Nélkülözhetetlen PRO6 a wormsi katedrálisban
2014. január 11.
Jörg Grünsfelder német hangmérnök Midas PRO6 live audio rendszert használt a Jud Süß Dolby 5.1-es hangzású előadásán Wormsban, Németország egyik legnagyobb színházi produkciójában.
A június és július folyamán zajló eseményeket minden este 2000 néző látogatta. Az összes hang- és fényberendezést, beleértve a PRO6-ot a német Medienpark Vision kölcsönző cég biztosította.
A szabadtéri előadás, amely a wormsi katedrális tövében felállított színpadon zajlott, egy herceg és tanácsadója, Jud Süß közötti szoros barátságot meséli el a szerelemmel, gyűlölettel, előítéletekkel, árulással és példa nélkül álló bírósági botránnyal átszőtt drámában.
„Midas pultot használtam a hangja és zseniális crossfade szolgáltatása miatt, amely lehetővé tette egyszerű teljes crossfade létrehozását, valamint összetett crossfade alkalmazását az egyedülálló crossfade csoportokkal”- mondta Grünsfelder. „A PRO6 az egyetlen pult, amely valósághű hangzást képes biztosítani egy ilyen high-end produkcióhoz. Úgy szól, mint egy analóg keverő, de tud minden digitális szolgáltatást, amelyet az előadás igényelt.”
A produkcióban 56 bemeneti csatornát használtak, ebből 32-t a szereplők vezeték nélküli mikrofonjai foglaltak el, 17 csatorna állt az együttes rendelkezésére, 7 csatorna a zongorából, hegedűből nagybőgőből, ütőhangszerekből, gitárokból és rézfúvósokból álló zenekaré volt, hetet pedig a QLab-hoz használtak: hatot az 5.1-es surround hanghoz, egyet pedig a TTA Soundtracker mozgásokhoz. Az auxok a belső effekteknek voltak fenntartva: három DN780 zengetőnek és egy sztereó visszhangnak. Külső effektet nem használtak a produkcióhoz. „Szeretek a beépített DN780 zengetővel dolgozni” – mondta Grünsfelder. „Több presetet is létrehoztam, hosszú, dús teremhangzásokat és rövid lecsengésű szobaakusztikát. Minden jelenet saját zengető, vagy visszhang jelleget igényelt. A scene-ek váltásával a hangzás is azonnal megváltozott, nem volt szükség hosszú betöltési időre.”
Grünsfelder a PRO6 VCA csoportjait használta a legfontosabb csatornákhoz, vagyis a női szereplőkhöz, férfi szereplőkhöz, hangszerekhez, stb. A POPulation csoportokat szintén alkalmazta, ezzel az összes szereplőt együtt kezelte a jelenetekben. „Az Automate Paging lehetőséget használva fantasztikus volt, ahogy a szükséges VCA és POP csoportok a scene-ek előhívásával rögtön a kezem ügyébe kerültek” – mondta. „Ez a szolgáltatás az egész pultot automatizálta.”
Grünsfelder nagyon megbízott a PRO6 automatikájában. „250 snapshotot használtam az előadáson, ezek teljesen automatizálva voltak és a PRO6 offline editor használatával már a próbák megkezdése előtt be tudtam programozni őket” – mesélte. „Időnként egyszerre 24 vezeték nélküli mikrofon élt. A PRO6 a legújabb Stagetracker rendszert is kezeli, ezzel 32 mikrofont lehet működtetni a színpadon GPS címkék segítségével. A Stagetracker (www.tta-sound.com) azt az érzetet kelti, mintha a kihangosított ének egyenesen a színész irányából jönne. Bizton kijelenthetem, a PRO6-om olyan, mint egy robot! Minden tolópotméter, aux send és return működött az előadások alatt, minden este.”
Az 5.1-es PA rendszer alapja egy bal/jobb oldali hangfal array volt három közeltéri csoporttal (bal, közép, jobb). Grünsfelder hangsugárzókat helyezett el a közönség körül a surround hangeffektekhez, zengetőkhöz, visszhangokhoz.
„A kevert anyagban 120 MIDI eseményt programoztam a hangeffektekhez és a zenéhez” – mondta. „A PRO6 mint MIDI master működött, ez vezérelte a QLab-et.”
Dr. Dieter Wedel, az előadás rendezője szintén elismerően szólt a hangminőségéről, amelyet a PRO6 tett lehetővé. „A valaha volt legjobb hangzás!” – mondta a rendező. „Nem találok megfelelőbb szavakat rá.”
Grünsfelder, az 5.1-es előadás létrehozója így folytatta: „A műsor során úgy érezni, mintha egy valóságos moziban lennénk. A közönség pontosan a zenekar, az előadás, vagy a hangeffektek közepén ül, ezért a hangminőségnek van a legfontosabb szerepe. Ez a Midas.”
HANGMESTER.HU
A cikkhez kapcsolódó anyagok: Midas PRO9 csúcsra járatva Dolly Parton két Midas PRO rendszerrel turnézik Alex Cooper (Midas/Klark Teknik) Gottelier díja A Midas XL8 a Led Zeppelin Reunion koncert A Midas XL8 emelte az Aerosmith turné színvonalát MIDAS XL8 keverőrendszer A WE Audio cég újabb MIDAS pulttal...
|