INTERJÚ - LUKÁCS PETA, A LEGENDÁS BIKINI GITÁROS MASTERELTE AZ ÚJ VILLON TRIÓ LEMEZT IS
Lukács Peta és a házi stúdió
2011. október 19.
Hogy Lukács Peta virtuóz gitáros, s hogy a honiak közül az egyik legkeresettebb, már évek óta nem hír.
A HANGMESTER.HU FÓRUM-on évek óta működtetett saját topic-jában rendszeresen megosztott videók alapján köztudott, hogy saját házi stúdiójában aktívan dolgozik, ám az utóbbi időben minden jel szerint nagyobb elánnal teszi ezt. A lemez munkálatai közben ennek okáról faggattuk Petát.
Mi adta a kezdő lökést, hogy "bérstúdiózással foglalkozz" keresett session zenészként?
Lukács Peta: Valójában nem foglalkozom a szó szoros értelmében vett bérsttúdiózással, de erre később még kitérek. A kezdő lökést két dolog adta. Az egyik az, hogy amióta zenélek, azóta foglalkoztat a zene megszólalása (szép magyar szóval a sound :-)), illetve annak technikai háttere is. A másik a kényszer volt. Egész egyszerűen nagyon nem tetszett az, ahogy a magyar lemezek szóltak. Ami azonban a legbosszantóbb volt, az az, amit az én gitárhangommal csináltak olykor. Pedig meggyőződésem, hogy egyáltalán nem nehéz jó gitárfelvételt készíteni. Még egy vesszőparipám van, ez pedig a dob. Na ezen vérzett el a legtöbb lemez.
Nem érzed kudarcnak, hogy profi zenészként a gitározás mellett mások anyagainak keverésével kell pénzt keresned?
Lukács Peta: Egyrészt azért nem érzem kudarcnak, mert mint említettem, ez is gyerekkorom óta érdekel. Másrészt pedig -eddig legalább is- nem vállaltam bárkinek efféle munkát. Évekig kizárólag olyan lemezeken kontárkodtam, amiken én magam is játszottam. Aztán ez a kör kibővült olyan zenészek felvételeire, akikkel jóban vagyok, és akik kifejezetten kérték, hogy segítsek nekik. Ilyen munka volt pl. a Juhász Gábor Trió "Fények" című lemeze, vagy a Kaltenecker Trió "Shantansz" albuma és legutóbb a Roy és Ádám Trió "Küldözési Mánia" cd-je. (Jé, eddig fel se tűnt, hogy mindegyik trió volt...)
Hangtechnikus iskolákban, vagy autodidakta módon tanultad meg ezen szakma rejtelmeit?
Lukács Peta: Nem tanultam iskolában (ilyen jellegű képzés nem régóta van Magyarországon), de nagyon sokat köszönhetek egy általam igen nagyra tartott hangmérnöknek, Lakatos Gábornak, aki rengeteg fontos információt osztott meg velem, és aki olyan trükköket, módszereket tanított, amiket kevesen ismernek, használnak itthon.
A novemberben megjelenő új VILLON TRIÓ lemezt is Te masterelted. Nem okozott problémát, hogy a saját zenekaraidtól eltérő stílusú zenei anyagon kellett dolgoznod?
Lukács Peta: Nagyon sok féle zenét hallgatok. A klasszikus zenétől a popzenén és a jazzen át a legdurvább metálig, szinte mindent. Ilyen módon nagyjából képben vagyok, hogy mik az elvárások a különböző műfajoknál. Persze véletlenül sem merném azt állítani, hogy bármilyen stílusú anyagot tökéletesre tudnék keverni, de igazából szeretem is az efféle kihívásokat. Ugyanazt gondolom, mint a gitározással kapcsolatban (abban sem vagyok otthon minden műfajban); nyitottnak kell lenni, mert mindig sokat lehet tanulni az olyan zenékből, amiket addig nem ismertünk.
Vállalsz a továbbiakban is hasonló munkát? Bárki kereshet, vagy válogatsz a felkérések között?
Lukács Peta: Ha van időm, akkor vállalok efféle munkákat. Azt gondolom, hogy az keressen, aki hallotta már az eddigi munkáimat. Nyilván én is sokat tanultam (változtam) az elmúlt évek alatt, tehát az utóbbi lemezek a mérvadók igazán.
Vannak olyan etalon lemezek, melyek megszólalása kiindulási pont egy új munkánál?
Lukács Peta: Vannak lemezek, amiket én etalonnak tartok, de azt azért tudni kell, hogy ez is ízlés (és olykor a trendek) dolga. Ha másoknak dolgozom, szoktam kérni tőlük, hogy hozzanak olyan lemezt, amit ők tartanak mérvadónak. Saját munkáknál nyilván a saját kedvenceimet helyezem előtérbe, de nem szeretek (nem is lehet) másolni, utánozni. Néhány példa, amik nálam etalonok szólásban: Korn - Untouchables, Madonna - Music, Tribal Tech - Rocket Science stb.
Vannak olyan munkafolyamatok, amiket nem lehet megoldani egy átlagos mai házi stúdióban?
Lukács Peta: Természetesen vannak. Főleg a felvételi oldalon. Logikus, hogy élő dobot pl. nem lehet felvenni a hatodikon a hálószobában. Ha azonban kifejezetten az utómunkálatokra gondolunk, akkor egész más a helyzet. Nyilván a komoly vasakkal rendelkező stúdiók mindig más kategóriát fognak képviselni, de ma már szinte bárki hozzáférhet a kiváló minőségű digitális technológia eszközeihez. Ez viszont önmagában kevés. Olyan, mint ha bárki vásárolhatna fillérekért orvosi szikét, műtőasztalt, szívmonitort stb., és azt kérdeznénk: "Minek orvoshoz menni? Nekem is van egy komplett műtőm a nappaliban. Gyere csak nagyi, feküdj ide! Tudom, hol a szíved, meg a tüdőd, mondd, hol fáj, és én meggyógyítalak!" Komolyra fordítva a szót, nem az a legfontosabb, hogy milyen stúdióban dolgozunk, hanem az, hogy ki ül a valós, vagy virtuális keverőpult mögött.
Saját zenekaraid munkáit is Te magad kevered?
Lukács Peta: Van amit igen, van amit megosztva. Például a Bikini lemezeken Németh Lojzival közösen dolgozunk.
Mi az, amit még nem kaptál meg a zenei pályától, pedig szükséged lenne rá?
Lukács Peta: Hehe. Sok minden. Erre a kérdésre most tudnék nagyon hosszan is válaszolni, de nem akarok. Röviden, ami talán a legjobban hiányzik, az a hosszú távú anyagi biztonság, de ezzel azt hiszem, nem vagyok egyedül...
HANGMESTER.HU
A cikkhez kapcsolódó anyagok: LUKÁCS PETA FÓRUM-a a HANGMESTER.HU oldalon LUKÁCS PETA Honlapja (www.lukacspeta.hu) VILLON TRIÓ a facebook-on (facebook.com/villontrio)
|