Kings of Leon és a Midas XL8
2014. január 31.
A 2010-es év mozgalmas volt a Grammy-nyertes Kings of Leon együttes számára, akik nyár óta turnéztak Come Around Sundown című új albumukkal, melynek során az XL8-as rendszert használták mind főkeverő, mind pedig monitorkeverőként.
A turné 2011-ben Ausztráliában és Dél-Afrikában, majd az év további részében Európai fesztiválokon folytatódik.
A Midas rendszert a Britannia Row Production bocsátotta rendelkezésre az Egyesült Királyságban és Európában, az Eighth Day Sound pedig Észak-Amerikában. „Azért döntöttünk úgy, hogy az XL8-cal utazunk, mert minden olyat nyújt, amit egy pulttól elvárhatunk” – mondta Saul Skoutarides, az Angliában élő ausztrál hangmérnök, aki 2009 közepe óta monitor hangmérnökként dolgozik a Kings of Leonnál. „A legfontosabb, hogy azt a hangzást biztosítja számunkra, amire szükségünk van a színpadon és kifelé egyaránt. Ez a legjobb hangú pult, amit valaha használtam.”
Brent Rawlings hangmérnök számára ez az első alkalom, hogy digitális pulttal turnézik, mivel eddig nem talált olyat, amely hangzás szempontjából megfelelt volna az igényeinek. Előző választása a Midas XL4 volt. A Midas digitális pult automatikus latency szabályzója volt az, amely meggyőzte a váltásról. „Hangzás tekintetében az XL8 szinte megegyezik az XL4-gyel, és természetesen számos olyan dolgot tehetek, amely megkönnyíti a munkámat” – mondta. „Tetszik, hogy a csatornákat egymáshoz képest késleltethetem, ez bámulatos. Úgy érzem magam, mintha 15 év keverés után egy új gombot fedeztem volna fel a pulton.”
A monitorozást illetően Skoutarides vegyesen használ lábmonitorokat, filleket és fülmonitorokat – összesen kilenc sztereó fülmonitort, öt lábmonitort és két szubbasszus kimenetet. „A legtöbb mix nagyjából állandó” – mondta. „Mindenkinél változtatok a beállításokon a koncert folyamán bizonyos pontokon, bizonyos dalokban. Az XL8-ban az a legjobb, hogy ezeket fokozatosan automatizálhatom, ahogy egyre otthonosabban érzem magam pulton és a koncerten."
A Midas digitális keverőre való áttéréssel kapcsolatban Skoutarides és Rawlings nem számolt be nehézségekről. „Bőséges gyakorlatot szereztem mind Midas analóg, mind pedig egyéb digitális pultokon, így nem kellett új koncepciót megtanulnom” – magyarázta Skoutarides. „Az XL8 rendelkezik a csúcskategóriájú digitális pultok minden szolgáltatásával, de a hangzása a klasszikus Midas analóg keverőkét nyújtja. Egy kis gyakorlás után rájöttem, hogy valójában ez sokkal inkább analóg pult, mint bármely másik. Élvezet rajta a keverés és olyan analóg érzete van, amely nem hasonlítható más digitális konzolokhoz.”
Amit Skoutarides az XL8-ban legjobban kedvel, az a sokoldalúsága. „Jelenleg a POP csoportokat használom a hangszercsoportok közvetlen eléréséhez. Azonban elhatároztam, hogy néhány csoportot összeállítok külön, kifejezetten egy-egy zenésznek. Nagyszerű dolog, hogy az XL8 alkalmazkodik az igényeimhez és megvalósítható rajta az, amit a koncert folyamán használni szeretnék” – magyarázta.
Rawlings elsősorban a VCA-kon keresztül keveri a Kings of Leont, minden mást POP csoportokba tesz az egyszerű elérés érdekében. A némítást, effekteket és néhány panoráma beállítást automatizál a koncert során, a keverő jobb oldalán lévő B területet használja, hogy a DL451 I/O boxon keresztül csatlakoztatott külső kompresszorok kézre essenek. „Ezek master minőségű kompresszorok, kiválóan és nagyon lágyan szólnak” – jegyezte meg. „Nagyon tetszik, hogy az effektek mindig kéznél vannak. De a B területtel kapcsolatban a legjobb az, hogy a rendszertechnikus azt tesz amit akar, nem befolyásolja azt amit én csinálok.”
Mindkét hangmérnök használja a Midas snapshot automatikáját saját munkafolyamatainak megkönnyítésére, valamint a scene váltásokat a megfelelő beállítások betöltésére minden dalnál. „Jelenleg főleg a némításokat automatizálom, a scene memóriát pedig egyéb feladatokhoz használom” – magyarázta Skoutarides. „Minden helyszínen elmentem a show file-okat, így ha visszatérünk, van egy jó kiindulási alapom akkor is, ha az előadás változott azóta. Egy idő után lesz egy preset könyvtáram az EQ és egyéb beállításokhoz.”
Másik kedvenc lehetőség, amelyet mindkét hangmérnök szívesen használ a dedikált előerősítő rendszer, amely azt jelenti, hogy nem kell az előerősítőkön osztozniuk, valamint a nappali fényben is jól látható videó monitorok. Rawlings megjegyezte, hogy a réz csoportkábelek kiküszöbölésével a koncert utáni pakolás időtartama a felére csökkent. Skoutarides rajong a két konzol közötti AES 50 kapcsolatért. „Rengeteg lehetőséget biztosít a jelek küldésére a két pult között” – mondta. „Szeretjük, hogy a jeleket a kimenetekre lehet küldeni a keverő csatornák mellőzésével. Erre más rendszerek nem képesek.”
Az egyre növekvő érdeklődésnek köszönhetően nagyon valószínű, hogy a Kings of Leon a közeli jövőben folytatni fogja a turnézást. Rawlings és Skoutarides boldogan vesz részt ebben és bízik benne, hogy a Midas bármely feladatot megold. „Élvezetes vele a keverés, könnyedén és gyorsan megcsinál mindent, amit kérek tőle és imádom a hangját” – foglalta össze Skoutarides. „A srácok a bandában mindig megjegyzik, hogy milyen jól szólt a monitor, és pontosan ez az, amiért az egészet csinálom.”
HANGMESTER.HU
A cikkhez kapcsolódó anyagok: Midas PRO9 csúcsra járatva Dolly Parton két Midas PRO rendszerrel turnézik Alex Cooper (Midas/Klark Teknik) Gottelier díja A Midas XL8 a Led Zeppelin Reunion koncert A Midas XL8 emelte az Aerosmith turné színvonalát MIDAS XL8 keverőrendszer A WE Audio cég újabb MIDAS pulttal...
|