scele: akkord bontás egyenlő árpedzsó tök mindegy mi a tempója
amúgy a ktuluban is van, master of puppets ben is van, leper messiah ban is van, unforgivan, friend of mis.
most ezek jutnak az eszembe, de nyílván nem olyan jellegzetes arpeggio-k ezek mint pl McAlpine van Yngwie dolgai.
így átgondolva egyet értek veletek!Az ilyen színvonalat képviselő zenészeket nem szabad hasonlítani.Ja ,én nem hasonlítani akartam(de megtettem),csak olyanok akik nem értenek a zenéhez,csak hallgatják azoknak inkább Kirk stílusa jön be.Csak azért választottam Malmsteent,mert elég távol áll egymástól a két zenész.én nem szeretem a ´´világ legjobb gitárosai´´toplistákat.szerintem fölöslegesek,mert az elitbe tartozó gitárosok más és más végett jók.az egyik ezt tudja jobban a másik azt.Ebből kifolyólag mindenki saját magaban döntse el hogy számára ki a legjobb!!!
sziasztok
E15-E12-H12-E12 E15-E12-E14-E12 H12-E12-E15-E12 E14-E12-H12-E12 - ez a séma megy felfelé hangonként,mindig visszapenget egy-egy hangra H húron,közben relatíve gyors hammer-on - pull-offok mennek.Tipikus Hammett figura.(Anno haver meg is kérdezte,hogy hogy kell körkhemettezni,és erre figurára gondolt )
2006-08-27 18:05 |
#2131
Az most nem rémlik...én a koncertverziót tanultam meg anno..
Csatlakozom.Nemszabad összehasonlítgatni meik a jobb.Szerintem mindenkinek megvan a sayátos stylusa.Az más kérdés,hogy 1 magában szétszedi a gitárt mindenféle technikákkal.Pl. EDGE a u2 böl, is szerintem 1 jó gitáros dalszerzö,de nem malmsteen-kodik.Nemis lenne jó:)
nem hasonlítanám össze a két zenészt.
de fontos, ha már játéktechnika......illetve stilisztika, hogy sok szóló valahol arról szól hogy a gitáros megmutathatja hogy mire képes 20 mp alatt. De véleményem szerint nem ez kelle hogy a cél legyen. Hanem hogy a szóló kiszolgálja a dal mondanivalóját hangulatát. És mint a refrén, egy érzelémileg magas pontot alkosson.(akár).
És ne egy eszetlen virgázás legyen. Igenis meg kall hallgatni az egész dalt, annak szerkezeti felépítését megfigyelni és persze a szóló környezetét, alatta a backing zenét, (ezt most csúnyán fejeztem ki), miből kezdődik és mibe ér véget....stb. úgy lesz nagyon jó (zenei), és szerintem nem attól hogy 1000hang/mp játsza a gitáros. Nekem egyik kedvenc szólóm pl a Hammer to fall szólója. ott ezek megvannak. (ezek nem objektív dolgok, mert erőteljesen függnek az adott zene stílusátol és az előadó ízlésétől is)
De ahogy szoktam mondani
Kirk nagyon jó gitáros,de viszont nem a legjobb.Nála vannak jobb gitárosok .Viszont(hogyis fejezzem ki magam)Kirk játéka egy olyan számára,aki nem jártas a zenében,nem tud gitározni,sokkalta jobban befogathatóbb,mint pl Malmsteen játéka.Mondjam azt,h Kirk zenéje jobban hallgatható az ilyen emberek számára,lehet Malmsteen gitározásában semmi plussot nem lát.Pedig tudásilag nagyon sok a különbség.
Aki viszont jártas a zenében az egyből felismeri a különbséget.
a load relaod dalokba pont jók azok a szólók. nem tartom nagy ásznak az arcot, de dalokba illőt kanyarint általában. húzós hardrock nótába nem megy szerintem a tapping. tök jó oda a blues-os pentaton
Milyen igaz. A wahpadál a laikusok vakítása. Gyakorlatilag 2 hangból egy sima JD GCB95 olyan "szólót" csinál, hogy a paraszt benyeli. Nem mintha én soha nem éltem volna ezen lehetőséggel....
régen azt hittem kirk odakeni slasht. mert ő gyorsabb teppingel karozik meg arpeggiózik :)
ma már azt gondolom h slash ízesebb gityós, és tökösebben fogja meg a hangszert :)
fura
a master sem rossz és a fekete sem. de ahogy öregszem és ismerek meg sok gitárost, howe, timmons, meola, EVH kezdek rájönni hogy nem is akkora ász gitáros ő. pedig régen azt hittem ez a gitározás ne továbbja
én sem szeretem a szólóit de vannak benne jó figurák, érdemes onnan csipegetnie főleg ha ez a stílus jön be neki. azon kívűl technikásabb mint kirk. abból is lehet tanulni
Satriani bármelyik nótája megteszi tanulás céljára, egyszerű alapra (elemezni is könnyű lesz) egyszerű dallamok, a szólókkal meg lehet bíbelődni, akár részletekkel is.
Messze nem a kedvenc gitarosom, de meg kell hagyni, h egyszeruen zsenialis Satriani Friends notaja a The Extremist albumrol. Iszonyu energiabomba a szam, meg akkor is vagom a pofakat, ha csak hallgatom. Kezd ezzel. Ez ZENE.
enter sandman nem nehéz, sad but true, unforgiven....ezek nem nehezek
hammet rengeteget ismétli a figuráit. az olyan lickeket amik hammettesek, szedd ki külön és gyakorolgasd. azok neki is begyakorolt témái. bármikor beépítheted őket saját szólókba
jah, dime wylde king nem épp kezdő téma de nyugodtan ess neki pl king nek. ha nem is teljes szólót akkor csak részleteket, futamokat.
Ja Metallica szólókat néztem már párat, de sokban van olyan gyors virga témázás ami nem nagyon fekszik nekem. A kedvenceim közé tartozik pl. Dimebag, Zakk Wylde, Kerry King de közülük egyik sem olyat nyom ami kezdésnek jó lenne :)
Sztem akkor próbálkozok majd Metallicával és GNR-el meg keresek pár jóféle blues kottát is. Egyébként nem pesti vagyok, vidéken élek.
Én is metallikával kezdtem, majd váltottam Petruccira, mondhatni rajta "nőttem fel" de nem érdemes kizárólag egy gitárossal foglalkozni, minél több annál jobb.
Mikor még nem volt se netem, se tabom, semmi, mindig leszedtem azokat a szólókat, amik tetszettek, még mindig megvan az a 2-3 kottásfüzet, amit teleírtam ezekkel:) Abban volt Petruccitól kezdve Al Di Meolán át Meshuggah-ig mindenféle.
Mindenkitől sokat lehet tanulni, sztem ne gitárosokat keress, inkább jó szólókat.
Én anno Slash (GNR) szólóin kezdtem el igazából szólózni tanulni, pl Knockin on heavens door, Dont Cry, Sweet Child, stb. De pl Hendrix téren is érdemes lehet körbenézni, pl little wing, purple haze, stb.
Skálák mellett pedig érdemes kigyakorolni a bendeléseket (magyarul nyújtásokat), plusz hammer on/pull offokat, slideokat a gyorsabb játék és könnyedség érdekében.
Abban kérném még a segítségeteket, hogy tudnátok ajánlani előadókat és számokat, amikkel érdemes elkezdeni ezt a dolgot?
Ne túl alap dolgokat írjatok ha kérhetem, mert nem ma kezdtem a gitározást, csak eddig valahogy mindig kimaradt a szóló gitározás az életemből (mondjuk ebbeől a szempontból teljesen kezdő vagyok), mert eddig mindig ritmust nyomtam a zenekarokban ahol előfordultam. Most valahogy belémjött a dolog, hogy túl kéne lépnem ezen a dolgon végre :)
Köszönöm a tippeket mindenkinek :) Asszem maradok egyelőre a skálázásnál, és amikor azok nagy biztonsággal mennek, akkor kezdek bele az improvizáció tanulgatásába. Igyekszem nem csak egy-egy fekvésben megtanulni őket, mert tényleg nem akarom azt, hogy csak a 12,14,15 bundok kopjanak :)
Amúgy ilyen dallammenetet tudok nyomni a ritmusra, csak a színesítéssel vagyok gondban. Szal tényleg azt kellene csinálnom, hogy figurákat begyakorolni és azokat alkalmazni. Ilyen esetben érdemes gondolom azzal is foglalkozni, hogy egy adott figuárt minden hangnemben bevágni.
a 2041-ben linkeltem egy srácot, érdemes ellesni, hogy ő mit is csinál: játsza a szólót, és közben énekel hozzá. Ezt úgy tudja megtenni, hogy ismeri a skálákat, tudja, miket játszhat (van szókészlete), és mikor kitalálja menet közben a dallamokat, azt azonnal tudja fogni gitáron.
Sztem sem érdemes ennyire görcsölni a tempóval, inkább az utolsó mondatodban van a kulcs: le kell szedni szólókat, elemezni, mit-miért-mire játszik a példakép. Sokat megtanulsz, ellesel figurákat, patterneket, ezeket később átformálhatod, stb.
jaaa a pentaton skálát illik megtanulni minden fekvésben, mert a gityósok nagyrésze csak egy fekvést ismer. királyul tud hatni amikor e kör esetében nem csak a 12 14 15. bundokat koptatod
úgyis elkezdheted az impró tanulást hogy betanulsz figurákat, csak tudd milyen hangnemben játszhatod. imprózni eccerű pl a blues-t. egy 12 ütemes blues kör. akár 3 hangból csinálhatsz szólót. anélkül h unalmas lenne. nem vicc, tényleg. blues esetében tanuld meg a lá pentaton skálát. "sokan azt sem tudják hogy pl pentaton skálából hány fajta van :)"
ez a skála végig játszható mind a 3 akkordon. e körben E A B dúrokban. próbálj meg kis frázisokat rövid dallam sorokat alkotni. tegyél bele szüneteket is. mert az is a zene része. neked is kell levegőt venned a mondataid között amikor bezsélsz. ettől érthetőbb szellősebb lesz a szóló. és a ritmusképletekkel is nagyon lehet szinesíteni az alkotott dallamokat. nehéz csak mondani, jobb lenne ha tudnám mutatni.
az e blues kör elég eccerű szerencsés eset h elkezd. persze lehet variálni majd később h milyen más skálák játszhatóak a körön belül de azzal akkor foglalkozz ha ez már megy. mert az imprózáshoz vagy van olyan füled hogy ihaly és akkor elméleti tudás nélkül is jól csinálod vagy jobb ha utánna olvasol és felszedsz elméleti tudást mert az könnyíti a zenei szókincsed fejlesztését.
a technika csak eszköz, de csak technikával még senki nem lett nagy durranás. max látványosság. de nem a sebességben technikában rejlik a zeneiség.
Segítségként nézz el a www.gitariskola.hu-ra.
Pénzes László elég kidolgozott témákkal renelkezik az oldalán.Itt megtalálod az Improvizációt is.
Nekem ez az ajánlatom
Zool:
az én "mostani" szólógyakorlatom a következő:
le van sz*rva a technika, tehát sosem érdekel, hogy ez most legato vagy karozás vagy vibrátó stb, hanem:
ált megvan 1-2 kezdőhang ami megad egy alaphangulatot
Pl. nem mindegy hogy az I. vagy a major VII fokról kezded a szólót...
aztán amit az "agy" mond hogy mi jöjjön a dallamban, az jön! tehát az agyam előbbre jár a dallam kitalálásában, mint a kéz.
ehhez tudni kell hogy a "megálmodott" hangköz hogy is néz ki a fogólapon.
ezt lehet gyakorolni is otthon, alapokra!!!
próbálj meg elszakadni a begyakorolt fikcsiktől, és ne törődj a technikával, csak próbálj rámenni az alapra.
Látom szóba került ez a gyakorlás dolog. Én is most álltam rá keményebben a gyakorlásra, mert idegesített a dolog, hogy egyszerűen nemtok akár egy szimpla pentatont lenyomni tempóban. Mondjuk ezt marhára nem értem miért van így nálam, mert mikor ritmusozom/riffelgetek, akkor abban simán lemennek ilyen pár hangos minsikálák, figurázások tizenhatodban 120-130 bpm-nél is, míg ha valami skálát akarok elnyomni akkor ha befosok sem megy.
Szóval elkezdtem gyakorolni. Bevágtam a dúr skálák figuráit (igazából nem az összes módot csak ötöt) meg a pentaton/blues formákat meg ezeknek az összekötéseit. Aztán fogtam a metronómot, beállítottam 60-ra és elkezdtem gyűrni a tizenhatodokban a skálákat oda vissza. Pár nap után feljebb vittem 65-re. Most 80-nál tartok :) (bazze mikor lesz ebből meg a 120 azt nemtom, de nem idén az biztos)
Na szóval azt látom, hogy fejlődök ezáltal, viszont egy dolgot abszolút nemtok. Ugyanúgy fingom nincs az imprózásról mint eddig. Tudom a skálákat stb. de egyszerűen ha próbálnék valamit összehozni akkor elvérzek. Nem a sebességről van szó, mert 60-as bpm-nél sem tudok semmit virítani, szal ebben hogyan lehetne fejlődni? Gyakorlojak be sokféle figurát meg futamot? Tanuljak meg kész gitárszólókat?
Tenyleg lassan gyakorolj, akar 60 bpm-en 16-odolj.
Akkor nem leszel darabos, ha a jobb es bal kezed teljes szinkronban van. Tehat pl egy oda-vissza skalat egyenletesen legatoval vegigtolsz (meglepo, de a gyurus es kisujj eleg rakoncatlan es gyakran siet / kesik. En ezekre gyurok a legtobbet), ami sokkal nehezebb, mint kipengetni azt. A pengetessel el lehet "fedni" par szinkron hibat, max. csak azt erzed, h valami nem tiszta.
Joe lehet abban van a gond,h nem a tudásodnak megfelelőt akarsz eljátszani.Nincs még meg az a hattér a játékodban.
Technikai hiányosságok.öszegezve:lehet nincs meg az a tudás,ami egy nehezebb stílushoz,számhoz kellene.Ehhez úgy tudsz legkönnyebben eljutni,h fokozatosan tanulsz meg minden trükköt,technikát.
HAJRA
Én három és fél éve aktívkodok fellépésügyileg, de már csak a nagy tömegtől és a begyakorolt (vagy nem begyakorolt-valószínű ez a baj...)nehezebb szólóktól parázok.
Sztem ezt magadban kell leküzdened, és ennek kizárólag te találod meg a kulcsát. Nekem pl mindig sikerült leküzdeni, ami az eddigi pár fellépésemet illeti:) Pedig gyerekkoromban mindig izgultam a zongora vizsgák előtt, és ált. el is rontottam. Ahol még izgultam, az a zeneiskolai felvételi volt, ott ült velem szemben csomó tanár (többek között Babos, Maróthy), az szívás...
nekem kvázi "szerencsém" van a piával,nem tudok úgy berúgni mint a kollegák,mert egész egyszerűen tök szarul érzem magam olyankor.dülöngélős nevetgélős részeg állapot nálam nincs,így vigyázok nehogy úgy benyomjak,hogy mennem kelljen színeset ásítani:)
nekem a kevés alkohol bevált,persze akinek megy nélküle,annak tisztelet:)
Én sem szeretem és olyan is van, hogy nem tudom. Sok gitárosnak vannak speckó figurái ami csak az ő kezére áll rá. Az ilyenekkel nem szarakodom. Maj" lössz valahogy. :)
nekem mostanában nagy suli volt h sok több olyan koncertet kellett nyomnom h nem előzte meg túl sok próba. Szóval nem nagyon volt biztos a műsor, de lement gond nélkül
Koncert előtt. Az fizikailag és szellemileg nagyon rossz szokott lenni. Az első 3 szám után aztán mintha elvágták volna. Szólók közben annyira nem izgulok, mert ahogy írtad, a jó öreg pentaton skála mindig segít, ha baj van...
Nálam volt olyan h az első 3 dal para majd utánna terepmegszokást követően oldódott a feszültség és hasznosítható energia lett belőle.
Sokszor skálázom előtte ez engem megnyugtat. alkoholtól én lassulok. nekem az nem pálya :(
de biztonság érzetet ad hogy tudok improvizálni így ha szólót baszok el áthidalom a "kuss én így játszom" technikával. sokkal szarabb ha dal szerkezetben hibázok. ehhez kell a jó kontroll.
pl a dime emlékesten 1400 arc előtt kellett nem leégnem. de nem tudom miért egy másodperc para nem volt a koncerten. a főpróbán viszont igen. ilyenkor mély levegő olyan figurákat nyomok előtte amiket csípőből tudok és így nyugtatom magam hogy biztos a kezem, nem baszom el
amúgy meg Leo Sunshine tanult rocker kollegám nyugtatott: Ne fossá Csabi hogy elbaszod a szólód, mert mire odajutsz úgyis leszakadnak a húrjaid :)
Ja egy cigi meg egy-két sör önbizalmat ad!
Tavaly volt egy kurvajó koncerünk. 3 óra alatt 2 sört ittam meg, de nagyon jól ment a játék. Éreztem a hangszert, letérdeltem, ugráltam, pacsiztam a közönséggel, a szinpad szélére mentem hozzájuk szólózni meg ilyen faszságok...jól éreztem magam!
Szóval az is lehet jó megoldás a lámpaláz ellen, ha őrületbe kergeted és csakazértis jól érzed magad a színpadon! Persze ehhez is hangulat kell...meg legalább egy sör cigivel.
cigi,pia:)
régebben nekem engedélyezett a zenekar 2-3 sört konci előtt,mert mindig totál be voltam darázva:)
a többiek nem ihattak,mert akkor nem volt megállás a sárga földig:)