LINE6: Vetta II erősítők
2005. augusztus 26.
Nyitógondolatként előre bocsátom, hogy mindig is vonzottak a hangszerekkel , erősítőkkel valamint effektekkel kapcsolatos forradalmi újítások, szóval nem tartozom azok közé a gitárosok közé, akik elvetik még a lehetőségét is annak, hogy valami, amit napjaink már szinte UFO technológiával dolgozó tervezőmérnökei találtak ki, ugyanolyan, neaggyisten még akár jobb is lehet, mint azok a gitárok, erősítők, amiket már Bem Apó idejében is nagy sikerrel használt a gitáros társadalom! Mielőtt találkoztam volna a Line6 cég jelenlegi csúcsmodelljét képező Vetta II erősítővel már elég átfogó tapasztalataim voltak a virtuális modellező technológiákat alkalmazó motyókkal, hiszen több éven át használtam egy másik ebben a dologban nevesnek számító gyártó termékét és tisztában voltam az előnyeivel és természetesen a hátrányaival is. Elfogadtam, hogy a sokoldalú felhasználhatóság, a szolgáltatások sokszínűsége többet nyom a latban, mint azok a pici hiányosságok, amik az egyes erősítőmodellek valósághű hangzásában mutatkoznak.
Azt hittem, hogy a technika jelenlegi fejlettségi fokán ez természetes, így is nagy eredmény ,hogy majdnem igazi a hangzás!
Mondom ,ezt hittem, amíg egy szerencsés véletlen folytán nem találkoztam a Line6 Vetta II típusú gitárerősítőjével és azzal a nagyon kellemes meglepetéssel, hogy nincs több kompromisszum!
Lássuk tehát, miről is van szó!
Először is teljesen igaz, sőt még talán túl szerény is a szlogen :"More Than Just An Amplifier"
Valójában egy olyan berendezésről beszélünk, ami magában foglalja az összes olyan láncszemet, ami egy bármilyen stílusú, a rock ,pop, jazz, akusztikus gitározás bármely korszakában valaha megszólalt ,gitárhangzásához szükséges, mind stúdió, mind élő körülmények között.
Nem fogok túlzott technikai leírásba bonyolódni , inkább a felhasználó szemszögéből mutatom be a cuccot.
Az alapsound kialakításához 74 féle erősítőmodell áll rendelkezésre, ebből 29 a cég mérnökei által egyénire tervezett, saját fantázianévvel ellátott, saját karakterű, a többi pedig a gitárerősítő gyártás kezdeti korszakától napjainkig megjelent szinte összes jelentős konkrét típus modellezett változata. Kilencféle Fender, tizenkét féle Marshall ,a 65-ös JTM 45-től a 2003 -ban megjelent JCM2000-ig, ENGL, Diezel ,Mesa modellek, pl :Dual és Triple Rectifier, Peavey5150 II modell (VanHalen signature),Soldano SLO, Matchless, Bogner Extacy és Ubershall ,Vox AC30 Topboost (á la Brian May),Roland JC-120, de akad olyan kuriózum is mint például a Supro 6x9 S6616, amivel Jimmy Page játszotta fel az első két Led Zeppelin lemezt.
Elég szép arzenál ,ugye! Akkor még nem beszéltünk arról, hogy 28 féle konkrét hangfalmodellből választhatunk, ami hihetetlen mérvű variációs lehetőséget kínál ,hiszen bármely erősítőmodellt kombinálhatjuk bármely hangfallal és tehetjük ezt külön- külön a sztereó jobb és baloldalán függetlenül egymástól, ezáltal olyan, mintha két különböző erősítővel, tehát két akár homlokegyenest ellenkező karakterű sounddal játszanánk egyszerre. Ezeket a panorámában tetszőleges helyre tehetjük ,ízlés szerint. Természetesen gondoltak a tervezők az akusztikus gitárosokra is, hiszen háromféle akusztikus erősítő is helyet kapott a modellek között.
Mindez nagyon szép, de az egyes erősítők hangzásának hitelessége nélkül, csak első hallásra jól hangzó szolgáltatáshalmaz lenne! Itt jön azonban az igazi meglepetés!Minden modellt kipróbáltam különböző, az adott erősítőhöz leginkább illő gitárokkal és bátran mondhatom a hangzások abszolút hitelességéhez nem fér kétség. Nem tudom ,hogy csinálják, igazából a mi szempontunkból nem is fontos, de minden sound meghökkentően igazi, az összes modell teljesen hitelesen viselkedik a potik állítgatásakor, a gitár hangerő és hangszín potijának különböző beállításakor teljesen az eredeti erősítők jellemzőit produkálja.
Tegyük fel, kiválasztottuk az épp szükséges modellt!
Módunkban áll 3 általunk kiválasztott effekt pedált ( stompbox) az erősítő elé tetszőleges sorrendben odatenni, itt is létező bevált modellek közül választhatunk , torzítók, kompresszorok ,modulációs effektek állnak rendelkezésünkre, melyek ugyanolyan igazi hatásokat produkálnak, mint ahogy azt az erősítőmodellek teszik.
Van itt Arbiter Fuzz Face (á la Hendrix) , Electro-Harmonix Big Muff, Ibanez TS808 Tube Screamer ( Steve Ray Vaughan, Mike Landau, stb). ProCo Rat ( Brian May, Slash), Boss MT2 Metal Zone, analóg chorus-ok, phaser-ek, delay-ek, még a régi szalagos visszhangosítók modelljei is szerepelnek a palettán! Különböző analóg synthesizerekből is választhatunk, ezek monofónikusak , mint a régi Moog, ARP, stb. szintik, viszont szólóhangszerként, vagy speciális effektként kiválóan használhatók. Itt az a tapasztalatom, hogy a nyakpickuppal használhatók igazán jól.
Természetesen nagy tárháza van az úgynevezett post effekteknek is , amik ugyebár az erősítő után helyezkednek el a láncban.
Kiváló, stúdió minőségű kompresszorok ( külön-külön mindkét oldalra!) Delay-ek , zengetők , modulációs effektek( chorus, flanger, phaser,stb) közül választhatunk , tetszés szerint tehetjük ezeket sorba, vagy párhuzamosan, tetszőleges sorrendben egymás után, ízlés szerint alakítva egyéni hangzásunkat. Engedjétek meg, hogy ne írjam le az egész gépkönyvet, elég annyi, hogy nincs az- az akusztikai érzet, amit nem tudnánk előállítani tökéletes stúdió minőségben.
Majdnem elfelejtettem említeni egy szinte egyedülálló lehetőséget!
Az úgynevezett Double Tracker funkciót használva élő koncerten is elő lehet állítani azt a hatást, amit stúdióban úgy érünk el, hogy két csatornára felvesszük pl. ugyanazt a kíséretszólamot, s a keveréskor ezt szétpanorámázva sokkal vastagabb soundot, picit mozgalmasabb sztereó hatást kapunk, ami abból adódik, hogy nem lehet teljesen egyformán, kétszer ugyanúgy eljátszani valamit, hiszen nem vagyunk gépek .A Double Tracker segítségével általunk meghatározott paraméterek szerint megduplázódhatunk a színpadon is , nem kell tehát élőben lemondanunk erről a nagyon hatásos trükkről !
Ha akarjuk mikrofonozhatjuk bulin a motyót, de olyan tökéletes speaker szimuláció van a kimeneten, ami magában foglal háromféle jellemző mikrofon modellt is ( Shure SM57 , Sennheiser MD 421 ,Neumann U-67) ,s ezek olyan hitelesen szólalnak meg vonalból, hogy nem sok értelme van bíbelődni a mikrofonozással. Már több ízben használtam koncerten és stúdióban is vonalból és teljesen elégedett voltam az eredménnyel.
Mindenféle bemeneti és kimeneti lehetőségek vannak a Vettán analóg és digitális , valamint külön bemenet a Line6 Variax gitárhoz, ami szintén megér egy külön ismertetést .
Nagyon praktikus például, hogy stúdióban felvétel közben nyugodtan játszhatunk bármilyen nekünk tetsző sounddal, mert a digitális kimeneten a felvevőegység felé el tudjuk küldeni csak a natúr gitárjelet is, és a keveréskor ezt visszaküldve a digitális inputon ,ha szükséges teljesen újraépíthetjük hangzásunkat.
A Vetta II kezelése és programozása nagyon egyszerű, a kapcsolók , potik , egyéb kezelőszervek, jól áttekinthetően , könnyen értelmezhetően helyezkednek el, látszik, hogy az egyik fő szempont a nagyon felhasználóbarát kialakítás volt, mind a külső, mind a belső kezelés tekintetében.
Itt említeném az egyetlen negatív tapasztalatomat is , ami csak a fej esetében jelentkezett a kezelőszervek függőleges elhelyezése miatt.(A combón mindez fölül, vízszintesen található).
Ha a fej a hangfalon helyezkedett el, akkor a "Master Level" poti , mivel hihetetlenül finoman, könnyen forog, a rázkódástól elmozdult , eltekeredett valamilyen irányba, szóval változott a hangerő.
Ezen azonban könnyen lehetett segíteni ,egy a poti forgatógombja alá helyezett kis kör alakú filc alátéttel, ami szorosabbá tette a poti mozgását.Nem lehet minden tökéletes ha..ha..!
Összegzésképpen annyit mondhatok, eddigi pályafutásom legjobb cuccát mondhatom a magaménak, ami minden helyzetben ,stúdióban, koncerten maradéktalanul kiszolgál, és nagy örömet okoz játék közben, s azt mindannyian tudjuk, hogy szárnyakat ad az embernek, ha jól érzi magát a soundjával.
Szerz: Alapi Istvn
A cikkhez kapcsolódó anyagok: LINE6 Vetta2 széria modelljei magyar nyelvű leírással, árakkal, képekkel... A LINE6 hivatalos nemzetközi weboldala... Alapi István weboldala... Gitárerősítők képpel, árral... Line6 erősítők Line 6 effektek ingyenes fejesztése
|