Eddig a hangkáryám (M-Audio Audiphile) általában PC hangsugárzókat ill. fejhallgatót működtetett tökéletesen.
Levittem próbára és az RCA kimenetén keresztül rákötöttem keverőerősítőre. A lejátszott zene alatt v.mi hihetetlen zúgó-sistergő hang jelentkezett! Itthon kipróbáltam hasonló körülmények között ua. a problem. Különböző kábelekkel is teszteltem, szóval nem v.színű, hogy forrasztási hiba lenne.
Mi lehet a baj?
Sziasztok!
Van tippetek honnan tudnék kölcsön kapni egy STA DSP2000-C-t vagy DSP3000 M-Portot 1 napra? Most vasárnapról (01.13) lenne szó és csak a rack-es cucc kéne, meg a kábel, az alapcucc 1 kártya + 1 DSP2000 nekünk is van, de szeretnénk több mint 8 sávot felvenni.
Előre is köszi!
M@il:farkas{pont}ferenc{kukac}gmail{pont}com
Sziasztok. Milyen arban lehet hozzajutni egy Digidesign Digi 002 Rack hangkarihoz? eBay rendeles Nemetbol vagy MOn hasznaltan mennyibe fajhat? Csak egy sacc osszeg erdekelne? Esetleg ha tudtok eladot, akkor megvennem!
én 2 hete ugyanagy voltam: az Audigy 4-et cseréltem emu 0404-re. ha akkor szólsz, vihetted volna. mikor meghirdettem, 3 nap múlva el is vitték 8 ropiért.
Sziasztok!
Szerintetek milyen hangkártya lenne jó otthoni felvételek készítésére, ill. azon keresztül játszani elektro-akusztikus gitárral? Semmi mással, csak azzal. Érdekelne még, hogy miket tudnak az ilyen kártyák, milyen szoftvereket adnak hozzá és azokkal miket lehet művelni?
Előre is köszönöm a válaszokat, BUÉK!!!
Sziasztok!
A minap vettem egy alesis 14 i/o-t, és bár nem igazán értek a kütyükhöz, még sem stimmel egykét dolog. Először is, a midi jelszint szerintem elég sovány. A nagyobbik gond, hogy nem tudok felvételt készíteni a 3., és 4. bemenetről, továbbá, hogy mikrofonok meg nem nagyon szólalnak meg semmilyen beállítással. Próbáltam egy au.tecnica pro 24 kij jackos sztereóval, egy ős eaggal, de még fejhallgatókkal is.(mind jack-es) ez utóbbiakkal egy kis jele azért volt. Pánikolok, kérem, valaki segítsen!
én egyáltalán nem sajnáltam a 40et sem érte. a faja kártya tulajdonságok mellett annyi szolgáltatást nyújt ezzel a keverő/effekt procival, hogy ihaj. Emiatt döntöttem egyébként az EMU mellett, mert eredetileg én is az M-Audio-t akartam. Zseniálisak az effektek, sztem jobbak, mint pl ami a GT-kben vannak, meg a kis keverő okosság is nagyon hasznos, ha csak úgy rámegy az ember a kártyára. Egy jó külső torzítóval többet és jobban tud, mint akármelyik gitármulti, az ár töredékéért.
a 60 ezres kategória már inkább profi/félprofi stúdiós vonalra vonatkozik, az oda egy belépő szint. Ami mellett már keverővel, vasakkat és egyéb okosságokkal dolgozik az ember, és még pénzt is kér a felvételért. Természetesen az már NEM otthoni környezet, csak néha átsiklok abba a síkba is és nem is veszem észre . Persze így meg úgy tűnhet, mintha ágyúval lövetnék verébre, de akkor pontosítom a dolgot, persze ugyanúgy fenntartom.
Valójában nem mondasz te butaságot, de ne tulajdoníts olyan feltételezett összefüggéseket, amelyeket nem is mondtam :) Sosem említettem, hogy csak a kártyától függ bármi is. Az elektronikus zenében meg említettem, hogy kivülröl vettem fel sokmindent, éneket is pl. Na ott biztos lehetett volna profibban, de így is teljesen elfogadható lett az eredmény, az angol kiadó és disztribútor is csak annyit jelzett felém, hogy bár általában maguk master-elik a megjelenéseket, itt nincs is szükség rá. De itt sem a hangkártya volt a szűk keresztmetszet, max kellett volna egy profi ének előfok, csöves kompresszor. stb-stb.
Hangkártyáról beszéltem, nem DI box-rólés nem egyéb HW cuccról. Én csak a 60-ezres hozzászólásodra reagáltam, nem az eredeti témához.
De eleve paradoxon a felvetés. Aki profin akar szólni, nem fogja a gitárt egy szál kábellel bedugni a PC-be ÉS szoftveresen erősítőtt szimulálni. Ezt tekintve tökmindegy, hogy zajos picit a guitar rig... Aki komolyabban gondolja, az eleve egy effekt, preamp vagy egy hangfalszimuláció után megy be a PC-be és itt már nem játszik az illesztés kérdése... Meg az ilyenek eleve rendelkeznek egy legalább semi-pro kártyával ami ujonnan csak 23-40, használtan meg lehet 20 is ;)
No sztem ne ragozzuk túl a dolgot, szerintem mindketten jó dolgokat mondunk, picit más aspektusból megközelítve.
én most adtam el (nehéz szívvel) a delta 1010-emet. na az egy jó hangkártya. maradt egy M-Audio Transit (játékszer hozzá képest) és az is tök jó!
szóval nem ez a korlát. nyilván vannak különbségek, de nem egetverőek, az árkülönbséghez képest meg nem sok. persze az egyik 10 sávos volt a másik csak kettő, de az nem is kell most...
"Mert hiszen mi az ami szükséges zenéléshez? Megfelelő driver, pl ASIO2, megfelelő A/D és D/A konverter, bitmélység, alacsony latency, direct monitoring, esetleg digit be és kimenetek. "
Attól függ, hogy milyen zenéléshez. Az előbb felsorolt dolgok a zenének a rögzítéséhez elegendőek, de a zenéléshez még bőven kevés pl élőhangszeres zenélés esetén. Elektronikus zenéhez valóban elegendó lehet, de amiből ez az egész dolog elindult, hogy kvázi a srác hogyan kösse rá a PC-re a gitárt (nem szintit!!) és itt azért több kell egy hankártyánál önmagában. Ha nem tud egy illesztett, kondicionált vonali jelet küldeni a hankártyának, akkor ASIO, latencia, meg A/D 24/96 ide vagy oda, szarul és gyengén fog szólni. Az, hogy ha RÖGZÍTENI is szeretné a dolgot, itt lép be a hangkártya milyensége a dologba. De ez már egy második lépcső, nyilván ilyen gondok nincsenek igazán, ha már konyhakész dolgokkkal, samplékkel és mixekkel dolgozik az ember.
És igen, én is végigmentem ezeken a dolgokon, 14 év alatt, én is csináltam/csinálok zenéket otthon, úgy hogy dobprogi mellett feljátszom sávonként a basst, a gitárt, az éneket és a szintit is megírom.
Még egy kiegészítés: ahogy már lejebb is utaltam rá, az hogy egy KÉSZ mix hogyan/milyen minőségben szólal meg, az ugyanannyira függ az alapanyagtól, a felhasznált szoftverek milyenségétől, akárcsak az effektek milyenségétől, mennyire jó az algotritmus stb stb a hangkártya MELLETT, magáról a felhasználó hozzáértéséről nem is beszélve. Azt azért ne akarja már senki bemesélni nekem, hogy egy kész anyag milyenségét csakis a hangkártyájának köszönhette és szó sincs róla, hogy lebecsülném akár az emut vagy az m-audiót OTTHONI környezetben, sőt még otthoni bidzsizésre egy Live is elég bizonyos keretek közt. (igen, nekem is az volt otthon 5 évig) Egy alaplapihoz képest(!) már ott is van különbség.
Haver árulja az EMU 0404 kártyáját. Demozáshoz, otthoni felvételhez marhajó, én is ezt használom. Az alap dolgokon kívül van benne egy olyan DSP chip, ami egy tökjó keverőpultot és profi minőségű, valós idejű effekteket tartalmaz. Ládaszimulációtól kezdve bármennyi para EQ, modulációs és téreffektek, sokkal több paraméterrel, mint a multikban. Mindez 20k
Amúgy egy alaplapi, vagy PCI-s SB-hez képest igenis azonnal hallani a diffit egy semi-pro kártyánál!! Egy mezei MP3 és winamp esetében is. Dinamikusabb. teltebb, egyszerűenn profibb a konverter
" a 10ezres kártya után a hallható lépés 100ezres kategóra... "
Na kérem, ebből a mondatból következett volna az, a kettő között nem érdemes kártyát venni?
persze, ez nem kötekedés, mindössze a szavaim kiforgatása. de pontosítanék, akkor úgy mondanám, hogy a 10-20 ropis kártya után.
de nem cifrázom, mert gondolom mindjá az jön, hogy "én azt mondtam, hogy 100 alatt ne vegyen senki kártyát"
OKOK, de az én hozzászólásom elindítója az a megállapítás volt, hogy: "de ha zenei HANGKÁRTYA kellene, azok 60-nál kezdődnek, amivel már komolyabban is lehet valamit kezdeni."
Erre reagáltam csak, és ez a "semi-pro" kategória amit a 0404 vagy az előbb is említett M-Audio 24/96 (ami szintén volt nekem és teljesen OK) képvisel teljesen megfelel zenélésre!!
Mert hiszen mi az ami szükséges zenéléshez? Megfelelő driver, pl ASIO2, megfelelő A/D és D/A konverter, bitmélység, alacsony latency, direct monitoring, esetleg digit be és kimenetek.
Ami ezen felül van az nálam már sznobizmus kategória, vagy specialitás (Durva hardweres DSP-k stb). Mert nem igaz, hogy 24bit-en és 96 kHz-en nem tudsz világszinvonalat hozni!
és ugye ne is keverjük bele az összes többi elemet a láncból, mert konkrétan a hangkártyákról beszélünk CSAK.
Az igaz, hogy vannak diffik az élőzene és elektronikus zene között, erről persze oldalakat lehetne megtölteni. Csak egy érdekesség: Én saját magam írtam, hangszereltem, állítottam össze a zenéimet, nem csak szoftveres, hanem sok analóg szinti bevonásával, amit ugye nekem kellett felvennem is a karival, majd mindezek után ugyanazon a PC-n és hangkarin kevertem és mastereltem az anyagot.
NEM tapasztaltam meg sem az M-Audio 24/96, sem az E-MU 0404 határait egyik esetben sem.
Pici pontosítás: Az E-MU céget a Creative felvásárolta, hogy így jusson professzionális audio technológiához (Az E-MU cég korábban is profi szintiket és audio megoldásokat szállított)
Az E-MU 10k1 chip egy butított e-mu chip, nemigazán zenei cucc.
ha kötekedni akarnék,akkor azért odabökném, hogy pár hsz-szel lejjebb azt írtad, hogy 10 és 100e között nem érdemes hangkártyát venni, de... nem olyan fontos ez
tapasztalt már valaki olyat, hogy pl egy 20k-s hkarihoz képest egy 40k-s kártya a dupla ár mellett dupla olyan jól is szól volna? nem hinném. nekem inkább úgy tűnik, hogy komolyabb HALLHATÓ minőségjavulást pl egy 20k-s kártya után már inkább egy 100k-s nagyságrendő kártya okozna. ez persze már nem a home-user kategória (inkább stúdió) és nem is jelenti azt, hogy a 20k-s kártya ne lenne alkalmas otthoni zenélésre. sőt. de ÖSSZESÉGÉBEN azért MINDENT pusztán a hankártyától várni (10e felett) érdekes elképzelés lenne. bizony, itt már rég nem az a szűk keresztmetszet.
már az SB Live!-val is lehetett dolgozni, de azért az nem volt profi kártya, mert csak 48KHz-en tudott dolgozni (az ASIO driver hiányát meg ne is említsem...) a konverterei sem voltak elég jók.
az újabbak (EMU0404, M-Audio 2496, demég egy M-Audio Transit játékgyufásdoboz is) csodákra képes - NEM EZ A SZŰK KERESZTMETSZET ELVTÁRSAIM :)))
annyit szólnék a témához, hogy a mai EMU0404 szintű, de még az az alatti hangkártyák minőségének értékelésében csak a SZNOBIZMUS szab gátat :)))))
szóval tessék zenélni, hangmérnökösködni és a hiányosságokat NE a hangkártyára visszavezetni (persze egy szint fölött ;) ) hanem a felkészületlenséget látni a történetben!
nem szeretném, ha ebbe fulladna a topic, hogy mindenki a saját igazát bizonygatja, ezért csak röviden: minden ugyanaz volt, a hangszer, a játékos (én), az előfok, a kábel, a húrok, a fejhallgató, a program, a bitmélység, freki, szóval minden, kivéve a hangkártyát.
ha jól tudom egyrészt a Live kártyákban is EMU (10k1?)chip az agy, arról nem is beszélve, hogy E-MU-t is ha jól tudom ugyanaz a Creative cég gyártya, aki a Soundblastereket.
A másik, ahogy lentebb is írtam: ahhoz hogy mit hallasz vissza egy hangszer felvételél, az ugyanannyira függ a felvételnél hansznált mikrofontól, a mikrofonozás módjától, a felvétel helységétől is, de még vonalfelvételél a jelkondicionálánásnál hansznált dolgok (előfok stb, a mintavételi freki, bitmélység), aztán min hallgattad le? Te hogyan rögzítetted? A komoly hangkártya a jó A/D konverziót kell hogy biztosítsa zaj és késedelem nélkül de nem (csak) ettől fog jól/rosszul szólni valami (pl egy mix vagy egy szál hangszer. nyilvánvaló.
ácsiácsi
1. hol mondtam hogy konkrétan AZ az emu nem jó zenélésre?
2. az hogy egy kész anyag hogy szólal meg, azon azért a hankártyán túl sokmindenen múlik, a felvételnél használt mikrofon, a mikrofonozás, a hankártya előtt lévő, jelkondicionáláshoz tartozó dolgok (előfok stb), aztán a felvett anyagot hogyan/mivel kevered, masterizálod, itt a szaktudástól kedve az alkamazott szoftvereken, algoritmusokon és vasakon át a rendelkezésre álló hardware (PC konfig)stb stb. Ezekután önmagában pusztán a hankártyára, mint a felvételi lánc (és a későbbi feldolgozás) EGYIK elemére fogni mindent, a kész anyag milyenségét, (és esetleg figyelmen kívül hagyva az összes többi elemet, amiket fentebb felsosorltam... ami elektronikus zenénél lehet kevésbé DE élőnél már annál inkább) azt te sem gondolhatod komolyan. Kb, mintha azt mondanám, hogy az X zenekarnak (csak) azért szól jól a lemeze, mert a gitáros y húrokat használt.
az emu ezen kártyája belépő szintű, zenélni jó, de nyilván messze van a high-end kategóriától, de nem is annyiba kerül. És ez nem jelenti azt hogy nem lehetne zenélni vele. De ha mindössze ennyi jött le az előző hozzászólásomról ahhoz nem tudok mit szólni, csakhogy fából vaskarika :)
Ja és nem jó összetéveszteni a full elektronikus zenét a rockzenével, mert azért egy finoman azért van egy pici különbség a "gyártásában (a hangszereléstől kedve a felvételeken át a feldolgozásig és a kész anyagig". Vagy talán nem?
így (nem túl) röviden :)
Bocs, de kicsit el van tévedve Kelmed!
Több mint 10 éves múltam van elektronikus zene terén, előtt és most utána is meg rockzene, gitárolás.
Az E-MU 0404-el konkrétan olyan zenéket és remix-eket raktam össze, hogy 20 országban jelent meg, és a szakma meg a szakmai lapok konkrétan a sound-ot is megemlítették, mint kiemelendő dolgot.
És azokat bizony egy E-MU 0404-el raktam össze!!
Analóg szintik hangjait meg a saját analóg bemenetén vettem fel.
Egy-egy projekt pedig Logic-ban összerakva nemegyszer 40-50 sáv is volt, rengeteg effekt és szinti plugint használva!! 4-5 msec latency-vel.
Tehát kérdezem én: miért is nem jó profi zenélésre szerinted?
A hangkártyák használhatóságában is tévedsz. Így röviden ;)
röviden: frászt :)
a 0404 a pro kártyák alsó kategóriája, valóban felkészítve zenei használatra, és igencsak észrevehető a különbség a Live-hoz képest. pl. azzal nem tudtam úgy felvenni basszusgitárt, hogy azt halljam vissza a felvételen, amit a fülesben monitorozáskor. ezzel tudok, többet meg nem költök hangkártyára, pont az általad említett okból. hogy ugye minek. amatőr zenészeknek szerintem remek vétel.
nem egyszer ütközöm én is folyamatos idővel akadályokba, hogy kéne komolyabb hangkari, de kéne még 1-2GB ram, ja és akkor kéne még egy masszív alaplap kemény procival, ja meg kondicionálni kéne a jelet, mielőtt bemeny a hangkariba, akkor még kéne egy jó előfok, ja de kéne még profi mikrofon is, meg profi fej-láda, meg hangszer, aztán profi szofverek, pluginek stbstb, aztán mingyárt ott van az ember, hogy akkor most fel akarok otthon építeni egy stúdiót?
egy live után most audigy 4 van, de ha zenei HANGKÁRTYA kellene, azok 60-nál kezdődnek, amivel már komolyabban is lehet valamit kezdeni. addig nem lesz sok különbség egymáshoz képest a 10-20-30- ezres kategóriában. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen kártyát ki is tudjon hansználni az ember, ahhoz olyan platform is kell (HW-ek és SW-ek tekintetében egyaránt) a hozzáértésről nem is beszélve.
egy profi többtízezres kártya egy mezei júzernek sima PC-be nem lesz (önmagában) megváltás. a 10ezres kártya után a hallható lépés 100ezres kategóra...
a kettővel lejjebbi 0404-et igencsak tudom ajánlani, végre olyan érzésem van tőle, hogy ez komoly! :)
értelmes, "tudományos" kezelőfelület, ASIO, meg minden.
még csak ismerkedek vele, egy javítást le is kellett töltenem hozzá, de igen rendben van ezért a pénzért!!
újonnan most 26, és ha azt veszem, hogy az SBLive-ot annó 10-ért vettem...
az alaplapi hangchipek (ami ugye nem kártya lásd realtek AC 97 és társai..) sajnos nem alakalmasak zenei megfejtésre, annál még egy SB live!-al mérföldekkel többet lehet kihozni. A mikrofonbemenetet mindenképp hanyagolnám, ugyanis amelett, hogy azok a mikrofonbemenetek amolyan headsettes mikikhez, meg skype-hoz lett kitalálva (szóval olyan a "minőségi követelmény" ) az impedanciája is jóval kisebb, mint a hangszeré. És ez bizony visszaterheli a hangszert is, szóval nem csoda a sitt hangzás.
Továbbra is egy lejebb említett kis előfokot javallnék, amit a hangIC VONALbemenetére kötsz. Ha esetleg mulitrackes felvételeken is gondolkodsz (több sávot játszanál egymásra-egymás alá) akkor már egy értelmesebb hangKÁRTYA is kelleni fog.
a torzítónak nem kell bekapcsolva lennie, hogy jó legyen impedanciát illeszteni, ha viszont bekapcsolod, sz*rul fog szólni mindaddig, amíg nem használsz utána ládaszimulációs effektet, vagy ehhez közelítő erős magasvágást (a torzító rengeteg "káros" felharmonikusa miatt).
van olyan olcsó torzító is, ami egész jól tudja ezt a szimulált kimenetet, persze nem stúdió szintről van szó.. (Digitech kispedálok mostanság tudják.)
egyébként pl egy behringer mic100 vagy mic 200 segíthet a problémádon. Gitárt a bemenetrére a jack-es kimenetét pedig a hangkártya vonalbemenetére kell kötni. Ez így egyben instant előfok, D.I. box. jel és impedanciailletsztés.
mi a probléma? impedanci illesztéshez vészhelyzetben elég egy effektpedál is, csak akkor lehet hogy nem lesz elég jelszinted. amúgy leginkább előfok, ahogy a kolléga mondja.
Nemtom mi az a galvanikus lecsatolás. Az a gondom, hogy nem szép a hangja a Guitar Rig 2-ben, főleg a hosszú lecsengésű hangok hamar eltűnnek és picit zajos, olyan furcsa az egész. A gitár hangerő potija a 9-esnél van és már teljesen néma a hangszer. Azt mondták, hogy a gitár jelet illeszteni kell a hangkártya bemenetére és ehhez ajánlották a DI Boxot. Nyilván egy jó hangkártya megoldaná, de a gitárt megvettem, erősítőre, előfokra már nem telik. Egy DI Box még talán beleférne, de tudnom kéne, hogy tényleg segít-e.
gitár és hangkártya közé én inkább valamilyen előfokot javallnék, semmint D.I. boxot. Mind a hangkártya, mind a gitár asszimmetrikus felépítésű, nincs szimmetrikus-asszimetrikus átalakítás, vagy hosszanti jeltovábbítás. Sok olyan előfok van (Behringer, ART stb...) ami előfok és D.I. box is egyben.
Ha csak a galvanikus lecsatolás a lényeg, ahhoz elég a passzív D.I. box is.
Hellósztok! Véleményetek szeretném kikérni lehetőségem lenne megvennem áron alul egy yamaha uw500at..de nem tudok mihez hasonlitani és annmyira nem is értek hozzá..szóval mondanátok róla pár szót??megéri?jó cucc? köszii.
Háj!
Eladó egy M-audio Delta 410 hangkártya. 4 be-, 10 kimenet (2-2 digital), 24 bit, 96 kHz, nincs zaj, sem latency. Profi cucc, 2 albumot is vettünk fel vele. Aranyozott RCA csatlakozók, stb.
Egyik haveromnak kellene segítség. Tudtok olyan külső hangkártyát, amin van MIDI port és elég gyors az Asio? Igazából egy elektromos dobhoz kellene. Nem gyári agy, szóval MIDI-n csatlakozik a géphez és egy program segítségével adja ki a hangot ha ráütsz egy padra. Ja meg persze nem vmi nagyon drága lenne olyan 20-30 HUF. Már ha létezik ilyen egyáltalán... köszi előre is a helpet!
E-Mu 1212M hangkártyát vettem. Én szeretek preczízen dolgozni, és a technika lehetósegeit kihasználni. Van valakinek e hangkártyahoz magyar nyelven a használati utasíttas, kezelési lehetősegei, illetve a HELP amelyik az hankártyához van a PC-én megtalálni,
össze akarnám hangulni a Cubase SX programmal ...
Nem Magyaroszágról írok - a helyesírást ne vegyétek figyelembe ...
szerintem hagyd ki a végfokot. vonalnál erre semmi szükség.
hangszer->előfok->hangkártya->computer oszt csókolom. azt is nézd meg hogy az analóg/digitál átalakítás nem gabalyodik-e össze vissza. mert ha a D/I box azt elvégzi és esetleg a kártyád is akkor szerintem abból is lehet gubanc.
nagyon de nagyon bele tud szólni a gitár saját földelése!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hosszú ideig faszakodtam én is mire erre rájöttem. volt egy koreai gityó a kezemben, ugyanarra setupra rátettem gibsont és ég és föld!! szó szerint. aztán volt nálam egy kölcsön régi japó gityó nagyon tisztességes elektronikával, minden szépen kifóliázva és az is zajtalanul működött. a földhurkokra is érdemes odafigyelni!
Hi, megint itt.
Mégegyszer a problémám:
ESI waweterminal 192m hangkártya, - (engl e530, damage control demonizer v. terratec hijack)- gitár a jelút.Neutrik jackes proel kábeles kábelek..
az illesztés elvileg nem probléma, de mégis irtózatosan zajos a cucc.
Monitort kikapcsolom, távol megyek tőle, (crt) akkor is zajos, viszont ha forgok és másfele nézek ,akkor néhol csökken a zaj, de még ott is elég nagy..
Mi lehet a hiba?
V
2007-11-17 17:08 |
#996
Egy ilyennel (végfok és kártya közé) segíthetnék magamon?
2007-11-17 16:52 |
#995
Tyű az jó lenne. egy Audiophile 2496. Amúgy msn-re fölvettelek.:)
A sima vonalhang az kurvazizis,kb olyan,mintha egy szar Zoom szólna,zizeg,vékony,mint az állat.Próbáld ki úgy,hogy a direkt monitorozást kikapcsolod a driverben,és a Guitar Rigen rácsapatsz egy ládaszimulációt úgy,hogy semmi erősítőmodellt nem raksz be,csak 2db british 70"s ládát dynamic 57 és dynamic 421 mikrofonokkal,az 57 on axis,a 421 off axis pozícióban.Milyen M-Audio cuccod van egyébként?Használtam M-Audiot sokáig,talán tudok segíteni belőni jól.
Köszi! Megpróbálkozok! M-audiom van, de a Guitar rig-et pont most szereztem be. Azzal is szutykos torz a hang, szóval meg kell oldanom előtte ezt a problemát és aztán. Tenksz mégegyszer!
hoppá, nem működik a link uh bemásolom: kicsit hosszú. sorry:
A hangtechnikában a deciBel-t szintmérésre alkalmazzák, mégpedig úgy, hogy rögzítik az egyik mennyiséget (P2, U2, stb...). Ettől függően megkülönböztetjük az alábbi deciBeleket:
- dBm
Teljesítmény (dBm) = 10 log (P/1 mWrms) , ahol P mWrms-ben van megadva (600 impedanciánál)
- dBu
Feszültség (dBu) = 20 log (U / 0.775 Vrms), ahol U Vrms- ben van megadva.
- dBV
Feszültség (dBV) = 20 log (U / 1 Vrms), ahol U Vrms- ben van megadva.
- dBSPL (hangnyomás)
Nyomás (dBSPL) = 20 log (p /20 10-6), ahol p Pa-ban van megadva.
(a 0dBSPL-t évtizedekkel ezelőtt határozták meg, több ember hallásküszöbét vizsgálva, elvileg egy ép hallású (vidéki) ember hallásküszöbe 0dBSPL, 1kHz-en; egy átlagos budapesti diszkópatkány hallásküszöbe kb. 20-30dBSPL, a fájdalomküszöb kb. 130 dBSPL)
Az ember hallása frekvenciában nem egyenletes. Ugyanazt a hangosságérzetet más és más frekvencián más és más hangnyomás jelképezi (ezt Munson és Fletcher nevű csávók mérték ki még régebben). Általában egy hangfal hangnyomását 1kHz-en szokták megadni.
2.3 RMS, Peak, Peak to Peak
Az RMS a Root Mean Square angol kifejezés rövidítése, ami négyzetes középértéket, közismertebben effektív értéket jelent, ez szinuszos jelnél =0,707-szorosa a csúcsértéknek.
A Peak(csúcs) a csúcsértékét jelenti a jelnek.
A Peak to Peak (alsó indexben pp) a pozitív és negatív csúcs közti különbség.
2.4 Tipikus jelszintek
A hangtechnikában a különböző készülékek be- és kimenetein az alábbi tipikus jelszintek (RMS) mérhetők (nagyságrendeket tekintve):
- MIC (mikrofon) : 10-3-10-2V, 600 impedancián
- Line (vonal) : 10-1V-100V, 10k impedancián
- Hangszóró : 101V-102V, 4-8 impedancián (VIGYÁZAT! NAGYFESZÜLTSÉG! )
3 Zaj és egyéb jellemzők
3.1 A zaj
Jelnek hívjuk az általunk hasznosnak ítélt hangokat ill. ennek elektromos megfelelőjét.
Ha egy hangrendszer bemenetére jelet teszünk, és nézzük a kimenetét, akkor minden, ami azon kijön az eredeti jelen felül, zajnak minősül.
Kétféle zajt különböztetünk meg:
- ami független az eredeti jeltől: ez a hagyományos értelemben vett zaj
- ami függ az eredeti jeltől: ez a torzítás
Jel/zaj viszonynak hívjuk a számunkra hasznos és haszontalan jel hányadosát. Hangtechnikában ez általában a maximálisan, torzításmentesen kivezérelhető jel és a bemeneti jel nélküli zaj hányadosa. dB-ben adjuk meg.
Tipikus értékek:
- jó kazettás magnó: 50 dB
- ugyanez Dolby C-vel: 70 dB
- CD (ill. 16 bites digitális eszköz): 96 dB
- professzionális digitális készülékek: 110 dB
- de pl. emberi beszéd a villamoson: jó, ha 20dB
3.2 Torzítás
Mint említettük a torzítás függ a jeltől, ez a nem alakhű átvitel miatt van. (Trapézba átmenő szinusz, stb.). A torzításokat százalékban szokás megadni.
Három fontos torzításról beszélhetünk:
- harmonikus: egy adott frekvenciájú és szintű szinusz mellett megjelenő egyéb szinuszok összegének viszonya az eredeti szinuszhoz (ált. 1kHz 0dB)
- intermodulációs: két eltérő frekvenciájú és szintű szinusz mellett megjelenő egyéb szinuszok összegének viszonya az eredeti két szinuszhoz
- tranziens-intermodulációs: egy bemeneti tranziens jelenségre adott válasz
3.3 Zajok megjelenésének okai
- áthallás (pl. keverőpultban szomszédos sávoknál, vagy soksávos analóg magnón, elektromágneses tér segítségével)
- RF (rádiófrekvenciás) zavarok
- tápegység nem megfelelő szűréséből, árnyékolásából adódó zajok, brummok (maci)
- termikus zaj,
- elektromágneses behatások
- hanghordozó (pl. szalag) saját zaja
- lemezjátszó mechanika zaj
- digitális hibák (pl. konverziós, jitter)
- stb..... a sor
3.4 Jelvezetés, és ebből eredő zajok
Az egyszerű, ún. asszimetrikus jelvezetés két vezetéken történik, ez a Föld és a Jel-vezeték.
Ezek általában koncentrikusan helyezkednek el, kívül a Föld-vezeték bévül a Jel. Így a Föld-vezeték árnyékolási feladatokat is ellát. Ez azonban kis jelszintnél (Mic, Line) és nagy távolságnál nem elégséges, ugyanis rettentő zajokat bír összeszedni.
Ennek egy általánosan használt, és viszonylag egyszerű kivédése a szimmetrikus jelvezetés.
Fizikailag három vezetéken történik: Föld (külső árnyékolás), Jel+, Jel- (ez utóbbiak általában összesodorva)
A zsargonban a Jel+ neve: Meleg, a Jel- neve. Hideg.
Lényege, hogy a jel a Jel+ vezetéken megy, míg a Jel inverze a Jel- vezetéken.
A kábel végén a Jel+ és Jel- különbségéből állítják vissza a Jelet, ugyanis ez - egyszerűen kiszámolható - a Jel kétszerese.
A Föld-vezeték általában csak árnyékolási célokat lát el, kivéve egy-két speciális esetet.
A szimmetrikus jelvezetés azért jobb, mint az asszimetrikus, mert a külső elektromágneses zajok mindkét Jel-vezetékre ugyanolyan irányban hatnak, így a kettő közti különbség nulla, tehát a zaj kiszűrődik.
Hangfrekvencia tartományban a kábel-kapacitás és kábel-induktivitás általában elhanyagolható, mivel ezek nagyfrekvencián jelentősek (több MHz)
ezt nézd át remélem nem zavar mégjobban össze de nagyon nem mindegy, hogy milyen szintű jelent küldesz és hova. mondom szerintem sokat segítene a probléma kiderítésésben a felvázolnád a jel útját.
a hangfalszimu az emu szoftverében is benne van de ha mondjuk guitar rigbe belevezeted az is lehet megoldás, illetve egy jó előfok is lehet megoldás.
Freki illesztés? Mi az és hogy kéne ezt beálíltani? Amúgy tényleg az hallható, mintha túl nagy jelet kapna. A hangfalszimuláció egy eszköz vagy szoftveres dolog?