Ezzel akarod kiszúrni a szemem? 10-szer ennyi lesz (ja és euórba) :D
Na jó, hát azért ilyet nem tudok leszedni egykönnyen, ne hülyéskedj, ezek a világ legjobb zené(sze)i, ilyen szinten még nem vagyok:) Ezzel napokig kéne foglalkoznom... szorri.
Elégedj meg annyival, hogy Henderson szólója Eb-mollban kezdődik
Ja bocs, nem jól írtam. most hogy rendes hangerőn meg tudtam hallgatni (mert reggel halkan kellett, a párom még szundikált...) nincs ott V. fok, tehát az eleje F#m7
A H9-F#m inkább V-I. Akkor lenne II-V, ha a II. fok SZD funkciójú lenne, de itt tonikai. A H9-et csak azért rakja bele, hogy visszavezessen a következő kör elejére (turnaround-nak híjják)
A D7-H7-G#7-nek nemtom mi a logikája, sztem legfeljebb annyi, hogy kistercenként ereszkedik lefelé. Vehető hangnemváltásnak, ilyeneket én is szeretek csinálni, kicsit kilépve a funkciós gondolkodásból:)
ezért szeretem mert én rock zene párti vagyok, ugyanakkor érdekel a sok jazzben rejlő lehetőség, és Ő iszonyat jók kombinálja a műfajokat. Én most kezdtem el tanulgatni a jazz elméletét és gyakorlatát, és nagy segítség az ilyen infó.
ugyhogy kösz mégeccer
Hát látszik azért, hogy a csóka nem ragadt le a pentatonoknál és a G-dúrnál:) Hallatszik, hogy tanult mindenfélét, rokk, dzsezz, technikás,mint állat, miegymás.
(bár nekem ez a szám nem jött be, de ez most nem érdekes)
jaja, ilyesmire, köszi szépen. Ilyenek nincsenek sehol leírva :(
Érdekel milyen harmónia készletet használ és milyen skála megoldásokkal él a szólói alatt.
Látod, ezért is mondtam, hogy nem érdemes még foglalkoznod (sztem) ezekkel a netes cuccokkal. Ha pont az alapok nincsenek meg, ne várd, hogy megérted majd ezeket.
Kesztler-zenei alapismeretek, megvenni, végigrágni, belemélyedni
Ajánlom figyelmedbe Kesztler - Zenei alapismeretek könyvét.
Ki fog tisztulni a kép. Utána foglalkozz az összhanzattannal.
Így csak ide-oda capkodsz és nem fogod érteni mi miért történik. Saját tapasztalat...
Bővítettek alapból nincsenek dúrban, de nem jelenti, hogy nem lehet átalterálni 1-1 fokot, de most az nem ide tartozik:)
Nem kell váltásnál megkeresni az alaphangot, mivel nem skálázni kell egy szólóban, hanem a skála hangkészletéből kell motívumokat kialakítani.
Ami meg a moll hangnemet illeti, el kell dönteni, hogy milyen mollban vagy. Mármint természetes, vagy összehangzatos, mert nem mindegy funkciók szempontjából.
(amúgy ezt csak zárójelben jegyzem meg, hogy a dúr modálisok mellett nagyon jó skálákat nyerünk a melodikus moll modusaiból is, azokat is érdemes ám tanulgatni, nem csak a dúrosokat!)
Ööö, mire vagy kíváncsi konkrétan?
Az elejét megsasoltam, van egy intro ugye 0:15-ig, az F#m7-re épül, és a fisz-dór skálát használja, ami azért is előnyös, mert a nagy szext kicsit kiküszöböli a tipikus mollos érzetet. A főtéma is ezt viszi tovább, F#m a riff, meg amit a basszus játszik, az is. A téma 4. ütemeiben benyom még egy H9-est dominánsnak, a visszafordulás előtt.
0:30-tól a B-témában egy E13b10 akkord van, erre pedig egy e-dórból megy a szóló/dallam. Ezt azért is lehet megtenni (annak ellenére, hogy egyik dúros, másik mollos), mert a 10b-s akkord a blues-ban honos, és ugye ott is moll-alapú pentatont nyomunk rá. Ez azért nem szól hülyén, mert a nagy- és a kistercet is tartalmazza az akkord. A dór skála pedig vegyítve ezzel a bluesos pentatonnal (hangkészletét tekintve elég hasonló) jól szól rá.
Ez utóbbi témát másodszorra továbbviszi, és kibővíti (1:15-től):
3 ütem D7, majd 1 ütem H7, és a második pediódusban 4 ütem G#7 van, majd visszatér a F# mollba a szólóhoz.
Idáig néztem, ilyesmire gondoltál?
Kössz!Most pár lépéssel előrébb vagyok.Bővített módok nincsenek?Eddig sztem mindent értek.Tehát ha játszom E-mollban(G-dúr), akkor a játékom során ha váltani szeretnék módot, akkor megkeresem az E hangot, és onnan indítom mondjuk az E-dórt vagy az E-fríget.De ha azt nézem hogy dúrban vagyok mivel ez G-dúr, akkor játszhatok G-lídet,G-mixolídet.
Bocs, de te valamit nagyon félreértesz.
Akármilyen elmélet is ez (mert erről én még nem hallottam... tengelyrendszerről igen, de tengelyelméletről soha, bár biztos létezik, ha többen írjátok), biztos nem arról szól, hogy egy hangnemben cserélgetik ezeket a módokat össze-vissza...
Abból indulj ki, hogy ezek közül vannak dúr jellegűek, moll jellegűek és szűkített jellegűek.
Dúros a ión(I), a líd(IV), a mixolíd(V)
Mollos a dór(II), eol(VI), fríg(III)
szűkített a lokriszi(VII)
Tehát ha mondjuk vki elkezd egy moll skálában (eol-VI) szólózni, akkor azt felválthatja egy dórral, vagy egy fríggel, különböző hangulatokat elérve, feltéve, ha az adott harmónia megengedi. Mert mondjuk, ha van egy Am akkordod, akkor arra nyomhatsz a-eolt, de a-dórt, vagy a-fríget is. Viszont ha mondjuk Am7b9 az akkord, akkor már az a fríget kívánja, a többi skálával hamis lesz.
De az Am akkordra (amire játszhatod az eolt, a dórt, a fríget) nem nyomhatsz mondjuk a-mixolídot, mert ez teljesen ütközik hangokban is és funkcióban is (mert egyik mollos, másik dúros)
Úgyhogy sztem hagyd ezt az elméletet, vagy ha mindenáron, akkor legalább vmi megbízható forrásból, amit meg is értesz:)
Meghallgattam pár felvételt, a többit is meghallgattam, ha hazaérek, csak most rohannom kell!
Érdekes muzsika nagyon! Bár a hegedűnek ez az agyoneffektezett hangja annyira nem jön be (gondolom te hegedülsz). Hol szoktatok fellépni? Szívesen elmennék egy koncertre, ha Pesten lesz valahol...
Tehát ez a tengely elmélet arról szól, hogy vannak ezek a módok, skálák,amiket cserélgetek játék közben?Mindíg az alaphangról kell indítanom a következő hangsort, vagy elég játszanom a skála akármelyik hangját és a legutoljára játszott hangra építem a következő módot?
------------------I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
------------------Prím Szekund Terc Kvárt Kvint Szext Szeptim Oktáv
ion(dúr)~ionian ----1---------1-----1/2------1-------1-------1--------1/2-----
dór~dorian ----1--------1/2-----1-------1-------1------1/2--------1------
fríg~frygian ---1/2--------1------1-------1------1/2------1---------1------
líd~lydian ----1---------1------1------1/2------1-------1--------1/2-----
mixolíd~mixolydian ----1---------1-----1/2------1-------1------1/2--------1------
aeol(moll)~aeolian ----1--------1/2-----1-------1------1/2------1---------1------
lokriszi~locrien ----1/2-------1------1------1/2------1-------1---------1------
Köszi a segítséget!
Én közbe utánnajártam ezeknek a módoknak, és lejegyeztem a szerkezetüket.A hangok közti távolságot jelöltem, táblázaba foglaltam, és télleg egyszerű, egyik adja a másikat.Ha valaki tudja a Dúr skála szerkezetét akkor mindegyiket.Én erre jutottam:
I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII.
Prím Szekund Terc Kvárt Kvint Szext Szeptim Oktáv
ion(dúr)~ionian ----1---------1-----1/2------1-------1-------1--------1/2-----
dór~dorian ----1--------1/2-----1-------1-------1------1/2--------1------
fríg~frygian ---1/2--------1------1-------1------1/2------1---------1------
líd~lydian ----1---------1------1------1/2------1-------1--------1/2-----
mixolíd~mixolydian----1---------1-----1/2------1-------1------1/2--------1------
aeol(moll)~aeolian ----1--------1/2-----1-------1------1/2------1---------1------
lokriszi~locrien ----1/2-------1------1------1/2------1-------1---------1------
azért nem árt ha tudja mi hol van a nyakon. jól jön sokszor az a tudás. meg könnyebben érti meg vele hogy melyik skálát miért tudja egy adott harmóniára játszani.
Szóval ne csak a shape ekkel foglalkozzon. Bár egyéni kinek hogy könnyebb
Persze, ezzel csak a GW-s cikkére akartam utalni, hogy Ő így magyarázza:) Nem ám randomra nyomatja:D Az úgy vicces. Az a kutyámnak is menne, pedig nincs is.
Meg itt akkor belemehetünk mindenféle hitéleti vitákba, hogy ki számít kezdőnek, és meddig...
erről még sosem hallottam, pedig elég sok Satriani számot megtanultam régebben... tényleg használ néhány dúr-modust, de nem viszi túlzásba...
viszont ha nincsenek funkciók, akkor mi alapján választja ki a megfelelő modust? elég zavaros, amiket itt leírtatok.
Nem hinném, hogy egyik ütemben ión-t játszik, következőben mixolídot a harmadikban meg dórt... teljes kavarc lenne...
meg láttam írtátok, hogy "a legontosabb eszköz a füled"
ez egy idő után igaz is, de azért egy kezdőtől ne várjátok el, hogy kifejlett hallással rendelkezzen, és meg tudja ítélni, mi a hamis hang, vagy skála 1-1 akkordra... mert alapból a füle mindenkinek a jól bejáratott dúr-,moll-ra áll rá.
a kezdő sztem ne kísérletezzen, hanem tanuljon, fejlessze a hallását, tanulja meg az évszázadok alatt (méltán) kialakult szabályokat, és utána akarja azokat felhasználni, s főleg felrúgni.
Modell skálákat leginkább a jazzben használnak. A fél-egész és az egész-fél a legnépszerűbbek, ezeket rendszeresen lehet játszani domináns alterált akkordokra, mint pl. 7/9b/5#, vagy 7/9b/10b, stb
és vannak még ritkábban használatosak, mint pl. az 1:3 modell, hangjai: d-disz-fisz-g-bé-h-d
Hát, az elmúlt néhány hétben csak ujjgyakorlatozni ültem le, nem volt semmi ötletem. Amikor van, akkor leülök, fölveszem, aztán megy rá a többi-többi sáv, ha tetszik a vége, csinosítgatom, ha nem, akkor hagyom a fenébe
Zenekar, ha azt vesszük van, bár semmi koncertezés, csak "lemegyünk a garázsba és lesz valami" című móka, de mindig tetszik a végeredmény, dob, basszus, gitár és jórészt csak improvizálunk. Ha lenne mégegy gitáros, lehetne tőle tanulni. Bár panaszra így sincs okom ami a társakat illet:)
Ami most engem nagyon kiváncsivá tett az az alábbi lemez. Marco Sfogli (James LaBrie) gitáron és Alex Argento billentyűn, ebben aztán van minden stílus ami csak kell és micsoda technikával, de legalább annyi groove-val és feelinggel, szerintem meg fogom venni
Akkor jól gondoltam, mindenképp kell egy tanár. Amíg Mohaihoz jártam, legalább rugdosott is, mert amúgy lusta vagyok. Nameg mostmár messze van Pest (pénzben is). Bár elvileg le van zsírozva egy hely, ahova mehetek szeptembertől, de addig sem akarok a babérokon ülni (ezeken csak fél seggel:D).
az ember látja a neten a bazinagy gitárosokat meg hogy van oktatóvideójuk meg picsexiszekről hablatyolnak és akkor már tőlük "személyesen" akar tanulni. Manapság szeritnem nagyon sokan a gimis kötelező angol miatt tudnak angolul, ha meg érdekli az embert akkor a szakszavakat könnyen elsajátítja. Én ötven tonna oktatóvideót töltöttem le, ahogy lett netünk annó és borzasztó sokat segített, pont azokban a stílusokban amikbe bele akartam mászni mélyebben, kvázi mindent azokból tudok amit tudok, technikailag mindenképp. Aztán mostmár inkább hallgatom csak a zenét és fül alapján igyekszem lehallani mitörténik.
Volt egy Holdsworth okatótvideom, azaz annak szánt valami, amiben tökjó volt, hogy mutogatott kis skáladiagrammokat amiknél a jelrendszert csak ő értette, másnak az ég világon semmit nem mondott...na azt töröltem is le mint a huzat:) Egy kezemen meg tudom számolni melyikek azok a videok amik tényleg alapok és nagyonjók
én sem játszom bonyolult zenét,bár ez relatív,most meg én vagyok bajban a modális skála kifejezéssel..lehet hogy kezdek felejteni..majd utánanézek..a youtuben ha beadod a keresőbe mistersilent,röhöghetsz rajtam..mindjárt én is megnézlek..
Én csak az Összhangzattan könyvét ismerem Kesztlernek, de az nagyon jó. Ahhoz viszont eléggé stabil alapok kellenek és némi értelmezőképesség, mert nem fogalmaz túl egyszerűen a faszi... Na igen, nesze neked zenedoktor.
Hogy én mit javasolok? Én most tanulok magántanárnál klasszikus összhangzattant és egy biztos, az, hogy valamit elolvasol és még fel is fogod, sohasem fog felérni azzal, ha egy olyan ember magyarázza el az egészet, aki igazán ért hozzá és izibe gyakorlatba is helyezitek a megbeszélteket...
Én sem tenném, ha volna lehetőségem tanárhoz járni. Ajánlották a zeneelmélet topikban Kesztler Lőrinc könyveit, azokat mindenképp megpróbálom beszerezni, már kutattam könyvesbolt után a városban, ahova suliba járok
Amúgy Te mit javasolsz ezügyben?
Nem a modális skálákra gondolsz modellskála elnevezés alatt?
Amúgy nem játszom bonyolult zenét, ha rákattintasz a nevemre találsz két címet is, ahol meghallgathatod... Semmi nagy zenei megfejtés nincs benne és nem is ez a célom.
Viszont ha nem művelném magam e téren, akkor lehet, hogy leragadtam volna ott, ahol mondjuk 5 éve tartottam és az nem hiszem, hogy jó lenne.
A "satriani féle pitch-axis" dologból nekem úgy jött le hogy inkább külföldi anyagból művelődik a srác. Szerintem az elején úgyis kínai az egész dolog, akár magyarul, akár angolul, görögül, vagy akárhogy tanulja, mert végülis idegen szavakat tanul
Hehe, hát ja, az ilyenen jót lehet mosolyogni, de persze mindent meg lehet magyarázni... Kisegítettem egy csapatban basszgitáron és volt, hogy mellékandáztam, mert nem emlékeztem, hogy mi jön... Lényeg, hogy eléggé szarul szólt, de én meg tudtam magyarázni, hogy összhangzattanilag mit játszottam. :DDD
Slasht én sem szeretem,de ő a Slash.mindegy..nem tudhatom,milyen zenét játszol,de most őszintén örülök,hogy 2007-ben egyesek dór,eol..stb skálákról beszélgetnek;viszont a zenédből ezt egy Győzikét néző országban igen csak kevesen hallják ki..nem?modellskála helyett amúgy a fél-egészhangú..stb..megfelelő többet mond,ugye?
Slash szerintem nem is egyszer játszott 1-2-es "modellskálát" csak nem annak szánta, csak úgyhallotta hogy az ott jólesz. A legfontosabb szerintem mindenképpen a füle az embernek! Csak azért merrt én hülyét kapok az olyanoktól akik kockafejek elméletből, aztán összevissza játszanak mindenféle hamis szart, és utána rámondják hogyez dzsezzfjúzsön és amúgy meg mittomémmiafaszomszubdominánsalteráltanyámkínja skálában játszott és nem hamis, csak furcsán szól
Szerintem ha a fejében jól összerakta a dolgot az ember, meg átlátja logikailag, akkor nem baj, ha az elnevezés más nyelven rögzült. Sok akkord rövidített nevét én is nemrég tanultam meg, több az idegen nyelvű info a neten, mint a magyar.
Én magamtól tanulgatok, meg netről szedek össze dolgokat, aztán azokból legozom össze, hogy mi hogy van/lehet és érdekes összefüggésekre bukkanhat az ember. Amikor játszok, ezt nem feltétlenül szövöm bele minden áron, véregyszerű dolgokat szoktam csinálni, de úgy vagyok vele, hogy egy idő után ha el akarok érni egy hatást, akkor jó, ha már kapásból tudom, hova nyúljak, tudatosan. Érdekelnek is ezek a dolgok, még ha elég keveset is tudok, de azt mondom, hogy többet tudni soha nem árt
én azért mondtam így, mert ha mondjuk valahol külföldi oldalon utánanéz (ha már Satrianival indult a dolog) gabesz akkor nagy valószinűséggel ezekkel az elnevezésekkel fog találkozni. Ez dó-ré-mi elnevezés szerintem aki énekből anno nem tanulta általánosban, vagy tanulta de nem érti annak ez inkább konfjúzing mint az ahogy a "nagyok" is beszélnek róla, ők meg például lidyanoznak meg 4th degree-znek mindig. Szóval azért írtam így, hogy egyféle "jelrendszernél" maradjunk
Én még sohasem hallottam ezt a kifejezést, hogy "modellskála"... Biztos, hogy van ilyen?
Amúgy meg nem szeretem Slash-t, de azt elismerem, hogy ő Slash.
Ja, és ezekről nem beszélni érdemes, hanem használni kell(ene) őket, mert sokszínűbb és izgalmasabb lesz a zene. Persze, marhajó, ha az ember ösztönből zenél, csak gyorsan elfogy a patron és akkor egy kis elmélettel fel lehet ám kavarni az állóvizet.
teljesen korrekt,persze..de mondjuk a Slash életében nem játszott 1-2es modellskálát,meg nem tett mixolidos elsőpickupos szólót sehova,és mégis ő a Slash..ezekről amúgy érdemes beszélni,de ha az ember minden hangot szeret,amit játszik,az már fél siker..vagy nem?
Persze, amúgy igazad van, meg kell szerezni az alapokat, utána lehet variálni. Csak én sokszor úgy érzem, hogy ezzel a halom beírással inkább csak összekuszálódnak a dolgok...