Ez már filozófiai irányba mutató kérdés: baj-e, ha a saját felvételed nem úgy szól, mint egy ipari standard minta? Szerintem abban a pillanatban, hogy milliók hallgatják és vásárolják, akkor a Te soundjaid válnak ipari standarddé.
viszont akkor könnyen el lehet menni ló tulsó felére, ugyanis akkor nemcsak a pontatlanság jön képbe, hanem élő dobot rögzíteni igazán jó minőségben (ami nyers sávban megugurja Haake hangmintáit a DFH-ban) megint nem olcsóság. Közepes feljátszott megoldással megint ott tart az ember, ahol a part szakad -> nem jobb mint a DFH
Ezt az élő feelinget, amit egyébként valószínűleg joggal hiányolsz, soha nem lehet kézi húzogatással megcsinálni. Ha nekiáll az ember, 2 nap múlva sírva abbahagyja és akkor a basst még nem is húztad utána, azt is a dob húzására kell ültetni. Akkor már tényleg egyszerűbb emberdobot rögzíteni emberbasszussal együtt.
Szerintem ez a felvétel így betölti a funkcióját, az alkotó egy "hangos" partitúrát írt, kompozíciós fázisnak is lehet tekinteni. lehet még szöszölni a hangszerelésen, szövegen, stb. Aztán ha alkalom adódik és még van energia foglalkozni vele, fel lehet ütni egy akusztikus dobot rá, vagy helyette.
A MIDI-t Cubase-be importálod, és ott húzogatod kézzel a vonalakat?
A Cubase-ben van himanizer funkció, ami "magától" elrontja a pontosságot a MIDI tracken. Hanyas LE-d van? Lehet, hogy az még nem tudja ezt?
ha te nem tudsz párhuzamot vonni a "műanyag a dob" "dinamikátlan a dob", "a dob nem klappol", "játssz a velocityvel", stb., és aközött hogy minden tökéletesen vonalon van, az a te problémád.
Soha nem lesz döge a vonalra húzott dobjaidnak- vagy bele kéne ülnie a dobosnak a tempóba, hogy varacskos legyen a riff, vagy mennie kéne picit előre, hogy húzzon mint az atom- arról meg nem is beszélve, hogy a cineket kurvára hangsúlyozni szokták (mindig van valami shuffle, amitől bugi lesz az ember lábában), szóval én nem hiszem, hogy valaha egyet fogunk érteni.
De mindegy, ha a Taktaharkányi zenegépbe ez kell, hát ez kell:D
szeretem a Cubase LE-t, nem tud sokat, de azt nagyon és atomstabil. 7 éve használom és már nagyon megszoktam. HA komolyban nyomnám, bevásárolnék egy 5 vagy 6-ost
először megírom MIDI-ben (GP5) azt beimportálom. Így gyakolatilag eleve vonalon van minden.
Mivel nincs humanizer, gyakorlatilag manuálisan kell "elbaszni" a pontosságot ide-oda húzogatással, ami egy rakás plusz idő.
ezt tudom, írtam is lentebb, ha lekeverem testenként, akkor igen, de az egér is rámrohad mire az megvan. Ha meg alakítok egy kicsit a dobtémán, kezdhetem előlről az egészet. annyit nem ér az egész
nyomsz F11-et, és a fekete plugin választós ablak mellett van egy elfordított háromszög, és ott lehet kiválasztani a kimenő groupok számát.(max 16 talán)
A Batteryben lehet mutolni vagy solozni egy-egy hangszert (cellát) de az egész egy SVTi hangszer, tehát nem. Csak úgy, ha egyenként lekeverem audio sávokra a hangszereket, tamonként, cinenként stb.
Tutira nem lehet beallitani a Battery-t hogy kulon savokon adja ki a DFH mintakat?
Vagy a Cubase LE nem tamogatja ezt?
A Superior Drummer az tudja azt, hogy minden dob kulon savkent jelenik meg Cubaseben (6.5-ben legalabbis), es arra olyan effektet teszek, amilyet szerenek.
a DAW a cubase LE, a sampler a Battery ami VSTi működik a MIDI-ben megírt dobra és ez kezeli (tölti be és szólaltatja meg) a DFH hangmintákat. Humanizer ebben nincs, ami igazán kúl volna ha lehetne benne a hangokat effektezni (reverb vagy kompi) de ezt nem tudja, VSTi hangszert meg a Cubase sem tud külön effektezgetni. Ergo manuálisan kell a velocityt beállítani. A humanizerrel már nem is foglalkozom, a hallgatóság csak örül, ha atompontos a dobos. A tamozásnál és a pergetésnél szoktam elcsúsztatgatni a kétkezi munkát, az egyik kéz sosincs vonalon nyolcadok, tizenhatodok esetén.
ha igaz a fáma, ez a Messhuggah lemez ugyanezzel a dobokkal és progival (Drumkit from hell) készült, mivel a dobmintákat maga Thomas Haake játszotta fel a DFH-hoz.
az, hogy pontos, az manapság már eleve játszik az agyontriggerelt és vonalrahúzott lemezeken, ez nem az a stílus, ahova nagyon belefér a lötyögés.
A gebasz inkább ott van, hogy a minták közelmikronozottak és kezeletlenek, alapesetben az ilyen dobokat megkínálják egy csomó kompresszorral és reverbbel, amíg eljut a mixig.
VSTi-ként Batteryvel ilyenre nincs lehetőség, nálam közvetlen a mintákat szólaltajta meg a sampler. úgy lehet bindzsiizni a dobokkal, hogy lekeverni egy audio wav file-ba (úgy már lehet kompit és egyebeket rátenni cubase-ben) ez viszont plusz macera is. A másik, hogy a mastering szekcióban tolok rá az egész mixre teret, amitől nemcsak a dobok lesznek élőbbek, de a gitárok is, és még egyenlőre ez jár a legkisebb beavatkozással is.
A háromórányi idő arra vonatkozott, hogy ennyi idő alatt vettük fel 5 nóta dobját, a végeredmény pedig szerintem jobb, mint a Te lemezeden hallható dob. Azt hiszem, a Zuhanás-ban volt valami tamos(?) pörgetés, ami rettentő volt. Az alaphanggal van a gond, nem tudom, master meg reverb mennyit javíthat ezen.
szerintem azért műanyag a dob, mert minden vonalon van játszva, nagyon nem emberi.
A Ricsi féle megoldás erre jó lehet (ha van dobos, aki feljátssza) + egy jobb e-dobbal (és dobossal) a velocity kérdés is megoldódik egyből.
rájöttem, azért tűnik műanyagnak a dob, mert egyrészt nincs (agyon)kompresszálva, másrészt nagyobb teret kell neki adni, mert így túl közelinek hat, ezt többen is megjegyezték. Ha lesz időm, a master reverbet feljebb tolom majd a mixen, ami szépen helyretesz nagyjából mindent, amit még ebből ki lehet passzírozni. a reverb ápol és eltakat.
komoly, komplett lemezmaster az nem 3 órányi stúdióidő, hanem majdnem egy kiló, ezt elsőkézből tudom, viszont az már SSR stúdió és színvonal.
Metalliknak: végre belehallgattam az inkriminált lemezedbe..:)
Szerintem is műanyag a dob, talán emiatt tűnik rossznak sok ember számára (legalábbis innen). És egyet kell értenem azokkal is, akik a hangsúlyozás hibáira mutattak rá.
A gitárhangzás szerintem nem rossz, bár nem az én ízlésem. Otthoni, "mutogatós" demónak jó, vagy ha zenésztársakat akarsz toborozni, akkor ezt oda lehet adni, hogy "tessék, ilyen dalokat játszunk".
A Nils-szel nemrég vettünk fel egy körbeadogatós demót, szintén házilag. Egyedül a dob lett feljátszva elektromos dobbal a Silent próbateremben, utólag variálva a hangzást. A gitár és basszus erősítő nélkül lett feljátszva. Csak azért mondom ezt, mert az szerintem jobban szól (bár más stílus). Ha gondolod, átküldöm privátban, mer a főnök nem járult hozzá, hogy kitegyük nyilvános oldalra.:D
A lényeg: szerintem minimális anyagi ráfordítással (asszem 3 órányi Silent-es próbatermi feljátszás ára) sikerült egy hallgatható demót csinálnunk, talán Neked sem ártana egy kis pénzt fordítani erre, mert a dobok nem jók.
Íme szigorúan szubjektív gondolataim/véleményem a házistúdiózásról:
1993-ben kezdtem vendéglátózni, és 1996-ra értem oda, hogy volt egy alap PC-m valami béna hangkártyával, amivel kisérletezgettem. Akkor még interenet csak a kollégiumban volt, semmi youtube meg soundcloud. A szakmai fórumok is gyerekcipőben jártak. A program valami alap cakewalk volt, ami kb. 5 hangsávot tudott egyszerre lejátszani. Semmi VST meg reverb meg kompresszor meg EQ. Lehet, hogy a progi tudta volna, de a PC-m nem vitte.
Csináltam egy 9-10 számból álló demót a zenekarommal, ahol csak a gitár meg az ének/vokál jött a PC-ből, a többi hang MIDI-n keresztül szólalt meg. Keverő valami analóg 8 sávos ketyere volt, ami a szintiket (dob is elektronikus volt) meg a PC-ből jövő hangot keverte, magnóra véve a mixet. A hangkártya nem tudott egyszerre lejátszani meg felvenni, úgyhogy az éneket meg a gitárt "vakon/süketen", takk jelre vettük fel.
A cél az volt, hogy amikor bálba/lagziba megyünk, akkor oda tudjuk adni a vendégeknek (akik nagy része ismerős, barát meg rokon volt), így otthon is tudják hallgatni a számainkat. Amikor vidékre vagy nyáron Balcsira mentünk zenélni, a kazettáink már megelőztek minket, és nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk. Az emberek hétvégen a mi kazettánkra buliztak a kertben meg a pincében, és folyton érdeklődtek, hogy van-e újabb hanganyam. Úgyhogy gyártogattuk őket.
Mai füllel hallgatva katasztrófálisak voltak ezek a felvételek. A korábban ide belinkelt amatőr demók fényévekre verik az akkori felvételeinket. De a hallgatóságnak ez baromira nem fájt, mert ők a *zenét* hallgatták, nem a *technikát*.
Továbbra is csinálok otthon felvételeket (most már csak magamnak), és az alábbi szabályokat követem:
-Cubase 6.5-öm van, hivatalos vásárolt verzió. Csak beépített plugineket használok, nem próbálom megváltani a világot mindenféle szuper analóg emulátor pluginnel. Egyrészt nem akarok belefulladni a pluginekbe, másrészt meg sajnálom rá a pénzt (lopni meg nem lopok szoftvert, öreg vagyok még hozzá). Dobra használok csak külső plugint, Toontrack Superior Drummer 2.0 - ezt is megvettem.
-A projektnek van kezdete meg vége. A végső keverésnél készítek néhány verziót, kiválasztom a legjobbat (ami *szerintem legjobb*) és többé nem nyúlok hozzá. Próbálok a korábbi hibákból tanulni, de utólag nem módosítok valamit csak azért, mert *ma jobban tudnám csinálni*.
-Vígan haszálom a plugin preseteket. Belövök egy presetet, és minimális állítgatással használom. Nem ásom bele magam az elmélet apróbetűjébe, hanem lassánként próbálom finomítani a módszereket, technikákat.
-Inkább több felvételt készítek, technikai hiányosságokkal, mint egy nagy epikus művet, amiben mindenben a tökéletességre törekszem.
Minden *nem* stúdiózásből élő zenésztársamnak üzenem: csináljátok meg a demótokat/lemezeteket vagy hívjátok bárminek, és vigyétek le a helyi kocsmába, rockklubba, bluessátorba. Kérjétek meg a tulajt, hogy tegye be, és figyeljetek a hallgatóság reakciójára. Ha a hallgatóknak nem tetszik a zene, akkor nem a technika miatt nem fog tetszeni. A zene fejlesztésére kell koncentrálnunk, a technikai tudás medig folyamatosan fog fejlődni. Gyakorlat teszi a mestert.
Fender, nagyon jó hangulatú számok, gratula hozzá.
Arionnak igaza van, a kompresszorok használata egy külön tudomány, de van sok jó preset, amik kiindulópontnak megfelelnek. Kezdetben nem hiszem, hogy a tökéletesség a cél, inkább lépésről lépésre próbálj csiszolni a hangon.
Jah, az ének hangos, a jobb gitár tetejéből is vágnék, meg hangosabb is mint a bal. Basszusgitár aljára tennék (preckó volt,mi ? :D), a lábdobot nem hallani.
Balika, nagyon szépen köszönöm a tanácsokat, de sajnos semmit nem értettem abból, amit írtál. GarageBand-ben vagyok, potikat tekergetek, életemben először. Ilyesmi segítségre gondoltam, hogy "sok a jobb gitár", "tegyél magasat a tamokra", "lábdob legyen visszhangosabb", stb. Sajnos, másképp nem értem. Iszonyat új nekem ez a cucc.
Amúgy csináltam egy másik számot. Ez jobban tetszik. Az előzőt csak kevertem, itt már a Masterrel is genyóztam kicsit...
Miért tegyek a dobokra kompresszort - Kérdezném én Fender helyében, mert, amíg ez nem tiszta, addig sokat ronthat az egészen.
Az attack time fogalmát is tisztázni kell sok más mellett, ha kompresszor használatra akarjuk rávenni az embert.
Nekem egyébként ez a nemzetközileg elterjedt tévhit, hogy ha hozzákeverem a komprimálatlan dobsávhoz a komprimáltat, akkor megmarad az eredeti dinamika - tévedésnek tűnik. Az eredeti dinamika biztos nem marad meg, max. az eredeti attackok, de ez hosszú.
Én elsőre inkább az hangszínekkel játszanék. Tudod, a szokásos lábdob:50-100 Hz körül picit emel, 400 körül vág, 2-4 khz körül emel.- ez olyan nemzetközi szabvány, aztán ettől eol lehet térni a konkrét nóta szerint. ( Próbáld meg az 55 Hz-et nagyon meredek szűrővel, ez a 440-es A alatt van 3 oktávval, jó kis zenei döngést produkál és többnyire szinkronban van a leggyakoribb hangnemekkel. )
Ok - egy pici kompresszort tegyél a dobokra (kivéve a cineket).
A cineket én meg szoktam vágni 400Hz környékén (felüláteresztő szűrő).
Tipp: A dobokat tedd be egy group-ba (nem tudom milyen progit használsz - a terminológia más lehet), és ezt a dob group-ot küldd ki pre-fader módban egy Aux vagy Fx csatornára. Ezen az Fx csatornán kompresszáld meg az egész dob group-ot (jó nagy kompresszió legyen).
Az "eredeti" dob mixhez keverj hozzá egy pici "kompresszált dobmixet". Ezzel ütősebb lesz a keverés, de nem vész el az eredeti dobdinamika.
Külön sávjaim vannak. Lábdob, lábcin, pergő alulról, pergő felülről, tam1, tam2, és két overhead.
A két overheadet kiraktam jobbra és balra. Valszeg azt hallhatod.
Első keverésnek nem rossz. A dob mintha balra lenne keverve, a pergőn és a cinen érzem leginkább.
Sávonként kevered a dobot, vagy egy stereo sávod van?
Megkevertem életemben először egy koncertfelvételünket.
Légyszi mondjatok okosakat, hogy mit kéne csinálni, vagy mit csinálok rosszul meg ilyenek. Csak annyit csináltam, hogy a sávokat egymáshoz képest huzogattam hangerőben, meg kiraktam jobbra-balra a két gitárt.
Ismét meghallgattam Metallik anyagát - nekem tetszik (még mindig).
Zenét én villamoson, héven meg melóhelyen hallgatok.
Szerintem a számok nagyon jól össze vannak rakva, jók és változatosak a témák, de mégsincs széttechnikázva.
Mindig van mit javítani, úgyhogy fel a fejjel, Metallik.
Én az egész sztereó képen húznék össze egy kicsit, főleg a dobot/cineket érzem túl szélesnek.
Olyan érzésem van, mintha a dob egy vonalban lenne a gitárokkal, vagy talán még közelebb a hallgatóhoz.
Ha ezt az anyagot elviszed egy masterhez értő haverhoz, kollégához, biztosan tud a hangzáson utólag segíteni, EQ-zni meg adni egy kis dinamikát.
Smici valóban jó arc, neki alapvetően tetszett a lemezelőzetes, bár akkor még a dobok hátrébb voltak, pont az ő javaslatára kerültek előrébb, hogy jobb legyen a mix.
Pedig ott van. ( a zenét most nem véleményezném, szeretem Smicit, rendes dűd, dolgoztam a cuccain, de mondtam neki is, pár nótájuk kivételével én nem bírom meghallgatni a Dikket :D)
ó, nem fogom emiatt modibikkel kínozni magam. a Zuhanás címűre gondolok, ha jól emlékszem a címére, ahogy már írtam lentebb. akkora hangsúlyok vannak benne rossz helyen, mint ide Kónya.
ilyen hörgős karcos énekeknél nincs igazán hangúly, ez műfaji sajátosság :)
próbáld meg pl ebben kihámozni mennyire van hangsúly az első szótagon, bizton adok 2 pirospontot ha sikerül ;)
kevés a hasznos dolog, a nagyrésze brahiból fikázós, ha mégnézed még olyanok is feltűntek itt, akik eddig nemhogy semmit nem tudtak ehhez a topikhoz érdemben hozzászólni, hanem messze elkerülték. így a klozetos fostengerből próbálom kiguberálni az érdemi infót, mint Renton az utsó bogyót a klozetból a trainspottingban :)
Nemtom miért basztatjátok metálikot, azért annyira nem szar a szand, mint ahogy itt nyomjátok neki. Én azt gondolom, hogy alapvetően nem is a szanddal van bibi, hanem a zenével, de ez már ugye szubjektív. Szerintem önerőből felvett lemezre elmegy, nyilván kiadó ez alapján nem foglalkozna azért vele... Az énekhanggal sincs semmi gond, szerintem, ehhez a zenéhez jó, inkább a szövegek gyengék. Egy tökösebb szöveggel (ami nem csak önmagáért van), jobb dalszerkezettel elmenne.
De ha a hozzaszolok ugyanazokat a gyenge pontokat jeloltek meg
Akkor nem lehet h esetleg meg kene fontolni a tanacsaikat?
Egy-ket ember tenyleg konstruktivan szolt hozza
Lehet rajuk erdemes lenne hallgatni
Hát akkor örülj neki.
Majd berakod a kész lemezt, és úgy jársz mint metallik:D
Alább borzasék felvételét tessék meghallgatni, az is home cucc miksikkel, és kurva hangulatos.
figyu, ezt pofozhatod akárhogy, meg költhetsz rá 3 millát, attól még:
- elég ergya énekes vagy
- a számok olyanok amilyenek
- a szövegek olyanok, amilyenek
- nem csak az a lényeg metálban sem, hogy hogyan szól, hanem, hogy mit játszol
Nem értem a problémádat.
Ha tetszik neked, meg a rajongóidnak, akkor légy boldog, hogy odabasztál egy soundblasterrel, meg pár vst pluginnel, komolyan, szóval nem értem mit ragozunk itt egy hete egy ilyen szintű home felvételen.
Szerintem tényleg érdemes Petya felvételeit meghallgatni, esetleg tanácsot kérni,
1 db line6 vese kvarcjátékkal olyan metál dolgokat csapott össze, gondolom 5 forintból,
hogy öröm volt hallgatni. Ja és a zene nagyon össze volt rakva neki.
Amúgy ezt a 3 milliót honnan vetted?
Nekünk 3 trackünk az ssr- ben lett keverve, de ilyenrõl szó nem volt.
Ez az amit szerintem ne erőltess, mert ez nagyon-nagyon nem igaz.
Semmi baj nem lenne a lemezetekkel, ha ezt a marhaságot, hogy milyen jól szól nem nyomatnád ennyire.
Nem szól jól. Kurva szarul szól.
Amúgy az, hogy valami jól, vagy rosszul szól (az összkép, a hangszerek a posztjukon, a hangosság, stb) az egy nyamvadt YT-os mp3-on is átjön.
És az sajna nem igaz, hogy lehet csak külön soundról és a zenéről beszélni. A kettő együtt jár. Ha egy hiperrealista festő lefest egy két méteres nagy szőrös, pattanásos, túrós faszt, az attól még nem lesz szép, csak nagyon finoman kimunkált és élethű. De ettől még nem fog tetszeni a kép, mert a témája, tartalma undorító, érdektelen, egyezik az általános iskola padjába körzővel belekarcolt faszéval. Ugyanakkor Davis Lynchtől a Radírfej az Junoszty 403-on is "szakít", de ez nem jelenti azt, hogy 16 méteres vásznon sokkal (!) nagyobb lenne az élmény.
Elhiszem, ha mondod, de én még mindig egy kicsit a hatása alatt vagyok ennek a szoftverezésnek. Teljesen nem az, amit feltételeztem róla.
Ezt a felvételt pl. kb 2 perc alatt csináltam és az egész egy sima Fender-modell, amit betekergettem oda, ahol nekem tetszett. Nem nevezném a felvételt, mint "stúdiófelvétel" persze, de akárhogy hallgatom, szerintem egy profi hangmérnök ezzel a hanggal simán tudna faszát csinálni. Vagy legalábbis, én szerintem tuti beszopnám ezt a hangot, ha egy rendes felvételről jönne vissza.
Na, mindegy. Gondolom még az elején vagyok a dolognak, és tart a lelkesedés, de ez nekem egyelőre bejön. Vagy pontosabban, nagyon nem az, amit vártam volna ettől.
maga a zeneiség elég szubjektív dolog, főleg más stílusban is eleve ostobaság volna mérlegre tenni, ahogy almát a körtével sem hasonlítunk össze, az ízlés meg ugye megint nem vita tárgya. A hang minősége már objektívebb valami, ott már lehet és van értelme beszélgetni.
az, hogy az itteni fórumozóknak nem tetszik a zeném és leszarozzák és mocskolják valamint ócsárolják, pont nem érdekel, mert van többszáz más, akit viszon szereti és ez számít.
Amiről itt tudunk beszélni, hogy milyen felvételtechniákával milyen összegből mit és HOGYAN lehet kitekerni.
magyar átlag metal zenekarok közt ez is megszólal, ha megnézem az elmúlt 20 év termését. Moby Dick, Akela, Ossian sem szól igazán jobban. Nemzetközi szinten mag amúgy is mindegy, lásd lejjebb írtam.
Itthzon csak és ikzárólag az SSR tud értékelhető minőségben felvételt és lemezt készíteni, ami már megüti a nemzetközi mércét, annak pontosan ismerem az óradíjait.
Én még vennék neki egy Spector Euro LX-et is, ne égesse már a márkát a Rebopjával (amiből szerinte jön az "igazi Spector röfögés") :D
Bár akkor már csak 1,6 miska maradna :D
Igen, és kurva zsákutca.
Berakod zenébe, és ha normális hangszerek vannak mellette, akkor azért lesz kapufa, ha meg nem, akkor azért- mondjuk olyan helyen, ahol a gitár nem olyan fontos, el tudom képzelni, de trióban nemigen.
Metalliknak szerintem ott nincs igaza, hogy az ő lemeze, meg a legdrágább hazai stúdió között vannak azért árnyalatok bőven, másrészről meg az egész arról kéne hogy szóljon, milyen kurva jól játszik egy zenekar kurva jó számokat.
Ezt a lemezt pl a dobos lakókocsijában vették föl- nem metál nem szól jól, de kurva jó, és kész:
Melléteszem gyakran. Nem vérzik el. IHM-ben még a dobszand (amin azért tényleg sok low budget cucc el tud vérezni) is "nemzetközi", sőt, sok külföldinél még jobb is :)
Ok ez mondjuk csak egy szar mp3 ....
Ez szerintem zenekarfüggő,van aki komoly stúdióban is se tud kiemelkedő cuccot készíteni. Meg ott hangulat sincs annyira, én is azért csinálom a helyszíni felvételeket inkább. Tessék itt egy szegedi zenekar, 2 nap alatt lett kész,kicsit pontatlan,de a feeling megvan, azóta szerződtette valami spanyol kiadó őket több lemezre is állítólag.
2007 óta nem létezik, de néha nosztalgiázom. Jaja, Larzzival nyomtuk pár évig, aztán szépen lassan mindenkit kibaszkodtak a zenekarból még végül nem lett belőle semmi :)
ebbe a bandába hívott még bézerkedni még bő 10 éve a Jakab Feri dobos span, aki egy akkor projektből (Force of Impact) dobbantott. Létezik még ez a banda?
értem én, de én azt gondolom, hogy egy jó lemez nem elsősorban a szandtól jó... hallgasd meg pl az első king crimsont, milyen fosul szól már. mégis a világ egyik legjobb lemeze :)