OkOsSáG - Magazin l FÓRUM l Zenei Szemle l HangStúdiók l Zenekarok l Próbatermek

      MIKROFONOK l KEVERŐPULTOK l EFFEKTEK l FÚVÓSOK HANGSZEREK l ÜTŐSÖK HANGSZEREK l PC/MAC
      GITÁROK l GITÁRERŐSÍTŐK l GITÁREFFEKTEK l BILLENTYŰS HANGSZEREK l HANGRENDSZEREK l EGYÉB...
                      OLvAsÓi TESZT                       

Behringer UB2442FX-PRO
Teszt (vagy legalábbis valami ahhoz hasonló)

   Amikor először megláttam (még csak a dobozát) átvillant az agyamon, hogy már láttam ilyet valahol! Aztán kicsomagolva a pultot, ez az érzés csak erősödött. Utána arra is rájöttem mire hasonlít. Aki látta már a Mackie 1642 VLZ-PRO keverőjét, annak ez is ismerős lesz...

Behringer UB2442FX MACKIE 1642 VLZ-Pro

   Először a külcsín:
Szép színes, az elrendezése logikus és áttekinthető (ez a már említett MACKIE-ről nem minden esetben mondható el...). Én ugyan jobban szeretem a fekete/sötétszürke pultokat, de hát a divat nagy úr... Ez legyen a legnagyobb bajunk a keverővel!

A gyári specifikációk impozánsak, de mint tudjuk nem minden esetben mérvadóak. Mit is "tud" a delikvens:
  • 8 mikrofon/vonal csatorna, 3 sávos EQ-vel, féparametrikus középpel
    +insert, direct out
  • 2 mirofon/sztereó vonal csatorna, itt már 4 sávos fix-frekis EQ van
  • 2 csak sztereó vonalszintű bemenet ld. fennt

A kimenetek mind a pult hátulján, a bemenetek mind a tetején vannak. Nekem ez bejön, van aki nagyon fúj rá. Apró meglepetés: a főkimenet aranyozott XLR csatlakozó.

   Minden csatornán van 2 fix POST aux (az egyikről megy a belső effekt), 2 kapcsolható PRE/POST aux,panoráma, mute, solo, tolópoti, peak-led vagyis a szokásos körítés. A csatornák egyenként választhatók a 4 GROUP közül valamelyikre vagy a MASTER-re, vagy egyikre sem. (ez utóbbi fontos lehetőség, majd később kiderül miért...)

Még mindíg nem kapcsoltam be, csak elkezdtem "játszani" a pulttal. A tekerőpotik nincsenek a házhoz rögzítve, vagyis aki nagyon galád akar lenni, az ujjal tudja oldalirányba mozgatni őket, ezekkel tehát csak óvatosan!
(Na, azért annyira nem vészes a helyzet, találkoztam már durvábbal is, a Dynacord Powermate keverőerősítőin.) A tolópotik jók, nem fújja el őket a légyfing, de nem is kell ötkilós csavarlazító-kalapács a megmozdításukhoz. Eddig bíztató!

És akkor végre bekapcsoljuk a keverőnket!!! Megvan. A cucc amivel próbáltam:

  • 2db Garry Live-M hangfal egy Garry Powercube végfokkal hajtva
  • Shure PG58 ének- és EV Co4 hangszermikrofonok
  • Klotz kábelek, Neutrik csatlakozókkal

   Mivel a pult egy együttesé és volt alkalmam velük lenni a próbákon, ezért gyakorlatilag egy hétig majdhogynem egyhuzamban tudtam nyúzni.. Természetesen megnéztem konzervvel is, itt az "abszolút referenciák" a következők voltak:

  • Bikini - A világ végén
  • Bikini - Temesvári vasárnap / '97-es BS koncert-cd
  • Guns 'n Roses - Ciwil war

Ezeken kívül pedig a következőkkel hallgattam meg:

  • Bill "kapitány" - Buta fiúk doktora (és az egész Bort, bluest, békességet cd...)
  • Karthago - Utolsó szó, Requiem / a szintén '97-es, szintén BS koncert-cd-ről
  • P.Box - Legyek az első
  • Ossian - Titkos ünnep, Emlékek völgye, Pogány Ima, Végállomás motel
  • Europe - Final Count Down
  • Liquido - Narcotic
  • Guns 'n Roses - Sweet Child o Mine

   Dinamikája egész jó, az EQ-k szintén. Az EQ-kel korrekten ki lehet vacakolni a jó hangott, bár nem lehet drasztikusan széttekerni a hangszínt, legalább ha valaki nagyon béna nem tudja teljesen elszúrni a hangzást... :-)

   Ami nekem nagyon tetszik a pultban, az a beépített effekt. Ugyanis a beléje írt algoritmusok szerintem nagyon szépen szólnak. Nyilván nem Lexicon hangzást kell várni a zengetőktől, de ahhoz képest, hogy ezért a pénzért gyakorlatilag "grátisz" van benne a pultban; nagyon jó és jól is használható. Egyik negatívuma, hogy a presetek paramétereit nem lehet állítgatni... És ez pont azért fájó, mert szépen szólnak és jó lenne néha ezt a szép hangzást pofára alakítani... A másik, hogy eléggé zajos. Ez zenei szövetben egyáltalán nem vehető észre, de ha mondjuk egy szóló énekest, vagy akusztikus gitárt akarok megzengetni, akkor bizony csúnyán hallatszik a zúgás.

   No mindegy. Örüljünk, hogy van effektünk... :-)

   Két nagy blokkra vannak osztva az effektek: parallel és insert típusú effektekre. Az előbbiek a reverbek, delay-ek, flangerek, phaserek, egyebek és ezek kombinációi; míg az utóbbiak kompresszorok, egyéb dinamikaszabályzók, és hangfal /cső/... szimulátorok.
   A parallel effektek között lehet találni villanygitárhoz, énekhez, ... megfelelő mindenfélét. Kísérletezgetésre fel!
   Az insert effektek sajátja, hogy azt a csatornát, amit az insert effektre el szeretnénk küldeni !sehova! sem kell route-olni, csak az 3-es auxon kell elküldeni az effektre, de nem kell külön a MASTER-ra vagy egy GROUP-ra választani. Ezen effektfajták közül a dinamikaprocesszorok egyértelműen felejtősek, hiszen beallítási lehetőség nélkül ezek halott dolgok. Az Ultrabass egy szubharmonikus-generátor, szerintem egész jó, de én nem használtam önmagában, csak úgy, hogy pl. a basszgitárt választottam a MASTER-ra, és mellékesen ráküldtem az effektre, oszt a kettőből már egész jó dolgokat lehet összerakni. Amik viszont nekem nagyon bejöttek, azok a szimulátorok. Ezeket ki kell próbálni, de szerintem nagyon jól meg vannak csinálva.
   És még egy kedves dolog Behringer bácsitól! Az utolsó "effekt" egy 1kHz-es teszthang-generátor, jelszintbeállításhoz. Az effekthez tartozik egy lábkapcsoló bejárat a pult hátulján, valamint egy kivezérlésjelző, amivel a bejövő jelszintet lehet figyelni, nehogy csúnya digitális torzításba kergesd a DSP-t.

   Elsőre szokatlan volt, hogy a kivezélésmérő működése eltér a "normálistól" ugyanis alapból semmihez sincs rendelve! Én ahhoz szoktam, hogy alapból a MASTER-t mutatja és ha valami kiválasztok akkor azt a valamit. No itt a MASTER-t is külön választani kell rá. Szokás dolga...

   Egy kicsit akkor a hangjáról is. Amit először hallottam, amikor bekapcsoltam, az az, hogy nem hallottam semmit. Vagyis alapjáraton korrekten zajtalan az egész. A zenéket a következő módon használtam "tesztre":

Adott egy Samsung discman, aminek van vonalkimenet (nagyon jó dolog...), egyszer a pultba volt bedugva a discman, majd meghallgattam úgy , hogy egyből a végfokba ment a discman vonalkimenete. Így derült ki, hogy mit tesz hozzá, vagy vesz el a pult.
 
  Első megállapítás, hogy a dinamika a helyén marad. Nem lapítja össze, talán csak egy hangyányit, de gyakorlatilag ez nem vehető észre. A Temesvári vasárnap-ban a szólógitárok gyönyörűek és a kíséret is húsos marad. A sztereó teret viszont (szvsz) összébb nyomja, bár ez se vészes. A "Világ végén" suttogós éneke ugyanolyan sejtelmes marad, és a basszus is helyén van.
   Általában elmondható, hogy nem csinál masszát a zenéből, bár néha elvesznek apró részletek. A zúzást ugyanúgy különösebben feltűnő változások nélkül viszi át, mint a mondjuk a "Requiem" lírai hangulatát.

   Élő hangszerek esetén is elmondható mindaz mint az előbb, azzal a különbséggel, hogy nyilvánvalóan kevésbé tűnnek fel ezek a "hibák". Gyorsan be lehet állni vele, mert ha megtekerem az EQ-t, akkor változik is a hangszín, nem kell tökig kitekerni az EQ-t ahhoz hogy változzon.

   Ami viszont egyértelműen negatív a cuccban, az az, hogy szélsőséges helyzetekben és !nagyon hajtva! zajos. De ésszel használva ez nem vehető észre. Szóval szerintem kisebb klub-bulikhoz tökéletes!

   Mit lehet még egy keverőpultról írni? Én már most nagyon szeretem... :-)
























A HANGMESTER.HU Portálon található anyagok a HangMester Csapat írásbeli engedélye nélkül NEM használhatók fel!
Kapcsolat: hangmester@hangmester.hu, Telefon: 20/ 971 8465 (9:00-17:00), ICQ Online-tanácsadás: 199707760
© Copyright 2003 HANGMESTER.HU Minden jog fenntartva.