KORG EC150 digitális zongora
A kistestvér
2006. március 13.
Két hasonló modellt is piacra dobott a Korg a közelmúltban. A drágábbik típusról a sorozat első részében írtam, megfejelve egy kis elmélkedéssel a digitális zongorák fejlődéséről és a korrekt hang előállításának problémájáról, megoldásairól. A kistestvér titulus persze némileg megtévesztő, hiszen méretben nagyon hasonló instrumentumokkal van dolgunk. Ami szembetűnő változás a 350-eshez képest, az a billentyűzet fedelének a hiánya. Ez persze inkább akkor probléma, ha ritkán használjuk a hangszert, különben nincs nagyon ideje porosodni. A másik eltérés a hangszerbe szerelt szerényebb méretű erősítőrendszer és hangszórók. De lássuk a (kis)medvét!
Ha a zongorához ülünk és elkezdünk játszani, egyáltalán nem vélünk olyan különbséget felfedezni a két instrumentum hangja között, mint amit a 90 ezer forintos árkülönbség indokolhatna. Ugyanazok az erények, ugyanazok a (nem túl jelentős) hibák... A sztereó PCM minták vélhetően ugyanazok, nemcsak a zongora-, hanem az egyéb hangszínek között is. Ugyanúgy 30 darab, főleg klasszikus és jazz szerzemény hívatott bemutatni a zongora képességeit.
Természetesen rávetettem magam a legfelső oktávra, hiszen ez volt az a tartomány, amely a drágábbik típusban kívánnivalókat hagyott maga után. Érdekes módon most nem találtam annyira feltűnőnek azt a tompa, némileg műanyag jellegű hangzást, mint korábban a másik klaviatúránál ülve. Bár lehet, hogy már kissé megszokta a fülem a Korg-soundot. A mély tartományban viszont egyértelműen a 350-es a jobb, köszönhetően a nagyobb teljesítményű erősítőrendszernek és hangszóróknak. Középtartományban az EC 150-es tisztán, szépen szól, talán itt a legakusztikusabb a hangzás.
Természetesen ha a drágább modellből hiányzott, akkor itt miért is lenne hangszínszabályozó potenciométer... nagyon hasznos szolgáltatás pedig ez (ha van), hiszen egyrészt az eltérő ízlésvilág, másrészt az akusztikai körülmények, harmadrészt az előadandó mű jellege is indokolhatja, hogy a gyári hangzásba belenyúljunk saját igényeink szerint. Remélhetőleg előbb-utóbb a Korg-zongorákon is lesz ilyen.
Mivel már talán túl is hangsúlyoztuk, hogy a két zongora műszaki felépítés szempontjából szinte azonos, beszéljünk egy-két olyan apróságról, amiről legutóbb nem esett szó. Egyértelműen a zeneoktatás során vehetjük a legjobb hasznát annak, hogy párhuzamosan két sztereó fejhallgatót is csatlakoztathatunk a hangszerhez. (Bár az élelmesebbek ezt egy egyszerű fejhallgató-elosztóval is megoldanák.) A gyakorlatlan zongoristáknak lehet nagy előny a Transpose-gomb, amivel a hangmagasságot változtathatjuk félhangonként. Így akár C-dúrban kísérhetünk mondjuk egy Esz-dúrban komponált dalt is anélkül, hogy a többi zenésznek és énekesnek hozzánk kellene alkalmazkodnia. (Persze én azt mondom, inkább tanuljunk meg rendesen zongorázni, mert ez azért nagyon szakbarbár megoldás.)
Lehetőség van egy külső monó vagy sztereó hangforrás csatlakoztatására anélkül, hogy külső keverőpultot kellene igénybe venni. Na ne várjunk hatalmas hangteljesítményt, hiszen a zongora 2x25 wattos erősítője két darab 13cm átmérőjű dual-cone hangszórót hajt meg mindössze de pont ennek a viszonylag kisebb teljesítménynek köszönhető, hogy vásárláskor megspóroljuk azt a 90 forintot.
A Korg EC150-et elsősorban nem szállításra tervezték. Ennek ellenére könnyű hazavinni a boltból, hiszen testét ami tulajdonképpen egy faállvány Ikea bútorokhoz hasonlóan saját magunk állíthatjuk össze. A gépkönyv részletes leírást nyújt ehhez a művelethez, ami annyira egyszerű, hogy egy fiatalos nagymama hátrakötött félkézzel is negyedórán belül tudná hozni a szintidőt. A már összerakott szerkezet persze neméppen könnyű valamivel több, mint negyven kiló, de ez egy otthonra vagy zeneiskolába, netán vendéglátóipari vagy művelődési intézménybe szánt modellnél másodrendű szempont.
Nem beszélünk külön a hangolásokról, a metronómról és a három pedálról sem, hiszen ezekről esett már korábban szó. Befejezésül inkább arról szóljunk, hogy kinek ajánljuk a Korg EC150-et: a viszonylag kisebb teljesítmény miatt inkább az otthoni felhasználóknak és zeneiskolai tantermekbe. Nagyobb termekben is használhatjuk természetesen, de ilyenkor ajánlott külső erősítőrendszer használata. A kis Korg messzemenően ajánlható kezdőknek, akik most ismerkednek a hangokkal, most teszik meg az első lépéseket a zenésszé válás rögös útjain. És még valami: a csinos kis hangszer, ha nem használjuk, elegáns formájával dísze lehet nappalinknak... kell ennél több?
EC-150 korábbi bruttó ára: 349 000 Ft
2006. január 1-től érvényes akciós ár: 285 000 Ft
A KORG DIGITÁLIS ZONGORÁK KIPBÁLHATÓK ITT:
HANGMESTER Hangszerbolt
1093 Budapest, Közraktár utca 22/A
20/ 971 8465
Vinnay Pter
A cikkhez kapcsolódó anyagok: Három új processzor a Korgtól elektromos, akusztikus és basszusgitárra A Korg bemutatja a microX szintetizátort Korg Legacy Collection Digital Edition KORG X50 szintetizátor - Újdonság a 2006-os NAMM-on KORG TR 88 Workstation - Újdonság a 2006-os NAMM show-n Korg EC350 digitális zongora Korg PX4D Korg AX10G KORG AX3000G kontra GT-8 Korg effektek képekkel, árakkal... A Korg cég hivatalos honlapja
|