én meg napi 5-6 órákat gyakorlom, mert a taníványok sosem gyakorolnak (eleget) és így együtt kell gyakorolnom velük na jó nem, igazából mind szorgalmas - a maga módján
Régebben nálam napi 1 óra elég volt. De sztem hülység minden nap, kell amolyan "regenerálódás" (leülepedés), akárcsak a sportban. Bár játszogatni lehet bármikor bármennyit, de ha a tudatos gyakorlást vesszük, azt aligha lehet több órán át, összpontosítva, odafigyelve. Úgyis mindenki maga érzi, mennyi az elég.
...napi 1órát mindig szoktam gyakorolni, mégha sokszor csak céltalan skálázgatás tvzés közben....vagy ha kevesebb az időm felelevenítek pár figurát...vagy újat nézek és lassan gyakorlom. ha meg jutnak közbe eszembe témák azokat felveszem, majd kigyakorlom...
Minden gitárral töltött perc hasznos. Ha csak a kezedben van, az is valami.
Amúgy meg jó rendszeresíteni, hogy ha adott időd van, mit gyakorolsz. Bemelegítés, skálák, pengetés, számok, szólók, stb. Én ált. így szoktam. Már amikor van időm :S
Hello, ti mikor gyakoroltok, es mennyit? En szivesen gyakorolnek orakat, de altalaban nem jut ra ido. A napi 1 ora neha kijon hetekig, de aztan par napig nem - pedig ennel tobbet szeretne'k. Neha koran felkelek, hogy munka elott tudjak gyakorolni, mert tudom, hogy este mar nem lesz ido.
Szoval mi a modszer, mennyit gyakoroltok, es hogyan lehet idot lopni? 15-20 percre mar erdemes leulni? Erre nem vagyok felkeszulve, hogy akkor meg mit gyakoroljak, a programom minimum 45 percet igenyel.
Hát igen, végül is szextolásan is jó, csak nem olyan egyértelmű, hogy hová esik az egy. Mire begyakorlom úgy, hogy improvizatívan is pontosan tudjam, hát nem kis meló. Nem is tudom menni fog -e egyáltalán.
Nekem ez már túl tudományos. Itt a hdge figcsi esetében ez konkrétan mit jelent? Elég csak az első hdge részt megfejteni a slideolós 2.rész most nem fontos.
figcsi Érdemes ezt kigyakorolni szextolában? Középtempóban 16 -odosan nem szól dögösen, a 32-ed meg már nem fér bele az időbe. Szextolásan viszont nem könnyű, legalábbis nekem.
Az első figcsire gondolok amit a videóban mutat.
Sziasztok, nagy segítségre lenne szükségem. Amikor egy kis szekundot játszanék fel-le vagy le fel mutató meg középső ujjal vagy ahogy játszanék egy h c d e hangsort oda vissza, akkor a mutató meg a középső ujjam bemerevedik. a mutató teljesen ráfeszül a fogólapra, míg a mutató pedig eltávolodik attól. egyszerűen képtelen vagyok kontrollálni és az arpeggiok esetében ugyaneze a probléma, amikor a h és g húrokon történik a gördülés. valami tudatalatti dolog ez? köszi!!!
Hi mindeniknek!
Ez itt a Wind's Eye együttes. Újak vagyunk itt, legyetek kíméletesek:) Nem lesz OFF a téma, mert igencsak érinti a játéktechnikát.
Megjelent első albumunk (sajnos csak digitális verzióban, az iTunes-on és a CDBaby-n). Ez egy progresszív rock koncept-album, a címe: The City. Az ének mellett a gitáré a főszerep, rengeteg szóló és őrült riff van benne, úgyhogy ezért írtunk ide is.
ohh köszi, már rájöttem mi a gáz: én vagyok béna. laney torzítóját feltolom maxra úgy elég szépen hallatszik, csak nekem kell még párszor nekifutnom hogy sikerüljön.
Ha elég torz a torz, annak mennie kell.
Érdemes a hátsó (híd) pickupnél próbálkozni, nyakinál nehezebb kihozni azt a hangot. (bár EMG89-cel nekem gond nélkül megy ott is )
Itt egy kis oktatófilm, hogy biztosan jól csináld. Az LX12 elég kicsi, lehet, hogy az a baj.
lehet hogy én vagyok béna, de nem tudok pinch harmonic-ot csinálni... lehetséges hogy a felszerelésem szar? cort x6 + laney lx12. beépített torzítóval tolom. függhet ez a pickuptól esetleg?
Ide érzem jó példának Kurt Cobain-t.... nézd meg, állandóan iszonyat hamis maga a gitár is....konkrétan "nem tud gitározni" ... de amit müvel az olyan ZENEi, hogy beszarás, és igy utánozhatatlan.
Ja bocs, itt már leírtad mire gondolsz. Talán azért inkább technikai dolgokról van szó, mert a zeneibb kérdéseket nehezebb megfogalmazni. Vagy mert mindenki tud mindent.
persze, ez a mainstream elmélet és én többé-kevésbé egyet is értek vele. mégis van egy olyan érzésem - nem konkrétan veled kapcsolatban, inkább itt a fórumon úgy általánosságban, a belinkelt videók, a kérdések, a hozzászólások alapján, hogy a technikai dolgok fontosabbak mint a zenei dolgok. ez utóbbi max "a kézben van a sound" című közhelyben szokott kimerülni.
nemtommármelyik topikban jött elő mostanában az a charlie parker szöveg, hogy tanulsz-tanulsz-tanulsz, aztán mikor felmész a színpadra felejts el mindent. a birta miki ki is fejtette sztem teljesen jól a topikjában, hogy ez mit jelent a gyakorlatban. a probléma általában az, hogy ez az "elfelejtés" szokott elfelejtődni...
amit korábban írtam abban szándékosan sarkítottam a véleményem (ezt bele is írtam). igazából nagy vitát nem szeretnék nyitni az ügyben, tényleg csak szerettem volna leírni a benyomásaimat.
és bizony sztem improvizálni kattogóra nem lehet megtanulni. oda zene kell. Egy dobos barátom mondta annó, hogy tök jó h az elsősök mindig tekernek a dobon ezerrel, de zenében nem tudják használni azt, és tök igaza volt
Én nagyon sokat skáláztam annak idején, és szokták is mondani h a speedpickingem az fain, de zenében nem mindig tudom használni, és ez nagyon idegesítő, az a baj, hogy én számokat igazából soha nem tanultam, csak az utóbbi időben amik kötelezőek voltak iskolában, és sztem ez meglátszik. Egyszerűen nincs türelmem vagy iesmi.:S
Úgy értettem, hogy a tanulónak kell ezzel foglalkoznia A tanár/segítő csak támpontokat adhat ehhez, tippeket, ötleteket adhat bizonyos részekhez, és persze a lényeges ösztönzést, lökést.
Sosem javaslom senkinek sem, hogy otthon metronómmal skálázzon. Pont, hogy én is a zeneiség fejlesztésére megyek rá egyből, és nem szoktam ujjgyakorlatokat erőltetni, nem hiszek ebben, noha sajna eleinte nekem is ezt erőltette az akkori tanárom.
Ennek ellenére nem értek egyet. A pontosságot (akár a pengetését, akár a hangsúlyokét, akár csak a pontos játékot) igen is gyakorolni kell, de persze nem szabad átesni a lovacska túloldalára. Ha ezek az alapok hiányoznak, lehet improvizálgatni, de abból sajnos eléggé katyvasz lesz...
Nem csak abból áll a zene, hogy játsszuk, ami jön. A zene lényeges eleme a kompozíció, amit 80-90%-ban pontosan el kell játszani. Ha nem így lenne, akkor értelmetlen lenne az összes fajta (komoly és könnyűzenei) oktatás, mert hogy ott is hangról hangra játsszák a darabokat, és tudatosan tanítják meg, hogy hová is rakd a hangsúlyt és milyen technikai elemeket használj, milyen ujjrendeket, stb. Ez pont így van jól.
A másik, hogy igenis hasznos, ha megtanulunk hangról hangra szólókat/dalokat. Egyrészt végig tudjuk követni, mit is használ a zenész, hogyan használja, stb. Meg tudjuk érteni a gondolatmenetét, ami nem kell mindenáron átvenni. Nyilván nem egyetlen zenésszel kell foglalkozni, és nem is egyfajta stílussal. Csak akkor lehetséges átvenni valaki stílusát, vagy gondolkodását, ha sok-sok számot/szólót tanulunk meg tőle. Ha 1-2 számot átnézel, megcsinálod alapra faszán, attól aztán nem leszel klón...
Eleinte, mikor még nem jönnek ötletek, mert nem tudod mit, hogy, no akkor szépen megnézed, hogy mások hogy csinálják. Abból tanulsz, majd leülepszik, szelektálódik, átalakul, továbbfejlődik és ebből lesz majd a saját stílus.
Mindenki merít mindenhonnan, még a zseniknek is szükségük volt az inspirációra az elején.
Szóval sztem te összekevered a különböző szinteket. Egy zenét tanulónak szüksége van arra, hogy példákból tanuljon (=megtanulja mások dalat/szólóit), és megtanulja a zene szabályosságait, vagy ha úgy tetszik, természeti törvényeit.
Közben természetesen foglalkozni kell a saját egyéniség kibontakoztatásával, de erre már csak akkor érez rá az illető, ha az alapok rendben lesznek. Ezt párhuzamosan kell csinálni, de a saját zene alkotását minden esetben megelőzi valamilyen tanulási folyamat. Anélkül nem megy.
Van igazség abban amit írsz...maga,ból kiindulva(nem kezdő, de béna amatőr vagyok), mindig arra törekedtem már kezdő koromban, hogy a bennem lévő dallamoat kihozzam...(lásd a myspace oldalunk), ezek a gitártanárhoz járások és technikai fejlődések, kérdések pengetésről azért kellenek, mert ljutottam a tudásom határáig és szeretnék többet tudni, ehhez meg a technikai tudás elengedhetetlen...a fejlődéshez a továbblépéshez, hogy minél bővebben és kreativabban kifejtsem a bennem lévő dallamim...tehát előbb kell a flismerés a zene és a kreativitás, aztán a jobbat szeretnék, mint az előző felismerése és innen jön az irány a tanár....majd kezdheted megint a dalt, amit eddig a korlátaid miatt nem tudtál kiadni magadból...
sziasztok,
elnézést, hogy így kéretlenül beleszólok; nekem pár hónapja landmine-nal volt egy kisebb vitám-beszélgetésem pengetéstechnika/metronóm ügyben. gondolkodtam a dolgon és arra jutottam, hogy persze, tök jó dolog mindezt pontosan kigyakorolni és tisztába tenni, metronómmal, hova teszem a súlyt dolgokkal, hol váltok húrt, gambale jobbkéz vagy danny gatton jobbkéz, de én mégis valahogy úgy érzem, hogy ez egy drillé válik. főleg kezdőknél. kényszerzubbonnyá, ami később megakadályozza azt, hogy aki tanul az a saját ritmusához, a saját súlyaihoz, a saját pengetéstechnikájához, a saját zenei gondolataihoz jusson el. én sokkal fontosabbnak tartanám, hogy azzal, akivel leülök gitározni a zeneiséget hozzam elő. teljesen mindegy, hogy pontos vagy pontatlan, hogy jól penget vagy rosszul, a lényeg az, hogy megtanuljon zenei gondolatokat megfogalmazni. az mindig a tanáron múlik, hogy a saját egyéniségét hogy tudja átadni, hogy tud hatni a tanítványra. szerintem ez nem pengetési drilleken keresztül megy. inkább improvizációkon át, ilyen "játszd el amit szeretnél" dolgokon keresztül. és ha a nebuló hoz egy szólót, hogy ő azt szeretné, akkor szerintem nem az az elsődleges, hogy azt hangról hangra meg kell tanulni, és együtt kell játszani a felvétellel, mert abból max egy sikeres klón lehet majd, de önálló zenei gondolatok nem születnek belőle. tanulja meg a maga módján, nyomja úgy, ahogy le tudja nyomni, a lényeg, hogy élvezze. hogy a tanár meglássa benne, hogy igen, ez a csávó itt rohadtul szereti ezt csinálni és nem baj, hogy nem pontosan ugyanazt nyomja, mert amit csinál azon átüt az érzés, átüt, hogy szereti csinálni. ez NEM technika kérdése. itt ezen a fórumon rengeteg technikai dolog jön elő és nekem gyakran az az érzésem, hogy a technikai dolgok megtanulása elpalástolja az önálló zenei gondolatok hiányát. szándékosan sarkítottan fogalmazok: a technikai dolgok megtanulása megöli a zenei önállóságot. lesznek jó petrucci klónok meg jó robben ford klónok meg jó gambale és vai klónok. frank zappa szólókat például ki tanul? de hova lesz az a fiú/lány aki azért megy el gitározni tanulni, mert érez valami és szeret valamit csinálni??? örül majd annak, hogy tökéletesen le tud játszani pontos ritmusban és nyolcados/triolás hangsúlyokkal egy skálát? elég szomorú, ha csak ennek örül. pontosan le tud játszani egy gitárszólót együtt a felvétellel? vagy a band in a box-szal???
ezért van mindig rossz érzésem amikor ilyen kérdésekről van szó. nagyon ritkán kerül szóba például olyasmi, hogy miként próbálja valaki a tanítványa vagy a saját maga kreativitását, személyiségét a zenén keresztül fejleszteni. hol van egy olyan hozzászólás, hogy uhh, leszedtem/megmutattak egy nemtommilyen szólót és én így-meg úgy a saját ízeim szerint játszom le???
és persze ez az egész most nem az alanti hozzászólásokra vonatkozik, azok csak apropói voltak mindennek amit leírtam.
ne haragudjatok, hogy ezt így rátok mértem, de sok-sok hozzászólás elolvasása után fogalmazódtak meg ezek a gondolatok bennem. elnézést, ha sokat írtam és fárasztottalak benneteket.
Mondom, nem hülyeség a Gambale-féle, csak annak, aki nem ahhoz szokott, kevésbé tűnik logikusnak. Ha neked már megvan a rendszer a mostaniban és nem okoz gondot, akkor minek váltani?
Megbezsélem majd csabával személyesen, hátha azt mondja, hogy felejtsem ezt a Gamble féle hülyeséget és kezdjem máshogy...ami nagy nehézséget nem jelent,csak át kell szokni.
Értem...néztem a példád, belelestem oda tudom tenni a hangsúlyokat, ahova kell...bár inkább a váltot pengetés nekem "kockább"...sweeppel gyorsabb tudna lenni a pengetésm, csak még az ujjaim nem mennek utánna:)
Mindkét módszer működik, ha van benne rendszer.
Nem függ sem zenei stílustól, sem tempótól.
Én abban látom ennek a fontosságát, amikor már zeneibben próbálunk játszani, tehát figyelünk a hangsúlyokra, dinamikára. Ekkor nem mindegy, hogy van-e benne rendszer, vagy csak úgy "ahoyg jön".
Nálam a full kezdő tanítványok többségben úgy kezdenek el pengetni, hogy le-fe-le-, majd húrváltásnál szintén le. De ez nem azért van így, mert ez az ösztönös, hanem mert ekkor még nem tudnak figyelni a pengetésre, mert sok másra kell figyelniük. Ekkor tehát az egész pengetés rossz, nem csak az irány: a pengetés erőssége, éle, amplitúdója, szöge, stb.
Ha már tisztul a kép, akkor valakinél megmarad ez (jobb esetben rendszerré alakulva), valakinél meg a teljes váltott alakul ki. Jómagam is az utóbbit preferálom, mert tisztábban érezni a hangsúlyok helyeit, ill. a lüktetést. De ettől persze nem nevezem ezt az egyetlen jó útnak, mert látom, hogy ha van benne rendszer, akkor működik.
Itt egy példa:
Az első példánál a negyedek első hangjára kell hangsúlyt tenni, vagy csak értelmezni (metrikai=nem valós hangsúly). Ha le-fel-le-fel a pengetés, akkor nyilván nem okoz gondot, ez látszik is. Minden negyednél lefelé jön ki a pengetés, ez kap hangsúlyt.
De ha húrváltás iányába pengetünk: le-fel-le-le(!)-fel-le-le(!), stb, akkor már megzavarhat az irány, mert egyiknél le, másiknál fel jön ki a hangsúly...
A triolás példánál is kusza lehet a nem végig váltott, néha így jön ki, néha amúgy, nincs látható rendszer. A váltottnál meg egyszer le, majd egyszer fel.
A harmadik példa egy swinges-nyolcados motívum, ahol sima váltottnál szépen kijön, hogy a hangsúlyt mindig a negyed második fele kapja (fel pengetés), ami egy biztonságot ad a lüktetésre nézve is, tudjuk követni, hol is járunk pontosan, merre pengetünk, mit hangsúlyozunk és nem kavar bele a pöngetés iránya, nem fordulunk meg sehol.
Úgyhogy én ezért találom logikusabbnak ezt, mert sok embernek később hátránya származik abból, ha nem logikus és össze-vissza penget, mert nincs benne rendszer.
Biztos lehet a másikban is rendszert találni, mint ahogy pl. Gambale is talált, vagy akárki, ez egy kicsit más gondolkodást kíván.
Most szedegetek le lickeket Kotzen Electric Joy albumáról. Igazi ötlettár az a lemez. Ennek az albumnak a fényében azért szerintem elég gyengus az amit ma csinál a mester.:(
Na pont ez lett volna a kérdés...de akkor ok. Eddig nem figyeltem fel rá, hogy átszoktam a kevert pengetésre, azaz pl. egy h c d e figurát H húron oktávnál...d-ről e-re sweepel váltok...most néztem Gilbert kockapengetéseit és ekkor figyeltem fel rá...tehát ha egy húrt váltok akkor sweeppel általában, ha húrkihagyásos a figura akkor "kockulok" be, tehát ott megvan a normál pengetés.
sweepet is használnak rockban, richie kotzen különösen soxor, én azt mondom, h a dinamikán van a lényeg, azon, hogy jól hangsúlyozzatok ki mindent, lehet vki egy tekerős állat ha szarul szól érted. mellesleg a gypsy jazzban ott szinte mindig ien sweepes pengetés van és az eszeveszett jól szól
"a pengetéstipusokat szerintem nem kell stílushoz kötni"
Nem kell, viszont a legtöbb rock szólót, esélytelen jó váltott pengetés nélkül normálisan eljátszani. Arról nem is beszélve, hogy váltott pengetés, sokkal agresszívebben hatást kelt.
Sweep pengetést használ egyáltalán valaki rockban? Én pl. egyiket sem tudom rendesen, mielőtt még valaki megkérdezné. Oktató cuccok közül nekem Kotzen mesteré a kedvenc.
meg kell tanulni a pengetéseket, ennyi.
én azt gondolom ezekről az oktatókról, hogy azért némi fenntartással kezelném a dolgokat. érdemes megkísérelni a leirás alapján, de ha más áll kézre akkor az lesz a jó.
egyébiránt a tabokba, anyagokba ritka sok szarság szokik lenni. a rutin ahhoz kell, hogy ahol kell eltérjen az ember a helyes irányba. amit tanulgatok, azokat át szoktam szerkeszteni az általam jónak gondoltra. nagy eltérések tudnak lenni...
a pengetéstipusokat szerintem nem kell stílushoz kötni. nagyon jól megfér a váltott pengetés a sweeppel. van ahol nincs más mód csak a kevert technika, elvégre nem lehet mindent húronkénti 1 vagy 3 hang megfogásával eljátszani illetve a váltott pengetésnek sebesség korlátja van a sweephez képest adott esetben és sokkal fárasztóbb is alkalmasint.
Rockban én úgy vettem észre, hogy nélkülözhetetlen a Gilbertes oda-vissza pengetés. A Gambale féle pengetést inkább jazzben használják szerintem sokan.
Skacok!...ki hogy van ezzel az oktatókban(videk, pl. Gilbert intenseben) lejegyzett pengetési irányokkal?...ugxe vannak figurák, amiknél egy bizonyos sebességnél már nem lehet jó más...gondolom én.
Azt mondják Explorerben működik
Én ki akartam probálni, de mikor rákattintottam az Explorer ikonjára összeomlott a windowsom...többször nem próbálkoztam:)
Rajta, szavazzatok a nektek legjobban tetsző videóra!
Akad jópár forumos arc is, akik biztos örülnek egy kis supportnak, hiszen egy Jamvoxot nyer az aki a legtöbb szavazatot kapja
egy tény. vastagabb pengetővel könnyebb ezeket a hurbaakadós technikákat megcsinálni. szerintem az 1.5 a jó. én is azal nyomom, (a zöld kőporos dunloppal). a vékonyabb pengető viszont sokkal szebben szól akusztikus gitáron. na ott nem ajánlottak ezek a vastag cuccok. elveszi a hang fényét.
metálkodásnál ez viszont nem számít annyit, többet ér, ha az ember jó visítósakat tud pönögetni, ami meg a vékonnyal nehézkesebb.
szóval nincs általános recept.
tanuláshoz egyértelműen a vastagabbat ajánlom, de ha már ráérzett az ember a technikájára vékonyabbal is meg lehet oldani jól.
valamint a gambale chop builder vidijóját, a jó pengetés elsajátításához!!!
Régen csak olyat használtam(0,6), meg 0.5-öst aztán elkezdtem metálkodni és mentem egyre feljebb egészen 2.0-ig. majd rájöttem hogy azzal már nem szól szépen így viszamentem egészen 1,5-ig. Nagy ritkán 0,7....mostanában meg a 0,6-ot használom. (bár akusztikuson főleg akkordozásra mindig is a 0.5 - 0.6 volt a király)
Ami Gilbertet illeti betyár erővel játszik ilyen vékony pengetővel is....iszonyat riffelést művel pláne a szólók...
régen vastagabbat használt de most ez van neki.
megnéztem a szériához képest és 1-1ben ugyan olyan csak rá van nyomtatva a feje
Amikor koncerteztem, nálam is volt egy zsák szr, amit odaadhattam, ha pengetőt kértek. Az ibanez oldalán fent vannak a signature pengetők és a méretek is. 0,6ossal nem lehet normálisan dolgozni, az már túl vékony.