OkOsSáG - Magazin l FÓRUM l Zenei Szemle l HangStúdiók l SzakmaiAdatbázis l Próbatermek

      MIKROFONOK l KEVERŐPULTOK l EFFEKTEK l FÚVÓSOK HANGSZEREK l ÜTŐSÖK HANGSZEREK l PC/MAC
      GITÁROK l GITÁRERŐSÍTŐK l GITÁREFFEKTEK l BILLENTYŰS HANGSZEREK l HANGRENDSZEREK l EGYÉB...

MUSIC MESSE FRENKFURT 2004
...stúdiós szemmel...


Mintegy 50 éves történetének 25. kiállítását tartotta Frankfurtban a Musikmesse, mely a világ legnagyobb hangszer, stúdio- és szinpadtechnikai kiállítása. A csaknem 50 ország, megközelítőleg 1500 kiállítójának termékei, a 9db, összesen 168.000 négyzetméternyi többszintes óriáscsarnokban felállított standokon várták a szakmát, az érdeklődőket és a katalógusgyűjtögetőket. Az utóbbi években a stúdio- és szinpadtechnika újdonságaival is megismerkedhettünk, a Prolight + Sound név alatt futó kiállításon belül.
Mivel én személy szerint szinte csak a hangtechnikával foglalkozó csarnokokban jártam, ezért e cikk inkább ebben a témában tudósít, a hangszerekről csak néhány dolgot tudok mondani.

Megszokhattuk, hogy a különböző kiállítók termékei, évről évre más-más csarnokban találhatók, ám az ez évi Messe szinte teljesen a tavalyi elrendezéssel zajlott. Az élő koncertek számára, a tavaly is megépített sátor egész nap várta a több száz érdeklődőt, a valódi zenét, végre tökéletes hangosítást és a német sört kedvelő embereket. A koncertek hangtechnikáját szavakba önteni nem nagyon lehet. A dob tökéletesen szól, természetes és mégis üt, a basszus konkrétan, búgás nélkül fejti ki az emberre erejét, a fúfós szekcióról és a gitárok diszkrét, tiszta hangjáról már ne is beszéljünk.
Néha bizony nem is ártott egy jó koncert, hiszen - ahogy az az előzetes cikkben olvsható volt főoldalunkon- egy idő után, a sok-sok termék nézegetése közben egyszerűen megundorodunk az egésztől és elmegy minden életkedvünk főleg a zenélés terén.
A tavalyi trend, a "néma hangszerek" elszaporodása a vásáron, idén kicsit visszavonult, és inkább az akusztikus hangszerek értékeit hangsúlyozták, jóllehet sok elektromos hegedűt, csellót gyártó cég próbálta meggyőzni a közönségett arról, hogy ne csak koncerten és csakis könnyűzenére használják hangszereiket, hanem a "nagy iparban" filmzenében, komolyzeni felvételeken is. Sajnos ennek köszönhető a ma felnövő fiatal generációk zenei ízlésének, értékismeretének rohamos romlása, hiszen miért is érdekelne egy gépzenén felnövő embert, hogy vajon hogy is szól valójában egy akusztikus hangszer valódi hangja.

Egészen érdekes volt az idei vásár, főleg a 2 évvel ez előttihez képest. Hiszen akkor még azt próbálták elérni, hogy a nagyközönség ne elégedjen meg a száraz digitális hangzással, hanem próbálja felfogni, hogy az analógot bizony nem éri utol semmi. Hát most ez nem így volt. Előadások tömkelege mutatta be az immáron sok (nagyon sok) sávos 24bit, 192-KHz mintavételezésű HD alapú rendszerét. Voltak olyan felvevőrendszerek melyek közül néhány SACD írásra is lehetőséget nyújt, persze ezek a TASCAM felvevőkkel szinkronizált eszközök egyenlőre elérhetetlenek egy átlag ember számára.
Az egyik előadás különösen megfogott. Itt egy analog rendszert (Neve pult, tascam stúdiomagnók stb) és egy digitális rendszert (SSL digitális pult és Pro tools, 8 db Tascam DDS Recorder) hasonlítottak össze, a lehallgatáshoz Genelec 1035B (!) stereo lehallgató rendszert alkalmaztak. Szerencsére elmondhaton, hogy nagyon jó hallásom van, de mikor csak utólag szóltak, hogy most átkapcsoltak a rendszerek között, hát bizony nem hallottam, szemben azzal mikor hirtelen CD-re kapcsoltak. A bemutatásra kerülő zene egy Mozart mű volt a Londoni Szimfónikusok előadásában. Elmondhatjuk tehát, hogy a digitális hangrögzítés minősége végleg felnőni látszik az analóg mellet, s csak egy-két év kérdése, hogy mi is megvehessük a DDS magnót, a SACD írót otthoni stúdionkba.

A mikrofonoknál pont az ellenkező tendencia volt a jellemző. Nem fejlesztették modelljeiket, hanem - ahogy azt már a Neuman régóta csinálja - a régit átrakják egy új dobozba és rájönnek, hogy: WOW, ez milyen jól szól! Így sok neves cég hozta ki régi, csöves mikrofonját 1-2 millió forintos áron.
Érdekes, hogy valójában nem is láthattunk sok új dolgot a régebbi vásárokhoz képest, hanem inkább a több éve is bemutatott termékek tovább- , vagy még tovább sem fejlesztett példányait láthattuk. Talán egy pont van ahol újat láthatunk: A fénytechnika. De mivel ez a HANGmester.hu ezért vissza a hanghoz.
Nagyon látványos, komoly standdal jelent meg a T.C. ELECTRONIC , egyesek szerint a Lexicon-nál is jobb zengetőket, multieffekteket, vocal processorokat és egyéb nyalánkságokat gyártó cég. Színpadukon Demo-énekesek énekeltek élő zenével úgy, hogy az egyedül éneklő férfit pl. egy 100 tagú asszonykórus vocalozta egész élethűen. Az igazán nagy cégek, mint a Genelec, Lexicon, Dbx stb... , alig látható 5-6 négzetmézeres területet képviseltek, így elkerülvén a laikus nézelődők sokaságát, s inkább a hozzáértő egyének társaságát láthatuk standjaikon. Bár a Genelec-nek ki sem kellet volna mennie a vásárra, hiszen mindenütt ott volt. Minden valamire való cég az ő kis 1029A-jával mutogatta termékeit, persze a nagy cégek már inkább 1031 és 1038 + LFE...

A szoftverek megintcsak fejlődtek és egyre emberközelibb, sokszor már túlszínezett szerkesztőfelületet biztosítanak, akár 32bit / 192 KHz-en. A Klemm Produkció Finale nevű, zeneszerző, kottaíró pogram bemutatóin csak ámultam és bámultam, annak ellenére, hogy magam is a program használója vagyok és egész jól ismerem tudását, mégis kiakasztó volt, hogy bescannelt egy egyszólamú énekkottát, átalakította midibe, 12 szólamú szimfonikus kíséretet és tökéletes dobkíséretet generált alá, a stílusfelismerők és auto zeneszerző Plug-in -ok használatával. Hát igen így könnyű filmzenéket írni. Na jó azért John Williams, vagy Hans Zimmerman biztos nem a Plug-ineket használja.
Egyre több cég (Tascam, Yamaha, Roland stb..) jelentet meg olyan kis csatornaszámú, USB interfésszel ellátott eszközöket melyek a kisebb Homestudioknak biztosítanak elérhető áron, nagyon jó felvevőket, keverőket, vezérlőket. Külön említést érdemelnek a kontrollerek terén a Behringer B-CONTROL ROTARY és B-CONTROL FADER termékek melyek Midi, USB vezérlők Cubase-hoz Rasonhoz és szinte minden máshoz. Egyiken 8 motorfadert, 8 tekerős potit, mute, solo gombokat valamint egyéb gombokat, másikon 32 tekerő potit és kezelő gombokat találhatunk. Míg az egyik főleg a program keverőjét, a másik a Virtuális hangszereket controllálhatja 32-32 preset-es határokkal. Mindezt egyenként 266 € -s áron.

Ahogy azt már megszokhattuk a YAMAHA ismét külön csarnokot foglalt el. Új keverők jelentek meg, betakarva a Homerecording-tól a Live hangosításig a hangtechnika minden ágát. A YAMAHA is kihozott néhány 8-10 csatornás controllert, amelyek közül többen is FireWire vagy USB interfész is található. A motorfader alap.

Sok új digitális zongora és szintetizátor jelent meg, valamint az új elektromos dobok és elektromos vonós, fúvós hangszerek is fejlődtek. Persze eddig csak a nagy cégekről volt szó, de bizony idén egyre több olcsó NoName katasztrófálisan gagyi cég (néhány kellemes csalódáson kívül) kataszrófálisan gagyi termékeivel foglalta a helyet és álltatta népet a design-ilag teljesen korrekt dolgokkal csak hát a minőség...

Nagyjából ennyi volt a Musikmesse 2004 hang és szoftver része (persze csak vázlatosan). A hangszerekről remélem majd tudunk még írni, addig is sziasztok, jó zenélést kívánok a 2004-es év új termékeinek ismeretében.
Bükki Bence


HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ A FÓRUM-ban! >>>

Te miről szeretnél olvasni? Írd meg az okossag@hangmester.hu címre!
















A HANGMESTER.HU Portálon található anyagok a HangMester Csapat írásbeli engedélye nélkül NEM használhatók fel!
Kapcsolat: hangmester@hangmester.hu, Telefon: 20/ 971 8465 (9:00-17:00), ICQ Online-tanácsadás: 199707760
© Copyright 2003 HANGMESTER.HU Minden jog fenntartva.