az guitar pro gyűjteménybe van egy bumblebee tab..
Petrucci, John - Bumblebee.gp4 a fájl neve
nem a legjobb, de vmire biztos.. :D én hozzá se merek nyúlni.. :)
innen tuti le lehet szedni
kromatikus skálát többféleképp is lehet használni,pl.:
-teljes(vagy majdnem teljes)zeneműveket(számokat)a kromatikus skála felhasználásával megirni(pl.Rimszky-Korszakov:A dongó.ez részlet egy operából,de önállóan is elő szokták adni)
-"normális"gitárszólóban is elhelyezhetsz kromatikus futamot,ez is egy bizonyos hangulatot ad a szólódnak
A kromatikus skálát is elkezdheted bármelyik hangról,nekem a dongó E mollban van meg,a végén A moll-ban zárul.
PL. ha dominánsra akarsz skálákat tanulni, akkor ugye mixolíd, és ezek változatai (melodikus moll 4.,5.,7., egészhangú, stb), ha tonikára, akkor dúr, líd, melod. moll 3., stb....
de én ezeket is csak akkor tanulnám, ha már az akkordok legalapabb bontásai megvannak végig a nyakon, és ezeket tudod is egymással kötögetni (7, moll7, maj7)-legalábbis én így tanítom, ezt látom célravezetőnek és reálisnak:)
Nyugodtan szólj csak bele, sajnos tanárom már/még nincs, nem mindig tudom, hogy mit lenne érdemes megtanulnom, sajnos összesen fél évig volt lehetőségem járni még 2003-2004 környékén(Mohai Tamásnál voltam), amiket azóta tanultam, annak én néztem utána. Úgyhogy minden tanácsot szívesen fogadok
Azonos funciójú skálákon mit értesz pontosan?
Ez így van, nem is erről beszélek.
De ki az az állat, aki naponta órákat tölt el azzal, hogy "most akkor megtanulom a cisz moll összes hangját, holnap meg az Asz dúrét, holnapután meg..." Érted. Erre gondoltam.
Én azon vagyok, természetes A-moll már megy mindenhol, megtanulom A-ión,dór,fríg, stb modálisakat, egyelőre az összesre nem gyúrok rá, ezek menjenek.
Találtam valamikor egy backing tracket licklibrary.com-on, amihez a lecke (ehh az már fizetős) a kromatikus improvizáció volt, amúgy G-mollban volt a dolog, hát, próbálgattam, néhol jól hangzott kromatikus skálában mászkálni rajta, persze gondolom hasraütésszerűen annyira nem az igazi, az akkordokat, ilyesmiket meg nem írták le
Ez szinte mind igaz, amit leírtál, de azért túlzás lenne megtanulni az összes skálahangot, minden fekvésben. Ahhoz már ufónak kell lenni.
Jön az szépen lassan magától.
A kromatikus skálát hol használnád? Milyen harmóniamenetre, hangnemre?
a dúr és a különböző moll skálákat minimum illik tudni a pentaton és a blues mellett!!!( a kromatikust is gyakorold)
tanuld meg,hogy a különböző skálák hol találhatóak a gitár teljes fogólapján(tehát egy skálának a hangjait minden fekvésben tanuld meg,hogy hol van),és ezt minden hangnemben gyakorold be.
Minimum illik ismerni a dúr,moll,szeptim(7-es),sus(késleltetett) akkordokat.
Ezeket minden nap gyakorold,hogy egyre jobban berögzüljön.
Ha ezek már jól mennek minden hangnemben,akkor már egész jól elboldogulhatsz egyszerübb pop-rock-blues zenékben.
Utánna meg már ugyis fejlődsz tovább.
ez nekem is igy van, amire ráfekszem hogy nagyon begyakorlom, akkor télleg meglepően gyors lesz, de aztán megunom, és elfelejtem :D ennyi mident nem lehet szinten tartani..
egy pentaton skálával már el lehet lenni jól, nem? jo, mondjuk blues skálára kiegészitve :P
én hallok egy dallamot , akkor a fejemben hallom h. mit lehetne rá játszani, de kapásból csak szekundokat, meg kvinteket tudok rápakolni a gitáron..egyszerűen nem tudom hogy hova rakjam azt a hangot amit hallok a fejemben.
2007-04-23 18:15 |
#3122
Így van, a lényeg, hogy a dallamot elképzeled, aztán megpróbálod lejátszani. Ez abszolút tanulható. A hangközök felismerésének képessége tanulással, gyakorlással fejleszthető. Mondjuk ez biztos egyénfüggő, de én ha zenét hallgatok, vagy fejben gitározok, előttem mindig megjelenik vizuálisan a gitár nyaka, és hogy hogy kell játszani az adott dolgot. Ismeretlen dalok esetében még sokszor tévedek, főleg, ha nem tudom a hangnemet, de a sajátoknál már szinte soha.
Többféleképpen is lehet improvizációt tanulni,és többféleképpen lehet improvizálni is.
Az is kérdés,hogy milyen zenei müfajról van szó?
Például Jazz-ban ha tudod,hogy milyen hangnemben vagytok,és azon belül konkrétan milyen akkordotot játszanak a kisérőhangszerek,és tudod az arra illő skálákat,akkor azoknak a skáláknak a felhasználásával alkothatsz dallamot.
Van egy másik módszer is például:
Van mondjuk egy fő dallam egy dalban,például egy refrén,amit egy énekes énekel.Amikor gitárszólóra kerül a sor,te ezt a dallamot felhasználod,e köré épited az improvizációt.A dallam fő irányát megtartod,de a hangokat diszitve,más ritmikával,stb játszod.
stb.
Az is sokat segit,ha sok improvizációt hallgatsz,és tanulsz meg abban a műfajban amiben játszani akarsz.
Természetesen minnél többfajta skálát tudsz,mindenfajta hangnemben,annál jobb.(dúr,moll,pentaton,kromatikus,stb,stb,stb)
Ha az ilyesmi dolgok jól mennek,te is próbálgathatsz egy zenei alapra dallamokat kreálni.
Egy idő után ha szól egy zenei alap,belül hallani fogsz jó kis dallamokat amit rájátszhatsz a zenei alapra.és sok gyakorlással elérheted,hogy egyre jobban ki tudd fejezni magad kapásból egy zenei alapra.
dzsemmelni helyesen azt jelenti, hogy egy megadott akkordsorra, vagy hangnemben lévő riffre a megfelelő készletből (skálák, bontások) játszol.
tehát ez mindenképpen egy szervezett dolog, azt ne nevezzük már jammelésnek, mikor a próbán a dobos elkezd ütni egy ritmust, a többiek meg mindenféle összehang nélkül (pl hangnem nélkül) elkezdenek rá zajongani
az improvizációt nem tanulod, hanem gyakorlod.
a skálákat, az akkordokat és a bontásokat kell megtanulni, és jól begyakorolni minden hangnemben, ezeket kell tanulni.
de hogy aztán ezeket hogyan használod fel, már a te dolgod.
arra a képességre gondolok, hogy az agyadban megjelenő hangközöket (MEGJELENŐ!) a hangszeren hibátlanul le tudd játszani.tehát nem futamgyakorlást 999bpm-en és nem szólók bemagolását értem.
hanem azt, hogy a fejben megszólaló zenét el is tudd játszani.
Jobb helyeken az improvizációt hogyan tanítják?
Mibe érdemes beleásnia magát valakinek aki nem pentaton figurákat akar nyomatni élete végéig? Most nem magamra céloztam
A skálákat nemcsak azért jó gyakorolni,hogy egyre gyorsabb legyél!
Azért is jó sokfajta skálát mindenfajta fekvésben gyakorolni,hogy megtanulj tájékozódni a gitár fogólapján.
Igy például egy zenei alapra könnyebben tudsz improvizálni,ha tudod,hogy milyen hangnembe vagy,és ahhoz a hangnemhez "illő" skálák hangjai hol vannak a gitár nyakán.
köszi a tudományos választ,igy már én is jobban értem!
nekem csak az volt furcsa,hogy amikor tetülassan játszottam sokáig egy dallamot,egy idő mulva szinte magától begyorsult baromira a kezem,nem is akartam gyorsitani,csak "beindultak"(persze élveztem)
Lehet,hogy az agyam megelégelte a tetütempót,meg a szinapszis is jól "feldagadt"
az is furcsa volt még,hogy ez a sebesség gyorsabb volt annál amit egyébként "alapból" tudok.Tehát ilyenfajta 1 órás gitározással "hirtelen" gyorsabb lettem ,mint hagyományos skálázással több idő alatt.
Persze miután abbahagytam a gyakorlást és más dolgokkal foglalkoztam,majd másnap szintén elkezdtem hagyományosan gyakorolni,akkor már megint lassubb voltam(csak átlagosan gyors)Biztos az a szinapszis ami előző nap kivételesen megerősödött(a kivételes gyakorlástól),másnapra visszagyengült átlagos szintre.
Ezért van az,hogy a rendszeres mindennapi gyakorlást semmi nem pótolja,ha hosszutávon is gyorsak(és pontosak akarunk lenni)
épp ez az, hogy most a tempó mellékes.
egy normális zenében úgysem toljuk így végig az összes bontást, mert full unalmas lenne. ez csak egy készlet, amit a játékos néha bejátszik, átalakít, motivikussá teszi, stb, tehát felhasználja és nem végigtekeri.
de örülök, ha tetszik vkinek:)
tehát azoknak, akik inkább funkciókban, és harmóniákban gondolkodnak, biztos sokszor találkoznak majd (vagy találkoztak már) domináns funkciójú akkordnál bővített kvintű szeptimakkorddal (x7/5#, vagy x9/5#, stb), ez egy kedvelt akkord ezen a fokon, mert így szebben oldódik a tonika tercére, tehát ez a bővített kvint is -a domináns akkord tercéhez hasonlóan- vezetőhangként funkcionál.
pl. C-dúr hn-ben a G7/5#-nél a H (terc) és a Disz (kvint) C-re, ill. E-re oldódik majd, félhangos lépéssel.
hogy a technikai részre is kitérjek, mivel ez egy ilyen topik:)
tehát itt az eddigi árpeddzsókhoz képest (amik alaphang-terc-kvintből állnak) abban van változás, hogy hozzáadjuk a kis szeptimet is, valamint a kvintet bővítjük.
ez máris felbolydítja a sima végig sweep-pengetést, többször kell egy-egy húron 2 hangot játszani. Ez abból a szempontból nehezebb, hogy itt a kétfajta pengetési technika összekeveredik, tehát nem lehet hiperturbó sebességgel végigtolni úgy, hogy totál egyenletes maradjon. Ez persze nem is cél, cél inkább ennek a bontásnak a pontos, ritmikus gyakorlása, valamint a fekvések összekötése különböző elvek alapján, hogy minden hangnemben biztosan tudjuk játszani őket.
itt most 6 fekvést kötöttem össze
bocs a sok rizsáért, de a hangom nem biztos, hogy hallatszott volna a viden:) de remélem akad, aki ezt is érdekesnek találja majd, csak hogy lássuk, ilyenek is vannak, mert ezekkel itt még nem nagyon találkoztunk, pedig nagyon jól szólnak.
Sceletor! Kurva jók ezek a sweep pickinges gyakorlatok! A haver megvette Alapi gitársulis DVD-ét és eléggé hasonlít a tanítási módszered az övéhez! -szerintem! Na megyek nézlek és lehúzom a videóidat és ha lesz idöm, végre megtanulom ezeket a Arpeggio gyakorlatokat! Eddig mindig rászántam magam, de egyedül nem igazán ment, mindíg zizis volt az egész!
Ha valaki azt mondja, zúzzunk A mollban, akkor mit csinálsz, ha azt sem tudod mi az? Nem kezdheted el rányomni valamelyik megtanult Satriani szólót...
Nem érzed szükségét, hogy elmélyedj a skálákban és úgy használhasd fel őket a játékod során, ahogy neked tetszik?
Háá mondom, hogy nem. Se dúr, se moll. Azok a szólók, amiket megtanultam nyilván tartalmaztak hangokat egy rahedli skálából, de ahogy mondod, fogalmam sem volt, hogy azok azok. Én a mai napig sem skálázom. Persze, mint mondtam, ez nem követendő, sőt kimondottan kerülendő.
nem ismerem, csak hallásból az AS-t..
Jó hangja van a csókának, tetszik, de most úgy tudom hoyg megint az eredeti énekesükkel dolgoznak...iylen hülye neve van asszem...(mmint az ANthraxról beszélek...:))
Abban sztem tökjó megoldás,hogy nyolcaddal indul a figura,mert így elég izgalmas a szekvencia,nem sablonos a visszapengetés miatt,főleg 3 oktávosra kiterjesztve,mert ott bejön még egy plusz pengetés az E1 F# hangján.
Ja, azt a figurát egy régi szólómból vettem, csak az Cisz mollban volt és ott a 24. bundnál volt a tapping, amit a JS-en nem lehetett kivitelezni, ezért lepakoltam H-ba.
Várjuk a történések magyarázatát jól! A H mollos cuccodat megcsináltam héthúros verzióban,kicsit más szekvenciával az E-H-G húron történő visszapengetésnél.
Pont ezt gyakoroltam tegnap,gondoltam,h csinálok is róla majd egy kis hangmintát,amint újra felvételt tudok készíteni. Mondjuk én a második hangot pengetés helyett legatoval váltom ki.
Megvan ez az Anthrax DVD,ahonnan a klipet leszedték,valóban nem rossz,bár én sokkal jobban csípem John Bush eredeti bandáját,az Armored Saintet,ami ilyen klasszikusabb metal sok hard rock beütéssel,és elképesztően jó.Főleg a Symbol Of Salvation meg a Revelation lemezek.Nem véletlen,h a csókát anno 86 körül nagyon el akarták csábítani a Metallicába énekelni.
Sztem csak holnap leszek msnközelben (ezen a gépen nem megy a cucc),de megpróbálom még ma feltolni a Vio-lence-eket.Körülnéztem kicsit az mp3-as DVD-k meg az audio CD-k háza táján,a Vio-lence-eket megtaláltam,viszont a Flotsam énekessel készült Battery az fent van CD-n Pesten az albérletben,úgyhogy azt holnap tudom begrabbelni+felpakolni.
Ja,az Eric A.K.-nek nagyon jó hangja van,de a zene nekem annyira nem jött be.Viszont van egy Metallica tribute lemezem,amin ő énekli a Battery-t,és az zseniális.(nomeg Dave Lombardo dobol benne )
Azt tudtam, hogy Robb onnan jött, meg a Demmel-es kapcsolatot is vágom, viszont a Forbidden-t nem ismerem. Azér" Robb elég zsír gityós, sokkal jobb, mint sokan képzelnék!