OkOsSáG - Magazin l FÓRUM l Zenei Szemle l HangStúdiók l Zenekarok l Próbatermek

      MIKROFONOK l KEVERŐPULTOK l EFFEKTEK l FÚVÓSOK HANGSZEREK l ÜTŐSÖK HANGSZEREK l PC/MAC
      GITÁROK l GITÁRERŐSÍTŐK l GITÁREFFEKTEK l BILLENTYŰS HANGSZEREK l HANGRENDSZEREK l EGYÉB...

BEHRINGER Truth B2031
Elérhető árú aktív stúdiómonitor


Szubjektív tesztünk újabb darabja ismét a német illetoségű Behringer cég egyik - hogy is mondjam - telitalálata, a Truth névre keresztelt B2031-es lehallgató monitor.


Aki kicsit is jártas a stúdiótechnika piacán, annak első ránézésre már sokat elárul a hangfal. A típusszámról nem is beszélve. Mielőtt bárki is megvádol a rosszindulatú hasonlítgatással, leszögezem, hogy A-B tesztünkben egy Genelec 1031-es pár volt a vetélytárs. De ennyi erővel a Mackie HR 824-ese is lehetett volna.


Nos. Az igen tetszetős fa-műanyag kombinációs előlap és a robusztus aktív hátlap összessége egy 15 kilós, "helybenmaradós" hangfal lett. A ferrofluid hűtésű magas helyes kis fémkosárral védett, míg a gumiszélű, polikarbonát mélyközép sugárzó teljesen nyitva áll a behatoló szándéknak, így nem nagyon ajánlatos a hangfal mozgatása, szállítása kellő védőburkolat nélkül. Igaz a termék stúdióbeli használatra szánt, így nem is értem az olyan igényeket, hogy élő hangosításra is használná valaki.


A hátsó szekció az ilyen aktív rendszerektől megszokott képet mutatja: szimmetrikus (XLR) és asszimmetrikus (6,3-as Jack) bemenetekkel rendelkezik, földelt hálózati csatlakozóval és hálózati kapcsolóval. Igen sok tolókapcsolót találunk itt, melyekkel gyakorlatilag "hangolhatjuk" a monitort az éppen aktuális lehallgatási körülményeinkhez.

A szobakompenzációval kiküszöbölhetjük a sarkokban gerjesztett, zavaró mélyfrekvenciás többletet, ezáltal megőrizhetjük a hallgatott anyag linearitását. A mély és magasfrekvenciás szűrőkkel pedig a helyiségünk akusztikai tervezésének hiányosságait tudjuk némileg enyhíteni. Az itt beállítható, kapcsolható értékek tipikusak, ezért senki ne várjon csodát az eszköztől szélsőségesen rossz lehallgatási körülmények között. Nyilván a gyári méréskor használt környezet ritkán lehet egyező a felhasználó által keverőszobának használt helyiséggel.


Egy trimmerpotival +/- 6dB-es jelkorrekciót végezhetünk az erősítőfokozatok torzításmentes meghajtásához. A fokozatokat egy nagyon finom működésű limiter figyeli, melynek beavatkozását igazán nem észleltük, csak az over led kigyulladásával. Egy jól illesztett rendszerben kizárt, hogy túlhajtsuk a hangfalat. A rendszer tápellátását is beállíthatjuk aszerint, hogy állandóan be legyen-e kapcsolva az erősítő, vagy csak akkor kapcsoljon be, ha jelet kap a bemenet. Természetesen minden hangfal alaphelyzetben mágnesesen árnyékolt.

Érdekesség, hogy az együttesen 150 wattos teljesítmény és a lesugárzási tulajdonságok a B2031-est a középlehallgatók kategóriájába is emelheti, hisz 2-3 m-es távolságról jönnek ki az igazi erények. A gyári 50Hz - 21 kHz-ig terjedő lineáris átvitel szubjektív megítélés alapján helytálló, bár ha a Genelec szemszögéből nézzük, akkor a felső-közép frekvenciatartományt egy kissé maszatolja, de ez a jellegű kenés a teljesen digitális felvételi környezetben úgyis emberközelibb munkaélményt hozhat.

Hangsúlyozom, hogy tesztjeink szigorúan szubjektív alapokon zajlanak, így a résztvevő hangmérnökök benyomásai alapján ítélkezünk és gyakorlatilag semmilyen műszert nem használunk.

Ki kell egyébként emelnem, hogy minden hangfalhoz mellékel a gyártó egy-egy mérési jegyzőkönyvet - ahogyan ez a profi eszközöknél már megszokott. Első rosszmájú gyanúm az volt, hogy szériában nyomtatott papírkáról van szó, melyek a dobozon feltüntetett "válogatott pár" megnevezésből következően a két hangfalnál ugyanazok lehetnek. Tévedtem, ugyanis sorozatszám párosítja össze a terméket a jegyzőkönyvvel és - ha kis mértékben is - de a rajzolt grafikon eltér a másiktól.


Sajnos ez az akkurátus megközelítés ennél a pontnál el is akad, mert legnagyobb bánatunkra találtunk hibás darabokat. Ha nem csapjuk be magunkat azzal, hogy a csomagolás során elkapcsolódott mély, vagy magasfokozat nem szól, akkor igazán sok elektronikus eredetű hibával nem találkozhatunk. Sok volt viszont a mechanikai jellegű, pontosabban a hanyag illesztésekből adódó zörgés, rezonálás. Hol a reflexcső, hol pedig a hangszórókat befoglaló műanyag keret remegett, de találkoztunk már mélytölcsérhibás egyeddel is.

Ha ezeket a negatívumokat szembeállítjuk az összhanggal és nem utolsó sorban az árral, akkor bizony rá kell jönnünk, hogy ennél jobb ár-érték arányú stúdióminőségű hangfalat nem találunk a piacon.


Nyugodt szívvel ajánlhatom bárkinek, aki stúdiós környezetben némi kompatibilitásra törekszik a drágább lehallgató rendszerek felé, valamint az otthoni zenehallgatás, esetleg házimozizás is élménygazdagabb lehet.

A teszt a Citysound stúdióban készült.

A Behringer B2031 stúdiómonitor megrendelhető a hangmester@hangmester.hu e-mailben! Bővebb információval szolgálunk a HANGMESTER.HU telefonszámán: 20/ 971 8465

A B2031 hivatalos bruttó ára: 73.000 Ft

A B2031 akciós ára januártól: 69.700 Ft



HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ A FÓRUM-ban! >>>

Te miről szeretnél olvasni? Írd meg az okossag@hangmester.hu címre!























A HANGMESTER.HU Portálon található anyagok a HangMester Csapat írásbeli engedélye nélkül NEM használhatók fel!
Kapcsolat: hangmester@hangmester.hu, Telefon: 20/ 971 8465 (9:00-17:00), ICQ Online-tanácsadás: 199707760
© Copyright 2003 HANGMESTER.HU Minden jog fenntartva.