TESZT: Marshall JVM erősítő saját szemmel - III.rész
Szubjektív teszt
2008. február 01.
Az előlapon található potméterek közül a bal oldali fölső kettő a 2 master volume. Kezelőszervek
Az előlapon található potméterek közül a bal oldali fölső kettő a 2 master volume. Itt 2 külön hangerő-beállítást lehet beállítani (a 2 poti alatt található egy gomb amivel midi vagy lábkapcsoló nélkül lehet a 2 beállítás között választani, a 2 módot egy piros led különbözteti meg ami a kapcsolóba van integrálva.) A tervező szerint ez elsősorban arra való, hogy az erősítő egyetlen üzemmódjának hangerejét (Clean-green) ahol a volume potméter a csatornán ki van kötve, a többi 11-hez lehessen igazítani hangerőben.
A korábbi Marshall-okhoz képest a master volume egész jól működik, ami azt jelenti, hogy nem kezd el az erősítő a tízes skálából 1,5 állásnál ordítani és az 5-ös után pedig már nem is csinál semmit, hanem jól kezelhető vele a hangerő, jól reagál a módosításra is.
Mind a 4 erősítő csatornán található 5 poti, amelyek balról jobbra volume, bass, middle, terble, gain és egy kis kapcsoló amivel a csatornán belül az üzemmódot lehet választani. Az aktuális üzemmódot a kapcsolóba integrált 3 színű led jelzi.
Tiszta csatorna
Az egész tiszta csatorna megoldása eléggé szokatlan a korábbi Marshall előfok tervezési szempontokból. A klasszikus Marshall megoldás szerint a tone-stack (ahol a hangszín potik állása módosítja a hangot) a fő gain-stage (ahol az előfok erősítés végleges paramétereit megkapja) után van, de itt a jobb tiszta hang érdekében ezt megfordították.
Mit is jelent ez?
Ezzel a megoldással az alap bemenő jelet lehet a potméterekkel módosítani, nem pedig a már véglegesen erősített jelet módosítjuk. Ezt kb. Úgy kell elképzelni mintha a gitár hangját még azelőtt módosítanánk mielőtt a pickup felvenné a hangot. Ennek megfelelően a tiszta csatorna potméterei kicsit másképp működnek, mint a többi csatorna esetében. Ez főleg a piros módra igaz, ahol ha nagy gain mennyiséget alkalmazunk úgy tűnhet, hogy a hangszín potik semmit sem változnak a hangon akárhová is tekergetjük őket. Ez azért van mert a torzítás már a tone-stage után jön létre és így a torzított jel jellemzőit már nem tudjuk módosítani.
Zöld Csak az első cső első triódáját használja és a korábbi Marshall modellek közül talán a legtisztább tiszta hang jellemzi. Szintén érdekes megoldás, hogy a lehető legtisztább jel érdekében a volume poti itt nem működik (így kimarad egy gain stage a jelből), a gain potméterrel és a master volume-al lehet a hangerőt szabályozni. Kellemes hang, ugyan nem Fenderesen tiszta de szépen szól és még egész magas hangerőn sem torzul (innentől ezt headroom néven fogom emlegetni) ha mégis akkor az jól érzékelhető és kezelhető.
Sárga Itt bekapcsolódik egy extra gain stage, karakteresebb, jót tesz az extra gain stage. Itt már kisebb a headroom de cserébe komplexebb a hang. De még mindig elég dinamikus.
Piros Egy újabb gain-stage kapcsolódik be a jelbe A zöld és sárgához képest nagyobb gain ugrás, inkább már crunch, de kellemes klasszikus Marshall. Feltekert gain esetében már torzított csatorna, de igazából fölösleges túl nagy gain-t adni rá mert van 6 másik torzított üzemmód. Itt már elég jellegzetesen kompresszált Marshall sound-ot kapunk.
Crunch csatorna
Innentől kezdve már a klasszikus gain + gain + tone-stack felállással találkozunk az előfokban. Érdekes, hogy a tiszta csatorna piros üzemmódja nagyobb gain-el rendelkezik mint a crunch zöld csatija és ez így van az összes többi esetében is az előző csatorna piros üzemmódja nagyobb gain-el rendelkezik mint a következő csatorna zöldje.
Zöld - Ez lehetne az átmenet a tiszta csati zöld és sárga üzemmódja között. Kicsit száraz. Elméletileg ez lenne a JTM45/Plexi hang. De nem olyan. Jellegében hasonló de az csak kitekert végfok esetében jön meg, ettől függetlenül használható. Kellemes light cruch karakter.
Sárga Itt is bejön egy extra gain stage és ez már normális hangerőn emlékeztet egy korai JCM800-ra, de mégsem az. Klasszikus 60-70-es évek rock hangzása. A tervező szerint ez lenne a JCM800-hoz a legközelebb.
Piros - Megint nagy ugrás gain-ben, de a jellege marad, jó zsíros sound. Ez már nem nagyon emlékeztet cruch csatornára inkább torzított szóló hangszín, mindenesetre vintage jellegű hang semmiképp nem modern. Elméletileg ennek egy moddolt JCM800-as hangnak kellene lennie. Gain az van, az biztos.
OD1 csatorna
Zöld - Hasonlít a cruch piros módhoz, de a torzítás szövete egy picit más kicsit szárazabb kopogósabb, mégis ez inkább crunch mint torzított csatorna.
Sárga - Nagyobb gain, még komplexebb torzítás, 80-as évek rock hangzása. Nagyon jól használható hang, igazi Marshall.
Piros - Újabb ugrás gain-ben, hasonló az előzőhöz szigorúan szólóhoz használható hangszín, ritmushoz túl kusza. (Itt már rendesen fúj az erőlködő. Ha a gain 12 óra fölött van egy nagy jelű humbuckernél, azonnal feedback-el. Nekem olyan 11 óra körül volt jó) A sárga módban is lehet feedback-et produkálni, de itt szinte azonnal megjelenik. Igazából itt már túl sok is a gain.
OD2 csatorna
Ennél a csatornánál a tone-stack egy picit módosítva lett a közép poti 650Hz helyett 500Hz környékén működik. Ez lenne a modern csatorna. Jellegében hasonló mint az előző 3 de több a gain. Itt a piros csatornán a feedback már nagyon zavaró.
A bal oldali alsó 2 potival a végfok magas és mély (presence/resonance) tartományát lehet módosítani. Nekem elsősorban a különböző ládákban lévő különböző hangszórók okozta hangzás eltérés módosítására kellettek. Had jegyezzem meg, minden erősítőnek van egy alap karaktere, amin jól szól. Ha valaki Mesa soundot-akar Marshall-ból az nem nagyon fog menni, vagy nagyon rosszul fog szólni. Ezek a végfok módosító potméterek elsősorban arra valók, hogy az esetlegesen megváltozott körülményekhez (láda, helység, akusztika) lehessen igazítani az erősítőt, nem pedig arra, hogy más erősítőt próbáljunk gyúrni belőle.
A mellettük lévő 4 potival lehet szabályozni a reverb/zengetés mennyiségét az eredeti jelhez képest csatornánként. A reverb digitális és meglepően jól szól. Nem lehet különböző reverb típusokat választani és egyéb paramétereket állítani, viszont párhuzamosan működik, ami azt jelenti, hogy nem kerül analóg-digitális és digitális- átalakításra a teljes jel, ami jobb eredeti hangkarakter tartást jelent. Ez is cső pufferelt.
A potik között lévő kapcsolóval lehet ki/bekapcsolni amit a kapcsolóba integrált led jelez.
További 2 kapcsoló található még az előlapon. Az egyik az effekt loop ki/be kapcsoló a másik a midi/lábkapcsoló tanító.
Az utolsó üzemmódonkénti beállításokat megjegyzi az erősítő és ha visszakapcsolunk egy korábbi üzemmódba akkor az ott beállított opciókat fogja újra érvényesíteni.
Az új Marshall JVM erősítő kipróbálható és megvásárolható a HANGMESTER.HU Hangszerboltban: 1093 Budapest, Közraktár u. 22/A! Várjuk hívásod! Telefon: 20/ 971 8465
Szakly Zoltn
A cikkhez kapcsolódó anyagok: Marshall erősítők képekkel, Marshall erősítők árakkal... Marshall JVM erősítő képekkel, Marshall JVM erősítő árakkal...
|