékoltatós módszerrel.
Ja, hát nem kell pancsolni a vaskloriddal... Én átlag egy-két havonta maratok, olyankor 5-10 panelt. Ennyinél simán oda lehet figyelni. Ha meg nagy mennyiség kell azonos panelből, vagy olyan panel kell, amit már kipróbáltam, és nem rizikó, akkor inkább a JLCPCB-től rendelek. 10db nyákot megcsinálnak 5USD-ért, kétoldalas, furatgalvanizált, lötstoppos, szitázott kivitelben. Egyszerre 3-4 dizájnból szoktam egy-egy sorozatot rendelni, úgy egészen megérős, még ha nem is panelenként, hanem dizájnonként számolom.
Fél óra? Az rengeteg!
A friss vaskloriddal 8-10 perc egy átlag vastagságú réz maratása.
Ha meg kipróbálod a sósav+hidrogén peroxid keveréket, egy percen belül kész vagy.
Utóbbi mondjuk elég csúnya gázképződéssel jár, nem árt nyitott ablaknál vagy szabadtérben alkalmazni.
Egyik kisiparos haveromnál, aki rendszeresen nyákokat sorozatgyártott ezzel a maratási módszerrel, egy idő után
minden fém felületre kiült valami fehér só (vagy klór?) - szóval oda kell figyelni.
De ha csak egy-egy darabot csinálsz, egyik leghatékonyabb megoldás.
A sósavat meg az oxidálószert mindig csak felhasználás előtt szabad összekeverni, mert megdöglik állásában.
Ha a részletek érdekelnek sok leírást kidob a gugli.
Engem régebben a vaskloriddal rendszeresen kivágott az asszony. Mikor átálltam erre akkor még durvábban :D
Utóbb vissza álltam a vaskloridra, ha nagyon odafigyel az ember, nem marad nyoma a környezetében.
Kipróbáltam az ammóniás lötyit. Hogy klasszikust idézzek, nem rossz, de a jó nem ilyen.
A második próba a sósavas rézkloriddal történt a frissen beszerzett buborékoltatóval.
Szobahőmérsékletű oldattal csináltam, kb 30-40 perc alatt tökéletesen lemarta a rezet. Nagyon sokat dob rajta a buborék. Ez a rézklorid egyébként nem fog annyira brutálisan be mindent, mint a vasklorid.
Gyakorlatilag az alsó 4/5 melegít, a felső vége kilóghat ahol a szabályzó van.
Amúgy akváriumokban sokszor az alján van teljesen, meg szükség esetén a kerti tóban is.
Elvileg a gumigyűrűk jól szigetelnek, persze az óvatosság nem árt.
Akvárium fűtő 25-300W teljesítmény közt pár ezerért kapható. Üveg/műanyag, bírja a maró anyagot, és beállítható a hőmérséklet.
Buborékoltatáshoz is elég egy akváriumi bubiztató :5W elég, 1500 pénz.
Én olyanban gondolkodtam, hogy egy vizestálat melegíteni, és abba menne a maratótál. Hasonló elven, ahogy a csokit olvasztják (már ha akad itt olyan, aki szokott főzni/cukrászkodni). Eddig én is csak a rezsóig jutottam, de a fűtőfólia jobb ötlet, a Conrad-ban láttam is nemrég. Bár valszeg jóval olcsóbb bárhol máshol :D
Én is a melegvízbe tett flakon megoldást használom,de egyébként a legegyszerűbb szerintem valami olyan megoldás lenne,hogy a maratótál alá egy fűtőfóliát tenni,vagy egy villanyrezsót úgy megmókolni,hogy ne többszáz fokot,csak mondjuk 60-70-et tudjon,erre még rá lehet tenni akár a műanyag maratótálat is.
Gondolkodtam már azon,hogy kéne szerezni egy olyan kütyüt,ami vérvételnél a vértartó tasakban lötyögteti a vérplazmát,aztán egy olyanra tenni rá a maratótálat,alá meg egy fűtőfóliát tenni fűtésnek.
Némileg könnyítené az unalmas maratást.
És persze kérdés az is, ki milyen vezetősáv szélességekkel dolgozik... Én nem megyek 0,5mm alá, de alapból 0,75-öt használok, a forrpontjaim 1,5mm-esek, 0,7mm-es lyukkal és 0,5mm a legkisebb távolság a rezek közt. Ez ugye elég nagy méret, el tudom képzelni, hogy finomabb mintáknál másfajta technológia (is) kellhet.
Még az se kell folyamatosan. Ha a tetején úsztatod, akkor a legtöbb lemez van annyira átlátszó, hogy látszik, mikor már a réz nagyja lejött. Apropó, úsztatás. Apósomtól tanultam a trükköt, nem tudom, ti használjátok-e: a nyáklemez hátuljára kis fület ragasztok szigszalagból, a nyákot magát meg a felületi feszültség gondjaira bízom. A leoldódott réz azonnal lesűlyed, a helyére friss oldat érkezik. Hasonló az áramlás, mint a konvekciónál, csak itt nem a hő, hanem az oldatok telítettsége miatt alakul ki. Persze nagy lemezeknél em használható, de a pedálokba való méreteknél simán jó.
A vaskloridot meg úgyanúgy melegítem, mint Kócos: vödörbe kiengedem a legmelegebb vizet a csapból, abba berakom a vaskloridos flakont, tíz perc múlva meg fasza a hőmérséklet. Nem mértem meg, sztem olyan 30-35 fok közt lehetett. Még a kimerültebb oldat is simán kimarja a cuccot így 15 perc alatt, a frissnek meg 6-8 perc is elég.
A maszkoláshoz press'n'peel fóliát használok, ami nem túl olcsó, de annyival jobb, mint bármi más, amit próbáltam, hogy ezen nem spórolok. Egy A4-es lap kb. egy ezres, de abból pedálméretű nyákokban gondolkodva vagy 15-20 darab biztosan kijön. Az ugye cirka 50-80 HUF-al növeli a nyáklap árát darabonként - ennyit nem éri meg nekem spórolni a sütőpapírral, magazinlappal, miegyébbel. Én is kivágom, és papír maszkolószalaggal ragasztom fel a sima A4-es nyomtatólapra. Már nem emlékszem, milyen HP nyomtatóm volt, most egy Samsung M2020 van, egyikkel sem volt bajom. Sőt... Egyszer volt kölcsönben nálam egy HP 1020-as is, azzal is simán működött ez a technológia.
Egy vödör melegvízbe teszem a műanyag edényt, és cserélem a melegvizet. Vaskloridom egy 5 literes, fedeles savanyúságos vödörben van. De a perszulfátot, mivel kisebb ételhordó edényben tartom, mikrózni szoktam újabban. Gondolkodtam már egy fűtős (tál aljába fűtőszál és műganytával kiöntve) áramoltatós cuccon, de ez is működik :) Igazából a folyadék mozgása is nagyon fontos lenne, de hát a tökömnek van türelme ott ülni vele és lötybölni (meg addig csinálok mást)
Nyáron meg kiteszem a plázsra :)
Mondjuk nem hátrány, ha némileg átlátszó az oldat, hogy lássa az ember mikor kész. Ez vaskloridnál, meg rézkloridnál bukó, de a perszulfátnál meg feltételezésem szerint nem, mert a rézszulfát kellemesen áttetszően kékes.
Hogyan melegíted?
Mert konyhai edény a jénain kívül nem nagyon jön számításba, mármint a fém. A műanyag cucc meg csak mikróban jó, de ott meg maratás előtt kell melegíteni, mert a rézfólia ugye nem jó a mikróban.
Kíváncsi vagyok mi a módszered. Esetleg akvárium fűtő cucc? vagy melegvizes fürdő?
Minden alámar a lézergravíron kívül. Időzítésen műlik az egész, és a maratási folyamat gyorsító eljárásoktól (marató folyadék melegítése, áramoltatása vagy buborékoltatás). A vaskloriddal ellentétben én úgy tapasztaltam, ez szoba hőmérsékleten el sem kezd marni, vagy csak nagyon lassan. Viszont az alkoholos filceket feloldja. Ha legalább 40-45 fokos, és lötyögteted, a vas-klorid se mar alá, ha kiveszed a nyákot, mikor kész :)
Hát volt egy kínos élményem még 1997 körül, amikor szintén sütőpapírra nyomtattam, de akkor kivágtam A4-re. Ez az akkori munkahelyemen történt, egy iskolában. A sütőpapír ugye nagyon vékony, meg csúszik, ezt az a nyomtató nem szerette, és begyűrte a kaziba. Akkortájt fingom se volt a nyomtatók működéséről, csak néztem, mint egy szatyor hal, jól lebuktam. Senki sem mert hozzányúlni, szerelőt hívtak. Az igazgató meg jól lebaszott.
A ragasztós módszernél a ragasztócsíkot a beszívás felőli oldalon kell csak felrakni, tehát a sütőpapír tulajdonképpen leffeg, de amikor behúzza, akkor szépen rásimul a normál A4-es papírra. A sütőpapír is vékony, a ragasztószalag is ilyen tökolcsó hajszálvékony takarófóliát leragasztó OBI-s cucc, ezt simán megette a nyomtató.
Nem tudom, milyen nyomtatód van, enyém pl. nem szereti az összeragasztott cuccokat (laserjet 1020), de még a céges Konica-Minolta Bizhub C220 is begyűrögeti, ezért gondoltam, hogy egyszerűbb méretre vágni (vonalzó+sniccer azért csak akad)
Lószart. Eddig simán ezer alatt vagyok. A magazinok címlapját azért ne számoljuk már be a költségekbe, meg a két köbcentit se az asszony körömlakklemosójából.
Azacetonos lemosó 310 forint volt, a sütőpapír meg ott volt a konyhában, kb 1%-át kellett elhasználnom.
Ami a maratást illeti, a szalmiákszeszes cuccban pont réz tetrammin komplex képződik, a peroxid csak a folyamat felgyorsításához kell.
Ma is tanultál valamit.
Annyi szarral kísérleteztél, hogy drágábbra jött ki, mint az 1300 Ft-os aceton, ami rögtön jó lett volna :D
Maratás:
Szinte minden ismert cucc jó, de minden csak akkor jó, ha legalább 40 fokra van melegítve és buborékoltatod. A különbség a kényelemben, foltokban és szagokban van. Ha bírod a lovakat, tőlem nyomhatod a szalmiákszeszt is, de akkor próbáld ki a réztetramint, az rohadt gyors, és az sem merül ki soha, ha az ammóniát pótolod.
Natrium-perszulfát granulátum mindenhol kapható és olcsó. Nem fog be mindent, mint a vasklorid, csak arra kell figyelni, hogy nagyon erős fehérítő (szóval ugyanúgy nem szmokingban kell maratni)
Nemtom hogy szilikonos-e, ez olyan kurva átlagos, nem nedvszívó sütőpapír.
Én inkább bográcsban meg grillben utazok, az ilyen konyhai dolgokat bölcsen meghagyom életem párjának.
Jut eszembe, ez a sütőpapír esélyes, hogy trafóba is tök jó lenne réteg elválasztásra. Bírja a hőt, szigetel, szóval faja.
Na skacok, gondoltam szólok, hogy tökéletesítettem az acetonos módszert. Működik.
1. Tényleg csak az acetonos körömlakklemosó a jó, szóval erre figyelni kell.
2. Sütőpapír. Ez a tuti átvivő anyag. Olcsó, hozzáférhető, és működik.
Az lejárás pedig az, hogy az ember kinyomtatja sima papírra a nyáktervet, odaragaszt fölé egy megfelelő méretű sütőpapír darabot, arra nyomtat mégegyet, a sütőpapírt ráborítja a nyáklemezre, aztán meglocsolja körömlakklemosóval, nyomkodja, megvárja míg felszárad az aceton, aztán lehúzza, és voálá.
Holnap egy saját fejlesztésű maratócucc főpróbája következik. Szalmiákszesz (obi) és folteltávolító (nátrium peroxokarbonát a hatóanyag, gombokért adják a zöld boltokban, de a drága DM-e is valszleg jó). Majd beszámolok, hogy működik-e.
Szintén ki fogom próbálni a rézkloridot, amiben az a buli, hogy minél többet maratsz vele, annál jobb lesz, csak buborékoltatni kell közben, de az legalább keveri a vizet. Az induló lötyi sima rézgálic plusz sósav. Ez tuti működik, mert levegőztetés nélkül kipróbáltam, csak nagyon lassú.
A trichós-gombás cunaváladék az leviszi. Pl. IV ker, XIII ker.... De ha kell adok telszámot, vannak strici ismerősök a környéken, vagy egy-két teló és házhoz küldöm neki!! :))
És nincs sértődés sem! "Rébuszkirály" :)
skacok, ti mivel szeditek le a nyomtatófestéket maratás után?
Mert azért nem mondanám, hogy a nitrohigító nekem de mennyire kurvára jól működik.
Bár abból is van többféle, lehet ezzel is úgy jártam, mint a körömlakklemosóval?
Egy tálca valóban drága, akkor éri csak meg, ha telepakolja az ember. Kb. 10-15 pedál fér el rajta, úgy leosztva már nem vészes. Illetve arra kell figyelni, hogy ráfutásonként fizetsz, a fehér pedig külön ráfutást igényel, tehát ha fehérrel is akarsz nyomtatni, akkor az megduplázza az árat. Ráadásul nem is fed valami jól, úgyhogy azért annyira nem szép az élet, kell előre gondolkodni kicsit a színösszeállításokban is.
Ahol én csináltatom, ott egy tálca 6500, három doboz esetében már eléred a lézergravír árát, annál viszont lényegesen látványosabb. Macera, mert össze kell szedni annyi dobozt meg el kell vinni Pesterzsébetre (ez a legnehezebb része).
SONY CDP 715 öreg cd játszó mechanikai hiba javítására van valaki ötletetek, vagyí dobjam kia picsába.
Ráült egy transzvesztita a nyitott tálcára, az reccsent egyet, azóta nem jön ki. ( Ez most nem tréfa, tényleg egy travi showban dolgozott a gép. )
Vagy, ha valakinek kell ajándékba, viheti.
Semmit. Ez azért nem egy engedélyköteles vegyszer. Nagy oldschool barna üvegben adják, 1 liter a minimum kiszerelés. Én már nem használok vaskloridot, összesárgít mindent. De azelőtt én is ott vettem.
Az egy kánaán, én a vaskloridot is ott szoktam venni.
Ha nincs a szomszédos DM-ben, majd lehet elbattyogok.
Nem kértek valami igazolványt vagy ilyesmi?
Az újságpapírt szerintem váltsd ki 90-100g/m2 körüli fényes felületű műnyomó papírral,és lézernyomtatóval nyomtass.
Akkor talán jobban kivitelezhető ez az acetonos eljárás,bár én még nem próbáltam.
Igen, értettem a fotókontaktos eljárást, amit leírtál. Sosem próbáltam, mert elég nekem egy plusz gyerekre veszélyes vegyszert tárolni otthon (marató), nem akarom még külön az előhívót is.
Acetonnal nem a tisztítás miatt kínlódunk, én arra simán mosószerrel átitatott, acélszállal megkevert dörzsit használok (kínai boltokban kapható), utána közvetlenül a vasalás előtt még áttörlöm alkohollal. A transzferfóliás vasalós módszer nekem tökéletesen bevált - legalábbis azokra a finomságú rajzolatokra, amiket én használok. A Gazz által említett acetonos megoldás esetében a toneres műnyomó papírt nem kell rávasalni, hanem átitatod körömlakklemosóval (illetve sztem az aceton jobb) és azt préseled rá a rézre. Mondjuk az aceton sem éppen a legbarátságosabb vegyszer, nekem nem is nyákra kellene, hanem inkább arra, hogy dobozokra, előlapokra vigyem át a feliratokat. A vasalós módszer ezek nagy hőpotenciálja miatt nem annyira jó.
Én a 23838-ban az én javasolt eljárásomat írtam le röviden, és arra írtam hogy az a kontakt fotós eljárás.
Kicsit bonyolultabbnak tűnik, de ha már megvan hozzá minden, kb. előbb készen van mint a vasalgatós elcseszős (és garantált az eredmény).
Azzal egy 60x120-as nyákot igencsak bajosan csinálsz hibátlanra, szemben a lakkossal.
Jaaa. most megnéztem a videót... ez is olajos körömlakk lemosót (for dry nail) használ áztatáshoz.
Azt nem annyira hangsúlyozza az elején, hogy a réznek vegytisztának és homogén simának kell lennie.
Meg azt sem említi, hogy ha esetleg ott marad a lenyomat, érdemes 20% ecettel alaposan áttörölni a nyomatot, különben az ottmaradt papírmaszat is elrondítja a vonalakat.
Ha visszakövetnéd azt, hogy mire írtam az eredeti hozzászólást, akkor láthatnád, hogy tök másról beszélünk.
Az acetonos módszernek köze nincs a fotoeljáráshoz.
Ha nem akarod megnézni a videót: kinyomtatjuk a nyáktervet fényes újságpapírra, rárakjuk a nyáklemezre, acetonnal nyakonöntjük, és átdörzsöljük a festéket a nyákra.
Kurva egyszerű, ezért próbálom elsajátítani a technikát.
Régebben így pepecseltem (sőt még a sima papír+átlátszóvá tevő spray móka is megvolt), de a vasalás egyszerűbb.
Az acetonos meg mégegyszerűbb lenne, ha működne, de nem működik a rohadék.
Ez a fotó kontaktos eljárás, ha nem lenne ismerős a P20 egy fényérzékeny lakk. Az acetonhoz semmi köze.
Acetonnal gondolom azért kínlódtok, mert valahol azt írják azzal kell vasalás előtt letakarítani a rezet. Baromság.
Egyrészt mert a mai körömlakk lemosók tele vannak adallékokkal (pl. olaj) amitől rosszabb a tapadás mint nélküle.
Ha mindenképp vasalni akarsz, egy 120-150-es papírral vizesen megcsiszálod a rezet , és papírzsepivel utána szárazra törlöd, majd pormentesíted. Egy időben szórakoztam ilyesmivel én is, de az eredmény nagyon függ a nyomtatód tonerporának minőségétől, a papír felületének tisztaságától (lehet kapni műnyomó papírt nyomdász boltban szűzet), a lamináló hőfokától, a vasalás idejétől, meg még ezertől. Annyira instabil volt az eredmény, hogy inkább maradtam a P20-nál (igaz 4-5e ft egy flakon, de legalább tuti az eredmény és sokáig kitart).
Te próbáltad? Neked működik?
Lehet az a gond, hogy az asszony körömlakklemosója nem acetonos, hanem etilacetátos. Mostanában ilyet árulnak, mert ebből nem lehet bombát csinálni. De utánanézek, hátha árulnak még acetonost is, vagy ha nagyon nem, akkor majd csinálok.
Ez pont nem a vasalós módszer emlékeim szerint, hanem acetonos. Én vasalok transzferfóliával, így nem kell csak a marató. Nekem ez a legegyszerűbb. Az acetonos megoldás inkább dobozokra, előlapokra való feliratozáshoz érdekelne.