OkOsSáG - Magazin l FÓRUM l Zenei Szemle l HangStúdiók l Zenekarok l Próbatermek

      MIKROFONOK l KEVERŐPULTOK l EFFEKTEK l FÚVÓSOK HANGSZEREK l ÜTŐSÖK HANGSZEREK l PC/MAC
      GITÁROK l GITÁRERŐSÍTŐK l GITÁREFFEKTEK l BILLENTYŰS HANGSZEREK l HANGRENDSZEREK l EGYÉB...

Virsyn Cube - hanszerTESZT

A kocka első hangja



A német illetőségű Virsyn végre kihozta nagy sikerű softszinti sorozatának 3. részét, most Cube néven. Új külsőt, és új funkciókat kapott a "kicsike", amely első, majd második ránézésre is egy elég szokatlan, bonyolult kompozíciónak tűnik.

Elég letisztult a felülete, de mégis nagyon idegen. Amint megláttam, kerestem a már megszokott elemeket, mint oscillator, cutoff, resonance, de ezek szinte teljesen eltűntek. 4 részre osztódott képernyőt látok, ahol minden negyed olyan, mintha egy flanger irányítófelülete lenne. Rate, Spread és Depth potik vannak, és egy számomra semmitmondó Ensemble. Egy idő után feltűnik, hogy van EQ is, de valójában már percek óta a Setup menüt keresem, hogy a MIDI-t be tudjam állítani. Már klikkeltem mindenhova, bal és jobb gombbal is, de sehol sincs... egyszercsak megvilágosodtam. Középen van, a nagy ovális ablaktól jobbra egy gomb, ráírva szépen, szerényen: "SETUP". Ügyes vagyok. Nyugtáztam tettemet, és beállítottam a MIDI bemenetemet az 1-es csatornára. Na, akkor hallgassuk az alapbeállított hangot. Látom, hogy valami igazi élő violin lesz. Kételkedő mozdulatokkal ütöttem le az első billentyűt a szintin. Pár millisecundummal később, amikor az első hang megérkezett a füleimbe, már feloszlottak a kételyeim. Igazi violin helyett kaptam egy nagyon szép, meleg string hangot, nem csalódtam a programban. Itt már biztos voltam benne, hogy ebből rossz nem sülhet ki. Tovább fogom nyüstölni - gondoltam -, és így is tettem.


Milyen a doboz belülről?

Így, hogy már lammer módon elmerültem a presetekben, és végigjátszottam kb. az összesen, megéheztem. Gondoltam, főzök egy pár hangot. Készültem megnézni a helpet, hogy mit is tanácsolnak a gondos fejlesztők. Csalódnom kellett, mert nem ajánlottak semmit. A demo változatban egy iciripiciri segítség sincs, hogy eligazodjon a vállalkozó kedvű hangember. Gondoltam, akkor megnézem a neten, de ott még csak a Tera (most nem a Teréz beceneve, hanem az előző Virsyn verzió) dolgai vannak kint. Az meg egy jóval szokványosabb koncepció volt, nem igényelt utasításokat (legalábbis számomra), de itt tehetetlenül ültem a gép előtt. Nézzük tehát. Gyorsan megtaláltam a random gombot. Ha totál lammer vagyok, akkor itt kapom meg a legváltozatosabb hangokat. Megállapítottam, hogy nagyon jó ez a random generátor. Szinte mindig telitalálat a végeredmény, igaz, nem az, amire szükségem van, de a hangok nagyon szépek. (egy félkarú rabló az ikonja) Ennél a pontnál éreztem: már túl régóta játszom ezzel, és még semmit sem csináltam magamtól. Épp itt az ideje. Tehát próbálkozzunk!

Ahhoz, hogy bármit is csináljunk, rá kell jönnünk, hogy ez nem egy analóg szintetizátor-utánzat lesz. A Cube az úgynevezett additív szintézist alkalmazza, aminek azt kéne jelentenie, hogy sok sok különböző frekvenciájú és amplitúdójú szinuszjelet ad össze a program, ezen hullámok tulajdonságainak változása adja a számítások végén a kimenő hangot. Ennek a módszernek a fordítottján működik a spectrum analizátor. Additív szintézissel rakta például Aphex Twin a Windowlicker számának a végére a spirál rajzot. (ha a pillanatnyi spektrum minden felharmonikusának erősségét a fehér és fekete közti árnyalatokkal jelöljük, és így egymás mellé rajzoljuk az időszeleteket, egy szabályos vortexet kapunk eredményül).

Gyakorlatban azért más a dolog. Az additív szintézis ugyanis nehezen kezelhető jószág, mert a sok paraméterben könnyen elvész az ember. Ezért a program inkább mást csinál, mint amit a nagykönyv leír, de legalább használható, és hallhatóan szép eredményt hoz. A dolog lényege abban áll, hogy négy alapelemből lehet összerakni egy hangot. E négy elem (Source) spektrumát lehet az egérrel szépen rajzolgatni. Vannak elég jó előre belőtt presetek, ezek azért mutatják hogyan fog a program működni (pl. lowressaw, és hiressaw... egyszerű filtersweep szerű fűrészfogjeles basszus előállításához...). E négy generátor rendelkezik Attack, Decay, Pan, Filter és Noise paraméterekkel, mindegyik kitapasztalható, akit érdekel ilyen szinten, úgyis kipróbálja. A Source-ök ezen a szinten felül nem variálhatók, kivétel az, hogy a mindegyikhez hozzárendelt négy poti gyakorlatilag egy-egy szinuszos LFO, amivel a hangmagasságot modulálhatjuk. Az Ensemble poti pedig nem más, mint az eredeti Source jel hozzákeverése az LFO-val modulálthoz. Ennek a használatával csodaszép string és pad hangok állíthatók elő. Meglepően egyszerűen, és meglepően harmóniagazdagon.

Az alsó rész megintcsak meglepetést hoz. Itt ugyanis beállíthatjuk, hogy a 4 source az idő lefolyásában hogyan morpholjon. Szokatlan az ilyen timeline egy szintetizátorban, de el kell ismerni, hogy ehhez a módszerhez ez a legpraktikusabb és legegyszerűbben átlátható megoldás.
A többi elem elvileg nem fog magyarázatot igényelni, hacsak az nem, hogy akad még 8 gomb. Ezek a partok. Mind egy külön Virsyn gyakorlatilag, így külön MIDI csatornán hajtva akár 8 különböző hang is szólhat. Csak a processzor bírja.


És ami még kell...

Az effekt szekció sem hagy sok kívánnivalót maga után. 4 féle torzító, Phaser/Flanger/Chorus, 3 féle Delay, és a lényeg 24 féle meglepően szép reverb (a Lex1 és 2 nagyon jók lettek, a többi nagyjából a Terából is ismerős).


Tehát

Ez az a program, amiből kimaradt minden, ami gyenge volt a szoftszintikben. Nincsenek oscillatorok, a source-ök, amik gyakorlatilag oscik, tökéletesen zajtalanok, szépek. A hangképzés szűrők nélkül is patentul működik, de ha valaki arra vágyik, kap. Én bevallom, ki sem próbáltam. Ha analóg hang kell, ez a program nem arra lett kitalálva (azon túl, hogy ezek sincsenek kizárva), viszont gyönyörű vonós, atmoszférikus és pad hangokat lehet kicsiholni belőle (ráadásul nem sok munkával). A felület áttekinthető, minden elfér egyetlen képernyőn, a készítők mindenre gondoltak (hol van ez a felület az első rész fapados kinézetéhez?). A teljesítményével nekem nem volt kifogásom, bármely hangot elvitte a gépem 10 polifonon, többet nem próbáltam, úgy érzem nincs rá szükség (egy éves konfiguráció, P4 1.8). Az effektjei nagyon szépek, jól illeszkednek a program hangjához, a reverbek pedig nagyon jók. Az eredeti koncepció és a minőségi kidolgozás garantálja, hogy a program megéri az árát, hiszen más eszközzel nem igazán lehet ilyet csinálni! Csak ajánlani tudom mindenkinek!


9b0


A következő TESZT hamarosan olvasható itt, a HANGEMSTER.HU "OkOsSáG" rovatában...!
HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ A FÓRUM-ban! >>>

Te miről szeretnél olvasni? Írd meg az okossag@hangmester.hu címre!























A HANGMESTER.HU Portálon található anyagok a HangMester Csapat írásbeli engedélye nélkül NEM használhatók fel!
Kapcsolat: hangmester@hangmester.hu, Telefon: 20/ 971 8465 (9:00-17:00), ICQ Online-tanácsadás: 199707760
© Copyright 2003 HANGMESTER.HU Minden jog fenntartva.