Meg...milyen rendre gondolsz? Kicsit hosszú lenne mindent eredeti rendszerében leírni, meg szerintem az sem segítene sokat...
Visszatérve: ha ennyire érdekli xy-t a pitch axis, akkor valahol biztos fel lehet lelni régi guitar world online leckéket, Satriani egész részletesen értekezik ott róla. Csak szerintem...ahhoz hogy ez könnyen megérthető legyen, ahhoz ismerni kell az alapokat, mert különben nem sok haszna van... SZERINTEM.
Megpróbálom...:)
dó-sor: dó ré mi fá szó lá ti dó = ión (dúr) = ionian
ré-sor: ré mi fá szó lá ti dó ré = dór = dorian
mi-sor: mi fá szó lá ti dó ré mi = fríg = phrygian
fá-sor: fá szó lá ti dó ré mi fá = líd = lydian
szó-sor: szó lá ti dó ré mi fá szó = mixolíd = mixolydian
lá sor: lá ti dó ré mi fá szó lá = aeol (moll) = aeolian
ti sor: ti dó ré mi fá szó lá ti = lokriszi = locrian
Ezek alapján szerintem akármelyiket föl lehet írni
Miért, mi az angol nevük?
Ha meg már megemlítitek itt a modális skálákat, lehetne valami rendet, rendszert tartani, nem csak egymásra hányni a szavakat... Nem hiszem, hogy ezzel túl sokat segítenétek másoknak.
G# molllnak írd fel a hangjait. Milyen dúr?->H dúr. (kis segítség...)
dúr skála módjai: dúr, dór, fríg, lyd, mixolyd, moll, lochriszi. C dúrban akkor ugye c dúr, d dór, e fríg, f lyd, g mixolyd, a moll, h lochriszi. Írd fel a H dúrt. hányadik hangja az e? 4. melyik a 4. mód? lyd. Úgy érzem, probléma részlegesen megoldva:)
A kíséret hangnemétől függ. G# moll és F# mixolíd hangjait például ugyanott fogod le a gitáron. Csak egyszerűbb a móduszt megnevezni, például egy alapból E kíséretnél, hogy E lídben szólózol, minthogy G# mollban, vagy F# mixolídban, stb stb.
Amúgy a módoknak nem csak angol neve van ám, nem flesselni akarok, csak mondom, hogy így is ok, hogy líd, meg mixolyd, meg fríg, meg dór, meg moll...meg lochriszi;)
Mellesleg ennyire nem is egyszerű, mint ahogy elmondtad... tényleg kell a jó fül, de az elmélet sem kikerülhető teljesen!
Mert hol vagyunk még az akkordfukcióktól, hangzásoktól, vagy...hogy mélyebbre menjünk: maguktól a hangközöktől, amik egymásra hatása, sorrendisége stbstbstb maga a zenetudomány...
A pitch axis cucc az kb annyi, hogy veszel egy alaphangot, mondjuk legyen f, és pár ütemenként skálátváltasz, de úgy, hogy mindegyik skála alaphangja a kiválasztott "axis" legyen, tehát esetünkben az f. Amúgy a neve is mutatja: "pitch axis" "hang tengely", hang MAGASSÁG tengely, ergo a módok/skálák/mittoménmik között az az adott hang mindenkép itt van "horgonyként". Satriani sem találta fel a spanyolviaszt, attól még nem fogsz jobban improvizálni, hogy ezeket a dolgokat benyalod.
Persze, fontos, hogy tisztában legyél a skálákkal, módokkal, hogy ezeket hogyan kell játszani, meg alapvető harmóniarendszerekkel, de a legontosabb eszköz a füled: az mondja meg, az adott próbálkozásod jól szól, vagy fosul. NEKED. Meg gitározz sokat. Meg próbálj meg mindent eljátsszani, amit hallassz. Nem csak gitártémákat... zörejeket, bármit... érdekes hangzásokat, amiket kihallassz, de még senkinek nem jutott eszébe elgitározni... Mellesleg szerintem inkább EZ jellemző VAIra, mint a Lyd mód, ő ennél picit magasabb szinten műveli az ipart:D
Ámen.
Értem, Guitar pro-t használok.Abban fel van sorolva elég sok hangsor ha nem az összes, és jelöli a hangjait a fogólapon meg minden.Amúgy énis a fülemre hallgatva játszom, imprózgatok amennyire tudok.Azt honnan tudom hogy ha mondjuk Gis mollban vagyok akkor az Lydian?
Az egész nem olyan bonyolult. Memorizálnod kell melyik hangok hol találhatók a fogólapon. Ezt ne úgy képzeld hogy miközben játszol közben akár tudod mondogatni milyen hangot fogsz, elég ha csak a skála "alakját" memorizálod. Egyszerüen annyit kell tenned, hogy lerajzolod a gitár fogólapját egy papírra és szépen beírkálod a hangokat a húrokra bundonként. Ezután fogod és mondjuk a C-dúr skála összes hangját szines filccel vagy akrmivel bejelölöd. Ezután látni fogod hogy szép mintás lett a fogólap. Ha ezeket az "alakokat" (angol videoban mindig shapenek vagy positionnek mondják) akkor máris tudod az össze dúr és moll skálát, mert csak annyit kell tenned, hogyha mondjuk C dúr helyett Cisz dúrban kell játszanod az egész kis mintázatot gondolatban feljebb tolod egy bundot azaz fél hangot és vizuálisan látod a fogólapon és azokat a hangokat játszod, a moll skálákat pedig a párhuzamos dúr-moll összefüggés miatt ugyanúgy magábafoglalják ezek.
A módok az ugyanez a dolog, csak ott azt kell tudnod melyik skálát játszd melyik basszushangra ahhoz hogy a kívánt hatást elérd. Például ha lepengetsz egy üres E húrt és arra elkezdesz Gisz mollban (vagy H durban ugye) játszani akkor LYDIAN mode-ban vagy (VAI ezt kvázi kisajátította már magának, abszolut rá emlékeztet ez a hangulat, próbáld ki:).
Dióhéjban ennyi, én így tanultam meg...azaz még tanulom a módokat, de én inkább csak hallás után kavricolok a fogólapon, szeritnem az azért kicsit előnyösebb, mert el lehet kerülni a csak elméleti alapú skálaszerű játékot
Ugyammár, a youtube mindenkinek elérhető, csak tudni kell mit is keresel pontosan. Scott Hendersonak is van egy nagyon jó videoja, az kicsit komolyabb, ottmá ilyen "szímédzsörmájnorszevenfletfájvalterd" cuccokat halandzsázik, de az is nagyon jó és érthető ha odafigyel az ember annak valami jazz-fuison vagy valami ilyesmi a címe
Néztem youtubeon pár ilyen videót Satrianitól.Látom hogy variálja a skálákat.Gondolom elösször el kéne sajátítani ezeket a hangsorokat, pl.: dorian, lydian, mixolydian stb...Utánna jöhetne ez a tengelyelmélet amivel ötvözhetem a skálákat így szélesebb tartományba játszhatok,de miszerint dől el melyik hang az ahol váltanom kéne?
Nagyon jók a videok!
Sok helyen világos lesz, hogy az általam is hallgatott zenékben miért is van némely szólórészletnek olyan hangulata, amilyen van (figcsitől függetlenül).
Köszönjük!
nem olyan marha egyszerű ám csakúgy belemerülni hirtelen az improvizálás tegerébe. Először úgy próbáld gyakorolni, hogy beteszel egy 1 hangos alap basszust alap ritmussal és arra kipróbálgatod a módokat
lényegében ez a móduszok másik elnevezése angolul "modes". frank gambale modes no more mystery videoját nagyon ajánlom tök érthetően elmondja vagy akármilyen youtubeos modes-os videot (ezek a legkönnyebben elérhetők:)
dióhéjban a lényeg annyi, hogy egy basszushangra attól függően hogy az az adott skála hanyadik foka más és más "hangulatot" lehet elérni
nem csak Vai és Satriani használja, hanem a világon mindenki, még az is aki nem tudja mit csinál csak hallja milyen hatást akar elérni
Ja másik nevén Pitch Axis.Satriani, Steve Vai ezt használják improvizás közbe.Tom h a skálákkal kapcsolatos.Szeretnék belemerülni az improvizálgatás kimeríthetetlen tengerébe kicsit mélyebben, ezért érdekel a dolog.
Na!Akkor valaki tudna mesélni nekem a tengely elméletről?Úgy kéne elmagyarázni hogy lehetőleg meg is értsem és nem úgy hogy azt lássam h Te mennyire kurvajól vágod.
Jajaja,a Vio-lence az nekem is fárasztó,inkább kultikus jelentősége van,nem annyira kiemelkedő.Az énekes az konkrétan katasztrófa.Testament viszont az egyik legjobb thrash,ami abban a korszakban született.A First Strike Still Deadly albumot nagyon érdemes meghallgatni,2001-ben majdnem az eredeti felállás rögzítette az első 2 lemez legnagyobb klasszikusait modernizált hangzással,az a hülye Alex Skolnick épp akkor tért vissza a metalhoz évekig tartó jazzerkedés után,és olyan durva jazz/fusion beütésű szólókkal pakolta tele az atomtámadásthrash nótákat,elképesztő.
Csak a nevüket...Jó nóták vannak ezen a Driften, Vio-lence vhogy nem ütött be annyira, mint vártam, az énekes miatt nem túl hallgatható Már akkor is Robnak kellett vóna danónia
Az a Cuatro c. cucc.A No Place For Disgrace már töltődik fel,amint felment,tolom a Cuatrot is.Totál rákaptam a Flotsamra,nem is olyan rossz ez,mint amire emlékeztem. A No Place lemez pl. bentragadt a lejátszóban.Testamentet ismered?
A legatot ugyan azzal képezzük, de a legato hangkötést jelent, és bár ezt is lehet annak nevezni, én inkább csak hosszabb hangsorok esetén használom ezt a kifejezést.
Hali scel!
Lenne egy olyan kérdésem hogy az a moll arpeggióban a felfelé menet utolsó hangját (E) legatoval nem lenne egyszerűbb kijátszani, mert akkor nem kéne kétszer megpengetni egy irányba az E húrt
végülis te tudod mit/miért!
egy mikit odanyomni a hangszóró elé és azt rögzíteni nem "ŰR" minőség azért szerintem...
persze nagyon szubjektív a dolog ígyis, úgyis.
mi itt a mézesbödönön kívül csak vizuális kapcsolatban vagyunk a cuccal, abból közvetlen élmény sosem lesz :/
Mivel nem üzleti szempontok vezérelnek, ezért az "űr" minőség nem is célom, ezek inkább érdekességnek jók, arra meg sztem tök megfelelnek.
Ha engem kérdezel, van a tube-on egy valag arc, aki hallhatóan nem a kamerával rögzíti a hangot, és rohadt jól is játszik, de vhogy mindegyik gagyin szól, míg egy fos minőségű kézikamerás koncertrészletből is lejön/ lejöhet, hogy mennyire állat a sound, és ahhoz még hozzá tudod képzelni, hogy milyen lehetne élőben. Persze kinek a pap, kinek a paplan..
nagyon hasznos szerintem amit csinálsz, rengeteg suhanc ismerősöm van, gitározni szeretnének vagy netán technikai problémályuk van, hasznos az arpeggio leckéd, (suliban dolgozom), bőszen mutogatom a munkásságod nekik. szerintem hasznos amit csonálsz, és jól is csinálod gratulálok. én is autodidakta módon tanulok gitározni immár 17-18 éve :D
hát nem a lehallgatórendeszerrel van baj (2496, profi erölködő, Yamaha NS10 (a "fehérhangszóró"))...
ha még a youtube is butít rajta az gáz, arról persze nem te tehetsz. én még sose töltöttem fel és nincs tapasztalatom róla. ha az b...el akkor meg tehetnél ki külön hang tracket azoknak, akik a látványon kívül a hallható izekre is kiváncsiak
én itt most csak a technikai megvalósítást csapkodom, a jobb jövőbeli dolgok reményében...
az, hogy a lényeget nem hallod.
hiszti? naja
a relativ hangról lehet fogalmunk (csak nem sok értelme) az abszolutról is (az fostalicska, így ebben a formában).
hozzászolni nem akarok érdemben, mert egyrészt: nem sok összehasonlítási alapom van, másrészt: a hallottak alapján nem tenném; olyan lenne, mint Szokol rádiós meghallgatás után regélni a csillagok háborúja 5.1-es filmzenéjéről..
Az előző kétrészes teszt engem is meggyőzött arról,hogy ha egyszer eljutok odáig anyagilag,nekem is ESP lesz a 6húros karos hangszerem.Jávor nyak meg rulez,elképesztő pregnáns lesz tőle a hang,nagyon benne van a rakenroll.
Barrénál ha ha arpeggiózók azt hogy oldjam meg hogy ne zengjenek össze a hangok?
2007-04-27 09:53 |
#3182
Ezzel nem értek egyet, mert szerintem ezzel a fos kamerahanggal is jól hallhatóak a különbségek, bár nyilván romlik a minőség, ha feltöltöm a youtube-ra. Nem tudom te mivel hallgatod, nekem egy AIWA hi-fi-re van rákötve a gép és azon, vagy fülessel hallgatva is teljesen jól kivehető a lényeg. Mivel nem multival dolgozom, így nem tudom hangkártyába dugni, meg nem is akarom, mert ha nem azt a soundot kapom, amit megszoktam, nem fogom tudni úgy megszólaltatni a gityót, mint egyébként.
Összegezve tehát, szerintem értékelhető lehet a teszt külső fül számára is, bár nyilván csak mint érdekesség, mert nem túl valószínű, hogy bki is pont ezen gitárok között vacilálna. Számomra az a legfőbb tanulság, hogy rohadt jó balta az ESP-m
NNa, ez máris egy érdemlegesebb összehasonlítás a mi szempontunkból :)
Ha a nyak a legfőbb különbség, lefilmezhetted volna azt is, vagy mittomén (vagy leméred a súlyát egy konyhai mérlegen), vagy mondhattál volna szóban is vmit, mint a múlkori videódban.
Nos, a két hangszer közötti különbség hangban nem túl sok, nekem a Standard picit erőszakosabbnak, direktebbnek tűnt, a Custom több féle soundot tud az 5 állású váltó miatt, ez főleg akkusztikus hangszínen érezteti hatását, ott a Custom sokkal jobban használható. A DeGarmonak teljesen más a nyaka, vékonyabb a Standardnél-vastagabb, mint egy RG wizard de vékonyabb, mint egy Fender strat- és nem lakkozott hátul. A gitár maga is könnyebb, mint az enyém. Engem nagyon meggyőzött az ESP cég és a Seymour Duncan pickupok is nagyon nagyra nőttek a szememben, abszolút pozitív csalódás, sosem néztem volna ki ezekből a hangszerekből, hogy ennyire jók. Mindent összevetve azért nekem a sajátom jobban bejön, de azért el tudnám viselni, ha vki hozzám vágna egy DeGarmo-t
én mindig csodálkozom, ha ilyen minőségből BÁRKI is következtetést von le, az gitáron játszón kívül. esetleg ha nem ezt a fos minőségű kamerahangot rögzítené, hanem egy direkt mikrofonozott erősítőhangot.
de nem. terjed ez az igénytelen, értékelhetetlen fostalicskázás....
e megállapítások természetesen nem a játékra és a játékosra, hanem a hangminőségre vonatkoznak.
a játékoson kívül ez SENKINEK nem teszt. max. megnézhetjük és elolvashatjuk, hogy mi a tapasztalata a próbát csinálónak...
de én biztos süket, hüle és idióta vagyok...szokás szerint...
Nincs multi, csak natúrba be az erősítőbe. Ami van egy kis RV-3 delay meg egy kis CS-2 compressor. De az elején a riffeknél nincs delay. Egyébként ugyan nincs sok különbség, de azért sztem hallható, ami van.
jaja, meg talán a sok delay is tesz rá egy lapáttal.
mindenesetre, ha nem lenne a címben, és nem látnám a nyakát, észre sem venném, hogy itt 2 gitáron játszik:)
ahhoz képest, hogy ez a zene totál nem illik ebbe a megasztáros-tévésós-szerű környezetbe, látszólag elég jól el tud szakadni belőle a fószer, mikor játszik.
(bár a szerkója elég vicces)
szerintem a munkahelyi számitógép CD-lejátszójába se tudom belegyömöszölni a kottát
szivesen lefénymásolom és postán elküldöm ha akarod.(egyébként szerintem a legnagyobb zeneműboltokban lehet kapni,méghozzá ez egy sorozat egyik darabja,egy olyan sorozat ez amiben ilyen népszerü darabok vannak hegedüre zongorakisérettel,vékony kb.A4-es nagyságu boritóilyen pirossas-narancsos szinű ,a hegedü szólamát külön ki léehet venni belőlle.Bach Air,Monti csárdás ilyesmi darabok vannak a sorozatban.)
ja, azt gondoltam.
Mikor polgári szolgálatos voltam (Karinthy szalonban), volt néha ilyen zenésztalálkozó-féleség, ahol ilyen idős csókák és hölgyek gyűltek össze. Aztán az egyik papa odaszaladt a zongorához, és elnyomta vmi irgalmatlan sebességben ezt a darabot. Van ott egy kávézó a szalon mellett, mindenki beszaladt hirtelen :D
Persze, hogy nincs benne, ezt a Kee Marcello írta át ilyenre, ez sehol sincs meg kottában.
Diákként írtam neki, hogy tabozza már le, de nem válaszolt
Engem csak az átkötések érdekelnek, a téma megvan, azt meg is mutatja Kee az oktató videójában. Messze a legkönnyebben lejátszható verzió az övé, máshol iszonyat buta ujjrendekkel és fekvésekben szokták leírni. Amikor megnéztem az övét, egyből le tudtam játszani, a többivel meg csak szenvedtem előtte, szóval vagy Kee vagy senki sztem
nem tudom begyömöszölni a kottát a CD-meghajtóba
viccet félretéve:
nekem egy olyan változat van meg,ami hegedüre van irva,zongorakisérettel,valószinüleg ez hasonlit(vagy ugyanolyan)az eredetire.
Ha jól emlékszem ilyen változatot játszott Bencsik Samu is a B. Tóth Lacis Gitárpárbaj lemezen.
Nem tudom elküldeni,mert otthon egy őskori Pentium 3-as gépem van,semmi más.A munkahelyemen tudok csak net-ezni.
hát tod, hogy vagyok én ezekkel a netes vackokkal.... ahányszor töltöttem, mind szarok voltak, azóta egyet sem.
(örülök is, hogy "betiltották" a mysongbookot, legalább nem hülyítik a népet a szemetekkel)
na megnéztem újra, de attól tartok, ezek a teppink-izék nincsenek benne az eredetiben. a fődallam okés, sztem nincs olyan, aki ezt ne hallotta volna. viszont az eredetire lennék kíváncsi.