csak azt sem árt tudni, hogy mahagóni meg mahagóni között iszonyat különbség tud lenni, vannak tömöttebb fajták, meg vannak kevésbé tömöttek, ezek ennek megfelelően jóval könnyebbek is. Ezért nem kell pl bedőlni az olyannak, amikor netes oldalon hirdetik, hogy mahagóni a kínai vagy indonéz cucc.
Nem véletlen, hogy egy Gibson Standard kb kétszer nehezebb egy átlag gitárnál.
Az LTD-m is mahagóni volt, de az kifejezetten könnyű gitár volt, ellenben a Framusom, ami minőségi hondurasi mahagóni volt, az gecinehéz hangszer volt. VOlt egy mahagóni Schecterem is, az is elég nehéz volt, mondjuk annak nagyon nagy és mastag teste volt.
ebay-es gitár ramaty felszerelésű 80vanas évekbeli japán másolat egyik kulcs nincs meg meg hurok sincsenek rajta 1-az egyben gibson sg-re hajaz.. feje is meg minden és ezen gondolkozom,hogy behozassam már páran hülyéneknéztek de sztem lehetne belőle jó gitárt cisnálni mármint ha kulcsokat meg hangszedőt cserélek meg mittom én..
ha Yamaha (?) és nehéz+ régi sztem 90%, hogy nem rétegelt, mondjuk attól még lehet több darabból..., de vidd be inkább valami hangszerészhez, ő megmondja...
A helyzet az, h szeretnék építtetni egy frankó kis gitártestet... tudnátok ötletet adni, hogy Budapesten kik foglalkoznak (néhány hangszerbolton kívül) ilyennel? Előre is köszi!
volt egy csávó a guitargeek fórumon, valami olyasmi volt az aláírása hogy: ha egyet-kettőt mellényúlsz, az hiba. Ha folyamatosan azt teszed, az a Jazz...
Alap, bizony! Nem szeszelek sohse! Néha stúdióban vokálozásnál pálesz, v. whiskey, de semmi egyéb! De Te?!? "amőyg", "iylen"?!?!? Eltolom a kasznit haza, köszi mindent!
ui.: holnap a ZP-ban korábbi zenekarom tolja a rokkantrollt. Ha tehetitek, nézzétek meg.
Hát akkor vagy ahogy írtad,a letörés kialakítását kell az elképzelt anyagvastagsághoz alakítani,vagy tehetsz rá kicsivel vastagabb topot.Egyébként a top hangsúlyosabban szól bele a hangba,ha vastagabb,szóval lehet,hogy kis extra csilingelés miatt sem ártana picit vastagabb fedelet tenni rája jól.
A test 45mm széles (nem az enyém, sajna, haha!), a letörésnél meg csak 20 mm. Nem kell Pataki fejszámolóművésznek lenni, hogy kiszámoljuk, hogy a különbség az.... izé... hgoy ish.... ehh.... 25mm! Namármost: a mesterember szerint az 5mm-es lap könnyen törick (Horst Tappert és Fritz Weppert), az 1 cm pedig - ha nem hajlíííííccsa) a letörésnek 1:2,5-ed részénél huss! megszűnik (ajánlott irodalom: Fidós: Síkmetszetek ábrázolása)... Legyen nagyobb a letörésh kezdő rádiusza?
Akusztikusan hallgattam meg a topos RG-ket, nem villanyosan. Vadizsír húrokkal sem csilingel ANNYIRA, mint a toposak. A topos úgy csilingelt, hogy a gyerekek kitették a kiscsizmájukat a" ablakba, baze.
Tehát: Hanyag póni test + 5mm top. Senki többet? MennÁk haza ám!
Jelenlegi álláspontom: mahagóni test és élvezet, juhar top, hogy a köldökpiercing kilácccoggyon. Na? Mér? Mondhatnám, hogy a mahagóni test ott van a topon!
Tudom, hogy hulye kerdes, de vadiuj hurokkal sem csilingel?
A masik pedig hogy milyen Rg-t probaltal? Mert azert a 7620-ban mas hangszedok vannak (Dimarzio Blaze??), mint pl egy RG3120-ban, ami persze FM topos, DE dimarzio Paf Pro, vagy ahhoz hasonlo IBZ/Dimarzio van bennuk, amik azert csilingelosebbek szerintem mint egy Blaze.
Amugy a FM/QM topos ibanezeken is csak 3mm-es a top max., sok modellnel meg annyi sem, csak egy nagyon vekony reteg a top (kiveve az ilyen-olyan exotic wood custom modelleket.) Ez a vekony top tul sok fenyt nem visz a hangba, inkabb esztetikailag szep. Ezzel szemben pl. egy Les Paul-nal, vagy Carvin CT6-nal joval vastagabb a juhar top, az mar jobban beleszol a hangzasba.
Szerintem csinálhatnád az egész testet kőrisből,rajta egy jófajta jávor toppal!Gabennek volt egy 26 éves Washburn A20-asa,ami átmenőnyakas volt mocsári kőris szárnyakkal és jávor toppal,asszem most Petyánál van.Állítólag disznó módon zúzott,de a kőris miatt csilingel is rendesen.Ha ez sem csilingel eléggé,akkor ott a csengő
Köszi! Az egész onnan indult, hogy nem csilingel igazán már akusztikusan sem, én meg nem eq-zom a hangot, így szól a gitárom és kész. De amióta pengettem FM/QM topos RG-t, azóta tudom, hogy van megoldásh. Namostakkor? Mi? Megjegyzem, a szívem megszakadt, amikor ecccer csak a nyakát szedte le egy hangszerész. Modtam neki, ha elbassza, ő is így jár.
Szerintem ha ennyire kolteni akarod a penzed akkor megcsinalhatod, de attol felek penzkidobas lesz, legfeljebb csak "optikai tuning" lesz a dolog, sot meg az sem, mert rajta lesz a juhar top. En sem teljesen ertem mi ertelme van egy koris gerincnek, ha nem atmenonyakas a gitar.
En tutira nem valtoztatnek egy jol bevalt 7620-on, az azert mar nem kezdo gitar.
Ha megis megcsinalod, szerintem vekonyabb, fenyesebb hangja lesz a koris, a juhar nyak es a juhar top miatt. A mahagoni szarnyak nem sok vizet fognak ott zavarni, mivel csak szarnyak lesznek.
Ha hangi valtozast akarsz, akkor egesz egyszeruen csinaltass egy full mahagoni testet, koris nelkul, esetleg juhar toppot ra. De valoszinu top nelkul vastagodna a hangja, meghozza az melykozep frekvenciak, amik a mahagonira jellemzoek.
Ja, nekem is jobban tetszik a godin, meg azok mégse töksötétben dolgoznak :)
Egyébként nem kramer, hanem hamer ;]
Ha rákeresel a youtube-on, megvan a többi része is a hamer gyárlátogatásnak, sztem sokkal keményebb, amit a nyakkal művelnek. Faszikám befogja a nyakfát egy satufélébe, és nekiesik vésővel és kalapáccsal, de ilyen elég durván. Utána meg húzkod rajta ilyen késfélét. Hogy hogy tudnak azzal egyforma, töksima nyakakat csinálni....
hát, én még ilyet nem hallottam, hogy kőris meg mahagóni egyszerre. Nagyjából két ellentétes tulajdonságú fa, a kettő együtt könnyen lehet, hogy olyan "egyikse" lesz. Szal mintha mondjuk maradna éger az egész.
Másrészt meg ennek a középső rész+szárnyak ennek se tudom mi értelme van, ha nem átmenőnyakas. Pont most volt róla szó, hogy nem jó, ha minél több darabból van a gityó.
Új testek csináltatok egy mesteremberrel, akit tényleg annak tartok. RG7620, eredetileg hárs testtel, ugye. Elmondom, én mit gondoltam:
Középen kőris gerinc, abba megy a nyag és a tremoló csavarjai. A "szárnyak" mahagóniból és az egészen egy jávor top. Persze lehet, hogy a top alatt full mahagóni leszesz. Szerintetek? 7 húr, ne felejtsétek! Válaszokat ide kérek:
a godiné precizebbnek tűnik mert a test formálásában minimális szerepet kap a kézimunka, míg a kramernél pl sablon alapján bejelölik hol legyen a test íve majd csiszoloval nekiáll jomunkásember, sztem géppel szabályosabban meg lehetne csinálni, főleg mutatták egy két munkafázisban a krameren többet ront az ipse a formázóval mint használ neki, kicsiszolta csiszolokoronggal, majd utána valami sablon alapján egyengette, de attol a sarkoknál egy oylan bumszli nyomott oda hogy öröm volt nézni, godinéknál ilyet nem láttam
Szerencsétlen Hamert készítő szakemberek, milyen sötétben kell dolgozniuk :D Rabszolgák.
Na, azt hiszem az ilyen videókon jól látszik, hogy mi a különbség az ilyen, meg a futószalagos indonéz/kínai, stb gitárok között. Mintha az előbbiek árnyalatnyival több odafigyelést, aprólékosságot, szakértelmet kapnának...
mellesleg asszem azért szebb a ragasztás formája enyvvel, mert progresszív módon préselik, az elején gyengébben, ahogy szívja be a fa, úgy erősebben, végeredménye tényleg az hogy szinte észrevehetetlen a csík a 2 cucc között....alakul mint pupos gyerek a prés alatt
bútornál láttam, és akármiélyen sanszosnak is tűnik, a gitár-bútor fa-fa alapon van szóval itt iss hasonló módon kell zajlania, bár sztem a drágább darabokat részesíthetik előnyben ilyen módszerrel, jó enyv drága, drágább mint présgéppel nyomatékkal ragasztózni, de ugye az igazán drága darabok ugyis 1 dbból készülnek szal lehet h nem terjedt el annyira
bár az fix hogy egy doboz glicerin alapú enyv nem óccsó mulatság
Ezt az enyvet onnan szedtem hogy a gitártanárom (Toth György) Enyvet használ gitárjaihoz amit készít! VAn neki harminc éves enyvel ragasztott (2 db mahagony test darabb + 1 darabból kőris fedőlap) és semmi nincs a ragasztásnál gyönyörű hangú gitárokat készít egyébként! Szerintem a gitárjai vannak olyan jó hangjuk mint a nagynevű fendereknek! (mivel ugyanabból az alkatrészekből készíti őket)
na,ha már láttál ilyet,én készséggel elhiszem neked.
csak hát azért tényleg vannak kételyeim,de ez legyen az én bajom:)
jó lenne egy hangszerépítő szakit megkérdezni.
a csíkos jávor, az top, azok általában esztétikai okból két darabból vannak. De ha egyben is van, attól még lehet a test több darabból. Egyébként a 2-3 darab sztem az általános. Amit írtam, ott arra akartam utalni, hogyha ennél több darabból van, az nem biztos, hogy jó.
bútorrestaurátort már láttam munkaközben, forró enyvet visznek fel mindkét felületre, legtöbbször természetes alaput amiben kevés szintetikus szar van, satuval összefogja a 2 részt, a kicsorduló enyvet pedig azonnal alkoholosronggyal leitatja...satuzás után mindig van egy kis hézag a darabok között, emrt minden enyvet nem nyom ki a prés, de a száradás után, egy nappal kb már semmit nem látsz, én pl egy natúr régi karoszszéket skubiztam amiről egy faragott díszítés tört le, festve nem volt a felület de nem találtam a repedést istenbizony, ugy felszívta a fa az enyvet
hát lehetséges,hogy van valami titkos recept a tökéletes enyv elkészítéséhez.
gondolom forrón viszik fel a fára,amíg folyékony.de inkább a v52-nél kellene érdeklődni,ha elárulják egyátalán:)
a beszáradt enyv az, de precizios ragasztásoknál meg egyéb helyen azért nem hagynak lecsorduló enyvcseppeket a munakdaabon , lásd pl butorrestaurálo előbb vesz kezébe enyvet mint ragasztót és milyen precizen dobja össze a darabokat
az enyv azért hatásosabb faragasztó, mert a fa sokkal jobban be tudja szívni semmint a szintetikusokat, pl pillanatragasztószerűeket, azokat ha összepréseled,a kárhogy erőlködsz a 2 réteg közöt mindig lesz egyilyen kulimáz, az enyv viszont ragasztás-préselés után még be tud ivódni, vagyis kevesebb lesz a cucc a rétegek között
legalábbis ezt hallottam
így vuiszont sokkal homogénebb lesz a fa, ami magyarázat lehet a jobb hangra
De biztos nem tűnik el az enyv. Én dolgoztam asztalosműhelyben... (hála az égnek mind a 10 ujjam megvan )
De én arra sem emlékeznék hogy elporladna. Kemény mint a fene.
ez most komoly?a világ legolcsóbb ragasztója (a csiriz után)lenne a drága gitárok ragacsa?
hát vannak fenntartásaim...:)
főleg egy megkeményedett enyv a legjobb tudomásom szerint porlad mint a fene.
de lehet,hogy igazad van.
Ami eltűnik ragasztó az az enyv! Azért tűnik el mert szerves anyag! A drágább gitároknál van csak asszem! Sokkal jobb hangja lesz az enyvtől mint a pillanat ragasztótól!
van olyan ragasztó ami teljesen eltűnik, úgy ragaszt, hogy a rostokat fellazítja és ezek kapaszkodnak egymásba, a cellulózt is feloldaj és száradás után cellulózlesz, nem egy barkácsragasztó. :)
ne izgulj, egy gitar minoseget nem csak abban lehet lemerni, hogy hany darab fabol van. Pl. a Fender stratok sem 1 darab fabol vannak, megis jok. Carvin CT6 gityok is eszmeletlen jok, megis nagyobb reszuk 2 darab mahagonibol van, majd arra megy ra a 2 darabra vagott javor top. Megis tuti hangszer. Nekem tobb olyan Les Paul is volt a kezemben, ami szinten nem 1 darab fabol volt, hanem tobbol. Szoval nem csak ez a mertekadoja a minosegnek. Es ezzel egyutt lehet olyan gitar is szar amit egy darab fabol faragtak ki...
Hello!
Köszi szépen a segítséget! De az 1 darab fából lévő gitárok azok nagyon sok pénzek! Van egy gitár epiphone les paul strandard annak is három darabból van a teste + van egy két darabból lévő csíkosjávor azt néztem ki! A Lemezgitárnak kb: a fele ragastó! De itt csak kevés van! És akkor nem éri meg olyan gitárt venni aminek három darabból van a teste?
Nyilván számít.
Ugyanazt a fát szokták mondjuk kettévágni, és ellentéte orientációval összeragasztani, hogyha vetemedni akar, akkor a kettő kiegyenlítse egymást.
A felület megtörése viszont nem jó akusztikailag, nem beszélve arról, hogy annál több ragasztó van az anyagban, ami szintén kedvezőtlen irányba befolyásoljaa rezgést.
Ha belegondolunk, a rétegelt lemez is több darabból összeragasztott fa :D
pontosan...
És sén ezt tapasztaltam is!Onnan lehet észre venni h ha kicsavarozol a gitárból egy addig teljesen jó csavart és ha az rozsdás akkor az általad említett jelenségre ad tanúbizonyságot, de természetesen ehhez is idő kell!Ezért ajánlott a festék leverődéseket minél hamarabb kijavítani vmivel, nekem szerencsém van h szép piros a hátulja és az oldala a gitáromnak így egy szép piros körömlakkal megoldottam, és tényleg jó ötlet, ajánlom midnenkinek!egy pár csepp körömlakk a kilátszódó fafelületre és kész!Természetesen ez csak akkor jó ha apróbb a leverődés!
Viszont ha a lakkreteg nem alkot egy hermetikus, zart reteget, es ezaltal a fa tovabb szarad az evek soran (amit en sem ketlek), akkor viszont az is igaz, hogy paras, nyirkos, helyen (pl. nalunk ilyen a nyari eghajlat) a gitar fel is vesz valamennyi vizet a paras levegobol, nem?
a gitár fája azután is szárad miután már kész a hangszer? (szóval lakkozás után)...gondolom ilyenkor már nem olyan mértékben mikor még csak a fa van a levegőn, de mégis mennyire?
Na lemértem a gitárom 3.7 Kg! ez könnyi ill nehéznek számit vagy közötte? csak a fára utalva,hogy basswood szokott ennyit nyomni ? vagy ezmég nagyon könnyü!:D