Üdv! Énekesünk most vesz effektet magának (asszem Midiverb), és azt szeretném kérdezni hogy hogyan szokták megoldani az ilyen effektek beiktatását a rendszerbe? Tehát adott egy keverő, amibe ének + vokál jele megy, gondolom aux1-re kiküldeni az éneket, majd az aux1 busz jelét az effektbe juttatni, ami az effektből kijön azt pedig beküldeni egy újabb csatornára (mondjuk egy sztereó csatira)?
Hello Laller !
Mastertape Mester Úr hasonló szituációra adta nekem a tippet a stúdiótechnika rovat 1549-es hozzászólásában. Így most már tudok külső eszközöket felvenni úgy, hogy közben hallgathatom a számítógépből kijövő jelet anélkül, hogy ismételten azt rögzítené.
Sziasztok! Egy kérdésem lenne. Hogy tudnám azt megoldani, hogy mikor számítógéppel rögzítek felvételt, mondjuk Samplitude-al, vagy Vegas-sal, vissza tudjam csatolni a keverőbe a kijövő jelet. (ami a hangkártyából jön) A keverőn két mikrofon üzemel, meg egy szinti. Tehát a mikrofont, meg a szintit is a keverővel erősítem elő, így megy a hangkártyába, és a kijövő jelet szeretném visszakötni a keverőbe. Próbálkoztam, kötögettem, de nem igazán akar összejönni. AUX1, AUX2, Return, melyiket hogy kössem, hogy a keverőről vissza tudjam hallgatni fejhallgatón? És közbe még egy végfokra is ki tudjam küldeni. Egy Yamaha MG12/4-es keverőm van.
Eddig simán úgy használtam, hogy a kijövő jelet elküldtem egyből a monitor végfokra, (és abból fejhallgató ki) de szeretném a keverőről is lehallgatni. Lehetséges ez? Előre is köszi!
Szasztok, kezdő dj vagyok és csak most szeretném beszerezni a komolyabb dolgokat. Segitséget kérnék, milyen keverőt vegyek,ami egy kezdőnek tökéletesen elég és nem olyan drága...
Alto Terminator-ral eddig még nem volt dolgom. A Behringer (pontosan nem emlékszem, hogy DSP1124P vagy a FBQ2496 volt-e, talán utóbbi) mire megfogta a gerjedést, hát, az számomra nem volt meggyőző, ami viszont igazán tetszett, ez a Sabine FBX. Nagyon egyszerű és gyors volt a beállítása, a gerjedést gyorsreagálással és meggyőzően gátolta.
Hogy melyik eszköz hogyan szól bele a hangba, azt meg a legérdemesebb meghallgatni egy teszt CD-n, hogy a gerjedésgátlót bekapcsolva ill. kiiktatva hogy szól az anyag. Ha elég keskeny a szűrő, akkor azért nagyon nem szól bele a hangba, de ha túl keskeny a lyukszűrő, akkor meg nem fogja meg a gerjedést. De meg kell hallgatni , mint mindent.
Tökéletes választás. Az nem baj, ha van csatorna tartalékod, úgyis "be fogod lakni".
A Behringerek is jók, elég rossz a tapasztalati megítélésük, de én is használok egyet a video vágóhoz és már 6 éve semmi baja.
Tele vannak az emberek előítélettel miattuk - igaz, nem alaptalanul - da ha kifog az ember egy jót, akkor az örök darab is lehet.
Elvégre ugyanott gyártják az összeset: Kínában.
Szia Mester!
Már megvettem,igazából otthoni felvételre kellett.
Nekem a csatornák száma még sok is /2 gitár/.
Persze ez biztos változni fog!:)
Szóval egy kis otthoni hobby stúdióhoz remélem elég lesz...
köszi a választ!
Szia Juhi,
Az említett Alesis pult egy átlagos 12/2-es keverő.
Azzal az opcióval kiegészítve, hogy képes a master output-ról usb-n keresztül beküldeni a jelet a pc-be.
Sokat nem nyerünk vele, mert ez egy max 16/48-as felbontású, sztereó digitális stream.
Inkább a cég FW-es típusait érdemes megvenni, soksávos otthoni rögzítéshez.
Üdv!
Na megvan a motyesz.
Yamaha MG24/12fx
naon állat, ajánlom mindenkinek.
Másik: iSEMERI VALAKI AZ "ALTO TERMINATOR"-T, VAGY A "BEHRINGER DSP1124, ÉS FBQ2496"-OT??
Meséjjetek lécci.
Mondd Józsi! Szerinted ki fikázta itt a Behringert?
Vagy netán újságíró vagy, aki csak a kulcsszavakat emeli ki egy témából?
Olvasd el a hozzászólásokat figyelmesen és akkor kiderül a szövegkörnyezet is.
Igen, a Behringer az árához képest valóban jó, sőt még annál is jobb, csak tudni kell bánni velük, mint minden munkavégzésre alkalmas eszközzel.
Hát ha ebből indulunk ki, akkor a stúdiótechnikában javarészt aktív monitorokat alkalmazunk.
A Te megközelítésed inkább a high-end hifisták szemlélete.
És ez a következőkből fakad: a hifisták minden esetben kevert, maszterizált hangzóanyagot hallgatnak. Ezekben ugyebár már az összes dinamikai anomália rendezve van. Az ő esetükben a kevert anyag legmagasabb szinten történő reprodukciója a szempont. Minőségi futómű, minőségi konverter, minőségi előerősítés és végfok, aztán persze a prémium szintű hangfalak. Ezek optimális összeválogatása, egymáshoz illesztése eredményezi a csúcsminőségű lehallgatási láncot.
A stúdióban más történik. Itt még faragatlan, szintezetlen jelek rohangálnak minden frekvenciatartományban. Sokszor kiugró csúcsszintek támadják a lehallgatást. Éppen ezért alkalmazzák az aktív hangfalakat. Ezekben szinte minden esetben aktív hangváltó és sávonkénti erősítés található. Ez a biztosíték arra, hogy a visszahallgatás erősítési fokozatai és passziv elemei, tehát a hangszórók teljesen össze vannak hangolva, illesztve egymással.
A csúcsok nem fogják túlhajtani a fokozatokat és nem vágják haza a membránokat.
Az persze egy másik dolog, hogy ez a technika is csúcsszintű - persze egy bizonyos kategória felett. Nyilván érthető, hogy ebben a szegmensben is van ólcsóbb és drágább szint.
Úgyhogy a problémamentes lehallgatáshoz az aktív rendszer az ajánlott.
Hello Master! Azt mondod, hogy az aktív MK2-es sokkal jobb, mint a passzív? Hm. Én nem is gondolkodtam aktívban, mert én mindig inkább a lehető legjobban szeretem "szétdarabolni" az elemeket, nem szeretem az "egybe" cuccokat. Itt most arra gondolok, hogy az az erősítő, ami a hangsugárzóban van, sosem lesz olyan minőségű, mint egy külső. De lehet, hogy tévedek, biztos itt is vannak kivételek.
nem tudom, hogy gyártják-e még az M-two-kat.
Zoli!
Sima keverőre nem köthetsz hangfalat!
Mindenképp kell utána egy végfok, vagy aktív hangfal.
Magyarázat: a keverő ún. vonalszintet ad le, ami sem impedanciában, sem pedig feszültségben (erősségben) nem felel meg a hangfalaknak.
Vannak ún Powemixer-ek, amibe a keverőfunkción túl beépítettek egy, vagy kettő végfokot. Ezekhez nem kell erősítő, csupán a megfelelő hangfalakat kell hozzá beszerezni.
Mivel ezek az erősítős mixerek min 2*100W-tól indulnak, így érdemes PS hangfalakkal operálni.
Ajánlanám, mert én is használok egy párat belőle, ráadásul a hip-hop-okat elég ürtősen meg tudom keverni rajtuk, igaz hogy van alá egy 9092-es subláda is, amivel aztán tényleg atom.
De hangsúlyozom, hogy ez a korábbi széria, amit ma már nem nagyon találni. Az újak pedig tényleg szarok.
Alesis-ben pedig egy pár M-one passzívam volt, ami után lett a Behringer. A tapasztalat az volt, hogy sokkal színesebb lett a hangkép a behrivel, de így utólag már nem tartom ezt annyira fontos előrelépésnek.
Másrészt pedig az aktív mk2-es m-one kategóriákkal jobb, mint a passzív.
Használtam egykor m-two passzívokat is. Na azok brutál hangfalak, hisz óriási a mélynyomójuk. Gyártják azt még?
Köszi a tanácsot, Alesis lesz, szeretek Rád hallgatni!Bár én esküdni mertem volna a Yamahára, de ez semmit nem jelent, de szerintem ez az a márka, ami nagyon megbízható mindenben, és nagyon jó minőségű minden terméke. De persze ez tényleg attól függ, hogy mire kell. Egy kicsit hip-hop-os zenét készítek, de jól tele van hangszerrel. Van benn harmonika, szájharmonika, gitár, szinti-ről egy-két hangszer, furulya, szóval ilyesmi. Most két pici Quadral-om van, szépen szólnak, de rendre eltúlzom a mélyet. Ezt onnan tudom, hogy mikor meghallgatom a kész zenét valami tök más magnóba, vagy akármibe, hallom, hogy nem jó. Szóval szerintem nagyon jók a Quadralok, de nem erre! Jó lenne egy olyan monitor, aminek a lehető legegyenletesebb a karakterisztikája. Akkor Alesis. Láttam néhány studióban, hogy kicsit drágább Alesis-eket használnak, úgy hogy biztos jók.
sziasztok!
elég amatőr vagyok a témában,ezért gondoltam hogy segítséget kérek.
azt szeretném tudni,hogyha vennék egy keverőt,ahhoz kell-e külön erősítő,vagy csak elég hogyha rákötöm a hangfalat?
Szia Laller,
Jó a kérdés.
Behringert a mostani szériából nem ajánlok. Sajnos a mostani 2031-esek tényleg nagyon szarul szólnak. Ha netán beleakdsz egy 3-4 éves modellbe, akkor az nagyon jól tudna szólni és bátran merem ajánlani.
Az Alesis Monitor One MK2-es aktív nagyon jól sikerült. Kicsit nyersebb hangja van, mint a behringernek, ami abban nyilvánul meg, hogy talán a behri jobban színezettebb, hogy az alesis-ben kicsit keresni kell a magasakat.
Persze mindez függ attól, hogy milyen eznét csinálsz és hogy mihez szoktál eddig hozzá.
A Yamaha-ról nincs véleményem, mert ezt az 50-est nem hallottam. Biztos nem közelíti meg az NS-10-es puritánságát. Viszont ha ebből indulok ki, akkor a yama és a alesis hasonló hangképet produkálhat. A behri velük ellentétben egy kicsit eltaknyolja a magasközepeket.
Sziasztok. Egy kis segítség kellene. Röviden: monitor hangfalat készülök vásárolni, az anyagiak miatt, olcsóbb kategóriát nézegetek. Szerintetek: Yamaha HS-50M vagy Alesis MK2 vagy Behringer B2031P? Előre is köszi!
Hát az biztos! (Hogy nem mindenható)Ha meglesz a kompi, majd még bombázlak titeket kérdésekkel. Persze legjobb az, ha magától jön rá az ember a trükkökre. Kössz!
Sziasztok! Tök jó, pont a véleményeteket szerettem volna tudni a 3630-asról. Az a helyzet, hogy sok progiban van kompresszor (ezt aztán Ti tudjátok a legjobban), egyik másik nem is rossz, de NEM LESZ OLYAN a felvétel, amilyet szeretnék, nem szól jól! (Persze nincs is sok tapasztalat) Azt gondoltam, hogy be fogok szerezni egy normál, külső kompit, mert ez szerintem mindenképpen jobb, mint a soft, meg azért is, mert ezen tudom a legjobban kiismerni a hatásait. Szóval otthonra jó egy ilyen? Ha igen, már veszem is meg!
Alesis 3630. Nagyon régóta létező, univerzális kompresszor és arra célra, amire kellene, bőségesen megfelel.
Az ára 29,900,- a Pákónál.
Lehet, hogy van valahol olcsóbb, erről most nem nyitnék vitát.
Stúdióban is használtuk, nagyon sok lemez készül(t) ilyennel.
Nem kell feltétlenül a "forrófejű" ifjúságra hallgatni...
Elnézést én 299 dollárért láttam míg a másik kettőt 199-ért. Persze ez nem mérvadó. Mindenesetre én is a yamahát választanám.
A kompreszorból meg csak akkor kell komolyabb ha a cél is az. Persze tudom, hogy a költségvetés szabja meg a határokat.
A "komolyabbat" úgy értettem, hogy Behringer Minitől, és a későbbiekben mindenképpen egy jobbat "szeretnénk" 100.000 vagy a fölötti értékben, csak most ennyi maradt rá.
A keverő, az nagyon a YAMAHA felé hajlik, de nem értem miért írtad, hogy a Pevey kétszer drágább. A felsorolt 3 az nagyjából egyárban van.
Ennyiért nem kapsz komolyabb kompreszort az tuti. Zenélésnél a komolyabb dolgok mind 100 felett vannak. A Profik 300-500-tól és olyan milláknál kezdődik a higend(álltalánosságban). Ez a kompira érvényes a legjobban.
A keverőknél árban a mackie viszi a pálmát(az amazonon most 199 dollár)és a yamaha. A Peavey sem árban sem szolgáltatásban nem tud annyival többet, hogy kétszerese legyen az ára. Talán a yamaha a legjobb döntés(legalábbis ránézésre). Keresd meg a magyar forgalmazót és hallgasd megőket.(asszem itt a hangmester forgalmaz yamahát).
Keverőt szeretnék venni élő fellépésre ! Átnéztem szinte minden gyártót, nagyjából egy azonos árkategória mind ugyanazt tudja, de ....
Nekem fontos lenne a megbízhatóság, és azért ne legyen zajos se.
3 típust néztem ki:
1 Peavey 10 USB 68400 Ft
2 Mackie DFX6 62400 Ft
3 Yamaha MG12/4 61900 Ft
Melyiket vegyem szerintetek ? Az USB az nem lényeg. A beépített effektproci az csak előny, de kérdés az, hogy hogy szól ? A YAMAHÁBAN nincs. A Mackie-ben csak 2 csatis EQ van. Ez mennyire hátrány.
Mivel effektre már nem nagyon maradt pénz csak kb 3000 Ft, gondoltuk veszünk az énekhez egy Behringer MINI kompresszort + egy mini DSP-t
Kb 30.000 -ért. Ezekről van vkinek vélemény ? Vagy marad a a beépített DSP, és egy komolyabb kompresszor kijön kb 35000 ből.
Melyiket válasszuk ? Sajnos kipróbálni egyiket se tudtuk a Jövő Házában, mert voltak kint ugyan, de vagy a szekrényben, vagy nem volt bekötve. Jellemző.
Sürgőss lenne, mivel október végére már kellene. Az ezekben lévő csatornaszám bőven elegendő.
Ami érdekelne, ezek közül tartósságra és hangra melyik a legjobb ?
Hát ezt mondom én is.... :D A legnagyobb gyártás kínában folyik az olcsó munka erő miatt. De ezekből is van ezer fajta. Vannak olyanok amelyek minőséget gyártanak vanamelyik meg árúkészletet.
Szerintem csak elbeszélünk egymás mellett, de remélem nem kaptad fel a vizet... :)
Na jó, ha innen indulunk ki, akkor azt a kérdést tehetnénk fel, hogy MI NEM KÍNAI?
Éppen mögénézek az AKAI MPC4000-esnek és ott virít, hogy Made In China. Pedig ez a cucc így kb 1 milla.
Hagyjuk is Field ezt a "vitát", mert nem a földrajzi helyzet fogja eldönteni a holmi árát és minőségét.
Pl a kínaiak most vásárolták meg a Rover autógyárat. Nem hiszem, hogy az új 75-öst a Köbányai úton konténerből fogják árulni.
Mackiéknél nem csak a Tapco kínai. Az új Onyx szériájuk az nagyon nem 100kHUF alatti kategória és az is Made in China. Külföldi fórumok böngészése közben töbször olvastam már panaszt az összeszerelésükre. Pedig egy Onyx 1640-es 1400 EUR körül van.
Jó!!! Akkor és ott ezért az infóért nem utaztam el Kínába.
Ha csak allegorikusan kell értelmezni, akkor is elgondolkodtató.
Egyébként pedig a Mackie ezért hozta létre a Tapco label-t.
A 100 ezer alatti cuccok pedig tényleg Kínából jönnek.
Akkor gondolod, hogy az összes 100 ezer alatti keverőt ott gyártják... :)
"mesélték a sztorit"
Hát ez az ...mesélték...kérdés mibelőle az igaz. Persze az is kérdés mi az én teóriámból az igaz. Mindenesetre emberi mivoltomnál fogva azt mondom, hogy hiszem ha látom.
Mellesleg mégha ugyan ott is raknák össze akkor is jóval magasabb a minőségellenőrzési potenciálja ergó nem zajos minde második darab(vagyis inkább nem 10-ből egy amelyik valóban használható).
De elnézést, hogy ilyen negatívan állok ehez. Egyszer már meséltem, hogy miért.
De ha már mindenki a sarkon kurválkodik és a kuncsaftoknak nincs elég pénzük a liftre se, akkor nem marad más választásod. Ezt jól lefordítottam Behrimackie nyelvre, mi?
Jó, nekem konkrétan mesélték a sztorit, hogy ugyan abban a gyárban, szinte szomszédos szalagon szerelik mindkettőt.
Egy ideig viszonteladtam a behrit és bejártam a forgalmazóhoz.
"Nem biztos, hogy jobb komponensekből rakják össze a holmit, de ezalatt a név alatt fut és gyanítom, hogy talán ugyanaz a gyár szereli, mint a behringert mondjuk, de jobb a minőségkontroll."
Ezt csak most olvastam... Nem hiszem, hogy egy mackie csak úgy adná a nevét valamihez. Nyílván nem egyszint a drágáb kategóriás cuccukkal, de azt kötve hiszem, hogy behringeres gyárba raknák össze.
De gondolj csak bele. PL: Nyílván ha neked is kell a pénz és elismert ember vagy akkor nem állsz ki egy sarokra kurvának, hanem max a lakásodba fogadod a kuncsaftokat(mert van egy rangod ami miatt nem abba az értékrendbe tartozol az elismertséged miatt még ha ugyan azon az áron is dolgozól). Foglalkozását és minősítését tekintve persze akkor is kurva vagy, de nem egy szint. Na most ezt fordítsd le a behringer vs mackie-re.... LOL
Félre értettél. Nem alád keverek csak te vagy itt aki stúdiózol igazán(legalábbis rólad tudok). Az, hogy támogatom a zenészeket abban, hogy millás kiadások helyett inkább stúdióba menjenek azért van, mert hiába veszi meg a cuccost ha nem ért hozzá megfelelően. Ezért az rövidtávon elég nagy bukás. Persze hosszú távon bejöhet, de egy kezdő banda még nem láthatja mi lesz a vége. És ha az embereink a késöbbiekben meggondolját ezt a profi zenész munkát mégse annyit buknak mint a stúdiózással. Persze a motyót el lehet adni, de jóval áron alul. Mondjuk egy 80 ezres mackei keverőt már csak50-60 körül fog tudni eladni.
Tehát ez az oka....ne vedd talp nyalásnak master.....
Te Field! Megkergetlek!!!
Kerítőt játszol itt nekem...
Egyébként pedig tényleg bejöhet bárki, ezért vagyok.
Mackie téma:
Valószinűleg oka van, hogy ilyen áron adják ezt a szériát.
Nem biztos, hogy jobb komponensekből rakják össze a holmit, de ezalatt a név alatt fut és gyanítom, hogy talán ugyanaz a gyár szereli, mint a behringert mondjuk, de jobb a minőségkontroll.
Én se értem miért akar mindenki 100 ezreket meg milliókat költeni. Tessék bemenni mastertapehez. Majd ő talán betudja mutatni élőben, hogy miért nem érdemes egyből költekezni.
Mellesleg a Mackie nem olyan drága. Nézted a dfx sorozatot master? Azok olyan 80 körül mozognak. Az nem olyan vészes mint az onyx sorozata.
Azért egy kicsit hadd védjem a szakma becsületét.
Ez nem ilyen egyszerű ám, főleg úgy, hogy kedves Ferka barátunk nincs teljesen tisztában még az alapokkal sem.
Persze nagyon szívesen segítünk itt, akárhányan már foglalkoztunk felvétellel.
Sokkal több eredményt lehet elérni a padlóeffektes vonalkimenettel, mint egy erősítő REC out-jával. Ez így igaz. Tehát vagy azt kell preferálni - már ha van ilyene a gitárosoknak, vagy pedig az alap elé miksi és azt rögzíteni. Ez is olyan dolog, hogy lehet zsigerből jót csinálni, de aztán sz*rt is bőven, ha az embernek nincs tapasztalata a mikrofonozás terén.
Aztán említsük a dobot. Sajnos szégyen gyalázat, de lehet már 25 ezerért dobmiksi szettet kapni, ráadásul nem is olyan nagyon rosszat!
Tehát egy ilyen beszerzése már az eszközpatk szempontjából előnyös, de ezeket használni is kell tudni. Persze kell hozzá kábel, viszonylag jó, min. 3-4 állvány az overheadnak és a lábcinnek. Egy minimál dobmikrofonozás 6 csatornát kér. Lehet 4-re is, de az már szakma...
Basszus, szinti oké. Már csak a keverőkérdés marad.
Igen, igazság, hogy a használtak között nagy a szórás, akárcsak az új behringerek esetében.
Yamaha MG széria, vagy esetleg a Spirit-ek, Alesis-ek viszonylag olcsóbbak. Használban tényleg jó a behringer is, a Mackie viszont rohadt drága. Minél több csatornásat kell nézni, mert legalább ha rossz is valamelyik, akkor is marad még bőven...
Szerintem a legjobb megoldás, ha beszaladtok egy stúdióba, ahol egy nap alatt felrántjátok az egész anyagot, még meg is szólal valahogy és nem kerül többe, mint a fent említett dobmikrofon szett.
az a baj, a rec kimenettel, hogy az valószínűleg egy egyszerű vonalkimenet az előfokból, szóval, nem lesz túl jó hangja úgy, kéne valami ládaszimluáció...
vagy: csináltok egy demót, egy miksivel, mindent feljátszva, dobosnak taktjellel a fülében... aztán, erre csak a dobos rádobol, felveszed valami multitracker szoftverrel (én az N-Tracket ajánlanám, elég egyszerű kezelni), aztán szépen sorban, basszus, aztán gitárok, ének, vokálok, egyéb frincfranc... így nem kell egyszerre annyi mixerkapacitás, külön külön tudod később javítgani az egyes hangszerek sávjait, tudsz csereberélni...
a 3 gitár az elektromos és ugy gondolta hogy asaját erösitöjuk REC out kimenetén dugnám rá a keveröre,sztem csak a mikrofonokkal vagyok bajba,mert jelen állás szerint csak a 6 db mikiert kellene vennem kb.80E FT cuccot,vagy mégsem,azabaj nem nsgyon vágom ezt a részleget.lehet hogy rosszul állok az egészhez?
Például tavaly egy internetes használt piacon(lehet, hogy az ebay, de nem 100) láttam egy powerbook g4-est metrichalo kártyával dvd íróval 1 gb-rammal egy külsős 160-as hdd-vel teljes logic 7 proval 2 kilóért(bolti árban ez így kb 1milla körül mozog). Na ez a stúdió leépítés. Sajnos nem volt 2 kilóm, hogy megvegyem... :((((
Vagy nézd meg ezt. Ez egész jól muzsikál és csak egy 10.el drágább.
Esetleg használtan még van esélyed okos dolgokat találni csak keveverő esetén nézdd vagy érdeklődd meg, hogy nem e hangosításra használták é, mert akkor inkább nevedd meg hisz valszeg azért olyan olcsó, meret már szét van küldve(persze ez nem 100%-ék.például van, hogy egy stúdiót építenek le és ilyenkor szarér hugyért kiarulják a régebbi cuccokat(hisz nekik már visszahozta az árát és ha már 10 ezerért adják akkor is keresnek rajta), hogy végre bekerülhessen az új)
Inkább nézegesd az olcsobb kategóriás mackie(például a dfx sorozat) vagy soundcraft cuccokat. A behringerrel az a baj, hogy kikell fogni az 1000-ből egyet ami tényleg jó(nem zajos jól működnek a preampok stb). Ráadásul nem sokkal olcsóbb mint az elöbb említettek persze van náluk drága is, de olyan 80-tól már kaphatsz például dfx 6-ot vagy 12-öt.
Üdv mindenkine! Lenne pár kérdésem:
Tervezem hogy veszek egy keverot hogy feltudjam venni a bandám számait de az a legfobb kérdés hogy milyet? 1 ének miki+3 gitár(vonalszintű)+1 bill(vonalszintű)+5 dob miki.Lehet-e valahogy olcsóbb keverovel megoldani a dolgot mint pl.Behringer xenyx 1002-sel?
Fiúk, fiúk. Ti csak vitáztok, vagy eszmét is cseréltek közben?
Ajánlottam pár elméleti segédanyagot. A Jensen "an003.pdf"-ből pl. megtudhatjátok, hogy egy tipikus kommersz asszimetrikus kimenetre szimmetrikus kábellel tipikus differenciálerősítős bemenetet kötve 30 dB közös módusú elnyomás (CMRR) érhető el 60 Hz-en. (Természetesen magasabb frekvenciákon ez romlik, de még mindég működik.) Ugyanitt arról is olvashatsz, hogy transzformátoros bemenetre kötve ugyanez az asszimetrikus kimenet/szimmetrikus kábelezés 100 dB közös módusú elnyomást produkál (60 Hz-en), ami viszont nagyon kiváló érték.
Nehogy azt hidd, hogy a MHz feletti tartományú zavarjelek nincsenek hatással a hangfrekvenciás tartományban hallható zajra. Ezek az előfokba jutva (és ilyen magas frekvenciákon a szimmetrikus bemenet egyre kevésbé szimmetrikus!) demodulálódnak, munkapontváltozást okoznak, a hasznos jellel keveredve mindenféle kombinációs torzitásokat okoznak. Szóval az a "Sssszz" ami nálad jelentkezett, az ennek tudható be. A kábel impedanciája valószínűleg 110 ohm, ez semmiféle gondot nem jelent.
De tulajdonképpen honnan származnak a színpadon az asszimetrikus jelforrások? Minden mikrofon (kivéve a Tesco-gazdaságos elektret kínai szemeteket) szimmetrikus, a hangszererősítők kimenetei is, a szintiket di-boxon keresztül használod...
Igérem utolsó hozzászólás:
Tök mindegy, hogy műveleti erősítővel oldod meg, vagy szimpla tranyós fokozattal a lényegen nem változtat: Ha aszimetrikus a jel vezetésed, azaz az egyik pólus maga az árnyék akkor a műv erősítős kapcsolásról nem látszó de létező jelföldhöz kötöd azt az ágat, és onnantól legyilkolod a diferenciálást mint zajcsökkentő hatást. Onnantól a műv erősítőd nem lesz diff erősítőként kötve. Ezt nem tudtam én se sokáig de egy Kandó elvégzése helyretett
Volt is sok sok zajos kábelem. De ma már mind szimetrikus, és nem számítógépről gyógyított. :)
Nem nézted meg a képet, amit sajnos valamiért nem jelenít meg, de teszek még egy kísérletet, másik tárhelyről.
A képen láthatod, hogy az asszimetrikus jel hogyan kerül a differenciál-erősítőre.
természetes számít a vezetékek helyzete, de:
Azért ne féljünk annyira az elektromágneses hullámtól, hogy mindenre farkast kiáltunk: Hogy a bánatban csinálsz differenciál erősítőt aszimetrikus jelen ??? Az csak akkor működik ha szimmetrikus vagyis van egy 3 ik valamid amihez képest tudod az egyiket erre vagy arra fázisolni. Kapís? Hiába van ott két tranyó a keverőben, ha az egyiket kilövöd egy rövidzárral már is nem Dif kapcsolás a diff kapcsolás.
A vezeték távolság: Természetes a rádió jeleknek van al meg felharmónikusa. De van hullámhossza is: Negyed hullámhossz alatt azért elég jól eltünnek a drágák. 100-ad hullámhossz távolság meg annyira pici, hogy az simán mehet a differenciál erősítőre. Na akkor kb fejtsük meg hány Hz-es hullám az ami 30 cm es hulllámhosszon szaladgál : súgok 1 GHz azaz egy ezerszer egymillió Hz. Vagyis szimmetrikusan vezetve 10 cm távolságú kábeleken használható antenna hatás a MHz alatti jelek esetén erős csökkenést mutat. Azok felett meg úgy se hallod :)) Természetesen az a jó ha a lehető legközelebb van a két ér és azon nyomban be is vagynak árnyékolva. Na de ezt az a fránya gyártó is tudja, azt jó drágán adja :)
Szal a printer kábel SzVSz inkább az impedanciája, miatt alkalmatlan a hang vezetésre. (Mellesleg nekem is volt egy kísérletem vele úgy jó 10 éve :)) csúfos kudarc 10 M en jól hallható Sssszz-t adott hozzá. nem is annyira brummot, hanem az általad is említett mindent egyszerre, és azok összes alharmónikusát, tehát főleg magasabb frekit.
Hát pedig nyugodtan hagyhattad volna :)
A magyarázatod ugyanis több sebből is vérzik.
Az asszimmetrikus és szimmetrikus jelvezetés zajszintje, zavarérzékenysége között ugyanis nem a jelfeldolozás mikéntje okozza a különbséget. Ha csak az lenne, akkor a világ legegyszerűbb dolga lenne kivédeni és nem kellene a professzinális kábeleket egy helyett két érrel és érpáronként árnyékolva előállítani, hanem mehetne fele annyiért, fele akkora súllyal, stb.
A jelkábeleken fellépő nem egyéb, mint környezeti elektro-szmog, a mobiloktól az ipari, háztartási gépek, ezer féle és fajta kütyü éltal szórt rádiófrekis szemét, amelynek akár alap, akár a hallható tartományba felharmonikusai összeszedhetők az antennaként viselkedő vezetékekkel, mindenek előtt az erre leginkább érzékeny jelkábelekkel.
A zavarérzékenység beli különbseég kizárólag a kábel szerkezetén múlik!
Az asszimetrikus jelkábel elég jó antenna a maga egyetlen eres jelvezetési megoldásával. Ami zavarjel oda az árnyékolása ellenére is eljut, azt bizony vagányul össze is szedi.
A szimmetrikus jelvezeték viszont teljesen másképpen viselkedik.
Az a lényege, hogy mivel benne a két ér olyan közel van egymáshoz, hogy a közöttük lévő távolságot gyakorlatilag zérónak vehető, ennél fogva tehát a környezetből érkező zavarjelek mind a két kábelben azonos feszültségingadozásokat (zajfeszültség) indukálnak.
És ez itt a lényeg, csakis ez, semmi más.
S amennyiben (és mindannyiszor) a kábel jelét differenciál erősítő fogadja, úgy az teljességgel érzéketlen marad a zavarjelekre, mert csakis és kizárólag az érpár két vezetője közötti feszültség-különbözetet veszi figyelembe hasznos jelnek.
Bocsi mindenkitől, ha kicsit hosszúra sikeredett volna, de a korábbiakból is kitűnt, hogy sok ismereti hiányosság van még ebben a témában és biztosm hogy sokaknak most gyúlik majd ki az a bizonyos izzó az emeleten :) - és akkor már megérte.
Még egy kicsit ragozom, mert mindaz a téves műszaki elképzelés amely miatt ezt meg kellett fogalmaznom, a printer kábeles jelvezeteés kapcsán jött fel.
A printerkábelt érpáronként szimmetrikusnak "kikiáltva" egy közös külső árnyék, mint ground használva a fentiek miatt nem is annyira a környezeti zajok miatt lesz szöszösebb, hanem sokkal inkább azért, mert az erek a kábelen belül kontrollálhatatlanuk csavarodnak egymásba és maguk a kábel erei fognak egymásba, szomszédos csatornába is át-indukálni.
A zavarójeleket így ennél a fajta jelvezetésnél tulajdonképpen leginkább a saját hasznos jeleid egyes összetőviek a szomszédos csatornákban történő zavaros megjelenése fogja elkotni.
Ami a megfogalmazásodban a másik méretes tévedés, az a keverő felőli jelfogadás, amely az asszimmetrikusnál természetesen ugyanúgy a különbségi jelen alapul, mint a szimmetrikusnál.
Álljon ere itt egy csatorna-bemenet egy gyári rajzból:
Mivel van némi kézzelfogható tapasztalatom a témában:
Komalyabb hangosításnál (+ esetleg felvételtechnika) 100-150m csoportkábel lóg a mikrofonon. Ez nem printerkábel, érpáronként (és jobb helyeken közösen is) árnyékolt, a zavarvédettsége jobb (erre az alábbiakban még kitérek), viszont a kapacitása is nagyobb (170 pF/m körüli általában). Ez, és a párhuzamosan kötött keverők (FOH, kontroll, esetleg felvételtechnika) bizony nagyon durván leterhelik a mikrofonokat, drasztikusan magváltozik tőle a hangjuk. A szinti/dibox sem igen bírja ezt a terhelést. Mi a megoldás: aktív mikrofon-szplitter (jelelosztó). Sajnos a jónevű, megbízható aktív szplitterek aranyárban vannak, ezért elvétve alkalmazzák őket. De azt mondani, hogy 33 méterre nem ajánlatos hangjelet vinni, az túlzás. Lehet, csak a mikéntjét kell tisztességesen megoldani.
Van némi valóságalapja annak, amit a szimmetrikus/asszimetrikus bemenetekről írsz.
De az igazság az, hogy a két dolog (árnyékolt, csavart érpár + szimmetrikus bemenet) eggyütt ad jó eredményt. Bármelyik tényező hiányzik, a zavarjelelnyomás romlik.
Erről a témakörről egyébként a mikituning topicban ajánlottunk "noiselessel" néhány hasznos elméleti segédanyagot.
Mindenesetre hangosítani nem mernék kimenni printerkábellel. Ha nagyon nincs pénz, csinálhatunk csoportkábelt biztonságtechnikai jelkábelből (2x0,22 fóliaárnyékolással, 20-24 ft/m), és zsugorcsőből (D=25-40mm, 400-600 ft/m), ami ugyan merev lesz (kb. D=80 cm gurigába tekerhető föl), de paramétereit tekintve nem roszabb egy közepes minőségű csoportkábeltől.
Az RH-Soundnál egyébként alacsony árú és elfogadható minőségű csoportkábeleket lehet venni, úgyhogy szerintem nem érdemes barkácsolgatni...
Bocs, hogy előhoztam a mélyből de ezt nem hagyhattam így a levegőben lógni.
33 méterre még printelni sem ajánlatos, nem még hang jelet vinni. Szimetrikusan kötve, egy kisebb csatorna számú hangosítást, még esetleg rá mernék tenni (lehetőleg kevés mikrofon sok szinti de felvételre kizárt.
For infó. a szimmetrikus jelvezetés nem főleg a kábelek és a zavar fizikai elhelyezkedése azaz együtt csavarodás miat azonos zaj, sokkal inkább az erősítő bemenetén lévő differenciál kapcsolás miatt zajtalanabb, mint az aszimetrikus. Vagyis ha két eret én a két kacsómmal széttartva vezetem be a difi erősítőbe, akkor is 100 szor jobb zaj elnyomást produkál, mint a legfaszányosabban árnyékolt egymásmellé csavart űber klotz egy sima egy tranyós aszimetrika bemenetre pakolva.
Kedves Kollégák!
Lecseréltem roppant Behringer keverőmet az előzőekben említett Yamaha MG 10/2-re. Nem egy stúdió cucc, de otthonra kell, viszont nem hittem a fülemnek, amikor kis alap AKG fülesemmel belehallgattam a KORG szintik hangjába, s olyan hangképeket véltem felfedezni, amikről eddig nem is tudtam. Egy teljesen más világ. Aki esetleg hezitálna, annak csak ajánlani tudom. Pár ezerrel drágább, de sokkal tisztábban szól, nem zúg, nincs zaja, s a táp is rendesen meg van szűrve, nem pattog 25 percenként...
Csak azért írtam ezeket ide, hogy elmondjam, köszönöm a tanácsokat! Sokban hozzájárultak az itt olvasottak, és javasoltak ahhoz, hogy meglépjem eme kicsiny cserét! Kössz!
Az a baj, hogy a kiindulási alap nem a mikrofon. Alap a mikrofon a preamp a kompi egy jó a/d átalakító és egy jó szoft. Persze a preampot és a kompit megtudod úszni egy olyan hangkártyával mint az emu, de ha tényleg a minőség a cél(tehát nem home zene!) akkor nem úszod meg olyan félmilka alatt. (és ez még eazy költségvetés). Egyébként osztom Mastertape ajánlatát. Be a stúdióba. Ott elmondod mit akarsz, majd haza és megúsztad mondjuk 10 rongyból(mondjuk lehet, hogy hülyeséget mondok mert nem vágom az árakat)és még maradt 2 hét szabad időd amit egyébként a megfelelő beállítgatásokkal és egyebekkel töltöttél volna el úgy, hogy közben valószínű rosszabb eredményt kaptál volna.
Bocs, igazad lehet, tényleg inkább oda írhattam volna...
Köszi a választ, ha jól gondolom, akkor nem is érdemes nekiállni addig, amíg nincs meg a szükséges miksi, mert addig nincs meg az az "alaphang" amely bárminek kiindulási alapja lehetne ...
Azért, ha van kedved, vagy más is szólna hozzá, örömmel olvasnék még a témáról a Stúdiófelvétel topicban további hszeket!
Köszi!
pcg! Ez inkább a stúdiófelvétel topic-ba illene, de azért nézzük át a kérdéseket, hátha nem leszünk off-ok.
Tehát a felsorolásod szerint igen.
Kell egy jó miksi, lehetőleg nagymembrános, kondi (valóskondi). A meleg, tehát magyarul Warm () hangszínhez jó közelről kell belédúdolni, mert a kondimiksik sajátossága, hogy közelről érzékenyebbek a mélyfrekikre.
Egy jó preamp+kompresszor kellene, ami lehet pult fokozat és insert-be egy jó kompi, vagy egy channel-strip is szóba jöhet. Magyarul: front end. Tehát egy előfok proci.
És ha szerencsés vagy, akkor mindezt jól konvertálod egy minőségi AD átalakítóval.
Az, hogy mire, mivel rögzíted, már részletkérdés.
Bár itt is szempont, hogy az adott szoftver - már ha pc alapú rendszerben gondolkodol - képes legyen a minőségi hangrögzítésre.
Nem minden esetben kell hanyatt vágódni a csöves dolgoktól, hisz minőségi félvezetős áramkörökkel is lehet szép, meleg hangzást elérni. Másrészt pedig ezek a cuccok rohadt drágák, nem a home-recording kategóriát képviselik.
Azt szoktam ilyenkor javasolni, hogy ha bárki, aki az otthon megálmodott zenei világához - ami nyilván nagyon ütős, profi hangzás - színvonalas éneket, vagy akusztikus sávokat is szeretne, akkor inkább egy stúdióba menjen felvenni, mert a ráfordított idő ára csupán töredéke a szükséges berendezések értékének.
És ez megfontolandó.
Mitől fog jól szólni egy ének felvétel .... ? ....
Mikrofon - felvevő eszköz - effektek ... stb.
Warm, telt, csengő, szép színű rockos hangzású női énekhangot hogyan lehet csinálni?
:) tudom, hogy a legfontosabb a rendelkezésre álló hang, de szóval a technikai oldala érdekelne.
Adjatok légyszi használható tanácsokat.
Hát én sajnos csak vevő és eladó viszonyba vagyok velük. Pedig az Ádámtól nagyon szívesen tanulnék. Hihetetlen, hogy vágja a dolgokat. A másik fórumon olyanokat szokott alázni... :DHasonló mint Mastertape ezen a fórumon... :D Ez nem (csúnyszóval) nyalás. Egyszerűen csak érződik a tudásod és a tapasztalatod is.(talán ezért kértelek arra amire... :) )Na, de abba hagyom, mert még a végén félreleszek értelmezve aztán meg, majd magyarászkodhatok... LOL:D
Most akkor a keverőn belül madzagolom össze a lukakat? (Ugyanúgy működik, mintha egy kűlső processzor lenne, csak dobozon belül?!) Mert eddig én kimentem az AUX-xal egy külső processzorba, aztán onnan visszajöttem, és értelemszerűen a csatornánkénti potikkal állítgattam az effektezett jelszintet...
Pont erről beszélek. Az AUX1 csak egy kimenetre megy, ahonnan végfokra és monitorhangfalakra mehet, vagy egyből aktív ládákra, de lehet külső effekt is, bármi. Ez pre-fader, azaz kifelé feltolod az éneket pl. de a monitor nem fog hangosodni. Az AUX2 pedig az effektet hajCSa, és az effekthangot tudod küldeni természetesen frontba, de még a monitorládákba (AUX1) is (oda általában kevesebb kell, mert gerjedékenyebbé válhat). Bár nem néztem meg, de tuti, hogy az AUX2-nek is van kivezetése - nem biztos hogy kell az effekt, soxor jobban kell még egy monitorút...
Én úgy tudom, hogy a macki dfx 12-ben az fx-eket aux-ra tudod kidobni. Egy sávra 2 fxet tudsz pakolni(mivel 2 aux van).
http://www.mackie.com/products/dfxseries/
Gondolom itt már nézted, de itt minden le vanírva(mi nincs az látszik a képről)
Mastertape: Nem kötözködésből übereltelek... :D Egyébként nekem nem kellett utánna néznem, mert az adoptt helyet soktam vásárolni pontosan azért, mert ők a lehető legolcsóbbak(mellesleg a kiszolgálás is magasan a legjobb).Egyébként se szerencsés stúdió holmit venni diszkoshopban, mert semmit nem tudnak róla mondani. Egyébként tényleg nagyon parasztok ezekben a boltokban(pákó, zaj).Mellesleg ha az általam adott boltba megyek nem én szoktam megkérdezni, hogy meghallgathatom e, hanem az eladó szokta felajánlani. Sőt ha elmondod mire kell és szerinte neked nem az a legmegfelelőb meg is mutatják, hogy miért és értehtően elis magyarázzák(persze ezzel nem köteleznek arra, hogy az álltaluk választott cuccot vedd meg és nem is éreztetik azt, hogy hülye vagy). Még sok olyan dolgot tudnak ami miatt szerintem ők a legjobbak(Például egyszer elhagytam valahol az emu driver.Bemenetem a boltba és ingyen(!) adtak nekem egyet. Ez zajba tuti pénzért ment csak volna). Na de nem vagyok én marketing man... :) Egyszerűen csak mindenhol megfordultam már és csak neketek próbálok időt és pénzt spórólni.
Egyszerre egy effekt él, az aux2-ről tudod megtápláni a bemenetét, mert ugye az FX-t post-fader auxról illő tolni. A kijövő (WET, csak effekthang) jelet pedig az AUX RETURN toló(!)potival tudod a főkimenetre zargatni szükség szerint, de tudsz effekthangot visszaadni a monitorba is (AUX1).
Régebben pár napig volt egy Behri pulton, ott az effektek végén voltak master insert effektek (kompresszor/limiter, gerjedésgátló) is.
Ja, egyébként kedves hozzáértő kollégák...
Vannak ezek a beépített effektprocesszoros darabaok, mint a dfx-es Mackie. Ezek mégis hogy működnek, mert még nem volt a kezemben ilyen?! Egyszerre hány effektet tudok rákötni a jelútra?- és melyik jelemet bizregálják?-a csatornánkéntit, avagy a főkimenetet? (Elképzelésem és a képek alapján szerintem egyszerre 1 effekt megy és a főkimeneten játszik...)
Hát, szerintem, ha konkrét elkpzelésed van és sehol másutt nem tudod beszerezni a kívánta darabot, akkor bemész és konkrétan azt!!! kéred, de úgy válogatni, stb... nekem nem igazán ment.
Ah pedig keverő kell megrendelheted valamelyik netes áruháztól. Én is ezt fogom tenni az MG10/2-vel!!! (csak jönne már meg a pénzem...)
Jól van nna! Én nem jártam ennyire utána az áraknak, csak rémlett, hogy a a 8-as széria ennyire lement volna árban.
Azért köszi a pontos ártájékoztatót.
A pákót történetesen kizárólag az Alesis márka miatt emlegettem fel, ugyanis ez sokáig az Atec-nél volt, ráadásul Dunakeszin, de az utóbbi években az atec szép csendben széthullott (lásd HSB stúdió is) és kellett egy új cég, aki felvállalja a parlagon maradt márkákat.
Egyébként én még egyszer sem vásároltam náluk. Tényleg ilyenek?
Na erről beszéltem. Egyébként nekem pont a zajjal vannak nagyobb bajaim. Bemész a boltba és méregetnek mint valami cs*cskát. Utálom azt a helyet. A pákót szintén. Ami jóvolt annó de elköltöztek az az astro, de ott meg semmi érdemlegeset nem árultak a stúdió technikából.
(Ill. zaj&pákó: A zaj még csak-csak korrekt volt, de a pákóban 3 hónapot vártam, mire a 4. általuk felajánlott PA hangfal konfigurációt végre le tudták volna szállítani... De akkor is az általam is jóváhagyott márka helyett, valami saját forgalmazású magyar terméket akartak rámsózni drágábban... És amikor mondom, hogy nem kell, 5 perc múlva hív a másik srác, hogy megjött ám az első megrendelésem épp most, s hogy mikorra szállítsák?! Hát, no Comment!
Bocs az offért, de úgy gondolom, hogy sokak számára tanúlságos lehet!?
Mellesleg nem érdemes passzív berendezést venni. Például lehet venni dynaudió bm5-öt 140-ért(paszívat). Aktívba 259. Most mondjon valaki olyan erölködőt a paszív dyn-hez ami 100-ba van és nem rontja a minőségét, mert az az igazság, hogy az aktív verzióban lévő erölködőt ehez gyártották tehát így lesz a legideállísabb a hangzást. 100-ért nem fog kapni senki ilyen erölködöt amilyeneket ezekbe raknak. Ha megvalami olcsó fost rak rá az ember akkor meg nem éri meg stúdiómonitort venni, mert ugyan ott lesz mint bármelyik másik hangfallal ráadásul foglalja a helyet még egy erősítő is. TEhát szerintem az aktív a nyerő mégha valamicskét drágább is.