A Midas XL8 a Led Zeppelin Reunion koncert
2009. május 25.
Tizenkilenc évvel az utolsó fellépésük után a Led Zeppelin három még élő tagja, kiegészülve Jonh Bohnam fiával Jasonnal, a 02 Arena színpadára lépett, hogy hálakoncertet adjon Ahmet Ertegun, az utolsó lemezkiadójuk főnökének tiszteletére, aki 1968-ban az Atlantic Recordshoz szerződtette őket. A technológia jócskán fejlődött azóta, hogy Robert Plant, Jimmy Page és John Paul Jones triója 1988-ban az Atlantic 40 éves évfordulóján játszott, és csak a legjobb felszerelés volt méltó ahhoz, hogy újjáteremtse a zenekar legendás soundját, amely az évek múlásával mit sem fakult. Ennek érdekében frontkeverőként a Britannia Row által biztosított Midas XL8 Performance Systemet használták két hangmérnökkel. Big Mick Huhges a zenekart keverte Jimmy Page gitár, John Paul Jones basszusgitár, Jason Bonham dob - míg Roy Williams, Robert Plant hangmérnöke az énekes szárnyaló hangját kezelte.
Az elhatározás, hogy az XL8-at használják azután született, hogy Page a Metallica nyári Wembley-beli buliján hallotta szólni. Ezt követően felkereste a Midas gyárat, hogy lássa és hallja az XL8-at, ez garantálta az XL8 helyét a riderben.
Williams csaknem egy évtizede dolgozik Robert Plant keverő-hangmérnökeként. Mindig is kedveltem a Midast, és az átállás az analógról nem volt olyan nehéz, mint ahogyan számítottam rá, felhasználóbarátnak találtam az XL8-at különösen hogy hozzájutottam az EQ-hoz, amit egyébként kereshettem volna. Még mielőtt a próbák elkezdődtek tudtam, hogy két hangmérnök fogja keverni a műsort, az egyik a zenekarra figyel, a másik Robert énekhangjára és effektjeire koncentrál. Nem a legegyszerűbb dolog: két hangmérnök, két pár fül, és két egó. Mickkel több mint harminc éve ismerjük egymást és mindketten a fekete város-ból valók vagyunk, ami sokat segített. Az XL8 lehetővé tette, hogy csak a saját dolgommal foglalkozzak, az énekmikrofonnal és a nyolc effekttel, hagyva hogy Mick megteremtse saját világát, anélkül hogy útban lettünk volna egymásnak. Nem folyt vér, szitkozódtunk ugyan, de ennél fontosabb, hogy még mindig barátok vagyunk.
Big Mick - aki a Metallica európai turnéján már próbára tette az XL8-at - keverte a zenekart.
Úgy éreztük, hogy az XL8 határtalan lehetőségeket biztosít. Szép munka volt, dacára annak, hogy több mint 70 bemeneti csatornát használtunk. Ha ugyanezt analóg pulttal csináltuk volna, csak két keverőn fértünk volna el.
A keverő működése nagyon egyszerűvé tette, hogy megosszuk a munkaterületet Roy és én közöttem. A lehetőség, hogy a keverő végét B-zónává alakítsuk, aztán behívjunk egy POP csoportot Robert hangjával és effektjeivel a B-zónába azt jelentette, hogy Roy saját szekciót kapott. Ez a megoldás megengedte, hogy a fennmaradó két zónán és a VCA (Variable Control Association) szekción keverjem a zenekart. Az a/b fejhallgató utak felbecsülhetetlenül értékesek voltak, ugyanis amíg én az egyiken dolgoztam, Roy tudta a másikat használni. És mint korábban, mikor a Metallica turnén először dolgoztam rajta, a tiszta hangzás és sztereo tér minősége megkérdőjelezhetetlen volt.
A sorozatgyártás előtt álló Klark Teknik DN9696 nagyfelbontású harddisk felvevő is kéznél volt a próbák alatt, lehetővé téve a hangmérnököknek a virtuális hangbeállás-t, használva az élő felvétel hangját és effektjeit, minden dalhoz külön behívható automatikus beállításokat létrehozva.
A főpróbákon a zenekar kétszer ment végig a műsoron, és ez szintén rögzítésre került a DN9696-on a keverés későbbi finomításának céljára, valamint a világítás és videofelvétel beállításaihoz. A zenekar ezután a nézők szemszögéből nézhette végig az egész műsort és értékelhette saját teljesítményét. A DN9696 által biztosított extra kapacitás egy ilyen kaliberű élő koncert esetében felbecsülhetetlen.
A zenekar monitor igényeit színpadon egy Midas Heritage 3000 keverő biztosította Dee Miller irányítása alatt.
A Led Zeppelin eredeti tagjai utoljára Berlinben játszottak 1980 júliusában, két hónappal azelőtt, hogy John Bonham meghalt. Page, Plant és Jones öt évvel később a Live Aid-en lépett fel, valamint az Atlantic Records 1988-as koncertjén, ezenkívül az 1990-es évek során Page és Plant élőben játszott együtt. A koncert bevételével az Ertegun nevével fémjelzett ösztöndíjat támogatják Angliában, az Egyesült Államokban valamint Ertegun szülőhazájában, Törökországban.
Már rendelhető a HANGMESTER.HU Hangszerboltban:
1093 Budapest, Közraktár u. 22/A - 0620 971 8465 !
HANGMESTER.HU
A cikkhez kapcsolódó anyagok: A Midas XL8 emelte az Aerosmith turné színvonalát MIDAS XL8 keverőrendszer A WE Audio cég újabb MIDAS pulttal... Allen & Heath GL-2800M keverőpult Allen&Heath ZED-14 kompakt USB Audioval ellátott keverőpult AZ ALLEN&HEATH ÚJ KOMPAKT MONITORKEVERŐT MUTATOTT BE A Beyerdinamic bemutatja a Headzone hordozható Surround keverő rendszert A Mackie bemutatja a TT System 32 komplett digitális keverőrendszerét A Mackie bemutatja a VLZ-3 széria kompakt keverőit - Újdonság a 2007 téli NAMM Show-n! MusicMesse 2007 - Edirol M-10DX 10-CSATORNÁS DIGITÁLIS KEVERŐ Edirol M-10MX 10-CSATORNÁS, ELEMRŐL IS MŰKÖDTETHETŐ KEVERŐ a 2007-es téli NAMM Show-n Edirol M-16DX 16-CSATORNÁS DIGITÁLIS KEVERŐ a téli NAMM-Show-n A Yamaha bemutatja az MG102C, és MG82CX keverőit
|